I keď dohovor obsahuje celý rad noriem, ktoré
sú už zakotvené v platných dokumentoch
medzinárodného práva, sú v ňom
obsiahnuté niektoré nové ustanovenia, ktoré
majú vzťah k danej oblasti, hlavne právo dieťaťa
na prežitie a rozvoj, zachovanie identity dieťaťa,
zabezpečenie slobodne vyjadriť svoje názory,
ochrana pred zneužívaním či zanedbávaním
dieťaťa a kontrola situácie detí umiestnených
v detských ústavoch.
Vládny návrh prerokovali na svojich zasadnutiach
výbory ústavnoprávne, zahranične,
sociálne a kultúrne a tiež výbory ČNR
a SNR, ktoré s uvedeným dohovorom vyslovili súhlas.
K predloženému dohovoru by som chcel uviesť,
že podľa článku 36 odsek 3 ústavného
zákona č. 143/1968 Zb., o československej
federácii, ide o významný dohovor, ktorý
sa dotýka československej vnútroštátnej
zákonnej úpravy a z toho dôvodu sa pre pristúpenie
vyžaduje k dohovoru súhlas FZ.
Kedže súčasná československá
právna úprava umožňuje plnenie záväzkov,
ktoré ČSFR ako zmluvná strana na seba prevezme,
ako spoločný spravodajca Snemovne ľudu odporúčam
vládny návrh, t.j. tlač 140, schváliť.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Ďakujem pánu poslancovi Hrušovskému a
konštatujem že do rozpravy sú prihlásené
dve poslankyne. Prosím pani Bellušovu, aby sa ujala
slova.
Poslankyně SN E. Bellušová. Vážený
pán predseda, pán predsedajúci, vážené
panie a pani, vzhľadom na to, že pani poslankyňa
Kaplanová veľmi podrobne a citlivo rozobrala otázku
jednotlivých článkov k Dohode o právach
dieťaťa, nie je potrebné a nutné hádam
k tomu mnoho hovoriť. Ale napriek tomu mi dovoľte pár
slov.
Pretože dieťa je najcitlivejšou a najzraniteľnejšou
ľudskou bytosťou, zasluhuje si, aby sme mu venovali
mimoriadnu starostlivosť a podporu, ale aj dostatočnú
pozornost pri akomkolvek rozhodovaní. Zmeny v spoločnosti
a životnom prostredí, ktoré priniesla uplynulá
doba, ovplyvňujú nielen náš život,
ale predovšetkým život našich detí.
Som rada, že dnes vyjadríme, čo predpokladám
súhlas s Dohodou o právach dieťaťa, ktorá
má mimoriadny význam a je prvým zaväzným
medzinárodným právnym dokumentom.
Verím, že text dohody bude slúžiť
všetkým poslancom FZ ako základný materiál,
z ktorého budú vychádzať pri prerokúvaní
všetkých zákonov, ktoré sa budú
problematiky detí akokoľvek bezprostredne dotýkať.
Ďakujem.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Dlále je do rozpravy přihlášena poslankyně
Eva Nováková a připraví se poslanec
Kvasnička.
Poslankyně SL E. Nováková: Vážené
předsednictvo, vážené dámy a
pánové, předpokládám, že
dnes vyslovíme souhlas s Úmluvou o právech
dítěte, která byla přijata Valným
shromážděním OSN v listopadu 1989. Chtěla
bych upozornit, že podobné závažné
dokumenty týkající se lidských práv
byly naším státem přijímány
i v minulosti.
Avšak za prvé ani odborná, ani laická
veřejnost nebyla s nimi dostatečně seznamována,
jejich propagace byla minimální nebo žádná.
Za druhé - plnění těchto dokumentů
zcela chybělo, nebo bylo jen proklamativní. Dovolím
si obrátit vaši pozornost k některým
závažným problémům, které
se vztahují k předloženému dokumentu
a hlavně k jeho plnění. V dnešním
světě je život dítěte před
narozením velmi často vystavován neuvěřitelně
krutému zacházení. V souvislosti s pokrokem
vědy a techniky vznikají velmi závažné
problémy, které pronikají i do oblasti počátků
lidského života. S počínajícím
lidským životem lze manipulovat, a to s jeho vývojem
od oplození až k porodu. Jako příklad
uvádím: pěstování embrií
k výzkumným i komerčním účelům
v laboratorních podmínkách. Různé
praktiky laboratorního oplodnění, transplantace
lidských vajíček, využívání
lépe řečeno zneužívání
tkání a orgánů lidských plodů
k transplantacím a inplantacím. Netušené
možnosti zneužití genové terapie a genové
manipulace, které může vést až
k snahám řízených změn člověka
jako druhu, k stvoření dokonalé lidské
rasy. Neúplný výčet možných
manipulací s počínajícím životem
nás staví před možné zneužití
až zvůli vědy. Tváří v
tvář manipulaci, které byli vystaveni lidé
pod komunistickou nadvládou a manipulaci, do níž
je vztahován člověk v konzumní materialistické
společnosti je na místě protest. Ne všechno,
co člověk dokáže, také smí.
V souvislosti s předkládanou úmluvou je nutné
se zamyslet i nad dalším závažným
problémem. Po novelizaci zákona o umělém
přerušení těhotenství v roce
1983 stoupá u nás nezadržitelně počet
potratů se všemi negativními důsledky
zdravotními i morálními. Došlo k povážlivé
přeměně veřejného i lékařského
mínění. Co dříve bylo před
přijetím zákona o umělém přerušení
těhotenství neslučitelné s eticko-medicínským
pojetím lékařské praxe, stalo se v
posledních třiceti letech běžným
lékařským zákrokem. Postoj k dítěti
se postupně stává utilitární
kalkulací.
Vzhledem k možnostem prenatální diagnostiky
lze získávat informace i o pohlaví dítěte
a eventuálním zdravotním poškozením.
Do kalkulace rodičů o rozhodování,
zda dovolit dítěti se narodit, vstupuje kromě
kalkulace o počtu dětí i kalkulace o kvalitě
očekávaného dítěte. Z těchto
důvodů provádění umělého
přerušování těhotenství
se blíží aktivní euthanasii. V nedávné
době byla požadována úcta k počatému
životu, protože je povolán k lidství.
Není opravdové kultury bez úcty k sobě
a svému bližnímu.
Nakonec bych se chtěla zmínit o nedostatečné
péči o děti duševně a tělesně
postižené. Úmluva o právech dítěte
v článku 23 nám ukládá řešit
povinnosti k těmto dětem a současně
i pomoc jejich rodinám. Zcela zaostávající
jsou podmínky pro děti v ústavech sociální
péče. Tyto ústavy byly úmyslně
vysouvány na periferii, aby z očí společnosti
byly poškozeně děti odklizeny. Je třeba
tyto diskriminační tendence rychle odstranit a vrátit
i tyto děti mezi normální populaci.
Udělejme všechno pro to, aby přijatá
Úmluva o právech dítěte nebyla jen
jedním z přijatých dokumentů, ale
aby byla naplněna ku prospěchu všech dětí.
Děkuji.
Poslanec SN L. Kvasnička: Vážený pán
predsedajúci, vážený pán predseda,
vážené panie a páni poslanci! Chcel
by som uprieť vašu pozornosť na oblasti, v ktorých
ani v minulosti, tedy v bývalých rokoch totality,
ani v súčasnej dobe neboli a nie sú zabezpečené
základné ľudské práva našich
detí. V súčasnej dobe nie sú zabezpečené
ľudské práva mentálne retardovaných
detí, ako to spomenula i moja predrečníčka.
Tieto deti sú umiestňované v ústavoch
sociálnej starostlivosti v budovách starých
kaštieľov, ktoré evokujú v človeku
obraz stredovekého azylu, a to nielen na Slovensku, ale
i v Čechách. Mentálne retardovaným
deťom je upierané právo žiť v normálnej
ľudskej spoločnosti, právo na primerané
ľudské bývanie, právo vyspať sa
pohodlne v normálnej ľudskej posteli a právo
na špecializovanú výchovu a ošetrovanie.
Druhú skupinu tvoria deti so špecifickými poruchami
učenia, ktorým nie je zabezpečená
v školách špeciálna pedagogická
starostlivosť.
Vznikajú u nich sekundárne neurotické následky
a často kompenzujú svoje pocity inferiority skĺzavaním
do delikvencie. Týmto deťom sa upiera právo
na primerané vzdelanie vzhľadom na ich - i keď
minimálny - handicap.
Do tretej skupiny patria deti z rozvedených rodín.
Mám na mysli také rozvody, ku ktorým došlo
z ľahkovážnosti rodičov. Tieto deti sú
duševne dokaličené a sú často
mojimi pacientmi.
Doteraz nie je u nás taká legislatíva, ktorá
by postihovala vinníkov. Ak zlomí niekto niekomu
nohu, je za to stíhaný, ale keď zlomí
niekto dieťaťu dušu, vtedy sa z legislatívneho
hľadiska nič nedeje.
Do štvrtej skupiny patria deti vychovávané
v detských jasliach, ktoré sú psychicky deprimované
chronickým separovaním od rodičov. Týmto
deťom je od raného detského veku upierané
právo intenzívneho kontaktu s rodičmi.
A konečne - nenarodeným deťom je upierané
právo narodiť sa. Starostlivosť o handicapované
deti, a to, ako sú zabezpečené ľudské
práva detí, je indikátorom kultúrnej
úrovne štátu. Podľa toho, čo som
uviedol, sme našim deťom veľa dlžní.
Je to dedičstvo totalitného režimu ktorého
sa musíme čo najskôr zbaviť. Je to naša
poslanecká povinnosť. Ďakujem za pozornosť.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Kvasničkovi. Další písemné
přihlášky do diskuse nejsou. Žádám
poslance a poslankyně, aby se dostavili do zasedacího
sálu, neboť se blíží hlasování.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
Dávám slovo místopředsedovi vlády
Jozefu Mikloškovi.
Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško:
Vyslovujem súhlas so všetkým, čo bolo
povedané, len by som k tomu chcel krátko niečo
dodať. Federálna vláda včera schválila
(po predchádzajúcom súhlase republikových
vlád) uznesenie Federálneho ministerstva práce
a sociálnych vecí týkajúce sa platenia
katechetov. Sú na to vyčlenené financie v
republikových rozpočtoch, takže tento problém
je stopercentne vyriešený.
Pokiaľ ide o šírenie pornografie, sám
som dostal v poslednom mesiaci asi 10 tisíc podpisov z
celej republiky k tejto téme. Pani poslankyňa Kaplanová
a ďalší poslanci poslali interpeláciu
federálnej vláde. Odpoveď na interpeláciu
dostanú všetci poslanci o niekoľko dní.
Bude obsahovať vyjadrenie, čo sa v tomto smere urobilo
a čo sa ešte urobí. Podotýkam, že
Slovenská národná rada už schválila
zákon o šírení nedovolených tlačovín.
Ako námet som text poslal i predsedníčke
Českej národnej rady dr. Burešovej a o tejto
veci som s ňou hovoril.
Pokiaľ ide o tretí problém, umelé prerušenie
tehotenstva, k tomu som taktiež dostal viacero petícií,
i od lekárov. Vymenili sme si listy s obidvoma ministrami
zdravotníctva a hovoril som s nimi i osobne. Obidve ministerstvá
zdravotníctva pripravujú rad opatrení v tomto
smere. Jedným z nich je novelizácia zákona
najmä v tom smere, aby lekári a zdravotné sestry,
ktorým v tom bráni svedomie, nemuseli v budúcnosti
tieto zákroky vykonávať.
K ďalším bodom sa nevyjadrujem, ale súhlasím
s konštatovaním mojich predchodcov.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Pane místopředsedo vlády,
mohu vaše vystoupení považovat za závěrečné
slovo? (Ano.)
Než přistoupíme k hlasování,
ještě jednou žádám všechny
poslance, aby se z kuloárů dostavili do zasedacího
sálu.
Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo z nich souhlasí s navrženým zákonem, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Sto sedm.) Sto sedm.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí s projednávaným návrhem
zákona ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.
(Devadesát sedm.) Devadesát sedm.
Kdo je proti? (Jeden.) Jeden.
Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
ČSFR souhlasí s Úmluvou o právech
dětí, přijatou v New Yorku 20. listopadu
1989.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 55, SL
č. 98, SN č. 93).
Třetím bodem našeho schváleného
programu je
Vládní návrh, kterým se předkládá
Federálnímu shromáždění
k vyslovení souhlasu odvolání výhrad
k ustanovení mnohostranných mezinárodních
smluv zakládajících obligatorní jurisdikci
Mezinárodního soudního dvora (tisk 200).
Vládní návrh odůvodní místopředseda
vlády a ministr zahraničních věcí
ČSFR Jiří Dienstbier. Prosím, aby
se ujal slova.
Ministr zahraničních věcí ČSFR
J. Dienstbier: Pane předsedo, vážení
kolegové a kolegyně, odvolání výhrad
k ustanovení 19 mnohostranných mezinárodních
smluv, které zakládají obligatorní
jurisdikci Mezinárodního soudního dvora považujeme
za důležitý krok. Dáváme tím
najevo své odhodlání podpořit budování
mezinárodních vztahů, založených
na mezinárodním právu a využívat
mezinárodní instituce pro jeho uplatňování.
Mezinárodní soudní dvůr je hlavní
soudní instancí Organizace spojených národů.
Jeho jurisdikce se zakládá všeobecným
prohlášením, nebo mezinárodní
smlouvou dvoustrannou či mnohostrannou.
Postoj bývalých vlád k Mezinárodnímu
soudnímu dvoru prošel určitým vývojem.
Do poloviny 60-tých let se jurisdikce tohoto soudního
orgánu paušálně neodmítala, do
roku 1964 byla uznána v devíti mezinárodních
smlouvách, jen v případě tří
smluv byla odmítnuta při ratifikaci Úmluvy
o zabránění a trestání zločinu
genocidy, Úmluvy o politických právech žen
a Úmluvy o výsadách a imunitách OSN.
Od roku 1966 Československo uplatňovalo výhradně
jurisdikci Mezinárodního soudního dvora vždy.
Šlo celkem o 22 smluv z oblasti lidských práv,
potírání mezinárodní zločinnosti,
dopravy, autorského práva, zdravotnictví,
mírového využívání jaderné
energie, rozhlasového vysílání a mezinárodních
organizací. Tyto výhrady byly projevem nedůvěry
k Mezinárodnímu soudnímu dvoru a je typické,
že tyto výhrady v případě mnohostranných
mezinárodních smluv vznášely zpravidla
jen tehdejší země východní Evropy,
Varšavské smlouvy a některé rozvojové
země.
V současnosti všechny země střední
a východní Evropy postupně své výhrady
odvolávají. Ani v jednom případě
z 18-ti mezinárodních smluv, jejichž ustanovení
o jurisdikci Mezinárodního soudního dvora
ČSFR neeliminovala výhradou, nebyla v minulosti
naše republika stranou žádného sporu před
tímto soudem. Autorita Mezinárodního soudního
dvora v současnosti neustále stoupá. Odvoláním
výhrad se ČSFR připojuje k naprosté
většině mezinárodního společenství,
které jurisdikci Mezinárodního soudního
dvora v těchto mezinárodních smlouvách
plně uznávají.
Schválení tohoto návrhu bude zároveň
vyjádřením důvěry v Mezinárodní
soudní dvůr, tento prestižní orgán
OSN. Odvoláním výhrad vznikne republice závazek
podřídit se jurisdikci v případě,
že jiný stát, který uznal jurisdikci
Mezinárodního soudního dvora mu předloží
po splnění příslušných
dalších podmínek stanovených v mezinárodní
smlouvě svůj spor s ČSFR. Na druhé
straně se nám dostává oprávnění
předložit takový spor Mezinárodnímu
soudnímu dvoru. Jiné závazky pro naši
republiku s odvoláním výhrad nevzniknou.
Podle mého názoru jsou u nás vytvořeny
předpoklady, aby závazky, které byly převzaty
v činných mezinárodních smlouvách,
byly řádně plněny. Protože při
schvalování uvedených 19-ti úmluv
vyslovilo Federální shromáždění
souhlas s nimi, s výhradami s ustanovením o obligatorní
jurisdikci, předkládá se návrh na
odvolání výhrad Federálnímu
shromáždění k vyslovení souhlasu.
Návrh byl projednán příslušným
způsobem s určenými resorty federace i republik
a vyslovily s ním souhlas obě republikové
vlády.
Na závěr si vás dovolím požádat,
abyste vyslovili s předloženým návrhem
souhlas.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu místopředsedovi vlády
Dienstbierovi. Konstatuji, že návrhy projednaly výbory
ústavně právní a zahraniční
obou sněmoven. Nyní bych požádal zpravodaje
Sněmovny lidu pana poslance Ivana Dospíšila,
aby se ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
I. Dospíšil: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, vládní návrh
na vyslovení souhlasu s odvoláním výhrad
k ustanovení mnohostranných mezinárodních
smluv zakládající oblikatorní jurisdikci
mezinárodního soudního dvora vychází
ze změněného postavení ČSFR
v Mezinárodně právních vztazích
a je vyjádřením důvěry v jurisdikci
Mezinárodního soudního dvora, jak o tom hovořil
pan místopředseda vlády.
Odvoláním výhrad bude mít také
ČSFR oprávnění se sama domáhat
ochrany svých práv před Mezinárodním
soudním dvorem. Z tohoto důvodu také většina
států jurisdikci Mezinárodního soudního
dvora uznává.
Vládní návrh na vyslovení souhlasu
s odvoláním výhrad projednaly výbory
zahraniční, ústavně právní
Sněmovny lidu a Sněmovny národů FS
bez jakýchkoliv připomínek nebo návrhů
na doplnění a vyslovily souhlas s jeho přijetím,
neboť jde o další opatření vlády,
které vrací Československo zpět mezi
politicky, ekonomicky a kulturně a právně
vyspělé země. Navrhuji proto a doporučuji
jako společný zpravodaj Sněmovny lidu vyslovit
s předloženým vládním návrhem
souhlas.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji zpravodajovi Dospíšilovi. Zpravodajkou
za výbory Sněmovny národů je paní
poslankyně Soňa Matochová. Prosím,
aby přednesla svou zprávu.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně
S. Matochová: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, vzhledem k tomu, že podstata
věci byla v zásadě již řečena,
omezím se jen na několik poznámek k předloženému
návrhu zákona.
Návrh zákona je naprosto v souladu s budováním
právního státu navenek, dále posiluje
zásadu pacta sunt servanda čili bude nutné
v souladu s těmito mezinárodními závazky
upravit vnitrostátní zákony, pokud se tak
již nestalo.
Dále se připojujeme k naprosté většině
států, kterě již uznaly jurisdikci Mezinárodního
soudního dvora v těchto případech
a vyjadřujeme tím důvěru v hlavní
soudní orgán OSN.
Dále bych řekla, že pokud přistupujeme
s určitého komplexního hlediska k systému
mezinárodního práva, je třeba vidět,
že se jedná o první krok, kdy se odvolávají
tyto výhrady a že dalšími kroky by měly
být popř. přijmutí oblikatorní
jurisdikce z Mezinárodního soudního dvora
na základě čl. 36 statutu Mezinárodního
soudního dvora, popř. i u dalších dvoustranných
nebo mnohostranných mezinárodních smluv,
je možno přijmout obligatorní jurisdikci.
Z těchto věcných důvodů se
připojuji k souhlasnému návrhu na přijetí
tohoto zákona. Děkuji.