Úterý 4. prosince 1990

Společný zpravodaj výborů SN poslanec M. Macek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Dovolte mi, abych po konstatování, že ve všech dnes projednávaných zákonech, tedy i o zákonu o zaměstnanosti by měla být zdůrazněna ta sociální péče, která směřuje své výdaje hlavně na vzdělávání, kvalifikaci a rekvalifikaci, která učí iniciativě, podnikavosti, invenci a sociální kooperaci a nikoliv sociální péče pojatá jako státní služba dodávající svým klientům určené služby a částky a činící je tak ještě více závislými na státu, dovolte mi, abych se po tomto konstatování věnoval pouze konkrétním záležitostem.

Výbory sociální a kulturní, hospodářské, pro plán a rozpočet, pro životní prostředí a výbory ústavně právní měly k vládnímu návrhu zákona o zaměstnanosti (tisk 215) množství připomínek. Výbory pro plán a rozpočet jich vznesly celkem 6, z toho dva formulační. Z těch, které nebyly akceptovány, šlo o připomínku, aby se do § 8 doplnila střední odborná učiliště. Tato připomínka se jevila jako nadbytečná, střední odborná učiliště jsou pojmově zahrnuta ve slově "střední školy". Další připomínka směřovala k doplnění § 8, odst. o občany s nepříznivým zdravotním stavem. Tyto případy řeší preambule a hlavně odkaz na § 20 v § 8. Další připomínkou bylo doplnění § 12. odst. 2 o povinnou školní docházku. Povinná školní docházka se však nezapočítává do přípravy zaměstnání a tyto případy řeší sociální péče, tedy jiné zákonné normy.

Dále výbory vznesly návrh na nový paragraf, vložený mezi § 30 a § 31 ve znění "V případech hodných zvláštního zřetele je vláda České a Slovenské Federativní Republiky oprávněna na návrh České republiky nebo Slovenské republiky lhůtu vyplácených dávek prodloužit". Tento návrh nebyl akceptován, v případech hodných zvláštního zřetele je možno vyplácet sociální dávky a v případě obecně naléhavé potřeby by šlo novelizovat zákon.

K požadavku výborů, aby byly seznámeny se stanoviskem České národní rady a Slovenské národní rady k výši hmotného zabezpečení sděluji, že Česká národní rada neměla výši tohoto zabezpečení připomínky, Slovenská národní rada - alespoň ty výbory, jejichž usnesení jsem obdržel - také ne.

Výbory hospodářské vznesly 13 připomínek, z toho 5 formulačních. Vzato bylo 6 připomínek. Nebyl akceptován návrh doplnit § 7 novým textem, aby základní evidenci uchazečů o zaměstnání stanovovala vyhláška federálního ministerstva práce a sociálních věcí. Tento problém řeší § 31.

Návrhy na doplnění § 8 o další skupiny osob nebyly akceptovány, neboť jde o demonstrativní výčet, který není nutno rozšiřovat. Návrh na vypuštění slov z § 19 "zpravidla tři měsíce před jejich uskutečněním" nebyl akceptován, neboť tato doba má návaznost na délku výpovědní lhůty z důvodu reorganizace, navíc slovo "zpravidla" umožňuje tuto dobu pružně zkracovat a prodlužovat případ od případu.

Výbory pro životní prostředí vznesly celkem 7 připomínek, z toho 3 formulační; vzaty byly 3 připomínky. Ze 4 nepřijatých připomínek byla jedna formulační, tady byla přijata formulační změna jiného výboru. Další připomínkou bylo doporučení, aby výbory ustavně právní prověřily, zda evidence uchazečů o zaměstnání není v rozporu s platnými normami o ochraně práv občanů. Výbory ústavně právní následně k obsahu a formulaci § 7, který se této evidence dotýká, nic nenamítaly. K § 9 požadovaly výbory pro životní prostředí doplnit ke způsobu a době rekvalifikace ještě místo rekvalifikace. Vzhledem k tomu, že rekvalifikace se děje na základě písemné dohody, ve které se uvede zejména obsah, způsob atd., jevil se ostatním výborům tento návrh jako nadbytečný. Dále výbory pro životní prostředí navrhovaly změnit v § 16 pořadí odstavců. Připomínka se jevila jako nelogická a promítla by se do řady dalších odstavců. Doporučení, aby výbory ústavně právní stanovily maximální výši hmotného zabezpečení nezaměstnaných na nejvýše dvojnásobek průměrného měsíčního celospolečenského platu, nebyl přijat, neboť by to bylo spojeno s nezměrnými potížemi a s neustálým přepočítáváním. Ostatní výbory tento požadavek nevznesly.

Výbory ustavně právní vznesly celkem 12 připomínek, z toho 11 formulačních. Všechny připomínky byly akceptovány.

Výbory sociální a kulturní vznesly 18 připomínek, z toho 4 formulační, vzato bylo 11 připomínek. Z neakceptovaných šlo o připomínku k § 8, šlo o opět další rozšíření demonstrativního výčtu, v § 12 šlo o již vysvětlenou povinnou školní docházku, která není přípravou na zaměstnání. Připomínka k § 26, aby se zde vložila slova "a nedodržovaní povinnosti postihovat" se jevila jako nadbytečná, neboť tato funkce vyplývá z pravomoci úřadu práce. Problémy byly s připomínkami k § 22 a 23, kde výbory žádaly vložit text, který by taxativně jmenoval občany se změněnou pracovní schopností s těžším zdravotním postižením. Navrhovatel upozorňuje, že část 4 zákona o zaměstnanosti hovoří o zaměstnávání občanů se změněnou pracovní schopností. Těmito občany se myslí, jak občané se změněnou pracovní schopností, tak občané se změněnou pracovní schopností s těžkým zdravotním postižením. V těch paragrafech, které se týkají jen občanů se změněnou pracovní schopností s těžší zdravotním postižením jsou tito jmenovaní v §, kde se hovoří o občanech se změněnou pracovní schopností. Jde o obě skupiny.Tatáž praxe je uplatňována i jinde a není důvod ji měnit.

Doporučuji Sněmovně lidu a Sněmovně národů návrh zákona tak, jak byl předložen ve vládním návrhu (tisk 215) včetně změn uvedených ve společné zprávě výborů sociálních a kulturních, hospodářských, pro plán a rozpočet, pro životní prostředí a ustavně právních (tisk 323) schválit.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji společnému zpravodaji výborů poslanci Mackovi a nyní bych poprosil společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance Václava Bendu, aby přednesl svoji zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Benda: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu se především připojuji ke zpravodajské zprávě kolegy Macka ze Sněmovny národů a k jeho podrobným zdůvodněním, která uvedl. Přesto jsem nucen podat ještě některá další vysvětlení. Především bych chtěl konstatovat, že ústavně právní výbor Sněmovny lidu nesouhlasí - podle svého usnesení - s vládním návrhem zákona o zaměstnanosti (tisk 215). Jenom pro ilustraci - pro návrh zákona hlasovalo 6 přítomných poslanců, pro byl jeden a pět se zdrželo hlasování. Já bych rád tento postoj jako zpravodaj okomentoval. Domnívám se, že se nezpronevěřím své úloze zpravodaje, konstatuji-li, že ústavně právní výbor není nepřítelem tohoto zákona, nebo není z nějakých zásadních důvodů proti zákonu o zaměstnanosti. Plně si uvědomuje jeho důležitost, naléhavost a význam. Situace, která vedla k výslednému nedoporučení pramenila z mimořádných úloh v parlamentu v této době, a z toho, že podstatná část členů ustavně právních výborů působí ve vyšetřovací komisi 17. listopadu a dalších komisích, takže bohužel pracujeme v situaci na okraji usnášeníschopnosti a že díky této situaci se nepodařilo prosadit do zákona některé změny, často zcela zásadní povahy, často povahy legislativní, které jsme pokládali za důležité, pro které bylo minoritní votum, tedy spíše majoritní votum, pro které byla většina poslanců. Ale nebyla to podle platného jednacího řádu potřebná nadpoloviční většina.

Proto bych rád, protože poté, co byl návrh zákona projednán v jednotlivých výborech, ještě pokračovaly porady s navrhovateli a experty obou zpravodajů, kde jsme také na základě mezinárodních zkušeností a mezinárodně platných norem zvažovali závažnost jednotlivých návrhů. Rád bych nyní ve stručnosti probral ty body, které v návrhu zákona zůstaly spornými, pokud už na ně nepoukazoval kolega Macek. Snad si jako zpravodaj, právě proto, že se musím nějakým způsobem vyrovnat s negativním stanoviskem ústavně právního výboru, mohu dovolit doporučit určité kompromisy nebo doporučit přijmout nebo nepřijmout pozměňovací návrh, jak z těchto jednání vzešly.

První závažná minoritní vota, byly to připomínky i z jiných výborů, České národní rady a Slovenské národní rady, se týkala preambule. První stanovisko doporučovalo vypustit celou preambuli. Druhé stanovisko doporučovalo vypustit slovo "plné" z počátku preambule a eventuelně ho nahradit slovem "optimální". Třetí stanovisko doporučovalo vypustit slova "zdravotní stav nebo věk" na konci preambule.

Po posouzení s experty a po porovnání s platnými normami a také na základě toho, co zde již říkal zástupce navrhovatele pan ministr Miller, nedoporučujeme žádnou z těchto změn, protože opravou dikce této preambule přesně odpovídá dikci mezinárodních úmluv. Nanejvýš by bylo možné uvažovat, pokud by se někdo tohoto pozměňovacího návrhu ujal, o vhodnější formulaci slova "zabezpečení", prvního slova preambule. To je nevhodný překlad z mezinárodních úmluv. Patrně by tam patřilo spíše slovo "podpora".

Další minoritní vota se týkala § 4 na straně 4 návrhu zákona. Také z České národní rady byly názory, a to - zcela vypustit tento paragraf. Týká se placených zprostředkovatelen práce za úhradu, tady se tvrdě zakazují zákonem. Pan ministr Miller už vysvětloval důvody, mezinárodní závazky, které nás vedly k zařazení tohoto paragrafu do návrhu zákona. Po opětovném projednávání s experty konstatujeme, že asi nemáme na vybranou, že v tomto případě navrhovatel má pravdu, nicméně doporučujeme jako kompromisní řešení v odstavci 1, ve třetím řádku škrtnout slova "ve sdělovacích prostředcích". Na vysvětlenou, tímto způsobem by byly zlikvidovány, dejme tomu, i možnosti vývěskových služeb a podobných zařízení napomáhat při zprostředkování práce. Domníváme se, že je postačující závěrečná část věty, která vymezuje, že není prováděna přímá zprostředkovatelská činnost mezi zaměstnavateli a občany a že se tedy může povolit zveřejňování za úplatu nebo za úhradu. Bez ohledu na to, zda je ve sdělovacích prostředích, nebo je prováděno jinou formou zprostředkovatelské činnosti. Chápejte to, pokud je to únosné, abych jako zpravodaj podal tento drobný pozměňovací návrh.

Další minoritní votum § 6 odstavec 3, kde se navrhovalo vypustit slovo "úmyslné" pravděpodobně je to slovo nadbytečné, ale nemá to zásadní charakter, zda tam slovo je či není. Čili nedoporučujeme provést tuto změnu.

Závažné připomínky a minoritní vota, a to i z jiných výborů než ústavně právních, se týkala § 19. Už se zde hovořilo o vypuštění formulace zpravidla 3 měsíce před jejich uskutečněním... "

Domníváme se, že toto vypuštění není nutné, protože slovo "zpravidla" dává dostatečný prostor pro to, aby v případech hodných zřetele nebo v závazných případech nemusela být tato lhůta dodržena. Naopak, byly připomínky z četných výborů a bylo zcela jednoznačné minoritní votum v obou ústavně právních výborech, pokud se týče znění odstavce 2 § 19, bylo konstatováno, že celá procedura tam popsaná je prakticky nerealizovatelná. Má spíše alibistický charakter. Po dohodě s kolegou - zpravodajem, s experty i s navrhovateli předkládám druhý pozměňovací návrh na následující znění odst. 2. § 19.: "Zaměstnavatel uvolňující zaměstnance podle odst. 1, informuje příslušný územní orgán práce o počtech a kvalifikační struktuře neumístěných zaměstnanců před skončením jejich zaměstnání. " K tomu jen vysvětlení. Diskuse o tom byly dlouhé. Proč kromě jiného opouštíme termín jeden měsíc před skončením jejich zaměstnání... Tady se vlastně bere v úvahu, že podle odst. 1 je územní orgán informován s tříměsíčním předstihem.

V odstavci 2 se naopak ukládá zaměstnavateli povinnost usilovat o umístění zaměstnanců a tuto povinnost by měl plnit až do ukončení pracovního poměru. Čili definitivní zprávu o tom, koho se mu umístit nepodařilo, podává podle tohoto návrhu až na konci lhůty.

Poslední závažné minoritní votum se týká § 23 odstavec 4. To je ono zmocnění pro vládu České a Slovenské Federativní Republiky v případě, že by selhaly ekonomické nástroje, jak zajistit zaměstnávání osob se změněnou pracovní schopností nebo zdravotně postižených, kdy by vláda měla možnost direktivně nařídit určitému okruhu zaměstnavatelů - případně všem zaměstnavatelům - aby zaměstnali určitou kvotu zdravotně postižených.

I když se toto opatření předpokládá jako mimořádné a doufejme, že neselžou ekonomické nástroje a že takovéhoto direktivního postupu nebude třeba použít, v principu s ním souhlasíme, neboť cíl je jednoznačně pozitivní a nebylo-li by možné ho dosáhnout jinak, bude třeba ho dosáhnout direktivním způsobem. Nicméně - a porovnávali jsme si v tomto ohledu také platná zákonodárství ve většině evropských zemích na tomto poli - se domníváme, že toto zmocnění pro vládu je příliš široké a neurčité, a že by alespoň teoreticky mohlo být zneužito k zvýhodnění nebo naopak znevýhodnění nějakého okruhu zaměstnavatelů. V ústavně právních výborech bylo jednoznačné majoritní vótum, byť ne přesvědčivá většina poslanců pro takovýto způsob řešení, přesto jsme se domnívali, že je tam třeba zakotvit pevně nějaké limity tohoto vládního zmocnění. Po dohodě s kolegou zpravodajem a s experty překládám jako pozměňovací návrh dva limity, tj. že by se toto opatření mohlo týkat jen podniků zaměstnávajících více než 25 zaměstnanců, což je celkem logické, protože u podniků s jedním nebo dvěma zaměstnanci těžko stanovovat povinné procento invalidů. Druhý limit, který by stanovil, že maximální výše tohoto povinného podílu může být 8 %. Nemůže tedy stát stanovit nějakému zaměstnavateli, že je povinen zaměstnávat 60 % osob se změněnou pracovní schopností.

Pro srovnání jsme si vybrali údaje ze zahraničí. Pokud tam takové doporučené podíly jsou, pohybují se mezi 3 - 6 %. Abychom ponechali vládě určitý stupeň volnosti, navrhujeme právě 8 %, jako horní limit.

To je vše, co mám jako zpravodaj k tomuto návrhu zákona. Znovu opakuji konstatování, že ústavně právní výbor Sněmovny lidu nedoporučil návrh zákona, nicméně po konzultacích se svými kolegy mám za to, že v případě, že by byly navržené změny - jak jsem je přednesl - akceptovány, mohu přijetí zákona doporučit nejen jménem ostatních výborů Sněmovny lidu. ale i jménem výborů ustavně právních. Děkuji vám.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu zpravodaji poslanci Václavu Bendovi. Nyní bychom měli zahájit rozpravu. Písemně se přihlásili zatím tři poslanci. Jako první pan Ján Mlynárik, prosím, aby přednesl svůj příspěvek.

Poslanec SN J. Mlynárik: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, kolegovia a kolegyne, postihnutým občanom sme mnoho dlžní, konštatoval predkladateľ pán minister Miller. Chcem toto konštatovanie podporiť skúsenosťou z môjho volebného obvodu. Desať rokov sa tam rozvíjala akcia výstavby kartonážky, továrne na výrobu obkladov - teda u nás veľmi úzko profilového artiklu. Ide o Lučenec. Teraz, keď stoja prevádzkové budovy a ide iba o zakúpenie strojov z Nemecka, nie sú peniaze. Ide o 6 miliónov korún. Továreň by zamestnala 150 ľudí zdravotne či telesne postihnutých, vrátane tzv. vozíčkárov, ktorí by mali špeciálne pripravené prístupy k strojom. Predstaviteľ projektu pán Dirbák chodil, takpovediac, od Kajfáša k Judášovi v Prahe i Bratislave, aj za spoluúčasti poslancov Federálneho zhromaždenia a Slovenskej národnej rady. Okrem mnohých sľubov však nič nedosiahol.

Hrozí tedy strata postavených budov a zmarený projekt, ktorý by 150 ľuďom a ich rodinám poskytol možnosť sebarealizácie, práce a mzdy.

Tento príklad uvádzam preto, aby som dokumentoval niekedy až macošský vzťah našej spoločnosti k ľuďom telesne a zdravotne postihnutým, tým, ktorým by sme sa mali zvlášť starostlivo venovať, keď vieme, alebo len tušíme, aký strastiplný ľudsky údel musia zažívať. Zmarenie plánov, od ktorých si aj u nás toho toľko sľubujú, iba strpčí a prehĺbi ich horkosť.

Apelujem i v širšej celoštátnej relácii, aby sme otázke postihnutých občanov venovali zvýšenú pozornosť. Zasadzujem sa za návrh pána ministra Millera, aby vláda mala splnomocnenie aj direktívnym spôsobom v prípade potreby zasiahnúť a pozitívne riešiť zamestnanie našich postihnutých spoluobčanov. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Mlynárikovi. Dále je do rozpravy přihlášen pan poslanec Veverka.

Poslanec SL J. Veverka: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, k prerokúvaniu zákona o zamestnanosti pristupujeme v zmenenej situácii oproti tej, aká bola napríklad pri prerokúvaní a schvaľovaní scenára sociálnej reformy ako súčasti scenára ekonomickej reformy, respektíve celého transformačného procesu. Zákon o zamestnanosti má teda tú najužšiu spojitosť so zákonmi, ktoré tvoria normy upravujúce celkovo sociálno-ekonomickú klímu našej spoločnosti. Tá má taký význam, že na prijatie tohoto zákona sa nemôžeme dívať len očami zmien oproti predchádzajúcim úpravám, podporujúcim právo na prácu, ale musíme mať na zreteli podmienky, v ktorých bude tento zákon pôsobiť. Predovšetkým sa budeme musieť vyrovnať nielen s neopodstateľnosťou sociálnej demagógie, zdôrazňujúcou "sociálnu istotu", ale tiež s nebezpečím apriórneho odmietania javov a chovania, ktoré vzniknutú skutočnosť neistoty reálneho uplatnenia práva na zamestnanie vyvoláva a bude vyvolávať. Preto je treba potrebnú oprávnenosť základnej filozofie tohoto zákona - podobne ako u novely Zákonníka práce - že obsahom uplatnenia tohto zákona nie je ani povinnosť vynucovaná alebo bezbreho poskytovaná pracovať, ako skôr a predovšetkým zodpovednosť plnoprávneho občana za seba a rodinu, že len vďaka svojej pracovnej aktivite môže zabezpečiť dôstojný život.

Preto je potrebné v zákone o zamestnanosti vidieť prostriedok pomocou, alebo prostredníctvom ktorého sa budú meniť morálne a ekonomické motivácie občana aj podnikateľa a celej komunity a štátu.

Štátna politika je v zákone možno až veľmi redukovaná len na výkon ministerstva práce a sociálnych vecí. Ďaleko lepšie úlohe štátu zodpovedajúce by bolo to, čo je uvedené na inom mieste, a to v scenári ekonomickej reformy - aktívna politika zamestnanosti na základe podpory účelného podnikania a vytvárania príležitostí na základe pre podnikateľskú sféru, identifikácia perspektívnych programov ekonomiky a rozvíjania sektoru verejných služieb.

Hrozba nezamestnanosti ako dôsledok racionalizácie štruktúry ekonomiky, aj ako dôsledok úpadku straty odbytových trhov v jednotlivých podnikov, podstatný pokles pracovných príležitostí v oblastiach, ktoré v trhovej ekonomike stratili svoju opodstatnenosť, (napríklad prebujnelá byrokracia a inštitúcia nikoho neobsluhujúca, to všetko toto zdôrazňuje nutnosť urýchleného prijatia tohto zákona, ktorým sa vytvárajú predpoklady pre fungovanie inštitúcií, ktoré budú pôsobiť na trhu práce. Tu bude skutočne treba uplatňovať obidve strany mince, ako funkčnú profesionálnu sieť sprostredkovateľní a poradenských služieb, tak reálnou ekonomickou aktivitou a zachovanie podnikových zdrov na regenerovateľnej úrovni nielen v celkovom makroekonomickom rámci, ale zvlášť v jednotlivých regiónoch. Nie je totiž možné očakávať, že dôjde k plnej realizácii možnosti migrácie za pracovnými príležitosťami, pretože tu budú pôsobiť bytové a iné problémy. Pri existujúcej mobilite pracovnej sily je tiež neúnosné prenášať na pracovnú silu za súčasných podmienok dôsledky, ktoré z toho vyplývajú. Podobne je to s otázkou rekvalifikácie a pripravenosti rekvalifikačných programov.

Nemenej obťažným problémom z hľadiska zamestnanosti je konverzia zbrojárskej výroby a s tým spojená rekvalifikácia časti pracovníkov a strata pracovných miest pre ďalšiu časť. Táto dimenzia problémov má konkrétnu podobu v rade slovenských miest, obcí a celých oblastí. Napríklad len v troch okresoch stredného Slovenska, ako je Martin, Považská Bystrica a Zvolen postihne konverzia veľký počet pracovníkov.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP