Úterý 30. října 1990

Poslanec SN V. Valtr: Vážený pán predsedajúci, vážení páni a vážené dámy, dovoľte, aby som reagoval na predrečníka. Predovšetkým, pokiaľ ide o otázku procedurálnu. Keď si vezmeme § 37 odst. 1 súčasného rokovacieho poriadku je zrejmé, že k tak velkému porušeniu nedošlo. Predkladateľom je vláda, takže stanovisko nepotrebujeme a pokiaľ ide o Českú a Slovenskú národnú radu, je na nich, či stanovisko zaujmú, alebo nie. V tom by som nevidel problém. Pokiaľ ide o vnútorné príkazy našim výborom z odstavca 2 implicitne vyplýva, že predovšetkým sa predloží navrh zákona ústavnoprávneho výboru. Nie je tam povinnosť výborov. Všetci vieme, o čo ide, a preto posudzovať momentálne činnosť zákona a počkať na nejaký iný návrh z hľadiska časového a z hľadiska toho, čo pán námestník ministra tu povedal, nie je vhodné. Ďakujem za pozornosť.

Poslanec SL Z. Masopust: Dámy a pánové, všichni jsme jistě velmi pečlivě vyslechli stanovisko poslance Bendy. Považuji za věc korektnosti vás informovat, že to, co poslanec Benda řekl, reprezentuje stanovisko zhruba jedné desetiny členů obou ústavně právních výborů. Jeho připomínkami a jeho názory jsme se velice zevrubně zabývali. Ostatních devět desetin členů fakticky, a to především hlasováním, vyjádřilo stanovisko na podporu vládního návrhu, který předložil pan náměstek ministra a který podpořili zpravodajové.

Shodli jsme se tak na tom, že zájmy státu jsou dnes zájmy nikoliv státu předlistopadového - jak by se snad někdo ještě domníval - ale jsou to zájmy tohoto porevolučního státu, jemuž jsme, dovolte mi tento výklad, vyjádřili svou loajalitu mimo jiné svým poslaneckým slibem. (Potlesk.)

Poslanec SL M. Tyl: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, milé dámy a vážení pánové, dovolte, abych oponoval vládnímu návrhu, který zde byl předložen, a to nejen z důvodů, které zde uvedl kolega Benda. Domnívám se, že zájem státu by měl být především v jeho právní konzistenci. Je to jeho první zájem.

Chtěl bych, aby aspoň mým jménem se ministr zahraničí každého intervenujícího velvyslance zeptal, zda trvá na tom, že zůstane v ukradené vile. (Potlesk.) Domnívám se totiž, že kanadský a švédský velvyslanec na tom trvat nemůže a pokud by se jednalo o odpověď z Libye, domnívám se, že by nebyla až na tolik závažná.

Chci říci, že se to dotýká hlubších vztahů k těmto subjektům. Ty nás totiž po celých bývalých 40 let k jisté zákonnosti měly. Ti kvůli svému pohodlí určitě nebudou chtít tuto zákonnost porušovat. My totiž bychom mohli dojít k závěru, že nejenom vládní vily, které jsou jistě okrasou Prahy, ale všecko, co za něco stálo, by se nemělo vracet. Protože jedině tak bychom potom s klidným svědomím mohli vrátit ty ruiny, které tu většinou zbyly. A proto se domnívám, že cest, kterými se toto dá řešit, je velice mnoho a s obdivem poslouchám, že ze 160 misí dostalo 150 ukradené objekty. To znamená, že tento stát jim nebyl sto sám od sebe něco poskytnout. Že to všecko daroval jenom z toho, co velkoryse jiným ukradl. A to považuji za důležité si uvědomit právě při tom, když se tady bude debatovat o novelizaci zákona.

Poslanec SN M. Hruška: Vážené Federální shromáždění, vyslechl jsem se zájmem právní zdůvodnění pana náměstka i kolegů zpravodajů. Musím vám však sdělit, že to nebylo plaidoyer po řečnické stránce zcela přesvědčivé. A to z následujících důvodů:

Správa diplomatických služeb je v postavení Obvodního podniku bytového hospodářství, čili tzv. operativním správcem. Byty, které právě v těchto rezidencích slouží k bydlení, jsou bytovými prostory. Nejsou to nebytové prostory. Proto bych rád znal názor, odkud pochází podklad, že je nebezpečí, že by diplomaté, kteří bydlí v těchto vilách, byli vystěhováni či vyklizeni. Domnívám se, že dosud platí zákon o bytovém hospodářství, který za jistých okolností umožňuje podat návrh na zrušení užívacího práva a potom na vyklizení. Je tedy otázkou, zda tu není analogie, protože se jedná o bytové prostory. Pokud se vrátí původním vlastníkům, změní se pouze subjekt, který bude spravovat, vlastnit tyto nemovitosti. Bude tu pouze ta změna, že bude vybírat nájem. Jinak se tato právní situace vůbec v ničem nemění.

Nezbývá mi nic jiného než podat návrh - nebo navrhnout vám - aby tento tisk v této podobě nebyl přijat.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: S technickou poznámkou vystoupí poslanci Ransdorf, Štern a Stome. Prosím o slovo poslance Ransdorfa.

Poslanec SN M. Ransdorf: Rád bych se navrhovatele zeptal, jaký bude dopad těchto opatření na státní rozpočet, jaká bude výše finančních náhrad a potom by mě zajímal osud velvyslanectví bývalé NDR.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Myslím, že poslední otázka je mimo rámec diskuse. Nedoporučoval bych, abychom se jí zabývali. Jinak má slovo poslanec Štern, připraví se poslanec Stome.

Poslanec SN J. Štern: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jsme ve velmi těžké situaci s restitučním zákonem. Dali jsme výjimky pro firmy se zahraniční kapitálovou účastí. Kromě jiného z toho důvodu, abychom zachovali důvěryhodnost našeho hospodářství a našeho politického systému pro zahraničí, abychom sem přilákali zahraniční kapitál. Jestliže se nám podaří - kvůli tomu, abychom se nedopustili 150 křivd, jichž se dopustíme, když toto přijmeme, vůči asi 150 vlastníkům, a nebude restituována tak, jak by jim náleželo - stane se nám to, že v podstatě proti sobě poštveme všechny západní diplomatické sbory. Jestli znáte, jak si počinají zahraniční podnikatelé, když někam přijdou, první co udělají, že se zeptají svého velvyslance, jaké jsou politické poměry v dané zemi, jaké jsou hospodářské poměry, jaká je tam stabilita a jaká je tam vyhlídka.

Jestliže my v podstatě nemáme kam přesunout ambasádu, nemáme pro ně náhradní umístění, jestliže se nám podaří dostat je za hranice naší republiky nebo do podmínek pro ně nevyhovujících, upozorňuji, že je to vůbec nezajímá. Námitka, co řekl pan poslanec Tyl, že oni jistě pochopí, že nemohou bydlet v ukradených vilách - já ho upozorňuji, při vší úctě k zastupitelským orgánům zahraničí, že je to vůbec nezajímá. Ony jsou někde usídleny je to starost naší vlády, aby se s tím nějak vypořádala. Toto není námitka, kterou bych bral, protože myslím, že není reálná. Domnívám se, že jestliže se nám podaří proti sobě poštvat velvyslance ze všech rozhodujících zemí, tak oni udělají všechno proto, aby se nám sem kapitál nedostal a aby podnikatelé sem nešli.(Hluk.) To je realita. S tím můžete teď nesouhlasit, ale zodpovědně vám to dávám k zamyšlení. Je to těžká situace. Na jedné straně máme 150 křivd a na druhé straně máme možná ohrožené zájmy naší ekonomiky z hlediska zahraničních investic. Čili toto si porovnejme. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, já se domnívám, že kvantifikací křivd se nikam nedostaneme. Jednou je třeba přijmout zásadní stanovisko: buďto křivda a nebo nekřivda. Mně samému se už vůbec nelíbí ten název o majetkových křivdách, dokonce i některých. Za svou osobu odmítám přijmout to, abych ve jménu nějakých ekonomických zásad na celkem náhodné okolnosti, jestliže momentálně v takovém objektu je zastupitelský orgán nebo není, jestli se před 14 dny vystěhoval nebo před 14 dny nastěhoval, určoval, zda člověk bude nadále tak či onak majetkově postižen a petrifikoval tam takto, proti čemu jsme tady vystoupili v zákonech o restitucích. Z tohoto hlediska se domnívám, že tato vládní předloha není správná a že je nesena ideou nedobrou. Říká totiž, že hospodářské, společenské či diplomatické potíže jsou takového rázu a takového druhu, že jsme jaksi povinni v zájmu vyššího celku, tedy jaksi státu, ukřivdit jednotlivým subjektům, kteří jsou občany. To se domnívám, že je záležitost, která by našim ideálům měla být zcela a zcela cizí.

Nicméně, podívejme se na to, co by se s věcí snad dalo dělat. Připouštím, že asi je třeba zachovat zastupitelské orgány v tomto státě.Já se ptám, jestli bychom se neměli podívat na § 12 původního zákona, kde se říká, že uživatelům bytů nebo nebytových prostor ve vydávaných nemovitostech se užívací právo zachová a nadále se řídí právními předpisy o hospodaření s byty a právními předpisy o nájmu a pronájmu nebytových prostor. Měli bychom se zeptat, zda mezi ty provozy nenáleží nebo se nedají zahrnout také služby, které jsou vykonávány ve prospěch diplomatických zastoupení. To je věc číslo jedna.

Věc číslo dvě: podívejme se, proč na základě těchto náhodných okolností by majitelé těchto nemovitostí měli být odškodňováni podle cen, které neplatily ani v době, kdy jsme přijímali tento zákon, ba ani v době, kdy se řada těchto objektů dostala do státního quasi vlastnictví. Nemám dojem, že šlo o regulérní převody. Z toho pro mě vyplývá závěr, že existence zastupitelství ani z tohoto důvodu, z hlediska jejich dislokace, nyní není ohrožena tím, když tato vládní předloha neprojde. Nicméně bylo by asi třeba, abychom se zamysleli sami nad sebou. K tomuto zákonu byl ještě zákon 249 o jeho účinnosti. Dnešního dne se projednávala předloha o odkladu účinnosti tohoto zákona s tou myšlenkou, že v mezidobí se chyby nebo nedostatky nebo fenomény, které se objevily později, určitým způsobem napraví, a proto se hodlala odsunout účinnost na pozdější dobu. To jsme ovšem nepřijali. K témuž zákonu je nynější předloha. Já se domnívám, že bychom pro budoucnost měli více vážit kompaktnost svého uvažování, protože se dostáváme do jistého rozporu. Nicméně se domnívám, že tato předloha z důvodů, které zde byly řešeny předřečníky, a které spatřuji i já, ve své materiální podobě projít nemůže.

K formální stránce věci: nejsem si jist, jestli můžeme § 37 odst. 2 jednacího řádu vykládat tak, že předsednictvo sněmovny nebo z jeho pověření předseda sněmovny přikáže projednání zásad zákona a návrhu výboru ústávně právnímu, popřípadě dalšímu výboru, že to slovo "popřípadě" znamená úplnou libovůli. Já se domnívám, že tak tomu není, že "popřípadě" znamená vhodnost nebo nutnost, a pak se musíme zeptat na zahraniční výbor, na výbor pro plán a rozpočet, na výbor hospodářský, nehledě na jiné. Domnívám se, že v diskusi, která je vymezena zejména ekonomickým zájmem kromě ostatních, o kterých zde bylo hovořeno, by měly mít své slovo také ty výbory, které se zabývají finančními dopady těch či oněch řešení pro československý stát. Pokud tato procedura zachována nebyla, nezbývá než abychom to konstatovali a tento jev napravili tím, že výbory je projednají; protože zastupitetské úřady podle výkladu, jak já ho vidím, mohou zůstat tam, kde jsou, domnívám se, že žádná hrozba tak akutní, jak je podávána, československému státu nehrozí. Já vám děkuji. Navrhuji, aby předloha nebyla přijata. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím, hlásí se ještě někdo do diskuse? Poslanec Benda, poslanec Valko.

Poslanec SL V. Benda: Já mám jen technickou poznámku. Tady se operuje s faktorem času, jako by byl něčím rozhodujícím. Zákon má pozítří nabýt účinnosti a popozítří by se diplomatické mise musely stěhovat. Upozorňuji na § 19 platného zákona, odst. 1 : "K vydání věci nebo kupní ceny může oprávněná osoba organizaci vyzvat do šesti měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona, jinak její nárok zaniká.". Odst. 2: ,,Organizace je povinna uzavřít dohodu s oprávněnou osobou a vydat jí věc, nebo kupní cenu nejpozději do 30 dnů po uplynutí lhůty uvedené v odst. 1."

To znamená - Správa služeb diplomatického sboru má do 30. května příštího roku čas uzavřít nějaké ujednání. My tedy máme 7 měsíců času na případnou novelu v jiné podobě.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Poslanec Valko, potom poslanec Kobylka.

Místopředseda SL E. Valko: Vážené dámy, vážení páni, dovoľte, aby som zareagoval na oboch predrečníkov.

Poslancovi Stomemu: § 12 zákona 43 z roku 1990 - úplne sa s ním stotožňujem pokiaľ ide o bytové priestory.Tam totiž platí režim Občianskeho zákonníka § 154 a nasledujúce, a bytový zákon č. 41 z roku 1944. Teda tam, pokiaľ v týchto ukradnutých vilách existujú byty, samozrejme, užívacie právo im zostáva zachované. Užívacie právo je vždy na dobu neurčitú, je neobmedzené. Tieto vilky, mnohé, v ktorých sú úradovane, museli byť vyňaté z bytového priestoru a premenené na nebytový. Zákon o hospodárení s bytmi to riešil.

Pokiaľ ide o nebytové priestory, tam sú zmluvy uzatvárané na dobu určitú, obyčajne na rok, so Správou služieb diplomatického zboru.

Aplikácia zákona č. 116/90 Zb., o nájme a prenájme nebytových priestorov na tento prípad nie je možná, pretože ak sa správne domnievam - je tam ustanovenie § 3, a to sa vzťahuje predovšetkým na právo hospodárenia, ktoré majú bytové podniky na dobu určitú, ktorá je na dva roky. Tak to sa vzťahuje vyslovene na bytové podniky, a toto nie je režim bytových podnikov. To je jedna pripomienka.

Ďalšia pripomienka je na poslanca Bendu. Keď zákon vstúpi do platnosti s účinnosťou od 1. nevembra, tak je, samozrejme, možné hneď 1. alebo 2. novembra podať žiadosť o navrátenie a tým pádom tam v odst. 2) § 19 ostáva už len tá 30dňová kúpna lehota. Takže je potrebné si zvážiť tieto okolnosti.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Poslanec Kobylka.

Poslanec SN J. Kobylka: Pane předsedo, vážení kolegové, pracuji v zahraničním výboru a nedávno jsem služebně navštívil Štrasburk - Evropskou radu. A ti mají skupiny pozorovatelů, kteří sledují ostatní země, obzvlášť ze střední a východní Evropy a zkoumají, zda jsou dostatečně zralí k tomu, aby byli přijati. A podmínky, které sledují k tomu, aby byly přijaty, ty jsou jednoznačné. Jedna z těch velice tvrdých podmínek je - a to bych byl rád, aby si kolega uvědomil - jestli dodržují zákon. Tzn., jestli je to demokratický režim, jestli se uplatní občanská práva atd., kromě jiných práv je tam také ochrana majetku. Pokud chceme do Evropy, tak nemůžeme schválit tuhle předlohu, protože by to bylo proti tomu celému snažení. Tzn., chceme být státem demokratickým, který hájí nebo uznává zákon. My bychom ho tady velice tvrdě porušili, to je jedna věc, takže zvažme to z tohoto hlediska.

Druhá věc je - jde tady o zájmy těch diplomatů, nebo toho podniku, který to zprostředkovává? Mně není jasné, o koho jde. Samozřejmě, že je to pro ně velmi dobrý byznys v tvrdých si nechat za tyto služby platit a tento podnik zřejmě ztratí monopol. Ztratil by ho tím, že by těmi najímateli byly soukromé osoby. Já vlastně nevím, o čem je řeč. Od počátku je to zcela jasné, nájemné bude vybírat někdo jiný. Děkuji. (Potesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Mikule, potom poslanec Hruška.

Poslanec SN V. Mikule: Vzhledem k tomu, že vznikla velmi zajímavá a zvláštní situace, považuji za nutné sdělit sněmovnám, že jsem se ve výborech ústavně právních zdržel hlasování při hlasování o této osnově. Zdržím se hlasování i teď. Ovšem ze zcela jiných důvodů než tady padly, nikoliv proto, že bych nepovažoval za velmi závažný důvod, který je vládou uváděn, nýbrž z toho důvodu, že při předchozím hlasování tyto sněmovny zamítly možnost, aby se už přijatá osnova dostala do souladu s ústavou v tom smyslu, že by byla nastolena rovnost mezi občany, kterým bude vydávány nemovitost in natura a mezi občany, kterým bude poskytována peněžní náhrada. V tomto ohleduje schválený zákon, podle mého přesvědčení, zásadně protiústavní a poukazuji na to, co říkal kolega Stome, měli bychom se zamyslet nad tím, o čem vlastně hlasujeme a jak rozhodujeme. Opakuji, budu se zdržovat hlasování, a to z toho důvodu, protože nechci, aby vznikaly další případy, kdy budou občané tímto zcela protiústavním způsobem diskriminováni. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Nyní poslanec Hruška, potom poslanec Világi.

Poslanec SN M. Hruška: Vážení přátelé, teď to bude jenom takový krátký právnický štěk, protože vás nechci unavovat. Chtěl bych reagovat na projev pana kolegy Valka, na jeho právní zdůvodnění. Samozřejmě, pokud by se jednalo o nebytové prostory, měl by pravdu. Já vás jenom upozorňuji na jedno, že malá restituce zahrnuje údobí roku 1955 - 1962 a podívám-li se do zdůvodnění, vidím, že tyto požadavky se mj. týkají zastupitelských úřadů Belgie, Velké Británie, Německa atd. Prosím vás, pokud známe jenom trošku Prahu, tak víme, že tyto zavedené ambasády dávno již před tímto údobím měly nejenom úřední rezidence, ale vily pro své prvořadé úředníky - od velvyslance až po tajemníky konče. Pokud získaly posléze nějaké nemovitosti, tak to bylo pro třetí garnituru, spíš pro otázku svých služeb.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Poslanec Világi.

Poslanec SL O. Világi: Ja mám len faktickú poznámku. Pokiaľ ide o zákon, ja si myslím, že tú zásadu, ktorá bola predtým povedaná, že by sme mali vychádzať zo zákonov, to sme hovorili i vtedy, keď sme urobili v tomto zákone výnimku. A od tej doby o tom nebola reč, koho sa tá výnimka týka. Takže tuto debatu ja považujem určitým spôsobom za neopodstatnenú. Nehovorím o argumentácii pána Mikuleho, ktorý je iného názoru. Ale až budeme normalizovať tento zákon, ja si neviem predstaviť, ako to bude odvodnené.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Poslanec Lux.

Poslanec SN J. Lux: Já bych si dovolil jenom pana poslance Valku opravit faktickou poznámkou. V § 19 se hovoří v odst. 1.: "K vydání věci nebo kupní ceny může oprávněná osoba organizaci vyzvat do 6 měsíců od účinnosti tohoto zákona, jinak její nárok zaniká." a v odst. 2 téhož § se říká: "Organizace je povinna uzavřít dohodu s oprávněnou osobou a vydat ji věc nebo kupní cenu nejpozději do 30 dnů od uplynutí lhůty uvedené v odst. 1." Čili nás tady mystifikoval.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ptám se kolegů poslanců a kolegyň poslankyň, kdo se ještě hlásí. Prosím poslanec Tahy.

Poslanec SN M. Tahy: Ja mám len krátku poznámku k výkladu, ktorý nám tu povedal kolega Valko z hľadiska procedurálneho. Hospodárske výbory čaká nesmierny problém zvládnuť ohromné penzum ekonomických zákonov. Pýtam sa, či aj v iných prípadoch nám takto "helfne" ústavnoprávny výbor, že nebudeme musieť zákony prerokúvať? My sme totiž tento zákon pvodne prerokúvali dosť dlhý čas, venovali sme mu značnú časť nášho času a energie, a preto si myslím, že je dehonestujúce, že táto predloha nebola znovu predložená hospodárskym výborom. To po prvé.

A po druhé, mám otázku na pána námestníka, či sa vláda zaoberala i tým prípadom, že táto predloha nebude prijatá v našom zhromaždení a akým spsobom chce technicky tieto problémy riešiť a ako sa na to pripravuje, pretože predpokladám, že naša republika by bola veľmi slabá, keby nedokázala riešiť 150 prípadov. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan Kačer.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP