Pro náš vstup do Evropy je nezbytné přizpůsobit
právní vztahy mezi zaměstnanci a zaměstnavateli
úmluvám Mezinárodní organizace práce
a mezinárodním paktům o občanských,
politických, hospodářských, sociálních
a kulturních právech a odstraňuje ze zákoníku
práce všechna ustanovení, která s uvedenými
mezinárodními dokumenty jsou v rozporu. Jde zejména
o úmluvu číslo 29 o nucené práci,
úmluvu číslo 87 o svobodě odborů,
úmluvu číslo 111 o diskriminaci v zaměstnání
a povolání.
Návrhem se vytvářejí předpoklady,
aby Česká a Slovenská Federativní
Republika mohla přistoupit k dalším mezinárodním
úmluvám.
Pokud by navržené změny nebyly uplatněny,
znamenalo by to, že i nadále by práce byla
povinností občana. Výkon práv a povinností
by musel být v souladu s pravidly socialistického
soužití. Organizace by byla i nadále oprávněna
okamžitě propustit pracovníka, jestliže
zcela subjektivně pojala podezření, že
pracovník ohrozil bezpečnost státu. Nebyl
by odstraněn zcela diskriminační rozdíl
mezi pracovním posudkem, proti jehož obsahu se pracovník
může bránit žalobou u soudu, a tzv. komplexnímu
nebo pracovně politickému hodnocení a zprávami
a posudky pro státní orgány, kde obrana pracovníka
podle § 60 zákoníku práce nebyla možná.
Pracovník by v rozporu s mezinárodními úmluvami
ztrácel celoroční nárok na dovolenou
při okamžitém zrušení poměru
ze strany organizace v průběhu nebo i koncem roku,
pro účely dovolené by se započítávala
doba trávená v cizině pouze s povolením
československých státních orgánů
atd.
Z dalších změn bych chtěl upozornit
na návrh na zrušení kárného opatření.
Bezpochyby není na místě, aby zaměstnavatel
měl, jako dosud, právo příslušející
orgánu státní správy, přestože
jde pouze o účastníka smluvního pracovně
právního vztahu, a to ukládat druhému
účastníkovi kárná opatření.
Kárné řízení se proto ruší,
čímž odpadne jedna z nejfrekventovanějších
oblastí pracovních sporů a odlehčí
se tím i soudům.
Závažné nebo soustavně opakované
porušování pracovní kázně
bude nadále možno postihnout výpovědí.
Zrušují se také rozhodčí komise,
které po rozpadu jednotné odborové organizace
už prakticky neexistují.
Uplatnění ekonomické reformy, privatizace
a soukromé podnikání musí vést
k lepšímu využívání pracovní
doby, než tomu bylo doposud. Privatizované podniky
a soukromé podnikání vyžadují
restrikci dosavadních velmi široce zakotvených
překážek v práci na straně pracovníka,
zejména tzv. jiných úkolů v obecném
zájmu a osobních důvodů na straně
pracovníka, které budou omezeny v prováděcích
předpisech zákoníku práce, v některých
případech změněný na neplacené
pracovní volno s možností napracování.
Na mzdovém úseku se zavádí institut
minimální mzdy - obvyklý v zemích
s tržním hospodářstvím a rozšiřuje
se možnost sjednávání osobních
účtů mzdy ke zvýšení pocitu
odpovědnosti zaměstnanců za výsledky
hospodaření podniku. Odstraňuje se též
neodůvodněná diferenciace mezi dělníky
a ostatními pracovníky při odměňování
práce přesčas.
Zvýrazňuje se pravomoc republikových ústředních
orgánů v rámci rozdělení kompetencí
mezi federací a republiky ve mzdové oblasti tím,
že k vydání mzdového předpisu
republikovým ústředním orgánem
nebude nadále třeba zásad federální
vlády, ani souhlasu federálního ministerstva
práce a sociálních věcí. Dosavadní
vázanost mzdových předpisů vydávaných
republikovými orgány na zásady federální
vlády a souhlas federálního ministerstva
práce a sociálních věcí - jak
to stanoví dosavadní § 123 zákoníku
práce - je z hlediska nového rozdělení
pravomocí mezi republiky a federaci již zcela neúnosná.
V souladu s Chartou základních sociálních
práv pracujících Evropského společenství
doporučuji doplnit do zákoníku práce
článek 5 základních zásad ve
znění, které je uvedeno jako alternativa
tři ve společné zprávě výborů
Federálního shromáždění.
Ze stejných důvodů doporučuji v §
18 odstavec 1 doplnit formulaci podle třetí alternativy
této zprávy. Přitom bude účelné
při interpretaci těchto ustanovení vycházet
z článku 17 a 18 Charty základních
a sociálních práv Evropského společenství,
která pojednávají o informacích, konzultacích
a účasti pracujících na řízení.
Pokud jde o navazující předpisy, je třeba
uvést, že spolupráce několika odborových
organizací současně působících
v téže zaměstnavatelské organizaci se
bude řídit novelizovaným zákonem číslo
120/1990 Sb., kterým se upravují některé
vztahy mezi odborovými organizacemi a zaměstnavateli.
V platnosti se zatím ponechává vyhláška
číslo 172/1973 Sb., která upravuje uvolňování
pracovníků pro výkon odborových funkcí.
Novelizuje se prováděcí nařízení
vlády k zákoníku práce č. 223/1988
Sb., nařízení vlády České
a Slovenské Federativní Republiky číslo
121/1990 Sb., o pracovně právních vztazích
při soukromém podnikání občanů
a vyhláška číslo 236/1988 Sb., o jiných
úkonech v obecném zájmu, vše ke dni
účinnosti novely zákoníku práce.
Z uvedených stěžejních principů
nové úpravy pracovně právních
vztahů podle mého názoru vyplývá,
že i když zatím nejde o koncepční
změny pracovního práva, je dílčí
novela zákoníku práce nezbytná pro
přechod na tržní ekonomiku, k provádění
privatizace a vytváření podmínek pro
rozvoj soukromého podnikání i v současné
době a nebylo by účelné ji dále
odkládat. I když federální ministerstvo
práce a sociálních věcí předpokládá,
že v příštím roce zahájí
práce na nové koncepci zákoníku práce
a pracovního práva vůbec, nelze na nově
koncipovaný zákoník práce čekat,
neboť by to bylo na újmu rychlého zavádění
ekonomické reformy. Uvést pracovní právo
v soulad s mezinárodními úmluvami, odstátnit
pluralitní odbory, právně zabezpečit
lepší využívání pracovní
doby a otevřít prostor pro kolektivní vyjednávání
za účelem přecházení případných
sociálních konfliktů, je podle mého
názoru třeba provést bezodkladně.
Spolu s návrhem zákona o kolektivním vyjednávání
se jedná o první návrh právní
úpravy, která kromě běžného
legislativního postupu při její přípravě
byla i předmětem jednání Rady hospodářské
a sociální dohody a předmětem dohodovacího
řízení organizovaného touto radou.
Jednání byla velmi obtížná a
zdlouhavá. Avšak nakonec se podařilo získat
souhlas všech zúčastněných stran
s jedinou výjimkou, a to zda umožnit rozpočtovým
organizacím uzavírat kolektivní smlouvy ve
stejném rozsahu, jako organizacím podnikatelským.
Chtěl bych konstatovat, že po provedení všech
uvedených změn bude zákoník práce
v souladu s mezinárodními závazky České
a Slovenské Federativní Republiky i s ustanoveními
Všeobecné deklarace lidských práv, mezinárodního
paktu hospodářských, sociálních
a kulturních práv, jakož i evropské
sociální charty.
Závěrem mi dovolte, vážení poslanci,
vážené poslankyně, abych poděkoval
za váš velmi aktivní přístup
při projednávání novely zákoníku
práce ve výborech Federálního shromáždění
a prosím o schválení předloženého
návrhu. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu ministrovi Millerovi. Návrh
prerokovali výbory sociálne a kultúrne, ústavno
právne, pre plán a rozpočet, hospodárske
a pre životné prostredia Snemovne ľudu a Snemovne
národov. Tieto výbory zvolili svojich spoločných
spravodajcov pre tento zákon. Za Snemovňu národov
poslankyňu Irenu Šimečkovú, za Snemovňu
ľudu poslanca Ernesta Valku.
Prosím spravodajkyňu výborov Snemovne národov
poslankyňu Irenu Šimečkovú, aby predniesla
poslaneckú správu.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně
I. Šimečková: Vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, předkládaný
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákoník práce ve smyslu
společné zprávy výborů Federálního
shromáždění (tisk 327), je - jak už
zde bylo zdůrazněno - dílčí
a zcela nezbytnou úpravou zákoníku práce
s ohledem na probíhající demokratizační
a privatizační proces. Reaguje na nejnaléhavější
požadavky doby, tj. nové vymezení působnosti
odstátnění odborových orgánů
v pracovně právních vztazích, důsledné
promítnutí úmluv Mezinárodní
organizace práce a vytvoření základních
právních podmínek pro kolektivní vyjednávání.
Jeho platnost bude jen dočasná a s tímto
zřetelem výbory Federálního shromáždění
k jeho projednávání přistupovaly.
Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákoník
práce, projednaly výbory hospodářské,
ústavně právní, sociální
a kulturní, výbory pro plán a rozpočet
a výbory pro životní prostředí.
Ve výborech ústavně právních,
sociálních a kulturních byly projednávány
také připomínky čtyř výborů
České národní rady, které tento
návrh doporučily. Ve Slovenské národní
radě projednal návrh zákona výbor
pro sociální politiku, zdravotnictví a sociální
vztahy, návrh nebyl nadpoloviční většinou
schválen, z 15 poslanců tohoto výboru bylo
přítomno 11, 6 poslanců hlasovalo pro tento
návrh, 2 byli proti a 3 se zdrželi hlasování.
Připomínky nebyly.
Naprostá většina připomínek výborů
Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění byla zapracována
do společné zprávy (tisk 327), která
vám byla předložena. Odůvodnění
těch připomínek, které zapracovány
nebyly, přednese můj zpravodajský kolega
dr. Valko. V těch případech, kdy nebyla stanoviska
výborů Sněmovny národů a Sněmovny
lidu shodná, vypracovali jsme alternativní řešení
shodných bodů a bude na Federálním
shromáždění, aby hlasováním
rozhodlo, která alternativa bude do návrhu zákona
zapracována.
Jde především o článek 5, u kterého
garanční výbor, tj. výbor sociální
a kulturní, předkládá tři alternativy,
první alternativa je vypustit článek 5 -
byl to vlastně úvodní návrh předkladatele,
alternativa dva: článek 5 v novém znění,
které projednaly všechny výbory a který
byl schválen hospodářským výborem
Sněmovny lidu a výbory sociálními
a kulturními Sněmovny lidu a Sněmovny národů.
Ostatní výbory to neschválily. V České
národní radě byl schválen dvěma
výbory.
Třetí alternativa je výsledkem společného
jednání garančního výboru,
předkladatele a zástupců generální
rady Československé konfederace odborových
svazů. Toto nové znění zaručuje
právo pracovníků podílet se na projednávání
otázek, týkajících se řízení
rozvoje a kontroly řízení organizace. Nejde
tedy o právo na řízení výroby,
ale o právo na informace o stavu a perspektivách
podniku a o právo konzultací zásadních
otázek, souvisejících s ekonomikou a rozvojem
podniku. Tuto alternativu garanční výbor
schválil ve Sněmovně lidu, ve Sněmovně
národů nedosáhl nadpoloviční
většiny. Chyběl jeden hlas.
Dalším bodem předkládaným ve
třech alternativách je nové znění
§ 18. Tyto alternativy se liší jen odstavcem
1.
Znění v alternativě 1 je zněním,
které projednaly všechny výbory. Ve třech
bylo odmítnuto, dva výbory ho schválily.
Ve druhé alternativě výbor ústavně
právní tento odstavec 1 vypouští.
Ve třetí alternativě zařadil garanční
výbor v návaznosti na článek 5 nové
znění odstavce 1, ve kterém je pracovníkům
umožněno podílet se na projednávání
otázek, tykajících se rozvoje řízení
a na kontrole činnosti organizace prostřednictvím
odborové organizace.
Znění dalších odstavců je shodné
ve všech třech variantách a je výsledkem
společné práce a dohody výborů
ústavně právních, navrhovatele a představitelů
generální rady Československé konfederace
odborových svazů. Do těchto odstavců,
dále do § 19 a do odstavce 2 a 3 § 22 je zapracován
dosud platný zákon číslo 37 z roku
1959 Sb. O postavení závodních výborů
základních organizací ROH, který byl
tímto zapracováním oproštěn od
přežitých politických formulací.
Z dalších změn proti tisku 261 upozorňuji
na § 27 odstavec 5, který je nově formulován.
Je v něm zapracováno zákonné opatření
předsednictva Federálního shromáždění
č. 362/1990 Sb., týkající se rozšíření
okruhu vedoucích funkcí obsazovaných jmenováním.
Změna je i v § 41, který pojednává
o účasti odborových orgánů
při převádění na jinou práci
nebo předkládání do jiného
místa, než odpovídá pracovní
smlouvě.
První alternativa je původním zněním
§ 41 tak, jak bylo navrhovatelem předloženo.
Odstavcem 2 je stanoveno, že organizace je povinna si vyžádat
při překládání pracovníka
souhlas příslušného odborového
orgánu a jde-li o odborového funkcionáře,
v době funkčního období a rok po jeho
skončení ještě další souhlas
vyššího odborového orgánu.
Druhá alternativa, která je návrhem výborů
ústavně právních, upravuje odstavec
tak, že k přeložení pracovníka
stačí projednání s příslušným
odborovým orgánem a u odborových funkcionářů
se vyžaduje souhlas jen příslušného
odborového orgánu. Není tedy zde zapotřebí
dvojí souhlas.
V obou alternativách se stanoví, že jestliže
odborový orgán neodmítl udělit organizaci
písemný souhlas v době 15 dnů ode
dne, kdy byl o něj požádán, má
se za to, že souhlas byl dán.
Alternativně je předkládáno i řešení
§ 59, který pojednává o účasti
odborových orgánů při rozvazování
pracovního poměru. Alternativa 1, která navazuje
na alternativu 1 § 41, je původním zněním
navrhovatele. Odstavec 1 uvádí, že k výpovědi
nebo okamžitému zrušení pracovního
poměru je organizace povinna požádat příslušný
odborový orgán o předchozí souhlas.
V odstavci 2, pokud se jedná o odborového funkcionáře
v obdobě jeho funkčního období a v
době od jednoho roku po jeho skončení, je
organizace povinna požádat též o předchozí
souhlas vyšší odborový orgán.
Alternativa 2, která rovněž navazuje na alternativu
2 § 41, je návrhem ústavně právních
výborů. Od alternativy 1 se liší tím,
že k výpovědi nebo okamžitému zrušení
pracovního poměru v odstavci 1 se předchozí
souhlas nevyžaduje. Organizace je však povinna toto
předem projednat s příslušným
odborovým orgánem. V odstavci 2 v případě,
kdy se jedná o odborového funkcionáře
v době jeho funkčního období a v době
jednoho roku po jeho ukončení, postačí
předchozí souhlas příslušného
odborového orgánu a nevyžaduje se souhlas vyššího
odborového orgánu. V obou alternativách se
obdobně jako v § 41 stanoví, že jestliže
odborový orgán písemně neodmítl
udělit organizaci souhlas v době 15 dnů ode
dne, kdy byl o něj požádán, má
se za to, že souhlas byl dán.
Stylizačními změnami § 65 odstavec 1
na návrh výborů hospodářských,
se kterými se ztotožňují výbory
ústavně právní, výbory sociální
a kulturní obou sněmoven, bylo zcela jednoznačně
rozlišeno, kdy je založen pracovní poměr
volbou a kdy jmenováním.
Ve 2 odstavci ve třetí větě za středníkem
je na návrh výborů sociálních
a kulturních upřesněno hmotné zabezpečení
při výpovědi těch pracovníků,
kteří byli odvoláni z funkce v souvislosti
se zrušením funkce v důsledku organizační
změny.
Alternativního řešení tohoto paragrafu
se týká jen odstavec 3: Alternativa 1 - odstavec
3 ponechat v původním znění. Alternativa
2 - doporučena výborem ústavně právním
a pro plán a rozpočet vypustit celý odstavec
3.
Poslední změna, provedená proti tisku 261,
se týká § 272. V nových odstavcích
4 a 5 je výklad pojmů "nadřízený
orgán", "příslušný
orgán", "vyšší a ústřední
odborový orgán".
Odstavec 6, nově zařazený, stanovuje pravomoci
k povolení výkonu dohodnuté práce
přesčas podle § 97 odstavec 4 a k výkonu
dohodnuté noční práce žen podle
§ 97 odstavec 4 a k výkonu dohodnuté noční
práce žen podle § 152 odstavec 2, u těch
organizací, které nejsou v působnosti odvětvových
ústředních orgánů.
Na všechny uvedené změny se reaguje i ve zrušovacích
ustanoveních v článku III, kde se mezi zrušované
právní předpisy zařazuje zákon
č. 37/1959 Sb., a zákonné opatření
předsednictva Federálního shromáždění
č. 362/1990 Sb., o rozšíření
okruhu vedoucích funkcí obsazovaných jmenováním.
Dámy a pánové, dovolila jsem si vás
seznámit s nejpodstatnějšími změnami,
které byly na základě připomínek
z výborů Federálního shromáždění
a po dohodě s navrhovatelem a zástupci generální
rady Československé konfederace odborových
svazů provedeny.
Jako společná zpravodajka výborů Sněmovny
národů doporučuji sněmovně,
aby vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákoník
práce, tisk 261 ve smyslu společné zprávy
výborů, tisk 327, schválila.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslankyni Šimečkovej. Slovo
má spoločný spravodajca výborov Snemovne
ľudu, poslanec Ernest Valko.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Vážený pán predseda, vážený
pán predsedajúci, vážené dámy,
vážení páni. Vývoj pracovného
práva v našom štáte vyústil jeho
kodifikáciou v roku 1965, kedy pod číslom
65 došlo k vydaniu Zákonníka práce s
účinnosťou od 1. 1. 1966. Týmto sa skončil
legislatívny proces, v rámci ktorého sa upravovali
jednotlivé inštitúty pracovného práva
z aspektu socialistických výrobných vzťahov.
Výhodou tejto kodifikácie bolo, že došlo
k odstráneniu roztrieštenosti pracovno-právnych
predpisov a komplexne upravil všetky otázky pracovno-právnych
vzťahov. Prijatý Zákonník práce
sa charakterizoval v tomto období v odbornej literatúre
ako symbol vedúceho postavenia robotníckej triedy
v spoločnosti. Uvedený Zákonník práce
bol výrazom centralistického a plánovitého
riadenia celého národného hospodárstva
a upravoval otázky pracovného pomeru väčšinou
kogentne.
Pracovné právo ako neoddeliteľná súčasť
socialistického právneho poriadku malo zabezpečovať,
aby právo jednotlivca slúžilo ku prospechu
celku. Následky takéhoto ponímania sú
viditeľné podnes. Viedlo k odcudzeniu ľudí
od práce, nezáujem o výsledky práce
na strane jednej a na strane druhej o prácu samu. Platilo
známe heslo: Ľudia sa tvária, že pracujú
a štát sa tvári, že ich za to platí.
V období od prijatia Zákonníka práce
až po súčasnosť došlo k 8 novelizáciám,
ktoré však nedokázali zmeniť celkovú
filozofiu zákona. Veľmi stručne sa zmienim
o základných princípoch v jednotlivých
novelizáciách.
Zákonom č. 153/1969 Zb., sa uskutočnila prvá
novelizácia Zákonníka práce za účelom
"odstránenia následkov krízových
rokov 1968-1969", no jej hlavným cieľom bolo,
aby sa Zákonník práce stal účinnejším
nástrojom proti nežiadúcim protispoločenským
javom, nástrojom upevňovania pracovnej disciplíny
na všetkých stupňoch riadenia".
Otázky upravené prvou novelou sa týkali najmä
týchto oblastí: pracovnej disciplíny a upevnenia
autority vedúcich, kvalifikácie pracovníkov,
zodpovednosti za škodu, kolektívnych zmlúv
a postavenia odborovej organizácie v pracovno-právnych
sporoch, vzniku a zániku pracovného pomeru, pracovných
podmienok, pracovného času, dovolenky na zotavenie,
miezd, náhrad miezd a podobne.