Přítomno: | 126 poslanců Sněmovny |
64 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
63 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluveni poslanci:
Sněmovny lidu:
Andelová, Borguľa, Dienstbier st., Gürtler, Hrušínský,
Hrušovský, Kňažko, Kocáb, Kováč,
Kučera S., Masopust, Pospíšil, Rajnič,
Richter, Rynda, Sahligorová, Soukup, Šimko I., Špaček,
Tvrdá, Vandas, Vidím, Voleník, Zán
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Lis, Lux, Macek, Mečl, Mikule, Motyčka, Sokol, šolc,
Tichý, Toman, Tomis
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Bačinský, Čalfa, Dubček, Mečiar,
Miklós, Molnár, Moric, Morovič, Polanský,
Smržík, Sýkora, Šebej
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS a předseda SN M. Šútovec.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vážené Federálne zhromaždenie,
otváram druhý deň 9. spoločnej schôdze
SĽ a SN. Všetkých vás srdečne vítam,
vítam našich hostí, vítam zástupcov
vlády, menovite pána ministra Klausa.
Posledným bodom včerajšieho programu bola novela
školského zákona, ktorá sa týkala
učňovského školstva. Situácia
sa vyvinula tak, že v diskusi sa vyhranili dva meritórne
rozdielne názory. Tieto názory sa v diskusii nepodarilo
skĺbiť a ich skĺbením boli poverení
spravodajcovia s navrhovateľmi. Pýtam sa navrhovateľov
alebo spravodajcov, či je návrh pripravený
tak, aby sa mohlo pokračovať v diskusii?
Poslankyňa SN E. Bellušová: Ešte tu nie
sú, pretože iba teraz končí výbor.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Takže v práci sa ešte pokračuje. Navrhujem,
aby sme ako prvý bod programu zaradili
3
Vládny návrh zákona o cenách (tisk 234) a spoločnú správu výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov (tisk 310).
Prosím, súhlasíte s týmto postupom?
Áno. Iné východisko v tejto chvíli
nemáme. Prosím pána ministra Václava
Klausa, aby k vládnemu návrhu príslušného
zákona - tlač 234 - podal výklad.
Ak dovolíte, pán minister, ešte sa hlási
s technickou poznámkou pán poslanec Cuhra.
Poslanec SN J. Cuhra: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, před
pěti dny zemřel bývalý poslanec Federálního
shromáždění Jiří Šašek,
zasažen posledním, rozhodujícím infarktem.
Poslanec, kooptovaný do našeho polistopadového
parlamentu v lednu letošního roku a pracující
zde s námi až do voleb. Skutečně jen
kratičká vzpomínka na něj, protože
jsem si ho velmi vážil a i mezi mnohými z vás
si jistě vydobyl místo. Zemřel člověk,
který se jednoznačně postavil na obranu práva,
člověk, který dal zcela přednost osobnímu
útlaku a ponižování před pohodlím,
klidem a výhodným zaměstnáním
a přijal chudobu jako princip svého boje proti totalitní
moci. Zemřel člověk, který se stal
symbolem odporu proti zvůli a násilí nejen
v Plzni, ale v celém Západočeském
kraji. Zemřel, krátce řečeno, člověk
statečný a dobrý, který z tohoto místa
řekl, že se sice jmenuje Šašek, ale že
nehodlá dělat šaškoviny. To myslel vážně
a podle toho také jednal. I jeho nekompromisnost a zásadovost
přinesla této zemi svobodu a naději. Prosím
vás, kteří jste ho znali, i vás, kteří
jste o něm jen slyšeli, abyste povstali a krátce
na něj vzpomněli. Děkuji.
(Poslanci uctili památku Jiřího Šaška
povstáním.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Teraz prosím pána ministra Klausa
o jeho výklad.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené
Federální shromáždění,
vážení poslanci, dovolte, abych přednesl
úvodní slovo k velmi důležitému
zákonu, který je významnou součástí
scénáře ekonomické reformy, k tzv.
zákonu o cenách.
Navržený zákon o cenách je první
právní normou tohoto druhu, pracující
v československé ekonomice oblast cen. Dosud jsme
takový zákon nikdy neměli a ceny se řídili
plně vyhláškami nebo rozhodnutím cenových
orgánů.
Nezbytnost vydání zákona o cenách
vyplývá z potřeby zabezpečit racionální
přechod na tržní ekonomiku, spojenou s liberalizací
cen. My jsme ovšem mnohokrát konstatovali, a chtěl
bych to dnes velmi silně opakovat, že cenová
liberalizace není cenovou libovůlí, a právě
proto nutně potřebujeme tento předložený
zákon, abychom mohli vývoj cen v případě
nutnosti z rozhodnutí státu regulovat.
Zákon využívá zkušeností
nejen našich, ale i zkušeností ze zahraničních
právních norem a přizpůsobuje je našim
podmínkám. Velmi pozorně jsme studovali rakouský
cenový zákon z roku 1976, Švýcarský
zákon o cenovém dohledu z roku 1986, francouzské
nařízení vlády o svobodě cen
a soutěže z roku 1986.
Zákon o cenách spolu s prováděcí
vyhláškou - už takovou technickou prováděcí
vyhláškou k tomuto zákonu a několika
už platnými vyhláškami upravujícími
specifické oblasti, jako je nájemné z bytů
a nebytových prostorů, ceny staveb, pozemků,
trvalých porostů, ceny bytů při prodeji
občanům, tak tento zákon nahradí celou
řadu roztříštěných a nevyhovujících
předpisů, vyhlášek, nařízení
vlády a výměrů. To je jeden aspekt.
Druhý aspekt je to, že zákon o cenách
je pojat záměrně široce tak, aby byla
zajištěna jeho dlouhodobější platnost
ve dvojím smyslu. To znamená, aby vyhovoval jak
podmínkám v přechodu k tržní
ekonomice, tedy velmi obtížnému přechodnému
období, tak budoucím podmínkám fungujícího
trhu.
Návrh zákona upravuje základní atribut
tržní ekonomiky, kterým je cena vznikající
na trhu, ale současně ponechává v
rukou státu možnost regulovat cenové pohyby
pomocí několika nástrojů. Na straně
jedné existuje možnost mimořádně
stanovených cen vybraných klíčových
okruhů zboží a služeb, to je jeden významný
prvek tohoto zákona. Dále jde o možnost regulovat
ceny věcně, to znamená v závislosti
na změnách vstupních nákladů,
anebo tlumí eskalaci cen v čase jejím zpomalováním.
Říkáme tomu časové usměrňování
cen. Zcela mimořádným opatřením
je cenové moratorium, jako extrémní případ,
které může být vyhlášeno
v mimořádné situaci na dobu nejdéle
šesti měsíců.
Konkrétní seznam regulovaných klíčových
položek zboží a služeb bude vydán
společným rozhodnutím federálního
ministerstva financí a ministerstvem financí republik
k 1. lednu 1991. Zdá se mi, že je třeba, abyste
na to nezapomněli při projednávání
kompetenčního zákona příští
týden, protože je naprosto nezbytné, abychom
v rámci jednoty trhu v ekonomice České a
Slovenské Federativní Republiky zabezpečili
i jednotu cenové regulace, protože je naprosto nemožné,
aby ceny měly odlišný vývoj v obou republikách.
Proto bych vás chtěl upozornit na patřičné
pasáže kompetenčního zákona,
abyste jim právě v cenové oblasti věnovali
mimořádnou pozornost. Není možné,
abychom jednotu cen v této ekonomice opustili.
Zákon má celou řadu dalších oblastí,
které zde nebudu rozvíjet. Dobře vím,
že jednotlivé výbory Federálního
shromáždění se tímto zákonem
zabývaly. Vznikla společná zpráva
k vládnímu návrhu zákona o cenách.
Chtěl bych k ní říci pouze několik
poznámek.
S drtivou většinou připomínek souhlasíme.
Měl bych pouze pět doporučení, kdybych
vyjádřil nesouhlas s tím, co navrhly některé
vaše výbory.
Za prvé bych chtěl pozornost obrátit k §
1 odst. 6, kde se v našem původním návrhu
říká , že usměrňování
cen je možné v případech, kdy je trh
ohrožen účinky omezení hospodářské
soutěže (strana 3 původního návrhu
zákona) , nebo to vyžaduje mimořádná
tržní situace. Návrh vašeho výboru
je vypustit slova, že to vyžaduje mimořádné
tržní situace.
Já se nedomnívám, že je to správná
teze. V případě mimořádného
tlaku spotřebitelů nebo kohokoliv jiného
musíme mít schopnost provést určitá
regulační opatření. Proto doporučujeme,
aby slova "nebo to vyžaduje mimořádná
tržní situace" nebyla z odst. 6 § 2 vypuštěna.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán minister, zisťujem, že v spoločnej
správe výborov táto námietka nie je
obsiahnutá.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Já mám
společnou zprávu, návrh 311.
(Hlasy z pléna: To je staré.)
Ministr financí ČSFR V.Klaus: Tím lépe.
Jestli se to týká ještě některých
dalších věcí, dovolím si počkat
na přednesení zpravodajských zpráv
a případné rozpory bych uplatnil později.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Konštatujem, že návrh prerokovali
výbory ústavnoprávne, výbory pre plán
a rozpočet, hospodárske a pre životné
prostredie oboch snemovní. Teraz prosím spoločného
spravodajcu výborov Snemovne ľudu pána poslanca
Zdeňka Kesslera, aby predniesol spravodajskú správu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
Z. Kessler: Vážený pane předsedající
, kolegové a kolegyně, liberalizace cen a vnitřní
směnitelnost měny jsou dva základní
předpoklady pro zavedení tržní ekonomiky,
k níž má být od 1. ledna příštího
roku přikročeno. I když v oblasti cen je rozhodujícím
faktorem trh, na němž se formou nabídky a poptávky
cena tvoří a přirozeně reguluje, musí
mít stát k dispozici instrumenty, s jejichž
pomocí by v případě nepředvídaného
vývoje nebo spekulativního vývoje cenové
hladiny mohl tento vývoj ovlivnit, pokud by přesáhl
nepřímé metody regulace, to je úvěrové
politiky nebo mzdové regulace.
Obdobné nástroje regulace jsou ve všech okolních
vyspělých státech součástí
právních řádů, jak se o tom
zmínil pan ministr Klaus. Z těchto poznatků
vychází i předkládaný návrh
zákona o cenách. Jeho konstrukce i předpokládaný
rozsah použití umožňují vládě
regulovat v nezbytně nutné míře, pokud
jsme mohli z projednávání zjistit, měla
by být tato míra proti současnému
stavu o 80 % až 90 % nižší než dosud,
usměrňovat v případě potřeby
cenového vývoje v nejcitlivějších
oblastech národního hospodářství,
ať jde o ceny paliv a energie, ceny některé
zemědělské produkce nebo služby, do
nichž počítáme nájemné,
dopravní tarify apod., nebo ceny rozhodujících
hutních a chemických výrobků.
Zákon upravuje techniku těchto regulačních
opatření od přímého stanovení
cen po cenové moratorium, vymezuje kompetence orgánů
oprávněných k této regulaci a stanoví
sankce za porušení cenových předpisů.
Vzhledem k jeho důležitosti byla jeho projednávání
ve výborech, kterým byl přikázán,
věnována mimořádná pozornost,
zejména pak v gesčním výboru pro plán
a rozpočet, který se ještě včera
večer za přítomnosti zástupců
předkladatele federálního ministerstva financí
sešel k redakční úpravě společné
zpravodajské zprávy, kterou za Sněmovnu národů
přednese poslanec Ransdorf.
Přes řadu připomínek, které
zpřesňují formulaci některých
ustanovení vládního návrhu, prakticky
všemi výbory byla akceptována základní
filozofie, totiž že v počátcích
tržního hospodářství je nezbytné,
aby stát měl oprávnění ovlivňovat
v nezbytně nutné míře a rozsahu, to
je asi v 10 % až 15 % předpokládaných
výrobků jejich ceny tak, aby nedocházelo
k nežádoucímu rozkolísání
cenové hladiny.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu doporučuji, aby zákon o cenách (tisk
č. 234), ve znění společné
zpravodajské zprávy (tisk 311), byl přijat.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, teraz má slovo spravodajca Snemovne národov
poslanec Ransdorf.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
M. Ransdorf: Dámy a pánové, zákon,
který nám předkládá vláda
České a Slovenské Federativní Republiky
o cenách, patří mezi nejvýznamnější
zákony, které na konci tohoto roku bude naše
Federální shromáždění
projednávat. Svět, do kterého vstupujeme,
nebude rozhodně pohodlný a nebude oplývat
jistotami. V době, kdy přestávají
platit principy fixně stanovených cen, kdy je nutné
sledovat v souladu s principy tržního hospodářství,
aby cena byla nositelem relevantní ekonomické informace
a zároveň, aby se při monopolní struktuře
ekonomiky zabránilo živelnému vývoji
cen, je rovněž nutné, aby novým způsobem
byla pojata také regulační funkce státu
v této oblasti.
V předkládaném návrhu zákona
se také nově chápou sankce, ochrana kupujícího
i ochrana prodávajícího a jinak se vymezuje
proti dřívějšímu období
i samotná funkce ceny.
Garanční výbor, jak už bylo společným zpravodajem Sněmovny lidu Dr. Zdeňkem Kesslerem řečeno, se zabýval ještě na včerejším večerním zasedání všemi připomínkami, které vzešly jak z jednání České národní rady, Slovenské národní rady, tak i jednotlivých výborů tohoto Federálního shromáždění.
V podstatě se připomínky, které došly
garančnímu výboru, dají rozdělit
do několika zásadních skupin. Nejméně
významné jsou formulační připomínky,
které se týkají vsuvek jednotlivých
slov tak, aby byla dodržena - chcete-li - konsistence textu.
Druhý okruh připomínek se týkal kompetenčních
problémů. Na to bylo už poukazováno
v úvodním vystoupení ministra financí
Václava Klause. Třetí okruh se týkal,
tak říkajíc, problémů tržně
konformních řešení v této oblasti,
tržní čistoty. Některé připomínky
v podstatě tedy chtěly omezit možnosti zásahu
státu v této oblasti.
Domnívám se, že tato zpráva, kterou
máte před sebou - jedná se o 4. zprávu
v pořadí, celkem byly vypracovány 4 verze
společné zprávy výborů Federálního
shromáždění - odstraňuje, myslím,
většinu sporných míst, o kterých
tady byla řeč.
Já, jako společný zpravodaj výborů
ve Sněmovně národů, tento návrh,
který patří mezi nejvýznamnější
zákony, které Federální shromáždění
v tomto období přijímá, doporučuji
k přijetí.
Myslím si , že v daném období není
skutečně jiné cesty, než sáhnout
k úplně jinému přístupu v oblasti
cen, než který platil doposud, ale zároveň
zachovat pro období, které bude velice netransparentní,
státu možnost účinné cenové
regulace.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Písomne sa do rozpravy zatial neprihlásil
nikto. Kto sa hlási o slovo? Pán poslanec Tomis.
Poslanec SN V. Tomis: Pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, když
byl vládní návrh zákona projednáván
v našem hospodářském výboru,
měl jsem tam možnost uplatnit některé
připomínky. Přesto jsem v meziodobí
obdržel připomínky od některých
expertů, závodů a podnikatelů. Tyto
připomínky lze rozdělit do určitých
koncepčních připomínek a připomínek
formulačního typu. Připomínky koncepční
mohou být jednak ve zcela obecné rovině -
jak koncepce zákona zapadá do koncepce celkové
ekonomické reformy - nebo v rovině speciální
- jak koncepce zákona je poplatná minulým
organizačním formám a návykům,
jak obecně ekonomickým, tak speciálně
evidenčním a konečně i právně
technickým.
Pokud jde o zapadnutí do celkové koncepce ekonomické
reformy, je sladění poměrně nedokonalé,
textace připomíná spíše výčet
povinností bývalého ministerstva pro řízení
cen. Rozumí se direktivně evidenčním
a schvalovacím způsobem.
Vyvážení, liberalizace a regulace je někde
mimo. Zřejmě alespoň první paragraf
by si vyžádal jednu větu o tom, že jde
o určité postupy v rámci ducha liberalizace.
Pokud jde o minulé formy, dočteme se v textaci,
že se upustilo od mnoha druhů cen - maloobchodní,
velkoobchodní, smluvní a podobně. Ovšem
za cenu vytvoření řady nových definic
- cena maximální, minimální, dočasná
a podobně. Zde si předkladatel musí uvědomit,
co bude všechno definovat a zda je to v souladu s ekonomickou
a rozumovou životní praxí. Právní
maximalismus v definicích vede k nadměrnosti pojmů,
které jsou pak neužitečné a zbytečné.
Mohu upozornit jen na zákon o akciových společnostech,
kde se praví, že nominální hodnota akcie
je 1 000 korun nebo jejich násobek dělitelný
tisícem beze zbytku - viz. § 95 uvedeného zákona.
Nanejvýš snad je nutná definice ceny maximální
jako specifické pro regulaci. Ostatní se jeví
jako přetěžování. Také
paragrafy o evidenci cen by bylo účelné přezkoumat,
protože povinnost všechno evidovat a ještě
zájem skladovat - to je opět poplatné minulosti.
K jednotlivým ustanovením pak je možno uvést:
§ 1 odst. 4 - odměny, úroky a tarify mohou
být druhem cen, zejména ve formě některých
operací, jako jsou hypotéční půjčky,
jejichž pohyb v Anglii značně ovlivňuje
cenový index, který se pak používá
pro měření inflace.
V § 2, odst. 3 - kupující nesmí zneužívat
svého hospodářského postavení
atd. Postih kupujícího bude bez udavačských
způsobů těžko proveditelný. To
znamená, že kontroluje kupující prodávajícího.
Jeví se mi to jako nedobré.