Na druhé straně tato politika bude přinášet
i zvýšené požadavky na řešení
sociálních důsledků vyplývajících
zejména z dočasné strukturální
nezaměstnanosti. K řešení těchto
důsledků bude potřebné ve smyslu předloženého
zákona v působnosti příslušných
státních orgánů federace a republik
připravovat státní, respektive oblastní
programy pro umístění uvolňovaných
pracovníků, programy vytváření
účelných pracovních míst a
programy rekvalifikace. Důležitou činností
na tomto úseku bude také politika zaměstnanosti,
která by podporovala podnikatelskou aktivitu. Za tím
účelem bude nutné také připravit
celou řadu státních, respektive oblastních
programů.
Nakonec bude nutné vytvořit fond na zabezpečení
zaměstnanosti, ze kterého se bude financovat, zejména
vytváření ekonomicky účelných
pracovních míst, organizování veřejně
prospěšných prací, rekvalifikace a hmotné
zabezpečení uchazečů o zaměstnání,
z něhož se bude poskytovat i podpora začínajícím
malým soukromým podnikatelům.
V zájmu realizace této politiky bude třeba
také zásadním způsobem změnit
jak přípravu mládeže na povolání,
tak i systém celoživotního vzdělávání
dospělých. Tržní ekonomika bude vyžadovat
pracovníky adaptabilní, schopné se přizpůsobit
měnícím se strukturální, technickým,
technologickým a organizačním podmínkám.
V této souvislosti se výrazně zvýší
význam rekvalifikace pracovníků, která
musí přispět právě k jejich
větší adaptabilitě a profesní
mobilitě. Půjde i o rekvalifikaci těch, kteří
ztratili zaměstnání a kteří
na trhu práce nenacházejí uplatnění
ve svém dosavadním povolání.
K realizaci této politiky musí bezpodmínečně
napomáhat i naše právní úprava.
Hlavní právní normou, od které se
očekává, že tomu napomůže,
je předložený návrh zákona o
zaměstnanosti, který spolu se zákoníkem
práce, zákonem o kolektivním vyjednávání
a zákonem o fondu zaměstnanosti vytvoří
právní předpoklady pro zabezpečení
práva na zaměstnání, na spravedlivou
odměnu, uspokojivé pracovní podmínky
a na ochranu v nezaměstnanosti.
Zákon o zaměstnanosti je zejména hmotně
právní norma, na kterou navazují zákony
národních rad o působnosti orgánů
státní správy republik při usměrňování
zaměstnanosti. Upravuje zásadní otázky,
které podle kompetenčního zákona má
v působnosti federace a které je třeba zachovávat
jednotně na celém území státu.
Jedná se o návrh zásadního významu,
který upravuje práva a povinnosti státu,
občanů a zaměstnavatelů v usměrňování
zaměstnanosti a trhu práce. Stanoví na jedné
straně povinnosti státu a zaměstnavatelů
při realizaci práva občanů na zaměstnání,
na zprostředkování vhodného zaměstnání,
na rekvalifikaci a na hmotné zabezpečení
před nástupem do zaměstnání
a v případě ztráty zaměstnání.
Na druhé straně formuluje úkoly státu
při realizaci politiky zaměstnanosti a v té
souvislosti i úkoly státního orgánu
práce na úrovni federace.
Některá ustanovení jsou vymezena v návrhu
zákona rámcově a jejich konkrétní
postup při provádění budou obsahovat
zákony národních rad.
Navrhovaný zákon plně respektuje možnost
jednotlivých občanů vystupovat jako podnikatelé
s oprávněním zaměstnávat neomezený
počet osob. Pohyb pracovních sil nebude již
řízen administrativně, ale jeho ovlivňování
bude v plné pravomoci organizací i podnikatelů
a může být centrálně usměrňován
jen ekonomickými nástroji.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi, abych se zastavil u některých
problémů, které byly ve výborech nejvíce
diskutovány. Jedná se především
o preambuli zákona, kde bylo upozorňováno
hlavně na dva aspekty: především zda
má být v této preambuli deklarována
plná zaměstnanost a jestli se může stát
zavázat k tomu, ze bude garantovat právo na zaměstnání
i bez ohledu na věk. Diskuse k uvedeným otázkám
souvisí s pojetím celého zákona, a
proto mi dovolte, abych se u těchto otázek zastavil
podrobněji.
Deklarovanou plnou zaměstnanost je třeba chápat
v širších souvislostech. Nejen že je odrazem
úmluvy Mezinárodní organizace práce
č. 168, kde je v článku 7 uloženo, aby
každý stát vyhlásil za přednostní
cíl politiku na podporu plné zaměstnanosti,
ale i odkazem Charty Evropského společenství,
která vyhlásila, že každý má
právo na svobodnou volbu a výkon povolání.
Jestliže tedy uvádíme plnou zaměstnanost,
nemáme na mysli pracovní povinnost, ale stav, ve
kterém stát svou hospodářskou a sociální
politikou vytváří předpoklady pro
dosažení tohoto cíle.
Využívání všeho pracovního
potenciálu je základním předpokladem
úspěšného ekonomického rozvoje
každé civilizované společnosti, proto
je stejný cíl vytyčován v podstatně
vyspělejších ekonomikách, kde právě
převaha nabídky pracovních sil nad poptávkou
je považována za jeden ze stimulů jak ekonomických,
tak společenských změn.
Otázka garance práva na zaměstnání
bez ohledu na věk je často dávána
do souvislosti s momentální situací u nás.
Je uváděno, že na jedné straně
garantujeme právo na zaměstnání občanů
v důchodovém věku a přitom absolventi
škol zůstanou nezaměstnaní. Právo
na zaměstnání bez ohledu na věk chápe
i Úmluva Mezinárodní organizace práce
č. 168 v článku 6 tak, že stát
zajistí rovnost zacházení pro všechny
osoby, bez rozlišení celé řady aspektů,
mj. i věku.
V tržní ekonomice bude zaměstnavateli kladen
důraz především na výkonnost
a kvalitu odborné práce a proto nevidím důvodu,
proč by měl být rozvazován pracovní
poměr s úspěšnými lékaři,
vědci, umělci, konstruktéry apod., dají-li
přednost tvůrčí činnosti před
odchodem do důchodu.
Rovněž nevidím důvod, proč by
při zprostředkování zaměstnání
měli být omezováni občané se
změněnou pracovní schopností, včetně
občanů s pracovní schopností s těžším
zdravotním postižením, když existuje řada
možností, jak se i tito naši spoluobčané
mohou v pracovním procesu úspěšně
realizovat. Mám-li být upřímný,
tak právě těmto občanům jsme
ve srovnání se světem v této oblasti,
ale i při zařazování do normální
společnosti, mnoho dlužni. K tomuto problému
se ještě vrátím.
Vyloučení diskriminačních opatření
z hlediska zajištění rovnosti bez rozlišování
podle rady, barvy pleti, pohlaví, náboženství,
politického názoru, národnosti, státní
příslušnosti, etnického nebo sociálního
původu, invalidity nebo věku, považujeme ve
státě s takovou kulturní tradicí,
jako je náš stát, za prvořadé.
Zákon by své cíle neměl jen proklamovat,
měl by zároveň garantovat taková opatření,
která by k těmto cílům co nejvíce
směřovala. Z tohoto principu proto vychází
i definice práva na zaměstnání jako
práva občanů, kteří chtějí
a mohou pracovat a o práci se skutečně ucházejí.
Na určité záruky ze strany státu,
že jejich právo na práci bude moci být
uplatněno právě prostřednictvím
zaměstnaneckého poměru zprostředkovávaného
státem. Zákon zcela úmyslně ponechává
stranou ty občany, kteří své právo
na práci realizují jiným způsobem,
jako soukromí podnikatelé, svobodní umělci
apod., nebo občané, kteří pracovat
buď vůbec nechtějí, nebo se o zaměstnání
neucházejí způsobem stanoveným v tomto
zákoně.
Jako záruky ze strany státu při realizaci
práva občanů na zaměstnání
se proto rozumí bezplatné zprostředkování
pracovního uplatnění, rád bych uvedl
a podrobněji rozvedl, proč jsme otázku zprostředkování
zaměstnání řešili tak, jak je
v návrhu zákona uvedeno.
Česká a Slovenská Federativní republika
je od roku 1950 vázána úmluvou Mezinárodní
organizace práce č. 34, která ukládá,
že výdělečné zprostředkovatelny
zaměstnání činné za úplatu,
(tj. pracující pro zisky, mají být
zrušeny do tří let od nabytí účinnosti
úmluvy pro ratifikující stát a nadále
nemá být povolováno jejich zřizování.
Pro ČSFR vznikla tato povinnost od roku 1954. V souladu
s úmluvou Mezinárodní organizace práce
se stanoví bezplatné zprostředkování
zaměstnání příslušnými
státními orgány. Jiné fyzické
nebo právnické osoby než státní
orgány mohou tuto činnost konat, jen pokud jim bude
povolena státním orgánem za podmínek,
stanovených zákonem národních rad.
Povolení takovéto činnosti bude svěřeno
ministerstvu práce a sociálních věcí
republiky. V povolení může být určen
i přiměřený poplatek vybíraný
za zprostředkování, ovšem vyjadřující
pouze skutečné náklady s tím související.
Jakékoliv jiné řešení než
je v návrhu zákona uvedeno, by znamenalo vypovězení
úmluvy Mezinárodní organizace práce
č. 34.
Pracovní uplatnění, které stát
svým občanům zprostředkovává,
by rovněž mělo respektovat některé
podmínky, které jsou z hlediska výkonu zprostředkovatelské
služby nezbytné, a to jak ve vztahu k občanovi,
tak i ve vztahu k zaměstnavateli. Mám na mysli,
nyní právě tak ožehavou definici vhodného
zaměstnání, toho jazýčku vah,
který na trhu pracovních sil je schopen zesoulaďovat
nabídku práce s kvalitativním potenciálem
na straně poptávky.
Chtěl bych k této tak často diskutované
definici uvést, že je plně v souladu s úmluvou
Mezinárodní organizace práce č. 168,
která v čl. 22 uvádí, že "při
stanovení vhodného zaměstnání
je třeba přihlížet za stanovených
podmínek a v přiměřeném rozsahu
zejména k věku nezaměstnané osoby,
délce předchozího zaměstnání,
nabytým zkušenostem, délce její nezaměstnanosti,
situaci na trhu práce" a k některým
dalším aspektům. Zároveň tato
definice odpovídá i možnostem našeho hospodářství.
Garantujeme tak právo na vhodné zaměstnání
podle zdravotního stavu, ale nemůžeme již
garantovat právo na vhodné zaměstnání
podle dosažené kvalifikace, a to nejen proto, že
bychom tím vlastně vyloučili jeden z aktivních
nástrojů politiky zaměstnanosti, kterým
je rekvalifikace, ale zpochybnili i ten fakt, že to, co dnes
považujeme za kvalifikaci, bude v mnohých případech
v tržní ekonomice těžko použitelné.
Rekvalifikace vyspělý stát chápe na
jako přiznání neúspěchu, ale
jako důkaz rozhodnutí být úspěšný.
Chápeme stanovisko našich odborů, které
požadují, aby stát zabezpečil svým
občanům zaměstnání přiměřené
jejich věku, kvalifikaci a schopnostem a dalším
podmínkám. Vycházíme z toho, že
tento zákon není zákonem paternalistickým,
nebrání proto nikomu, aby si takové zaměstnání
našel sám, ale respektuje možnosti a potřeby
státu, který v případě, že
vlastní iniciativa občana nevedla k úspěchu,
nabízí to, co je v jeho možnostech. Při
zprostředkování vhodného zaměstnání
proto může k věku, kvalifikaci a schopnostem
atd., pouze přihlížet. Tento přístup
je konec konců i v zájmu občana samého.
Jakýkoliv jiný postup by ponechával uchazeče
o zaměstnání bez možnosti zprostředkovat
jim pracovní uplatnění.
S otázkou paternalismu státu velmi úzce souvisí
i problematika hmotného zabezpečení. Zde
jsme vycházeli z několika hledisek.
1. Při stanovení procentní sazby byla snaha
zabezpečit každému občanovi v souladu
s mezinárodními úmluvami zákonné
minimum a tomu odpovídá i výše hmotného
zabezpečení, stanovená pevnou měsíční
částkou, nelze-li při výpočtu
vycházet z předešlého výdělku.
Vzhledem k tomu, že prostředky vyplácené
na tyto účely jsou hrazeny ze státních
rozpočtů republik, je dáno zmocnění,
aby podle možností a potřeb bylo hmotné
zabezpečení upraveno ve prospěch občanů
vyhláškami ministerstva práce a sociálních
věcí České republiky a Slovenské
republiky.
2. Při stanovení zásad pro poskytovaní
hmotného zabezpečení bylo rovněž
přihlíženo k principu vzájemné
vyživovací povinnosti v rodině. Jednak tím,
že celková doba poskytování byla stanovena
na období maximálně jednoho roku a poté
se odkazuje na zabezpečení občanů
podle předpisů o sociálním zabezpečení,
kde se při prokazování sociální
potřebnosti přihlíží k celkovým
příjmům a situaci rodiny a jednak při
posuzování nároků na hmotné
zabezpečení u mladistvých při ukončení
povinné školní docházky. Zde se vychází
z toho, že trvá vyživovací povinnost v
případě, že mladistvý nepokračuje
v přípravě na povolání a je
veden v evidenci uchazečů o zaměstnání
a po splnění jednoroční doby vedení
v evidenci, která se považuje za náhradní
dobu, má sám nárok na hmotné zabezpečení.
3. Při rozhodování o vztahu poskytovaných
dávek hmotného zabezpečení z nezaměstnaných
občanů k růstu cen a mezd se vychází
z toho, že bude docházet k pružné valorizaci
dávky v návaznosti na růst průměrné
mzdy. Minimální příspěvek ve
výši důchodu jako jediného příjmu
podle předpisů o sociálním zabezpečení
bude zvyšován automaticky v souvislosti s valorizací
tohoto důchodu.
Návrh zákona rovněž vymezuje nové
vztahy mezi zaměstnavateli a územními orgány
práce. Oprošťuje je od byrokratického
přístupu a vytváří podmínky
pro převedení vztahu na vyšší úroveň,
na úroveň služby. Nové pojeti je založeno
na vzájemné prospěšnosti a užitečnosti
spolupráce těchto subjektů.
V souladu s Úmluvou Mezinárodní organizace
práce č. 158 je v návrhu zákona nově
řešena potřebná součinnost zaměstnavatelů
s příslušnými odborovými orgány
a státními orgány v případech,
kdy z důvodu strukturálních, organizačních
nebo racionalizačních opatření dojde
k uvolňovaní zaměstnanců. Cílem
navrhované úpravy je dát odborovým
a uzemním orgánům práce možnost
ještě před rozvázáním
pracovního poměru hledat řešení,
připravit se v předstihu na problémy, které
v daném regionu mohou v souvislosti s uvolňováním
pracovníků vzniknout.
Vzhledem k tomu, že v tržním hospodářství
bude realizace strukturální, organizační
nebo racionální změny jednou z běžných
reakcí zaměstnavatelů na změny na
trhu a nebude vždy možné tuto reakci předvídat
v předem stanoveném časovém termínu,
není v návrhu striktně stanoven termín,
do kterého zaměstnavatel bude tyto změny
odborům a uzemním orgánům práce
hlásit. Uvedené poskytovaní informací
o strukturálních změnách, organizačních
nebo racionalizačních opatřeních je
pouze jednou z forem součinností, se kterou počítáme.
Základ této spolupráce by měly tvořit
poradní sbory, které podle republikových
zákonů budou moci zřizovat územní
orgány práce za účelem koordinace
zaměstnavatelů, odborových orgánů,
družstevních orgánů a úřadů
práce při realizaci státní politiky
zaměstnanosti v příslušném regionu.
A nyní k okruhu problémů, o kterém
bych se chtěl zmínit podrobněji. Jedná
se o občany se změněnou pracovní schopností.
Problematika jejich zaměstnání je do tohoto
zákona převzata ze zákona č. 100/1988
Sb., o sociálním zabezpečení, a rovněž
z prováděcí vyhlášky k tomuto
zákonu, neboť věcně patří
do zákona o zaměstnanosti. Pro bližší
pochopení situace poznamenávám, že se
problematika týká občanů se změněnou
pracovní schopností jako takových, to znamená
včetně občanů se změněnou
pracovní schopností s těžším
pracovním postižením. Zakotvení problematiky
občanů se změněnou pracovní
schopností v tomto zákoně nechápeme
pouze jako přesunutí příslušných
paragrafů z jednoho zákona do druhého. Vidíme
za tím zcela změněný postoj společnosti
k této skupině našich spoluobčanů
při jejich zapojovaní do běžného
života a vytváření podmínek k
jejich pracovní seberealizaci, nikoli pouze k jejich sociálnímu
zabezpečení. V roce 1989 bylo zapojeno do pracovního
poměru v rámci České a Slovenské
Federativní Republiky více než 289 tisíc
občanů se změněnou pracovní
schopností, což představuje 3,5 % z celkového
počtu osob, které byly sociálně zabezpečeny.
Přitom počet občanů se změněnou
pracovní schopností, kterým byl v roce 1989
vyplácen příspěvek před umístěním,
představoval 243 osob. Současně je třeba
uvést, že právě v roce 1989 byla přijata
v zákoně o odvodech do státního rozpočtu,
v zákoně o důchodové dani, v zákoně
o zemědělské dani a v zákoně
o dani z příjmu obyvatelstva ekonomická zvýhodnění
na podporu zaměstnávání těchto
občanů. V uvedených zákonech je stanoveno,
že odvody z dosažených mez se snižuje o
12 tisíc Kčs na každého pracovníka
se změněnou pracovní schopností s
těžším zdravotním postižením.
O částku 3 000 Kčs na každého
pracovníka se změněnou pracovní schopností,
a to do 3,5 % za pracovníka se změněnou pracovní
schopností z celkového přepočteného
počtu pracovníků a o částku
8 tisíc Kčs za každého pracovníka
se změněnou pracovní schopností nad
3,5 %. Obdobně je řešena i sleva na dani z
objemu mezd. Vedle tohoto zvýhodnění se poskytuje
výrobním družstvům invalidů,
podnikům a hospodářským zařízením
svazů invalidů, jakož i fyzickým osobám,
provozujícím soukromé podnikání,
snížená důchodová daň
o částku 4 tisíce Kčs za každého
pracovníka se změněnou pracovní schopností
a o částku 8 tisíc Kčs za každého
pracovníka se změněnou pracovní schopností
s těžším zdravotním postižením.
l nadále se počítá s tím, že
budou uplatňována zvýhodnění
pro chráněné dílny, a to zpravidla
do výše 50 % nákladů spojených
se zřízením nových pracovních
míst v těchto dílnách, nejvýše
však v částce 40 tisíc Kčs na
jedno pracovní místo.
I přes uváděná ekonomická zvýhodnění
víme, že realizace tohoto přístupu nebude
pravě v období přechodu k tržní
ekonomice lehká. Proto se navrhuje zmocnění
pro vládu České a Slovenské Federativní
Republiky, aby v případě potřeby mohla
přistoupit i k direktivnímu nástroji - je
to jediný případ, kdy zákon direktivní
zásah umožňuje - a to až po selhaní
ekonomických nástrojů. Jedná se o
řešení, které se uskutečňuje
v řadě vyspělých evropských
států, např., ve Francii, Německu,
Velké Britanii apod.
K některým obavám směřujícím
k možnosti zneužití tohoto zmocnění
je možno uvést, že sám cíl, kterému
je toto zmocnění přijímáno,
vylučuje zneužití, protože stanovený
podíl bude vycházet vždy ze skutečné
potřeby řešení problémů
souvisejících s umísťováním
občanů se změněnou pracovní
schopností.
V závěru svého vystoupení bych rád
připomněl vztah tohoto zákona k navazujícím
právním úpravám v obou našich
republikách. Přesto, že republikové
normy jsou spíše normami kompetenčními
než hmotně právními, došlo při
dělení působností mezi federaci a
republiky k situaci, že řada aktivních nástrojů
politiky zaměstnanosti je upravována právě
republikovými normami. Tato skutečnost je dána
tím, že všechny nástroje budou ve své
většině uplatňovány právě
územními orgány práce, tj. úřady
práce. Tímto pojetím je zabezpečována
věcní i kompetenční provázanost
mezi federálními a republikovými zákony.
Vážené předsednictvo, vážené
poslankyně, vážení poslanci, při
přípravě tohoto zákona jsme se poučili
ze zkušeností vyspělých států
světa a rovněž jsme respektovali ratifikované
mezinárodní úmluvy a konvence, především
úmluvy Mezinárodní organizace práce
v Ženevě, kde byl tento návrh též
konzultován. Právě při mé listopadové
návštěvě u generálního
ředitele Mezinárodního úřadu
práce pana Hansenna v Ženevě bylo s uspokojením
konstatováno, že úroveň vzájemné
spolupráce s Mezinárodním ústavem
práce dosáhla nebývale vysoké úrovně
a že Česká a Slovenská Federativní
republika je v otázkách práce a sociálních
věcí považována za nejsolidnějšího
partnera ze zemí střední a východní
Evropy. Bylo rovněž konstatováno, že díky
právě této úzké spolupráci
v oblasti pracovní legislativy se nové Československé
pracovní zákonodárství značně
přiblížilo normám Evropského
společenství a Rady Evropy. Osobně se domnívám,
že toto ocenění významné mezinárodní
organizace je spolu s nabídkou spolupráce v dalších
oblastech mimořádným uznáním
naší snahy o tvorbu moderního zákonodárství
v evropském kontextu. Naše úloha - tj. tvorba
a provázení tohoto návrhu zákona na
jeho legislativní pouti - končí. Nyní
je na vás, vážené poslankyně
a vážní poslanci, jak k tomuto návrhu
přistoupíte vy. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu ministru Millerovi za přednesená
výklad k návrhu zákona o zaměstnanosti
a nyní bych prosil společného zpravodaje
výborů Sněmovny národů poslance
Miroslava Macka, aby přednesl svoji zpravodajskou zprávu.