Chtěl bych podtrhnout stanovisko sociálně
ekonomické, protože nechci opakovat, co zde bylo řečeno.
Z tohoto hlediska možno snad říci několik
slov, které mohou dát důvod k zamyšlení.
Domnívám se, že sociálně ekonomická
situace, kterou je tento návrh rámován a
ve které je realizován, je stručně
řečeno složitá.
Nechci se zde zabývat nějakými odbornými
zamyšleními. Chci jen říci, že
letošní inflaci odhaduji řádově
25 % (samozřejmě statistické orgány
řeknou své slovo a jistě daleko zdůvodnitelnější
odhad). Myslím, že už to není maličkost,
že se šmahem s prováděnou devalvací
zvedá cenová hladina. Ovšem, že jsme to
museli očekávat. Musíme očekávat,
že devalvace povede ke zvýšení vnitřní
hladiny cen spíše řádu 30 - 40 % a že
ve spojení s liberalizací a zatím neexistující
nebo velice nedostatečnou konkurencí, že tento
vývoj bude vytlačovat cenovou hladinu dále
nahoru. Je přirozené, že v těchto souvislostech
- devalvace, inflace - se zřejmě ztíží
důchodová pozice mnoha podniků a že
celý vývoj bude mít vliv na zaměstnanost,
odhady, které se dnes pohybují i v odhadech vládních
aparátů od 6 - 10 %, jsou velmi střízlivé.
Nechci tyto věci dramatizovat, myslím ale, že
stejně nesmyslné je o nich mlčet, i když
lidé vybírají vklady, vidí, jak se
zvyšují ceny, je třeba o těchto věcech
hovořit a je třeba hovořit o jejich řešení,
východiscích, garancích. Bylo by nerozumné,
kdybychom chtěli jít v tržní ekonomice
takovou cestou, že budeme brát lidem důvěru
v peníze a že bude mizet zboží z trhu.
Myslím, že všechny tyto otázky potřebujeme
v klidu zvažovat, hledat řešení, východiska
a k tomu potřebujeme odbory a potřebujeme diskusi
s odbory, potřebujeme, aby v této společnosti
místo přeháněné netrpělivosti
a animozity spíš jsme pěstovali odkaz 17 listopadu
ve smyslu tolerance a v ekonomice rozumného pragmatismu.
Z toho hlediska potřebujeme spolupráci s odbory.
Je rozumné, aby se odbory účastnily také
na řízení podniků.
Souhlasím s tím, co zde říkal pan
poslanec Mandler, že jsou k tomu lepší předlohy,
než jsou dnes navrhované. Souhlasím s tím,
co žádal poslanec Fišera, už v době,
kdy jsem zde zdůvodňovat vládní návrh,
zrušení nového zákona o státním
podniku se zrušením podnikových rad, kdy jsem
chápal, že je nutně pokračovat cestou
decentralizace podniků, přeměny těchto
podniků v akciové, a kdy je třeba také
řešit zákonné předpoklady spoluúčasti
pracujících na řízení.
Domnívám se, že všechny tyto věci
potřebujeme řešit ve větším
klidu, samozřejmě s větším časovým
předstihem. To, co je dnes, je určitý kompromisní
dočasný návrh, kdy to, co je navrženo,
pokud jde o § 5 a § 18, především
ve variantě č. 3, odpovídá situaci
a přispívá k jejímu řešení.
Myslím, že ideální řešení
po ruce nemáme, musíme asi tyto otázky znovu
diskutovat a rozpracovávat a chápat, že toto
řešení, které dnes přijímáme,
je spiš cestou k budoucím řešením
a nemusíme jej tolik dramatizovat. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Komárkovi. Ďalej
vystúpi poslanec Benčík, pripraví
sa poslanec Ransdorf.
Poslanec SL M. Benčík: Vážený
pán predsedajúci, vážené kolegyne,
vážení kolegovia, dúfam, že vás
nesklamem, keď poviem, že nemám pozmeňujúci
návrh, ale pripájam sa k tým, ktorí
sa jednoznačne prihovárajú za zachovanie
účasti odborov v zmysle alternatívy 3., článok
5, § 18. vypustenie článku 5 považujem
za škodlivé. Jeho podstatu aspoň v kompromisnej
forme je treba rozhodne zachovať. A podobne je to aj s ustanovením
§ 18. Keby sa článok 5 a uvedený paragraf
vypustili, znamenalo by to stratu kontaktu nielen s priemyslovo
vyspelými štátmi, ale dokonca aj s mnohými
rozvojovými krajinami, ktoré takisto účasť
pracovníkov na rozvoji a riadení činnosti
podnikov uzákonili a v praxi realizujú.
Rovnako aj odporúčanie Medzinárodnej organizácie
práce č. 129/1967 má ustanovenie o tom, že
členské štáty Medzinárodnej organizácie
práce majú vytvoriť také podmienky,
aby umožnili vzájomnú komunikáciu medzi
vedením podniku a organizáciou zamestnancov.
Dovoľte ešte poznámku k zdanlivo okrajovému
problému, riešenie ktorého sa mi zdá
byť nedomyslené. Niekto tu už hovoril a pripomína
to hodne, že vylievame so špinavou vodou aj decko. Ide
o zrušenie rozhodcovského konania v pracovných
sporoch. Aj v tomto prípade sa likviduje významný
podiel pracovníkov na riešení dôležitých
otázok života podniku, ktorý má nesporný
demokratický charakter.
Rozhodcovské konanie predstavovalo a doteraz predstavuje
významný prvok riešenia pracovných sporov.
Napríklad len v roku 1987 rozhodcovské komisie riešili
celkom 35 827 pracovných sporov, čim výrazne
odbremenili súdy. Pritom možnosť súdneho
pojednávania pracovných sporov je v plnej miere
zachovaná. Preto navrhované zrušenie týchto
komisii od 1. 2. 199l bude mať pre justičný
rezort značne negatívny dopad, ktorý bude
ešte zhoršený nárastom ďalších
pracovných sporov, napríklad z neplnenia kolektívnych
zmlúv, ale predovšetkým z realizácie
ekonomickej reformy, pracovnoprávnych dopadov, reštrukturalizácie
priemyslu, z útlmu niektorých výrobných
programov a pod.
Ak sa v dôvodovej správe na strane 43 uvádza,
že v dôsledku zrušenia rozhodcovského konania
nedôjde k výraznému zaťaženiu súdov,
tak to nezodpovedá pravde. To vyplýva zo štatistiky,
ktorá uvádza, že v roku 1987 sa na slovenských
súdoch vybavilo 11 107 pracovnoprávnych veci, pričom
sa súčasne v rozhodcovskom konaní s konečnou
platnosťou vybavilo 9 299 veci, to znamená 85 % z
množstva vybavených veci na súdoch. Z tohto
teda vyplýva, že po zrušení rozhodcovského
konania a pri súčasnom zvýšení
niektorých pracovných sporov - ako som uviedol vyššie
- sa nápad pracovných vecí na súdoch
zvýši približne na dvojnásobok. Keďže
sa v návrhu neráta so zvýšením
počtu sudcov z povolania na tomto úseku, bude to
mať za následok dlhodobé neriešenie týchto
sporov, teda zvýšenie, resp. zníženie
právnej istoty pracujúcich a tým aj zvýšenie
sociálneho napätia.
Nemožno súhlasiť ani s tvrdením na strane
4l dôvodovej správy, že rozhodovanie pracovných
sporov rozhodcovskými komisiami je výrazom poštátnenia
odborov, pretože podľa našej platnej právnej
úpravy rozhodcovské komisie nepôsobili namiesto
súdnych orgánov, ale rozhodcovské konanie
pred súdnym konaním a tým, že v prípade
jeho bezvýslednosti mohli účastníci
sporu s plným vedomím využiť súdne
konanie.
Pravda, som si vedomý, že v tejto fáze zákonodarného
procesu sotva možno na predloženom návrhu niečo
zmeniť. Mali by sme však vidieť, že zužovanie
podielu odborov na hospodárskom a spoločenskom živote
neznamená vždy demokratický postup. Zrušiť
všetko len preto, že to tu bolo a nevidieť širší
dopad, je škodlivé. Kritizujeme súdy, že
pomaly riešia trestné a občianskoprávne
veci. A najmä kritizujeme pomalý postup súdnej
rehabilitácie. Pritom sústavne rozširujeme
kompetenciu súdov - včera sme to rozšírili
v kolektívnom vyjednávaní, dnes rozširujeme
zrušením rozhodcovského konania, ale nikto
nerieši materiálne, finančne a personálne
problémy pre to, aby nezávislé súdnictvo
mohlo skutočne plniť svoju nezastupiteľnú
úlohu, ktorá mu prináleží v právnom
štáte.
Nadväzne na uvedené odporúčam, aby federálna
vláda v dohľadnom čase v súčinnosti
s republikovými vládami komplexne predložila
riešený návrh problematiky súdnictva,
vrátene ústavného, obchodného a pracovného
súdnictva. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Benčíkovi.
Ďalej vystúpi v rozprave pán poslanec Ransdorf,
pripraví sa poslanec Benda ako posledný prihlásený.
Poslanec SN M. Ransdorf : Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové. Je symbolické, že
odborové zákony přijímáme v
době, kdy si připomínáme první
výročí listopadových událostí.
Hlavním nosným odkazem 17. listopadu bylo a je budování
plnokrevné občanské společnosti a
k tomu se myslím parlament přihlásil na tomto
místě již vícekrát.
Ve smyslu nutnosti budováni plnokrevné občanské
společnosti jsem doufal, že v blízké
budoucnosti vzniknou silné nezávislé odbory,
že dojde k rozšíření odborářských
práv a svobod, které jsou nedílnou součástí
občanských práv. O tom se mnoho v minulosti,
i na této půdě mluvilo.
Z vývoje posledních měsíců
jsem získal dojem, že je zcela pravdivý výrok
André Mauroise, že budoucnost, o které se příliš
hovoří, už patří minulosti. Skutečně
na poli odborových práv mnohé bylo vráceno
zpět do minulosti. Nezávislé odbory vznikly
a všichni jsme tomu rádi, ale byly hlavně od
prvního dne své existence postaveny do velmi nepříznivých
podmínek. Vznikl drtivý tlak vůči
odborům a zejména v masových sdělovacích
prostředcích se šířilo heslo
"Zabraňte sociální demagogii ! "
Pod tímto heslem se odborům zužoval operační
prostor.
Dovolím si zde připomenout některá
fakta, která toto mě tvrzení budou ilustrovat.
Pod heslem "odstátnění odborů"
došlo k tomu, že v podstatě odbory byly nuceny
se řady svých pravomoci vzdát. Bez legislativních
převodů práv Revolučního odborového
hnutí na nové odborové struktury odbyli řadoví
odboráři jakoukoliv právní ochranu
z hlediska odborů. Veškeré právní
akty uskutečněné závodními
výbory v období od 5. března tohoto roku
do 8. května tohoto roku, tj. po celých 43 pracovních
dnů, neměly právní účinnost
pro vedení zaměstnavatelských organizaci,
pro soudy a jiné orgány státu.
Dále bych připomenul, že pod tajným
heslem odstátnění odborů byly odbory
v podstatě dotlačeny k tomu, aby zrušily článek
23 zákoníku práce bez legislativního
zabezpečení jiného účinného
institutu odborového vlivu na tvorbu pracovně právního
a sociálního zákonodárství
i sociální politiky státu. To vyústilo,
jak víme, v zákonu č. 120/1990 Sb., kterým
byly upraveny některé vztahy mezi odborovými
organizacemi a zaměstnavateli.
Zákon převedl všechna práva bývalého
Revolučního odborového hnutí na nově
odborové struktury na úrovni základních
organizací, u odborových center došlo k významnému
oslabení. Přitom tato nová kvalita odborových
práv je speciálně přiznána
všem ostatním odborovým organizacím,
které v budoucnosti v nejrůznější
podobě mohou vznikat.
Proces odstátňování odborů
byl provázen také tím, že přijetím
zákonů č. 180/1990 Sb., a č. 11/1990
Sb., byly odborové organizace zbaveny práva rozhodovat
o dávkách nemocenského pojištění,
vykonáváním společenské kontroly
nad správou prostředků nemocenského
pojištění, práva provádění
výběrů účastníků
lázeňské péče. významně
se tímto způsobem omezil vliv odborů na výkon
těchto významných sociálních
aktivit.
V podstatě se stalo to, že odbory ztratily 24 z 56
rozhodovacích a spolurozhodovacích kompetencí,
které měly v minulosti. Z původních
56 zbylo 32. Samozřejmě, že může
k omezování odborových práv docházet
také i v rodicím se soukromém sektoru. Stejná
kvalita odborových práv je sice garantována
ve státním i soukromém sektoru, ale jejich
výkon může být jinými okolnostmi
velice silně omezen. Spolu souvisí zákoník
práce a zákon o kolektivním vyjednávání.
Chtěl bych zde připomenout, že problematickými
body těchto úprav jsou následující
věci: V poli diskusí problematizování
se dostalo to, že odbory mohou ztratit spolurozhodovací
a rozhodovací právo, případně
může být nahrazeno projednáváním
v těchto otázkách, převádění
pracovníka na jinou práci, než odpovídá
pracovní smlouvě a pracovník s takovým
opatřením nesouhlasí. Rozvržení
pracovní doby, stanovení začátku a
konce pracovní doby, rozdělení pracovní
směny na dvě části, stanovení
začátku a konce přestávek na jídlo
a oddech. Stanovení celkového počtu pracovníků,
jejich složení a rozmístění,
stanovení celkového rozsahu přesčasové
práce pro organizaci, jednolité organizační
útvary nebo pracoviště včetně
případného překročení
stanoveného rozsahu. Dále uplatněním
mzdových forem a jejich změn, stanovení konkrétních
podmínek pro poskytování mzdy podle příslušné
mzdové formy, zavádění a změny
norem spotřeby práce a opatření k
použití prostředků na mzdy.
Současně se umožňuje soudu při
rozhodování pracovního sporu právo
veta odborového orgánu při výpovědi,
nebo okamžitěm zrušení pracovního
poměru pracovníkovi ze strany organizace zrušit.
To znamená, že tato praxe oslabuje ochranu zaměstnanců
a může vést v tomto citlivěm období
k výraznému sňížení sociálních
jistot a snížení také významu
odborových organizací. Jak už tady říkal
poslanec Benčík, na druhé straně dojde
k zahlcení soudu novými aktivitami, které
ve své současně situaci, kdy jsou soudy zcela
přetiženy, nemusí také zvládat.
Dále je nepříznivým faktorem to, že
se navrhuje snížit období ochrany odborových
funkcionářů ze dvou let na jeden rok. I to,
myslím, k vytvoření silných nezávislých
odborů nepřispěje.
Právo na stávku k vynucení plnění
závazků kolektivních smluv a dohod nebo z
jiných sociálních nebo politických
důvodů se v podstatě velice limituje. Domnívám
se, že na tomto místě je také třeba
připomenout stanovisko generální rady Československé
konfederace odborových svazů, které bylo
přijato ve dnech 25. a 26. září 1990
Generální rada nesouhlasila se zúžením
kolektivního vyjednávání a omezením
stávky pouze na uzavření kolektivní
smlouvy s omezením maxima požadavků v kolektivní
smlouvě, s rolí státní byrokracie
pří kolektivním vyjednávání,
to jsou otázky evidence, způsobu o stanovení
zprostředkovatelů a rozhodčích. Také
se zákazem politické a solidární stávky
a s asociálními postihy stávkujících
v oblasti nemocenského a sociálního zabezpečení
a konečně s výlukou, jejíž otázka
tady byla diskutována včera.
Když bych provedl stručnou rekapitulaci toho, co se
na poli odborových práv udělalo za poslední
měsíce, dojdeme k závěru, že
nastala změna kvality odborových práv, ale
ne vždy k lepšímu.
Z celkového počtu 56 rozhodovacích a spolurozhodovacích
kompetencí na úrovní centra a základních
článků zůstalo zachováno 32
a přitom se diskutovalo a diskutuje o dalším
snížení, které by ponechalo pouze 16
položek. Výrazná většina právních
aktů odborových orgánů bude tedy realizována
vyjednáváním. Ovšem je třeba
říci, že vyjednávání,
i kdyby k dohodě došlo, může mít
v napjaté situaci následujících měsíců
a let dvě stránky. Mohli bychom potom dojit k potvrzení
aforismu Karla Čapka, že smlouvy jsou od toho, aby
je plnil ten slabší a kdo v následujících
měsících a letech bude tím slabším,
to si všichni můžeme domyslet. Účinný
mechanismus donucení je odborům přiznáván
pouze ve vztahu k uzavření kolektivních smluv
základního a nižšího stupně.
Ve všech ostatních případech, včetně
vynucení administrativního aktu na státní
administrativě i plnění kolektivních
smluv, se právo na stávky v zásadě
velmi limituje, jak ostatně o tom mnozí řečnici
mluvili včera z tohoto místa.
V podmínkách zakládaného tržního
hospodářství, k němuž se chceme
velmi razantně všichni dostat, je odborům snižována
schopnost operativního a účelného
reagování na aktuální sociální
potřeby a pracovní podmínky zaměstnanců.
Za této situace těžko můžu pokládat
za rovnocennou náhradu bývalých odborových
práv navrhovaně rozšíření
odborových kompetencí z hlediska uzavření
kolektivních smluv vyššího stupně
a generálních dohod na vládní úrovni.
I zákon č. 120/1990 Sb., jehož znění
bude v předkládaném návrhu dotčeno
u dvou paragrafů, to je § 3 a 4, přiznává
poměrně stejná práva všem odborovým
hnutím, ale bohužel v nižší kvalitě
než tomu bylo u minulých odborů a úbytek
odborových práv nenahrazuje.
Jestliže shrnu tuto bilanci, dospívám ke konstatování,
které není příliš radostné,
totiž, že všechny uvedené tendence jsou
v rozporu s prohlášením vlády o potřebě
samostatných nezávislých odborových
partnerů. Proto bych chtěl navrhnout v zájmu
toho, aby odborům byla dána šance působit
v žádoucím směru, ve směru sociálního
konsensu v době, kdy celá republika bude tento konsensus
naléhavě potřebovat, aby parlament zabránil
omezování odborových práv bez rovnocenně
náhrady novými kompetencemi.
Jak už jsem tady říkal, demokratická
společnost zabezpečuje rozvoj a nikoli rozhodování
občanských práv a nedílnou součástí
občanských práv jsou také odborová
práva a svobody. Proto myslím, že bychom měli
podpořit při tomto jednání o novele
zákoníku práce požadavky generální
rady ČSKOS, zejména pokud jde o článek
5 a 18 a osobně bych se přikláněl
k formulaci, kterou přednesl poslanec Maštálka.
Dále bych navrhl nový článek do projednávané
novely. Pro navrhovatele budu číst pomalu: "Příslušné
odborové orgány mají právo veta, pokud
odborům nebyla umožněna účast
na tvorbě pracovně právních, mzdových,
sociálních předpisů a předpisů
o ochraně zdraví a bezpečnosti při
práci, respektive pokud při projednávání
nebyly akceptovány podstatné požadavky odborů.
"
Dále se přimlouvám za to, aby v budoucích
ústaváoh republik i federace byla zakotvena práva
na odborové sdružování a kolektivní
vyjednávání, právo na stávku
a zákonodárnou iniciativu odborů. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Ransdorfovi. Ďalej v
rozprave vystúpi poslanec Václav Benda. Prosím,
aby sa ujal slova. S faktickou poznámkou sa ešte prihlásil
pán poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové,
můžeme se mezi sebou lišit v názoru na
míru odborových práv, ale měli bychom
respektovat elementární fakta. Jestliže ve
vystoupení kolegy Ransdorfa zaznělo srovnání
na těma omezování občanských
práv a snižování občanských
práv, tak se tím zcela jednoznačně
říká, že v minulosti byla tato odborářská
práva vysoká. To pokládám za nesmyslnou
formulaci, protože fiktivní občanská
práva a odborářská práva možná
existovala, ale faktická, která nás jedině
zajímají, byla prakticky nulová. (Potlesk.)
Poslanec SL K. Novosád: Technická poznámka.
Nový článek, který navrhl kolega Ransdorf
k dopracování, doporučuji označit
číslem 4.
Poslanec SL V. Benda: Pane předsedo, pane předsedající,
tentokrát se nechci pouštět do žádných
superpalčivých témat, mám jeden konkrétní
pozměňovací návrh. Týká
se strany 14, tisku společné zprávy, to je
bod 59 § 65. Navrhuji ponechat odstavec 1 § 65 v původním
znění. Navrhuji odstavec 1 formulovat: "Uplynutím
volebního období, odvoláním z funkce
nebo vzdáním se funkce, končí pracovní
poměr založeny volbou nebo jmenováním.
" Konec odstavce. Odstavec 3, ve shodě s alternativou
2, doporučuji vypustit.
Stručné odůvodnění tohoto pozměňovacího
návrhu. Odstavec 1 zakládá určitá
zvláštní privilegia nebo zvláštní
režim pro tyto funkce, zřejmé přední
veřejné nebo manažerské funkce, obsazované
volbou nebo jmenováním. Domnívám se,
že to je v pořádku a že bez takových
privilegií a operativních možností pro
obsazení těchto funkcí bychom velmi zabrzdili
jak chod veřejného života, tak života
ekonomického. Domnívám se ale, že je
starý a logický požadavek, že privilegium
je vždy provázeno příslušným
rizikem. Připadá mi naprosto nelogické zakotvit
privilegia a lepší možnosti, než mají
ostatní zaměstnanci a pracovníci a ještě
tato privilegia místo rizika, že při neúspěchu
ustanou, nadále doprovázet dalšími zvýhodněními,
pro případ odvolání z funkce nebo
skončení funkce.