Ve větě třetí § 65 odstavec 1
by pak (je to důsledek mých předchozích
návrhů, které souvisejí s pojmem veřejná
funkce) měla být provedena změna, spočívající
v tom, že začátek této věty by
zněl: "Je-li však pracovní poměr
založen volbou do veřejně funkce, je organizace,
u níž je pracovník v době zvolení
do funkce v pracovním poměru, povinna umožnit
mu výkon funkce a poskytnout mu za tím účelem
pracovní volno bez náhrady mzdy, nebo na jeho žádost
s ním rozvázat pracovní poměr."
Takových případů je velice málo.
Zjistil jsem, že podle slovenského obecního
zřízení starosta tím, že je zvolen
do funkce, se dostává do pracovního poměru
k obci. Jinak je takových případů
skutečně velice málo, nicméně
však mohou být. Tím by se tato výhoda
zachovala jen pro veřejné funkce.
Na závěr mi dovolte jen poznámku k tomu,
o čem se tady většinou hovořilo, tj.
o vztazích mezi pracovníky a zaměstnavateli.
V roce 1967 přijala generální konference
Mezinárodní organizace práce, tedy konference,
na niž jsou zastoupeni zaměstnanci, zaměstnavatelé
i vlády, doporučení č. 129, které
se nazývá" Doporučení o vzájemných
stycích mezi vedením a pracovníky v podniku".
Jedno ze základních obecních ustanovení
tohoto doporučení zní takto: "V zájmu
zaměstnavatelů a jejich organizaci, jakož i
zaměstnanců a jejich organizaci, je vytvořit
ovzduší vzájemného porozuměni
a důvěry v podnicích, což je příznivé
pro chod podniku, tak pro postavení pracujících."
Já myslím, že to je myšlenka, kterou bychom
se měli dále ve svém jednání
řídit. Osobně budu hlasovat pro všechna
řešení, která povedou k tomuto cíli.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. poslancovi Mikulemu. Slovo má
poslanec Sokol, připraví sa poslanec Štern.
Místopředseda SN J. Sokol: Vážený
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
až do svého vyloučení v roce 1977 jsem
byl také odborářem a rád bych se k
této věci, která mě velice zajímá,
trochu vyjádřil.
Z dopisů a z debaty v tisku se mi zdá, že odbory
dnes také jako všechny ostatní demokratické
instituce tohoto státu prožívají určitou
krizi legitimity. Není divu, to je přirozené.
Nechci tady opakovat všechno to, co bylo řečeno
o nezbytnosti a potřebnosti odborů v demokratické
společnosti. To by bylo maření času.
Ale krize legitimity je vážná a já mám
dojem, že k ní trošinku, malounko přispívají
i odboráři sami. Přispívají
k ní tím, že si nedávají dost
pozor na přesné vymezení svého poslání,
že v jejich představách o tom, čeho
by chtěli dosáhnout - v jejich návrzích
- se často vyskytuji jistě v dobré vůli,
a v nejmenším to nechci spojovat s nějakými
nekalými úmysly, přece jen vážné
pozůstatky minulosti. Tady se musí dát velký
pozor na mezinárodní vyjádření,
například vyjádření mezinárodních
organizaci, které toto nemohou pochopit. Ty nikdy v životě
nezažily, čím byly odbory v naší
společnosti a nemohou pro to mít žádné
pochopení. Uvedu jeden směrný a jeden vážný
případ.
Když jsem nastoupil v tomto parlamentě do parlamentní
funkce, za tři dny ke mně přišla jedna
zaměstnankyně Kanceláře a požádala
mě, abych vstoupil do odborové organizace. Nejdřív
jsem myslel, že spadnu ze židle, pak jsem pochopil,
že se to považuje za normální, že
prostě místopředseda sněmovny je zaměstnancem
Federálního shromáždění
a jako takový má platit příspěvky
a má být odborově organizován. To
je legrace.
Vážnější jsou představy
o účasti na tzv. řízení. Účast
na řízení je takové kulaté
slovo nicneříkající, jak říkal
pan poslanec Kostya dar-nedar a právě ve vystoupení
pana poslance Kostyi myslím, že prorůstáni
odborů se státem bylo velmi zřetelně
patrně. Mám na mysli toto: Maji-li být odbory
něco platné demokratické společnosti,
musí být nezávislé, musí být
vymezeným, odděleným subjektem, který
nemá nic společného se zaměstnavatelem.
Odbory mohou přispívat k sociálnímu
míru jenom potud, pokud samy nejsou jednou rukou nebo jednou
nohou zapleteny do zájmů a techtle mechtli svého
partnera. To je právě ten velký omyl nebo
ta velká hrůza minulého režimu, že
pod záminkou společných zájmů,
celospolečenských zájmů atd. nechával
různé společenské subjekty do sebe
prorůstat, srůstat, splývat, takže nikdo
nevěděl, kdo je kdo. Když se stane, že
odbory prorostou se státem, a nedej pánbů
když v tom, co nás čeká začnou
prorůstat se zaměstnavateli, v tom okamžiku
přestanou být odbory a nemohou plnit vůbec
žádnou funkci. Nejenom tu, kterou plnit mají.
Z toho důvodu se mi zdá, že odbory musí
velmi pečlivě dbát na to, aby si do budoucna
zachovaly volné ruce vůči svým partnerům.
Účast zaměstnanců na řízení,
kterou se tady často argumentuje, je velmi důležitá
věc, ale je třeba si uvědomit, že to
je účast zaměstnanců, nikoli odborové
organizace. I když se v sestavě podnikové rady
vyskytují titíž lidé jako třeba
v nějakém závodním výboru odborové
organizace, přece jenom je to jiná instituce. Účast
zaměstnanců na řízení, to není
odborová funkce. To je v podstatě záležitost
mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci na jiné
rovině, v jiné oblasti. Dost.
Jen jsem chtěl říci, že v této
souvislosti mě trochu mrzí takové demagogické
vypíchnutí článku 5. Za svou osobu
bych považoval za správně řešení
všech těchto problémů v tom, kdybychom
článek 5 vypustili, § 18 přijali v alternativě
druhé, § 41 v alternativě druhé a §
59 rovněž v alternativě druhé. Zdá
se mi, že tím nejlépe vyjádříme
skutečnou úlohu odborů. Důležité
věci, že odborová organizace potřebuje
mít informace o tom, co se bude dít, co se děje
atd., v § 18 jsou vyjádřeny podle mého
ne úplně špatným způsobem a naopak,
článek 5 svou deklaratorností ve všech
formulacích přece jenom trochu zavádí
k tomu, že není tak jasně, co vlastně
ty odbory jsou. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Sokolovi. Ďalej vystúpi
v rozprave poslanec Štern. Pripraví sa poslanec Mandler.
Poslanec SN J. Štern: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, když jsem v televizi
slyšel jednoho odborového předáka, jak
přiznává parlamentu právo schválit
oprávněně požadavky odborů, musím
se přiznat, že jsem lehce zneklidněl. Chtěl
bych proto připomenout samozřejmost, že práva
parlamentu jsou poněkud širší, než
jak je deklaroval zmíněný odborový
předák. Co dnes nejvíce potřebujeme
- a v tom se snad všichni shodneme - je maximální
rozvoj efektivnosti výroby. Jeden z nejdůležitějších
faktorů tohoto rozvoje je management podniků, tedy
řídící aparát podniků.
Na něm snad nejvíc bude záležet. všichni
ale však dobře víme, že v podnikovém
managementu je to slabé místo vzhledem k tomu, že
řízení podniků v podmínkách
tržní ekonomiky nemá příliš
mnoho zkušeností. Jsme v situaci, kdy nás čeká
masivní privatizace státních podniků,
která je předpokladem postupného vytváření
vlastnických subjektů těchto podniků.
Lze předpokládat, že převládající
vlastnickou formou budou akciové společnosti vlastněné
rozptýlenými drobnými akcionáři.
Lze tedy předpokládat, že v první etapě
bude vztah vlastníků k podnikům velmi problematický
a silně oslabený. Bude trvat léta, než
se zkonstituují silné vlastnické subjekty.
Za této situace, kdy podnikový management se teprve
bude muset učit chovat se v podmínkách tržní
ekonomiky a kdy se teprve budou vytvářet vlastnické
subjekty, kdy zasahováni odborů do řízeni
podniků, a to nelze i při obecně deklarativní
funkci § 5 a § 18 vyloučit, bych považoval
za nežádoucí a nešťastně.
Domnívám se, že většina pracujících
se snad ani nechce přímo podílet na řízení
podniků, ale v zásadě jim jde spíš
o to, být v současné nejisté situaci
informováni o záměrech vedení podniků.
A v tomto smyslu se mi velice líbil návrh kolegy
Jurečky, který to konkrétně definuje
a vyjadřuje. Proto se stavím za tento návrh.
Závěrem mi dovolte malou poznámku. Postup
některých poslanců, kteří podporují
účast odborů na řízení,
a to je jejich svaté právo, nebyl zcela korektní.
Dali totiž do úst svých protivníků
výroky o pochybné legitimnosti odborů, nebo
dokonce o kroucení krkem odborům, které tito
jejich protivnici zde, v tomto plénu, vůbec nevyslovili.
Zdá se mi, že tím chtěli získat
jakýsi emotivní kapitál na podporu svých
argumentů. Domnívám se, že to bylo poněkud
nešťastné a nesprávné. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Šternovi.
Slovo odovzdávam pánu poslancovi Mandlerovi, pripraví
sa pán poslanec Komárek.
Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, posloucháme-li dnešní
debatu, musíme dojít nejspíš k závěru,
že nejde o novelu zákoníku práce, ale
zákon o odborech. Je to svým způsobem logické
vzhledem k veřejné diskusi, která nastala,
ale přece jenom jde o novelu zákoníku práce
a já v této souvislosti jsem uvítal, že
pan zpravodaj včera neobvyklým způsobem sice,
ale přesto - tedy myslím pan poslanec Valko - přistoupil
k této otázce historicky a pojal zákoník
práce ve sledu těch novel, jak tu byly. Myslím,
že to není špatný nápad, chceme-li
zákoník práce vůbec poznat. Mám
totiž dojem a nechci nikomu sahat do svědomí,
že jsme ho ještě ani dostatečně
nepoznali a už ho novelizujeme.
Chtěl bych pana místopředsedu následovat,
ale já to mohu udělat jenom do roku 1988, tak to
aspoň nebude tak dlouhé. Tehdy v roce 1988 v diskusi
o tehdejší novele zákoníku práce
se vysílal ve stanici Svobodná Evropa náš
text, z něhož vyjímám dva úryvky.
Je to z roku 1988: "Dosavadní zákoník
práce ustavuje na základě pracovní
povinnosti vztah podřízeného, nerovnoprávného
poměru pracovníka vůči zaměstnavateli
a to jako součást direktivního řízení
ekonomického provozu společnosti. Jen malá
část zákonných norem obsažených
v zákoníku práce zajišťuje nezbytné
pracovně právní vztahy, ostatní normy
nahrazují vládní či ministerské
směrnice nebo dohodu podniku - zaměstnavatele".
A ještě druhý citát: "Zákoník
práce tedy především slouží
ekonomickému provozu a v souladu s praxí i s ostatními
platnými zákony předpokládá,
že jde o provoz ústředně plánovaný
a direktivně řízený. Tento způsob
řízení zákoník práce
zajišťuje a podporuje."
Mohl bych pokračovat v tom čtení, ale jenom
bych rozvíjel tuto myšlenku, o které hovořil
jíž kolega Doležal, že zákoník
práce je jedním ze základních legislativních
prostředků vlády nomenklaturního příkaznictví.
A teď je tu tedy jeho novela. Je zřejmé a očividné,
podíváme-li se do textu, že tentokrát
prostě nelze mluvit o zákoníku práce
s takovým despektem jako tehdy. Uznávám.
Sám o sobě text se velice projasnil. Věty
jako úvodní jsou odstraněny, já ji
přečtu. "Vítězství socialistického
společenského řádu v naší
zemi vytvořilo pevnou výchozí základnu
pro úsilí pracujícího lidu atd."
Tedy nic takového v zákoníku práce
nezjistíme, ale vzhledem k realitě se jeví
předložená novela zákoníku práce
jako činitel problematický. Zákoník
práce se svého času podílel na vytvoření
jednotné třídy pracujících,
ta přestala dnes existovat, máme před sebou
týdny a měsíce plné sociální
dynamiky. Kdysi byli všichni pracující od náměstků
až po uklízečku vlastně takřka
stejní zaměstnanci a nyní se vyčleňují
zvláštní sociální vrstvy. Pracujícím
velkých podniků přibývají podnikatelé
se svými zaměstnanci, řemeslníci se
svými zaměstnanci. Zaměstnanci středních,
malých i docela malých podniků. Z důvodů
pochopitelných, jenom jako pozůstatek dosavadního
autoritativního řízení a nijak jinak,
mají novely zákoníku práce dodnes
tyto skupiny zaměstnanců všechno úplně
stejné. Stejné předpisy pro pracovní
dobu, stejně výpovědní lhůty
ve Škodovce, jako v malé ševcovské dílně,
stejné předpisy pro kontrolu mezd, pro přesčasovou
práci, náhradní volno, dovolenou atd. Vím,
že jsou věci, kde tato obecnost platí málo,
tedy vadí málo, jinde nevadí vůbec,
například v takovém § 187 obecná
odpovědnost organizace za škodu, to je jistě
obecně platné pro všechny.
Již po druhé během dvou dnů musím
bohužel v souvislosti s naším pracovně
právním zákonodárstvím upozornit,
i když se již o tom mluvilo, na významnou oblast,
v níž paušalizace vadí způsobem
zcela zásadním. Naše zákonodárství
vychází ze základní demokratické
zásady, že všichni lidé jsou si rovni,
straník i nestraník v našem zákonodárství
mají stejná práva. Tato demokratičnost
však silně upadá v zákonech pracovně
právních. Předložená novela zákoníku
práce v mnoha a mnoha případech, jak již
ostatně bylo upozorněno, ponechává
Revolučnímu odborovému hnutí dosavadní
úlohu, jenom ROH nahrazuje termínem odborové
orgány. Pro ilustraci ocituji bod 23 společné
zprávy, tisk 328. Říká se tu v §
22 odstavec 1: "Revoluční odborové hnutí
svou činností vede pracující v souladu
s celospolečenskými zájmy k jednotnému
uplatňování... " nahrazují slovy
"odborové orgány dbají o..." a
za slova "při práci" se vkládají
slova "a zaměstnanosti". Jak potom konkrétně
péče o text dopadne, to povídá svědectví
hned následující odstavec zcela novelizovaný,
mohu ho přečíst: "odborové orgány
podle předchozího odstavce organizují účast
pracujících na přípravě, uplatňování,
kontrole a dodržování pracovně právních
předpisů." To je novela. Tato formulace nepochybně
působí jako ledovec, který k nám připlul
z mrazivých vod nomenklaturního příkaznictví
a přivezl nám explikace dokonce výhodně,
jednotnou třídu pracujících, jejích
účast atd. - odborové orgány organizují.
Tato jednotná třída pracujících
také jednotně a beze zbytku byla odborové
organizována, ale dnes není. Komunistický
režim dokázal lidem zošklivit odbory podobně
jako politické strany, a na to se při debatě
o odborech jaksi zapomnělo. Návrh novely zákoníku
práce na to zapomněl také. Zapomněl
na to, že normální běžný
status je dnes odborové organizovaný nebo odborově
neorganizovaný a tyto zaměstnance odborově
neorganizované novela do svých paragrafů
vůbec nezahrnula. Posuďme to z bodu 42 společně
zprávy, obě alternativy bodu 41 cituji : "...
účast odborových orgánů při
převádění a překládáni
pracovníků". V obou případech
musí organizace tuto záležitost projednat "s
příslušným odborovým orgánem",
ale co když, jak již o tom hovořil pan poslanec
Fišera, a to bude případ mnoha malých
podniků či větších živností,
v organizaci žádný odborový orgán
není. Jak se bude postupovat v těch "smíšených
podnicích". Opravdu nevím, proč se autoři
novely zákoníku práce nepoučili u
sousedů ve Spolkové republice Německo a v
Rakousku. v SRN mají tzv. podnikové rady, které
volí všichni zaměstnanci podniku bez ohledu
na odborovou příslušnost, odbory ovšem
mají právo podnikovou radu různými
způsoby ovlivňovat. Podnikové rady jsou v
různých formách takřka ve všech
evropských zemích, jejich úlohou je spolupracovat
s vedením podniku a chránit zájmy pracovníků.
Usilují ze své zaměstnanecké strany
o sociální smír. Odbory se tak mohou soustředit
na svou vlastní funkci. Musíme si uvědomit,
že i u nás se budou odbory politizovat a že jejich
bezprostřední zasahování do podniků
bude problematické. Chtěl bych ještě
připomenout, že i u nás byly závodní
rady a podnikově rady; rady byly nahrazeny ROH. Dnes už,
doufejme, takový vývoj nehrozí. Jak jsem
přesvědčen, zavedeni podnikových rad
je perspektivním řešením problémů,
o kterých je tu řeč.
Myslím, že předložený text novely,
který dává de facto odborům právo
bezprostřední účasti, popřipadě
akce v podnicích, je krokem zpět proti faktickému
stavu. V čem je tedy v předloženém návrhu
vlastně pokrok? V tom, že novela zákoníku
práce zavádí odkaz na zákon o kolektivnim
vyjednávání? Ne. Jinde byl zákon velkou
většinou přijat. Je to nástroj opravdu
velice dobrý, ovšem pro situaci konsolidované
parlamentní demokracie. Nás čeká doba
plná otřesů. V ní vůbec nepůjde
jen o konflikty vnitřní, uvnitř podniků,
ale o konflikty mnohých s vládou, se společností,
o snahy hromadně prosadit různé požadavky.
Znovu opakuji, že pro tuto epochu ke škodě věci
nebyla legalizována stávka, v novele zákoníku
práce není obdobný odkaz na stávku
jako na zákon o kolektivním vyjednávání,
a tak nebyl vytvořen legální instrument,
jak stávkově hnutí regulovat.
Vzhledem k tomu, co bylo řečeno, je jasné,
že se stavím k návrhu novely jako celku negativně.
Mám ještě ale poznámku k článku
5. Myslím, že návrh poslance Jurečky
velmi odpovídá tomu, o čem jsem hovořil.
Opakuji to, že pracovníci mají prostřednictvím
odborové organizace právo na informace o činnosti
organizace a zásadních otázkách souvisejících
s ekonomikou a rozvojem organizace. Já bych ze svého
hlediska vynechal "prostřednictvím odborové
organizace". Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Mandlerovi. S
technickou poznámkou sa hlási poslanec Hruška.
Poslanec SN M. Hruška: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
právě jsme dostali do lavic jakýsi návrh,
jak máme hlasovat, aby to vyhovovalo České
konfederaci odborových svazů. Chtěl bych
se zeptat, kdo je za rozmnožení tohoto návrhu
zodpovědný, protože když chtěl
poslanec Kováč začátkem týdne
rozmnožit stanovisko závodního výboru
odborového svazu Kovo Hodonín, které bylo
v podstatě opačné proti tomuto prohlášení,
chtěl bych se zeptat, kdo je odpovědný za
manipulování tímto parlamentem?
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vysvetlí prvý podpredseda pán
poslanec Jičínský.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Nemohu vysvětlit, vážení kolegové,
poslední otázku pana poslance Hrušky, protože
nevím o tom, že by někdo tímto Federálním
shromážděním manipuloval.
Pokud jde o text, který jste dostali, ten nikdo ve Federálním
shromáždění nerozmnožoval. Byl
sem dán rozmnožený, podobně, jako jste
dostali do lavic i některé jiné tisky (včera
od Československého červeného kříže).
Týká se to i podobné otázky, kterou
svého času kladl tady poslanec Ruml.
Nemyslím si, že někdo z představitelů
Federálního shromáždění
má právo bránit v tom, jestliže ty nebo
ony složky naší veřejnosti dávají
určité písemné materiály poslancům,
že jim máme brát právo to cenzurovat
a vám to do lavic nedat. Můžeme o tom jednat.
Budete-li mít jiné stanovisko, potom i představitelé
Federálního shromáždění
a Kancelář bude postupovat podle toho, na čem
se Federální shromáždění
dohodne. Ale v této souvislosti se skutečně
domnívám, že nemůže žádný
představitel Federálního shromáždění
zabránit, aby se vám takovéto materiály
dostaly do lavic, protože je to součást vaši
informace. Nemyslím si, že by poslanci potřebovali
pokyn, jak mají postupovat, ale je to právo i představitelů
odborů, aby se na poslance obrátili se stanoviskem.
Tolik na vysvětlenou. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Dakujem. Hlási sa poslankyňa Šimečková.
Poslankyně SL I. Šimečková: K tomu bych
pouze chtěla říci, že v době,
kdy jsme neměli skříňky, bylo pochopitelné,
že jsme dostávali materiály do lavic. Nyní,
když máme skříňky, kam nám
dochází pošta, myslím si, že by
veškerá pošta měla být dávána
do schránek. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Budeme pokračovať. Dávam
slovo poslancovi Komárkovi. Pripraví sa poslanec
Benčík.
Poslanec SL V. Komárek: Vážený pane
předsedající, vážené poslankyně,
vážení poslanci, i když bych leccos věděl
o rétorických cvičeních, domnívám
se, že není čas rétorických exhibicí,
je třeba rozumně a odpovědně si vyměňovat
názory na řešení dnes diskutované
otázky.
Myslím, že zcela objektivně možno dospět
k závěru, že předložený
návrh zdaleka není ideální, zdaleka
není dokonalý. Je určitým kompromisem,
poplatný existujícím zákonům,
má řadu svých préblémů.
Myslím, že poměrně dramatická
diskuse kolem jednotlivých formulaci neodráží
asi problémy vnitřní elegance nebo síly
tohoto zákona, jako spíše je určitým
echem sociálních problémů, sociálních
očekávání i určitých
napětí v naší společnosti. Samozřejmě
tento zákon jako každý jiný lze posuzovat
z výlučně právních hledisek.
Lze jej posuzovat z hledisek sociálních, politických,
ekonomických, etických apod.