Pátek 16. listopadu 1990

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji paní poslankyni. Zdá se, že žádná písemná přihláška do rozpravy není. Táži se poslanců, zda chce někdo vystoupit k návrhu tohoto zákona? (Ne.) Zdá se, že tomu tak není.

Vzhledem k tomu, že nebyla rozprava, nebudu vám, pane místopředsedo, udělovat slovo.

Budeme hlasovat o tomto návrhu zákona. Prosím poslance, aby se dostavili do jednací síně. Obě sněmovny jsou usnášení schopné.

Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny národů. Kdo z poslanců Sněmovny národů souhlasí s navrženým zákonem, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Osmdesát šest.) Osmdesát šest. Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo. Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Táži se poslanců, kdo souhlasí s navrženým zákonem, ať zvedne ruku a stiksne tlačítko. (Jedno sto čtyři.) Jedno sto čtyři. Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo. Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Konstatuji, že návrh byl schválen. Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven, konstatuji, že Federální shromáždění souhlasí s odvoláním výhrad ustanovení mnohostranných mezinárodních smluv zakládajících obligatorní jurisdikci Mezinárodního soudního dvora.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 56, SL č. 99, SN č. 94)

Mám zde jedno upozornění: Prosíme členy mandátového a imunitního výboru Sněmovny národů, aby přišli do prostoru před hovornou č. 102 na krátké jednání. Jednání se uskuteční na začátku přestávky.

Vyhlašuji 20 minutovou přestávku.

(Jednání přerušeno v 15.00 hodin.)

(Jednání zahájeno 15.28 hodin.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vážené poslankyně, vážení poslanci, jsme usnášení schopni, budeme pokračovat v naší schůzi. Na programu je

4

Vládní návrh zákona u uprchlících - (tisk 239) - a společná zpráva výborů Sněmovny lidu a výborů Sněmovny národů - (tisk 288)

Vítám pana ministra vnitra Jána Langoše a prosím ho, aby odůvodnil návrh.

Ministr vnitra ČSFR J. Langoš: Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, k spoločenským paradoxom súčasného sveta patria aj vlny utečencov, ktorí narýchlo a väčšinou bez prostriedkov opúšťajú svoje domovy, aby unikli poprave, mučeniu, väzeniu, či iným formám perzekúcie, alebo jednoducho hladu a zime, lebo čím silnejší je štát a jeho aparát v kontrole a výchove svojich občanov, tým katastrofálnejšia býva aj jeho ekonomická úroveň.

Ochrana utečencov je požiadavkou predovšetkým mravnou, je atribútom slobodnej spoločnosti, v ktorej vládne právny poriadok.

Predkladám vám návrh zákona o utečencoch, ktorý má vytvoriť právny základ prístupu nášho štátu pri riešení problematiky utečencov. Utečenci z Albánska, Turecka, Rumunska a ďalších krajín totiž bez ohľadu na neexistenciu zodpovedajúcej právnej úpravy prichádzajú už niekoľko mesiacov a všetci, ktorí sa o nich starajú a musia rozhodovať o ich osude, sa pohybujú v právnom vákuu. Toto vákuum je pre aj tak dosť krehkú rovnováhu našej spoločnosti veľmi nebezpečné. Riešenie väčšiny prípadov musí byť odkladané a tak žijú v neistote utečenci, aj ľudia, ktorí ich pohyb na našom území hmotne a právne zabezpečujú. Každý mimoriadný prípad, ktorý je treba riešiť, má pri absencii právnej úpravy váhu precedensu. Náš štát je v nebezpečnej situácii chudobnej krajiny, ktorá musí prejsť tvrdou hospodárskou reformou. Vzhľadom na svoju polohu je tiež v nebezpečnej situácii krajiny, kde vlna utečencov krajín bývalého východného bloku narazí na uzatvorené hranice Európskeho spoločenstva.

Už tieto dva dôvody hovoria pre to, aby sme voči žiadateľom o priznanie postavenia utečenca postupovali dôsledne, podľa jasne vymedzených hľadísk. Naša krajina nemôže prijať neobmedzené množstvo utečencov, ktorí ju považujú len za tranzitný štát. Na druhej strane musíme byť schopní podať pomocnú ruku tým, ktorí sú perzekuovaní.

Predkladaný zákon poskytuje dostatočný priestor každému, kto je schopný preukázať nebezpečenstvo, ktoré mu hrozí. Umožňuje tiež poskytnúť morálnu a materiálnu pomoc takémuto žiadateľovi. Na druhej strane ručí našej spoločnosti za ochranu pred osobami, ktoré by chceli priznané postavenie utečenca zneužívať. Žiadateľovi ukladá po dobu pobytu na území našej republiky dodržiavať československý právny poriadok.

Federálna vláda svojim uznesením č. 513 zo dňa 26. júla 1990 uložila, okrem iného, spracovať koncepciu právneho riešenia pobytu cudzích štátnych príslušníkov, utečencov, na území ČSFR.

Na rokovaní federálnej vlády dňa 7. augusta 1990 bolo uložené predložiť do 30. septembra 1990 návrh zákonnej úpravy pobytu utečencov na území ČSFR.

Československý právny poriadok pozná len právo azylu, ktoré je upravené v článku 33 Ústavy - ústavný zákon č. 100/1990 Zb., ktoré priznáva právo politického azylu len "cudzím štátnym príslušníkom prenasledovaným za hájenie záujmov pracujúceho ľudu, za účasť na národno-oslobodzovacom boji, za vedeckú a umeleckú tvorbu, alebo za činnosť na obranu mieru". Takéto poňatie práva azylu však nezodpovedá záväzkom vyplývajúcim pre ČSFR ako signatára Všeobecnej deklarácie ľudských práv z ustanovenia článku 14 citovanej deklarácie - "každý ma právo vyhľadať si pred prenasledovaním útočisko v iných krajinách a používať tam azyl".

Cieľom navrhovanej právnej úpravy je teda vyplniť medzeru v československom právnom poriadku. Návrh zákona vychádza zo Ženevského dohovoru z roku 1951 a z Newyorského protokolu z roku 1967 o utečencoch. Obidva dokumenty majú dnes už univerzálny charakter a ich signatárom je viac ako 74 štátov.

Zákonná úprava vychádza z princípu, že priznanie postavenia utečenca zostáva - rovnako ako rozhodnutie o povolení vstupu a pobytu cudzinca na svojom území - prejavom suverenity každého štátu. Navrhovaná úprava rovnako ako medzinárodná prax vychádza zo zásady, že utečenec má vzhľadom na svoju špecifickú situáciu nárok na zvýhodnené postavenie oproti ostatným cudzincom. Jeho postavenie sa blíži postaveniu občana. Finančné náklady spojené so zabezpečením tohto privilegovaného postavenia nesie v celom rozsahu prijímací štáb.

Medzinárodná prax ukazuje, že príčiny migrácie sú rôzne, často je migrácia motivovaná hlavne ekonomickými dôvodmi. Preto je nevyhnutné vymedziť pojem "utečenec".

Toto presné vymedzenie pojmu, to znamená dôvody, ktoré zakladajú priznanie postavenia utečenca, sú uvedené v § 2 návrhu zákona a sú v súlade s vyššie uvedenými medzinárodnými dokumentami o utečencoch. Na základe iniciatívneho návrhu poslancov bol v priebehu prerokovania vo výboroch FZ doplnený za ustanovenie § 2 nový paragraf, na základe ktorého bude možné vo výnimočných individuálnych prípadoch priznať postavenie utečenca z dôvodu ochrany ľudských práv alebo z humanitárnych dôvodov v prípadoch, kedy žiadateľ nespĺňa podmienky stanovené v § 2 odsek 1 návrhu zákona. Prijatím tohto ustanovenia je reagované na závery Helsinského procesu. Návrh zákona o utečencoch upravuje postup orgánov štátnej správy v konaní o priznaní, poprípade o odňatí postavenia utečenca, práva a povinnosti žiadateľov o priznanie postavenia utečenca a povinnosti utečencov, formy spolupráce s vysokým komisárom OSN pre utečencov.

Pre vašu informáciu uvádzam, že na našom území sa v súčasnej dobe nachádza približne 730 cudzincov umiestnených v troch utečeneckých táboroch a to konkrétne v Bielej Brezovej 277, v Zastávce u Brna 210 a v Krásné Lípě 250. Z hľadiska národnostného zloženia je tu najviac Rumunov - 520, Angolčanov 100 a Sovietov - 40.

Prijatím zákona sa vytvárajú podmienky pre následné pristúpenie ČSFR k Ženevskému dohovoru OSN z roku 1951 a New Yorském protokolu OSN z roku 1967 o utečencoch. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu ministru Langošovi a konstatuji, že návrhy projednávaly výbory ústavně právní, sociální a kulturní, branné a bezpečnostní a výbory zahraniční. Jako zpravodajové jsou přihlášeni poslanec Jan Kobylka, ale nejdříve bych požádal zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance Milana Pohanku, člena ústavně právního výboru, aby přednesl svoji zpravodajskou zprávu.

Společný spravodaj výborů SL poslanec M. Pohanka: Vážené Federální shromáždění, vážení hosté! Den před prvním výročím naší studentské a občanské revoluce, den před návštěvou prezidenta země, která je většinou považována za nejsvobodnější, a která je nejčastěji vyhledávána lidmi toužícími po svobodě a pronásledovanými, máme dnes na programu naší společné schůze návrhy zákonů, které také naši vlast mohou významně přiblížit normám života a vztahů obvyklým v politicky, kulturně a sociálně vyspělém svobodném světě. Naše nenásilná revoluce, svobodné volby, masarykovská tradice - demokracie a humanita vyjadřovaná v projevech a dílech našeho nynějšího prezidenta se setkávají s všeobecným uznáním a respektem. Naším úkolem, domnívám se, je proměňovat jím vyslovené ideály této revoluce i do obecně závazné formy zákonných norem civilizovaného chování a demokratického způsobu života.

Proto jsme dnes už schválili naše připojení k mezinárodní Úmluvě o právech dítěte, proto jsme odvolali výhrady dřívějšího režimu k jurisdikci Mezinárodního soudního dvora, a proto nám federální vláda a právě zmíněné výbory předkládají návrh zákona o uprchlících. Jeho přijetím splatíme dluh zemím, které v uplynulých čtyřiceti letech s pochopením a nesobeckou podporou přijaly statisíce našich uprchlíků, jimž poskytly ochranu a novou existenci. Tento dluh ovšem nesplatíme přímo, nýbrž tak, že se v budoucnu podle svých sil a podle mezinárodních úmluv a konvencí budeme také my starat o uprchlíky zemí, ve kterých jim hrozí pronásledování v důsledku porušování obecně uznávaných lidských práv. Jistě se ocení, a také nás bude těšit a uspokojovat, že tak budeme a chceme činit, přestože sami máme a ještě dlouho budeme mít málo. Naše nevalné hospodářské poměry ovšem sotva povedou k tomu, abychom se stali obzvláště vyhledávanou nebo cílovou zemí uprchlíků, jakými jsou v Evropě například Švédsko nebo Švýcarsko.

Vládní experti při přípravě tohoto zákona sice přihlíželi k režimu pro uprchlíky platnému v těchto zemích, tedy cílových, ale sledovali pro nás vhodný model zemí zvaných tranzitní. Podrobně byla studována, i když zdaleka ne převzatá, zejména úprava rakouská.

Důsledně bylo rozlišováno mezi právem azylu a právem uprchlickým, kteréžto pojmy se často směšují a jejich rozdíl připomněl před chvílí pan ministr.

Zahraniční výbory za pomoci expertů proto připravily jako pracovní, orientační pomůcku k rozlišení těchto pojmů jakousi tabulku, která byla dodána pro potřebu poslanců do lavic. Je to jeden list, na kterém přehledně, ve sloupcích jsou oba pojmy porovnány. Jenom je třeba doplnit, co vypadlo, a to je v prvním sloupci, tam, kde se uvádějí důvody pro udělení, ve třetí kolonce, pod bodem 2 má být napsáno: "Toto právo nelze uplatnit v případě stíhání skutečně odůvodněného nepolitickými zločiny..." Slovíčko "stíhání" vypadlo, omlouváme se.

Tyto, pro tento zákon, garanční výbory, tedy výbory zahraniční, probraly velmi svědomitě návrh zákona a všechny připomínky k němu podané v ostatních výborech i v národních radách, a to nejprve na expertní poradě za účasti legislativy a zpravodajů.

V průběhu přípravy vznikly komplikace pokud jde o společného zpravodaje Sněmovny národů, jímž měl být pan poslanec Bohumil Doležal, který se také pečlivě připravoval a zúčastnil projednání osnovy ve všech ostatních výborech, kterým byla přikázána, tedy kromě svého vlastního, zahraničního. Bohužel, jak to právě u tohoto výboru asi bývá častěji, musel ještě před projednáním osnovy v těchto zahraničních výborech sám odcestovat do ciziny, v tomto případě do Polska, kdo je dosud, a tak musel být nahrazen. Poněvadž pak společný zpravodaj za Sněmovnu lidu byl již schválen z výboru ústavně právního, vyřešily zahraniční výbory tento problém opět velmi zodpovědně tak, že zvolily a doporučily za společného zpravodaje Sněmovny národů pana poslance dr. Jana Kobylku a jako erudovanou posilu určily ještě svého vlastního, od počátku, za zahraniční výbor Sněmovny lidu, pro tuto osnovu zvoleného zpravodaje pana poslance Ericha Kříže. Takže přijaté připomínky, pozměněný a doplněný návrh zákona budeme obhajovat a vzájemně si pomáhat, popřípadě stanovisko k připomínkám dnes zaujímat všichni tři.

Podle rozhodnutí předsednictev sněmoven byl návrh zákona o uprchlících projednán a schválen, jak už také bylo řečeno panem předsedou Sněmovny lidu, ve výborech ústavně právních, sociálních a kulturních, branných a bezpečnostních, jejichž připomínky byly zahraničními výbory většinou akceptovány. Pouze v případě rozporných připomínek, kdy se výbory zásadně lišily, a v některých dalších, zaujaly zahraniční výbory stanoviska vlastní, od některých odlišná.

Tak v případě - to ovšem není zmíněno v společné zprávě, kde se komentují jen změny, které byly akceptovány - v případě nově zařazeného ustanovení § 3, jimž se zavádí fakultativní možnost přiznat postavení uprchlíka, přiklonily se zahraniční výbory k názoru, že není třeba, a bylo by nadbytečným zdůrazňovat výjimečnost takového rozhodnutí. Každý takový případ bude i tak jednotlivě posuzován a zkoumána četnost kladných vyřízení bude záviset i na faktických možnostech přijímající strany. Potřebnou regulaci při určité míře volnosti posuzování upraví praxe.

V původním ustanovení, poněvadž došlo zařazením § 3 k posunu číslování a všechna další ustanovení bude třeba přečíslovat, (k přečíslování ve společné zprávě, kterou máme na stole, nedošlo, takže je nutno odkazovat dál na původní číslování) tedy v původním ustanovení § 4, odstavců 2, 3, 5 byl ponechán termín "uprchlický tábor", a to ze dvou důvodů: jednak jde o výraz pro pojmenování ubytovacího zařízení pro uprchlíky, mezinárodně obvyklý, jednak bylo přihlédnuto ke stanovisku zdravotníků, že je třeba, aby každý nový uprchlík pobyl alespoň kratší čas v takovém zařízení, aby mohl být řádně vyšetřen, popřípadě zařízena karanténa. Obligatorní pobyt na jakémkoliv místě určeném, což se doporučovalo, i takový pobyt přímo v uprchlickém táboře nebrání, aby podle § 6 odst. 2, písm. b) původního počítání mu bylo vedením tábora povoleno zdržovat se jinde.

V původním ustanovení § 4 odst. 6 nebyla převzata připomínka výborů sociálních a kulturních, dožadující se uvést, že nedodržení stanovených podmínek musí být z vlastního zavinění cizince. Výbory zahraniční v souladu s výbory ústavně právními považují tuto vsuvku za nedbytečnou, neboť předpoklad zavinění je z původní formulace dostatečně zřejmý.

Pokud jde o ustanovení § 16 odst. 2, v zahraničních výborech v souladu s míněním výborů branných a bezpečnostních, převládl názor, že dobrodiní odstavce prvého je vhodné vyloučit jen v případech skutečně závažných a že také z hlediska výkladu a srozumitelnosti bude výhodné použít v ustanovení § 41 odst. 2 trestního zákona přesně definovaný termín "zvlášť závažný trestný čin". Proto nebylo převzato doporučení dvou výborů rozšířit vyloučení odstavce 1 v případě spáchání pouze závažného úmyslného trestného činu, ktetýžto pojem se v textu trestního zákona nevyskytuje a vyžaduje výklad. Byly to důvody jednak praktické, jednak obsahové.

Předkládaný návrh zajištuje práva a povinnosti uprchlíků na dobré současné evropské úrovni, kterou v duchu Ženevské konvence a posledních doporučení mezinárodních autorit v některých směrech dokonce předstihuje. Jedná se o už panem ministrem zmíněné zavedení obligatorního a fakultativního přiznání postavení uprchlíků. Na druhé strané obsahuje dostatečné omezení, jejichž výkladem umožňuje příliv uprchlíků podle okolností regulovat. Vždyť i tak vyspělá země, jako je Švýcarsko, si vybírá. Z 30 tisíc cizinců poskytne postavení uprchlíka jen 1250 ročně.

Domníváme se, že předkládaný návrh je moderní a očekávaným potřebám praxe zcela vyhovující a že vhodně pro dnešní i příští naše poměry postavení uprchlíků upravuje. Doporučujeme vám zákon schválit.

Předsedající předseda SL R. Battěk : Děkuji poslanci Pohankovi a za Sněmovnu národů by měl přednést zpravodajskou zprávu poslanec Jan Kobylka.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Kobylka: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte, abych jako druhý zpravodaj k tomuto zákonu zaujal stanovisko a sdělil vám vše potřebné.

V úvodu jenom několik drobných poznámek; většinu toho už řekl pan kolega nebo pan ministr.

Poznámka prvá: je škoda, že svět není natolik klidný, aby lidé nemuseli svůj domov proti své vůli opouštět. To jen takový povzdech.

Druhá poznámka je trošku k jinému tématu. Již kolega zpravodaj se zmínil o tom, že nám současní uprchlíci umožňují splatit náš starý dluh; mnohoset tisíc lidí od nás emigrovalo, a vy to víte velmi dobře. Noví uprchlíci nám umožňují zamyslet se i nad tímto aspektem: kolik toho bereme od druhých a kolik jim toho dáváme. My všichni považujeme za naprostou samozřejmost, že nám někdo teď v těžké situaci pomůže, např. Německo, Spojené státy nebo kdokoliv jiný, kdo je bohatý. Ale sami se tváříme, jako bychom nechtěli nic dát z toho, co máme. Tohle musíme zvážit.

Poslední poznámka je tato. Musíme si uvědomit, že tah uprchlíků bude komplikovaný. Bude nejen z východu na západ, ale také z jihu na sever. To znamená, že zeměkoule opět v tomto smyslu ožívá. Ale domnívám se, že všechno zlé je k něčemu dobré. Nově příchozí především pokud budou filtry rozumně fungovat, vlastně představují nový genetický i kulturní vklad. A vzhledem k tomu, že jsme byli dlouhá léta v izolaci, hrozilo nám jisté nebezpečí degenerace. Mám dojem, že to bude vlastně vítaný impuls. Jste vzdělaní a proto víte, že všechny ochuzené biotypy jsou daleko méně stabilní, než biotypy různorodé. To byla poznámka úvodem. Nyní k podstatě věci.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP