Druhý argument je, že mi to připadá
už vůbec absurdní - odstavec 2 - pokud jde
o řádné uplynutí volebního
období. Nedovedu si představit, bude možná
schválen zákon o poslancích, který
nás podrobí jinému režimu, ale podle
tohoto ustanovení bychom po vypršení našeho
funkčního období se mohli všichni soudit
s Kanceláří Federálního shromáždění,
že chceme být i nadále zaměstnání
na místech, odpovídajících své
kvalifikaci.
Každý starosta nebo každý funkcionář
strany, či kdokoliv jiný zvolený na řádné
období, který když tuto volbu přijímá,
ví, na jak dlouho to období platí, že
by neměl mít právo se automaticky domáhat
dalšího pokračování pracovního
poměru v případě, že nebude dále
zvolen.
A konečně třetí důvod, proč
předkládám tento pozměňovací
návrh, jsou mé informace, že při tvorbě
tohoto zákona, zvláště v těchto
partiích, velmi inherovali představitelé
starých pořádků nebo starých
režimů, kteří si tento odstavec vytvořili
více méně jako pohodlnou pojistku pro to,
budou-li muset odejít ze svých funkci, aby byli
nadále chráněni způsobem, který
je jaksi zvýšený a tudíž nespravedlivý
oproti ostatním pracujícím, kteří
budou muset z nějakých důvodů změnit
svou práci, nebo kteří přijdou o své
zaměstnání v důsledku reorganizaci
apod.
Čili, přimlouvám se, aby, dáme-li
někomu výsady, jsme mu současně nedávali
výsady nadbytečné, ale současně
jsme ho vystavili také určitým rizikům
a odpovědnosti. Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Bendovi. Poslanec Novosád
má teraz technickú pripomienku.
Poslanec SL K. Novosád: Já mám jenom technickou
poznámku. Pokud říká něco Mezinárodní
organizace práce a její úmluvy, tak o funkcionářích
odborových svazů je tam napsáno, že
nesmí být diskriminování proti ostatním
zaměstnancům. Uvedená ochranná doba
neexistuje. Přesto s tím rokem, v dnešní
době, bychom mohli souhlasit.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Teraz má slovo prvý podpredseda
Federálneho zhromaždenia poslanec Jičínský.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážení kolegové, chápu, že
dnešní doba je velmi náchylná tomu,
aby se projevovala silné extrémní stanoviska.
Je to, abych tak řekl, v její povaze. Ale nás
by to nemělo vést k tomu, abychom této tendenci
doby podléhali, ale naopak bychom se měli snažit
o tom, abychom postupovali velmi střízlivě,
a v tomto ohledu i velmi pragmaticky, se zřetelem ke všem
skutečnostem. Abychom skutečně hledali racionální
řešení odpovídající situaci.
Já nebudu mít žádné pozměňovací
návrhy, ale přesto bych chtěl k několika
diskusním vystoupením zaujmout stanovisko. Souhlasím
s poznámkou Miloše Zemana na adresu kolegy Ransdorfa.
Ona skutečně ta komparace zde není na místě.
Není pochyb o tom, a to byla součást oficiální
ideologie, která se promítla v právních
předpisech, včetně postavení odborových
organizací, že v minulosti tu byla koncepce, nechci
ji podrobněji rozebírat, ale myslím, že
lidé, kteří jsou starší, si ji
budou pamatovat, koncepce, že určité úkoly
státu se přenášejí na společenské
organizace a že to je cesta, se kterou se připravuje
eventuelně budoucí odumírání
státu. Čili tím přešla na odbory
řada úkolů, které skutečně
s odborovou činností nemají nic společného.
Čili takovéto vypočítávání
toho, co odbory mají za pravomoci, a které pravomoci
už mít nyní nebudou, je skutečně
velmi zavádějící a nesprávně,
a to, i když bych nechal stranou základní rozdíl
v postavení odborů v minulosti, kdy v rámci
systému totalitní moci samozřejmě
neexistovala autonomie odborů nezbytná pro jejich
fungování, jakožto organizaci zastupující
zájmy svých členů. Ale zároveň
bychom zase neměli podléhat nehistorickému
posuzování určitých právních
předpisů včetně zákoníku
práce. O době, kdy byl přijat, se hovořilo
hodně i z různých hledisek, podrobně
o tom hovořil pan místopředseda Valko. Já
bych jenom chtěl říci, že budeme-li
bránit historickému posuzování věci,
potom samo přijetí zákoníku práce
v roce 1965, v rámci tehdejších podmínek,
bylo spíše pozitivním než negativním
jevem, vzhledem k tomu, jaká právní úprava
na této půdě existovala až do této
doby. Samozřejmě, že zákoník
práce nemohl být zákoníkem práce
pro svobodnou, tržně hospodařící
společnost, protože taková tu neexistovala.
Ale to bychom na ní kladli nároky, které
samozřejmě na ní klást možno
nebylo. Zákoník práce bylo nutno posuzovat
v kontextu té doby, ve které byl přijímán
a ve které měl fungovat. Přitom ale nemůžeme
přehlížet i to, bez ohledu na to, zda byl vždy
důsledně takto uplatňován, se promítaly
určitě mezinárodní závazky,
které Československo na sebe převzalo, a
to se vztahuje i potom, pokud jde o postavení určitých
odborových organizací. Tyto momenty také
není třeba přehlížet.
K tomu, co říkal pan poslanec Macek, že je
třeba, aby občané především
řešili své věci sami, že tyto věci
by se měly řešit především
kolektivními smlouvami a ne zákoníkem práce.
Možná, že to trochu zjednodušuji, ale nemám
jeho formulaci přesně napsanou. Jistěže
v průběhu našeho dalšího vývoje,
buď bude aspoň v jisté míře procházet
pozitivně, se mnohé věci, které se
teď v rámci pracovně právních
vztahů regulují zákoníkem práce,
budou moci skutečně regulovat formou kolektivních
smluv mezi zaměstnavateli a zaměstnanci. Ale to
je řešení cílové, teď k
tomuto řešení máme ještě
velmi daleko. Jsme na samém počátku tohoto
procesu. Čili nedíval bych se na to, že teď
určitě věci řešíme zákonem,
jako na něco, co pochází od ďábla.
Poslanec Mandler hovořil o tom, že bychom se měli
inspirovat lepšími vzory, např. Spolkovou republikou
Německo. Myslím, že k tomu platí totéž,
co jsem říkal na adresu poslance Macka. Samozřejmě,
až se u nás tržní ekonomika rozvine, až
se společenské vztahy stabilizují, pak ji
lze použít z dokonalé právní
úpravy, eventuálně ji po určitých
modifikacích přenést, ale v přechodné
období, v jakém se nacházíme, zdaleka
takovéto možnosti vždy nedává,
protože to, co je pro právní úpravu
nezbytné, to jsou ty konkrétní společenské
poměry, se v tomto ohledu velmi podstatně liší
od oné modelové situace, o které on hovořil.
Také si nemyslím - to jen na okraj - že v budoucnosti
je nezbytná politizace odborů. Bude-li se naše
společnost normálně rozvíjet, pak
by odbory mohly plnit sovu společenskou funkci, aniž
by se musely nějak významně politizovat.
Odborová diferenciace, odborová pluralita, nejsou
všude na Západě normálním jevem.
Právě ve Spolkové republice Německo
existuje jednotný odborový svaz, který je
velmi významným partnerem při projednávání
kolektivních smluv. Je partnerem velmi tvrdým. To
je záležitost, o které však nerozhodujeme
my, ale o které rozhodne společenský vývoj,
odbory a jejich členově nebo pracovníci,
kteří do nich budou nebo nebudou vstupovat.
Poslanec Fišera má pravdu, že bude třeba
postupně vytvořit orgány participace pracovníků
ve sprrávě. Toto "Mitbestimmung" (nerad
používám tohoto termínu, ale momentálně
mě jiný nenapadá), které existuje
v západním Německu, je skutečně
pozitivním institutem, který i u nás se bude
muset v určitě podobě uplatnit. Participace
zaměstnanců je součásti moderní
výkonové ekonomiky. Bez toho to nikde nefunguje,
myslím tam, kde jde o moderní výkonovou ekonomiku.
Myslím, ze musíme rozlišit stadia, rozlišit
to, co je, nebo není možné hned teď. Kdybychom
teď hned, v době, kdy nejsou vůbec vytvořeny
nové vlastnické a podnikatelské formy, chtěli
vytvářet dokonalé právní formy,
pak bychom asi zapřahali koně za vůz. To
neodpovídá tomu, jak přistupovat k tvorbě
práva, abychom nechtěli vytvářet právem
společenské poměry tam, kde na právu
nezáleží. Právo musí být
jen rámcem a pravidly pro určité společenské
vztahy, které se tvoří, ale samo je tvořit
nemůže. V tomto směru nepřeceňujme
roli právních předpisů, které
děláme.
Chápal bych tedy tuto úpravu zákoníku
práce jako pragmatické řešení
pro tuto konkrétní situaci v přechodném
období, což už bylo, myslím, řečeno.
Proto souhlasím i se stanoviskem poslance Komárka,
abychom problémy spojeně s přijímáním
určitých změn zákoníku práce
nedramatizovali. Zároveň bych řekl jedno
- nepovažuji stávkovou pohotovost, kterou odbory vyhlásily,
za pozitivní. Myslím, že to nebylo třeba,
že to nebyl šťastný prostředek, kterým
by odbory měly na nás - poslance - působit.
Zároveň si myslím, že my, poslanci,
si musíme být vědomi jedné věci
- toho, že politická a sociální situace
v našem státě je velmi křehká.
Stabilita je velmi labilní. Celý systém institucionálního
vytváření nového demokratického
pořádku i chování lidí je v
samých počátcích.
Podle mého názoru se musíme maximálně
snažit o vytváření sociálního
konsensu, o hledání společných řešení,
o hledání dohod, abychom obtížnou a
velmi komplikovanou rozpornou situaci, v níž jsme,
pozitivně překonali. Když se podíváme
do sousedních zemí, tak tam nenacházíme
mnoho inspirujícího a měli bychom se právě
inspirovat tím, že negativní jevy byohom se
měli snažit vyloučit. Právě u
vědomí této základní problematiky
jsem pro to, abychom přijali zprostředkující
formulace, s nimiž přišel navrhovatel a zpravodajově
výborů.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Jičínskému.
Do rozpravy sa prihlásil poslanec Jansta. Pripraví
sa poslanec Novosád.
Poslanec SL M. Jansta: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
nechci mluvit dlouho. Velmi mne zaujalo vystoupení poslance
Fišery a poslance Mandlera, které se týkalo
podnikových rad. Přestože nyní první
místopředseda Federálního shromáždění
podal vlastně výklad vytvářejícího
se právního systému, nejsem zastáncem
toho, že bychom měli čekat, až uplyne
přechodné období a pak se k těmto
otázkám vracet. Domnívám se, že
by bylo vhodné, kdyby nám pan ministr práce
a sociálních věcí mohl říci,
jestli se počítá s právní úpravou,
týkající se závodních podnikových
rad, protože jak poslanci Fišera a Mandler uváděli,
jsou s nimi velmi dobré zkušenosti v celé Evropě.
Tyto podnikové rady neexistuji snad jen ve Velké
Británii a v Irsku. V jiných státech existují
místo podnikových rad grémia, to jsou orgány,
kde jsou jak zaměstnanci, tak zaměstnavatelé.
Ve státech, kde tyto rady jsou (např. SRN, Rakousko,
Holandsko, Švédsko) se daří hodně
sporných otázek, které často hrozí
stávkou, vyřešit dříve, takže
v těchto státech stávky nejsou v takovém
rozsahu, jako v jiných moderních státech
západní Evropy.
Je samozřejmě jasné, že v současně
době naše ekonomika a sociální situace
jsou v podstatně v jiné situaci a že u nás
řešení nebude tak snadné, jako tam.
Byl bych rád, kdyby nám pan ministr na to mohl odpovědět.
Chci dát dva doplňující návrhy.
První k § 50, kde v původním znění
bylo "pracovníků se změněnou
pracovní schopností nebo účastníků
odboje". Nyní to tady není. Navrhuji, aby v
první větě bylo doplněno "nebo
účastníků odboje". Myslím,
že argumentem pro vypuštění bylo, že
je účastníků odboje už minimálně.
v souvislostí s novými aspekty, které se
objevují, by myslím bylo třeba, aby tam účastnící
odboje byli. Druhý pozměňovací návrh
mám k § 65. Poslanec Benda tu již mluvil o vypuštění
odstavce 2 a 3. Chci uvést, že odstavec 2 už
byl v původním zákoníku práce
a že nebyl nyní nově navržen. Proti tisku
261 se objevila nová část třetí
věty: "Jestliže organizace nemá pro pracovníka
takovou práci, je dán výpovědní
důvod podle § 46 odstavec 1 pism. c)". Nové
se tam objevilo "hmotné zabezpečení,
poskytované pracovníkům při organizačních
změnách, náleží jen v případném
rozvázání pracovního poměru
odvoláním z funkce v souvislosti s jejím
zrušením v důsledku organizační
změny". Domnívám se, že to, co
je za středníkem, je zbytečně, protože
už v zákoně o zaměstnanosti jsme dávali
možnost řešit tyto problémy jinými
právními akty. I v tomto by mohly sehrát
svoji úlohu odbory a měly by možnost aktivně
působit. Proto se domnívám, že od středníku
by to mělo být vypuštěno, tzn. Od slov
"hmotné zabezpečení" až po
konec.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Janstovi. Slovo má
poslanec Novosád.
Poslanec SL K. Novosád: Vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
já bych se pokusil "nakousnout jablko", o kterém
se dnes bavíme, z opačné strany. Chtěl
bych vás přivést na myšlenky zcela jiné
než ty, které tu byly řečeny. Mluvíme
o silných odborech. Chceme silný parlament, chceme
silnou vládu, všechno má být silné.
Já se domnívám, že toto je myšlenka
scestná. Všechny instituce, všechny subjekty,
které vznikají v nově se tvořící
demokracii, musejí být ve stavu dynamické
rovnováhy, aby nedocházelo k problémům,
aby se vše řešilo efektivně a optimálně.
Rád bych upozornil na osoby, které se mezi námi
budou velmi často vyskytovat. Jde o osoby nezaměstnané,
a tedy vztah odborů k nezaměstnaným. Chci
upozornit, že odbory chrání zaměstnané.
Síla odborů, minimální mzda atd.,
zvyšuje podíl strukturální nezaměstnanosti
v mnoha státech na 5 - 12 %.
V případě, že neexistuje přímá
domluva mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, mnohdy
zaměstnavatel nemůže dotyčného
přijmout, protože mu to odborové dohody zakazuji.
Tedy odbory chrání zaměstnance nejen proti
zaměstnavatelům, ale také proti nezaměstnaným.
To je jeden z aspektů, který bychom si měli
uvědomit.
Minimální mzda, která byla v mnohých
státech určena a se kterou se počítá
i u nás, způsobuje nezaměstnanost skutečně
- máme to statisticky zjištěno - 12 %.
Musíme se dostat do takové situace, aby všechna
řešení, která budeme provádět,
byla efektivní a optimální. My stojíme
tady nejen za pracující, o kterých se tady
pořád mluvilo, ale jsme tady zástupci těch,
kteří budou nezaměstnaní, a podle
představ v příštích dvou letech
bude 5 - 12 % občanů žádat naši
podporu. A bude ji žádat přes nás, jako
přes volené zástupce a my budeme prosazovat
svou sociální politiku přes stát.
Proto se domnívám, že parlament bude v bližší
vazbě na tyto lidi sociálně potřebně,
než na vztahy zaměstnavatele, zaměstnance a
odborů. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Novosádovi. Ešte
raz chce k tejto veci vystůpiť poslanec Mandler. Udeľujem
mu slovo.
Poslanec SL E. Mandler: Já jsem chtěl jen faktickou
připomínku, a to k hodnocení diskuse pana
profesora Jičínského. On tam polemizoval
s názorem poslance Macka, že by stát toho měl
určovat co nejméně a co nejvíce že
by se mělo dít na pracovištích a v podnicích,
zhruba řečeno.
Já bych chtěl říci, že k této
problematice hovořil také poslanec Doležal,
který upozornil, že např. celá hlava
2 je prakticky nadbytečná a zbytečně
určuje podnikům, pracovníkům a vedoucím
pracovníkům, co mají dělat. Upozornil
bych na skvělý § 74, základní
povinnosti vedoucích pracovníků. Musí
zejména řídit a kontrolovat práci,
v zájmu zvyšování produktivity práce
a co nejlépe organizovat práci atd. Pane profesore,
já si myslím, že by velice prospělo
celému zákoníku práce, kdyby uplatnil
přesně opak toho, co vy jste tady chtěl.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Mandlerovi. Praje
si ešte niekto vystúpiť v rozprave k tejto veci?
Pán poslanec Kováč.
Poslanec SN M. Kováč: Vážený
pán predsedajúci, vážené kolegyne,
vážení kolegovia, ja len úplne krátko
by som sa chcel zmieniť o tom, že pravdepodobne celý
tento parlament bude teraz hlasovať pod určitým
nepríjemným tlakom. Hrozba štrajku slobodnými
odbormi je neprípustná, to už niekto tu povedal.
Chcel by som len povedať, ako robotník, ako by som
sa zachoval, keby ma slobodné odbory hnali do štrajku.
Veľmi, ale veľmi, by som si rozmyslel, či od
toho stroja odídem do štrajku a v deň výplaty
prídem s polovičnou výplatou domov. Totiž
každý robotník má slobodné odbory
doma - manželku a deti. A ak im nebude mať čo
dať do úst, on kašle na odbory. Ďakujem.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kováčovi. Chce
ešte niekto vystúpiť v rozprave? (Nikdo.) Nikto.
Všetci písomne prihlásení vystúpili.
Vidím, že sa nikto nehlási. Spolu vystúpilo
v rozprave 26 poslancov. Okrem faktických pripomienok 11
z nich podalo pozmeňovacie návrhy. Vyhlasujem rozpravu
za skončenů.
Prosím, chce záverečné slovo pán
minister pred prestávkou? Ano. Prosím o záverečné
slovo.
Ja myslím, že by sme mali teraz vypočuť
vaše záverečně slovo, potom spravíme
prestávku, počas ktorej spravodajcovia spracujú
pozmeňovacie návrhy a zhruba za jeden a pol hodiny
by sme sa vrátili k hlasovaniu.
Teraz vystúpi pán minister Miller.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, vážení hostě. Já bych
nejdříve shrnul některé připomínky
některých poslanců, na které bych
se pokusil odpovědět. Na závěr bych
se chtěl vrátit k problému, který
zde vznikl okolo článku 5 a § 18, a o některých
dalších ustanoveních.
Mluvil pan poslanec Ransdorf, který zdůraznil, že
se podstatná část práv odborům
odňala. Já bych chtěl říci
panu poslanci Ransdorfovi, že zbývajících
32 práv spolurozhodování je v současném
právním pojetí světová kuriozita.
Odbory skutečně zaručí pouze projednání,
§ 23 zaručuje projednání s odbory, ale
odbory přece nemohou být zákonodárné.
V současné době zbývají ještě
tato oprávnění odborů: uzavírání
a obsah kolektivní smlouvy, souhlas s vydáním
pracovního řádu a k jeho změně,
souhlas k posouzení absence jako neomluveně a k
jejímu prominutí, souhlas ke stanovení plánu
dovolených a k hromadnému čerpání
dovolené, souhlas příslušného
odborového orgánu s nařízením
noční práce žen v případech,
kdy tuto noční práci připouští
zákoník práce a též souhlas vyššího
odborového orgánu k dobrovolně noční
práci žen povoleně příslušným
ústředním orgánem státní
správy, souhlas ústředního odborového
orgánu k výjimečnému povolení
dobrovolné noční práce žen příslušným
ústředním orgánem státní
správy, souhlas k upuštění od vymáhání
zbývající třetiny náhrady škody
způsobené pracovníkem, souhlas k vydání
pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci, závazné pokyny k odstranění
závad další práce, zákaz práce
přesčas a zákaz práce v noci, je-li
konána v rozporu s bezpečnostními předpisy,
souhlas ke stanovení výjimek doby a místa,
kde se provádí výplata mzdy.
Takže si myslím, že ještě některá
poměrně důležitá práva
odborům zbývají. Není pravda, že
by se všechna odstranila.
Pan profesor Benčík. Já jsem rozuměl
tomu tak, že si přejete, aby odbory měly soudní
pravomoc. Já si myslím, že je absolutně
vyloučeno, aby odbory mohly mít soudní pravomoc.
Nejvíce pracovních sporů bylo právě
o kárná opatření, která se
ruší.
Pokud se týče vůbec připomínky
k tomu, že by soudy nemusely zvládat tento nápor,
já s vámi plně souhlasím. Vydali jsme
jako ministerstvo Práce a sociálních věci
návrh pro místopředsedu Rychetského,
aby se zvážila možnost znovuzřízení
pracovních soudů.