Poslanec SN L. Roman: Prosím vás pekne, pokiaľ
ide o počet, to som chcet počuť od zástupcov
navrhovateľa. A to, že som to počul na ústovnoprávnom
výbore, tak úplne inak som to počul na rokovaní
oboch snemovní, tak nad tým sa pozastavujem. Prečo
by to nemohol a skôr by som povedal nemal odôvodniť
navrhovateľ?
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Takže ještě pan ministr Dlouhý.
Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý:
Dovolil bych si tedy poznámku. Jde o nepochopení
toho, o co se snaží tento zákon. Tento zákon
chce vyřešit problém zrátovosti. Tady
nejde o to, v které části naší
republiky je víc těch či oněch "pézetek",
které jsou ztrátové nebo ziskové.
Tady jde o to, abychom ztrátovost těchto podniků
zahraničního obchodu kryli ze ziskovosti jiných
podniků zahraničního obchodu. Nehleďme
zde na teritoriální rozdělení, tam
se jedná o to, že se kryje to, že ať v Čechách,
nebo Slovensku je ztrátový podnik zahraničního
obchodu, tak je mu tato ztráta vykryta. To je podstata
tohoto zákonného opatření. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Batttěk:
Děkuji za výklad pana ministra. Pan poslanec Roman
ještě.
Poslanec SN L. Roman: Ešte by som chcel povedať na stanovisko
pána ministra Dlouhého. Verím tomu, že
ide o vykrytie stratovosti. Ale na druhej strane tá stratovosť
sa prenáša aj do budúcnosti. Viete, že
na Slovensku sú podniky väčšinou prvovýroby
alebo spracovania surovín. Tieto podniky dovážajú
velké množstvo zahraničných komponentov.
Do budúcnosti je to negatívny dopad. Uvedomme si
to. Som prekvapený, že sa to len kúskovite
vysvetľuje a na tú otázku, ako to vyzerá
v podnikoch na Slovensku, ako to vyzerá v podnikoch v Čechách,
som zatiaľ odpoveď nedostal.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Poslanec Zukal se přihlásil s připomínkou,
prosím.
Poslanec SL R. Zukal: Pan poslanec Roman skutečně
nepochopil podstatu. Já mu ji přiblížím.
Třeba Žiar nad Hronom, který je skutečně
problematický a ztrátový, tuto ztrátu
nese český dovozní podnik Metalimex.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji za vysvětlení. Ještě se
hlásil poslanec Sněmovny lidu Vrchovský.
Poslanec SL L. Vrchovský: Nejen tento podnik v Žiaru,
ale všechny ztrátové podniky budou tímto
zákonem postaveny na úroveň ziskových.
Vyrovnáváme ztrátu ziskem. Bereme odtamtud,
kde máme, dáváme tam, kde nemáme.
I na Slovensku.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji, pane poslanče. Končím tímto
rozpravu. Budeme hlasovat o protinávrhu. Může
někdo formulovat proti návrh, o kterém budou
sněmovny hlasovat?
(Hlas z pléna: Návrh poslance Romana - vypuštění
odstavce 3 v § 2 v tisku 290.
Osobně se za tento návrh postavit nemohu, poněvadž
konsistence zákona by byla narušena, jelikož
při okamžiku přechodu na vnitřní
směnitelnost by nebylo možné provést
vyrovnání kursu.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Bude hlasovat Sněmovna národů
o protinávrhu pana poslance Romana k vládnímu
návrhu zákona o přepočtu devizových
aktiv a pasiv. Pozměňovací návrh zní,
aby byl vypuštěn odstavec 3 § 2.
Hlasují poslanci Sněmovny národů.
Kdo je pro tento návrh, nechť zmáčkne
tlačítko a zdvihne ruku! (Osm.) Osm. Děkuji.
Kdo je proti? (Šedesát dva.) Šedesát dva.
Děkuji.
Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet osm.)
Dvacet osm. Děkuji.
Sněmovna národů pozměňovací
návrh neodsouhlasila.
Hlasovat bude Sněmovna lidu.
Táži se poslanců Sněmovny lidu, kdo
je pro tento pozměňovací návrh, nechť
zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. (Čtyři.)
Čtyři. Děkuji.
Kdo je proti? (Šedesát devět.) Šedesát
devět. Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování. (Dvacet.) Dvacet.
Děkuji.
Také Sněmovna lidu neschválila tento protinávrh.
Budeme teď hlasovat o návrhu zákona jako celku.
Hlasovat bude opět nejdříve Sněmovna
národů.
Poslanci Sněmovny národů hlasují o
předloženém návrhu zákona.
Kdo z poslanců Sněmovny národů je
pro tento návrh zákona, nechť zvedne ruku a
zmačkne tlačítko! (Sedmdesát osm.)
Sedmdesát osm. Děkuji.
Kdo je proti? (Sedm.) Sedm. Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (Dvanáct.)
Dvanáct. Děkuji.
Konstatuji, že Sněmovna národů navržený
návrh zákona schválila. Hlasovat teď
bude Sněmovna lidu.
Kdo z poslanců Sněmovny národů je
pro navržený návrh zákona, jak byl projednán?
Děkuji. Osmdesát osm.
Kdo je proti? (Tři.) Děkuji. Tři.
Kdo se zdržel hlasování? (Devět.) Děkuji.
Devět.
Konstatuji, že obě sněmovny návrh schválily.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
schválilo zákon o přepočtu devizových
aktiv a pasiv v oblasti zahraničních pohledávek
a závazků organizací v souvislosti s kursovními
opatřeními.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 58, SL
č. 101, SN č. 97)
Děkuji panu ministru Dlouhému i panu náměstku
Šourkovi za účast na našem jednání.
Měli bychom teď přistoupit ještě
k
Vládnímu návrhu zákona o metrologii
(tisk 151) ve znění společné zprávy
výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů
(tisk 293).
Z pověření vlády ČSFR návrh
odůvodní ing. Vladimír Sulík, předseda
Federálního úřadu pro normalizaci
a měření. Já bych vás, pane
předsedo, požádal, abyste návrh odůvodnil.
Předseda Federálního výboru pro normalizaci
a měření V. Sulík: Vážený
pán predsedajúci, vážené panie
poslankyne, vážení páni poslanci, doterajšia
právna úprava metrológie sa svojím
direktivním chápaním stala dnes už nepoužiteľnou
v pôsobnosti odvetvových ministerstiev a najmä
množstvom detailných právnych povinností
pre výrobné podniky dostáva sa do rozporu
s potrebami ekonomickej reformy. V súčasnosti obzvlášť
výrazne vystupuje do popredia izolovanosť tejto právnej
úpravy, ktorá nevytvára potrebné predpoklady
pre dnes celkom nevyhnutnú medzinárodnú spoluprácu
pri vzájomnom uznávaní nálezov metrologických
orgánov u meradiel, ktoré sú predmetom medzinárodného
obchodu.
Starostlivosť o potrebnú jednotnosť a správnosť
meradiel a merania patrí historicko-dlhodobo k funkciám
štátu. Technický vývoj si v tejto oblasti
vyžiadal medzinárodné zjednocovanie už
v minulom storočí, keď bola uzatvorená
známa metrická konvencia.
V roku 1956 pristúpil náš štát
k ďalšej medzinárodnej zmluve, ktorou bola zriadená
velká medzinárodná organizácia pre
legálnu metrológiu. Táto organizácia
vydala vzorový zákon o metrológii ako vodidlo
pri zjednocování legislatívy jednotlivých
členských štátov.
Navrhnutý zákon vychádza z uvedeného
medzinárodného dokumentu vo všetkých
podstatných otázkach, týkajúcich sa
štátnej správy v metrológii. Zmyslom
navrhovaného zákona je preto dosiahnuť takú
konformitu so zákonmi vyspelých štátov,
aby bolo v budúcnosti možné pristúpiť
k vzájomnému uznávaniu skúšok
meradiel, ktoré sa realizuje podľa smernice Rady európských
společnosti pre harmonizáciu právnych predpisov
členských štátov týkajúcich
sa predpisov o meradlách, ako aj meraní a skúšaní.
Z hľadiska vnútroštátneho návrh
zabezpečuje systém prenosu hodnôt meracích
jednotiek z medzinárodných etalónov na pracovné
meradlá u podnikov a podnikateľov prostredníctvom
štátnych a ostatných etalónov štátnej
metrológie.
Návrh taktiež zabezpečuje v obvyklej miere
vo vyspelých štátoch výkon štátnej
správy pri overovaní a kontrole presnosti meradiel
používaných jednak vo verejnom obchode ako
podmienky, nevyhnutnej v záujme ochrany zákazníkov,
jednak pokiaľ ide o zdravie, ochranu životného
prostredia a pod.
Ďalej návrh v predkladanom znení umožňuje
realizovať modemú právnu úpravu tohto
úseku na dlhšie obdobie, pretože pri svojej relatívnej
samostatnosti nie je bezprostredne viazaný na prebiehajúce
zmeny hlavných právnych noriem nášho
štátu, a proto odporúčam tento návrh
na prerokovanie.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu předsedovi Sulíkovi. Konstatuji,
že návrh projednaly výbory ústavně
právní a hospodářské obou sněmoven.
Prosím zpravodajku výborů SN paní
poslankyni Drahomíru Kovaříkovou, aby podala
zpravodajskou zprávu.
Společná zpravodavodajka výborů SN
poslankyně D. Kovaříková: Vážený
pane předsedající, vážení
kolegové, předkládaný návrh
zákona o metrologii (tisk 151) ve znění společné
zprávy (tisk 293); je jedním z mnoha zákonů,
které bylo nutno přepracovat v souladu s novým
pojetím i zaměřením česko-slovenské
ekonomiky a návrh byl projednán v ČNR i SNR
se dvěma připomínkami: hospodářské
a ústavně právní výbory Federálního
shromáždění návrh zákona
projednaly a výsledkem je společná zpráva
(tisk 293), kterou jste obdrželi. Obsahem této zprávy
jsou především změny, ke kterým
došlo na základě projednávání
tohoto zákona v uvedených výborech v oblasti
vymezené působnosti jednotlivých metrologických
orgánů a vymezení působnosti státní
správy o metrologii v tomto rozsahu. Ustředním
orgánem jako v dosavadním zákoně je
Federální úřad pro normalizaci a měření
se sídlem v Praze. Základním odborným
orgánem je Československý metrologický
ústav se sídlem v Bratislavě, dosud jen pověřená
organizace. Samozřejmě jsme mysleli i na Moravu.
Základním výkonným orgánem
je Státní metrologický institut se sídlem
v Brně, dosud soubor ověřovacích středisek.
Zpráva akceptuje i připomínky Slovenské
národní rady. Z důvodů, které
jsem uvedla, doporučuji jako společný zpravodaj
výborů Sněmovny národů přijmout
zákon o metrologii (tisk 159) ve znění společné
zprávy (tisk 293). Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji paní poslankyni Kovaříkové
a prosím pana poslance Františka Magyara, aby přednesl
zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
F. Magyar: Vážený pán predsedajúci,
dámy a páni, tlač 151 o metrologii prerokovali
výbory ústavnoprávne 15. októbra na
svojej spoločnej schdzi a odporučili ju uznesením
č. 33 na schválenie. Na začiatku 7. spoločnej
schôdze pán poslanec Čičmanec požiadal,
aby tento bod bol vyčiarknutý a jeho žiadosti
bolo vyhovené. Z programu 7. spoločnej schôdze
bol tento bod vyčiarknutý. Včera sa dostavil
pán poslanec Čičmanec na ústavnoprávne
výbory, na ich spoločnú schdzu, kde bolo
dohodnuté - a ja som len človek, mžem sa mýliť,
ale mám taký záznam - že § 14,
resp. 15 bude len konštatovať existenciu metrologického
ústavu, resp. inštitútu, a že úlohy
týchto inštitúcií budú jednak
štatútom, jednak vyhláškami stanovené,
a to z toho dvodu, že keď úlohy budú zakotvené
v zákone, každá zmena vyžaduje novelu
zákona. Novely zákonov však podrývajú
právnu istotu, a preto ústavnoprávne výbory
včera neodhlasovali práve návrh zákona
o nebytových priestoroch. Ja som to chápal tak,
že jedine existencia týchto inštitúcií
bude zakotvená.
Dnes v tlači 293 vidím, že sú tam odseky
2 a 3, teda nezostáva nič iné, než že
musíme hlasovať o týchto dvoch odsekoch, tak
v § 14, ako i v § 15. Chápal som to včera
tak, že tam nemajú byť. Ďakujem.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu zpravodaji poslanci Magyarovi. Otvírám
rozpravu. Písemnou přihlášku nemáme
žádnou. Pan poslanec Čičmanec.
Poslanec SL P. Čičmanec: Vážený
pán predsedajúci, vážené kolegyne
a kolegovia poslanci, predloha 151 mala niekoľko závažných
nedostatkov a najväčší bol v tom, že
nezakotvovala existenciu vrcholovej odbornej inštitúcie
v ČSFR, československého metrologického
ústavu s federálnou pôsobnosťou. Na druhej
strane tam sú detailne takmer na 20 stranách popísané
rôzne metrologické úlohy inštitúcií
i omnoho nižších rangov. Preto som navrhol, aby
tento ústav bol zahrnutý do zákona a to mu
umožní lepšie uplatňovať tento zákon
hlavne v styku s právnickými osobami, ktoré
tu budú, teda s podnikmi súkromnými, ale
i s akciovými spoločnosťami. Teda lepšie
uplatňovať tento zákon v trhovom hospodárstve.
V hospodárskych výboroch tento návrh prešiel
v pomerne širokom znení, ale v ústavnoprávnych
výboroch vznikli pochybnosti, či je to potrebné
a záver bol, že toto ustanovenie bude zakotvené
v zakone, vrátane základných úloh,
skrátenou formou v porovnaní s tým, ako to
prešlo v hospodárskych výboroch. Pan posl.
Magyar zrejme nepostrehol druhú časť uznesenia.
Preto prosím, aby sa členovia tohto výboru
v tomto zmysle vyjadrili.
V protinávrhoch, ktoré som dal, sa ďalej umiestnilo
dodatočné stanovisko Federálneho úradu
pre normalizáciu a meranie, ktorého predseda ing.
Sulík je tu, v ktorom bol prijatý i § 15, kde
sa určuje existencia a úlohy štátnych
metrologických inštitútov. Celá záležitosť
má výrazný odborný, ale i politický
aspekt. Odborný v tom, že keď to tam bude zakotvené,
zákon bude lepšie fungovať v praxi, lepšie
ho bude možné uplatňovať.
A politický význam je v tom, že nezahrnutie
takých významných inštitúcií
do zákona, teda inštitúcií s federálnou
psobnosťou, by sotva prispelo k dobrému fungovaniu
metrologie v našej federácii. Ďakujem.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Čičmancovi. Hlási
sa eště niekto do rozpravy?
Poslanec SL P. Balgavý: Chcel by som len veľmi krátko
stanovisko pána poslanca Čičmanca podporiť.
Ďakujem.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Též děkuji. Hlásí se ještě
někdo? Pán poslanec Vosček.
Poslanec SN J. Vosček: Vážený pán
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, krátko by som sa chcel vyjadriť
k rokovaniu ústavnoprávneho výboru, ako tu
hovoril pán poslanec Čičmanec. Zodpovedajú
skutočnosti jeho údaje v tom zmysle, že v ústavnoprávnych
výboroch bolo odhlasované rámcové
znenie úloh Československého metrologického
ústavu, ako aj Státneho metrologického inštitútu.
Myslím, že návrh, ktorý je uvedený
v spoločnej správe, tlač 293, týmto
záverom zodpovedá a odporúčam ho prijať.
Ďakujem.
Poslanec SN M. Tahy: V hospodárskych výboroch nebola
tlač 151 pôvodne odporučená na rokovanie
spoločnej schôdze oboch snemovní práve
z toho dôvodu, že mal nedostatky, ktoré boli
vlastne doplnením a prepracovaním odstránené.
Teraz tento návrh zákona považujem za vhodný
i v tomto znení, ako boli paragrafy 14 a 15 doplnené
a považujem ho za funkčný a odporučujem
ho na schválenie.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Slovo má poslanec Gyimesi.
Poslanec SL J. Gyimesi: Vážený pán predsedajúci,
dámy a páni, považujem zákon za dobrý
a potrebný, ale vzhľadom na to, že pracujem vo
výbore, ktorý tento návrh zákona neprerokovával,
dovoľte mi povedať tri malé poznámky.
Prvá sa týka § 6 odst. 1. Za prvou vetou odporučujem
dopísať: Ešte pred zahájením výroby.
Hovorí sa tu o tom, že novo vyrábané
meradlá sa vyrábajú podľa schváleného
typu. Druhá poznámka sa týka § 19 prvý
odst., druhá veta odspodu. Namiesto úradného
merača odporučujeme napísať "úradného
metrológa". V § 21 navrhujeme zmeniť odstavec
D takto: Organizácia, ktorá poskytla výkon
kalibrácie meradla bez úpravy, alebo vyrábala,
poprípade opravila meradlo bez registrácie predpísanej
zákonom. Čo sa týka vykonávacej vyhlášky
doporučujem zaradiť paragraf, ktorý by sa týkal
tzv. priestupkov občanov na úseku podnikania z aspektu
metrológie. Návrh znenia tohto paragrafu odovzdám
tiež písomne. Znie takto: Priestupku sa dopustí
občan, ktorý pri poskytovaní služieb
alebo predaja tovaru na základe povolenia orgánu
štátnej správy uvedie do obehu, alebo použije
meradlo nepovolené predpisom, neoprávnene manipuluje
s úradným meradlom.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Hlási sa eště niekto do rozpravy? Mám
pocit, že nie. Pýtam sa spravodajcov, či zaznamenali
všetky pripomienky? Predovšetkým ide o pozmeňovacie
návrhy o ktorých musíme hlasovať.
Je tu poznámka, že jednotlivé návrhy
tak, ako boli prednesené by mali odznieť v postoji
pána navrhovateľa. Prosím, aby bol tak láskavý
a vyjadril sa k tomu.
Předseda Federálního úřadu
pro normalizaci a měření V. Sulík:
Vážený pán predsedajúci, vážený
pán predseda, páni poslanci, dovoľte, aby som
sa vyjadril k návrhom. Návrh pána Magyara,
ktorý sa týka samotnej správy, t.j. tlač
293, vidím racionálny v tom, že odstavec 3
hovorí o tom, čo by malo byť v štatúte,
ktorý je zakotvený v odstavci 1 a podľa našeho
názoru je určitým spôsobom voľne
charakterizovaný tým, že charakteristika "môže
vykonávať činnost a "daná činnost
by bolo vhodné uplatniť v samotnom štatúte.
Prosili by sme prijať také stanovisko.