Přítomno: | 128 poslanců Sněmovny lidu |
68 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
70 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluvení poslanci:
Sněmovny lidu: Andeľová, Bárta, Borguľa,
Černý J., Čič, Dienstbier st., Dlouhý,
Klaus, Kňažko, Kocáb, Kopřiva, Kováč,
Kroupa, Langoš, Minka, Rajnič, Ruml, Soukup, Špaček,
Valko, Világi, Voleník
Sněmovny národů zvolení v České
republice: Bratinka, Grebeníček, Hradílek,
Motyčka, Pernica J., Samková, Šolc
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Čalfa, Kočtúch, Mečiar,
Miklós, Tahy
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS a předseda SL R. Battěk)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Zahajuji dnešní jednání. Vážené
poslankyně, vážení poslanci, ve středu
28. listopadu jsme přerušili jednání
9. společné schůze obou sněmoven,
abyste mohli jednat ve výborech, případně
v poslaneckých klubech a projednat některé
naléhavé otázky i legislativní návrhy.
Zahajuji čtvrtý den jednání 9. společné schůze obou sněmoven Federálního shromáždění. Měl bych vás v prvé řadě seznámit s navrženým programem, který po předchozím projednání vypadá takto: dnes bychom měli projednat tři návrhy zákonů:
- návrh zákona o zaměstnanosti (tisk 215)
- zákon o kolektivním vyjednávání (tisk 260)
- zákoník práce (tisk 261)
Předpokládáme, že dnešní
jednání by trvalo do 18.30 hodin. Vzhledem k tomu,
že kompetenční zákon, a s ním
související zákony, týkající
se rozpočtových pravidel a strategického
plánování, nebylo možné připravit
tak, abychom ho dostali do našeho projednávání,
byl změněn program. Zítra by byly na pořadu
tyto body:
1. zákon o služebních poměrech v policejních
sborech
2. novela privatizačního zákona (to předpokládá
rozšíření programu, neboť s touto
novelou jsme nepočítali: předpokládám,
že stanoviska České národní rady
a Slovenské národní rady už jsou k dispozici)
3. celní zákon
4. zákon o kontrole nakládání se zbožím
a trestní zákon s tím související
5. zákon o Generálním inspektorovi
6. zpráva o činnosti komise 17. listopadu.
Pokud se nám podaří všechny tyto body
programu projednat ve středu, mohly by ve čtvrtek
a v pátek jednat výbory. Pokud budeme muset něco
ze středečního programu dokončit,
jednali bychom ještě ve čtvrtek dopoledne.
Ve čtvrtek a v pátek by všechny výbory, kromě ústavně právních, projednaly Chartu lidských práv. Ústavně právní výbory by se zabývaly kompetenčním zákonem tak, abychom v pondělí, případně v úterý mohli pokračovat v zasedání obou sněmoven 9. společné schůze. Na programu by v pondělí byly tyto body:
- kompetentní zákon (tisk 233) a společná zpráva výborů (tisk 325)
- rozpočtová pravidla
- strategické plánování
- jednací řad Federálního shromáždění.
To je celý pořad 9. společné schůze,
který bychom měli dokončit.
Na 10. schůzi bychom přesunuli návrh ustavního
zákona, kterým se vyhlašuje Listina základních
práv a svobod včetně Opčního
protokolu. Tento bod programu by byl posunut na naši prosincovou
schůzi 19. - 21. prosince. Na této schůzi
by byl na programu ještě státní rozpočet
a státní závěrečný účet.
Dám hlasovat o navrženém programu. Vzhledem
k tomu, že program byl v zásadě schválen,
měli bychom odhlasovat pouze rozšíření
programu. Nic z programu nevypouštíme, jde jen o to,
abychom jej rozšířili o novelu privatizačního
zákona. Hlásí se poslanec Mandler. Dávám
mu slovo.
Poslanec SL E. Mandler: Pane předsedající,
teprve po přerušení schůze jsme se dozvěděli
o odvolání ředitele Úřadu na
ochranu ústavy a demokracie. Podle zpráv tisku jedním
z vysvětlení je, že dosavadní ředitel
Jiří Müller žádal, aby Úřad
na ochranu ústavy a demokracie byl pod kontrolou parlamentu.
Tato věc je velmi závažná a já
myslím, že by bylo správné, aby byla
zařazena na program této schůze s tím,
aby předsednictvo bylo pověřeno požádat
o účast na tomto bodu ministra vnitra federální
vlády i odvolaného ředitele úřadu.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Nepochybuji o tom, že záležitost, tykající
se Úřadu na ochranu ústavy a demokracie je
závažná a výsostně se nás
týká. Chtěl bych jen upozornit, že je
v přímé kompetenci ministra činit
taková rozhodnutí. Nicméně vzhledem
k tomu, že tento problém opravdu není politicky
jednoduchý, měli bychom vyčkat jednání
našich branných a bezpečnostních výborů
v této věci a po zprávě, která
bude natolik dostatečná, aby byla podkladem našeho
jednání, bychom o tom mohli jednat v plénu.
Domnívám se, že za dané situace by celá
rozprava k této otázce nedospěla k žádnému
závěru. Upřímně varuji před
tím, abychom o tom jednali, i když já sám
mám osobní zájem na tom, aby tato záležitost
byla vyřízena v našem zájmu.
Poslanec SL E. Mandler: Projednávání v branném
výboru je něco jiného. Toho se to samozřejmě
týká z hlediska zajištění bezpečnosti
státu, ale tady jde o otázku pravomoci parlamentu.
Já myslím, že je to něco úplně
jiného, že je to otázka, která přesahuje
kompetence branných a bezpečnostních výborů.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Já jsem teď dostal zprávu, že branné
a bezpečnostní výbory o tom jednaly. Poslanec
Stome vám o tomto jednání podá zprávu.
Předem bych rád konstatoval jednu základní
věc. Nikdo na ministerstvu není proti tomu, aby
budoucí ústav, tento Úřad byl v rámci
kompetence ministerstva vnitra.
Já teď předávám vysvětlující
slovo poslanci Stomemu.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, výbory branné
a bezpečnostní se zabývaly otázkou,
kterou zde exponoval pan kolega Mandler a toto zabývání
se touto otázkou vyústilo v to, že branné
a bezpečnostní výbory požádaly
federálního ministra vnitra pana ing. Langoše,
aby se dostavil včerejšího dne a ozřejmil
motivy této změny, o které hovořil
pan poslanec Mandler, a musím říci, že
branné a bezpečnostní výbory v této
věci ještě budou požadovat další
vysvětlení a další informace, takže
v této situaci se domnívám, že není
vhodné, abychom to projednávali na plénu,
protože během několika dnů branné
a bezpečnostní výbory si obstarají
další informace i od pana ministra, případně
i slyšením dalších osob, pokud by to bylo
zapotřebí. Domnívám se tedy, že
toto by bylo předčasné a předpokládám,
že tato informace by mohla tazatele uspokojit. Děkuji
vám.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji také. Kolega Doležal.
Poslanec SN B. Doležal: Já se ovšem domnívám,
že i když tato jednání probíhají,
mělo by snad být o tom plénum sněmoven
podrobněji informováno, než jak to učinil
pan poslanec Stome, a že by k této informaci měla
být otevřena rozprava.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Já mám takový pocit, že je to obdivuhodná
tvrdohlavost. My, kolegyně a kolegové, máme
před sebou úkoly, které jsou doslova eminentní,
ale nikdo není proti tomu, aby se rozprava konala. Ale
můžeme ji zahájit na nějakém
večerním zasedání po 18.00 hodině
třeba, ale musíme si uvědomit závažnost
pořadu jednotlivých bodů projednávání.
Skutečně prosím, abychom se spokojili s tím,
že o té věci se jedná a že budeme
všichni informováni. Já jsem také jeden
z těch, který čeká na ty informace.
Je mi zde napovídáno, pokud trvá někdo
na tom, aby to bylo jako bod rozšíření
programu, museli bychom o tom hlasovat. Ale já vás
oba, páni kolegové poslanci prosím, abyste
to nerozšiřovali. Pan kolega Hubálek.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, já bych se přikláněl
k názoru poslanců Mandlera a Doležala o stručnou
informaci. Jak navrhl pan předsedající ing.
Battěk, po normálním programu. My tím
uklidníme naši veřejnost, protože tato
otázka je velice diskutovaná. Je pravdou, že
pan ministr Langoš včera vystoupil v branném
a bezpečnostním výboru, dal stručnou
informaci tisku, ale my jsme parlament, vy jste všichni ve
výboru nebyli a víme, že tisk nestačí
postihnout celou škálu toho problému.
Já bych se velice přimlouval za časově
omezené setkání s oběma představiteli,
s panem ministrem Langošem i s panem ing. Müllerem.
A proto bych doporučoval, abychom o tomto hlasovali. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Slovo má poslanec Malý.
Poslanec SL M. Malý: Já bych chtěl, pane
předsedající, podotknout, že jsme včera
o této otázce v branných a bezpečnostních
výborech jednal i s vyloučením veřejnosti,
z pochopitelných důvodů. Já se domnívám,
že až bude naše jednání ukončeno,
branné a bezpečnostní výbory k tomu
dají své vyjádření a pak by
se o této otázce mělo jednat v plénu.
Apeluji na své kolegy, aby ukojili do čtvrtka nebo
do příštího týdne svoji zvědavost
a počkali, až záležitost uzavřeme
v rámci branných a bezpečnostních
výborů.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Ještě kolega Lis.
Poslanec SN L. Lis: Pane předsedající, dámy
a pánové, chtěl bych podpořit stanovisko
pana předsedajícího v tom smyslu, že
se domnívám, že projednávání
této otázky, i když budí jakýsi
zájem a popřípadě senzacechtivost,
by bylo nevhodné. Ne proto, že by se tajily některé
skutečnosti, ale proto, že jednání,
které včera začalo v branných a bezpečnostních
výborech, není ukončeno. Jsou určité
skutečnosti, které je třeba ještě
prověřit. Na jednání výborů
branných a bezpečnostních ve čtvrtek
má přijít také pan Müller, který
by podal další vysvětlení. Jak víme,
došlo k tomu, že pan ministr Langoš odvolal svého
podřízeného - ředitele úřadu,
a to je v jeho kompetenci.
My zde můžeme, samozřejmě, k tomu mít
určité námitky, výhrady, můžeme
se dotazovat, ale to dělá branný a bezpečnostní
výbor. Domnívám se, že se můžete
spolehnout na to, že branné a bezpečnostní
výbory, popř. i ministr Langoš, eventuelně
i s panem Müllerem podají dostačující
a uklidňující vysvětlení. Domnívám
se, že bychom zanesli do tohoto jednání, které
je nabyté programem, do určité míry
i emoce, popř. některé otázky, které
se mohou řešit v klidu na normálním
zasedání. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Nevím, jestli kolega Mandler chce před
tím něco říci?
Poslanec SL E. Mandler: Děkuji. Ovšem myslím,
že všechna tato vysvětlení jsou krajně
neuspokojivá. V podstatě samozřejmě
nejde jenom o uklidnění nás a veřejnosti.
Jde, myslím, o to, že tato velice aktuální
a palčivá věc by neměla být
uzavřena v jednom výboru, protože se týká
celého parlamentu. Nikdo nenavrhoval, že to musí
být do čtvrtka, tak ať se to dá na program
v úterý nebo ve středu, nechť se pověří
branný a bezpečnostní výbor, aby podal
do té doby zprávu, a ať je věc projednána
v uzavřeném zasedání. Ale nechť
se to neodsune do nekonečna jako mnohé další
problémy, které tím ztratí svou aktuálnost.
Tak se vlastně vytváří živná
půda pro kabinetní politiku.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Jsem rád, že jste nepodal návrh
na rozšíření programu. Nicméně
v nějakém dalším zasedání.
Chtěl bych konstatovat, že tato věc se neztratí
z programu protože vládní návrh zákona
o Úřadu na ochranu demokracie a ústavy se
bude projednávat, takže věc je aktuální
a bude aktuální při dalším projednávání
Já dávám nejprve hlasovat o rozšíření
programu o novelu tzv. malé privatizace (tisk 340). Prosím,
aby nejprve hlasovali poslanci Sněmovny národů.
Táži se poslanců Sněmovny národů,
kdo souhlasí s rozšířením programu
o návrh novely zákona o tzv. malé privatizaci,
nechť zvedne ruku! Děkuji. (Sedmdesát šest.)
Sedmdesát šest.
Kdo je proti? (Tři.) Tři. Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet tři.)
Dvacet tři. Děkuji.
Sněmovna národů návrh na rozšíření
programu schválila.
Hlasovat bude Sněmovna lidu. Kdo z poslanců je pro
rozšíření programu, jak bylo uvedeno,
nechť zvedne ruku! (Osmdesát osm.) Děkuji.
Osmdesát osm.
Kdo je proti? (Pět.) Děkuji. Pět.
Kdo se zdržel hlasování? (Osmnáct.)
Děkuji. Osmnáct.
Také Sněmovna lidu návrh na rozšíření
programu schválila. Tudíž v jeho programu bude
projednáván pod návrh novely zákona
o malé privatizaci.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 119, SN
č. 119)
Dovolte tedy, abychom přistoupili k projednání
vládního návrhu zákona o zaměstnanosti, tisk 325.
Návrh projednaly výbory sociální a
kulturní, hospodářské, pro plán
a rozpočet, pro životní prostředí
a ústavně právní obou sněmoven.
Žádal bych, než dojde ke zpravodajské
zprávě, aby výklad k tomuto návrhu
zákona podal člen federální vlády
pan ministr Petr Miller.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, předstupuji před vás s jedním
ze základních zákonů, které
vytvářejí podmínky přechodu
naší ekonomiky na tržní hospodářství,
s návrhem zákona, který nám vláda
ČSFR předložila k projednání
- zákona o zaměstnanosti.
V programovém prohlášení vlády
ČSFR je ujištění, že vláda
bude usilovat o efektivní a svobodně zvolenou zaměstnanost
a zabezpečení práva na práci všem
občanům. Tímto prohlášením
vláda vzala na sebe závazek, jehož splnění
bude možné v nejbližších letech,
kdy očekáváme relativně vysoký
přirozený přírůstek nových
zdrojů pracovních sil, je při dosazení
rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou po práci,
a to nabídkou efektivní a ekonomicky účelné
a užitečné práci. K tomu by měl
napomáhat i trh práce, což bez vytvoření
tržních vztahů nebude možné, protože
tak, jak zboží a služeb a trh výrobních
činitelů, je jeho organickou součástí
i trh práce. Proto politika trhu práce jako bezprostřední
ovlivňování nabídky a poptávky
po práci v daném čase a místě
bude konkrétním výrazem celkové aktivní
politiky zaměstnanosti. Tato politika, jejímž
cílem v dlouhodobé perspektivě je dosažení
plné a produktivní zaměstnanosti, musí
trvale podporovat vytváření rovnováhy
mezi zdroji a potřebou pracovních sil, mezi nabídkou
a poptávkou po práci, a to jak v celku, tak i v
odvětvové, oblastní a profesné kvalifikační
struktuře. Musí na trhu práce přispívat
především vytvářením podmínek
pro rozšíření poptávky po pracovních
silách formou nových pracovních příležitostí,
rozšiřováním podmínek pro efektivní
práci. Jejím obsahem musí tedy být
i aktivní ovlivňování potřeby
výborů a služeb.
V nejbližším období je však prvořadým
úkolem politiky zaměstnanosti utváření
trhu práce, to je vytváření jeho institucionálních,
právních a systémových předpokladů,
které budou přinášet prospěch
jednotlivcům i celé společnosti. Jen za pomoci
takto dokonale a komplexně vybudovaných služeb
zaměstnanosti dokážeme řešit řadu
závažných problémů, spojených
s velkými přesuny v zaměstnanosti vyvolaných
strukturálními změnami, útlumem a
likvidací neefektivních výrob a činností.
V zájmu zmírnění těchto dopadů
a v zájmu co nejnižší nezaměstnanosti
bude nutné na přechodnou dobu některým
podnikům, zejména těm, které se dostanou
do finační tísně a které dávají
záruku budoucí prosperity, poskytovat určitou
ochranu pomocí ekonomických nástrojů.
Takováto aktivita státní politiky zaměstnanosti
bude mít jediný cíl: podporovat rozvoj nových
perspektivně potřebných odvětví,
oborů, služeb a činností a zároveň
podporovat drobné soukromé podnikání
v zájmu vytváření nových pracovních
příležitostí.