Přítomno: | 128 poslanců Sněmovny lidu |
62 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluvení poslanci:
Sněmovny lidu: Andelová, Bartončík,
Černý J., Čič, Dienstbier J. st.,
Dlouhý, Jenerál, Klaus, Kňažko, Kocáb,
Kopřiva, Kováč, Kroupa, Langoš, Minka,
Rajnič, Ruml, Soukup, Šidík, Špaček,
Šormová, Voleník
Sněmovny národů zvolení v České
republice: Arnošt, Bratinka, Dostál, Grebeníček,
Hradílek, Kaplanová, Kobylka, Mečl, Motyčka,
Pernica J., Samková, Šolc, Tichý
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Čalfa, Kočtúch, Mečiar,
Slota, Suchán, Tamás
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS J. Stank.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené poslankyne, vážení
poslanci, 9. spoločná schôdza pokračuje
piatym dňom. Na programe máme
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení
a dopľňa Zákonník práce (tlač
261) a spoločnú správu výborov Snemovne
ľudu a Snemovne národov (tlač 327).
Včera sme si vypočuli výklad ministra Millera
k tomuto vládnemu návrhu a spravodajské správy.
Dnes budeme pokračovať rozpravou. Otváram rozpravu
k tomuto vládnemu návrhu. Ako prvý sa do
rozpravy prihlásil poslanec Dostál. Prosím,
aby sa ujal slova.
Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
ctěné Federální shromáždění,
vážení a milí hosté! Pokud se
dnes v souvislosti s projednáváním novely
zákoníku práce rozhodneme neakceptovat požadavek
odborů na účast pracujících
při řízení podniků, budeme
zřejmě muset uvěřit tomu, že
odborářům nejde opravdu o nic jiného,
než o to, aby měli zákonem zajištěno,
že budou nekvalifikovaně a kverulantsky zasahovat
do řízení podniků, přičemž
na druhé straně neponesou na rozdíl od zaměstnavatelů
pražádnou zodpovědnost. Jinými slovy,
budeme muset být přesvědčeni o tom,
že za požadavky odborů na účast
pracujících či řízení
podniků se ukrývají myšlenky nečisté,
sledující narušovat výsledky privatizace,
výrazně omezující práva zaměstnavatelů.
V těchto souvislostech bychom si pak museli zřejmě
představovat odboráře jako ty, kteří
vyobrazeni na proslulém linorytu známém z
povinné školní četby - rozbíjejí
stroj beroucí jim práci, neboť nepochopili
pokrok. Odborářské požadavky bychom
museli označit jako anomálie, nemající
v tržní ekonomice obdoby. Zřejmě bychom
pak také museli tvrdit, že odbory nejsou pořád
nic jiného než prodloužená ruka Komunistické
strany Československa a odborové předáky
odhalit jako Jakešovy a Husákovy sirotky, nezastupující
nikoho a představující generály bez
vojska.
Zároveň bychom museli věřit tomu,
že jsme schopni uskutečňovat radikální
ekonomickou reformu bez lidí a věřit, že
příští sociální složení
tohoto státu bude 90 % zaměstnavatelů a 10
% zaměstnanců.
Nemohli bychom také brát v úvahu, že
7 miliónů odborářů je zároveň
7 milióny občany.
V neposlední řadě bychom se museli tvářit, že neexistují žádné tripartitní dohody a zapomenout na to, že jsme ministrovi Millerovi vyslovili před půl rokem v této místnosti důvěru, kterou by snad porušil tím, že na některé požadavky odborářů přistoupil. Promiňte mi, to bychom ale museli být
slepí a hluší, protože skutečnost
je docela jiná a už vůbec ne tak černobílá,
jak by se na první pohled zdálo. Víme přece,
že účast pracujících na řízení
podniku je např. v Itálii a Francii zajištěna
ústavou. Měli bychom pochopit, že nové
a nezávislé odbory nechtějí výrobu
řídit ani nahrazovat hospodářské
vedení podniku. Měli bychom jejich účast
chápat jako právo na nezkreslené informace
o stavu a perspektivách podniku a právo konzultace
v zásadních otázkách souvisejících
s ekonomikou a rozvojem podniku.
Odborům jde v jejich požadavcích o otázky
zaměstnanosti, rekvalifikace a o sociální
perspektivu zaměstnanců. Odboráři
na celém světě předcházejí
krizím a vstupují do sporů mezi zaměstnanci
a zaměstnavateli vyjednáváním a je
tedy přece zcela normální, že se jim
v tom případě musí dostávat
dostatek informací z obou stran.
Musíme si přiznat, že odbory jsou organizovanou
silou, schopnou zmírňovat předpokládané
negativní sociální dopady ekonomické
reformy, a proto musejí mít příslušné
právní nástroje a záruky své
činností. Kdo nevidí, že odbory mohou
sehrát v procesu ekonomické reformy velmi pozitivní
roli, nevidí situaci reálně nebo ji prostě
tak vidět nechce. Kdo nechápe, že vztah mezi
odbory a zaměstnavateli nemůže být vztahem
podřízeného a nadřízeného,
ale že jde především o partnerství,
které je novým a kvalitativně jiným
než tomu bylo v minulosti, zůstal - promiňte
mi to - bohužel ve svém chápání
u onoho linorytu, o kterém jsem v úvodu mluvil.
Rád bych v těchto souvislostech některým
kolegům poslancům připomněl, že
dnešní odbory mají svůj faktický
základ v tzv. sdružení stávkových
výborů podniků a jiných institucí
a že mnozí z nás u těchto začátků
byli, a z toho důvodu jen těžko můžeme
své přátele v nových odborech považovat
za trojské koně komunistů. Ve zpětné
vazbě to totiž byly právě zase odbory,
které nám významně pomáhaly
a pomáhají v zákopové válce
s nomenklaturními bratrstvy.
Nebylo by také na škodu věci, kdyby si někteří
z nás uvědomili fakt, že mandáty, které
nám byly svěřeny, máme také
od těch 7 miliónů odborářů,
jejichž požadavek tady máme dnes řešit.
Nemůžeme se tvářit, že o tom nevíme.
Náš parlament není akvárium a my nemůžeme
žít ve vakuu. Problémy, se kterými dnes
přišli odboráři za námi, mohou
být zítra problémy našimi, ať jsme
zaměstnavateli, či zaměstnanci. Je totiž
naprosto nepodstatné, co si o odborech myslí kdokoliv
z nás, protože odbory tady prostě jsou de facto
i de jure, ať se to někomu líbí nebo
nelíbí. My prostě musíme v příští
existenci státu s nimi počítat, pokud nechceme
nést riziko, že výsledkem jejich ostrakizování
by mohla být časem radikální politická
síla s rozhodným vlivem. Jako zcela reálně
se mi jeví riziko, že naše chybně rozhodnutí
by mohlo být větrem do plachet sociální
demagogie pana Sládka či soudruha Machalíka.
To vše mě vede k tomu, abych požadavky odborů
na zařazeni článku 5, v alternativě
třetí a § 18 v předloženém
znění alternativy první podpořil,
neboť se obávám, že bych v opačném
případě vylil s vaničkou i dítě.
Ať už hlasování v této sněmovně
dopadne jakkoliv, jsem přesvědčen o tom,
že generální stávka by této zemi
a jejímu lidu v žádném případě
neprospěla. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Dostálovi.
Ďalej sa do rozpravy prihlásil predseda Federálneho
zhromaždenia Alexander Dubček. Prosím, aby
prehovoril.
Předseda FS A. Dubček: Vážené
poslankyne, vážení poslanci, návrh zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa Zákonník
práce, je dôležitým návrhom napriek
tomu, že už dnes všetci vieme, že jeho časová
platnosť bude obmedzená. Je tomu tak aj z toho dôvodu,
že v novootváraných trhových podmienkach
sa súčasne zakladajú určité
princípy sociálnych opatrení, bez ktorých
sa v súčasnosti nezaobíde žiadna vyspelá
trhová ekonomika. Poznáme to zo skúseností
západných demokracií. Prostredníctvom
odborov a oznamovacích prostriedkov sa do názorovej
výmeny zapojila široká verejnosť. Do parlamentu
prišlo mnoho dopisov, desiatky, ba stovky vyhlásení,
tiež stanoviská jednotlivcov i organizácii.
vo veľkej miere podporujú postoje odborov. Dôkazom
toho je aj neobvyklý záujem, ktorý tento
návrh a jeho, do istej miery, komplikovaný zrod
vyvolal. To nie je nič neobvyklé v demokratických
krajinách. Nemôže to byť nič mimoriadne
ani u nás. Vyslovene o tom hovorí aj otvorený
list, ktorý mi poslal generálny tajomník
Konfederácie slobodných odborov a iste ste ho z
dennej tlače mohli poznať.
Chcel by som povedať niekoľko slov k dvom problémom:
K samému návrhu a predovšetkým k jeho
článkom 5 a 18, ktoré vyvolali kontraverzné
postoje, a tiež aj k odborom samým. Nikoho nechcem
podozrievať zo zaujatosti a preto považujem často
veľmi protichodné názory na článok
5 až po jeho zásadné odmietanie za obavy z
obmedzení podnikateľskej činnosti. Podnikateľský
subjekt musí mať voľné ruky, ponesie veľké
riziko. A to je vážna vec. Nemôžeme ho
obmedzovať v boji o trh a o prosperitu. Prosperujúca
ekonomika je aj základom všetkých sociálnych
istôt. o to usilujeme a to je hlavným cieľom
ekonomickej reformy. Riziko podnikateľskej činnosti
však ponesú aj zamestnanci, robotníci, technici,
ekonómovia, všetci pracujúci. Riskujú
možnosť uplatniť svoju pracovnú silu, jej
odbornosť a životnú úroveň svojich
rodín. Majú teda a stále budú mať
záujem o prosperujúci závod, o prosperujúcu
výrobu. A preto by sme ich nemali obmedzovať, aby
sa svojou aktivitou na nej podieľali a svojim spôsobom
sa aj bránili. Váhaním o týchto paragrafoch
akoby sme naznačovali podnikateľom, že účasť
pracujúcich na riadení akoby bola zbytočná,
ba nežiadúca, a myslíme si, niekedy možno
až nebezpečná. Ja si myslím, že
nie. Pritom zákon svojou všeobecnou formuláciou
otvára iba možnosť hľadať rôzne
formy spolupráce, aké sa aj v tradičnej trhovej
ekonomike západných demokracií uplatňujú.
U nás je to dôležité už teraz pri
štarte trhovej ekonomiky, najmä pri procese odštartovania,
pri zavádzaní a spresňovaní produkcie,
ktorá bude schopná konkurencie.
Prešiel som rad európskych štátov. Hovoril
som s mnohými vedúcimi politikmi rôzneho politického
a názorového spektra. Zaujímal som sa aj
o nutnosť a únosnú mieru zásahov do
mechanizmu trhovej ekonomiky. A všade som sa presvedčil,
že sa musia používať rovnako legislatívne
i ekonomické regulátory. Ale určité
regulátory tu sú. Samozrejme, aktivitu ekonomiky
to nesmie obmedziť, ale rozvíjať. Nikde som pri
týchto otázkach nenarazil na obavy z postavenia
odborov. I keď sú silné a majú veľké
slovo, zamestnanci majú uzákonené práva
pri vedení podnikov. V Taliansku je toto právo vyjadrené
dokonca aj v Ústave.
Po zamietnutí návrhu článku 5 vo viacerých
výboroch a v dôsledku i jeho nenavrhovania vládou
v určitej fáze, som hovoril s predstaviteľmi
Konfederácie odborov i niektorých zväzov. Teraz
došlo opätovne k novému konsenzu. Podľa
môjho názoru článok 5 čaká,
či ako sa teraz v návrhu zákona odporúča,
zodpovedá súčasným podmienkam, neobmedzuje
podnikateľskú iniciatívu a činnosť
a zároveň môže zabrániť nežiadúcemu,
možno i konfrontačnému vývoju medzi
podnikateľom a pracujúcim.
Dovoľte ešte poznámku k odborom. Nové
odbory dnes prechádzajú zložitým obdobím
transformácie z prevodovej páky na demokratických
zástupcov pracujúcich. Bolo už o tom hovorené
i predo mnou. Ja sa k tomu iba pripájam. Majú snahu,
aby tvorili silnú organizáciu, bez ktorej nebude
možné vyriešiť žiadny závažný
problém našej ekonomiky a postavenia pracujúcich.
Postupne sa napájajú na demokratické medzinárodné
organizácie a čerpajú z ich skúseností.
Stávajú sa neoddeliteľnou súčasťou
a významným činiteľom našej cesty
do Európy. Odbory sa jednoznačne - vieme o tom -
postavili za ekonomickú reformu a budú v tomto smere
vážnym činiteľom. Preto som považoval
za potrebné nadviazať s ich predstaviteľmi dialóg.
Stretol som sa s nimi za účasti ďalších
funkcionárov Federálneho zhromaždenia niekoľkokrát.
Som rád, že to považovali za potrebné
aj niektoré poslanecké kluby i výbory. Považujem
túto spoluprácu za nutnú aj pre ďalšiu
budúcnosť. Napokon zásada tripartitného
rokovania by sa mala vyjadriť záväznosťou,
ktorú by mal upraviť osobitný zákon.
Nikto si v našej neľahkej situácii nepraje konfrontačné
postoje a ja si myslím, že to ani nie je aktuálne
a že tomu tak ani nebude. Prídu ešte, samozrejme,
ťažšie chvíle pri realizácii programu
ekonomickej reformy a trhového hospodárstva. Odbory
budú neobyčajne významným činiteľom,
spolurozhodujúcim o našom ďalšom osude.
Ako som poznal ich predstaviteľov a našich odborárov,
majú hlboký cit pre zodpovednosť a spravodlivosť.
Podporiť ich činnosť je v záujme ich všetkých.
Svoj hlas pri návrhu novelizácie Zákonníka
práce dám pre odporúčaný návrh
zapracovať článok 5 a 18 do textu zákona,
aby pracujúci mali právo podieľať sa na
prerokúvaní otázok, týkajúcich
sa rozvoja riadenia a kontroly činnosti organizácie.
Obraciam sa aj na vás, a prosím vás, aby
ste tiež pridali k tomu svoj hlas. Posilníme tak chod
ekonomickej reformy, trhových vzťahov a postavenie
odborov v našom novorodiacom sa pluralitnom systéme.
Ďakujem. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem predsedovi Federálneho zhromaždenia.
Ďalej v rozprave vystúpi pán poslanec Macek.
Prosím, aby sa ujal slova. Skôr, ako sa tak stane,
dovoľte mi, aby som vás informoval o prihlásených
do rozpravy a ich poradí. Sú to: pán poslanec
Jurečka, Adam, Čičmanec, Zeman, Vrchovský,
Maštalka, Kavan, Fišera, Doležal, Šebek, Kostya,
Horštík, Mikule, Sokol a poslanec Štern. To sú
zatiaľ písomne prihlásení do rozpravy,
slovo má pán poslanec Miroslav Macek.
Poslanec SN M. Macek: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové. Doporučuji, abychom
v návrhu, kterým se mění a doplňuje
zákoník práce, přijali u bodu 5, tisku
327, alternativu 1. ve znění: "Článek
5 se vypustí a u bodu 19 ponechali pouze odstavec 5 první
a třetí alternativy, respektive odstavec 4 druhé
alternativy u § 18, týkající se povinnosti
zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o
nichž se dozvědí při výkonu své
funkce odbory. § 18 a § 19 vypustit."
Vím, že vypuštění článku
5 a § 18 a 19 vyvolaly mnoho vášní mezi
vládou, odbory a parlamentem a troufám si tvrdit,
že základním kamenem úrazu bylo nepochopení
navrhovaného vypuštění těchto
článků a paragrafů, týkajících
se práva pracujících na podílení
se na rozvoji, řízení a kontrole činnosti
podniku.
Odhlédnu-li od pouhé deklarativnosti těchto
práv, spočívá základní
nepochopení v tom, že dodatečné změny
článku 5, jde o dvě varianty § 18, dokonce
o tři varianty a v § 19 opět znamenají,
že federálním zákonem se odborům
navíc velmi vágně vymezuje pole jejich působnosti
a to zcela bez ohledu na konkrétní místní
a časové podmínky na tom kterém pracovišti,
v té které továrně, v tom kterém
odvětví. Stát chce být opět
chytřejší než jeho občané.
Zbavme se už konečně a navždy této
role státu a rozhodujme o věcech tam, kde se ony
odehrávají a kde se o nich rozhodovat má.
Dovoluji si vás upozornit na to, že všechny tyto
problémy obecně zmíněné v článku
5 a v § 18 a 19 mohou řešit kolektivní
smlouvy. Tam mají a mohou být zakotveny požadavky
na zaměstnavatele a také povinnosti zaměstnanců.
Čím blíže se rozhodování
o těchto věcech dostane k jednotlivým závodům,
dílnám a pracovištím, tím kvalifikovanější
a pružnější a s větším
přehledem o místních pracovních podmínkách
a zvláštnostech se může rozhodovat.
Dovolte mi citovat z Úmluvy č. 154 Mezinárodní
organizace práce: "Kolektivním vyjednáváním
se rozumí všechny dohody mezi zaměstnanci a
zaměstnavateli nebo mezi organizacemi zaměstnanců
a zaměstnavatelů, týkající
se:
1. pracovních podmínek a pracovní doby
2. vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci
3. vztahů mezi organizacemi zaměstnavatelů
a zaměstnanců."
Z této konvence vychází i zákon o
kolektivním vyjednávání a domnívám
se, že tento zákon vytváří téměř
neomezený prostor, aby si sami zaměstnanci nebo
jejich odborové organizace vyjednali se svými zaměstnanci
svá práva a povinnosti a aby jim stát už
konečně přestal ukazovat, co a jak mají
dělat, neboť pohled státu mně vždy
připomíná Jana Lucemburského, o jehož
jasnozřivosti víme své. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda FS J. Stank:
Ďakujem. Slovo má poslanec Jurečka. Pripraví
sa poslanec Adam. Ak sme tomu dobre rozumeli, návrhy pána
poslance Macka sú obsiahnuté v alternatívách,
ktoré máte predložené v spoločnej
správe výborov.
Poslanec SL J. Jurečka: Vážený pane
předsedo, pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
vážení hosté, stávkovou pohotovostí
mezi Československou konfederací odborových
svazů a parlamentem se vytvořil asymetrický
vztah. Vedení odborů považovalo parlament,
když ne za protivníka, tedy alespoň za úředníka,
který bez diskuse a bez zvážení všech
okolností a souvislostí, dopadů, hledání
východisek, prostě posvětí, co je
mu předloženo. Takovým parlamentem nechceme
být. Jsem rád, že byla stávková
pohotovost odvolána, především proto,
že já sám bych v rámci této stávkově
pohotovosti stál v pohotovosti sám proti sobě.
Než jsem se dostal do parlamentu, prošel jsem cestou
ze Sdružení stávkových výborů
v Koordinačním odborovém centru, které
bojovalo proti akčnímu výboru pana Haneše,
přes ustavující odborové sjezdy a
přes funkci člena předsednictva Ústředního
výboru svazu Kovo.
V celé této cestě jsem spolu se svými
přáteli a kamarády měl představu
o tom, čím by odbory měly být, nikoli
rozhodně kolportérem vstupenek na estrády,
nikoli distributorem vánočních kolekcí,
ale také ne kývalem nebo suplentem hospodářského
vedení. Hledali jsem a dodnes hledáme skutečnou
úlohu odborů zvláště ve zcela
nových dynamických podmínkách tržní
ekonomiky, ke které prostě musíme dojít.
Úlohou odborů je ochrana sociálních
a zaměstnaneckých zájmů pracujících.
To kromě jiného znamená, že odbory budou
usilovat o to, aby zisk zaměstnavatelské organizace
nebyl používán výhradně k přímému
či nepřímému profitu vlastníka,
ať už je jím stát nebo soukromník,
ale aby přiměřená část
tohoto zisku byla použita i v zájmu zaměstnanců,
ať už do investic v sociální sféře,
pracovních podmínek atd., k vytváření
pracovních příležitostí a přímo
do mezd. Toto vše je a musí být obsahem kolektivních
a pracovních smluv, toto vše ale předpokládá,
že daná zaměstnavatelská organizace
prostě nějaký zisk vyprodukuje. Vím,
že je to mimo jiné i úloha kvalitního
managementu a vím, že součinnost a informace
o činnosti tohoto managementu jsou pro odboráře
a zaměstnance velmi důležité.
Řekl jsem, že jsme měli svou představu
o úloze odborů. Bez ohledu na tuto představu
si uvědomuji, že může dojít ke
špatnému pochopení vlastních představ.
Ne proto, že v polemikách a diskusích dochází
ke zkreslení, ale hlavně proto, že používám
výrazy: "účast na řízení,
spolurozhodování atd.", označují
v kontextu odlišných stanovisek něco zcela
úplně jiného. Mám informace o tom,
že na mnohých závodech se i nově konstituované
odbory snaží naprosto nemístně zasahovat
do funkce hospodářského vedení, stejně
tak mám informace o tom, že poté, co bylo oznámeno
vypuštění článku 5 ve vládním
návrhu, mnohé vedení závodu prostě
přestalo odborové funkcionáře brát
na vědomí. Zdrojem sémantických rozdílů
pak tedy je nejen nepochopení, ale vlastní logika
každé takové představy. Více
méně jsem, myslím, zajedno se všemi,
kteří hledají tu cestu odborů a vědí,
že přímé zasahování do
řízení je ze strany odborů nepřípustné
a abychom tyto sémantické rozdíly přesto
zajistili, a abychom zajistili to právo odborů,
které musí mít, aby zaměstnanci jejich
prostřednictvím měli možnost informací,
kontroly a v některých otázkách i
součinnosti, dovoluji si navrhnout úpravy článku
5 a § 18.