Pondělí 26. listopadu 1990

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Než dám slovo poslanci Kvasničkovi, upozorňuji poslance Bendu, pokud chce tento svůj návrh považovat za pozměňující, musí ho dát písemně, protože na základě jeho ústního prohlášení nemůžeme to považovat za pozměňující návrh.

Poslanec SL V. Benda: Předpokládám, že příslušné písemné znění návrhu předloží poslanec Gandalovič. Proto jsem se hlásil až po něm do rozpravy, došlo k technickému nedopatření, že nebyl přítomen. Myslím, že už tady je a bude ho moci přednést.

Poslanec SN L. Kvasnička: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, chcel by som aspoň niekoľko slov povedať v súvislosti s touto novelou o učňovskom školstve, ktoré sa týkajú mentálne retardovaných. Nikde v novele sa o tom nehovorí, a je otázka, či vôbec môžem o tom hovoriť, ale predsa si myslím, že je treba aspoň na to upozorniť. Veď pán spravodajca Bárta povedal, okrem iného, že otázky učňovského školstva je potrebné riešiť koncepčne a v celom komplexe. Keď ich chceme teda riešiť koncepčne, v celom komplexe, nemôžeme v žiadnom prípade obísť ani otázku učňovského školstva pre mentálne retardovaných.

Minulý týždeň, keď som bol doma, okrem kontaktu s voličmi som vyšetroval mentálne retardovaných, ktorí vychádzajú zo zvláštnej školy a majú byť zaradení do zvláštnych učňovských škôl. Neverili by ste, s akými obrovskými problémami je to všetko spojené. Pokiaľ ide o žiakov, u ktorých ide o ľahkú alebo miernu retardáciu, nie sú veľké problémy, ale predovšetkým u žiakov, ktorí sú v štátnej starostlivosti a majú intelektový potenciál značne poškodený, sú problémy obrovské. Viem, že to tu nevyriešime, že sa toho novela nijak nedotýka, ale chcel by som dať na úvahu, či by nebolo možné aspoň pre ťažšie prípady, s ktorými máme obrovské problémy v praxi, ktoré sa veľmi ťažko zaraďujú, obyčajne ostávajú na ulici - a predovšetkým sú to tí, ktorí sú v štátnej starostlivosti - regrutujú sa z nich prostitútky, z chlapcov delikventi, obyčajne zlyhávajú, a to o tieto deti ale mladých ľudí nie je riadne postarané, chcel by som preto dať návrh v rámci § 10 odst. 1 a 2, kde sa píše, že ústredný orgán štátnej správy je povinný zriadiť učilište alebo stredisko praktického vyučovania, vsunúť "a chránené dielne praktického vyučovania pre mentálne retardovanú mládež". Samozrejme, presne určiť vo vykonávacích predpisoch náplň práce majstrov, ktorí by mali mať pedagogickú kvalifikáciu a pod.

K samému návrhu sa staviam pozitívne a som pre jeho podporu. Snáď by som ešte uvažoval o tom, čo povedal Dr. Benda, to je na uváženie, a je pomerne krátky čas na to, aby si to človek dal dohromady. Inak zákon odporúčam. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Gandalovič. Ptám se poslanců, mají-li další připomínky do diskuse? Paní poslankyně Nováková.

Poslankyně SL E. Nováková: Prosila bych, kdyby se doplňoval zákon o návrh poslance Kvasničky o mentálně retardované mládeži, že totéž se týká mládeže tělesně postižené.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Paní poslankyně, to není technická poznámka. Chcete-li formulovat změnu zákona, dejte to písemně.

Poslanec SN P. Gandalovič: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, předložená novela má podle důvodové zprávy za úkol zamezit ohrožení počtu míst pro učňovskou mládež a tedy vzniku sociálních problémů. Vychází z představy, že ekonomické zájmy podniků budou zaměřeny na dosažení rychlého zisku, což spolu s privatizací a strukturálními změnami v této oblasti může vést k rušení učilišť. Naprosto se ztotožňuji s tím, že je nutno předejít sociálnímu neklidu, který by byl tím horší při souběžném působení nezaměstnanosti a ztráty učňovských míst. Domnívám se však, že celá věc se musí řešit koncepčně, s ohledem na budoucí žádoucí podobu, kdy podniky mají střediska praktického výcviku ve svém vlastnictví, teoretickou výuku pak zajišťují učňovské školy, většinou státní. Je tedy podle mého názoru správné převedení práva hospodaření s majetkem středních odborných učilišť na ústřední orgán státní správy. Ovšem převedení tohoto práva v přípravě středisek pracovní výuky, která jsou přirozenou součástí podniků, je však nepřijatelnou majetkovou úpravou vůči podnikům, které se mají stát soukromým vlastnictvím. Ve svých důsledcích to povede:

a) k vynětí velké části majetku podniků z privatizačního procesu,

b) k založení nepřirozeného majetkového vztahu, kdy určitá část podniků zůstane ve vlastnictví státu a právo hospodaření s ním pak bude mít podnik (jak je to uvedeno v § 10 odstavec 6 navrhované novely). Jak bude takové hospodaření vypadat, lze předvídat po našich zkušenostech vypadat, lze předvídat po našich zkušenostech s tímto druhem vlastnictví,

c) zanikne přirozená podpora středisek pracovního vyučování podnikem v materiální i personální oblasti a naroste zbytečný administrativní aparát,

d) povede to v případě vytvoření samostatných středisek pracovního vyučování podle § 10 ke zvýšení nákladů, které budou podnikům za učně fakturovány, ve svém důsledku tím i ke snaze mít učňů co nejméně,

e) počty učňů budou stanoveny administrativně bez vazby na přirozenou potřebu podniků, což povede ke strukturální nezaměstnanosti.

Podstatou mého pozměňovacího návrhu je to, aby státním podnikům a státním organizacím bylo ponecháno právo zřizovat střediska praktické výchovy a tento majetek nebyl převeden orgánům státní správy. Domnívám se, že problémy spojené s likvidací podniků, či jejich snahou střediska rušit, dostatečně řeší § 10 odstavec 4 původního zákona - jedná se o souhlas ministerstva školství s tímto rušením - a § 11a odstavec 4 novely. Přijetím mého pozměňovacího návrhu se předejde nejhorším majetkovým zásahům, přičemž státu zůstává přesto mnoho možností praktickou výuko ovlivňovat - viz. § 12 o finančním a materiálním zabezpečení případně danově a dotačně. Navrhuji proto v § 10 doplnit odstavec 1 takto: "Středisko praktického vyučování zřizuje nebo porušuje státní podnik nebo státní organizace z podnětu ústředního orgánu nebo toho, co je nástupnickou organizací národního výboru ve smyslu samosprávy". Zakladatel státního podniku nebo státní organizace je povinen vymezit nebo doplnit v zakládací listině podniku předmět činnosti zřizovatele střediska praktického vyučování.

Dále navrhuji doplnit odstavec 5. Pro informaci - tyto odstavce přejímám z původního znění školského zákona č. 171/1990 Sb. Pokud máte tento výtisk, není potřeba to psát. Jedná se samozřejmě o to, aby byla založena možnost státním podnikům či státním organizacím zřizovat tato učiliště. S tím jsou svázány určité další povinnosti, které vymezují navrhované paragrafy.

Paragraf 5 zní: "Středisko praktického vyučování zřízené státním podnikem nebo organizací je vnitřní organizační jednotkou zapsanou do podnikového rejstříku a vystupující v právních úkonech. Týkajících se střediska praktického vyučování jménem podniku."

Ostatní odstavce § 10 se přiměřeně přečíslují.

Další změnou je: v § 11a navrhované novely se odstavce 2 a 3 vypouštějí. Odstavec 4 se přečísluje na odstavec 2 a mění se takto: "Pokud státní podnik nebo státní organizace, jejíž vnitřní organizační jednotkou je střední odborné učiliště nebo středisko praktického vyučování, zaniká likvidací a postupuje se přiměřeně podle odstavce 1.

Ústřední orgán státní správy přičlení středisko praktického vyučování ke střednímu odbornému učilišti ve své působnosti nebo zřídí středisko praktického vyučování podle § 10." Dále je znění stejné jako v tisku 308.

Ještě jednou bych přečetl § 4, který se přečísluje na odst. 2. "Pokud státní podnik nebo státní organizace, jejíž vnitřní organizační jednotkou je střední odborné učiliště nebo středisko praktického vyučování zaniká likvidací, postupuje se přiměřeně podle odstavce 1.

Ústřední orgán státní správy přičlení středisko praktického vyučování ke střednímu odbornému učilišti ve své působnosti nebo zřídí středisko praktického vyučování podle § 10." Dále je znění jako v tisku 308.

Kolegyně a kolegové, já vím, že je to poměrně vážný zásah do filozofie celého zákona. Vzhledem ke způsobu a rychlosti, s jakým se všechny zákony projednávají, nebylo možno volit jinou formu než vystoupit přímo na plénu. Doufám, že navrhované změny přijmete, protože v takové podobě je skutečně zákon přijatelný a bude plnit funkci, o které mluvili navrhovatelé. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Poslanec Novosád se hlásí s faktickou připomínkou.

Poslanec SL K. Novosád: Pane poslanče Gandaloviči, to bude na vás. Opakovaně se tady ozývá formulace buď státní podnik nebo státní organizace. Neobjevila se formulace "nebo její právní nástupce".

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: To je váš Pozměňující návrh, pane poslanče?

Poslanec SN P. Gandalovič: Je to pozměňující návrh, nebudu reagovat.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan poslanec na to reagovat nebude, slovo má poslanec Soldát.

Poslanec SL M. Soldát: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, situace nebyla jednoduchá. Po vystoupení pana Gandaloviče bych si dovolil přednést několik pozměňujících návrhů.

Domnívám se, že nemůžeme všechny podniky podezírat z nekalých úmyslů, popřípadě si myslet, že všechny podniky zkrachují jako je to řečeno v důvodové zprávě, hned na první stránce, kde se hovoří, že ekonomické zájmy hospodářských subjektů budou vzhledem k neutěšenému stavu naší ekonomiky zaměřeny především na rychlé dosaženi zisku atd.

Proto bych navrhoval tyto změny. Na straně 2 v tisku 308 v odstavci 6 v pátém řádku slovo "může" nahradit slovem "musí". Slovo "přednostně" vypustit na pátém řádku v odstavci 6. Domnívám se, že pokud státní podnik chce nadále provozovat učiliště, nebo jeho nástupce, že by mu to mělo být umožněno a nedávat možnost úředním orgánům státní správy o tom rozhodovat.

Poslední větu, která zní "Pokud státní podnik nebo státní organizace nebo jejich právní nástupce poruší smluvní podmínky nebo zanikne, zruší se hospodářská smlouva", bych doporučoval vypustit, protože se zde kladou pouze povinnosti pro hospodářský subjekt nebo právní subjekt, to je státní podnik a nedávají se povinnosti pro orgán státní správy. Tuto poslední větu bych nahradil zněním: "Pokud jedna ze smluvních stran nebo jejich právní nástupce poruší smluvní podmínky, zruší se hospodářská smlouva", protože podmínky může porušit i orgán státní správy.

Dále navrhuji na straně 4 v tisku 308 v odstavci 1 ve čtvrtém čáku shora, kde je slovo "převážně" nahradit slovem "výhradně". Pojem "převážně" dává velmi široký výklad. Slovo "převážně se ještě vyskytuje v odstavci 2, § 11, v tisku 308. Ve čtvrtém řádku dát opět slovo "výhradně". V odstavci 3 je slovo "převážně" ještě jednou, rovněž ve čtvrtém řádku.

Ještě jednou to zopakuji. V § 11a na straně 4 v odstavci 1 ve čtvrtém řádku shora, kde se říká "sloužícím ke dni 30. 6. 1990 převážně" nahradit slovem "výhradně".

Rovněž je slovo "převážně" v odstavci 2 ve čtvrtém řádku shora. Nahradit slovem "výhradně".

V odstavci 3 ve čtvrtém řádku shora na pravé straně nahradit slovo "převážně" slovem "výhradně". Zdůrazňuji, že slovo převážně by dávalo tak široký pojem, že bychom nemohli privatizovat to, co bychom chtěli. To je všechno.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ptám se poslankyně Novákové, zda chce formulovat svůj pozměňovací návrh?

Poslankyně SL E. Nováková: Pane předsedající, domluvili jsme se s kolegou Kvasničkou, že můj pozměňovací návrh zahrne do svého.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: O slovo se hlásí poslanec Humpál.

Poslanec SN V. Humpál: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, já bych chtěl potvrdit to, co říkal poslanec Soldát, to znamená, že ne všechna učiliště bychom měli podezřívat z nekalých úmyslů. Chtěl bych uvést příklad podniku Pleas v Havlíčkově Brodě, který letos na jaře zakoupil úplně nové učiliště od jiného podniku, který se ekonomicky hroutí, za 325 milionů Kčs a nyní mu toto učiliště vlastně určitým aktem znárodňujeme. Přimlouval bych se za to, aby se posílila možnost podniku, který chce učiliště dále provozovat, aby mu to orgán správy musel umožnit.

Měl bych dotaz na předkladatele. Tento podnik, který zakoupil učiliště, zaplatil za něj určitou sumu peněz, tuším 35 milionů Kčs. Domluvil se s druhým podnikem na splátkách, přičemž jednu už zaplatil. Jak se to bude řešit finančně, kdo vlastně podniku, pokud to už nebude v jeho vlastnictví, tyto finanční prostředky vrátí, nebo zda o ně přijde. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Ptám se poslanců, kdo se ještě hlásí do diskuse?

Poslanec SL I. Mynář: Vážený pane místopředsedo, vážené Federální shromáždění, mám pocit, že tu vznikl jeden základní rozpor, který je rozporem pouze zdánlivým. Rozpor mezi na jedné straně státem garantovaným vzděláním a na druhé straně snahou, aby tržní ekonomika, ke které se hlásíme, nepřišla zkrátka. Myslím, že tento rozpor je pouze zdánlivý. Musíme si totiž zodpovědět jednu základní otázku, kdo má v zemi garantovat vzdělání. Jestliže si na to odpovíme, že stát, pak stát musí vzdělání mít v čem garantovat.

Zazněla tu spousta zajímavých a útlocitných řečí, které se týkaly učňovského školství. Byl vyzdvižen především aspekt sociální. Chtěl bych říci, že aspekt sociální není nezanedbatelný, ale rozhodně není jediný. Musíme si uvědomit, že řešíme učňovské školství pouze jako dílčí problém, že zde touto novelou řešíme školství jako takové.

Jestliže doposud, zcela nepřiměřeně, procházelo učňovským školstvím 60 % mládeže, tak tento stav samozřejmě nebude v budoucnu. Ovšem tržní ekonomika si vynutí nebo si řekne, kolik % mládeže bude procházet učňovským školstvím. Ale těch zbývajících % mládeže bude nějakým školstvím procházet a jde o to, aby školství mělo kapacity, které umožní tuto mládež vzdělávat. Domnívám se, že novela školského zákona, jak byla ústavně právním výborem a řadou ostatních výborů schválena, všemi výbory byla vlastně schválena v podobě, kterou máte před sebou. Neblokuje ani malou privatizaci, ani velkou privatizaci. Představy pana Bendy, že se zablokuje několik desítek podniků kvůli tomu, že se někde v nějakém podniku objevili učni, že to bude vyjmuto z malé privatizace, je mylná. Jde pouze o 2 % podniků. Na druhé straně chápu kolegy Gandaloviče a Soldáta, jejich znepokojení nad tím, že by - i když mohou organizace, případně soukromé podniky - v podstatě učiliště provozovat, nemohou je vlastnit, že je to pro ně majetek - nemajetek, vlastnictví - nevlastnictví. Nicméně tuto problematickou záležitost naprosto přehlušují rizika u těch organizací, které by případně při své likvidaci nabídly k dispozici kapacity, které by měly garantovat a měl vlastnit pro potřeby školství stát. Tady se nejedná o žádné znárodnění, protože si musíme uvědomit, jak tu bylo mnohokrát řečeno, že půjde o jiné hospodářské subjekty. Neboť podniky, které vzniknou po 31. 12. nebo po 1. Lednu budou jiné hospodářské subjekty, čili nikomu nic stát nebere, pouze si ponechává to, co mu patří a také prostory, ve kterých bude provozovat vzdělání.

Domnívám se tedy, že všechny navrhované změny, které tady byly řečeny, v podstatě charakter toho zákona pouze komplikují, že ho svým způsobem tříští a že je v tom zákoně nebo novele, jak máte předloženo, dostatečně prostoru pro to, aby organizace, které chtějí učňovské školství provozovat mohly a podle vlastních potřeb a vlastním způsobem. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím, pan poslanec Šlápota.

Poslanec SL J. Šlápota: Já bych se chtěl přiklonit i ze znalosti a že jsem učil v určitém učilišti a že jsem pracoval v této profesi při výuce učňů - chtěl bych se přimluvit za to, protože naše základní úvaha byla - aspoň v našem výboru - že si nepřejeme, aby se nám teď 2 či 3 roky pohybovaly po ulicích patnácti nebo šestnáctileté děti, které nebudou mít náplň a nebudou samy sebe budovat pro to, jak je bude společnost v budoucnu potřebovat, nebo jak je budou potřebovat soukromé firmy. Ano? Nikdo v této době nedokáže odhadnout a změnit učňovské školství do té podoby, aby vyhovovalo tomu, co budeme potřebovat za rok nebo za dva. Ale aspoň budou chodit do školy, budou vychováváni a nějaké řemeslo nebo nějaký obor se vyučí. Z toho jsme vycházeli. To znamená, že to je částečně sociální zajištění naší mládeže. Z toho důvodu přece jim nemůžeme vzít budovy, ve kterých výuka má probíhat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP