Nebyl-li v 15-ti denní lhůtě podán
návrh na zrušení rozhodnutí, rozhodce
u soudu nebo byl-li tento návrh soudem zamítnut,
nebo řízení zastaveno, je rozhodnutí
rozhodce v právní moci a soudně vykonatelné.
Obdobně jako u zprostředkovatele bude i výběr
rozhodců, způsob ověřování
odborných znalostí, jejich zápis do seznamu
rozhodců a další úprava řízení
před nimi, stanovena vyhláškou ministerstev
práce a sociálních věcí republik.
Předložený návrh zákona o kolektivním
vyjednávání upravuje rovněž otázku
stávky, a to pouze v případě, že
se smluvní strany po neúspěšnosti řízení
před zprostředkovatelem neobrátí se
žádostí o řešení sporu o
uzavření kolektivní smlouvy na rozhodce.
Stávka je chápána jako krajní prostředek
k řešení sporu o uzavření kolektivní
smlouvy, spočívající v částečném
nebo úplném přerušení práce
zaměstnanci.
Předložený návrh neupravuje stávky
obecně, ale pouze ty stávky, které mohou
vzniknout ve sporu o uzavření kolektivní
smlouvy, to je stávky související s kolektivním
vyjednáváním. Proto se navrhuje stanovit,
že podle tohoto zákona je nezákonná
stávka z jiných důvodů, než z
důvodů řešení sporu o uzavření
kolektivní smlouvy. V praxi to bude znamenat, že stávky
jiného druhu nejsou tímto a dosud ani jiným
právním předpisem upraveny.
Stávku může vyhlásit příslušný
odborový orgán, jestliže s ním souhlasí
nejméně polovina zaměstnanců, jichž
se má kolektivní smlouva týkat. Zaměstnanci,
kteří souhlasili se stávkou při zjišťování
potřebného kvóra, jsou účastníky
stávky po celou dobu jejího trvání.
Zaměstnanci, kteří se ke stávce připojili,
jsou účastníky stávky ode dne připojení
se ke stávce.
Ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy vyššího
stupně vyhlašuje stávku příslušný
vyšší odborový orgán, avšak
o zahájení stávky u konkrétního
zaměstnavatele rozhodne vždy až příslušný
odborový orgán, jestliže s ní souhlasí
nejméně polovina zaměstnanců, jichž
se má kolektivní smlouva vyššího
stupně týkat.
Na podporu požadavků zaměstnanců stávkujících
ve sporu o uzavření jiné kolektivní
smlouvy, může být vyhlášena solidární
stávka, pokud zaměstnavatel účastníků
této stávky, zejména s ohledem na hospodářskou
návaznost, může ovlivnit průběh
nebo výsledek stávky zaměstnanců,
na podporu jejichž požadavků je stávka
vyhlášena. Podmínkou vyhlášení
solidární stávky je řízení
před zprostředkovatelem, jako je tomu u stávky.
Návrh stanoví povinnost příslušného
odborového orgánu písemně oznámit
zaměstnavateli alespoň tři pracovní
dny předem, kdy bude stávka zahájena, její
důvody a cíle, jakož i jmenný seznam
zástupců příslušného odborového
orgánu, kteří budou zastupovat účastníky
stávky. Aby zaměstnavatel věděl, se
kterými zaměstnanci může při
přidělování práce počítat.
Návrh rovněž stanoví, že příslušný
odborový orgán musí předložit
zaměstnavateli aspoň jeden pracovní den před
zahájením stávky jmenný seznam zaměstnanců,
kteří jsou účastníky stávky.
Ustanovení, které taxativně vymezuje případy
nezákonné stávky podle tohoto zákona,
obsahuje:
1. Nezákonné stávky z procesních důvodů,
jako například stávka, které nepředcházelo
řízení před zprostředkovatelem,
nebo byla zahájena před započetím
řízení před rozhodcem, nebo uzavřením
kolektivní smlouvy, se stávkou nesouhlasila nejméně
polovina zaměstnanců.
2. Nezákonné stávky, protože by byl
stávkou ohrožen život nebo zdraví, nebo
majetek, jako například stávka zaměstnanců
zdravotních zařízení, nebo zařízení
sociální péče, zaměstnanců
při obsluze jaderných elektráren, či
příslušníků Sboru požární
ochrany.
Návrh stanoví, aby vzhledem k vážným
důsledkům, vyplývajícím pro
účastníky stávky, náleželo
posouzení nezákonnosti stávky do pravomoci
objektivního státního orgánu, to jest
soudu. Protože rozhodování o zákonnosti
stávky bude vysoce odpovědné, navrhuje se,
aby byl tímto rozhodováním pověřen
krajský soud, v jehož obvodu má sídlo
příslušný odborový orgán,
proti němuž tento návrh směřuje.
Proti rozhodnutí krajského soudu je možné
podat řádný nebo mimořádný
opravný prostředek podle občanského
soudního řádu.
Podle zákoníku práce nepřísluší
mzda za vykonanou práci vzhledem k tomu, že za dobu
účasti na stávce zaměstnanec nevykonává
práci, ani nejde o překážku v práci,
při níž se poskytuje náhrada mzdy. Navrhuje
se stanovit, že v době účasti na stávce
nepřísluší účastníkovi
stávky mzda ani náhrada mzdy. Zaměstnanci,
kteří souhlasí se stávkou, jsou zpravidla
přesvědčeni o zákonnosti stávky.
Je proto třeba, aby účast na stávce
v době před právní mocí rozhodnutí
soudu o její zákonnosti byla posuzována jako
omluvená nepřítomnost v zaměstnání.
Pouze případy, kdy se zaměstnanci účastní
stávky i po právní moci, rozhodnutí
soudu o nezákonnosti stávky se považuje za
neomluvenou nepřítomnost v zaměstnání.
Pokud jde o náhradu skutečně vzniklé
škody, k níž došlo v průběhu
stávky, navrhuje se stanovit, že účastník
stávky odpovídá zaměstnavateli, nebo
zaměstnavatel účastníku stávky
podle občanského zákoníka, avšak
za škodu způsobenou výlučné stávkou
nezodpovídají. Takovou škodou jsou finanční
ztráty obou stran, vyvolané zastavením práce.
Návrh zákona rovněž upravuje nároky
z nemocenského a sociálního zabezpečení
v souvislosti se stávkou. Pro určení přídavků
na děti se doba účasti na stávce považuje
za odpracovanou dobu bez ohledu na to, zda jde o zákonnou
nebo nezákonnou stávku. Náležet budou
také všechny jednorázové dávky,
jako podpora při narození dítěte,
pohřebné atd. Avšak nemocenské a podpora
při ošetřování člena rodiny,
pokud stávkující zaměstnanci splnili
stanovené podmínky až v době účasti
na stávce, nenáleží, protože účelem
těchto krátkodobých dávek je nahrazovat
zaměstnanci ztrátu na výdělku. Stávkující
však nepřicházejí o žádný
výdělek.
V zájmu systémové vyváženosti
celého návrhu zákona je upraven i institut
výluky, kterým se rozumí částečné
nebo úplné zastavení práce zaměstnavatelem.
Rovněž výluka bude krajním prostředkem
řešení sporu o uzavření kolektivní
smlouvy. Jejím cílem je čelit požadavku
odborových orgánů, které zaměstnavatel
nepovažuje za oprávněné.
Výluka je koncipována podobně jako stávka.
Může být vyhlášena pouze za podmínky,
že v řízení před zprostředkovatelem
nedojde k vyřešení kolektivního sporu
o uzavření kolektivní smlouvy. Zaměstnavatel
je povinen alespoň tři pracovní dny předem
písemně oznámit příslušnému
odborovému orgánu zahájení výluky,
její rozsah, důvody, cíle a jmenný
seznam zaměstnanců, vůči nimž
je výluka uplatněna.
Návrh taxativně vymezuje případy nezákonnosti
výluky obdobně jak jsou vymezeny případy
nezákonnosti stávky. Posouzení nezákonnosti
výluky patří rovněž do pravomoci
krajského soudu. Avšak, aby tato forma nebyla zaměstnavatelem
zneužita, je zaměstnavatel povinen zaměstnancům
platit polovinu mzdy. Na rozdíl od účasti
na stávce jde u zaměstnanců, vůči
nimž byla výluka uplatněna, o překážku
v práci na straně zaměstnavatele. Zaměstnancům
přísluší náhrada mzdy ve výši
poloviny průměrného výdělku.
Tuto částečnou náhradu mzdy se navrhuje
stanovit s ohledem na to, že zaměstnanci, který
nemůže ovlivnit rozhodnutí zaměstnavatele
o výluky vůči jeho osobě, by měl
být zachován alespoň minimální
příjem. Pouze v případě nezákonné
výluky přísluší zaměstnancům
náhrada mzdy ve výši průměrného
výdělku.
Pokud jde o nároky z nemocenského pojištění
a sociálního zabezpečení, návrh
zákona stanoví, že tyto nároky se posuzují
tak, jak k výluce nedošlo.
Z návrhu jasně vyplývá možnost
stávky, popřípadě výluky, která
je vázána na spor o uzavření kolektivní
smlouvy. Po uzavření kolektivní smlouvy by
měly obě smluvní strany respektovat tzv.
pracovní smír, to je období, ve kterém
není možno stávkovat.
Řešení sporu o plnění již
konkrétních závazků kolektivní
smlouvy je svěřeno rozhodcům a soudům,
odborníkům, právníkům a nebylo
by tudíž vhodné vynucovat je stávkou
nebo výlukou. Rozhodnutí rozhodce v těchto
sporech jsou soudně vykonatelná. Tato právní
úprava však nezakazuje stávky a výluky
z jiných důvodů, než je uzavírání
kolektivní smlouvy.
V současné době, kdy se očekávají
určité sociální problémy, lze
jistě namítnout, že například
mzdové závazky, uzavřené počátkem
roku, nebudou již po několika měsících
odpovídat změněné ekonomické
situaci. I na tuto eventualitu návrh pamatuje, když
ustanovením § 8 odstavec 5 dává smluvním
stranám právo dohodnout v kolektivní smlouvě
možnost změny této kolektivní smlouvy
a jejího rozsahu. V tomto případě
se při této změně postupuje jako při
uzavírání nové kolektivní smlouvy.
Dovolte mi, na závěr mého vystoupení
konstatovat, že vládou předložený
návrh zákona je plně v souladu s ustanoveními
námi ratifikované smlouvy č. 87 O svobodě
odborů a ochraně práva odborově se
sdružovat a jeho přijetí umožňuje
ratifikovat úmluvu č. 154 O kolektivním vyjednávání.
Současně konstatuji, že navrhovaná právní
úprava je plně v souladu s článkem
23 Všeobecné deklarace lidských práv,
s článkem 8 Mezinárodního paktu o
hospodářských, sociálních a
kulturních právech, ratifikované Československem
v roce 1978 a článku 5 a 66 Evropské sociální
charty. Tím je na tomto poli splněna podmínka
vstupu do Evropy.
Zároveň mi dovolte, vážené poslankyně
a vážení poslanci, abych vám poděkoval
za váš velmi aktivní přístup
při projednávání zákona o kolektivním
vyjednávání ve výborech Federálního
shromáždění a požádal vás,
abyste předložený návrh zákona
schválili.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem ministrovi Millerovi. Návrh prerokúvali
výbory ústavnoprávne, hospodárske,
sociálne a kultúrne obidvoch snemovní.
Prosím spoločného spravodajcu výborov
Snemovne národov Michala Prokopa, aby predniesol spravodajskú
správu.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
M. Prokop: Vážený pane předsedo, pane
předsedající, vážené kolegyně
poslankyně, vážení poslanci, dámy
a pánové, dovolte mi, abych po velmi důkladném
zdůvodnění zákona o kolektivním
vyjednávání, předneseném panem
ministrem Millerem, řekl několik slov poněkud
nad rámec běžné zpravodajské
zprávy k jedné zákonné předloze.
Důvod je zcela jasný.
Návrh zákona o kolektivním vyjednávání
je dalším ze série tří velmi
podstatných zákonů, určujících
základní linii sociální politiky našeho
státu v oblasti pracovního práva a problematiky
zaměstnanosti. Tyto zákony, které dnes projednáváme,
lze s určitou dávkou zjednodušení nazvat
zákony odborářskými.
Jak asi všichni víte, vyvolalo projednávání
těchto zákonů ve výborech Federálního
shromáždění, značnou dávku
napětí v naší veřejnosti. Situace
vyvrcholila v polovině minulého týdne, kdy
Česká a Slovenská Konfederace odborových
svazů vyhlásila stávkovou pohotovost na podporu
některých sporných článků
v návrhu novely zákoníku práce. Zástupce
Konfederace navštívili několikrát jednání
výborů Federálního shromáždění,
jednali i s poslaneckými kluby Občanského
fóra a Veřejnosti proti násilí. Výsledkem
těchto jednání je dohoda, kterou uzavřeli
zástupci Konfederace odborových svazů se
zástupci poslaneckého klubu Občanského
fóra v pátek odpoledne. Na základě
této dohody přerušila včera Česká
a Slovenská Konfederace odborových svazů
stávkovou pohotovost před jednáním
Federálního shromáždění.
Obsahem této dohody bylo projednání sporných
bodů v poslaneckých klubech OF a VPN, eventuálně
i v jiných. Obě strany se také dohodly, že
doporučí přímé přenosy
z jednání o těchto důležitých
návrzích zákonů ve sdělovacích
prostředích tak, aby veřejnost byla co nejdůkladněji
a nejobjektivněji informována o průběhu
jejich projednání. Jakákoliv jiná
interpretace dohody šířená sdělovacími
prostředky, je zavádějící a
nesprávná.
Dámy a pánové, poslanci Federálního
shromáždění společně se
svými kolegy z národních rad, se členy
vlády a s prezidentem republiky, vzali na sebe s mandátem
riziko a odpovědnost za to, že během dvou let,
po které tento mandát potrvá, vytvoří
podmínky pro to, aby Česká a Slovenská
Federativní Republika vykročila na cestu prosperity,
která jediná zaručí vytvoření
zdrojů pro zabezpečení sociálně
spravedlivé stabilizované společnosti. Jak
velká to bude daň, kterou zaplatíme za budoucí
prosperitu, můžeme odhadovat jen velmi těžko.
Připravované zákony jsou výsledkem
snah k nalezení instrumentů, jak řešit
nadcházející sociální otřesy.
Avšak oblast zaměstnanosti a pracovního práva
je jen jednou z mnoha oblastí sociální politiky.
Vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, eventuálně
mezi oběma a státem, tedy vztah kolektivního
vyjednávání a tripartity, jsou jen některými
vztahy, do nichž občan z hlediska sociální
politiky vstupuje. Žádný občan totiž
není jen zaměstnavatelem nebo jen zaměstnancem,
eventuelně odborářem. Každý,
ať zaměstnanec nebo zaměstnavatel, je zároveň
i daňovým poplatníkem, který má
nárok na hospodárné vynaložení
prostředků vzniklých z jeho daní.
Je zároveň i spotřebitelem, který
vyžaduje přijatelné ceny zboží
a služeb, ceny, do nichž se nepromítají
nepřiměřeně vysoké náklady
výrobce, včetně nákladů mzdových:
Především je občan voličem, který
dal nebo eventuálně nedal svůj hlas při
volbách určité hospodářské
politice.
Upozorňuji na tyto křehké a složité
vztahy proto, abychom je měli na mysli, až budeme
zvažovat váhu požadavků odborů
a váhu návrhů těch, kteří
budou prosazovat stanoviska opačná.
Dámy a pánové, zaznívají hlasy,
že nově navrhované zákony oklešťují
práva odborů. Položme si otázku. Jde
nám o práva odborů nebo o práva odborářů?
Minulý režim ve svém zákonodárství
dával odborům skutečně velká
práva, avšak jaká to byla ve skutečnosti
práva pro odboráře? Vždyť odbory
řídila stejná stranická nomenklatura,
jaká řídila i hospodářské
vedení podniků. Skutečná práva
odborářů se smrskla do podoby pomerančů,
vánočních kolekcí pro děti
pod stromeček, odborářskou rekreaci, někdy
bezúročné půjčky z fondu kulturních
a sociálních potřeb, apod. O nějakém
skutečném podílu na řízení
podniku ze strany odborů nebo o skutečném
hájení zájmů zaměstnanců
se dalo opravdu hovořit jen těžko. Tato práva
se ve skutečnosti často měnila v obranu lajdáků
a neschopných, stejně jako ústavou deklarované
právo na práci se změnilo de facto v pracovní
povinnost se všemi negativními důsledky nesmyslné
zaměstnanostní struktury.
Dámy a pánové, jsem přesvědčen,
ze i v případě, kdyby parlament přijal
varianty, které připadají mluvčím
České a Slovenské Konfederace odborových
svazů nejméně přijatelné, půjde
ve skutečnosti o přijetí nepoměrně
větších práv, než kdy odboráři
za posledních 42 let měli. Půjde totiž
tentokrát o práva skutečná, reálná
a realizovatelná.
Realizovatelná především proto, že
i když ještě určitý čas
potrvá přechodné období, kdy stát
bude plnit zaměstnavatelskou roli, odbory jsou už
dnes nezávislé a v některých případech
pluralitní. Potom dostanou odborové organizace šanci
v rámci zákona realizovat opravdovou politiku v
zájmu svých členů.
Vládní návrh zákona o kolektivním
vyjednávání (tisk 260) projednali na svých
zasedáních poslanci výborů hospodářských,
ústavně právních, sociálních
a kulturních. Výsledkem těchto jednání
je společná zpráva (tisk 326), kterou máte
před sebou. Většina z 28 bodů, které
charakterizují navrhované změny, je dílem
výborů ústavně právních.
Jedná se o změny formulační nebo takové,
které právnicky lépe řeší
navrhované problémy. Jedinou skutečně
věcnou změnou, která jako pozměňovací
návrh prošla skutečně všemi výbory,
je změna v § 17 odstavec 1, která mění
obsah tohoto odstavce věcně. Tyto změny odůvodní
druhý zpravodaj - kolega Benčík z ústavně
právního výboru Sněmovny lidu.
Dámy a pánové poslanci, podstata tohoto návrhu
zákona spočívá v koncepci kolektivního
vyjednávání, která se blíží
koncepci užívané s úspěchem v
SRN. Základem vztahů mezi zaměstnavatelem
a zaměstnanci je kolektivní smlouva, která
je považována za pramen práva. Proto upravuje
i vztahy i těch zaměstnanců, které
odbory nezastupují, neboť jim zajišťuje
stejná výchozí práva jako odborově
organizovaným. Ze stejné filosofie vychází
i možnost státu, respektive ministerstev práce
a sociálních věcí republik, stanovit
závaznost kolektivních smluv i pro ty zaměstnavatele,
kteří nejsou členy zaměstnavatelské
organizace, která smlouvu uzavřela. Tyto zásady
obsahuje § 5 odstavec 3 a § 7. Ve všech výborech,
ve kterých byl návrh zákona projednáván,
padaly pozměňovací návrh k těmto
paragrafům, avšak nikde neprošly. Zejména
u § 7, týkajícího se zaměstnavatelů
je třeba si uvědomit mimo jiné i podstatný
faktor podpory rovnosti podmínek pro podnikatele v hospodářské
soutěži. Tento faktor byl uvažován již
v zákonodárství předválečné
Československé republiky, jak o tom hovoří
už zmíněné vládní nařízení
č. 141/1937 Sb., o kterém tady mluvil navrhovatel
pan ministr Miller. Jedná se o § 2 odstavec 1 tohoto
vládního nařízení.
Podobně problematické se ukázaly i §
11, 12, 13. a 14, týkající se řešení
kolektivních sporů mezi zprostředkovatelem
a rozhodcem. I zde byla ve výborech řada nejasností
a protinávrhů, avšak žádný
z těch, které měly věcnou povahu,
nebyl přijat.
Nejvíce sporů - domnívám se - bylo
kolem § 16, 17, 18, 19 a zejména 20. Tyto paragrafy
se týkají problematiky stávky jako prostředku,
a to prostředku krajního v řešení
sborů o uzavření kolektivní smlouvy.
Protinávrhy, které byly vzneseny ve všech výborech,
se většinou opíraly o pocit, že tento
zákon upravuje právně stávku obecně.
Avšak v návrhu zákona o kolektivním
vyjednávání je stávka jen jedním
z prostředků řešení sporů
po uzavření kolektivní smlouvy. Proto byl
také přijat pozměňovací návrh
v § 16 v tomto smyslu, kdy v nadpisu místo slova "stávka"
byla schválena změna tak, jak ji máte ve
společné zprávě.
Ze stejného, nebo podobného nepochopení pak
vycházely dotazy a protinávrhy k § 20, který
určuje kritéria pro zákonnost, respektive
nezákonnost stávky podle tohoto zákona. Spory
vyvstaly zejména v problematice, týkající
se možnosti solidární stávky. Podrobněji
všechny tyto navrhované změny vysvětlí
opět kolega Benčík ve své zpravodajské
zprávě.
Konečně poslední kritickou oblastí
návrhu zákona je problematika upravující
výluku jako jakousi protiváhu stávce ze strany
zaměstnavatelů. Problémy se pohybovaly jednak
v oblasti přípustnosti výluky vůbec,
vzhledem k rozdílné pozici zaměstnavatele
a zaměstnance, jednak naopak v oblasti náhrady mzdy
zaměstnancům. Tyto problémy řeší
§ 27 - 31. Opět ani jeden z protinávrhů
věcné povahy nebyl v žádném z
výborů přijat.
Vážení kolegové, vládní
návrh zákona o kolektivním vyjednávání
(tisk 260) ve znění změn, které doporučuje
společná zpráva výborů (tisk
326), je podle mého názoru moderní právní
normou, která respektuje všechny dohody Mezinárodní
organizace práce, které Česká a Slovenská
Federativní Republika podepsala. Filosofie tohoto návrhu
spočívá v koncepci sociálního
smíru a minimálních zásahů
státu do vztahů mezi oběma partnery kolektivního
vyjednávání. Tuto koncepci považuji
za smysluplnou, a proto vám doporučuji zákon
přijmout. Děkuji. (Potlesk.)