Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pokud tomu dobře rozumím,
tak se zdá, že to odpovídá jednání
výborů, jak jste o něm hovořil.
Na základě tohoto vysvětlení můžeme
o návrhu na úpravu § 26 ve znění
zpravodajské zprávy, respektive doplňku,
který zpravodaj uvedl a vysvětlení ministra
financí nechat hlasovat.
Ptám se poslanců Sněmovny národů,
kdo souhlasí s tím, aby § 26 byl přijat
ve znění, které tu teď přečetl
společný zpravodaj poslanec Schneider, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Osmdesát jedna.) Děkuji.
Osmdesát jedna.
Kdo je proti? (Dva.) Dva.
Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet tři.)
Dvacet tři.
Sněmovna národů tento doplněk přijala.
Teď bude hlasovat Sněmovna lidu. Prosím poslance
Sněmovny lidu, kteří souhlasí s tímto
doplněným zněním § 26, nechť
zvednou ruku! (Hlasuje se.) (Osmdesát čtyři.)
Děkuji. Osmdesát čtyři.
Kdo je proti? (Tři.) Tři. Děkuji.
Zdržel se hlasování? (Dvacet.) Dvacet. I poslanci
Sněmovny lidu toto doplněné znění
přijali.
Nyní budeme hlasovat o návrhu zákona jako
celku ve znění zpravodajské zprávy
a ve znění doplňků, které jsme
přijali teď, při hlasování o
navržených změnách. Opět budou
hlasovat nejprve poslanci Sněmovny národů.
Ptám se poslanců Sněmovny národů,
kteří jsou pro to, abychom přijali tento
zákon ve znění, jak jsme právě
přijali, nechť zvednou ruku! (Hlasuje se.) (Jedno
sto dva.) Jedno sto dva. Děkuji.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Sedm.) Sedm. Sněmovna
národů zákon přijala.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Ptám
se poslanců zvolených ve Sněmovně
lidu, kdo souhlasí s navrženým zněním
zákona ve znění doplňků, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Jedno sto čtyři.) Jedno
sto čtyři. Děkuji.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Šest.) Šest.
Děkuji. I Sněmovna lidu tento zákon přijala.
Vzhledem k souhlasným usnesením obou sněmoven
mohu konstatovat, že Federální shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
schválilo zákon o dluhopisech. (Potlesk.)
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 62, SL
č. 106, SN č. 108)
Vážení poslanci, vzhledem k tomu, že by
bylo dobré, kdybychom neprodlužovali dnešní
program schůze - mám na mysli časový
program - vzhledem k tomu, že chceme jít na seminář
- chtěl bych vás požádat, abychom teď
nedělali přestávku a pokračovali v
jednání druhým bodem, to jest změnami
zákona školského.
Máme na pořadu návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
29/1984 Sb., o soustavě základních a středních
škol - školský zákon - ve znění
zákona č. 171/1990 Sb., tisk č. 224 a společnou
zprávu výborů Sněmovny lidu a výborů
Sněmovny národů - tisk 308. Jde o iniciativní
návrh poslanců a prosím poslance Bohumila
Janču, aby za iniciativní skupinu poslanců
návrh odůvodnil.
Poslanec SL B. Janča: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
vážení hosté, stává se
téměř pravidlem, že když se na
pořad jednání tohoto Federálního
shromáždění dostanou otázky školství,
je to téměř vždycky apel, že ve
výchově a vzdělávání
naší mladé generace není všechno
v pořádku. Tak tomu bylo letos v květnu,
kdy se na půdě tohoto parlamentu schvalovala novela
školského zákona z roku 1984, zákona,
který byl plně poplatný ideologii tehdejších
let, ale kdy se současně muselo čelit i nebezpečí,
které hrozilo absolventům základních
škol ze strany některých podniků, které
chtěly nejen omezovat, ale dokonce zrušit jejich profesní
přípravu. Tak je tomu i dnes, kdy střední
odborná učiliště jsou postavena před
další, ještě větší
nebezpečí. Proto mi dovolte, abych jménem
skupiny poslanců, jejichž jména máte
uvedena v tisku č. 224, vám předložil
návrh na doplnění a změny zákona
č. 229/1984 Sb., ve znění zákona č.
171/1990 Sb., tedy školského zákona. Jedině
jeho další novelizací můžeme dosáhnout
takové právní úpravy, která
by zajistila existenci profesionální přípravy
žáků na povolání a současně
zachránila vyučovací kapacity pro potřeby
škol. Iniciativu nás, poslanců, vyburcovaly
nejen stohy dopisů od pracovníků učilišť
a obava o osud učňovského školství
ze strany rodičů i široké veřejnosti,
ale zejména zájem České národní
rady a Slovenské národní rady a ministerstev
školství obou republik, vzniklou situaci co nejrychleji
řešit. V těchto dnech projednáváme
ve výborech mimo jiné zákony i návrh
transformačního zákona, jehož nelehkým
úkolem je stanovit podmínky, za kterých bude
prováděno odstátnění majetku
státních subjektů a jeho převedení
do soukromých rukou. Musíme si však uvědomit,
že součástí tohoto majetku, součástí
komplexů budov a vybavení jsou i zařízení
středních odborných učilišť.
Jejich prodejem by byla nejen omezena, ale dokonce znemožněna
příprava žáků na zvolená
povolání i možnost uplatnit právo na
vzdělání vyplývající
z ústavy. Jde tedy o to, aby v období , kdy se ruší
státní vlastnictví, ale soukromý sektor
se ještě nestabilizoval, byly z převodu vyloučeny
budovy škol, středisek pracovního vyučování
a majetek sloužící k přípravě,
výchově a vzdělávání
mládeže. Jedině tak se podaří
zajistit výuku žáků, kteří
vycházejí ze základních škol,
zamezit negativním sociálním dopadům,
zejména na generaci patnáctiletých, a přitom
ani v nejmenším nenarušit proces privatizace.
Náš zájem se netýká jen úzkého
resortu školství, protože v České
a Slovenské Federativní Republice bylo ještě
letos v červnu 957 středních odborných
učilišť, z toho 646 v České a 311
ve Slovenské republice, ve kterých se připravovalo
téměř 60 % absolventů základních
škol. Celkem se učilo 465 tisíc žáků,
z toho 310 tisíc v České a 155 tisíc
ve Slovenské republice. Při zaměstnání
si na těchto učilištích zvyšuje
kvalifikaci dalších 47 200 občanů, z
toho 28 000 v České a 19 200 ve Slovenské
republice. Tato čísla se však postupně
stále mění k horšímu. Rada učilišť
v obou republikách stojí před vážnými,
pro ně neřešitelnými překážkami
a některá z nich jsou již dokonce před
likvidací. Předpoklad, že už dnes je zhruba
25 - 30 % žáků ohroženo nedokončením
učebního poměru, není nijak přehnaný.
Hlavními důvody tohoto stavu je jednak restrukturalizace,
rozpad velkých organizací na menší,
zánik některých podniků, zejména
v působnosti dřívějších
národních výborů, nebo problémy
ekonomického charakteru, jednak důsledky nově
přijatých zákonů. Na základě
zákona o nebytových prostorách bylo některým
učilištím zrušeno užívací
právo nebo dostala výpověď z nebytových
prostor, z restitučního zákona vyplynulo
vrácení požadovaných objektů
původním majitelům. Malá privatizace
znamenala zrušení některých středisek
praktického vyučování a ztrátu
míst pro výuku učňů. A k omezování
praktické výuky docházel ještě
z mnoha dalších důvodů, např.
pro nezájem o výchovu žáků, rozprodáním
zařízení nebo změnou či omezením
činnosti podniku. To vše signalizuje nebezpečí,
že již v současné době je přímo
ohrožena příprava na povolání
značné části mládeže.
Aby se situace dále nezhoršovala, předkládáme
návrh zákona, tisk 224, ve znění společné
zprávy (tisk 308). Jeho formulace je vedena snahou, aby
nejbližší období přechodu k tržnímu
hospodářství nezpůsobilo ve školské
a sociální sféře škody, které
by později nebylo možno napravit. Proto se jako přechodné
opatření navrhuje převedení majetku
středních odborných učilišť,
která byla dosud součástí státních
podniků, do vlastnictví státu. Učiliště
se tak stanou právními subjekty, které se
souhlasem ministerstev školství mohou ve své
působnosti zřizovat ústřední
orgány státní správy nebo družstva.
Tím, že se učňovské školství
dostane do kompetence resortů, bude zachován vztah
mezi učilišti a podniky, stát bude mít
možnost uplatnit svůj vliv nad tímto druhem
škol stejně tak, jak je tomu ve většině
vyspělých zemí, a hlavně bude mít
možnost dávat do souladu celospolečenské
zájmy se zájmy podnikatelů.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, o tom zda tisíce žáků
v učňovských zařízeních
dokončí své učení, zda celá
další generace mladých lidí bude mít
možnost uplatnit právo na vzdělání,
záleží právě na nás, právě
dnes a právě na tomto místě.
Proto doporučuji oběma sněmovnám předložený
návrh zákona schválit. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský Děkuji poslanci Jančovi
za navrhovatele.
Návrh projednaly výbory sociální a
kulturní, výbory hospodářské,
výbory pro životní prostředí,
pro plán a rozpočet, výbory ústavně
právní obou sněmoven. Prosím nyní
společného zpravodaje výboru Sněmovny
národů poslance Kornela Smržíka, aby
přednesl zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
K. Smržík: Vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne, vážení
kolegovia poslanci, vážení hostia, iniciatívny
návrh skupiny poslancov Federálneho zhromaždenia
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky na zmenu
niektorých ustanovení zákona č. 29/1984
Zb., o sústave základných a stredných
škôl, v znení zákona č. 171/1990
Zb. bol zodpovedne prerokovaný vo výboroch ústavno-právnych,
pre plán a rozpočet, hospodárskych, pre životné
prostredie, sociálnych a kultúrnych Snemovne ľudu
a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia.
V týchto výboroch bolo zhodne konštatované,
že návrh zákona sleduje ako prechodné
opatrenie zachovať majetok stredných odborných
učilíšť, ktoré dosiaľ boli
súčasťou štátnych podnikov vo vlastníctve
štátu. Tento návrh nebráni privatizácii
a uplatneniu trhového hospodárstva voči štátnym
podnikom. Zakladateľmi učilíšť sa
podľa návrhu stanú ústredné orgány
štátnej správy, ktoré budú zabezpečovať
celospoločenský záujem na výchove
a vzdelávaní mládeže. Navrhované
riešenia by mali platiť do času, než začnú
fungovať ekonomické nástroje riadenia, predovšetkým
racionálny daňový systém.
S predloženým návrhom zmien školského
zákona (tlač 224) poslanci vo výboroch oboch
snemovní vyslovili v zásade súhlas. Výbory
ústavnoprávne, hospodárske a pre životné
prostredie odporučili prijať pozmeňovacie návrhy,
na ktorých sa výbory uzniesli. Tieto návrhy
sa nedotýkajú vlastnej podstaty navrhovanej zákonnej
úpravy, upresňujú iba postup a lehoty pri
riešení naliehavých problémov. Navrhované
zmeny sú obsiahnuté v spoločnej správe
výborov snemovní, tlač 308, ktorú
máme všetci k dispozícii. Výbory pre
plán a rozpočet požiadali, aby na overenie
dôvodovej správy vo vzťahu k štátnym
rozpočtom republík boli vyžiadané stanoviská
príslušných výborov národných
rád a pri ďalšom prerokúvaní navrhovaných
zmien školského zákona s nimi boli oboznámené
výbory sociálne a kultúrne. Navrhované
zmeny v spoločnej správe so stanoviskami výborov
národných rád sme prerokovali na spoločnej
schôdzi výborov sociálnych a kultúrnych
oboch snemovní 22. novembra 1990 a vyslovili sme s nimi
súhlas.
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, návrh na zmenu niektorých ustanovení
platného školského zákona, tlač
224, bol predložený v zmysle rokovacieho poriadku
Federálneho zhromaždenia na zaujatie stanoviska Slovenskej
národnej rade a Českej národnej rade.
Výbory oboch národných rád návrh
novely školského zákona prerokovali, vyslovili
s ním súhlas a odporučili jeho prijatie.
Navrhnuté drobné formulačné úpravy
boli zohľadnené pri spracovaní spoločnej
správy. Okrem toho výbor rozpočtový
a kontrolný Českej národnej rady k požiadavke
výborov pre plán a rozpočet Federálneho
zhromaždenia oznámil, že nepedagogickí
pracovníci stredných odborných učilíšť
boli v celom rade prípadov platení štátnymi
podnikmi. Preto treba zabezpečiť delimitáciu
mzdových prostriedkov pre tých pracovníkov,
ktorým bola mzda refundovaná, pretože stredné
odborné učilištia budú príspevkové
organizácie a do štátneho rozpočtu nebude
prevedený odvod z miezd týchto pracovníkov
a pracovníkov stredných odborných učilíšť.
Národohospodársky výbor Českej národnej
rady, ktorý tiež s návrhom zákona vyslovil
súhlas, konštatoval, že je nutné očakávať
určité zvýšenie rozpočtových
nákladov z titulu poskytnutia právnej subjektivity
stredným odborným učilištiam, prípadne
i niektorým strediskám praktického vyučovania.
K tomu chcem poznamenať, že náklady, ktoré
štát na vzdelanie a výchovu mládeže
vynakladá, je hodnotná a účelná
investícia a vráti sa nám tým, že
budeme mať vzdelaných odborníkov, ktorých
už teraz tak súrne potrebujeme.
Výbory Slovenskej národnej rady sa vyjadrili v tom
smere, že návrh predložený poslancami
Federálneho zhromaždenia vytvára potrebnú
právnu normu na postupné riešenie učňovského
školstva v procese hospodárskej reformy a súčasne
i prechodné opatrenia na zachovanie majetku stredných
odborných učilíšť. Predložený
návrh zákona vyzdvihuje tiež spoločenský
záujem na výchove a vzdelávaní mládeže.
Ako spoločný spravodajca výborov Snemovne
národov odporúčam Snemovni národov
schváliť predložený návrh zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 29/1984 Zb., o sústave základných
a stredných škôl (školský zákon)
v znení zákona 171/1990 Zb. (tlač 224) v
znení spoločnej správy výborov Snemovne
národov a Snemovne ľudu (tlač 308). Ďakujem
za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci
Smržíkovi a prosím o slovo společného
zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance
Bártu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
B. Bárta: Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, páni
poslanci, vážení hosté, předložený
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě
základních a středních škol ve
znění zákona č. 171/1990 Sb., tzv.
školský zákon, řeší naléhavé
otázky a problémy učňovského
školství. Při projednávání
novely školského zákona ve výborech
sněmoven byli poslanci shodného názoru, že
je nezbytné zachovat soustavu učňovského
školství a vytvořit pro její existenci
a činnost v procesu ekonomické reformy potřebné
podmínky. Rozpad soustavy přípravy mládeže
pro výkon dělnických povolání
a odborných činností odpovídající
příslušnému učebnímu oboru
by znamenal podstatné omezení přístupu
ke vzdělání a měl vážný
sociální dopad, tj. nezaměstnanost absolventů
průvodními jevy. Z těchto důvodů
poslanci ve výborech Federálního shromáždění
zásadně souhlasili s navrhovanou úpravou,
podle níž by učňovské školství
bylo na přechodnou dobu převedeno převážně
do působnosti ústředních orgánů
státní správy. K návrhu zákona
byly ve výborech ústavně právních,
hospodářských, pro životní prostředí,
sociálních a kulturních navrženy pozměňovací
návrhy k paragrafům 10, 11, 11a a upřesnění
ustanovení článku II o účinnosti
navrženého zákona. Pozměňovací
návrhy jsou zpracovány ve společné
zprávě výborů sněmoven, jak
máte před sebou tisk číslo 308. K
projednávanému návrhu zákonné
úpravy, který byl podle § 38 jednacího
řádu Federálního shromáždění
zaslán vládě České a Slovenské
Federativní Republiky, zaujala federální
vláda na své schůzi, konané dne 22.
11. 1990 kladné stanovisko a považuje jej za potřebný.
Doporučila provést v návrhu následující
úpravy: pokud státní podniky, které
zůstávají zachovány, mají střední
odborná učiliště, jež se osvědčila
a hodlají je nadále provozovat, doporučuje
zachovat dosavadní systém; doporučuje se
též doplnit v ustanovení § 10 odst. 2.,
písm. b) (tisk č. 224) státní podniky,
případně jejich právní nástupce
v resortu spojů vzhledem k tomu, že vazba mezi státními
podniky a středními odbornými učilišti
v oblasti dopravy a spojů plně vyhovuje; dále
vláda ČSFR konstatuje, že navrhovaná
právní úprava bude mít dopad na státní
rozpočet. V této souvislosti doporučuje,
aby problematika komplexního finančního zabezpečení
učňovského školství byla vyjádřena
i v daňovém systému.
K doplňovacím návrhům federální
vlády uvádím, že obdobné návrhy
byly posuzovány v ekonomických výborech Federálního
shromáždění. Výbory hospodářské
doporučily řešení, které je obsaženo
ve společné zprávě výborů
(tisk 308 v bodě 1). Navrhují doplnit § 10
o odstavec 6, v němž je stanoveno, že požádá-li
státní podnik nebo státní organizace
nebo jejich právní nástupce, tj. akciová
společnost příslušný orgán
státní správy, který převzal
střední odborné učiliště
od tohoto státního podniku, aby jej mohl používat,
je možno mu vyhovět a uzavřít o tomto
užívání hospodářskou smlouvu.
Současně se navrhuje, aby v případě,
že smluvní podmínky by byly státním
podnikem nebo státní organizací porušeny,
popř. kdyby státní podnik, organizace nebo
akciová společnost zanikly, zruší se
celá smlouva. Podrobnosti určí vyhláška
ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
republik.
K druhému námětu vlády ČSFR
poznamenávám, že není třeba měnit
navrhované znění novelizace zákona
obsažené ve společné zprávě
výborů (tisk 308), neboť v § 11 odst.
4 se pamatuje na střední odborná učiliště
v resortu spojů a resortu dopravy a na zachování
jejich řešení, které se osvědčilo.
Vláda ČSFR na svém zasedání
dne 22. 11. 1990 při posuzování změn
navržených poslanci Federálního shromáždění,
týkajících se zejména učňovského
školství, dále konstatovala, že péče
o přípravu mládeže na dělnická
povolání přechází podle navrhované
úpravy ústavního zákona č.
143/1968 Sb., o československé federaci ve znění
pozdějších předpisů převážně
do působnosti republik. Vyzvala proto obě republikové
vlády, aby k problematice učňovského
školství věnovaly prvořadou pozornost.
Stejné stanovisko zaznělo i při projednávání
navrhované novely ve všech výborech sněmoven,
které se problematikou učňovského
školství zabývaly.
Považuji proto za potřebné zdůraznit
aktuálnost úkolů řešit otázky
učňovského školství koncepčně
a v celém komplexu.