Úterý 4. prosince 1990

Předsedající předseda SL R. Battěk: Táži se poslanců české části Sněmovny národů. Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku. (Pět.) Pět. Děkuji.

Kdo je proti? (Třicet jedna.) Třicet jedna. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet dva.) Dvacet dva. Děkuji.

Hlasují poslanci slovenské části Sněmovny národů. Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh? (Šest.) Šest. Děkuji.

Kdo je proti? (Třicet.) Třicet. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet tři.) Dvacet tři. Děkuji.

Sněmovna národů uvedený pozměňovací návrh neschválila.

Hlasovat budou poslanci Sněmovny lidu. Táži se, kdo je pro uvedený pozměňovací návrh? (Dvacet jedna.) Dvacet jedna. Děkuji.

Kdo je proti? (Sedmdesát čtyři.) Sedmdesát čtyři. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet dva.) Dvacet dva. Děkuji.

Obě sněmovny uvedený pozměňovací návrh neschválily.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec M. Macek: Je zde pozměňovací návrh kolegy Bendy, který svůj návrh sjednotil s návrhem ministra Millera. Týká se § 23, odstavce 4, který by v tomto znění zněl: "Vláda ČSFR stanoví nařízením povinný podíl počtu občanů se změněnou pracovní schopností na celkovém počtu zaměstnanců zaměstnavatele s více než 20 zaměstnanci a okruh těchto zaměstnavatelů, jestliže to bude vyžadovat situace v umísťování občanů se změněnou pracovní schopností. Tento povinný podíl nesmí být vyšší než 8 % celkového počtu zaměstnanců." Doporučuji § 23 v tomto znění přijmout.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Kdo z poslanců české části Sněmovny národů je pro uvedený pozměňovací návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Čtyřicet čtyři.) Čtyřicet čtyři.

Kdo je proti? (Jeden.) Jeden.

Kdo se zdržel hlasování? (Třináct.) Třináct.

Kdo z poslanců slovenské části Sněmovny národů je pro uvedený pozměňovací návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Čtyřicet tři.) Čtyřicet tři. Děkuji.

Kdo je proti? (Jeden.) Jeden.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvanáct.) Dvanáct.

Sněmovna národů pozměňovací návrh přijala.

Hlasují poslanci Sněmovny lidu. Kdo z nich je pro uvedený pozměňovací návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Devadesát čtyři.) Devadesát čtyři.

Kdo je proti? (Dva.) Dva.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet dva.) Dvacet dva.

Obě sněmovny uvedený pozměňovací návrh přijaly.

Tím jsme skončili s pozměňovacími návrhy. Nyní přistoupíme k celkovému hlasovaní o vládním návrhu zákona o zaměstnanosti ve smyslu společné zprávy výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů a ve smyslu schválených pozměňovacích návrhů.

Ptám se poslanců v české části Sněmovny národů, kdo je pro uvedený zákon? (Padesát šest.) Padesát šest.

Kdo je proti? (Jeden.) Jeden.

Kdo se zdržel hlasování? (Dva.) Dva.

Česká část Sněmovny národů uvedený návrh zákona schválila.

Hlasovat nyní budou poslanci ze slovenské části Sněmovny národů. Kdo z nich je pro uvedený návrh zákona, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Padesát čtyři.) Padesát čtyři.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? (Sedm.) Sedm.

Také slovenská část Sněmovny národů uvedený návrh zákona schválila. Sněmovna národů jako celek zákon přijala.

Hlasovat nyní budou poslanci Sněmovny lidu. Kdo z nich je pro uvedený návrh zákona, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Sto čtyři.) Sto čtyři.

Kdo je proti? (Dva.) Dva.

Kdo se zdržel hlasování? (Třináct.) Třináct.

Také Sněmovna lidu uvedený návrh schválila. Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky schválilo zákon o zaměstnanosti. (Potlesk.)

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 74, SL č. 120, SN č. 120)

Předávám řízení další části odpolední schůze kolegovi Stankovi.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené poslankyně, vážení poslanci, nyní projednáme

11

Vládní návrh zákona o kolektivním vyjednávání (tisk 260) a společnou zprávu výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 326).

Z pověření vlády České a Slovenské Federativní Republiky výklad k tomuto návrhu zákona podá ministr práce a sociálních věcí Petr Miller. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, předstupuji před vás s návrhem zákona, který je v našem právním řádu zcela novou právní úpravou, reagující na změny v naší společnosti - s návrhem zákona o kolektivním vyjednávání.

Důležitým předpokladem úspěchu ekonomické reformy je liberalizace a demokratizace pracovně právních vztahů. Pokud tuto základní myšlenku nechceme popřít, pak je nepochybně nutné, že musíme zajistit stranám v pracovně právních vztazích dostatečný prostor pro svobodné a demokratické formulování podmínek tohoto stavu, které jsou definovány právní úpravou, navrhovaným zákonem o kolektivním vyjednávání.

V čem spočívá proklamovaná liberalizace? Zaměstnavatelé a zaměstnanci a jejich organizace si sami musí stanovit podmínky, za kterých se bude v tržním hospodářství pracovat. Stát musí omezit své vstupy do těchto vztahů na nejnutnější minimum. Jde tedy o základní vymezení průniku sféry vlivu trhu a moci.

Předkládáme návrh zákona o kolektivním vyjednávání s potřebným časovým předstihem tak, aby nově se formulující odborové i zaměstnavatelské organizace mohly uzavírat kolektivní smlouvy způsobem srovnatelným s evropskými zeměmi s vyspělou tržní ekonomikou. Návrh zákona je výsledkem složitého procesu tripartitního jednání, které bylo náročné a vyžadovalo postupné sbližování v některých případech naprosto protichůdných stanovisek zúčastněných stran. To, že bylo dosaženo v tomto tripartitním procesu dohody, je dokladem toho, že všichni účastníci tvorby tohoto zákona přistupovali k řešení jednotlivých právních problémů těchto nových pracovně právních vztahů velmi odpovědně a konstruktivně.

Při návrhu tohoto zákona jsme intenzívně konzultovali s odborníky z Mezinárodního úřadu práce zemí Evropských společenství i z USA. Návrh oponovali i odborníci z Mezinárodní konfederace svobodných odborů. Jedině tak mohla vzniknout předloha zákona respektující evropské zkušenosti a soudobou praxi, která je plně v souladu s mezinárodními úmluvami i Evropskou sociální chartou.

Tak jako všechno nové, i tento návrh zákona vyvolával určité pochybnosti vyplývající právě z toho, že jde o zcela novou právní úpravu.

Dokonce jsem se setkal s tak absurdním názorem, který se snažil zpochybnit vůbec existenci tohoto zákona. O to je pak příjemnější ocenění naší snahy o moderní evropské zákonodárství, kterého se mi dostalo při mé poslední cestě do Ženevy, sídlem Mezinárodní organizace práce, od této velmi důležité organizace, která naši činnost sleduje s nesmírnou pozorností.

Nyní dovolte obrátit vaši pozornost k stručnému výkladu tohoto návrhu zákona. Úvodem bych chtěl upozornit, že institut kolektivního vyjednávání podle předloženého návrhu zákona nelze ztotožňovat s principem tripartity, která je formou komunikace mezi třemi subjekty: odborovými organizacemi, zaměstnavateli a státem.

Na rozdíl od tripartitního jednání kolektivní projednávání probíhá mezi dvěma subjekty: příslušným odborovým orgánem odborové organizace a zaměstnavatelem nebo organizací zaměstnavatelů. Přitom příslušným odborovým orgánem nebo vyšším odborovým orgánem se rozumí odborový orgán, který je oprávněn vystupovat v právních vztazích jménem příslušné odborové organizace. Návrh zákona o kolektivním vyjednávání je především procesním předpisem. Pro jeho užití se musí vytvořit hmotné právní předpoklady novelou zákoníku práce, která je také předložena tomuto zasedání Federálního shromáždění.

Návrh zákona neupravuje všechny formy kolektivního vyjednávání, ale jen ty, které směřují k uzavírání kolektivních smluv. Zákon nechce omezovat demokracii kolektivního vyjednávání mezi zaměstnavatelskými a zaměstnaneckými organizacemi, pokud tyto zavazují jen strany tohoto vyjednávání. Avšak zákon musí stanovit přesná pravidla pro ta jednaní, která končí kolektivní smlouvou, protože kolektivní smlouvy se vztahují na další strany, které nejsou stranami smlouvy, například na ostatní zaměstnance neorganizované v odborech. Kolektivní smlouva upravuje pro zaměstnance příznivější nároky, než stanoví právní předpisy. Uzavírá ji příslušný odborový orgán, a to i za zaměstnance, kteří nejsou odborově organizováni. Ostatně to je právě vyřešeno v zákoně č. 120/1990 Sb., kterým se upravují některé vztahy mezi odborovými organizacemi a zaměstnavateli. Toto ustanovení je zcela evidentně ve prospěch odborově neorganizovaných zaměstnanců, kterým by jinak příslušely jen minimální nároky stanovené právními předpisy. Kolektivní smlouvy se stanou dalším důležitým pramenem práva v pracovně právní oblasti.

Vzhledem k předpokládané různorodosti forem kolektivních smluv zákon obecně rozlišuje dva základní okruhy. Jsou to kolektivní smlouvy podnikové, které se vztahují jen na jednoho zaměstnavatele, a kolektivní smlouvy vyššího stupně, které se vztahují na větší počet zaměstnavatelů. Vztah mezi těmito dvěma okruhy kolektivních smluv je uveden tak, že podniková kolektivní smlouva nemůže upravovat pro zaměstnance nároky v menším rozsahu než kolektivní smlouva vyššího stupně. Pokud by se tak stalo, je kolektivní smlouva v této části neplatná.

Bude rovněž neplatná i v té části, která zaručuje zaměstnancům mzdové nároky ve větším rozsahu, než je rozsah stanovený kolektivní smlouvou vyššího stupně, označený jako nejvýše přípustný. Pokud tento rozsah není výslovně označen jako nejvýše přípustný, není jeho překročení v podnikové kolektivní smlouvě neplatné. Neplatné budou také části kolektivních smluv, které budou v rozporu s právními předpisy.

Kolektivní smlouva jako výsledek kolektivního vyjednávání je závazná pro smluvní strany. Je však také závazná pro zaměstnavatele, za které uzavřela kolektivní smlouvu organizace zaměstnavatelů, a pro zaměstnance, za které uzavřel kolektivní smlouvu příslušný odborový orgán nebo příslušný vyšší odborový orgán, a pro odborový orgán, za který uzavřel kolektivní smlouvu příslušný vyšší odborový orgán.

Ministerstva práce a sociálních věcí mohou platnost kolektivní smlouvy vztáhnout i na další zaměstnavatele a zaměstnance. Je tomu tak proto, aby se odstranily disparity v sociálních právech a sociálních nákladech a bránilo se tak nerovným podmínkám v hospodářské soutěži. Nemůže jít však o rozšíření závaznosti vyšší kolektivní smlouvy na jakéhokoli zaměstnavatele, ale pouze na toho, který vykonává obdobnou činnost a má obdobné ekonomické a sociální podmínky.

Nejčastěji se bude jednat o případy, kdy zaměstnavatel nevstoupí do organizace zaměstnavatelů, která vyšší kolektivní smlouvu uzavírá, aby vyloučil platnost této smlouvy na svůj podnik a vyhnul se tak plnění z ní vyplývajících. Obdobnou právní úpravu obsahovalo i československé předválečné zákonodárství, kdy ministr sociální péče výnosem rozšiřoval platnost tzv. "pracovních smluv" na další podniky.

Předložený návrh upravuje postup při uzavírání kolektivních smluv jen rámcově a velmi úsporně. Maximální prostor ponechává smluvní volnosti stran. Avšak vzhledem k tomu, že kolektivní smlouva vyššího stupně se stane důležitým pramenem práva pro větší počet zaměstnavatelů, návrh stanoví, že kolektivní smlouvu vyššího stupně a rozhodnutí rozhodce, která se jí týkají, je povinna smluvní strana na straně zaměstnavatelů odevzdat k uložení ministerstvu práce a sociálních věcí republiky, které je povinno toto uložení kolektivní smlouvy oznámit ve Sbírce zákonů. Nejde tedy o zásah státu do práv smluvních stran, ale o skutečnost, že kolektivní smlouva vyššího stupně by měla být dostupná zaměstnancům, jichž se dotýká, popř. i dalším subjektům.

Návrh zákona stanoví nejen pravidla pro úspěšné kolektivní vyjednávání, ale i pro postup při řešení kolektivních sporů, které mohou vzniknout jak při přípravě kolektivní smlouvy, tak i při jejím plnění.

Stanovením těchto pravidel a vytvořením institutu zprostředkovatele a rozhodce se vytvářejí podmínky pro rozumné řešení případných rozporů a následného sociálního napětí. Proto druhá část je věnována kolektivním sporům.

Návrh právní úpravy je omezen na uzavření kolektivní smlouvy a spory o plnění závazků z kolektivní smlouvy, ze kterých nevznikají nároky jednotlivým zaměstnancům. Pokud jde o závazky, ze kterých vznikají nároky jednotlivým zaměstnancům, ty se uspokojí obdobně jako ostatní individuální nároky z pracovně právních vztahů. Případné individuální spory pak řeší soud. Neplnění závazků kolektivních smluv, z nichž vznikají nároky přímo jednotlivým pracovníkům, nejsou proto předmětem zákona o kolektivním vyjednávání.

Kolektivní spor vzniká okamžikem, kdy nedojde k dohodě při přímém jednání stran. Řeší se prostřednictvím zprostředkovatele, rozhodce a v krajním případě stávkou. Zprostředkovatel je soukromou osobou, kterou si strany samy zvolí jako prostředníka k dalšímu vyjednávání. Řízení před zprostředkovatelem návrh zákona upravuje jen rámcově. Zprostředkovatelem může být plnoletý občan, způsobilý k právním úkonům nebo právnická osoba, pokud souhlasí s výkonem této funkce.

Výběr zprostředkovatelů, způsob jejich zápisu do seznamu zprostředkovatelů, jakož i další úpravu řízení před zprostředkovatelem, stanoví vyhláškami ministerstva práce a sociálních věcí republik. Výši odměny zprostředkovateli pak upraví ministerstva financí republik v dohodě s ministerstvy práce a sociálních věcí republik. Náhrady řízení před zprostředkovatelem hradí každá ze smluvních stran jednou polovinou. Předpokládá se, že smluvní strany se na osobě zprostředkovatele dohodnou. Dojde-li k takové dohodě, nemusí jít o zprostředkovatele zapsané v seznamu vedeném u příslušného ministerstva práce a sociálních věcí republiky. Avšak v případě, že smluvní strany se na osobě zprostředkovatele nedohodnou, určí jej na návrh smluvní strany příslušné ministerstvo práce a sociálních věcí republiky ze seznamu zprostředkovatelů, vedeného u tohoto ministerstva.

Pokud do 30 dnů ode dne, kdy byl zprostředkovatel seznámen s předmětem sporu, není spor vyřešen, považuje se řízení před zprostředkovatelem za neúspěšné. Smluvní strany pak mají volbu, buď požádat o rozhodnutí rozhodce nebo zahájit stávku nebo výluku.

Požádají-li písemně o rozhodnutí sporu rozhodce, který na rozdíl od zprostředkovatele je už příslušným odborníkem, jsou jeho rozhodnutím vázáni.

Jde-li o spor o uzavření kolektivní smlouvy vzniklý na pracovišti, kde je zakázáno stávkovat, a nedohodnou-li se smluvní strany na rozhodci, a nebo jde-li o spor o plnění závazků z kolektivní smlouvy, určí rozhodce na návrh kterékoliv ze smluvních stran příslušné ministerstvo práce a sociálních věcí republiky.

Na rozdíl od zprostředkovatele, rozhodce musí být vždy zapsán v seznamu rozhodců, vedeném příslušným ministerstvem práce a sociálních věcí republiky. Toto ministerstvo hradí pak i náklady na řízení před rozhodcem.

Rozhodce písemně sdělí smluvním stranám do 15 dnů od zahájení řízení své rozhodnutí. Ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy je doručení rozhodnutí rozhodce smluvním stranám smlouva uzavřena a toto rozhodnutí je konečné.

Ve sporu o plnění závazků z kolektivní smlouvy zruší krajský soud na návrh smluvní strany rozhodnutí rozhodce, jestliže je v rozporu s právními předpisy nebo kolektivními smlouvami. Při tomto rozhodování postupuje krajský soud podle ustanovení občanského soudního řádu, upravujících řízení v prvním stupni, rozhodne však vždy usnesením, proti němuž v zájmu urychleného řešení sporu není přípustné odvolání ani obnova řízení.

Pokud soud rozhodnutí rozhodce zruší, rozhodne o sporu týž rozhodce, souhlasí-li s tím smluvní strany, a je to možné i z jiných důvodů. Jinak určí rozhodce příslušné ministerstvo práce a sociálních věcí republiky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP