Poslanec SL J. Kačer: Pane předsedo, kolegové.
Já se také domnívám, že bychom
neměli uhýbat zákonu před nutností,
že bychom tuhle novelu měli odmítnout. Ale
ještě bych se na to podíval malinko z jiné
stránky. V cizině nám vytýkají,
že se nic neděje, tak pocítí, že
se děje. (Potlesk.) Já si myslím - teď
se samozřejmě nevyjádřím odborně
- ale domnívám se, že bychom měli vytvořit
veškeré podmínky pro to, aby si svá
velvyslanectví u nás postavili.
Tím by mohli demonstrovat svoji převahu nad naším
stavebnictvím. Myslím, že během dvou
let by si mohli své zastupitelské orgány
postavit. Nakonec, my jsme stavěli zastupitelství
v Londýné, pokud vím. Kdybychom jim dali
nějaký zákonný odklad, mohli by se
tady zaskvět a za jeden až dva roky by tady mohlo
stát 150 krásných objektů, kterými
by se mohli chlubit. (Potlesk.)
Poslanec SL J. Piskoř: Slova předřečníka
jsou sice pěkná, ale přemýšlejme
trochu dál. Velvyslanectví odmítne právo
bývalého majitele a my budeme soudně, to
znamená pomocí naší policie, vystěhovávat
velvyslance z uvedených objektů. Zkuste to domyslet.
Poslanec SL J. Pospíšil: Domnívám se,
že na takové případy nedojde. Slyšeli
jsme tady, že podnik přijde o 240 mil devizových
korun. Jde o 150 budov. To znamená 1 600 000 devizových
korun na průměrný objekt. Nevěřím,
že když velvyslanectví nabídne novému
majiteli i 600 000 devizo- vých korun, že je vyhodí.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Znovu se ptám, zda
se ještě někdo hlásí do diskuse,
nebo mohu prohlásit rozpravu za skončenou. (Nikdo
se nehlásí.) Nikdo se nehlásí, dávám
slovo navrhovateli.
Náměstek ministra zahraničních věcí
ČSFR V. Vágner: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, rád bych vysvětlil
několik maličkostí. Bude to možná
na přeskáčku, jak jsem si to poznamenal.
Co se týče podniku, který přijde o
výhodné prebendy, ten z toho nemá vůbec
nic, protože veškeré příjmy podniku
jdou do státního rozpočtu. Podnik dokonce
nemá ani právo na své vlastní devizové
konto. To je na vysvětlenou. Představa, že
podnik je policejní organizace, tak to vás upozorňuji,
že celá policejnost tohoto podniku byla v zaměstnancích
na ambasádách, kteří ani nebyli přímo
ani zaměstnanci správy služeb, byli jen několika
policejními důstojníky ze správy služeb
řízení. Toto jsme zrušili už v
únoru. To je k podniku, který z toho má,
že se o domy stará tak, že jste někteří
uznali, že domy jsou opravdu ve velmi dobrém stavu.
Co se týče odkladu na 10 let, jsou dvě možnosti:
některé ambasády by jistě ochotně
začaty stavět. Zdaleka ne všechny státy
na to mají finance. Tím bych rovnou odpověděl
na dotaz jednoho pana poslance, že je přesvědčen,
že když někdo někomu nabídne i
500 000 ročně devizových korun, tak ho určitě
nevyhodí. To je právě strašný
omyl, protože z prvních 16 zájemců,
kteří se písemně přihlásili,
tam ani jeden úřad nechce, protože platí
rámcově 100 - 150 dolarů za metr čtvereční
ročně, ale firmy mu dají 400 a víc.
Ani jeden ze 16 zájemců o to neměl zájem.
Co se týče prohlášení pana postance
Tyla, že jistě, když řeknu velvyslanci,
jestli chce být v ukradeném objektu, tak on mi odpoví,
já ho neukrad. Je jim to úplně jedno. Zájem
je, aby tam mohly jejich úřady fungovat. Ze 150
objektů je naprostá většina právě
rezidencí a úřadů. Slyšel jsem
tady, že většina objektů je pro třetiřadé
diplomaty. Je mi líto, ale není.
Co se týče pronájmu, musím upozornit
na to, že skutečně veškeré pronájmy
na tyto projekty končí 31.12 t.r.. Pokud nedojdeme
k nějakému řešení k tomuto datu,
neumím si představit, co bychom s tím dělali.
Tím bych odpověděl na dotaz, co vláda
přichystala, aby se to vyřešilo, když
tato novela tady neprojde. Je mi to líto, je to opravdu
možná velmi nevhodné, že to tady říkám,
ale tato vláda - a není to její vina - není
schopna za této situace 150 objektů vyřešit.
V Praze sehnat objekt na jakoukoliv činnost, ať kulturní
nebo novou ambasádu, je prakticky vyloučeno. Už
několik měsíců se usilovně
snažím sehnat objekt pro australskou ambasádu.
Prostě není, nemáme tu velvyslance. Nemáme
řešení. Pokud bychom přistoupili na
to, že během deseti let bychom udělali odklad
pro ty, kteří nebudou chtít stavět
nebo nebudou mít peníze a postavíme my, upozorňuji,
že je to několikanásobně vyšší
zatížení státního rozpočtu
než to dát teď jako náhradu peníze.
Zaregistroval jsem velké pobouření, když
poslanec Štern mluvil o tom, že nám hrozí
jisté ekonomické následky. Nevěděl
jsem ještě ráno v ústavněprávním
výboru a dozvěděl jsem se to po obědě
- nebudu raději jmenovat zemi, o kterou jde, ale mám
přímo informaci z ambasády - že velvyslanec
poslal upozornění do své domoviny, aby se
firmy minimáině na 6 měsíců
zdržely jakékoliv aktivity v tomto státě,
dokud se záležitost nevyřeší. Rozhodně
nemůžeme počítat s tím, že
nás bude nějaký velvyslanec ve své
rodné zemi chválit, když tady chodí
osobně bývalí majitelé nebo jejich
synové a některé velvyslance či vojenské
přidělence se snaží fyzicky vyhazovat.
Je tady faktor času. Vím, že toto shromáždění
občas musí pracovat pod tlakem, který jsem
já nevytvořil. To není zanedbatelné.
Důsledky jsou prostě pro mne nepředstavitelné.
Říkám otevřeně, že pokud
se dnes tato novela nepřijme, vůbec netuším,
co budu dělat. Budu se vyhýbat všem velvyslancům,
protože nevím co jim řeknu, zvláště
těm, ke kterým chodí bývalí
majitelé.
Pan poslanec Stome tady hovořii o křivdách.
Nerad bych se k tomu vracel, ale rád bych upozornil na
to, že jistou částečnou křivdou
pro maximálně 150 lidí, pokud se všichni
přihlásí, pokud tuto drobnou křivdu
neuděláme, tak můžeme ukřivdit
několika statisícům lidí v této
republice. To je můj názor a na tom trvám.
Věřte mi, znovu opakuji, že s velvyslanci,
jejich tajemníky a rady hovořím už delší
dobu neustále. To je stále to samé. Devadesát
procent našich ambasád v zahraničí je
náš majetek. Mám oficiální noty,
kde říkají, že je vyvlastní.
Následky jsou obrovské. Víc nemám,
co bych k tomu dodal.
Předsedající první místopředseda
Z. Jičínský: Ptám se zpravodajů,
zda si přejí závěrečné
slovo?
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
Z. Kessler: Zopakoval bych jen to, co jsem řekl na začátku.
Než jsme předložili tento Společný
návrh ústavně právních výborů,
a to v poměru, jak uvedl poslanec Masopust 90:l0 procentům,
všechny tyto námitky v obměnách, které
zde zazněly, jsme velmi pečlivě zvažovali
s tím, že jsme naprostou většinou právníci,
takže právní argumentace jsme znalí.
Přiznám se, že nakonec politický aspekt
a postavení Československa v současném
světě nabylo převahy a dospěli jsme
k tomu závěru, který jsem vám zde
tlumočil jako doporučující stanovisko
ústavně právních výborů
s tím, aby v tomto předloženém a upraveném
zpracování byl tisk 211 přijat. Děkuji.
Poslanec SN Š. Bačinský: Pripájam sa
k tomu, čo povedal kolega spravodajca Kessler. Chcel by
som povedať, že sme dali dôveru našej vláde
a týmto by sme jej mohli narobiť veľmi veľa
nepríjemností. Odporúčam, aby bol
návrh prijatý.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji.
Přistoupíme k hlasování.
Ptám se poslanců Sněmovny lidu, kdo je pro
tento návrh ve znění zpravodajské
zprávy, jak zde byl přednesen, nechť zvedne
ruku! (Hlasuje se - šedesát jedna). Děkuji.
Kdo je proti? (Dvacet čtyři.) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet čtyři.)
Sněmovna lidu tento návrh schválila.
Nyní přistoupíme k hlasování
ve Sněmovně národů.
Ptám se poslanců Sněmovny národů,
kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje
se - padesát šest.) Děkuji.
Kdo je proti? (Dvacet devět.) Děkuji.
Zdržel se hlasování? (Dvacet tři.) Děkuji.
Obě Sněmovny tento návrh schválily.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 52, SL
č. 93, SN č. 89).
Děkuji panu náměstku Vágnerovi.
Přistoupíme k dalšímu bodu programu,
kterým je návrh stanoviska k politické situaci
-
Prohlášení Federálního shromáždění na podporu Slavkovské deklarace,
Než mu dám slovo, dovolte ještě jednu
faktickou poznámku. Poslanec Ruml tu sice není,
ale cítím povinnost na ni odpovědět.
Byla položena otázka, kdo odpovídá za
to, že jste dostali do svých lavic obálku z
iráckého vyslanectví. Chci říci,
že za to odpovídám já. Poslanci dostávají
do Federálního shromáždění
různé tisky. Až budete mít své
skříňky, budete je dostávat normálně
do skříňky. Bohužel, v Československé
republice nejsou zámky, proto se to zdrželo. Je to
situace, kterou nechci komentovat. Proto se zdrželo vybavení
skříněk.
Takovýchto podkladů dostáváte víc.
Myslím, že poslanci jsou lidé, kteří
jsou odpovědni sami za sebe, a já se necítím
oprávněn, abych zadržoval poštu, která
je určena poslancům, abych ji cenzuroval jen podle
toho, odkud přichází. Neobávám
se, že by to, že tuto poštu zaslalo irácké
vyslanectví, nějak významně ovlivnilo
stanoviska našich poslanců, která vyjádřili
svým hlasováním v minulé schůzi.
Pokud jde o poznámku o chemických účincích
- ty jsem si neuvědomoval a nebral jsem je v úvahu.
Dávám slovo panu předsedovi.
Předseda FS A. Dubček: Vážené
poslankyne, vážení poslanci. Text návrhu
vyhlásenia Federálneho zhromaždenia na podporu
Slavkovskej deklarácie sme spracovali ako návrh.
Dovoľte niekolko slov v tejto súvislosti.
Naše úsilie o demokraciu, prestavbu spoločnosti
sa dostalo do zložitého obdobia. Akoby sme vystúpli
príjemného snenia do skutočnosti, ktorá
je oveľa tvrdšia, nemilosrdnejšia a s ľútosťou
musím povedať i bezohľadnejšia, neznášanlivejšia
a niekde i dosť nevraživejšia. Akoby veľká
voda odniesla mosty porozumenia a spoločnej nedelitelnej
zodpovednosti za našu budúcnosť. Preto s takým
pochopením a podporou vítam Slavkovskú deklaráciu
prijatú k výročiu vzniku nášho
štátu.
V perspektívnej orientácii nášho vývoja
sme sa spoločne zhodli, že budeme konať tak,
aby sme prekonali ťážké dedičstvo
minulosti. Jednoznačne sme si povedali, že budeme
konať tak, aby sme sa stali členmi Európskeho
spoločenstva.
Vykonali sme v parlamente za trištvrte roka prácu,
ktorá vytvára pre to predpoklady a zabezpečuje
nezvratnosť tohto procesu.
Je pre nás existenčnou nutnosťou povzniesť
túto našu krajinu. Je však nevyhnutné
zamyslieť sa nad tým, do akej Európy smerujeme,
a akými musíme byť sami, aby sme sa stali rovnoprávnymi
a plnohodnotnými členmi Európskeho spoločenstva.
Mal som príležitosť, aby som sa oboznámil
s tým, čo je pre súčasnú Európu
hlavné a rozhodujúce. Je to demokracia chápaná
nie iba ako organizácia spoločnosti a štátov,
ale v oveľa hlbšom zmysle, ako názor na život
spoločnej existencie jednotlivca a celej spoločnosti.
Demokraciu chápu vyspelé európské
krajiny ako zhodu ľudí, v ktorej je vyjadrený
spoločný záujem o osud spoločnosti.
Preto ju charakterizujú také hodnoty, akými
sú sloboda, tolerancia, znášanlivost a, samozrejme,
zvlášť by som chcel zdôrazniť, ľudskosť.
Preto, aby sme našli svoje miesto v Európe a povzniesli
našu krajinu na tento stupeň, mali by sme sa snažiť,
aby sme v tomto neľahkom procese doslova a do písmena
zjednocovali všetkých ľudí dobrej vôle.
Videl som spoločnosti rôznorodé a rozrôznené
do mnohých politických strán, ale vedené
spoločným záujmom, ak ide o najvyšší
princíp spoločnosti, národa a štátu.
Niektoré tendencie v našom vývoji a neraz i
ambiciózne snahy niektorých ľudí sú
v priamom protiklade so zásadou demokracie a budovania
nášho právneho štátu.
Od separatistických snáh cez národnostnú
a rasovú neznášanlivosť až po politickú
nevraživosť a možno niekde tu i tam pomstychtivosť,
nenávisť a psychózu. To nie sú dobrí
radcovia na našej ceste do Európy. Prinášajú
nám okrem vnútorných problémov stratu
kreditu, ktorý sme doma i vo svete získali v nástupe
za demokratické premeny, ktoré v tejto dobe uskutočňujeme.
Odpudzujú čestných a poctivých ľudí
od aktívneho riešenia našich problémov
a pri uvádzaní ekonomickej reformy do života.
Demokracia je tiež zodpovednosť a dodržiavanie
zákonov. Demokracia je tiež úcta k človeku.
Pripojme sa teda k tým, ktorí zdvíhajú
hlas v mene spravedlivosti, znášanlivosti a porozumenia
na obranu demokracie a ľudskosti.
Ak máme rovnaký cieľ, je potrebné nájsť
spoločným úsilím cestu, ktorou k nemu
dôjdeme. Je to naša zodpovednosť za budúcnosť
našej spoločnosti.
Sme združení v rznych politických stranách.
Sme príslušníkmi dvoch národov a rznych
národností. Vychádzajme však z toho,
že sme občanmi tejto Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky. Obráťme pozornosť na našich predkov
a v našej pamäti a mysli vyvstane ťažký,
neraz zložitý a neraz krvavý zápas za
našu národnú existenciu a spoločnú
štátnosť. Konajme a žime tak, aby sme nezabudli
na jej odkaz. Pracujme tak, aby sme prekonali súčasné
ťažkosti a vyšli z tohoto zložitého
obdbobia posilnení. Odporúčam prijať
stanovisko. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu předsedovi.
Zahajuji rozpravu. Myslím, že všichni máte
návrh prohlášení Federálního
shromáždění v lavicích, že
ho není třeba číst. V rozpravě
jako první promluví poslanec Kulan, připraví
se poslanec Mlynárik.
Poslanec SN P. Kulan: Vážený pán predsedajúci,
vážené dámy vážení
páni poslanci, milí hostia. My, poslanci Federálneho
zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky, zvolení v Slovenskej republike, bez rozdielu
politickej príslušnosti, žiadame v zmysle rokovacieho
poriadku Federálneho zhromaždenia nasledujúce:
1) Okamžité odvolanie pána poslanca Víťazoslava
Morica z Predsedníctva Federálneho zhromaždenia,
2) Žiadame mandátový a imunitný výbor
Snemovne národov, aby podrobne prešetril činnosť
poslanca Morica a aby v súčinnosti s prokuratúrou
ČSFR postupoval v zmysle platných zákonov.
Žiadame zaradiť tento bod na rokovanie najbližšieho
predsedníctva Federálneho zhromaždenia.
Podpisaných je 56 poslancov zvolených v Slovenskej
republike, k tomu sa zatiaľ pridalo 20 poslancov Snemovne
národov zvolených v Českej republike.
Túto žiadosť dávame predsedovi Snemovne
národov.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji, slovo má
poslanec Mlynárik. Připraví se poslanec Čič.
Poslanec SN J. Mlynárik: Vážený pán
predseda Federálneho zhromaždenia, vážený
pán predsedajúci, milí kolegovia, milé
kolegyne, pán Dubček povedal pozoruhodnú
vetu: "Obráťme pamäť k našim predkom".
V tento deň, 30. októbra 1918, pred 72 rokmi, sa
v Martine zišlo viac ako 100 slovenských politikov,
aby prijali Deklaráciu slovenského národa.
V jej úvod- nej časti sa hovorí: "Zástupcovia
všetkých politických strán, organizovaní
v Národnej rade, trvajú na zásade samourčovacieho
práva národov, prijaté celým svetom."
Ďalej sa hovorí: "Na všetkých kultúrnych
bojoch, ktoré viedol český národ,
a ktoré ho urobili známym na celom svete, mala účasť
i slovenská vetva."
Deklaráciu podpisali Andrej Hlinka, Jan Vojta, práve
tak ako Ivan Dérer či Vavro Šrobár.
Text Martinskej deklarácie bol dobovo podmienený,
hovorí sa v ňom o jednotnom československom
národe. Všetky aktivity domáceho aj zahraničného
odboja sa dovolávali jednotného národa, ktorý
požaduje vlastný samostatný štát.
Jedine táto legitimita oprávňovala českých
a slovenských politikov k nastoleniu požiadavky, ktorú
uznali mocnosti Dohody a potvrdili ju na Versailleskej konferencii.
Martinská deklarácia má hodnotu základného
štátotvorného aktu, ktorým sa vytvoril
a dotvoril československý štát. Bez
rozhodujúceho stanoviska slovenských politikov v
Martine 30. 10. 1918 by československý štát
nemohol vzniknúť.
30. október 1918 je teda logickým aktom, navädzujúcím
na 28. Oktober. Takto vznikol náš štát,
ktorý dnes jako najvyšší zákonodárný
zbor predstavujeme.
Záverečna čásť Martinskej deklarácie
znie: "Sme presvedčení, že náš
snaživý a nadaný slovenský národ,
ktorý vzdor neslýchanému utláčaniu
dospel na taký stupeň národnej kultúry,
nebude vylúčený z požehnania, pokoja
a spolku národov, ale aj jemu bude dopriaté, aby
sa podľa svojho rázu mohol vyvýjať, a
podľa svojich sil prispel k všeobecnému pokroku
človečenstva."
Chcel by som pripomenúť, že našou ambíciou
by mohlo, či malo byť dstojné naloženie
s odkazom našich predkov, so zabránením síl
a tendencií, ktoré hazardujú s identitou
československej štátnosti, a ktoré egoistické
ciele boja o moc nadriaďujú základným
zásadám, na ktorých sa predstavitelia slo-
venskej politiky 30. októbra 1918 dohodli a jasne to deklarovali.
Slováci podľa Martinskej deklarácie majú
plné právo na svojbytnosť a národnú
suverenitu, no aj povinnosť prispievať v Martinskej
deklarácii. (Potlesk.)