Pátek 16. listopadu 1990

I keď dohovor obsahuje celý rad noriem, ktoré sú už zakotvené v platných dokumentoch medzinárodného práva, sú v ňom obsiahnuté niektoré nové ustanovenia, ktoré majú vzťah k danej oblasti, hlavne právo dieťaťa na prežitie a rozvoj, zachovanie identity dieťaťa, zabezpečenie slobodne vyjadriť svoje názory, ochrana pred zneužívaním či zanedbávaním dieťaťa a kontrola situácie detí umiestnených v detských ústavoch.

Vládny návrh prerokovali na svojich zasadnutiach výbory ústavnoprávne, zahranične, sociálne a kultúrne a tiež výbory ČNR a SNR, ktoré s uvedeným dohovorom vyslovili súhlas.

K predloženému dohovoru by som chcel uviesť, že podľa článku 36 odsek 3 ústavného zákona č. 143/1968 Zb., o československej federácii, ide o významný dohovor, ktorý sa dotýka československej vnútroštátnej zákonnej úpravy a z toho dôvodu sa pre pristúpenie vyžaduje k dohovoru súhlas FZ.

Kedže súčasná československá právna úprava umožňuje plnenie záväzkov, ktoré ČSFR ako zmluvná strana na seba prevezme, ako spoločný spravodajca Snemovne ľudu odporúčam vládny návrh, t.j. tlač 140, schváliť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ďakujem pánu poslancovi Hrušovskému a konštatujem že do rozpravy sú prihlásené dve poslankyne. Prosím pani Bellušovu, aby sa ujala slova.

Poslankyně SN E. Bellušová. Vážený pán predseda, pán predsedajúci, vážené panie a pani, vzhľadom na to, že pani poslankyňa Kaplanová veľmi podrobne a citlivo rozobrala otázku jednotlivých článkov k Dohode o právach dieťaťa, nie je potrebné a nutné hádam k tomu mnoho hovoriť. Ale napriek tomu mi dovoľte pár slov.

Pretože dieťa je najcitlivejšou a najzraniteľnejšou ľudskou bytosťou, zasluhuje si, aby sme mu venovali mimoriadnu starostlivosť a podporu, ale aj dostatočnú pozornost pri akomkolvek rozhodovaní. Zmeny v spoločnosti a životnom prostredí, ktoré priniesla uplynulá doba, ovplyvňujú nielen náš život, ale predovšetkým život našich detí. Som rada, že dnes vyjadríme, čo predpokladám súhlas s Dohodou o právach dieťaťa, ktorá má mimoriadny význam a je prvým zaväzným medzinárodným právnym dokumentom.

Verím, že text dohody bude slúžiť všetkým poslancom FZ ako základný materiál, z ktorého budú vychádzať pri prerokúvaní všetkých zákonov, ktoré sa budú problematiky detí akokoľvek bezprostredne dotýkať. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Dlále je do rozpravy přihlášena poslankyně Eva Nováková a připraví se poslanec Kvasnička.

Poslankyně SL E. Nováková: Vážené předsednictvo, vážené dámy a pánové, předpokládám, že dnes vyslovíme souhlas s Úmluvou o právech dítěte, která byla přijata Valným shromážděním OSN v listopadu 1989. Chtěla bych upozornit, že podobné závažné dokumenty týkající se lidských práv byly naším státem přijímány i v minulosti.

Avšak za prvé ani odborná, ani laická veřejnost nebyla s nimi dostatečně seznamována, jejich propagace byla minimální nebo žádná. Za druhé - plnění těchto dokumentů zcela chybělo, nebo bylo jen proklamativní. Dovolím si obrátit vaši pozornost k některým závažným problémům, které se vztahují k předloženému dokumentu a hlavně k jeho plnění. V dnešním světě je život dítěte před narozením velmi často vystavován neuvěřitelně krutému zacházení. V souvislosti s pokrokem vědy a techniky vznikají velmi závažné problémy, které pronikají i do oblasti počátků lidského života. S počínajícím lidským životem lze manipulovat, a to s jeho vývojem od oplození až k porodu. Jako příklad uvádím: pěstování embrií k výzkumným i komerčním účelům v laboratorních podmínkách. Různé praktiky laboratorního oplodnění, transplantace lidských vajíček, využívání lépe řečeno zneužívání tkání a orgánů lidských plodů k transplantacím a inplantacím. Netušené možnosti zneužití genové terapie a genové manipulace, které může vést až k snahám řízených změn člověka jako druhu, k stvoření dokonalé lidské rasy. Neúplný výčet možných manipulací s počínajícím životem nás staví před možné zneužití až zvůli vědy. Tváří v tvář manipulaci, které byli vystaveni lidé pod komunistickou nadvládou a manipulaci, do níž je vztahován člověk v konzumní materialistické společnosti je na místě protest. Ne všechno, co člověk dokáže, také smí.

V souvislosti s předkládanou úmluvou je nutné se zamyslet i nad dalším závažným problémem. Po novelizaci zákona o umělém přerušení těhotenství v roce 1983 stoupá u nás nezadržitelně počet potratů se všemi negativními důsledky zdravotními i morálními. Došlo k povážlivé přeměně veřejného i lékařského mínění. Co dříve bylo před přijetím zákona o umělém přerušení těhotenství neslučitelné s eticko-medicínským pojetím lékařské praxe, stalo se v posledních třiceti letech běžným lékařským zákrokem. Postoj k dítěti se postupně stává utilitární kalkulací.

Vzhledem k možnostem prenatální diagnostiky lze získávat informace i o pohlaví dítěte a eventuálním zdravotním poškozením. Do kalkulace rodičů o rozhodování, zda dovolit dítěti se narodit, vstupuje kromě kalkulace o počtu dětí i kalkulace o kvalitě očekávaného dítěte. Z těchto důvodů provádění umělého přerušování těhotenství se blíží aktivní euthanasii. V nedávné době byla požadována úcta k počatému životu, protože je povolán k lidství. Není opravdové kultury bez úcty k sobě a svému bližnímu.

Nakonec bych se chtěla zmínit o nedostatečné péči o děti duševně a tělesně postižené. Úmluva o právech dítěte v článku 23 nám ukládá řešit povinnosti k těmto dětem a současně i pomoc jejich rodinám. Zcela zaostávající jsou podmínky pro děti v ústavech sociální péče. Tyto ústavy byly úmyslně vysouvány na periferii, aby z očí společnosti byly poškozeně děti odklizeny. Je třeba tyto diskriminační tendence rychle odstranit a vrátit i tyto děti mezi normální populaci.

Udělejme všechno pro to, aby přijatá Úmluva o právech dítěte nebyla jen jedním z přijatých dokumentů, ale aby byla naplněna ku prospěchu všech dětí. Děkuji.

Poslanec SN L. Kvasnička: Vážený pán predsedajúci, vážený pán predseda, vážené panie a páni poslanci! Chcel by som uprieť vašu pozornosť na oblasti, v ktorých ani v minulosti, tedy v bývalých rokoch totality, ani v súčasnej dobe neboli a nie sú zabezpečené základné ľudské práva našich detí. V súčasnej dobe nie sú zabezpečené ľudské práva mentálne retardovaných detí, ako to spomenula i moja predrečníčka. Tieto deti sú umiestňované v ústavoch sociálnej starostlivosti v budovách starých kaštieľov, ktoré evokujú v človeku obraz stredovekého azylu, a to nielen na Slovensku, ale i v Čechách. Mentálne retardovaným deťom je upierané právo žiť v normálnej ľudskej spoločnosti, právo na primerané ľudské bývanie, právo vyspať sa pohodlne v normálnej ľudskej posteli a právo na špecializovanú výchovu a ošetrovanie.

Druhú skupinu tvoria deti so špecifickými poruchami učenia, ktorým nie je zabezpečená v školách špeciálna pedagogická starostlivosť.

Vznikajú u nich sekundárne neurotické následky a často kompenzujú svoje pocity inferiority skĺzavaním do delikvencie. Týmto deťom sa upiera právo na primerané vzdelanie vzhľadom na ich - i keď minimálny - handicap.

Do tretej skupiny patria deti z rozvedených rodín. Mám na mysli také rozvody, ku ktorým došlo z ľahkovážnosti rodičov. Tieto deti sú duševne dokaličené a sú často mojimi pacientmi.

Doteraz nie je u nás taká legislatíva, ktorá by postihovala vinníkov. Ak zlomí niekto niekomu nohu, je za to stíhaný, ale keď zlomí niekto dieťaťu dušu, vtedy sa z legislatívneho hľadiska nič nedeje.

Do štvrtej skupiny patria deti vychovávané v detských jasliach, ktoré sú psychicky deprimované chronickým separovaním od rodičov. Týmto deťom je od raného detského veku upierané právo intenzívneho kontaktu s rodičmi.

A konečne - nenarodeným deťom je upierané právo narodiť sa. Starostlivosť o handicapované deti, a to, ako sú zabezpečené ľudské práva detí, je indikátorom kultúrnej úrovne štátu. Podľa toho, čo som uviedol, sme našim deťom veľa dlžní. Je to dedičstvo totalitného režimu ktorého sa musíme čo najskôr zbaviť. Je to naša poslanecká povinnosť. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Kvasničkovi. Další písemné přihlášky do diskuse nejsou. Žádám poslance a poslankyně, aby se dostavili do zasedacího sálu, neboť se blíží hlasování. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Dávám slovo místopředsedovi vlády Jozefu Mikloškovi.

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Vyslovujem súhlas so všetkým, čo bolo povedané, len by som k tomu chcel krátko niečo dodať. Federálna vláda včera schválila (po predchádzajúcom súhlase republikových vlád) uznesenie Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí týkajúce sa platenia katechetov. Sú na to vyčlenené financie v republikových rozpočtoch, takže tento problém je stopercentne vyriešený.

Pokiaľ ide o šírenie pornografie, sám som dostal v poslednom mesiaci asi 10 tisíc podpisov z celej republiky k tejto téme. Pani poslankyňa Kaplanová a ďalší poslanci poslali interpeláciu federálnej vláde. Odpoveď na interpeláciu dostanú všetci poslanci o niekoľko dní. Bude obsahovať vyjadrenie, čo sa v tomto smere urobilo a čo sa ešte urobí. Podotýkam, že Slovenská národná rada už schválila zákon o šírení nedovolených tlačovín. Ako námet som text poslal i predsedníčke Českej národnej rady dr. Burešovej a o tejto veci som s ňou hovoril.

Pokiaľ ide o tretí problém, umelé prerušenie tehotenstva, k tomu som taktiež dostal viacero petícií, i od lekárov. Vymenili sme si listy s obidvoma ministrami zdravotníctva a hovoril som s nimi i osobne. Obidve ministerstvá zdravotníctva pripravujú rad opatrení v tomto smere. Jedným z nich je novelizácia zákona najmä v tom smere, aby lekári a zdravotné sestry, ktorým v tom bráni svedomie, nemuseli v budúcnosti tieto zákroky vykonávať.

K ďalším bodom sa nevyjadrujem, ale súhlasím s konštatovaním mojich predchodcov.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Pane místopředsedo vlády, mohu vaše vystoupení považovat za závěrečné slovo? (Ano.)

Než přistoupíme k hlasování, ještě jednou žádám všechny poslance, aby se z kuloárů dostavili do zasedacího sálu.

Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo z nich souhlasí s navrženým zákonem, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Sto sedm.) Sto sedm.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů. Kdo z nich souhlasí s projednávaným návrhem zákona ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. (Devadesát sedm.) Devadesát sedm.

Kdo je proti? (Jeden.) Jeden.

Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění ČSFR souhlasí s Úmluvou o právech dětí, přijatou v New Yorku 20. listopadu 1989.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 55, SL č. 98, SN č. 93).

Třetím bodem našeho schváleného programu je

3

Vládní návrh, kterým se předkládá Federálnímu shromáždění k vyslovení souhlasu odvolání výhrad k ustanovení mnohostranných mezinárodních smluv zakládajících obligatorní jurisdikci Mezinárodního soudního dvora (tisk 200).

Vládní návrh odůvodní místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí ČSFR Jiří Dienstbier. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr zahraničních věcí ČSFR J. Dienstbier: Pane předsedo, vážení kolegové a kolegyně, odvolání výhrad k ustanovení 19 mnohostranných mezinárodních smluv, které zakládají obligatorní jurisdikci Mezinárodního soudního dvora považujeme za důležitý krok. Dáváme tím najevo své odhodlání podpořit budování mezinárodních vztahů, založených na mezinárodním právu a využívat mezinárodní instituce pro jeho uplatňování. Mezinárodní soudní dvůr je hlavní soudní instancí Organizace spojených národů. Jeho jurisdikce se zakládá všeobecným prohlášením, nebo mezinárodní smlouvou dvoustrannou či mnohostrannou.

Postoj bývalých vlád k Mezinárodnímu soudnímu dvoru prošel určitým vývojem. Do poloviny 60-tých let se jurisdikce tohoto soudního orgánu paušálně neodmítala, do roku 1964 byla uznána v devíti mezinárodních smlouvách, jen v případě tří smluv byla odmítnuta při ratifikaci Úmluvy o zabránění a trestání zločinu genocidy, Úmluvy o politických právech žen a Úmluvy o výsadách a imunitách OSN.

Od roku 1966 Československo uplatňovalo výhradně jurisdikci Mezinárodního soudního dvora vždy. Šlo celkem o 22 smluv z oblasti lidských práv, potírání mezinárodní zločinnosti, dopravy, autorského práva, zdravotnictví, mírového využívání jaderné energie, rozhlasového vysílání a mezinárodních organizací. Tyto výhrady byly projevem nedůvěry k Mezinárodnímu soudnímu dvoru a je typické, že tyto výhrady v případě mnohostranných mezinárodních smluv vznášely zpravidla jen tehdejší země východní Evropy, Varšavské smlouvy a některé rozvojové země.

V současnosti všechny země střední a východní Evropy postupně své výhrady odvolávají. Ani v jednom případě z 18-ti mezinárodních smluv, jejichž ustanovení o jurisdikci Mezinárodního soudního dvora ČSFR neeliminovala výhradou, nebyla v minulosti naše republika stranou žádného sporu před tímto soudem. Autorita Mezinárodního soudního dvora v současnosti neustále stoupá. Odvoláním výhrad se ČSFR připojuje k naprosté většině mezinárodního společenství, které jurisdikci Mezinárodního soudního dvora v těchto mezinárodních smlouvách plně uznávají.

Schválení tohoto návrhu bude zároveň vyjádřením důvěry v Mezinárodní soudní dvůr, tento prestižní orgán OSN. Odvoláním výhrad vznikne republice závazek podřídit se jurisdikci v případě, že jiný stát, který uznal jurisdikci Mezinárodního soudního dvora mu předloží po splnění příslušných dalších podmínek stanovených v mezinárodní smlouvě svůj spor s ČSFR. Na druhé straně se nám dostává oprávnění předložit takový spor Mezinárodnímu soudnímu dvoru. Jiné závazky pro naši republiku s odvoláním výhrad nevzniknou.

Podle mého názoru jsou u nás vytvořeny předpoklady, aby závazky, které byly převzaty v činných mezinárodních smlouvách, byly řádně plněny. Protože při schvalování uvedených 19-ti úmluv vyslovilo Federální shromáždění souhlas s nimi, s výhradami s ustanovením o obligatorní jurisdikci, předkládá se návrh na odvolání výhrad Federálnímu shromáždění k vyslovení souhlasu. Návrh byl projednán příslušným způsobem s určenými resorty federace i republik a vyslovily s ním souhlas obě republikové vlády.

Na závěr si vás dovolím požádat, abyste vyslovili s předloženým návrhem souhlas.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu místopředsedovi vlády Dienstbierovi. Konstatuji, že návrhy projednaly výbory ústavně právní a zahraniční obou sněmoven. Nyní bych požádal zpravodaje Sněmovny lidu pana poslance Ivana Dospíšila, aby se ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec I. Dospíšil: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, vládní návrh na vyslovení souhlasu s odvoláním výhrad k ustanovení mnohostranných mezinárodních smluv zakládající oblikatorní jurisdikci mezinárodního soudního dvora vychází ze změněného postavení ČSFR v Mezinárodně právních vztazích a je vyjádřením důvěry v jurisdikci Mezinárodního soudního dvora, jak o tom hovořil pan místopředseda vlády.

Odvoláním výhrad bude mít také ČSFR oprávnění se sama domáhat ochrany svých práv před Mezinárodním soudním dvorem. Z tohoto důvodu také většina států jurisdikci Mezinárodního soudního dvora uznává.

Vládní návrh na vyslovení souhlasu s odvoláním výhrad projednaly výbory zahraniční, ústavně právní Sněmovny lidu a Sněmovny národů FS bez jakýchkoliv připomínek nebo návrhů na doplnění a vyslovily souhlas s jeho přijetím, neboť jde o další opatření vlády, které vrací Československo zpět mezi politicky, ekonomicky a kulturně a právně vyspělé země. Navrhuji proto a doporučuji jako společný zpravodaj Sněmovny lidu vyslovit s předloženým vládním návrhem souhlas.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji zpravodajovi Dospíšilovi. Zpravodajkou za výbory Sněmovny národů je paní poslankyně Soňa Matochová. Prosím, aby přednesla svou zprávu.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně S. Matochová: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, vzhledem k tomu, že podstata věci byla v zásadě již řečena, omezím se jen na několik poznámek k předloženému návrhu zákona.

Návrh zákona je naprosto v souladu s budováním právního státu navenek, dále posiluje zásadu pacta sunt servanda čili bude nutné v souladu s těmito mezinárodními závazky upravit vnitrostátní zákony, pokud se tak již nestalo.

Dále se připojujeme k naprosté většině států, kterě již uznaly jurisdikci Mezinárodního soudního dvora v těchto případech a vyjadřujeme tím důvěru v hlavní soudní orgán OSN.

Dále bych řekla, že pokud přistupujeme s určitého komplexního hlediska k systému mezinárodního práva, je třeba vidět, že se jedná o první krok, kdy se odvolávají tyto výhrady a že dalšími kroky by měly být popř. přijmutí oblikatorní jurisdikce z Mezinárodního soudního dvora na základě čl. 36 statutu Mezinárodního soudního dvora, popř. i u dalších dvoustranných nebo mnohostranných mezinárodních smluv, je možno přijmout obligatorní jurisdikci.

Z těchto věcných důvodů se připojuji k souhlasnému návrhu na přijetí tohoto zákona. Děkuji.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP