Pondělí 26. listopadu 1990

Čili je tu návrh poslance Soldáta, aby bod 2, tj. úprava školského zákona, byl přeřazen na zítřejší dopoledne. Ovšem nejsem si jist, zda můžeme dnes projednat návrh zákona o cenách. Poslanec Zeman.

Poslanec SN M.Zeman: Vážení kolegové, chtěl bych konstatovat, že výbory pro plán a rozpočet se budou k dopracování společné zprávy k vládnímu návrhu zákona o cenách vracet podle své dohody ještě dnes večer, protože v některých dílčích záležitostech nedospěly k dohodě. Tento harmonogram, samozřejmě, vyplýval z původního harmonogramu zákonů, který jsme dostali. Z tohoto důvodu můžeme respektovat i návrh zákona o cenách projednali zítra, a je technicky nemožné projednat ho dnes.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím tedy poslance, aby při hlasování vzali v úvahu toto stanovisko předsedy výboru pro plán a rozpočet.

Budeme hlasovat o návrhu poslance Soldáta na změnu navrženého programu jednání. Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny národů. Kdo je pro tuto změnu, nechť zvedne ruku! (Devět.) Děkuji, devět.

Kdo je proti? (Šedesát osm.) Děkuji. Šedesát osm.

Kdo se zdržel hlasování? (Třicet pět.) Děkuji. Třicet pět.

Sněmovna národů pozměňovací návrh nepřijala.

Nyní bude hlasovat Sněmovna lidu. P rosím poslance Sněmovny lidu, kdo souhlasí s pozměňovacím návrhem poslance Soldáta, nechť zvedne ruku! (Dvanáct.) Děkuji. Dvanáct.

Kdo je proti? (Padesát osm.) Děkuji. Padesát osm

Kdo se zdržel hlasování? (Čtyřicet.) Děkuji. Čtyřicet.

Návrh nebyl přijat.

Poslanec Ruml doporučuje, aby program schůze byl doplněn o bod, kterým je zpráva komise pro objasnění událostí ze 17. listopadu, tj. Průběžná zpráva komise o výsledcích její činnosti. Myslím, že k tomu není třeba nic dodávat. Rozhodnutí vyjádříme hlasováním.

Ptám se poslance Rumla: Bude zpráva podána písemně nebo bude podána jen ústně?

Poslanec SL J. Ruml: Jen ústně, v šestém bodě lnterpelace, podněty, návrhy.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: To je přece jenom něco jiného, než součást bodu šest, kde jsou interpelace, otázky. Tím se normálně rozumí interpelace a otázky, které směřují z řad poslanců k vládě. Toto je speciální problém. Myslím, že je třeba o tom hlasovat, a že by to bylo zařazeno jako poslední bod na jednání naší schůze, pokud nedojde k dalšímu rozšíření programu, který byl předložen.

Jsou ještě nějaké poznámky technické?

(Hlas z pléna: Kdyby poslanec Ruml byl tak laskav a řekl časový rozsah své zprávy.)

Poslanec SL J. Ruml: Ne více, než pět minut.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pokud by to měla být zpráva tak krátká, doporučoval bych přece jen, aby o tom bylo aspoň něco písemného, abychom se na to mohli připravit, protože máme-li o tom jednat, tak bychom skutečně asi měli vědět, o čem budeme jednat. Ale to, myslím není problém. Hlásí se poslanec Pohanka.

Poslanec SL M. Pohanka: Zpráva o činnosti této komise bude pravděpodobně spojena s jakýmisi organizačními problémy, tj. s její návazností na činnost výborů, v nichž jsou členy členové této komise. Například v ústavně právních výborech 5 členů současně pracuje v komisi pro vyšetření událostí 17. Listopadu a chybějí při práci ve výborech a zejména při hlasování. Tento stav je nyní delší dobu trvalý, denně se opakuje, a bylo by vhodné v souvislosti s činností té komise o tom také pohovořit, pokud nebude problém vyřešen novým jednacím řádem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský": Myslím že bychom měli přikročit k hlasování s tím, že poslanec Ruml za předpokladu, že se většina poslanců v obou sněmovnách vysloví pro to, aby tento bod byl zařazen na program jednání, zařídí, abychom dostali během tohoto týdne krátkou zprávu, maximálně v pondělí, v tom smyslu, jak o tom hovořil.

Budeme tedy hlasovat. Kdo z poslanců Sněmovny národů je pro to, aby program schůze tak, jak byl navržen, byl doplněn ještě o tento bod, nechť zvedne ruku! (Jedno sto.) Děkuji. Jedno sto poslanců.

Kdo je proti? (Nikdo.) Děkuji. Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? (Čtrnáct.) Děkuji. Čtrnáct.

Sněmovna národů návrh schválila.

Budeme hlasovat ve Sněmovně lidu. Ptám se poslanců Sněmovny lidu, kdo je pro rozšíření programu ve smyslu návrhu poslance Rumla, nechť zvedne ruku! (Jedno sto dva.) Děkuji. Sto dva.

Kdo se zdržel hlasování? (Čtyři.) Děkuji. Čtyři. Návrh byl schválen.

Teď je tu ještě návrh poslance Vidíma na doplnění parlamentní vyšetřovací komise k objasnění událostí 17. listopadu.

Já myslím, že by to bylo možné spojit s bodem, který jsme schválili jako součást našeho společného programu schůze. Doporučil bych ale, aby přece jen před tím, než to bude učiněno součástí tohoto jednání, se tímto návrhem zabývali předsednictva obou sněmoven a zástupci poslaneckých klubů, protože poslanecká komise byla volena jako zvláštní komise tohoto Federálního shromáždění. Tím, že jsou jí svěřeny ony vyšetřovací pravomoce ve smyslu novely zákona o jednacím řádu, tak je to komise sui generis. Čili před tím, než bude návrh předložen do Federálního shromáždění, bylo by vhodné, aby předsednictva obou sněmoven, poslanecké kluby to projednaly. Ale myslím, že není třeba, abychom o tom teď dávali hlasovat.

Ve smyslu těchto pozměňovacích návrhů byl program doplněn. Budeme teď hlasovat o celém návrhu programu 9. Společné schůze Federálního shromáždění.

Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny národů. Ptám se poslanců zvolených ve Sněmovně národů, kdo je pro? Prosím, poslanec Senjuk.

Poslanec SN R. Senjuk: Pane předsedo, já se omlouvám, ale pan kolega Vidím podal návrh na doplnění. Podle jednacího řádu by se o tomto návrhu mělo nechat hlasovat. Obávám se, že váš komentář k tomu mě neuspokojuje.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nevíte, jaký bude můj komentář. Upozorňuji na to, že návrhy se dávají písemně. Jedná se o písemných podkladech. Já jsem neřekl, že se o tom jednat nemá, jenom jsem doporučil, aby předtím, než se o tom jednat bude, jako součást zprávy poslance Rumla byly tyto otázky projednány v předsednictvech obou sněmoven a v poslaneckých klubech s tím, že poslanec Vidím musí svůj návrh, který bude součástí zprávy poslance Rumla, proti čemuž se zdálo, že nikdo nic nenamítá, proto jsem nenechával o tom speciálně hlasovat, dát písemně. Bez písemných podkladů Federální shromáždění v takovýchto otázkách jednat nemůže.

Hlásí se poslanec Vidím.

Poslanec SL J. Vidím: Já samozřejmě souhlasím s tím, aby tato moje žádost byla součástí zprávy poslance Rumla, ale připadá mi naprosto nevyhovující termín. Vy jste řekl, zařadit na závěr 9. společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů a pro funkčnost této komise se domnívám, že by se o tom mělo jednat nejpozději do příštího pondělí, tzn. do 3. 12. 1990.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Já myslím, že komise stejně během jednání Federálního shromáždění nemůže zasedat, podle mého soudu. Ty body, které má teď Federální shromáždění na programu nezbytně vyžadují, aby všichni členové se účastnili práce výboru. Nedovedu si osobně představit, že by poslanci se nezúčastnili jednání o ústavním zákonu o kompetencích. Myslím, že to není dost dobře možné. Poslanec Vidím.

Poslanec SL J. Vidím: V tom s vámi naprosto souhlasím a právě proto se týká tato moje žádost o rozšíření této komise o neposlance, kteří by pochopitelně mohli pracovat i po dobu permanentního zasedání Federálního shromáždění.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Já myslím, že to není možné, pane poslanče. Komise pracuje jako komise, je to poslanecká komise. Čili já myslím, že skutečně tento problém musíme řešit jako součást onoho problému, o kterém jsem hovořil.

Poslanec SL J. Vidím: Potom bych se tedy zeptal, zda platí to, co jste řekl, že projednání zprávy pana Rumla, jejichž součástí je i moje žádost, bude až na konci společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ano. Jsou ještě nějaké připomínky?

Poslanec SN J.Šedovič: Vážený pán predsedajúci, bolo tu citované zo zákona č. 32 o výkone poslaneckej funkcie, kde bol citovaný príkaz pre poslanca. Pokiaľ viem, tak v platnej Ústave v čl. 3 odst. 2 sa hovorí: "Poslanci sú povinní vykonávať svoj mandát osobne, podľa svojho svedomia a presvedčenia. Nie sú viazaní príkazmi, ktoré sa týkajú výkonu poslancov, výkonu poslaneckého mandátu". Ja by som prosil, aby toto bolo vysvetlené, zrejme mi to nie je jasné, či platí zákon č. 32, ktorý tu bol citovaný, alebo tento doplňujúci článok Ústavy.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Já myslím, že poslanci znají svoje povinnosti ve smyslu toho, co jim stanoví ústava, co jim stanoví zákon o poslancích, co jim stanoví zákon o jednacím řádu, takže není důvodu, abychom teď v rámci programu se zabývali výkladem ústavy i dalších zákonů. Pokud by to bylo navrženo, museli bychom to zařadit jako zvláštní bod programu a zatím se mi nezdá, že by to někdo vyžadoval. Čili doporučuji, abychom hlasovali o návrhu programu 9. společné schůze tak, jak byl navržen s doplňky, které jsme před tím schválili.

Ptám se poslanců Sněmovny národů, kdo souhlasí s navrženým programem 9. společné schůze, nechť zvedne ruku! (Jedno sto tři.) Děkuji. Jedno sto tři.

Kdo je proti? (Osm.) Osm. Děkuji.

Zdržel se někdo hlasování (Šest.) Děkuji. Šest. Sněmovna národů navržený program schválila.

Nyní budou hlasovat poslanci ze Sněmovny lidu.

Kdo souhlasí s navrženým programem, nechť zvedne ruku! (Jedno sto čtyři.) Děkuji. Jedno sto čtyři.

Kdo je proti? (Osm.) Děkuji. Osm.

Zdržel se hlasování? (Devět.) Děkuji. Devět. Rovněž Sněmovna lidu navržený program schválila.

(Poznámka redakce: usnesení SL č. 105, SN č. 107)

Můžeme přistoupit k prvnímu bodu dnešního jednání, tj.

1

Vládní návrh zákona o dluhopisech (tisk 238) a společná zpráva výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 287).

Nejprve prosím pana ministra financí, pana Václava Klause, aby tento návrh odůvodnil.

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážení poslanci a poslankyně, nedílnou součástí tržní ekonomiky je volný pohyb peněžních prostředků, tedy kapitálu prostřednictvím trhu. V rámci našich reformních kroků musíme proto urychleně vytvářet všechny nezbytné předpoklady pro existenci všech trhů, v našem případě i pro existenci finančního trhu. Pro jeho vznik je nutné vytvořit jednak věcné předpoklady a jednak odpovídající právní úpravu. Pokud jde o věcné předpoklady, bylo již v letošním roce umožněno podnikům a bankám, na základě rozhodnutí federální vlády, vydávat k financování svých rozvojových potřeb tzv. podnikové obligace. Dosud bylo schváleno vydání obligací zhruba dvěma stům podnikům v nominální hodnotě 4,2 mld. korun. Polovinu této částky představují volně obchodovatelné bankovní obligace vydané Komerční bankou v Praze a Všeobecnou úvěrovou bankou v Bratislavě. Obligace vydávané podniky jsou naopak v převážné míře určeny pro vlastní zaměstnance a nejsou volně obchodovatelné. Tento objem obchodovatelných cenných papírů není sice příliš vysoký, ale jejich dosavadní emisi lze považovat za dobrý start vytvoření finančního trhu, za start, který umožňuje, aby si podniky i občané na cenné papíry zvykli a aby se s nimi postupně naučili zacházet. Stejně naléhavé jako vytváření věcných předpokladů je nutné řešit i legislativní úpravu vznikajícího finančního trhu. V současné době nám chybí základní právní úprava cenných papírů i podmínek jejich obchodování. Právě proto se předložený návrh zákona o dluhopisech má stát vedle připravovaného zákona o burzách jednou ze základních právních norem, vytvářejících legislativní předpoklady pro vznik finančního trhu. Návrh zákona definuje dluhopis jako cenný papír, s nímž je spojeno právo jeho majitele vyžadovat splácení dlužné částky a vyplácení výnosů a současně povinnost toho, kdo dluhopis vydává, toto plnění poskytnout. Zákon se tedy nevztahuje na podílové účasti na majetku, zejména na akcie, nevztahuje se ani na směnky a jiné individuální závazky, jejichž funkce a náležitosti jsou upraveny zvláštními předpisy, především zákonem o akciových společnostech a zákonem směnečním a šekovým. Návrh zákona upravuje základní náležitosti dluhopisu, dále emisi a splácení dluhopisu a způsob stanovení jejich výnosu. Vydání dluhopisu je vázáno na povolení, která budou udělovat ministerstva financí v dohodě se Státní bankou československou. Povolení nebude třeba k vydání státních dluhopisů, které budou ve všech případech vydávány jen na základě zákona. Jmenovitě jsou v tomto zákoně upraveny 4 zvláštní druhy dluhopisů, tzv. hypoteční zástavní listy, státní dluhopisy, komunální obligace vydávané pro potřeby obcí a zaměstnanecké obligace.

Návrh zákona pamatuje i na majetkové sankce v případě vydání dluhopisu bez povolení nebo při nedodržení schválených podmínek emise. Při tvorbě zákona bylo přihlédnuto k naší dřívější právní úpravě a k současné právní úpravě a k současné právní úpravě cenných papírů v Rakousku a v Německu. Využity byly i poznatky a zkušenosti získané s vydáváním podnikových obligací v letošním roce a v neposlední řadě byla do návrhu zákona zapracována i doporučení expertů Mezinárodního měnového fondu a světové banky. S existencí cenných papírů nutně musí být spojena i možnost s nimi obchodovat. Sám tento předložený návrh zákona obchodování s nimi neupravuje.

Právní úprava obchodování s cennými papíry bude obsažena v zákoně o burze, jehož návrh bude v nejbližší době předložen k projednání federální vládě.

Dovolte mi, vyjádřit se ještě k námětům, které vznikly při projednávání zákona o dluhopisech ve výborech Federálního shromáždění. Kromě formulačních úprav uplatnily výbory k předloženému návrhu tyto čtyři základní připomínky, k nimž bych chtěl uvést několik poznámek.

Byl vysloven návrh vypustit ustanovení § 9, týkající se změn emisních podmínek během trvání emise. Důvodem tohoto návrhu ve výborech Federálního shromáždění byla snaha co nejvíce stabilizovat podmínky stanovené při vydávání dluhopisů. My zase víme, že se řada podmínek v dnešní době mění, výrazně se mění úrokové sazby oproti tomu, kdy ty dosavadní podnikové obligace mohly existovat. Proto to vede k tomu, že vypuštění tohoto paragrafu požadované výbory Federálního shromáždění, by znamenalo, že bude třeba po vydání tohoto zákona změnit emisní podmínky u většiny vydaných dluhopisů, neboť se nepočítalo s tak výrazným pohybem úrokových podmínek, ke kterému v posledním období dochází. Znamená to, že doporučujeme buď vrátit se k tomuto paragrafu, nebo ho uvést trochu v pozměněné variantě - jako paragraf pro přechodné období. Čili doporučujeme návrat k původní verzi.

Za druhé. Při jednání hospodářských výborů doporučili poslanci vypustit ustanovení § 12 a navrhnout neomezovat výši pevné úrokové sazby výnosu o zaměstnaneckých obligacích. Podle názoru poslanců by toto omezení vedlo ke snížení iniciativy organizací a v případě většího pohybu by emise pozbyla atraktivnosti.

Jako předkladatel nedoporučuji vypuštění § 12. Nechceme dopustit zejména v tomto přechodném období neomezenou možnost zvyšování výnosů u zaměstnaneckých akcií, tedy pro zaměstnance na úkor všeho dalšího.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP