Pátek 16. listopadu 1990

Poslanec SN F. Šebej: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, budem tak stručný, ako sa len dá. Hovorím v mene poslancov klubu VPN a mám na srdci dve veci. Po prvé by som rád povedal, že to je pravdepodobne najdôležitejšia vec, ku ktorej sa toto zhromaždenie vyjadruje, má symbolický charakter. Dochádza k nemu, a to už sme si povedali, rok po tom, čo u nás začali zmeny. Ale to dôležité, čo obsahuje táto dohoda, je to, že Kongres Spojených štátov amerických, ktorý túto dohodu schválil, učinil tak v kondicionále, učinil tak podmienečne, pretože uveril, že táto republika sa vybrala určitým smerom. A rád by som zdôraznil, že je úlohou tohto zhromaždenia, aby smer tohto vývoja sa uchoval. My sme tu na to, aby sme tento smer vývoja strážili. Ten kondicionálny charakter tejto zmluvy by som rád ilustroval časťou tohto materiálu. Keby ste boli takí láskaví a nalistovali si stranu 16, za ňou hneď je list z exekutívou úradu prezidenta USA a na jeho tretej strane je druhý odsek, v ktorom sa hovorí, že vláda Československa tvrdí, že štátne podniky, ktoré sa zaoberajú nákupom a predajom, týkajúce sa dovozov atď., sú autonómne hospodárske jednotky orientované na zisk a berúce na seba riziko, že konajú nezávisle na štáte, ktorý nad nimi nevykonáva kontrolu. Vláda Československa ďalej tvrdí, že štátne vlastníctvo samo o sebe neudeľuje zvláštne moci a výsady. Nakoľko podniky vlastnené štátom pôsobia v konkurenčnom prostredí a konajú nediskriminačným spôsobom v súlade s komerčnými zásadami a že vláda postráda schopnosť ovplyvňovať úroveň a smerovanie dovozu a vývozu svojou nákupnou a predajnou činnosťou. Toto by som označil za naše zbožné želanie. Zatiaľ to nie je skutočnosť a myslím si, že ak schválime túto obchodnú zmluvu, čo by som najvrelejšie odporúčal, tak by sme mali urobiť aj všetko pre to, aby sme naplnili jej literu.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, pane poslanče, táži se odůvodňovatele - pana místopředsedy vlády, zda chce vystoupit na závěr?

Místopředseda vlády ČSFR V. Valeš: Chtěl bych jenom krátce. Ten kondicionál, který je ve smlouvě, je prakticky splněn. Okamžikem, kdy budeme realizovat vše, co vyplývá ze scénáře ekonomické reformy. Máte v parlamentě už spoustu zákonů, které tímto směrem reformují naši ekonomiku a v nejbližší době přijdou další zákony, které z toho vyplývají a věřím, že v krátkém období budou splněny podmínky a důvěra, se kterou sněmovna v Americe schvalovala tuto dohodu. Jsou to zákony, které liberalizují zahraniční obchod, které jsou už předloženy, jiné se připravují a budou předloženy v nejbližších dnech.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji pane místopředsedo, měl bych nyní dát hlasovat o návrhu zákona. Žádám poslance v kuloárech, aby se dostavili, budeme hlasovat.

Nejprve hlasuje Sněmovna národů. Kdo souhlasí s návrhem, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko. (Sto). Sto. Děkuji.

Kdo je proti? (Nikdo). Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? (Jeden). Děkuji. Jeden.

Nyní hlasuje Sněmovna tidu. Kdo souhlasí s návrhem zákona, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko. (Sto pět). Děkuji.

Dovolte mi, abych splnil úkon až do konce. Kdo je proti? (Nikdo). Nikdo.

Kdo se zdržel? (Nikdo). Nikdo.

Dovolte, abych konstatoval oficiální formuli, která zní takto: "Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění ČSFR souhlasí s Dohodou o obchodních vztazích mezi vládou ČSFR a vládou Spojených států amerických. Děkuji. (Potlesk.)

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 54, SL č. 97, SN č. 92)

Přistoupíme k dalšímu bodu programu. Máme projednat

2

Vládní návrh, kterým se předkládá Federálnímu shromáždění ČSFR k vyslovení souhlasu Úmluva o právech dítěte, přijatá v New Yorku 20. listopadu 1989 Valným shromážděním OSN (tisk 140)

Vládní návrh odůvodní místopředseda vlády ČSFR pan Jozef Mikloško. Prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, tento rok je medzinárodným rokom práv dieťaťa. Všetci dobre vieme, že deti patria do skupiny obyvateľov, vyžadujúcich si osobitnú ochranu a starostlivosť. Nie je frázou, že v deťoch je budúcnosť našich národov a že v rukách rodičov a vychovávateľov je budúcnosť celého ľudstva. Moderná psychológia tvrdí, že ako bude od dva po šesť tak bude od dvadsať do šedesiatich, čo znamená - ako sa chováme k dieťaťu v čase od dvoch do šiestich rokov, taký život bude daný jedinec prežívať vo veku od dvadsiatich do šesťdesiatich rokov. Veľa detí vo svete dnes trpí v mnohých smeroch. Trpia hladom, chorobami a rôznymi druhmi zneužívania a vykorisťovania. Aj u nás je v tomto smere čo naprávať. Príliš mnoho detí žije v rozvedených manželstvách, príliš mnoho detí žije v preplnených detských domovoch, pričom ide často o deti - siroty žijúcich rodičov.

I keď väčšina našich detí nežije v materiálnej núdzi, mnoho ich však žije v duchovnej núdzi, pretože sa im nevenujeme, nevenujeme im to najdôležitejšie - náš čas, lásku a porozumenie.

Organizácia spojených národov vypracovala dokument, Dohodu o právach dieťaťa, ktorá bola 20. 11. 1989 schválená Valným zhromaždením OSN.

Dohoda nenahradzuje už uzavreté medzinárodné dohody, spája do jedného celku všetky práva dieťaťa a teda tieto dohody medzinárodné rozširuje a zdokonaľuje. Vzhľadom na iné dohody táto dohoda prináša niektoré nové práva detí, ako napr. ich právo na prežitie a rozvoj, zachovanie identity, slobodného vyjadrovania názorov, ochranu pred zneužívaním, kontrolu detí v detských domovoch, boj proti narkománii atď.

Preambula vychádza z toho, že dieťa je najbezbrannejšou a najzraniteľnejšou ľudskou bytosťou, a preto si vyžaduje zvláštnu starostlivosť. Začiatočné články Dohody definujú hornú vekovú hranicu dieťaťa 18 rokov, ďalej zaväzujú štáty, aby dodržiavali práva detí bez akejkoľvek diskriminácie, zaväzujú štáty, aby pri postupoch týkajúcich sa detí bol vždy braný zreteľ na záujmy dieťaťa, ďalej, aby štáty prijímali k tomu patričné zákonodarné opatrenia a stanovujú povinnosti štátu, zodpovednosť a práva a povinnosti rodičov.

Deklaruje sa tiež, že dieťa má právo na život, na svoje meno, na štátnu príslušnosť, na ochranu identity, zabezpečenie nemožnosti oddelenia od svojich rodičov a vymedzujú sa prípady, keď to v záujme dieťaťa môže nastať.

Ďalšie články zabezpečujú právo dieťaťa na emigráciu a migráciu, zakotvujú právo na slobodu prejavu myslenia, svedomia, náboženstva, zabezpečujú právo združovania, zhromažďovania, ochranu proti svojvoľnému zasahovaniu do súkromného života, do života rodiny, proti útokom na česť a povesť detí.

Nasledujúce články - články 18 - 23 - zabezpečujú prístup dieťaťa k informáciám, ale ho i chránia pred škodlivými informáciami. Zdôrazňujú spoločnú zodpovednosť oboch rodičov a zabezpečuje sa ochrana pred jeho zneužívaním v rámci rodiny. Deťom mimo rodiny musí štát zabezpečiť náhradnú starostlivosť, prípadne stanoviť presnú procedúru osvojenia dieťaťa inou osobou.

Zvláštna ochrana je priznaná deťom so štatútom utečenca, mentálne a fyzicky postihnutým deťom a menšinovým skupinám.

Ďalšie články - 24 - 36 - sa týkajú zabezpečenia životnej úrovne detí a práva na vzdelanie. Dohoda pokrýva aj zákaz hospodárskeho vykorisťovania a zneužívania detí, zákaz zneužívania detí k sexuálnym aktivitám, prostitúcii, pornografii a ochrany pred narkotikami.

Podľa článkov 37 - 41 štát musí zabezpečiť, aby deti neboli mučené, aby nebolo s nimi neľudsky zachádzané, aby boli chránené pred vojnovými konfliktami, aby odňatie ich slobody bolo možné len v krajných prípadoch.

Záverečné časti upravujú kontrolu mechanizmov dohody a stanovujú založenie Výboru pre právo dieťaťa. Je to medzinárodný výbor, ktorého úlohou bude zabezpečovať, aby zmluvné štáty rešpektovali tieto záväzky, pričom sa konštatuje, že táto dohoda je otvoreným dokumentom.

Vážený pán predseda, panie poslankyne a páni poslanci.

Konštatujem, že naša právna úprava v podstate umožňuje plnenie záväzkov daných touto dohodou.

Podpisom a ratifikáciou tejto dohody o právach dieťaťa v Medzinárodnom roku práv dieťaťa a v predvečer 1. výročia 17. novembra, torým sa práve hlavne prostredníctvom našej mládeže otvorila cesta našich národov k slobode a k právnemu štátu, vyjadríme dôslednú podporu ľudských práv a základných slobôd u nás, aj v celom svete.

Na základe uvedeného v mene federálnej vlády odporúčam Federálnemu zhromaždeniu ratifikovanie tohto významného medzinárodného dokumentu. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu místopředsedovi vlády Jozefu Mikloškovi za odůvodnění návrhu.

Konstatuji, že vládní návrh projednaly výbory ústavně právní, sociální a kulturní a zahraniční obou sněmoven. Jako zpravodajové jsou přihlášeni za výbory Sněmovny národů paní Marie Kaplanová a já ji teď poprosím o slovo.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně M. Kaplanová: Vážené předsednictvo, vážené poslankyně, vážení poslanci, všechny výbory souhlasně a s radostí přijaly Úmluvu o právech dítěte, to proto, že je to první mezinárodně právní dokument, který vyčerpávajícím způsobem upravuje práva dítěte v celém jejich komplexu.

Dítě je nositelem budoucnosti, a proto si zasluhuje mimořádnou pozornost. Je s podivem, že přes veškerou zdokonalující se soustavu příslušných norem mezinárodního práva situace dětí v porovnání s minulostí se v celém světě zhoršila. Je stále mnoho dětí žijících v neutěšené a nedůstojné bídě, milióny jich umírají hladem, jsou vystavovány válečným konfliktům a v celém světě trpí nedostatkem stability rodin.

Československý právní řád dosud neobsahoval dostatečné záruky práv dětí. Práva dítěte nebyla v našem zákonodárství upravena a rozlišena od práv ostatních občanů.

V této souvislosti bych se chtěla zmínit o něktetých právech, která u nás nejsou plně respektována.

Jako první je nejzákladnější právo dítěte, právo na život. Už v Deklaraci práv dítěte, přijaté Valným shromážděním rovněž 20. listopadu 1959, je uvedeno - cituji - "že dítě pro svou tělesnou a duševní nezralost potřebuje zvláštní záruky, pěči a odpovídající právní ochranu před narozením i po něm."

Článek VI. naší Úmluvy v odstavci 2 praví - cituji: "Státy, které jsou smluvní stranou Úmluvy, zabezpečují v nejvyšší možné míře zachování života a rozvoj dítěte."

Díky modernímu výzkumu vědy vědci, zabývající se touto problematikou, souhlasně došli k závěru, že embryo vnímá, cítí a reaguje. Nedovede se však bránit. Nechceme-li nadále porušovat článek 7 a 47 Úmluvy, je nutno rozvinout širokou diskusi a naplnit článek 24 odst. f), který zdůrazňuje výchovu občanů k plánovanému rodičovství.

Výbory sociální a kulturní upozorňují v bodě 3, že je třeba uvést do souladu vnitřní zákonodárství s Úmluvou o právech dítěte, zejména pokud jde o právní ochranu dítěte před narozením i po něm.

Stejně tak výbory zahraniční doporučují vládě, aby se zřetelem na článek 6. Úmluvy připravila takové kroky, které by řešily problematiku práva na život každého dítěte. Jenom pro informaci chci uvést, že v našem státě za minulý rok bylo 161 tisíc potratů, zatímco v Holandsku jich bylo necelých 5 tisíc a z toho ještě polovina žen byla z Belgie, Rakouska a jiných států. Tohoto snížení docílili systematickou osvětou na školách, pravdivým informováním veřejnosti a tím, že se věnovali plánovanému rodičovství.

Ještě bych chtěla hovořit o velkém dluhu, ktetý zůstává v oblasti školství. Článek 31 Úmluvy hovoří o právu dítěte na účasti v kulturním životě a umělecké činnosti.

Odstavec 2 téhož článku zdůrazňuje právo, aby "dětem byly poskytovány odpovídající a rovné možnosti v oblasti kulturní a umělecké". V nedávné době rozvířil hladinu na všech školách uměleckého zaměření připravovaný a několikrát přepracovaný návrh zákona o státní správě a samosprávě ve školství. Snaha podřídit všechny školy uměleckého zaměření, lidově školy umění, hudebně dramatické konzervatoře, taneční konzervatoře, střední umělecké školy i odborná učiliště s uměleckým zaměřením pod obce, vyvolala nesouhlas a rezoluce. Domnívám se, že je nutno podpořit požadavek odvětvového řízení přímo ministerstvem, a to ekonomicky, metodicky, a s uplatňovanou právní subjektivitou převést majetek včetně budov do správy ředitele. Působnost uměleckého školství je celospolečenská. Jde o pozitivní a obohacující duchovní rozvoj mladých lidí, o harmonický rozvoj jejich osobnosti v oblasti citové, o výchovu talentů a v neposlední řadě o právo dítěte tyto schopnosti rozvíjet a využívat také perspektivně a pozitivně volný čas. Jde vlastně o celou kulturní budoucnost národa, a ta nemůže být zajištěna jen tehdy, když budou tyto školy řízeny nadokresně, nedopustíme-li, aby převažovala ekonomika nad uměním, kulturou, a jestliže učiníme ochranná opatření zakotvená v zákoně o státní správě a samosprávě ve školství.

V tomto duchu navrhuji rozhodnutí, aby legislativa ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy se těto věci ujala. l v našich rukou je toto rozhodnutí.

Dalším nevyřešeným bodem našeho školství je integrace tělesně a duševně postižených dětí. Článek 23 - cituji: "Duševně nebo tělesně postižené dítě má právo na zvláštní péči, má právo požívat plného a řádného života v podmínkách zabezpečujících důstojnost, podporujících sebedůvěru a umožňujících aktivní účast dítěte ve společnosti." Nemáme vyřešenu otázku dětí ze sociálně narušeného prostředí, kdy v důsledku nedostatečné péče nebo sociálních nedostatků dítě není schopno se koncentrovat a bývá přeřazeno do zvláštních škol, kam svým inteligenčním kvocientem nepatří, nebo do dětských domovů, kde čeká na umístění dva roky a které jsou nedostatečné i jak počtem, tak kvalitou.

Doporučuji zřídit různé druhy internátních škol s individuální péčí a aby byly podporovány řády a církevními společenstvími, které jsou ochotny se těchto dětí ujmout.

V našich zařízeních nebylo respektováno právo dítěte na zachování identity - článek 8 úmluvy, právo svobodně a beztrestně vyjádřit svě názory - článek 12 úmluvy, právo na zvláštní ochranu a pomoc poskytovanou státem - článek 20, ochrana před zanedbáváním a zneužíváním dítěte - článek 19 a konečně článek 25 úmluvy, to je kontrola situace dětí umístěných v dětských ústavech. Budeme-li těmto dětem věnovat takovou pozornost, jakou si zaslouží a k níž se úmluvou zavazujeme, předejdeme tomu, aby z nich v dospělosti vyrostli kriminální živli.

Dalším důležitým programem je naplnění článku 30 úmluvy. Jde o otázku výuky národnostních menšin nebo Romů v mateřském jazyce. Zavazujeme se brát ohled na význam tradic a kulturních hodnot každého národa, každé národnostní menšiny, pro ochranu a harmonický rozvoj dítěte.

Ještě bych se chtěla dotknout článku 14. Zavazujeme se v něm respektovat právo dítěte na svobodu myšlení, svědomí a náboženství. Výuka náboženství, znalost Starého i Nového zákona, Bible, patří ke všeobecnému kulturnímu vzdělání dítěte. Do jaké míry toto právo respektujeme, když na školách, kde žáky je toto vyučování náboženství požadováno, nejsou uvolněny finanční prostředky pro katechety, ač mnozí jsou ochotni vyučovat zdarma, nesetkávají se vždy s porozuměním.

V úmluvě se také praví, že "rodina, jako základní jednotka společnosti a přirozené prostředí pro růst a blaho všech členů a zejména dětí, musí mít nárok na potřebnou ochranu a takovou pomoc, aby mohla beze zbytku plnit svou úlohu ve společnosti." Tolik citát. Se stoupající ekonomickou krizí je nebezpečí, že nejvíc bude postižena právě rodina. Prosím, aby potřebám rodin byla věnována zvýšená pozornost, aby byly řešeny bytové problémy mladých a rozdělených rodin.

Dále chci upozornit, že v úmluvě se zavazujeme zabezpečit právní ochranu u dětí před informacemi, které by rozvoji dítěte jakýmkoli způsobem škodily. Jde o článek 17 úmluvy. Jde pak o hromadně sdělovací prostředky, tak o zodpovědnost za vytvoření prostředí sociálně a kulturně prospěšněho. Šíření pornografie a různých sex-shopů a podobných domů a reklam je v přímém rozporu s články 13, 17 a 18 úmluvy.

Kontrolním mechanismem úmluvy je vytvoření výboru pro práva dítěte. Tento výbor je složen z deseti odborníků vysokého morálního charakteru. Každý stát může ze svých občanů jmenovat jednu osobu. Domnívám se, že to tak bude i u nás. Za účasti generálního tajemníka se pak konají volby. O tomto výboru pojednává druhá část úmluvy v článcích 42 - 54. Text úmluvy je uložen u generálního tajemníka OSN v několika jazycích. Úmluvy podepíší zmocněnci, kteří jsou k tomu pověřeni vládou.

Tolik k nedostatkům, které musíme dohnat, jinak jsme všichni naprosto souhlasně a s velkou radostí úmluvy přijali a podpořili a souhlasíme s ní. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Já také děkuji paní poslankyni Kaplanové za zpravodajskou zprávu. Nyní žádám poslance Pavola Hrušovského, aby podal zpravodajskou zprávu za Sněmovnu lidu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec P. Hrušovský: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, kolegyne poslankyne a poslanci, milí hostia, vláda ČSFR predložila Federálnemu zhromaždeniu na vyslovenie súhlasu dohovor o právach dieťaťa prijatý v New Yorku 20. novembra 1989 Valným zhromaždením OSN, ktorého mimoriadny význam pramení zo skutočnosti, že je prvým medzinárodne právnym dokumentom, ktorý upravuje práva dieťaťa v celom komplexe.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP