Pátek 16. listopadu 1990

Poslanec SN L. Roman: Prosím vás pekne, pokiaľ ide o počet, to som chcet počuť od zástupcov navrhovateľa. A to, že som to počul na ústovnoprávnom výbore, tak úplne inak som to počul na rokovaní oboch snemovní, tak nad tým sa pozastavujem. Prečo by to nemohol a skôr by som povedal nemal odôvodniť navrhovateľ?

Předsedající předseda SL R. Battěk: Takže ještě pan ministr Dlouhý.

Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Dovolil bych si tedy poznámku. Jde o nepochopení toho, o co se snaží tento zákon. Tento zákon chce vyřešit problém zrátovosti. Tady nejde o to, v které části naší republiky je víc těch či oněch "pézetek", které jsou ztrátové nebo ziskové. Tady jde o to, abychom ztrátovost těchto podniků zahraničního obchodu kryli ze ziskovosti jiných podniků zahraničního obchodu. Nehleďme zde na teritoriální rozdělení, tam se jedná o to, že se kryje to, že ať v Čechách, nebo Slovensku je ztrátový podnik zahraničního obchodu, tak je mu tato ztráta vykryta. To je podstata tohoto zákonného opatření. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Batttěk: Děkuji za výklad pana ministra. Pan poslanec Roman ještě.

Poslanec SN L. Roman: Ešte by som chcel povedať na stanovisko pána ministra Dlouhého. Verím tomu, že ide o vykrytie stratovosti. Ale na druhej strane tá stratovosť sa prenáša aj do budúcnosti. Viete, že na Slovensku sú podniky väčšinou prvovýroby alebo spracovania surovín. Tieto podniky dovážajú velké množstvo zahraničných komponentov. Do budúcnosti je to negatívny dopad. Uvedomme si to. Som prekvapený, že sa to len kúskovite vysvetľuje a na tú otázku, ako to vyzerá v podnikoch na Slovensku, ako to vyzerá v podnikoch v Čechách, som zatiaľ odpoveď nedostal.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Poslanec Zukal se přihlásil s připomínkou, prosím.

Poslanec SL R. Zukal: Pan poslanec Roman skutečně nepochopil podstatu. Já mu ji přiblížím. Třeba Žiar nad Hronom, který je skutečně problematický a ztrátový, tuto ztrátu nese český dovozní podnik Metalimex.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji za vysvětlení. Ještě se hlásil poslanec Sněmovny lidu Vrchovský.

Poslanec SL L. Vrchovský: Nejen tento podnik v Žiaru, ale všechny ztrátové podniky budou tímto zákonem postaveny na úroveň ziskových. Vyrovnáváme ztrátu ziskem. Bereme odtamtud, kde máme, dáváme tam, kde nemáme. I na Slovensku.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, pane poslanče. Končím tímto rozpravu. Budeme hlasovat o protinávrhu. Může někdo formulovat proti návrh, o kterém budou sněmovny hlasovat?

(Hlas z pléna: Návrh poslance Romana - vypuštění odstavce 3 v § 2 v tisku 290.

Osobně se za tento návrh postavit nemohu, poněvadž konsistence zákona by byla narušena, jelikož při okamžiku přechodu na vnitřní směnitelnost by nebylo možné provést vyrovnání kursu.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Bude hlasovat Sněmovna národů o protinávrhu pana poslance Romana k vládnímu návrhu zákona o přepočtu devizových aktiv a pasiv. Pozměňovací návrh zní, aby byl vypuštěn odstavec 3 § 2.

Hlasují poslanci Sněmovny národů.

Kdo je pro tento návrh, nechť zmáčkne tlačítko a zdvihne ruku! (Osm.) Osm. Děkuji.

Kdo je proti? (Šedesát dva.) Šedesát dva. Děkuji.

Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet osm.) Dvacet osm. Děkuji.

Sněmovna národů pozměňovací návrh neodsouhlasila.

Hlasovat bude Sněmovna lidu.

Táži se poslanců Sněmovny lidu, kdo je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. (Čtyři.) Čtyři. Děkuji.

Kdo je proti? (Šedesát devět.) Šedesát devět. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování. (Dvacet.) Dvacet. Děkuji.

Také Sněmovna lidu neschválila tento protinávrh.

Budeme teď hlasovat o návrhu zákona jako celku. Hlasovat bude opět nejdříve Sněmovna národů.

Poslanci Sněmovny národů hlasují o předloženém návrhu zákona.

Kdo z poslanců Sněmovny národů je pro tento návrh zákona, nechť zvedne ruku a zmačkne tlačítko! (Sedmdesát osm.) Sedmdesát osm. Děkuji.

Kdo je proti? (Sedm.) Sedm. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvanáct.) Dvanáct. Děkuji.

Konstatuji, že Sněmovna národů navržený návrh zákona schválila. Hlasovat teď bude Sněmovna lidu.

Kdo z poslanců Sněmovny národů je pro navržený návrh zákona, jak byl projednán? Děkuji. Osmdesát osm.

Kdo je proti? (Tři.) Děkuji. Tři.

Kdo se zdržel hlasování? (Devět.) Děkuji. Devět.

Konstatuji, že obě sněmovny návrh schválily.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky schválilo zákon o přepočtu devizových aktiv a pasiv v oblasti zahraničních pohledávek a závazků organizací v souvislosti s kursovními opatřeními.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 58, SL č. 101, SN č. 97)

Děkuji panu ministru Dlouhému i panu náměstku Šourkovi za účast na našem jednání. Měli bychom teď přistoupit ještě k

6

Vládnímu návrhu zákona o metrologii (tisk 151) ve znění společné zprávy výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 293).

Z pověření vlády ČSFR návrh odůvodní ing. Vladimír Sulík, předseda Federálního úřadu pro normalizaci a měření. Já bych vás, pane předsedo, požádal, abyste návrh odůvodnil.

Předseda Federálního výboru pro normalizaci a měření V. Sulík: Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, doterajšia právna úprava metrológie sa svojím direktivním chápaním stala dnes už nepoužiteľnou v pôsobnosti odvetvových ministerstiev a najmä množstvom detailných právnych povinností pre výrobné podniky dostáva sa do rozporu s potrebami ekonomickej reformy. V súčasnosti obzvlášť výrazne vystupuje do popredia izolovanosť tejto právnej úpravy, ktorá nevytvára potrebné predpoklady pre dnes celkom nevyhnutnú medzinárodnú spoluprácu pri vzájomnom uznávaní nálezov metrologických orgánov u meradiel, ktoré sú predmetom medzinárodného obchodu.

Starostlivosť o potrebnú jednotnosť a správnosť meradiel a merania patrí historicko-dlhodobo k funkciám štátu. Technický vývoj si v tejto oblasti vyžiadal medzinárodné zjednocovanie už v minulom storočí, keď bola uzatvorená známa metrická konvencia.

V roku 1956 pristúpil náš štát k ďalšej medzinárodnej zmluve, ktorou bola zriadená velká medzinárodná organizácia pre legálnu metrológiu. Táto organizácia vydala vzorový zákon o metrológii ako vodidlo pri zjednocování legislatívy jednotlivých členských štátov.

Navrhnutý zákon vychádza z uvedeného medzinárodného dokumentu vo všetkých podstatných otázkach, týkajúcich sa štátnej správy v metrológii. Zmyslom navrhovaného zákona je preto dosiahnuť takú konformitu so zákonmi vyspelých štátov, aby bolo v budúcnosti možné pristúpiť k vzájomnému uznávaniu skúšok meradiel, ktoré sa realizuje podľa smernice Rady európských společnosti pre harmonizáciu právnych predpisov členských štátov týkajúcich sa predpisov o meradlách, ako aj meraní a skúšaní.

Z hľadiska vnútroštátneho návrh zabezpečuje systém prenosu hodnôt meracích jednotiek z medzinárodných etalónov na pracovné meradlá u podnikov a podnikateľov prostredníctvom štátnych a ostatných etalónov štátnej metrológie.

Návrh taktiež zabezpečuje v obvyklej miere vo vyspelých štátoch výkon štátnej správy pri overovaní a kontrole presnosti meradiel používaných jednak vo verejnom obchode ako podmienky, nevyhnutnej v záujme ochrany zákazníkov, jednak pokiaľ ide o zdravie, ochranu životného prostredia a pod.

Ďalej návrh v predkladanom znení umožňuje realizovať modemú právnu úpravu tohto úseku na dlhšie obdobie, pretože pri svojej relatívnej samostatnosti nie je bezprostredne viazaný na prebiehajúce zmeny hlavných právnych noriem nášho štátu, a proto odporúčam tento návrh na prerokovanie.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu předsedovi Sulíkovi. Konstatuji, že návrh projednaly výbory ústavně právní a hospodářské obou sněmoven. Prosím zpravodajku výborů SN paní poslankyni Drahomíru Kovaříkovou, aby podala zpravodajskou zprávu.

Společná zpravodavodajka výborů SN poslankyně D. Kovaříková: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, předkládaný návrh zákona o metrologii (tisk 151) ve znění společné zprávy (tisk 293); je jedním z mnoha zákonů, které bylo nutno přepracovat v souladu s novým pojetím i zaměřením česko-slovenské ekonomiky a návrh byl projednán v ČNR i SNR se dvěma připomínkami: hospodářské a ústavně právní výbory Federálního shromáždění návrh zákona projednaly a výsledkem je společná zpráva (tisk 293), kterou jste obdrželi. Obsahem této zprávy jsou především změny, ke kterým došlo na základě projednávání tohoto zákona v uvedených výborech v oblasti vymezené působnosti jednotlivých metrologických orgánů a vymezení působnosti státní správy o metrologii v tomto rozsahu. Ustředním orgánem jako v dosavadním zákoně je Federální úřad pro normalizaci a měření se sídlem v Praze. Základním odborným orgánem je Československý metrologický ústav se sídlem v Bratislavě, dosud jen pověřená organizace. Samozřejmě jsme mysleli i na Moravu. Základním výkonným orgánem je Státní metrologický institut se sídlem v Brně, dosud soubor ověřovacích středisek.

Zpráva akceptuje i připomínky Slovenské národní rady. Z důvodů, které jsem uvedla, doporučuji jako společný zpravodaj výborů Sněmovny národů přijmout zákon o metrologii (tisk 159) ve znění společné zprávy (tisk 293). Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji paní poslankyni Kovaříkové a prosím pana poslance Františka Magyara, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec F. Magyar: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, tlač 151 o metrologii prerokovali výbory ústavnoprávne 15. októbra na svojej spoločnej schdzi a odporučili ju uznesením č. 33 na schválenie. Na začiatku 7. spoločnej schôdze pán poslanec Čičmanec požiadal, aby tento bod bol vyčiarknutý a jeho žiadosti bolo vyhovené. Z programu 7. spoločnej schôdze bol tento bod vyčiarknutý. Včera sa dostavil pán poslanec Čičmanec na ústavnoprávne výbory, na ich spoločnú schdzu, kde bolo dohodnuté - a ja som len človek, mžem sa mýliť, ale mám taký záznam - že § 14, resp. 15 bude len konštatovať existenciu metrologického ústavu, resp. inštitútu, a že úlohy týchto inštitúcií budú jednak štatútom, jednak vyhláškami stanovené, a to z toho dvodu, že keď úlohy budú zakotvené v zákone, každá zmena vyžaduje novelu zákona. Novely zákonov však podrývajú právnu istotu, a preto ústavnoprávne výbory včera neodhlasovali práve návrh zákona o nebytových priestoroch. Ja som to chápal tak, že jedine existencia týchto inštitúcií bude zakotvená.

Dnes v tlači 293 vidím, že sú tam odseky 2 a 3, teda nezostáva nič iné, než že musíme hlasovať o týchto dvoch odsekoch, tak v § 14, ako i v § 15. Chápal som to včera tak, že tam nemajú byť. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu zpravodaji poslanci Magyarovi. Otvírám rozpravu. Písemnou přihlášku nemáme žádnou. Pan poslanec Čičmanec.

Poslanec SL P. Čičmanec: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia poslanci, predloha 151 mala niekoľko závažných nedostatkov a najväčší bol v tom, že nezakotvovala existenciu vrcholovej odbornej inštitúcie v ČSFR, československého metrologického ústavu s federálnou pôsobnosťou. Na druhej strane tam sú detailne takmer na 20 stranách popísané rôzne metrologické úlohy inštitúcií i omnoho nižších rangov. Preto som navrhol, aby tento ústav bol zahrnutý do zákona a to mu umožní lepšie uplatňovať tento zákon hlavne v styku s právnickými osobami, ktoré tu budú, teda s podnikmi súkromnými, ale i s akciovými spoločnosťami. Teda lepšie uplatňovať tento zákon v trhovom hospodárstve.

V hospodárskych výboroch tento návrh prešiel v pomerne širokom znení, ale v ústavnoprávnych výboroch vznikli pochybnosti, či je to potrebné a záver bol, že toto ustanovenie bude zakotvené v zakone, vrátane základných úloh, skrátenou formou v porovnaní s tým, ako to prešlo v hospodárskych výboroch. Pan posl. Magyar zrejme nepostrehol druhú časť uznesenia. Preto prosím, aby sa členovia tohto výboru v tomto zmysle vyjadrili.

V protinávrhoch, ktoré som dal, sa ďalej umiestnilo dodatočné stanovisko Federálneho úradu pre normalizáciu a meranie, ktorého predseda ing. Sulík je tu, v ktorom bol prijatý i § 15, kde sa určuje existencia a úlohy štátnych metrologických inštitútov. Celá záležitosť má výrazný odborný, ale i politický aspekt. Odborný v tom, že keď to tam bude zakotvené, zákon bude lepšie fungovať v praxi, lepšie ho bude možné uplatňovať.

A politický význam je v tom, že nezahrnutie takých významných inštitúcií do zákona, teda inštitúcií s federálnou psobnosťou, by sotva prispelo k dobrému fungovaniu metrologie v našej federácii. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Čičmancovi. Hlási sa eště niekto do rozpravy?

Poslanec SL P. Balgavý: Chcel by som len veľmi krátko stanovisko pána poslanca Čičmanca podporiť. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Též děkuji. Hlásí se ještě někdo? Pán poslanec Vosček.

Poslanec SN J. Vosček: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, krátko by som sa chcel vyjadriť k rokovaniu ústavnoprávneho výboru, ako tu hovoril pán poslanec Čičmanec. Zodpovedajú skutočnosti jeho údaje v tom zmysle, že v ústavnoprávnych výboroch bolo odhlasované rámcové znenie úloh Československého metrologického ústavu, ako aj Státneho metrologického inštitútu. Myslím, že návrh, ktorý je uvedený v spoločnej správe, tlač 293, týmto záverom zodpovedá a odporúčam ho prijať. Ďakujem.

Poslanec SN M. Tahy: V hospodárskych výboroch nebola tlač 151 pôvodne odporučená na rokovanie spoločnej schôdze oboch snemovní práve z toho dôvodu, že mal nedostatky, ktoré boli vlastne doplnením a prepracovaním odstránené. Teraz tento návrh zákona považujem za vhodný i v tomto znení, ako boli paragrafy 14 a 15 doplnené a považujem ho za funkčný a odporučujem ho na schválenie.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Slovo má poslanec Gyimesi.

Poslanec SL J. Gyimesi: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, považujem zákon za dobrý a potrebný, ale vzhľadom na to, že pracujem vo výbore, ktorý tento návrh zákona neprerokovával, dovoľte mi povedať tri malé poznámky.

Prvá sa týka § 6 odst. 1. Za prvou vetou odporučujem dopísať: Ešte pred zahájením výroby. Hovorí sa tu o tom, že novo vyrábané meradlá sa vyrábajú podľa schváleného typu. Druhá poznámka sa týka § 19 prvý odst., druhá veta odspodu. Namiesto úradného merača odporučujeme napísať "úradného metrológa". V § 21 navrhujeme zmeniť odstavec D takto: Organizácia, ktorá poskytla výkon kalibrácie meradla bez úpravy, alebo vyrábala, poprípade opravila meradlo bez registrácie predpísanej zákonom. Čo sa týka vykonávacej vyhlášky doporučujem zaradiť paragraf, ktorý by sa týkal tzv. priestupkov občanov na úseku podnikania z aspektu metrológie. Návrh znenia tohto paragrafu odovzdám tiež písomne. Znie takto: Priestupku sa dopustí občan, ktorý pri poskytovaní služieb alebo predaja tovaru na základe povolenia orgánu štátnej správy uvedie do obehu, alebo použije meradlo nepovolené predpisom, neoprávnene manipuluje s úradným meradlom.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Hlási sa eště niekto do rozpravy? Mám pocit, že nie. Pýtam sa spravodajcov, či zaznamenali všetky pripomienky? Predovšetkým ide o pozmeňovacie návrhy o ktorých musíme hlasovať.

Je tu poznámka, že jednotlivé návrhy tak, ako boli prednesené by mali odznieť v postoji pána navrhovateľa. Prosím, aby bol tak láskavý a vyjadril sa k tomu.

Předseda Federálního úřadu pro normalizaci a měření V. Sulík: Vážený pán predsedajúci, vážený pán predseda, páni poslanci, dovoľte, aby som sa vyjadril k návrhom. Návrh pána Magyara, ktorý sa týka samotnej správy, t.j. tlač 293, vidím racionálny v tom, že odstavec 3 hovorí o tom, čo by malo byť v štatúte, ktorý je zakotvený v odstavci 1 a podľa našeho názoru je určitým spôsobom voľne charakterizovaný tým, že charakteristika "môže vykonávať činnost a "daná činnost by bolo vhodné uplatniť v samotnom štatúte. Prosili by sme prijať také stanovisko.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP