Pátek 16. listopadu 1990

Protože je děláno všechno ve velkém spěchu, i tento zákon je třeba schválit co nejdříve. Protože to technicky nebylo možné dát opravené tisky do lavic, přečtu všechny změny, které nastaly. Zdánlivě jich bude hodně, ale většinou jde o drobné slovní úpravy. Bylo by rozumné, abyste si vzali text k ruce a vpisovali si poznámky. Všechny výbory se dohodly na těchto změnách: v § 2 odst. 1 se slova "může být přiznáno" nahrazují slovy "se přizná". (Hlasy ze sálu: To máme.) Mají to všichni už v nové upravené podobě? Takže není, co bych k tomu dodal.

Proto jen vyjádřením stanovisko: i my to shodně považujeme za dokument velmi nutný pro nastávající období, pro praxi. Text, který vlastně má evropskou úroveň a standart, v mnohém anticipuje další vývoj. Děkuji a vřele doporučuji, hlasujte pro tento zákon. Ještě prosím kolegu Kříže, který je do toho zasvěcen daleko víc, aby k tomu něco krátce řekl.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji zpravodaji poslanci Kobylkovi. Pokud poslanec Erik Kríž se chce ujmout slova, ať tak učiní.

Poslanec SL E. Kříž: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, budu stručný. Téměř 16 milionů občanů naší republiky má vůči demokratickému světu jeden dluh, který spočívá ve velkém množství našich byvalých a v některých případech opět již současných spoluobčanů, kteří našli v zahraničí po určitou dobu či trvale svůj druhý domov. Tento domov mohli získat právě na základě zákonů, které byly demokratickými státy přijaty s ohledem na Ženevskou konvenci z roku 1951 a další mezinárodně právní kroky. Jestliže směřujeme k demokratické společnosti, musíme světu i sobě dokázat, že toto směřování je smysluplné. Jedním z důkazů toho bude i přijetí předkládaného zákona a připojení se k Ženevské konvenci.

V minulosti bylo bývalým režimem často halasně deklarováno, jak jsou u nás zajištěna lidská práva, jak to s nimi bylo ve skutečnosti, dobře víme. Schválením zákona o uprchlících dáme jasně najevo, jak to prakticky myslíme s ochranou všelidských práv. Ukažme, že to myslíme vážně a tento návrh zákona, iniciovaný skupinou poslanců Federálního shromáždění v červnu t. r. společně s předloženými úpravami schvalme.

K tomu si dovolím ještě poznámku. Vesměs se nám podařilo maximum připomínek, které byly třemi výbory plus výborem zahraničním předloženy, zapracovat do předkládaných změn tak, že víceméně - jestliže nebudou další změny, které vyplynou z toho, že si to poslanci ještě přečetli - bychom neměli podle mého názoru příliš otálet se schválením. Základní změny jsou dány a vyjadřují vůli všech, kteří tady sedí. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Křížovi za doplnění zpravodajské zprávy. Protože nejsou žádné písemné připomínky, otvírám rozpravu. Prosím, hlásí se pan poslanec Šlápota.

Poslanec SL J. Šlápota: Pane předsedající, dámy a pánové, myslím, že málokdo z nás není pro tento zákon včetně mě. Trochu mi tady vadí, že předřečníci nepřipomněli, že i Evropa by si měla vzpomenout, že do této země v době fašismu byl přísun různých občanů jiných států, kteří zde hledali úkryt v demokratickém systému. Ne, že bychom my byli dlužníky, i když počty nedokážu srovnat.

Máme zde jeden názor, a je to názor i občanů, s kterými se v poslední době setkávame na předvolebních schůzích. Utvoříme zákon, ale trochu by tu také mělo zaznít, co vyvolá a jak jsme připraveni potom na opatření, která bude potřeba udělat. Proto by mne zajímalo kolik míst je připraveno pro případné občany jiných států, kteří přijdou na naše území, do jaké početné výše přijmeme tyto občany, kdy to začne být nepřijatelné, protože ve veřejnosti se mluví třeba o dvou milionech občanů a já si nedovedu představit v tomto zimním období, že by se o ně někdo dokázal postarat. A dále bych se chtěl zmínit o tom, že kdybychom toto nedokázali předem zajistit, tak by se zákon ukázal jako nepříliš ohleduplný k těm občanům, kteří by se vydali na emigrační pochod, nejsme připraveni na to, co vyvoláme. Je možné, že se v těchto zemích roznese, že u nás mohou pobýt přes určité období.

Je tady i náboženská otázka, proto mám dotaz, jak se to bude řešit třeba v Sovětském svazu, když v jedné republice vznikne třeba náboženské pronásledování, jestli se to bude vztahovat na občany jen dané republiky, nebo celého Sovětského svazu toho náboženského vyznání.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci, ještě s technickou připomínkou vystoupí poslanec Konečný a přihlásil se poslanec Dostál.

Poslanec SL J. Konečný: Rád bych odpověděl jenom na některé otázky svého předřečníka, protože patřím k jednomu z iniciátorů, kteří v červenci dávali interpelaci, aby byl tento zákon urychleně vypracován a přijat. Zabývali jsme se některými konkrétními otázkami u nás v zahraničním výboru i otázkou toho, jak to bude s finančními náhradami. Když jsme hovořili se zástupci ministerstva zahraničí, bylo nám sděleno, že je vytvořen rozpočet na příští rok zhruba, ovšem bylo to dáno jen jako určité měřítko, pro tři tisíce uprchlíků, pro které je vyčleněna částka 64 milionů korun. Jinak se počítá na každého uprchlíka a den se 150 korunami. To je opravdu zajištěná finanční dávka, která by měla zabezpečit uprchlíky kteří k nám přijdou. Zatím je to omezeno zhruba do tří tisíc uprchlíků.

Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, budu samozřejmě hlasovat pro zákon o uprchlících, ale v těchto souvislostech bych se chtěl zeptat na velice vážnou otázku. Jako člen komise pro odsun sovětských vojsk a ve skupině speciálně se zabývající uprchlíky jsem se dostal k informacím, že na naší východní, sovětské hranici je shromážděno nebo připraveno asi 2 miliony lidí, kteří hodlají opustit SSSR po otevření hranic. Je to číslo nemalé a rád bych se zeptal pana ministra Langoše, jak jsme připraveni řešit tuto mimořádnou situaci?

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Slovo má poslanec Kulan.

Poslanec SN P. Kulan: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, jsem strašně rád, že tento zákon můžeme dnes projednat a budu hlasovat pro to, aby byl přijat už z toho důvodu, že to není tak dávno, co jsem patřil k lidem, kteří vážně pomýšleli na odchod z této země, a doufal jsem že existuje ještě země, která mne a mou rodinu přijme. Doufám, že po událostech 17. listopadu nebudu muset já ani mé děti na toto pomýšlet. Byl bych rád, kdyby se naše země mohla stát aspoň dočasně domovem mnohých lidí, kteří nemají jinou možnost řešení své patové situace, do které se dostávají dík režimu, do něhož se narodili

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, slovo má poslankyně Čejková.

Poslankyně SL M. Čejková: Vážený pane předsedající, vážení páni a vážené dámy, když se objevili v Děčíně první rumunští uprchlíci, kteří byli vráceni z hranic tehdejší NDR, vyslechla jsem v autobuse tento rozhovor: Asi osmiletý chlapec se ptal babičky při pohledu na stanové městečko narychlo postavené na břehu Labe: "Babičko, proč jsou tady? - Protože je v Německu nechtěli. - My je taky nechceme, viď? - My je taky nechceme."

To je poměrně nevinná ukázka toho, jak mnoho musíme dohánět ve vtazích mezi lidmi. Před chvílí jsme schválili Úmluvu o právech dítěte. Můžeme však vidět v azylových střediscích děti v nouzi, ohrožené na životě, děti, které přijely s rodiči v naději, že jim naše země neupře pomoc. Vím, že nelze zavřít oči před problémy, které přijímání uprchlíků nese. Často slyším od lidí: "sami máme málo, a to se ještě máme dělit?" A přece i někteří chudí lidé se umí rozdělit o poslední sousto. Tak to znám z pohádek. Naštěstí jsou i mezi námi lidé, kteří jsou ochotni se rozdělit i o to málo.

Ještě mi dovolte na závěr poznámku k vystoupení poslanců Pohanky a Kulana. Přijetí zákona o uprchlících nám nejenom umožní dohonit to, v čem ještě zaostáváme za civilizovaným světem, ale budeme moci také oplatit pomoc, kterou našim občanům poskytovali v dobách pro nás nejtěžší obyvatelé jiných zemí. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Já také děkuji, paní poslankyně, za vaše dobrá slova. Hlásí se ještě poslanec Kříž.

Poslanec SL E. Kříž: Chtěl bych zde uvést na pravou míru některé věci, které už zde byly řečeny. Řeší se tady otázka, jestli dojde ke změnám ve státě. Ten náš je federativní a tedy jinak členěný než SSSR. Nevíme, jak se tam bude postupovat, ale v každém případě zákon umožňuje, aby se řešil konkrétní případ za konkrétních podmínek. Jestliže konkrétní člověk bude pronásledován z důvodu svého přesvědčení nebo náboženského vyznání, bude se podle toho postupovat. Dnes lze těžko předpokládat, jak se to tam bude vyvíjet. Není to řešeno ani v zákonech jiných zemí.

Co se týče otázky dvou milionů lidí, kteří stojí na hranicích, je to předpoklad. Ale právě proto je náš zákon tak koncipován, právě proto tam máme dánu klausuli, že cizinci musí tuto vůli stát se uprchlíkem projevit při přechodu - nikoliv po přechodu - u orgánů na hranici a pakliže dojde k určitým změnám v jeho zemi, může se pak sám rozhodnout, ale to se bude posuzovat opět v konkrétních případech. Takto postupují i jiné státy - že se zřejmě nebudou akceptovat nelegální přechody hranic. Tady je nutno si uvědomit, rozdílnost od azylové části naší ústavy, kde člověk, který požádá o azyl, má jiná práva. Uprchlíka a azylanta je třeba rozlišovat, uprchlík bude posuzován podle konkrétního případu, který u něj nastane.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Hlásí se ještě někdo s připomínkou? Není tomu tak. Prosím zpravodaje poslance Pohanku, aby se ujal slova.

Spravodaj výborů SL poslanec M. Pohanka: Děkuji poslanci Šlápotovi, že připomněl, co jsme při trochu důkladnější přípravě mohli také vzpomenout, že my se sami vracíme k naší lepší minulosti z hlediska demokratických tradic i v tomto směru. Dokud naše předválečná republika byla svobodná, přijímala, i když ne všechny, uprchlíky a azylanty ze zemí, kde už byl fašismus a lidé jím byli bezprostředně ohroženi.

Pokud jde o varování, zda budeme připraveni na to, co vyvoláváme, domnívám se, že my nic nevyvoláváme, že se spíš snažíme předvídat a předcházet v právní úpravě tomu, co přichází už dnes a co může přijít v budoucnu. Čili, abychom byli po právní stránce připraveni. Ten stav trvá. I když budeme mít jakoukoliv úpravu, nebo žádnou, lidé budou naší zemí procházet, popřípadě se do ní utíkat. Přitom máme za to, že jsme zemí transitní a pokud nebudeme z tohoto hlediska zemí propustnou, je třeba vyvodit i závěry pro počty uprchlíků, které budeme schopni přijmout. Slyšeli jsme tady, že se počítá s maximálním počtem 3 tisíce lidí ročně. Je to podstatně víc, než jsme uváděli z praxe Švýcarska, takže i s tím můžeme být spokojeni. To znamená, že ostatní, kteří k nám proniknou a postavení uprchlíka mít nebudou, nebudou existovat, oni budou mít jen některá práva, ale budou mít postavení cizinců. Oni si mohou vztah upravit jiným způsobem. Ovšem bude jim vždycky hrozit, že je tu chtít nebudeme, pokud nebudou pronásledováni skutečně do té míry, aby se jim poskytl azyl.

To, jak se vyvine situace v Sovětském svazu, jaké důvody povedou jeho obyvatele k tomu, že budou ze země prchat, zda půjde o náboženské důvody, je čistě spekulativní záležitost. Je více možností, jak se mohou vyvíjet poměry v Sovětském svazu. K tomu by nám asi mohl říci více pan ministr.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji zpravodajovi. Ptám se, zda chce ještě někdo vystoupit v rozpravě. Slovo má zpravodaj poslanec Kobylka.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Kobylka: Mám jen kratičkou poznámku ke katastrofickému vidění světa. Mám dojem, že někdo záměrně šíří takové zprávy, že milion lidí čeká na hranicích, aby sem vtrhl. Jde o demagogii. Přece bychom o tom už museli vědět něco konkrétnějšího. Mám dojem, že jde o záměrné šíření dezinformací.

Poslanec SN P. Dostál:Toto "záměrné šíření dezinformací" pochází z Úřadu pro uprchlíky.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Slovo má ministr Langoš.

Ministr vnitra ČSFR J. Langoš: Vážený pán predsedajúci, dámi a páni, k pripomenkam poslancov zo spoločných správ nemám výhrady, jako predkladateľ a navrhovateľ ich mžem akceptovať.

K obavám pred vlnou uprchlíkov z Východu poviem v krátkosti toto: Informácie o predpokladanej vlne utečencov sa líšia v počte od jedného milióna až po 40 až 60 miliónov. O tom, že na našich východných hraniciach čakajú 2 milióny utečencov na otvorenie hraníc, ja osobne neviem nič. Poslednú overenú správu som dostal asi pred desiatimi dňami. Vtedy sa na čs. - ukrajinských hraniciach stretli zástupcovia bezpečnosti ČSFR a Ukrajiny, aby prerokovali technické opatrenia, ktoré by jedna i druhá strana mala urobiť po otvorení hraníc. Sovietska strana nás ubezpečila, že k otvoreniu hraníc nedôjde pred 1. januárom 1991, že celá západná hranica Sovietskeho sväzu je zabezpečená ženijno-technicky, že sovietska strana nemá v úmysle tieto ženijno-technické zariadenia odstraňovať, že občania Sovietskeho sväzu budú chodiť len cez prechody, že sovietska strana prijme nejaké opatrania na reguláciu že nemá ísť o voľné cestovanie (k regulácii by zrejme malo dochádzať prideľovaním finančných prostriedkov), že sovietska strana je ochotná nám odovzdať zoznam tzv. kriminálene závadových osôb, ktoré by sme vracali späť, ak prejdú cez ich kontrolu.

Ministerstvá zahraničných vecí, vnútra, obrany a financí pripravili pre vládu návrh regulačných opatrení, ktoré by vláda mohla prijať po otvorení hraníc. Až bude návrh regulačných opatrení dokončený, môžeme vám ho predložiť. Pôjde, okrem iného, o regulačné opatrenia pasové, bude obmedzená doba pobytu. Zatial ide o návrh. Bude sa vyžadovať spiatočný cestovný lístok a pod. Ak bude situácia taká vážná, že Československo to nebude môcť zvládnuť, vláda bude ochotná vyhlásiť vízovú povinnosť.

Začiatkom budúceho týždňa sa mám stretnúť s ministrom vnútra Maďarskej republiky a v druhej polovici týždňa sa stretnem s ministrom vnútra Poľskej republiky. Chcem s nimi hovoriť o spoločných opatreniach na východnej hranici a chcem im navrhnúť, aby sa všetky tri vlády obrátili na vlády západoeurópskych štátov a upozorniti ich, že ak dôjde k predpovedanej migračnej vlne z Východu a Juhu, nebude to len problém nárazníkového pásu Poľsko-Československo-Maďarsko, ale bude to problém celoeurópsky a európske štáty by sa k tejto veci mali vyjadriť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu ministrovi za jeho závěrečný výklad. Ptám se ještě zpravodajů, zda chtějí něco říci. Nechtějí. Přistoupíme k hlasování.

Hlasovat budou nejprve poslanci Sněmovny národů. Hlasujeme o vládním návrhu zákona o uprchlících ve znění společné zprávy výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů.

Kdo z poslanců Sněmovny národů je pro tento návrh zákona tak, jak byl projednán, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. (Devadesát čtyři.) Devadesát čtyři.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Šest.) Šest.

Sněmovna národů návrh přijala.

Hlasovat nyní budou poslanci Sněmovny lidu. Kdo z nich je pro návrh zákona tak, jak byl projednán? (Sto osm.) Sto osm.

Kdo je proti? (Jeden.) Jeden.

Kdo se zdržel hlasování? (Dva.) Dva.

Konstatuji, že i Sněmovna lidu návrh schválila.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění ČSFR schválilo zákon o uprchlících. (Potlesk.)

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 57, SL č. 100, SN č. 96)

Přejdeme k dalšímu bodu našeho programu, kterým je

5

Vládní návrh zákona o přepočtu devizových aktiv a pasiv v oblasti zahraničních pohledávek a závazků organizací v souvislosti s kursovními opatřeními (tisk 285) a společná zpráva výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 290)

Vítám mezi námi ministra Vladimíra Dlouhého a prosím, aby tento vládní návrh odůvodnil.

Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych v zastoupení ministra financí pana Klause přednesl vládní návrh zákona o přepočtu devizových aktiv a pasiv v oblasti zahraničních pohledávek a závazků organizací v souvislosti s kursovními opatřeními. Budu stručný.

Jedná se v podstatě o velmi jednoduchý zákon, který zmocňuje ve své podstatě federální ministerstvo financí, aby situaci, kterou krátce popíši, řešilo svojí vyhláškou.

Vychází se ze dvou základních předpokladů. Za prvé z toho, že běžné kursové úpravy vyplývající z fungování tržního mechanismu na základě nabídky a poptávky jdou plně k tíži hospodářského výsledku organizací.

Za druhé z toho, že zásadní kursové úpravy, které byly provedeny jednak k 8. lednu t.r., jednak k 15. říjnu t.r. a případná další kursová opatření k zavedení vnitřní směnitelnosti československé koruny pro nositele devizových aktiv a pasiv řeší návrh tohoto zákona. Přepočet se týká pouze úzkého okruhu organizací, které jsou uvedeny v důvodové zprávě, především výlučně podniků zahraničního obchodu, u nichž je zahraniční obchodní činnost činností výlučnou, a které nemají možnost jinou hospodářskou činností dopady z provedených kursových úprav zohlednit.

Navrhovaná opatření jsou založena na kompenzaci ziskových a ztrátových dopadů z provedených kursovních opatření u uvedených organizací a v podstatě je bez nároku na zdroje ze státního rozpočtu. Vládní návrh specifikuje konkrétní koeficienty, podle kterých povedou organizace přepočet ke dni 8. ledna 1990, rozdělení za oblast volně směnitelných a clearingových měn i za oblast převoditelného rublu. Stejně tak je specifikováno, jak bude proveden přepočet devizových aktiv a pasiv v zahraniční měně k 15. říjnu pro příslušné organizace.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP