Pondělí 26. listopadu 1990

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pokud tomu dobře rozumím, tak se zdá, že to odpovídá jednání výborů, jak jste o něm hovořil.

Na základě tohoto vysvětlení můžeme o návrhu na úpravu § 26 ve znění zpravodajské zprávy, respektive doplňku, který zpravodaj uvedl a vysvětlení ministra financí nechat hlasovat.

Ptám se poslanců Sněmovny národů, kdo souhlasí s tím, aby § 26 byl přijat ve znění, které tu teď přečetl společný zpravodaj poslanec Schneider, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Osmdesát jedna.) Děkuji. Osmdesát jedna.

Kdo je proti? (Dva.) Dva.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet tři.) Dvacet tři.

Sněmovna národů tento doplněk přijala.

Teď bude hlasovat Sněmovna lidu. Prosím poslance Sněmovny lidu, kteří souhlasí s tímto doplněným zněním § 26, nechť zvednou ruku! (Hlasuje se.) (Osmdesát čtyři.) Děkuji. Osmdesát čtyři.

Kdo je proti? (Tři.) Tři. Děkuji.

Zdržel se hlasování? (Dvacet.) Dvacet. I poslanci Sněmovny lidu toto doplněné znění přijali.

Nyní budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku ve znění zpravodajské zprávy a ve znění doplňků, které jsme přijali teď, při hlasování o navržených změnách. Opět budou hlasovat nejprve poslanci Sněmovny národů. Ptám se poslanců Sněmovny národů, kteří jsou pro to, abychom přijali tento zákon ve znění, jak jsme právě přijali, nechť zvednou ruku! (Hlasuje se.) (Jedno sto dva.) Jedno sto dva. Děkuji.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se hlasování? (Sedm.) Sedm. Sněmovna národů zákon přijala.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Ptám se poslanců zvolených ve Sněmovně lidu, kdo souhlasí s navrženým zněním zákona ve znění doplňků, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Jedno sto čtyři.) Jedno sto čtyři. Děkuji.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se hlasování? (Šest.) Šest. Děkuji. I Sněmovna lidu tento zákon přijala.

Vzhledem k souhlasným usnesením obou sněmoven mohu konstatovat, že Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky schválilo zákon o dluhopisech. (Potlesk.)

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 62, SL č. 106, SN č. 108)

Vážení poslanci, vzhledem k tomu, že by bylo dobré, kdybychom neprodlužovali dnešní program schůze - mám na mysli časový program - vzhledem k tomu, že chceme jít na seminář - chtěl bych vás požádat, abychom teď nedělali přestávku a pokračovali v jednání druhým bodem, to jest změnami zákona školského.

2

Máme na pořadu návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol - školský zákon - ve znění zákona č. 171/1990 Sb., tisk č. 224 a společnou zprávu výborů Sněmovny lidu a výborů Sněmovny národů - tisk 308. Jde o iniciativní návrh poslanců a prosím poslance Bohumila Janču, aby za iniciativní skupinu poslanců návrh odůvodnil.

Poslanec SL B. Janča: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, vážení hosté, stává se téměř pravidlem, že když se na pořad jednání tohoto Federálního shromáždění dostanou otázky školství, je to téměř vždycky apel, že ve výchově a vzdělávání naší mladé generace není všechno v pořádku. Tak tomu bylo letos v květnu, kdy se na půdě tohoto parlamentu schvalovala novela školského zákona z roku 1984, zákona, který byl plně poplatný ideologii tehdejších let, ale kdy se současně muselo čelit i nebezpečí, které hrozilo absolventům základních škol ze strany některých podniků, které chtěly nejen omezovat, ale dokonce zrušit jejich profesní přípravu. Tak je tomu i dnes, kdy střední odborná učiliště jsou postavena před další, ještě větší nebezpečí. Proto mi dovolte, abych jménem skupiny poslanců, jejichž jména máte uvedena v tisku č. 224, vám předložil návrh na doplnění a změny zákona č. 229/1984 Sb., ve znění zákona č. 171/1990 Sb., tedy školského zákona. Jedině jeho další novelizací můžeme dosáhnout takové právní úpravy, která by zajistila existenci profesionální přípravy žáků na povolání a současně zachránila vyučovací kapacity pro potřeby škol. Iniciativu nás, poslanců, vyburcovaly nejen stohy dopisů od pracovníků učilišť a obava o osud učňovského školství ze strany rodičů i široké veřejnosti, ale zejména zájem České národní rady a Slovenské národní rady a ministerstev školství obou republik, vzniklou situaci co nejrychleji řešit. V těchto dnech projednáváme ve výborech mimo jiné zákony i návrh transformačního zákona, jehož nelehkým úkolem je stanovit podmínky, za kterých bude prováděno odstátnění majetku státních subjektů a jeho převedení do soukromých rukou. Musíme si však uvědomit, že součástí tohoto majetku, součástí komplexů budov a vybavení jsou i zařízení středních odborných učilišť. Jejich prodejem by byla nejen omezena, ale dokonce znemožněna příprava žáků na zvolená povolání i možnost uplatnit právo na vzdělání vyplývající z ústavy. Jde tedy o to, aby v období , kdy se ruší státní vlastnictví, ale soukromý sektor se ještě nestabilizoval, byly z převodu vyloučeny budovy škol, středisek pracovního vyučování a majetek sloužící k přípravě, výchově a vzdělávání mládeže. Jedině tak se podaří zajistit výuku žáků, kteří vycházejí ze základních škol, zamezit negativním sociálním dopadům, zejména na generaci patnáctiletých, a přitom ani v nejmenším nenarušit proces privatizace. Náš zájem se netýká jen úzkého resortu školství, protože v České a Slovenské Federativní Republice bylo ještě letos v červnu 957 středních odborných učilišť, z toho 646 v České a 311 ve Slovenské republice, ve kterých se připravovalo téměř 60 % absolventů základních škol. Celkem se učilo 465 tisíc žáků, z toho 310 tisíc v České a 155 tisíc ve Slovenské republice. Při zaměstnání si na těchto učilištích zvyšuje kvalifikaci dalších 47 200 občanů, z toho 28 000 v České a 19 200 ve Slovenské republice. Tato čísla se však postupně stále mění k horšímu. Rada učilišť v obou republikách stojí před vážnými, pro ně neřešitelnými překážkami a některá z nich jsou již dokonce před likvidací. Předpoklad, že už dnes je zhruba 25 - 30 % žáků ohroženo nedokončením učebního poměru, není nijak přehnaný. Hlavními důvody tohoto stavu je jednak restrukturalizace, rozpad velkých organizací na menší, zánik některých podniků, zejména v působnosti dřívějších národních výborů, nebo problémy ekonomického charakteru, jednak důsledky nově přijatých zákonů. Na základě zákona o nebytových prostorách bylo některým učilištím zrušeno užívací právo nebo dostala výpověď z nebytových prostor, z restitučního zákona vyplynulo vrácení požadovaných objektů původním majitelům. Malá privatizace znamenala zrušení některých středisek praktického vyučování a ztrátu míst pro výuku učňů. A k omezování praktické výuky docházel ještě z mnoha dalších důvodů, např. pro nezájem o výchovu žáků, rozprodáním zařízení nebo změnou či omezením činnosti podniku. To vše signalizuje nebezpečí, že již v současné době je přímo ohrožena příprava na povolání značné části mládeže.

Aby se situace dále nezhoršovala, předkládáme návrh zákona, tisk 224, ve znění společné zprávy (tisk 308). Jeho formulace je vedena snahou, aby nejbližší období přechodu k tržnímu hospodářství nezpůsobilo ve školské a sociální sféře škody, které by později nebylo možno napravit. Proto se jako přechodné opatření navrhuje převedení majetku středních odborných učilišť, která byla dosud součástí státních podniků, do vlastnictví státu. Učiliště se tak stanou právními subjekty, které se souhlasem ministerstev školství mohou ve své působnosti zřizovat ústřední orgány státní správy nebo družstva.

Tím, že se učňovské školství dostane do kompetence resortů, bude zachován vztah mezi učilišti a podniky, stát bude mít možnost uplatnit svůj vliv nad tímto druhem škol stejně tak, jak je tomu ve většině vyspělých zemí, a hlavně bude mít možnost dávat do souladu celospolečenské zájmy se zájmy podnikatelů.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, o tom zda tisíce žáků v učňovských zařízeních dokončí své učení, zda celá další generace mladých lidí bude mít možnost uplatnit právo na vzdělání, záleží právě na nás, právě dnes a právě na tomto místě.

Proto doporučuji oběma sněmovnám předložený návrh zákona schválit. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský Děkuji poslanci Jančovi za navrhovatele.

Návrh projednaly výbory sociální a kulturní, výbory hospodářské, výbory pro životní prostředí, pro plán a rozpočet, výbory ústavně právní obou sněmoven. Prosím nyní společného zpravodaje výboru Sněmovny národů poslance Kornela Smržíka, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec K. Smržík: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia poslanci, vážení hostia, iniciatívny návrh skupiny poslancov Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky na zmenu niektorých ustanovení zákona č. 29/1984 Zb., o sústave základných a stredných škôl, v znení zákona č. 171/1990 Zb. bol zodpovedne prerokovaný vo výboroch ústavno-právnych, pre plán a rozpočet, hospodárskych, pre životné prostredie, sociálnych a kultúrnych Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia.

V týchto výboroch bolo zhodne konštatované, že návrh zákona sleduje ako prechodné opatrenie zachovať majetok stredných odborných učilíšť, ktoré dosiaľ boli súčasťou štátnych podnikov vo vlastníctve štátu. Tento návrh nebráni privatizácii a uplatneniu trhového hospodárstva voči štátnym podnikom. Zakladateľmi učilíšť sa podľa návrhu stanú ústredné orgány štátnej správy, ktoré budú zabezpečovať celospoločenský záujem na výchove a vzdelávaní mládeže. Navrhované riešenia by mali platiť do času, než začnú fungovať ekonomické nástroje riadenia, predovšetkým racionálny daňový systém.

S predloženým návrhom zmien školského zákona (tlač 224) poslanci vo výboroch oboch snemovní vyslovili v zásade súhlas. Výbory ústavnoprávne, hospodárske a pre životné prostredie odporučili prijať pozmeňovacie návrhy, na ktorých sa výbory uzniesli. Tieto návrhy sa nedotýkajú vlastnej podstaty navrhovanej zákonnej úpravy, upresňujú iba postup a lehoty pri riešení naliehavých problémov. Navrhované zmeny sú obsiahnuté v spoločnej správe výborov snemovní, tlač 308, ktorú máme všetci k dispozícii. Výbory pre plán a rozpočet požiadali, aby na overenie dôvodovej správy vo vzťahu k štátnym rozpočtom republík boli vyžiadané stanoviská príslušných výborov národných rád a pri ďalšom prerokúvaní navrhovaných zmien školského zákona s nimi boli oboznámené výbory sociálne a kultúrne. Navrhované zmeny v spoločnej správe so stanoviskami výborov národných rád sme prerokovali na spoločnej schôdzi výborov sociálnych a kultúrnych oboch snemovní 22. novembra 1990 a vyslovili sme s nimi súhlas.

Vážené poslankyne, vážení poslanci, návrh na zmenu niektorých ustanovení platného školského zákona, tlač 224, bol predložený v zmysle rokovacieho poriadku Federálneho zhromaždenia na zaujatie stanoviska Slovenskej národnej rade a Českej národnej rade.

Výbory oboch národných rád návrh novely školského zákona prerokovali, vyslovili s ním súhlas a odporučili jeho prijatie. Navrhnuté drobné formulačné úpravy boli zohľadnené pri spracovaní spoločnej správy. Okrem toho výbor rozpočtový a kontrolný Českej národnej rady k požiadavke výborov pre plán a rozpočet Federálneho zhromaždenia oznámil, že nepedagogickí pracovníci stredných odborných učilíšť boli v celom rade prípadov platení štátnymi podnikmi. Preto treba zabezpečiť delimitáciu mzdových prostriedkov pre tých pracovníkov, ktorým bola mzda refundovaná, pretože stredné odborné učilištia budú príspevkové organizácie a do štátneho rozpočtu nebude prevedený odvod z miezd týchto pracovníkov a pracovníkov stredných odborných učilíšť.

Národohospodársky výbor Českej národnej rady, ktorý tiež s návrhom zákona vyslovil súhlas, konštatoval, že je nutné očakávať určité zvýšenie rozpočtových nákladov z titulu poskytnutia právnej subjektivity stredným odborným učilištiam, prípadne i niektorým strediskám praktického vyučovania. K tomu chcem poznamenať, že náklady, ktoré štát na vzdelanie a výchovu mládeže vynakladá, je hodnotná a účelná investícia a vráti sa nám tým, že budeme mať vzdelaných odborníkov, ktorých už teraz tak súrne potrebujeme.

Výbory Slovenskej národnej rady sa vyjadrili v tom smere, že návrh predložený poslancami Federálneho zhromaždenia vytvára potrebnú právnu normu na postupné riešenie učňovského školstva v procese hospodárskej reformy a súčasne i prechodné opatrenia na zachovanie majetku stredných odborných učilíšť. Predložený návrh zákona vyzdvihuje tiež spoločenský záujem na výchove a vzdelávaní mládeže.

Ako spoločný spravodajca výborov Snemovne národov odporúčam Snemovni národov schváliť predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 29/1984 Zb., o sústave základných a stredných škôl (školský zákon) v znení zákona 171/1990 Zb. (tlač 224) v znení spoločnej správy výborov Snemovne národov a Snemovne ľudu (tlač 308). Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci Smržíkovi a prosím o slovo společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance Bártu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec B. Bárta: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, vážení hosté, předložený návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol ve znění zákona č. 171/1990 Sb., tzv. školský zákon, řeší naléhavé otázky a problémy učňovského školství. Při projednávání novely školského zákona ve výborech sněmoven byli poslanci shodného názoru, že je nezbytné zachovat soustavu učňovského školství a vytvořit pro její existenci a činnost v procesu ekonomické reformy potřebné podmínky. Rozpad soustavy přípravy mládeže pro výkon dělnických povolání a odborných činností odpovídající příslušnému učebnímu oboru by znamenal podstatné omezení přístupu ke vzdělání a měl vážný sociální dopad, tj. nezaměstnanost absolventů průvodními jevy. Z těchto důvodů poslanci ve výborech Federálního shromáždění zásadně souhlasili s navrhovanou úpravou, podle níž by učňovské školství bylo na přechodnou dobu převedeno převážně do působnosti ústředních orgánů státní správy. K návrhu zákona byly ve výborech ústavně právních, hospodářských, pro životní prostředí, sociálních a kulturních navrženy pozměňovací návrhy k paragrafům 10, 11, 11a a upřesnění ustanovení článku II o účinnosti navrženého zákona. Pozměňovací návrhy jsou zpracovány ve společné zprávě výborů sněmoven, jak máte před sebou tisk číslo 308. K projednávanému návrhu zákonné úpravy, který byl podle § 38 jednacího řádu Federálního shromáždění zaslán vládě České a Slovenské Federativní Republiky, zaujala federální vláda na své schůzi, konané dne 22. 11. 1990 kladné stanovisko a považuje jej za potřebný. Doporučila provést v návrhu následující úpravy: pokud státní podniky, které zůstávají zachovány, mají střední odborná učiliště, jež se osvědčila a hodlají je nadále provozovat, doporučuje zachovat dosavadní systém; doporučuje se též doplnit v ustanovení § 10 odst. 2., písm. b) (tisk č. 224) státní podniky, případně jejich právní nástupce v resortu spojů vzhledem k tomu, že vazba mezi státními podniky a středními odbornými učilišti v oblasti dopravy a spojů plně vyhovuje; dále vláda ČSFR konstatuje, že navrhovaná právní úprava bude mít dopad na státní rozpočet. V této souvislosti doporučuje, aby problematika komplexního finančního zabezpečení učňovského školství byla vyjádřena i v daňovém systému.

K doplňovacím návrhům federální vlády uvádím, že obdobné návrhy byly posuzovány v ekonomických výborech Federálního shromáždění. Výbory hospodářské doporučily řešení, které je obsaženo ve společné zprávě výborů (tisk 308 v bodě 1). Navrhují doplnit § 10 o odstavec 6, v němž je stanoveno, že požádá-li státní podnik nebo státní organizace nebo jejich právní nástupce, tj. akciová společnost příslušný orgán státní správy, který převzal střední odborné učiliště od tohoto státního podniku, aby jej mohl používat, je možno mu vyhovět a uzavřít o tomto užívání hospodářskou smlouvu. Současně se navrhuje, aby v případě, že smluvní podmínky by byly státním podnikem nebo státní organizací porušeny, popř. kdyby státní podnik, organizace nebo akciová společnost zanikly, zruší se celá smlouva. Podrobnosti určí vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy republik.

K druhému námětu vlády ČSFR poznamenávám, že není třeba měnit navrhované znění novelizace zákona obsažené ve společné zprávě výborů (tisk 308), neboť v § 11 odst. 4 se pamatuje na střední odborná učiliště v resortu spojů a resortu dopravy a na zachování jejich řešení, které se osvědčilo. Vláda ČSFR na svém zasedání dne 22. 11. 1990 při posuzování změn navržených poslanci Federálního shromáždění, týkajících se zejména učňovského školství, dále konstatovala, že péče o přípravu mládeže na dělnická povolání přechází podle navrhované úpravy ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci ve znění pozdějších předpisů převážně do působnosti republik. Vyzvala proto obě republikové vlády, aby k problematice učňovského školství věnovaly prvořadou pozornost. Stejné stanovisko zaznělo i při projednávání navrhované novely ve všech výborech sněmoven, které se problematikou učňovského školství zabývaly.

Považuji proto za potřebné zdůraznit aktuálnost úkolů řešit otázky učňovského školství koncepčně a v celém komplexu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP