Úterý 4. prosince 1990

Pan poslanec Zán - kdy budeme ratifikovat úmluvu číslo 154. Jakmile schválíme zákon o kolektivním vyjednávání, myslím, že již nic nebrání tomu, abychom mohli přistoupit k řešení této úmluvy č. 154.

Nesouhlasím s panem poslancem Bendou, který prohlásil, že je to ostře protistávkový zákon. Znovu zdůrazňuji, že je to zákon, který řeší stávku pouze v souvislosti s uzavíráním kolektivní smlouvy. Pokud budou chtít občané - nemluvím teď o pracujících, ale o občanech tohoto státu - stávkovat z jakýchkoliv jiných důvodů, prosím, tento zákon jim v tom nebrání. To je pouze zákon, který musí nějakým způsobem usměrnit situaci před uzavřením kolektivních smluv a za uzavření kolektivních smluv. Jedná se pouze o jejich obsah.

Pokud se týká pojištění, pana poslanec, který zde vystoupil na obhajobu, to vysvětlil. Chtěl bych říci, že se jedná o základní pojištění. Celý systém pojištění se bude od roku 1993 měnit; půjde jenom o státem garantované minimum. Samozřejmě, že každý občan bude mít možnost ve své vlastní účasti se připojistit, a může to být u soukromé pojišťovny. To se na to potom vztahovat nebude.

Poslanec Tomis zde mluvil o návrhu zákona o kolektivních a tripartitních vztazích: to jsem, myslím, dostatečně vysvětlil. Nemyslím, že tento zákon by byl k tomu příliš vhodný. Vysvětlil jsem i systém zasedání Rady hospodářské a sociální dohody.

Poslanec Mandler se vyslovil tak, že v podstatě se zakazuje solidární stávka atd. Neumím si představit, ze by stávkovali například ve smyslu uzavření kolektivní smlouvy - pořád musíme mít na paměti, že se jedná o zákon, jehož cílem je uzavření kolektivní smlouvy, - že by stávkovali cukráři na podporu havířů v Ostravě. To nemá logiku. Ale když budou chtít stávkovat jako občané, prosím, ať stávkují! Tento zákon to nezakazuje... Ale pokud budou chtít například zaměstnanci ČKD stávkovat na podporu druhého závodu, jehož výroba je na něj navázána, a mohou s tím rozhodnutím nějak ovlivnit situaci v tom závodě, pak prosím, ano, to je zcela přijatelné, to je v práci uzavření kolektivní smlouvy, protože svým jednáním mohou ovlivnit jednání zaměstnavatelů v druhém závodě.

Nevím, kde pan poslanec Novosád získal údaj, že bychom kopírovali Spolkovou republiku Německo. Jestliže jsme konzultovali tento zákon, - a velmi intenzivně, - pak to bylo s odborníky ze Ženevy, a pokud se týče zejména výluky, tak tam jsme hledali v jiných zemích, než ve Spolkové republice Německo svůj vzor.

Pokud se týče počtu osob hlasujících pro stávku, jestli ze tří pětin na jednu polovinu - myslel jsem si, že o tomto zákonu se dohodly na tripartitním jednání dvě strany, jichž se bude týkat. My jsme se k tomu žádným způsobem nevyjadřovali, nechali jsme to na jeho úvaze. Jestliže se dohodli zaměstnavatelé a odboráři, tedy zaměstnanci na tom, že to bude polovina, nevidím důvodu, proč bychom do toho měli zasahovat. Prosím, jestli poslanci mají jiný názor, já k tomu nemám žádné vyhraněné stanovisko. Je to i nepatrný rozdíl.

Pokud jde o připomínku poslance Romana, týkající se solidární stávky, znovu připomínám, že tato formulace, jak je zde prezentována, je navržena Mezinárodní organizací práce a převzali jsme ji beze změny.

Pan poslanec Tomis požadoval, aby stávka byla upravena v zákoníku práce. Zákoník práce upravuje pracovní vztahy lidí, kteří již pracují. Jako zákon zaměstnanosti upravuje nároky lidí, kteří chtějí pracovat, jako třeba zaměstnavatelů, tak tento zákoník práce upravuje pracovně právní vztahy lidí, kteří pracují. Neupravuje uzavírání kolektivních smluv, nemůže ani blíže upravit z tohoto důvodu ani stávku jako prostředek řešící spor k uzavření kolektivní smlouvy, protože jako zákon kolektivní smlouvu neupravuje.

Pan poslanec Mandler navrhuje solidární stávku vymezit hospodářskou návazností. To jsem již zdůvodnil, když jsem udával příklad z ČKD.

Pan poslanec Kincl navrhuje vypustit výluku. S tím nesouhlasím a myslím, že moje vysvětlení v úvodním slově byla zcela vyčerpávající. Znovu říkám, že to je vyvažující prostředek. Vůbec nechápu citaci, kterou tady pan poslanec uplatnil a jíž jsem autorem, protože opravdu pokud odbory budou chtít, tak jsou skutečně schopné položit zaměstnavatele velmi rychle na lopatky a bez větších problémů. Pokud budou chtít stávkovat z jiných důvodů, my to neřešíme. Pokud bude chtít stávky upravit Federální shromáždění, může to být třeba v nové ústavě nebo formou nějaké zákona, ale my upravujeme pouze tyto stávky.

Pan poslanec Tomis v § 14 navrhuje místní příslušnost soudů, a to v obecném ustanovení. To je návrh, se kterým bych souhlasil a podpořil ho.

Pan poslanec Mandler navrhl, aby byl pověřený zástupce zaměstnance. Dokud nebude přijat zákon o účasti pracujících na řízení, jsou zástupci pracujících pouze odbory. Jiného zástupce dosavadní právní úprava nezná a nemůžeme ji zahrnout do zákona. Já si, pane poslanče, uvědomuji, že i v problému, který tady nastane za chvíli, až budeme projednávat novelizaci zákoníku práce, je právě zákon o účasti pracujících na řízení velice nutný a potřebný a musím vás ujistit, že na něm velmi intenzívně pracujeme. Bude to zákon, který všechny tyto věci vyřeší.

Pokud jde o připomínku poslance Zána, výluka není upravena v žádné mezinárodní smlouvě, ale obsahují ji například zákonodárství Švédska a Francie.

Byl tady dotaz, který jsem nepochopil. Mám pocit, ze poslanec Ježek navrhuje, že bychom měli umožnit přijímat za naše stávkující občany cizince. Nevím, jestli jsem tomu dobře porozuměl, ale neumím si to dost dobře představit. Vezměte si například, jaký je tady problém se zaměstnáváním Vietnamců.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má pán Ježek.

Poslanec SL K. Ježek: Jedná se o nedorozumění. Právě naopak. Dikce zákona umožňuje zaměstnávat cizince, poněvadž je tam řečeno "občany".

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Jestliže jsem tomu dobře porozuměl, navrhujete dát "pracovníky", v tom případě souhlasím.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem ministrovi Millerovi. Podľa rokovacieho poriadku, i keď je rozprava skončená, predsa len máte možnosť vyjadriť sa k novým skutočnostiam, ktoré pán minister uviedol. Hlási sa pán poslanec Roman.

Poslanec SN L. Roman: Ja som mal otázku na pána ministra, ako je to s obmedzovaním solidárnej stávky štátov západnej demokracie, prípadne i dokumentov Medzinárodnej stávky štátov západnej demokracie, prípadne i dokumentov Medzinárodnej organizácie práce.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Pane poslanče, nechci marně přemýšlet o tom, kde všude není, kde je a jak je to. Někde je stávka uzákoněna, a je zahrnuta do ústavy, někde se jedná i o solidární stávku, někde stávka zahrnuta vůbec není a stávkuje se tam permanentě. Já vám, pane poslanče, na to neodpovím. Pokud vás to bude zajímat konkrétně, mohu vám poskytnout materiál, kde si to můžete přečíst.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Chce sa ešte niekto vyjadriť? Nie. Prosím spravodajcov, aby zaujali stanovisko, prípadne odporučili obom snemovniam, ako postupovať ďalej.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec M. Prokop: Vzhledem k tomu, že bylo předneseno v podstatě šest pozměňovacích návrhů, což není příliš mnoho a dvě víceméně zásadní stanoviska kolegy Bendy a Mandlera, která v sobě neobsahovala žádnou konkrétní věcnou změnu, myslím, že bychom mohli rovnou zkusit probrat jednotlivé návrhy a hlasovat o nich najednou.

Pokud se týká návrhu kolegy Bendy, není tady co komentovat. Je to názor, o kterém se dá rozhodnout jen hlasováním. Pokud se k tomu mám vyjádřit jako zpravodaj, domnívám se, že kolega Benda nemá pravdu a jestli na zákoně něco mohu vyzvednout, tak především je to určitá koncepčnost a pohled do budoucna. Domnívám se, že by bylo velmi vhodné, kdybychom takto koncepčně měli připraveno více návrhů a nedoháněli zákonnými úpravami reálnou situaci ex post.

Pokud se týká připomínky pana poslance Ježka, který hovořil o tom, že zákony neřeší případnou přítomnost více odborových organizací na jednom pracovišti nebo v jednom podniku, tyto vztahy řeší zákon č. 120 o vztahu odborových organizací, kde je vyřešeno, jak se postupuje, jestliže je na pracovišti více nezávislých odborových organizací.

Dovolil bych si říci, že bohužel se ukázalo, jak velká je škoda, že tak závažný zákon byl přikázán k projednání pouze třem výborům, protože některé z připomínek, které tu odezněly, se na výborech vysvětlují a je škoda, že se to znovu v plénu vysvětluje.

Pak kolega Ježek má návrh vypustit odstavec 2 § 24 v souvislosti s nemocenským pojištěním. Vzhledem k tomu, že pan ministr Miller vysvětlil dost zevrubně, o co jde, já za sebe nedoporučuji vypuštění tohoto odstavce.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Ježek sťahuje pozmeňovací návrh zpäť.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec M. Prokop: Potom je tady návrh od téhož předkladatele pana poslance Ježka k § 25. Navrhuje vyměnit slovo "občany" za slovo "pracovníky". Navrhovatel s výměnou souhlasí, osobně nemám, co bych k tomu řekl. Možná kolega Benčík.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Benčík: Odporúčam, aby sme hlasovali. "Občany" je v tomto prípade správnejšie a presnejšie.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno, musíme o tom hlasovať. Trvá navrhovateľ na pozmeňovacom návrhu? (Ano.)

Budeme hlasovať oddelene v Snemovni ľudu a v Snemovni národov tiež oddelene v českej a slovenskej časti, pretože ide o zákon, kde platí zákaz majorizácie.

Hlasujeme o nahradení slova "občany" slovom "pracovníky" v § 25 zákona. Hlasujú poslanci Snemovne národov zvolení v Českej republike. Kto je za túto zmenu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Hlasuje se.) (Dvacet pět.) Dvadsaťpäť. Ďakujem.

Kto je proti? (Dva.) Dvaja.

Zdržal se niekto hlasovania? (Šestnáct.) Šestnásť. Ďakujem.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej republike. Kto je za túto zmenu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Hlasuje se.) (Třicet čtyři.) Tridsať štyri. Ďakujem.

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Dvacet tři.) Dvadsaťtri. Ďakujem.

Snemovňa národov neprijala tento pozmeňovací návrh.

Teraz prosím poslancov Snemovne ľudu. Kto je za tento návrh, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Hlasuje se.) (Čtyřicet devět.) Štyridsaťdeväť. Ďakujem.

Kto je proti? (Pět.) Päť.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Padesát pět.) Pädesatpäť. Ďakujem. Ani Snemovňa ľudu to neprijala. Takže zostáva pôvodné znenie. Prosím, ďalší pozmeňovací návrh.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Benčík: Ďalším pozmeňovacím návrhom je komplexný návrh pána Tomisa, ktorý prevzal návrh odborových orgánov, Najskôr mi dovoľte jednu malú poznámku. Všimnite si - s tým, čo povedal pán Sokol a niektorí sa k tomu priblížili - ako rýchle môžeme dobromyseľne urobiť i niektoré chyby pri tvorbe zákonov. Bol tu návrh, aby sme zmenili názov "občany" na "pracovníky". V tomto, ale aj v iných prípadoch potom neorganicky zasahujeme do návrhu zákonov a iných záležitostí. Ale je to rozhodnuté, tak nie je potreba to komentovať. Skutočne je treba vo výboroch tieto veci podrobnejšie prerokovať, pretože niekedy dobromyseľne môžeme urobiť i chybu.

K návrhu pána Tomisa. Zrejme ma nikto nebude podozrievať z toho - i vzhľadom na moju politickú príslušnosť - že nemám pochopenie pre túto myšlienku, ale dlho sme o týchto veciach diskutovali a pokiaľ ste si všimli, v našej spravodajskej správe sme jednoznačne povedali: je to racionálne, má to svoje miesto, podporujeme iniciatívny návrh v tomto zmysle, aby sa samostatný zákon o tripartitnom rokovaní pripravil a schválil. Prispeje to k tomu, že tento dôležitý sociálne citlivý problém bude aspoň čiastočne regulovaný. Jedine z tohoto dôvodu odporúčam ako spravodajca i po vzájomnej dohode, aby sme tento návrh nie ako nesprávny, neaktuálny, nečasový, ale vzťahovo nesúvisiaci úplne s týmto návrhom neakceptovali. Je to § 31 a ďalšie.

Pokiaľ ide o návrh k § 14, všimnite si, že tomuto návrhu už v spravodajskej správe výborov je vyhovené, predovšetkým pokiaľ ide o príslušnosť a iné záležitosti. § 14 je úplne zmenený a z veľkej časti prihliadal i na tento návrh.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Takže teraz budeme hlasovať o tom, kto súhlasí, aby boli zaradené tripartitné vzťahy do tohto zákona.

Pýtam sa poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike, kto súhlasí s týmto návrhom, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Hlasuje se.) (Sedm.) Ďakujem. Sedem.

Kto je proti? (Třicet sedm.) Tridsaťsedem.

Zdržal sa niekto hlasovania? Ďakujem.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej republike. Kto z nich súhlasí s týmto návrhom, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) (Jeden.) Ďakujem. Jeden.

Kto je proti? (Čtyřicet pět.) Štyridsaťpäť.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Dvanáct.) Dvanásť. Ďakujem.

Ďalej budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu. Kto z nich súhlasí s týmto návrhom, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) (Jeden.) Jeden. Ďakujem.

Je niekto proti? (Devadesát.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Dvacet tři.) Ďakujem. Dvadsaťtri.

Konštatujem, že ani jedna snemovňa tento návrh neprijala.

Prosím teraz, aby sme to vyjasnili s § 14, ktorý s tým bezprostredne nesúvisel. Pán poslanec Tomis.

Poslanec SN V. Tomis: Podle mého návrhu tak, jak to odbory navrhují, nesouhlasí to s tím, co je ve společné zprávě. Je to jiné. Prosím zpravodaje, aby se na to blíže podívali.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Benčík: Máme to a mali sme to i na VÚP, celý tento návrh. Pochopiteľne, že nekorešponduje, ale zmysel a podstata celého radu ďalších pripomienok z vecného hľadiska a aby to bolo normálne rokovanie pred občianskoprávnym konaním, to sa všetko zapracovalo. Nie je to identické, ale v podstate to zohľadňuje návrhy odborových orgánov. Zástupcovia odborov boli prítomní na našom rokovaní.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Chcete, pán poslanec Tomis, aby sme osobitne hlasovali o § 14 vášho návrhu? (Ne.) Ďakujem.

Pristúpime k ďalšiemu pozmeňovaciemu návrhu, a to sú návrhy pána poslanca Kincla.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec M. Prokop: Navrhuji zcela vypustit § 27 - 31, které se zabývají výlukou. To znamená ve svých důsledcích, že by zákon vůbec nepřipustil možnost výluky. Už tady bylo řečeno poměrně dost i ve zpravodajských zprávách i ve zdůvodnění pana ministra Millera o této věci. Nedomnívám se, že bychom to měli dál komentovat, osobně tento návrh nedoporučuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Budeme hlasovať o návrhu pána poslanca Kincla vypustiť z tohto zákona § 27 až 31.

Pýtam sa poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike, kto súhlasí s týmto návrhom? (Hlasuje se.) (Sedm.) Sedem. Ďakujem.

Kto je proti? (Třicet pět.) Tridsaťpäť. Ďakujem.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Pět.)

Teraz prosím poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike, kto je za tento návrh, nech zdvihne ruku ! (Hlasuje se.) (Devět.) Deväť.

Je niekto proti? (Třicet osm.) Tridsaťosem.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Dvacet jedna.) Dvacaťjeden. Ďakujem.

Teraz prosím Snemovňu ľudu. Kto Snemovne ľudu je za tento návrh, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) (Patnáct.) Pätnásť. Ďakujem.

Kto je proti? (Osmdesát jedna.) Osemdesaťjeden.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Dvacet dva.) Dvadsaťdva. Ďakujem.

Konštatujem, že ani jedna snemovňa tento návrh neprijala.

Prosím ďalšie pozmeňovacie návrhy, to je návrh pána poslanca Romana.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP