Odstavec 3. Rada přijímá závěry
se souhlasem všech členských stran. Přijaté
závěry jsou pro členské strany závazné
za podmínek stanovených ve statutu a v jednacím
řádu.
Odstavec 4. Statut a jednací řády stanoví
zejména bližší podrobnosti o působnosti
Rady, jejím složení, řízení
a jednání a je přijímán dohodou
členských stran.
§ 34. Na orgány pro tripartitní jednání
republik se přiměřeně použije
ustanovení § 33. Odůvodnění:
Při zpracování prvních zásad
tohoto zákona předpokládalo federální
ministerstvo práce a sociálních věcí,
že bude upravovat i tripartitní vztahy včetně
činnosti tripartitních orgánů. To
mělo být vyjádřeno i v názvu
zákona. Protože však situace vyžadovala
urychlené zřízení těchto orgánů,
bylo z praktických důvodů dohodnuto, že
se tak stane pouze na základě usnesení příslušných
vlád. Všechny otázky budou upravovat dohodnuté
statuty a jednací řády. Postupně byly
tyto orgány složené ze zástupců
vlády a svazu zaměstnavatelů a odborných
ústředen odstraněny. Na úrovni federace
je to Rada hospodářské a sociální
dohody České a Slovenské Federativní
Republiky a v republikách obdobné rady. Jejich působnost
odpovídá uzavřeným ustanovením
§ 32 a 33.
V praxi však dochází k tomu, že radám
nejsou předkládány nové významné
legislativní návrhy, týkající
se zejména ekonomické reformy, případně
přijaté závěry vláda České
a Slovenské Federativní Republiky nereflektuje.
Proto se jeví jako potřebné zakotvit zřizování
těchto orgánů, jejich právní
postavení a působnost rámcově přímo
v zákoně. Bližší podrobnosti pak
stanoví statuty či zásady činnosti
a jednací řády.
Navržená právní úprava nebude
zásadně vyžadovat změnu uvedených
již přijatých dokumentů, jako nevyhnutelné
se však jeví právní zakotvení
principu, že příslušná vláda
nemůže ve věci spadající do působnosti
tripartitní rady rozhodnout, pokud věc tato rada
neprojednala. V jednotlivých případech by
se však členské strany mohly dohodnout, že
tato zásada nebude uplatněna. Její zakotvení
však vyžaduje potřebu zajistit respektování
dosaženého konsensu jako předpoklad sociálního
míru. Dále v § 14 navrhuji zařadit jako
nový odstavec č. 3 s následujícím
textem:
"K řízení u soudu podle předchozího
odstavce je místně příslušný
soud, v jehož obvodu má zaměstnavatel sídlo.
Ustanovení § 87 písm. c) občanského
soudního řádu platí i proto řízení.
Jde-li o spor o plnění kolektivní smlouvy
vyššího stupně, je k řízení
příslušný soud, v jehož obvodu
má sídlo některá ze smluvních
stran." Ustanovení odstavců 3 a 6 se označí
jako odstavec 4 a 7.
Odůvodnění: ustanovení § 14 odstavce
2 bylo do návrhu zákona doplněno na návrh
odborů a při schvalování návrhu
vládou České a Slovenské Federativní
Republiky. Pro krátkost času však nebyly zvažovány
všechny souvislosti tohoto řešení. Podle
ustanovení § 244 odstavec 1 občanského
soudního řádu se pro přezkoumávání
rozhodnutí jiných orgánů soudem použije
ustanovení občanského soudního řádu,
pokud není zvláštním předpisem
stanoveno něco jiného. § 245 odstavec 2 občanského
soudního řádu určuje jako místně
příslušný v tomto případě
soud, v jehož obvodě má sídlo orgán,
jehož rozhodnutí se přezkoumává.
Rozhodcem, který vydal přezkoumávané
rozhodnutí, bude však fyzická osoba. Bylo by
možné dovolit, že sídlem pro tento účel
je příslušné ministerstvo práce
a sociálních věcí republiky, které
vede seznamy rozhodců. To je však pro řešení
těchto sporů nepraktické. Z uvedených
důvodů se jeví nezbytné přijmout
v zákoně zvláštní úpravu
místní příslušnosti soud. Pro
účely sporů o plnění kolektivních
smluv, které se týkají organizačních
jednotek podniků, nižší složky organizace,
je účelné též umožnit výběr
příslušnosti soudu podle § 87, písmeno
c) občanského soudního řádu.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec, až budeme
prerokúvať jednotlivé pripomienky, navrhujem
postupovať tak, aby sme najskôr hovorili o tom, či
Federálne zhromaždenie súhlasí so zaradením
problematiky tripartijných vzťahov do tohto zákona.
Len v prípade, že by sa to odhlasovalo, by sme potom
prerokúvali jednotlivé pripomienky. V prípade,
že nie, nebudeme o žiadnej z nich rokovať.
S technickou poznámkou sa hlási poslanec Kováč.
Dávam mu slovo.
Poslanec SN M. Kováč: Dávam protinávrh,
aby sa vôbec nerokovalo o návrhu, ktorý bol
práve prednesený.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pani poslankyne, páni poslanci, budeme postupovať
tak, ako som navrhol. Budeme hlasovať o tom, či tripartijné
vzťahy majú do tohto zákona prísť,
alebo nie. Len v prípade, že by ste to schválili,
budeme prerokúvať jednotlivé pripomienky.
Ako posledný sa písomne do rozpravy prihlásil
poslanec Mandler. Udeľujem mu slovo.
Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
jak už bylo několikrát řečeno,
zákon o zaměstnanosti, novela zákoníku
práce a tento právě předkládaný
návrh zákona o kolektivním vyjednávání
jsou všechno zákony, týkající
se pracovně právních vztahů našich
občanů a organizací. To je samozřejmé.
Avšak to, jak je projednáváme, je úplně
nové, protože dosud všechna ustanovení,
týkající se pracovněprávních
vztahů byla sdružena pouze v zákoníku
práce. O zákoníku práce se již
delší dobu říká, že byl
špatný. To ovšem ještě neodpovídá
zcela skutečnosti.
Soustředění sociálně právních
zákonů v zákoníku práce bylo
v minulosti jedním z nejúčinnějších
nástrojů znevolnění obyvatelstva.
Obyvatelstvo bylo zákoníkem práce pojato
jako jednotná třída pracujících,
sevřená v paragrafech a předpisech státních
i odborových orgánů. Zákoník
práce byl tedy více než špatný.
Nynější legislativa postupuje tak, že
novelizuje zákoník práce a současně
předkládá zákony nové. To má
své úskalí, protože ze zákoníku
práce v tomto chvatu nelze vymýtit všechny
nezbytné svobody. Já myslím, že se to
na obou předkládaných zákonech, to
znamená na zákonu o kolektivním vyjednávání
i na novele zákoníku práce velmi dobře
pozná.
Chtěl bych říci, že svobody v pracovněprávních
vztazích jsou více než nutné, má-li
se vykompenzovat direktivnost předchozích zákonů,
které jsme přijali. Omezím se na dvě
připomínky.
Podobně jako zákoník práce také
zákon o kolektivním vyjednávání
vychází z odborové plurality. Místo
ROH zaujal proto příslušný odborový
orgán, s nímž je nutné vést vyjednávání,
uzavřít kolektivní smlouvu atd. Aby se tato
pluralita stala skutečnou svobodou, musejí mít
zaměstnanci, kteří vůbec nejsou odborově
organizováni, možnost činnosti. To může
být časté u živností a menších
podniků. Proto by se v zákoně vždy za
termín "příslušný odborový
orgán" mělo doplnit "nebo pověřený
zástupce zaměstnanců". To souvisí
i s oním diskutovaným krajním prostředkem
kolektivního vyjednávání, jímž
je stávka.
Stávka opravdu není v přeloženém
návrhu zákona obecně řešena,
jak to bylo už několikrát zdůrazněno.
Není ale začleněna ani do novely zákoníku
práce. Vzhledem k tomu, co vše nás čeká
v oblasti hospodářství a na poli sociálním
v období, které je před námi, lze
předpokládat, že pro množství stávek
nebude možné ponechat tyto významné
zbraně zaměstnanců bez obecné právní
úpravy, nebude možné ponechat, aby tu bylo
velké množství divokých stávek.
Nějak se tato věc v budoucnosti bude muset upravit.
Proto je důležité, co nynější
předkládaná speciální úprava
stávek fakticky prejudikuje. Co prejudikuje? Nezákonnost
stávky v případě například
branné pohotovosti, nezákonnost stávky příslušníků
zdravotnických zařízení, požárních
sborů a podobně, tedy něco, co jakákoliv
obecná právní úprava vlastně
vždy prejudikovat musí. Prejudikuje ale i věci,
které by obecná úprava prejudikovat neměla,
které jdou proti stávkám jako takovým.
Zakazuje například stávku solidární,
pokud zaměstnavatel nemůže ovlivnit průběh
oné další stávky. Dále říká,
že stávku může vyhlásit pouze odborový
orgán, tedy ne nějaký stávkový
výbor zaměstnanců, ale zase je to vázáno
na odbory.
Z toho, co bylo řečeno, alespoň pro mne vyplývá,
že poslanec Benda má naprostou pravdu. Kdyby tento
zákon neměl být protistávkový,
musela by celá stať o stávkách být
škrtnuta, musel by v tomto zákoně být
udělán odkaz a tato stať by musela být
řádně propracována a přesunuta
do novely zákoníku práce tak, aby stávky
umožňovala a ne znemožňovala.
To, že o stávkách nebude v novele zákoníku
práce, zásadně tuto novelu znehodnocuje.
Já jsem o tom hovořil dnes už dvakrát
a chci to zopakovat, že my u nás ke svobodnému
tržnímu hospodářství spějeme
před direktivní svobodu omezující
zákony. Prosím vás, kolegyně a kolegové,
abyste se zamysleli nad tím, že zákony, které
jsme zatím přijali v oblasti ekonomické a
teď přijímáme v oblasti sociální,
mají kromě nepochybně významných
vědeckých aspektů také závažný
aspekt v tom, že omezují svobody jednotlivců,
a to podnikatelů i zaměstnanců. Zopakuji:
zákon o cenách svěřuje vlastně
veškerou pravomoc na časově neurčenou
dobu do rukou vlády. Zákon o devizách vlastně
znemožňuje jednotlivcům s devizami přímo
hospodařit. A nyní máme zákon o kolektivním
vyjednávání, který prejudikuje celkový
zákaz stávek.
Myslím si, že by velice prospělo legalitě
příštího období, kdyby se o takových
věcech hodně přemýšlelo a třeba
kdyby se mohlo to projednávání ještě
na nějakou dobu odložit. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Mandlerovi. Ďalej
sa do rozpravy prihlásil pán poslanec Kincl. Udelujem
mu slovo.
Poslanec SL J. Kincl: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
podám čistě pozměňovací
návrh, aby paragrafy 27 - 31 - výluka - byly zcela
ze zákona vyňaty. Jako důvod uvádím
tyto skutečnosti: Když ministr práce a sociálních
věcí pan Miller v deníku Práce dne
2. října 1990 napsal - cituji: "Výluka
je obdobou stávky. Je to zbraň, kterou mají
zaměstnavatelé, ale kterou v poválečné
Evropě jen ojediněle využívají."
Jestliže je uzákoněna stávka, měla
by být uzákoněna i výluka. Je to systémové
vyvážení zákona a má-li být
zákon demokratický, musí být dána
oběma stranám stejná šance. Argument,
že zaměstnavatel je ekonomicky silnější,
neobstojí, protože když zaměstnanci budou
systematicky chtít, tak zaměstnavatele položí
na lopatky, takže svým kolektivním počínáním
mají odbory i zaměstnanci stejnou možnost poškodit
zaměstnavatele, jako má stejnou možnost poškodit
zaměstnavatel je.
Já se domnívám, že toto vysvětlení,
které dnes ministr práce podal, není podle
mého názoru odpovídající a
zcela očividně preferuje zaměstnavatele a
diskriminuje zaměstnance. Proto opakuji svůj návrh:
Vyloučit § 27 až 31 zcela ze zákona. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Soboňa.
Poslanec SL V. Soboňa: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážení poslanci, vážené
poslankyne, ja len krátko na vysvetlenie. Bolo tu spomenuté
pánom poslancom Ježkom, čo sa týka nemocenských
dávok počas štrajku. Je to absolútne
správne. Inak to ani nemôže byť.
Čo sa týka poisťovní, v budúcnosti
nemocenské bude vyplácať poisťovňa,
síce môže byť aj súkromá,
ale bude to bezpodmienečne poisťovňa nemocenská
a tá, myslím, bude ešte prísnejšia.
Akonáhle by sa zúčastnil na štrajku,
ide o porušenie liečebného režimu.
To isté, čo sa týka ošetrovania člena
rodiny. Je jasné, že keď sa zúčastní
na štrajku, okamžite neplní to, na čo
dávky dostáva.
Čo sa týka súkromých poisťovní,
bude sa môcť poistiť prípadne takým
spôsobom, že sa poistí v prípade jeho
choroby, teda keď bude štrajk, tak mu poisťovňa
nahradí dávky. Ale to je dosť krajný
prípad.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Soboňovi,
bol posledný, ktorý sa prihlásil písomne
do rozpravy. Pán poslanec Roman sa ešte hlási.
Dávam mu slovo.
Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, vážené
kolegyne poslankyne, vážení kolegovia poslanci,
solidárnou stávkou podľa predloženého
návrhu zákona rozumieme stávku na podporu
požiadaviek zamestnancov stávkujúcich v spore
o uzatvorenie inej kolektívnej zmluvy. Jej obmedzenie písmenom
e) odstavec 1 § 20 tohto návrhu zákona len
na hospodársku nadväznosť ju v praxi neguje na
minimum. Preto citované znenie navrhujem z návrhu
zákona vypustiť. Myslím, že zužovanie
solidárnosti v danom prípade nie je opodstatnené
a prosil by som pána ministra Millera o prípadné
ozrejmenie, ako je to v západných demokraciách,
aby nám to vo svojom zhrnutí nejako bližšie
objasnil.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Teda navrhujete, vypustiť § 20 písmeno
e)?
Ďalej sa hlási pán poslanec Šebek a potom
pán poslanec Novosád.
Poslanec SL P. Šebek: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, mám pouze dotaz ke
zpravodajům, a to k § 28, kde ve vládním
návrhu je v písmenu a) tento text: "které
nepředcházelo řízení před
zprostředkovatelem" - rozumí se, že tehdy
je výluka nezákonná?
Společná zpráva výborů k tomu
dodává následující slova"
"s výjimkou výluky při solidární
stávce". Mně není jasné, co je
výluka při solidární stávce.
Znamená to, že v témže podniku stávkují
solidárně dělníci, takže částečně
přeruší práci a zaměstnavatel
je podpoří další výlukou, anebo
je to spíše myšleno jako solidární
výluka? Tato věc mi není jasná a prosil
bych vysvětlení. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Novosád.
Poslanec SL K. Novosád: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, při
tomto zákoně se vycházelo převážně
z předlohy Spolkové republiky Německo. Dá
se říci, že vcelku kopíruje tuto předlohu,
až na jednu závažnou věc. A tou je §
17 o počtu zaměstnanců, kteří
souhlasí se vstupem do stávky. Pokud jsou poskytnuta
tripartitní jednání, pokud se uzavírá
určitá kolektivní smlouva, pak usoudili -
tam to vzniklo zvyklostním právem, o kterém
tady mluvil poslanec Benda, že tento počet má
být stanoven percentuálně 75 %. To je ten
podstatný rozdíl. Tady § 17 odstavec 1 říká:
"Jestliže s ním souhlasí nejméně
polovina zaměstnanců". Zde vidím, že
je to dost výrazný rozdíl a domnívám
se, že "souhlasí nejméně polovina
zaměstnanců" je příliš málo.
Proto navrhuji, aby byla provedena změna: "Rozhoduje
příslušný odborový orgán,
jestliže s ním souhlasí nejméně
tři pětiny zaměstnanců" Vycházím
z toho, že není možno dát 75 %, to by
ve svém principu bránilo do jisté míry
stávce. Proto redukuji ve srovnání se zákonem
SRN tento podíl na 60 %, což jsou tři pětiny.
Dále je tady ještě jedna drobnost. Je to druhá
věc, o které jsem se chtěl zmínit.
Ne tak úplně souhlasím s kolegou Mandlerem
a s tím, co tady řekl. Domnívám se,
že se skutečně posloupnost a váha zákonů
dneska změnila anebo postupně mění.
Že zákoník práce nebude na místě
prvním, jako byl doposud, ale zákon, ze kterého
se v té posloupnosti vychází, je nejprve
zákon o zaměstnanosti. Na druhém místě
bude zákon o tripartitním vyjednávání
a teprve na třetím zákoník práce.
Vychází to z toho, že napřed musím
mít šanci být zaměstnán, potom
musím uzavřít smlouvu o zaměstnání
a teprve až pak se na mne vztahuje zákon, který
vlastně řeší pracovně právní
vztahy. To by bylo vše. Děkuji vám, že
jste vydrželi mé vystoupení.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Novosádovi. Chce ešte
niekto vystúpiť v rozprave? (Ne.) Nie je tomu tak.
Vyhlasujem rozpravu za ukončenú. Konštatujem,
že v nej vystúpilo 10 poslancov, bolo prijatých
asi päť alebo šesť pozmeňovacích
návrhov, vrátane pozmeňovacieho návrhu
pána poslanca Tomisa a boli položené dve otázky.
Prosím pána ministra Millera, aby reagoval na otázky,
prípadne na pozmeňovacie návrhy.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, je zde celá řada připomínek,
a jedna velice závažná připomínka,
prakticky na dopracování tohoto zákona snad
úplně novou formou, jak ji tady přednesl
pan poslanec Tomis, když reprodukoval názory odborů.
Chtěl bych říci, že tento zákon
nemůže být zákonem o tripartitních
vztazích. Je to zákon, který řeší
vztahy mezi sociálními partnery, mezi zaměstnavateli
a zaměstnanci. Nemůže také zajišťovat
případný souhlas vlády k určitým
návrhům, protože musí nechat také
vládu, aby rozhodovala samostatně. Existuje dnes
Rada hospodářské a sociální
dohody, která má jednací řád,
má svá pravidla. Není pravdou, že by
se nedostaly na pořad jednání materiály,
které by tam být měly. Každá
z těchto tří stran, odbory, zaměstnavatelé,
nebo vláda má právo kterýkoliv materiál
zařadit na pořad tohoto jednání. Je
mi líto, že musím říci, že
jestli toto je stanovisko odborů, přednesené
panem poslancem Tomisem, pak je nepravdivé.
Jiná otázka je, jak dalece jsou závazná
rozhodnutí této rady. Vzpomínám si,
že odbory samy vznesly požadavek, protože je tam
zastoupeno 7 svazů, že se může stát,
že při projednávání potom v Konfederaci,
tento návrh nebude přijat. Taktéž vládu
zastupuje 7 členů a při projednávání
ve vládě se může stát, že
vláda zaujme jiné stanovisko. Ale nicméně,
i když zaujme jiné stanovisko, bere na sebe jistou
zodpovědnost a především má informaci,
jak se budou k tomuto stanovisku chovat druhé strany tripartitního
jednání. Takže si myslím, že zákon
o kolektivním vyjednávání nemůže
být zákonem také ještě o tripartitních
vztazích.
Nesouhlasím ani s panem poslancem Bendou, že by tento
zákon byl velice předčasný, a že
je to zákon, který nemá podklad, že
se o nic neopírá. Chtěl bych jenom připomenout,
že v kolektivním vyjednávání
a v odborových právech jsme jednou z nejzkušenějších
zemí na světě.
Pokud se týče kolektivního vyjednávání,
je to nejrozšířenější forma
participace spoluúčasti pracujících
na řízení, o které budeme jistě
mluvit v souvislosti s článkem 5 a § 18 při
pojednávání zákoníku práce.
Sociální charta Evropského společenství
číslo 6 prohlašuje právo na kolektivní
vyjednávání za jedno ze základních
sociálních práv. K tomuto účelu
se zavádějí společné konzultace
zaměstnavatelů a zaměstnanců, podle
potřeby dobrovolné vyjednávaní mezi
zaměstnavatelskými a zaměstnaneckými
organizacemi o podmínkách zaměstnávání
s cílem uzavření kolektivní smlouvy.
lnstitucionální mechanismus zprostředkování
dohod v kolektivním vyjednávání a
dobrovolné arbitráži k řešení
pracovních sporů. Uznávají právo
zaměstnanců a zaměstnavatelů na společnou
akci, dojde-li ke konfliktu zájmů, včetně
práva na stávku za předpokladu respektování
závazků z předchozích kolektivních
smluv. Takové uspořádání nutí
strany chovat se rozumně v daných okolnostech a
svými akcemi řešit sociální problémy
a ne ničit svou konkrétní budoucnost neuváženými
akcemi.