Úterý 4. prosince 1990

Na druhé straně návrhem, který předkládám, by byl zachován dnešní právní vztah, který je upraven ve vyhlášce č. 195/1989 Sb. Pojem vhodného zaměstnání, které je přiměřené kvalifikaci pracovníka tak, jak je dnes oficiálně vykládán, znamená, že může jít o pracovní místo o jeden kvalifikační stupeň nižší.

Ve výborech sociálních a kulturních byla tato otázka diskutována. Byla nastolena i možnost užití slova "zaměstnání odpovídajícího zdravotního stavu, věku, kvalifikaci atd.". Sám jsem při uvažování nad těmito pojmy došel k závěru, že pojem "odpovídajícího" by byl v rozporu s podmínkami tržní ekonomiky a přenášel by na stát odpovědnost za péči o lidi, kteří z různých důvodů nechtějí pracovat nebo o práci se vážně neucházejí.

Proto se domnívám, z důvodů, které jsem již uvedl, že odpovídajícím výrazem je slovo "přiměřený" a navrhuji, aby v § 1 odstavci 2 bylo vypuštěno slovo "a přihlížejícího" respektive "s přihlédnutím" tak, jak zní ve společné zprávě a zněl by takto: "Občan má právo na zabezpečení vhodného zaměstnání přiměřeného jeho zdravotnímu stavu, věku, kvalifikaci a schopnostem, délce předchozího zaměstnání a možnosti ubytování. Dále jen vhodné zaměstnání."

Návrh jsem panu zpravodaji dr. Mackovi předložil. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také. Nyní se přihlásil o slovo poslanec Libor Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, po prostudování vládního návrhu zákona jsem dospěl ke zjištění, že tento návrh opomíjí zabezpečení pracovníků při zastavení nebo zásadním snížení výdělků v důsledku dočasného zastavení práce nebo zkrácení pracovní doby bez přerušení pracovního poměru.

Jde tedy o stav, který je nazýván pojmem tzv. částečné nezaměstnanosti. Vzhledem k tomu, že zatím nejsou stanoveny podmínky zaručující minimální mzdu pracovníků a domnívám se, že v určitých případech může selhat i tato garance, považuji za nutné tyto případy řešit v zákoně, a to formou podpory nebo vyrovnáním do určité výše průměrného výdělku.

Proto navrhuji rozšířit § 16 o nový odstavec 5 nebo jiný odstavec v případě přijetí návrhu paní kolegyně Šormové, kdy by se odstavce posunovaly, a to v tomto znění:

"Pracovníkům, u nichž dojde bez přerušení pracovního poměru ke snížení výdělku v důsledku přerušení práce, omezení normální pracovní doby z důvodů hospodářských, technologických, strukturálních podobných, se poskytuje hmotné zabezpečení ze zdrojů pro zabezpečení nezaměstnaných občanů. Výše tohoto zabezpečení činí nejméně 75 % rozdílu mezi sníženým výdělkem a výdělkem, který by pracovníkovi příslušel, kdyby k přerušení práce či omezení normální pracovní doby nedošlo. "

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Kostyovi. Nyní je přihlášen poslanec Doksanský, připraví se poslanec Roman.

Poslanec SL J. Doksanský: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, mnohé z toho, co jsem chtěl říci, tady velmi pěkně vystihla kolegyně z výborů sociálních a kulturních poslankyně Nazari. Jen několik slov.

V souvislosti s projednáváním vládního návrhu zákona o zaměstnanosti, jak v České národní radě, tak v parlamentních výborech, poukazovala opakovaně řada poslanců, jakož i organizace zdravotně postižených, na vyhrocující se situaci v zaměstnávání zdravotně postižených občanů a na skutečnost, že úmluva o pracovní rehabilitaci a zaměstnávání invalidů z roku 1985 není u nás dostatečně plněna.

Výrobní činnosti organizací zřízených k pracovní rehabilitaci a zaměstnávání invalidních občanů stojí namnoze na kooperacích. Systém těchto kooperací se dnes velmi často hroutí. Dále v souvislosti s likvidací některých podniků přicházejí o práci například nevidomí spojoví manipulanti na pobočkových telefonních ústřednách.

Toto všechno jsou jevy, které rozhodně nevyvolávají mezi našimi invalidními spoluobčany pocity optimismu.

V této souvislosti bych si dovolil vznést návrh směrem k panu ministru práce a sociálních věcí. Abychom negativní jevy v zaměstnávání zdravotně postižených spoluobčanů eliminovali, domnívám se, že vláda by měla mít připravenou koncepci pracovní rehabilitace a zaměstnávání invalidů a že by tento scénář měl být zpracován a měl by být k dispozici co nejdříve.

Pokud jde o vlastní zákon. V §23 odst. 4 říká, že vláda ČSFR stanoví nařízením povinný podíl počtu zaměstnanců se ZTS na celkovém počtu zaměstnanců zaměstnavatele a okruh těchto zaměstnavatelů, jestliže to bude vyžadovat situace v umisťování občanů se změněnou pracovní schopností".

Domnívám se, že bychom neměli čekat na to, jestli to bude vyžadovat situace v umísťování občanů se změněnou pracovní schopností, ale že by toto nařízení mělo být uvedeno v život paralelně s tímto zákonem. To, že v umísťování invalidních občanů do pracovního procesu problémy budou, je myslím zcela evidentní. Neseme si řadu problémů v této oblasti z minulosti. Samozřejmě s přechodem na tržní ekonomiku vyvstanou, i když jen na přechodnou dobu, další problémy. Ty se už objevují, jak jsem o tom už hovořil v úvodu. Domnívám se, že v tomto ohledu by vláda neměla čekat, až jak se bude chovat pracovní trh. Děkuji vám.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Doksanskému. O slovo se přihlásil poslanec Roman.

Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne poslankyne, vážení kolegovia poslanci, vieme, že vytváraním podmienok pre postupný prechod na trhové hospodárstvo vyžaduje tiež nové právne úpravy pracovno-právnych vzťahov a úpravu nových foriem usmerňovania zamestnanosti v súlade s celospoločenskými potrebami. Zároveň je však treba zabezpečiť plnú produktivitu zamestnanosti a základné životné a sociálne istoty občanov.

Vychádzajúc s týchto skutočností predkladám pozmeňovací návrh. V § 1 odstavec 2 navrhujem nahradiť slovo "prihliadajúceho" slovom "primeraného". Prijatím textu "prihliadajúceho" by došlo k podstatnému zhoršeniu postavenia pracovníkov. Výklad je veľmi voľný a spojenie tohto paragrafu s § 6, 11 a 13 predloženého vládneho návrhu by bolo v podstate ekonomickým donútením občana na prijatie akéhokoľvek zamestnania. I kvalifikačne celkom neprimeranej práce. Malo by to za následok ekonomické straty vynaložené na vzdelanie týchto pracovníkov, celkový pokles kvalifikačnej úrovne obyvateľstva a možno aj stratu záujmu o vzdelanie. Zároveň môže dochádzať aj k hrubému porušovaniu práv mladistvých. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Romanovi. S poznámkou se přihlásil člen předsednictva poslanec Sokol. Kdyby byl tak laskav a něco nám řekl.

Místopředseda SN J. Sokol: Vážené Federální shromáždění, nechtěl bych vůbec zpochybňovat potřebu každého poslance aspoň občas se tady blýsknout před okem sdělovacích prostředků a poukázat na svoji aktivitu v tomto shromáždění. Aktivita je daleko vyšší na plenárních zasedáních než na výborech. Ve výborech zápasíme s nedostatečnou účastí poslanců, kteří si své nápady šetří na plenární zasedání.

Chtěl bych znovu upozornit na to, že pozměňovací návrhy přednesené v plénu jsou tou nejlepší cestou ke špatným zákonům. Zkušeností máme za krátkou dobu trvání tohoto Federálního shromáždění dost a dost. Všechny vážné chyby, ke kterým tady došlo, vznikly na plenárních zasedáních. Chtěl bych srdečné poděkovat těm zhruba 100 poslancům Federálního shromáždění, kteří tu dnes nepřednesli žádný pozměňovací návrh. (Potlesk.) Prosím touto cestou jejich voliče, aby je také podle toho ocenili. (Smích v sále, potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Sokolovi za jeho povzbuzující příspěvek. Nicméně do rozpravy jsou přihlášeni ještě dva poslanci písemně, kolega Vrchovský se usmívá, je možné, že nepřednese pozměňovací návrh. Pane poslanče, dáme ještě slovo technické poznámce poslance Doležala.

Poslanec SN B. Doležal: Co tady říkal pan poslanec Sokol bylo sice velmi efektní a působivé, ale vychází to všechno z logiky, že se sešel jednotný pracovní kolektiv, který musí dohromady co nejrychleji odvést nějakou práci. Domnívám se, že tomu tak není. Jsou tady zastoupeny různé strany, které reprezentují různé názory, některé strany jsou tady zastoupeny početněji, jiné méně a ve výborech se všem nepodaří dostatečně upozornit na věci, které považují za důležité. Z tohoto hlediska se spíš domnívám, že to, co tady pan poslanec Sokol říkal, je jakýmsi pokusem diskusi usměrnit, podle mého názoru nepřípustným. (Mírný potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: I když se domnívám, že tento názor nemám, dávám ještě slovo technické poznámce poslance Romana.

Poslanec SN L. Roman: Pripájam sa k svojmu predrečníkovi s doplnením, že veľa z pozmeňovacích návrhov, ktoré sme tu počuli, boli prednesené aj v jednotlivých výboroch. Bohužiaľ, pri princípe pomerného zastúpenia väčšinou - či kvalifikovanou alebo nekvalifikovanou - boli zamietnuté. Preto sa znovu predkladajú tu. Pokiaľ ide o nekvalifikovanú väčšinu, niekedy bolo dosiahnuté minoritné vótum, samozrejme, že sa návrhy nepresadili. Preto sa tieto návrhy znovu dostávajú na rokovanie oboch snemovní.

Předsedající předseda SL R. Battěk: A my je musíme vyslechnout. Promiňte, pan poslanec zde čeká, musíme mu udělit slovo.

Poslanec SL L. Vrchovský: Vážený pane předsedo, pane předsedající, budu ukázněný a nebudu předkládat návrh, který byl zamítnut ve výboru, naopak předkládám návrh, který byl ve výboru naprosto doporučen a přesto nebyl akceptován.

Dovolte, abych obrátil vaši pozornost na skupinu obyvatel, která v tomto zákoně řešena není. Jde o uchazeče o zaměstnání s naplněnou nejvyšší přípustnou expozicí. Tito lidé, vzhledem k vyhláškám, které tento problém řeší - a tyto vyhlášky, nás řadí mezi vyspělé státy světa, neboť jejich aplikováním zabráníme tomu, aby z dolů vycházeli nemocní, ale naopak jen zdraví lidé - tedy tito lidé budou odcházet z pracovišť v podzemí naprosto zdraví, s naplněnou nejvyšší expozicí se budou ucházet o zaměstnání, už se tak děje teď, a narážejí však na jistý problém. Pro zaměstnavatele jsou naprosto neatraktivní. Riziko onemocnění, z pohledu předchozí patnáctileté doby v podzemí, je pro zaměstnavatele tak velké, že je zaměstnávat nechtějí.

Doporučuji proto doplnit do § 8 nový odstavec f) ve znění: "Uchazeči o zaměstnání s naplněnou nejvyšší přípustnou expozicí".

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Vrchovskému. Ještě je zde poslední písemně přihlášený poslanec Jiří Kincl.

Poslanec SL J. Kincl: Vážené předsednictvo, vážené Federální shromáždění, já bohužel nepatřím mezi ukázněné poslance, protože jak jde o lidi, tak musím reagovat. Přicházím tedy s pozměňovacím návrhem k § 15 odstavec 1, druhá věta. Věta zní takto: "Po této době je uchazeč hmotně zabezpečen z prostředků sociálního zabezpečení časově neomezenou podporou, která nesmí být nižší než důchod, který je jako jediný zdroj příjmů poskytován jednotlivci podle předpisů o sociálním zabezpečení". Jaké mám pro to zdůvodnění? Jakkoliv to tady pan ministr Miller vysvětlil, já se domnívám, že zabezpečení, které vychází z § 12 vyhlášky Federálního ministerstva práce a sociálních věcí číslo 149/1988 Sb., ve znění č. 123/1990 Sb., vyžaduje splnění podmínky tak zvané sociální potřebnosti. To je, že celkový příjem rodiny je pod hranicí stanoveného existenčního minima na hlavu. Podpora pak činí jen rozdíl, který buď chybí do dosažení tohoto existenčního minima. Nehledě na to, že tyto částky jsou již dnes vzhledem k cenovému vývoji neúměrně nízké, činí tento princip nezaměstnaného plně závislým na milodarech s ním žijícího rodinného partnera a neumožňuje mu, ani jeho rodině, život odpovídající lidské důstojnosti. To je v rozporu s úmluvou Mezinárodní organizace práce, článek 16, dle něhož mají poskytované dávky zajišťovat zdravé a přiměřené životní podmínky v souladu s vnitrostátními normami. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Kinclovi. Ještě se přihlásil pan poslanec Jedinák. Prosím.

Poslanec SL Z. Jedinák: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, vážení hosté. Dovolte mi, abych obrátil vaši pozornost na podmínky zaměstnanosti mládeže. Ačkoliv z návrhu zákona a pozměňovacích návrhů poslanců je zřejmé, že tento problém poslanci sledují a respektují ho, také je to zřejmé z § 8, kde je určitým způsobem mládež preferována při vytváření podmínek zaměstnanosti. Mám tím na mysli zejména žáky středních škol a vysokoškoláky, kteří poprvé nastupují do pracovního poměru. Myslím však, že jsou poněkud opomenuti žáci základních škol, kteří poprvé se budou ucházet o přijetí do pracovních nebo učebních poměrů. Jak vypadá situace v některých okresech Západočeského kraje? Ještě v září docházelo k tomu, že v těchto okresech bylo několik desítek žáků, kteří byli bez pracovního poměru nebo bez toho, aby byli zabezpečeni podle zákonů a předpisů o sociálním zabezpečení. Podle vyhlášky č. 195/1989 ministerstva práce a sociálních věcí tito žáci, kteří dokončili povinnou školní docházku na základní škole, nemají nárok na příspěvek v nezaměstnanosti, tedy těch 1 200 korun. To říká předpis ministerstva práce a sociálních věcí. Jaká je tedy jejich situace? Jak jsou zabezpečeni? Musí se spoléhat na zabezpečení od svých rodičů podle vyživovací povinnosti, kterou rodiče vůči těmto svým nezletilým dětem musí plnit. Zvažme, vážení poslanci, zda tato vyživovací povinnost rodičů je dostačující. Můj názor je takový, že není. Ačkoliv v mnoha okresech se úřady práce snažily zabezpečit těmto mladým lidem zaměstnání, nenašly bohužel doposud uplatnění. Podle mých poslaneckých průzkumů je v některých okresech takových žáků až 60. Jestliže si spočteme, kolik takových žáků je v celé republice, dojdeme k číslu několik tisíc. Chci tímto apelovat na ministra práce a sociálních věcí, aby upravil pracovně právní předpisy, zejména vyhlášku ministerstva práce a sociálních věcí, aby tam bylo pamatováno na tyto mladé lidi a vyhláška byla upravena. Chci však přednést pozměňovací návrh. K § 12 odstavec 2 bych navrhoval doplnit další písmeno h). Pokud některý z poslanců přednesl již pozměňovací návrh, tak můj návrh bude mít jiné číslo. A to tak, že u žáků základních škol, nastupujících do prvního zaměstnání, se započítává i doba studia. Podle současných předpisů, jak jsem naznačil, doba studia u žáků základních škol se nezapočítává. Kdybychom v textu dali, že to je pouze pro prvé přijetí, platilo by to takto: "Žák základní školy pokud prostřednictvím svým, nebo úřadu zaměstnanosti nenalezne zaměstnání, měl by nárok na příspěvek v nezaměstnanosti jako v jiné kategorii." Tím bychom žáky základních škol, kteří ukončili povinnou školní docházku na základní škole určitým způsobem měli preferovat a postavit na roveň i jiným skupinám obyvatelstva. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Je zpravodajům jasno, jak bude znít pozměňovací návrh?

Snad s posledním příspěvkem se přihlásil poslanec Pohanka. Prosím.

Poslanec SL M. Pohanka: Já se omlouvám pánové předsedové, vážení kolegové a paní kolegyně. Souhlasím úplně s panem Sokolem, také jsem mu tleskal. Já se tady nechci blýskat a také nepatřím k těm málo aktivním ve výboru, ale nějak to v ústavně právním výboru zapadlo, my jsme tam měli důležitější věci, a teď se mi zdá, že přece jen by bylo vhodné takovou drobnost přijmout ještě k § 8 odst. 1 písm. c). Totiž vím z dřívější praxe, že dělají potíže případy, kdy většinou nepořádní otcové, kteří jsou zároveň málo pracovití - nějak to kupodivu souvisí - tak se zdráhají platit výživné určené soudem a dělají všechno proto, aby platit nemuseli a tak žijí způsobem, který jim umožňuje unikat exekuci. Takže problém dělá jejich trestní stíhání pro neplnění vyživovací povinnosti, když je třeba prokázat, že měli pracovní příležitost, kterou nevyužili. Já bych s tím nepřišel, ale ptal jsem se paní kolegyně Šormové. Říkala, že u nich ve výboru sociálním a kulturním to nikoho nenapadlo. Doporučuji zvážit, jestli by za tu čárku v písmenu c) na konec se ještě nemohlo přidat: "nebo kteří mají vyživovací povinnost uloženou soudem". Jinak ještě k tomu jejímu návrhu, jak jsem ho poslouchal - týká se to § 16 - se mi zdá, že by stačil přidat navržený nový odstavec 3., který vlastně řeší i případy pro které navrhuje odstavec 4.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Žádnou další písemnou přihlášku zde nemám. Hlásí se pan poslanec Mornár. Prosím.

Poslanec SL P. Mornár: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, dámy a páni, kolegovia a kolegyne poslanci. Nebudem zdržovať, mám len dve krátke poznámky. Pred chvíľou tu vystúpil kolega Kováč s návrhom, ktorý je tiež v koincidencii so zákonom o sociálnom zabezpečení. Preto by som chcel povedať k tomu jednu poznámku. O tejto veci a podobných záležitostiach sme s pánom ministrom Millerom opakovane hovorili a táto vec je viac menej vo vybavovaní.

Ďalšia poznámka, dovoľte mi ešte k tomu, že sa tu chválili poslanci, ktorí sú ukáznení tím, že sa nezapájajú do diskusie. My nie sme na to, aby sme tu sedeli, alebo sedeli v kuloároch a nezapájali sa do diskusie. Sme na to, aby sme slúžili svojim voličom a prosím vás, páni kolegovia poslanci, kolegyne poslankyne, aby sme túto povinnosť dokonale v zastúpení našich voličov splnili. Ďakujem vám za pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji pane poslanče. Se svojí poznámkou se přihlásil člen předsednictva poslanec Jičínský.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážené kolegyně, vážení kolegové. Já bych chtěl jenom zaujmout stanovisko k tomu, co bylo řečeno nyní - ne že by poslanec Sokol potřeboval advokáta - ale myslím, že tu jde o vážnou věc. Práce našich výborů skutečně trpí tím, že řada poslanců se jejich činnosti neúčastní a že potom z tohoto hlediska závěry práce výborů nejsou dosti směrodatné pro naše jednání v plénu.

Chceme-li učinit náš parlament dělným, potom si musíme uvědomit, že těžiště odborné práce je ve výborech. V tomto směru plně souhlasím s tím, co říkal poslanec Sokol. Samozřejmě, nikomu nelze bránit, aby uplatňoval svá stanoviska na plénu Federálního shromáždění, na společné schůzi, ale přitom je také jasné, že tento parlament není sborem nahodile sestavených individuálních osobností. Je to sbor, který reprezentuje určité politické spektrum. Poslanci, kteří neuspěli se svými stanovisky ve výborech, zůstali osamoceni, potom by skutečně měli zvážit, zda mohou uspět v plenární schůzi a zda tu nejde jenom o prezentaci něčeho, co jaksi nemá šanci na to, aby mohlo být přijato. Z tohoto hlediska by to ani v plenární schůzi projednáváno být nemělo, protože jestliže to zůstává tak izolovaným stanoviskem, že to v žádném výboru nenašlo, nemyslím teď potřebnou většinu, ale alespoň potřebnou minoritu, aby to bylo uvedeno s řádným odůvodněním a řádným důrazem ve zpravodajských zprávách, potom si myslím, že to skutečně ztěžuje jednání a ohrožuje to přijímání závěrů v tom smyslu, že se může stát nahodilým hlasován jím, že se přijme něco, co ruší jistou logiku předpisů, které byly pečlivě projednávány ve výborech. Mějme toto na zřeteli. Děkuji. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP