Úterý 30. října 1990

Konštatujem, že Snemovňa národov uznesenie formulované poslancom Kroupom prijala.

Hlasovať budú poslanci Snemovne ľudu. Kto z nich je za takéto uznesenie, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko. (Hlasuje se.) (Sedmdesát devět.)

Kto je proti? (Sedmnáct.)

Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet osm.)

Konštatujem, že Snemovňa ľudu uznesenie prijala. Obidve snemovne svojim súhlasným uznesením prijali návrh poslanca D. Kroupu.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 49, SL č. 90, SN č. 86).

Teraz je tu návrh uznesenia, ktorý navrhol poslanec Dostál. Toto uznesenie nemá presnú formuláciu. Žiada, aby v súvislosti s druhou moravsko-sliezskou deklaráciou bola odovzdaná mandátovému a imunitnému výboru Snemovne ľudu záležitosť poslanca Bártu. Je treba, aby pan poslanec Dostál toto uznesenie upresnil, aby sme vedeli, v čom je skutková podstata celej záležitosti.

Poslanec SN P. Dostál: Navrhuji přijmout usnesení, aby mandátový a imunitní výbor posoudil, zda činnost poslance Bárty není v souvislosti s jeho artikulací druhé moravsko-slezské deklarace porušením poslaneckého slibu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Myslím, že je to záležitosť len Snemovne ľudu. Pýtam sa predsedu Snemovne ľudu, či chce túto záležitosť vziať do svojej agendy?

Předseda SL R. Battěk: Dámy a pánové, domnívám se, že tyto citlivé politické záležitosti budou v následujícím období běžnou záležitostí. Rozhodně bychom neměli podléhat obecnému vzrušení při takovýchto návrzfch. Mluvit o samozřejmosti by mohlo v některých z vás vzbuzovat pocit beznaděje. Myslím však, že se nesmíme bát té skutečnosti, že v otevřené, politicky artikulované společnosti bude politický zápas o prosazení základních principů demokratického chování pokračovat. Měli bychom tyto návrhy projednávat zcela věcně. Je to návrh poslance Sněmovny národů a v zásadě by se s tím měla vypořádat Sněmovna národů.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Týká sa to imunitnej alebo mandátovej veci člena Snemovne ľudu?

Předseda SL R. Battěk: Ano, ale návrh podával poslanec Sněmovny národů. Já, jako předseda Sněmovny lidu, beru samozřejmé tuto záležitost za svou. Při prvním zasedání předsednictva se tím budeme zabývat a budeme jak poslance Sněmovny lidu, tak poslance Sněmovny národů informovat. Pokud je to takto přijatelné, považoval bych to za zralé k uvážení.

Předsedající předseda SN M.Šútovec: Pán poslanec Dostál, aby bol spsob korektný, navrhujem vám, aby ste svoju záležitosť predniesol Snemovni ľudu prostredníctvom niektorého poslanca Snemovne ľudu, ktorý sa s vašim návrhom stotožní. Tak to bude celkom v poriadku a Snemovňa ľudu potom túto záležitosť vybaví vo svojej réžii.

Súhlasíte s tým, aby sme týmto spsobom záležitosť vyriešili? Hlási sa poslanec Pohanka. Dávam mu slovo.

Poslanec SL M. Pohanka: S návrhem poslance Dostála se ztotožňuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Nebudem dávať o tejto záležitosti hlasovať. Poslanec Dostál to odovzdá poslancovi Pohankovi a ten to zariadi po línii Snemovne ľudu.

Ďalšie hlasovanie sa bude týkať návrhov uznesení predložených poslancom Wagnerom.

Poslanec SL J. Wagner: Paní a pánové, myslím, že bychom zbytečně zdržovali, že lze o usneseních hlasovat vcelku. Mají pouze jiné adresáty, protože každou tu věc vyřizuje jiný státní orgán. Tuto věc bohužel nelze řešit interpelací, jak mi bylo nabídnuto, protože poslanec nemůže interpelovat ani předsedu nejvyššího soudu ani generálního prokurátora. K tomu, aby oni se vyjádřili, je skutečně podle platného jednacího řádu potřebné usnesení sněmoven. Proto jsem to navrhl. Záležitost, na kterou oni budou odpovídat, má vztah k záležitosti, za kterou odpovídá vláda. Považuji proto za nutné to spojit z důvodů, o kterých jsem mluvil ve čtvrtek a o kterých jsem se krátce zmínil ve svém vystoupení dnes. Doporučuji proto hlasovat najednou. Jestli je s tím souhlas, považuji to za důležité také proto, že tady se jedná (to je můj hlavní argument, proč jsem se rozhodl jednat) o to, že se v podstatě zdá, že odkládáme výkon práva vůči těm, kteří čekají na to, kdy právo jim dá spravedlnost za to, co jim patří.Tuto zásadu - právo neodkládat - obsahuje ve svém článku č. 40 již Velká listina svobod. Osm set let...

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, neobnovujme rozpravu v tejto záležitosti. Hlási sa pán poslanec Battěk.

Předseda SL R. Battěk: Vážené poslankyně, vážení poslanci, v duchu bych docela rád souhlasil s tím, co má na mysli poslanec Wagner. Výkon práva však někdy může komplikovanost výkladu dokonale zabít. Já se přiznávám, že jsem ztratil orientaci nejen právní, ale i věcně politickou. Já se domnívám, že takovouto formulaci těžko můžeme relavantním způsobem schvalovat. Navrhuji, aby nám byl dán písemný podklad k takovému usnesení. Sám bych v této situaci nemohl pro takové usnesení hlasovat.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Stotožňujem sa s návrhom predsedu Snemovne ľudu Battěka. Domnievam sa, že návrh je treba jednoznačne formulovať, rozmnožiť a predložiť poslancom.

Inak chcem upozorniť poslanca Wagnera, že tretí z jeho návrhov žiada federálnu vládu o informáciu, ktorá popíše stav mimosúdnych rehabilitácií atď. Domnievam sa, že tento bod by nemusel byť v tomto uznesení, že by sa dal vybaviť priamou otázkou na federálnu vládu tu od tohto pultu. Súhlasíte s tým, aby sme tento bod nezahrňovali do hlasovania?

Poslanec SL J. Wagner: Souhlasím s tím v případě, že to bude prohlášeno za naléhavé.

Předsedající předseda SN M.Šútovec: Nech sa páči. To ale predložíte vy pri vhodnej príležitosti. Teraz vás prosím, aby ste prvé dva návrhy formulovali ako jeden návrh, dali to písomne, my to rozmnožíme a odovzdáme poslancom, aby sa vo veci zorientovali a hlasovať sa bude až potom.

Prerušujem naše rokovanie na jednu hodinu.

(Jednání přerušeno ve 12.11 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.25 hodin.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Poslankyne a poslanci, mali by sme pokračovať v hlasovaní o návrhu pána poslanca Wagnera. Text ste dostali do lavíc, preto vám navrhujem, aby sme hlasovanie o tejto záležitosti (vzhľadom na to, že ešte všetci poslanci tento text uznesenia do lavíc neobdržali), odložili a ako ďalší bod programu aby sme prerokovali návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 403 o zmiernení následkov niektorých majetkových krívd, ako je obsiahnutý v tlači 249. Prihlásil sa ešte pán poslanec Ruml.

Poslanec SL J. Ruml: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, nechci vás dlouho zdržovat ani poplašit. Nevím, zda jste také dostali do lavic dopis od pana Husaina. Velice se mi líbí rukopis, kterým je psaná adresa, méně už obsah, který je v té obálce...

Chtěl bych se pouze zeptat, zda k distribuci bylo zneužito technických služeb parlamentu. Pokud ano, tak, že se to stalo necelý týden poté, co jsme odhlasovali vyslání chemické jednotky na Blízký východ a necelých 24 hodin po té, co jsme se dozvěděli, že 18 našich občanů bylo zadrženo na hranicích a vráceno zpět. Dosud ještě nebylo rozhodnuto, zda jsou rukojmí nebo ne.

V tom případě se ptám, zda tato zásilka byla chemicky prověřena?

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ja som si toho listu, pán poslanec Ruml, nevšimol. Sám ho nemám k dispozícii. O jeho existencii som sa dozvedel teraz od vás. Zrejme ho ostatní poslanci tak isto majú. Musím sa opýtať personálu. Na odpoveď budeme musieť chvíľu počkať. Spýtam sa pracovníkov Kancelárie, akým spôsobom sa vec rozšírila medzi poslancov. Otázka je položená. Pýtam sa zriadencov Kancelárie, akým spsobom sa stalo, že takýto list bol distribuovaný?

Navrhujem vám, aby sme prešli k prerokúvaniu

8

Návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 403/1990 Zb., o zmiernení následkov niektorých majetkových krívd (tisk249).

Súhlasíte s týmto postupom? Nebudem dávať o veci hlasovať.

Navrhovateľ dr. Mikule v tejto chvíli znova nie je prítomný v sále. Vyzývam ho, aby sa dostavil k rečnickému pultu! Obávam sa, že podáva interview.

Pán Mikule, prosím, abyste nám podali výklad k novele (tlač 249).

Poslanec SN V. Mikule: Vážené kolegyně a kolegové, jak víte, tak zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd byl iniciován skupinou poslanců. Nebyl to tedy vládní návrh zákona a pamatujeme si také všichni, že text schváleného zákona se podstatně odlišuje od původního návrhu. Nyní se k tomuto schválenému zákonu znovu vracíme formálně z toho důvodu, že vláda v tisku 211 navrhuje dílčí novelizaci spočívající v tom, že by se do § 4 vložilo ještě ustanovení, které by zabraňovalo, aby se vydávaly in natura nemovitosti, tedy stavby oprávněným osobám, jestliže tyto stavby jsou užívány diplomatickými misemi v naší republice. V pátek odpoledne jsme projednávali tento návrh s panem náměstkem ministra zahraničí a zjistili jsme při té příležitosti, že problémů -lépe řečeno nezjistili, ale znovu jsme si potvrdili - že problémů souvisejících s tímto již přijatým zákonem je více a že jsou velmi podstatné.

Zejména kromě § 4, který by zřejmě vyžadoval doplnění ještě v dalších směrech, je to otázka náhrady, která, když se podíváte do schváleného zákona, zjistíte, že v § 15 se mluví v odst. 2 o tom, že oprávněné osobě, které nebyla vydána věc z důvodů právních uvedených v § 4, vzniká nárok na vydání náhrady od příslušného ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci. Většina z nás možná měla dojem, že výraz náhrada se týká ceny, kterou tato nemovitost bude mít v době vydání, nebo v době účinnosti tohoto zákona.

Sám jsem se nechal trochu svést touto formulací a teprve dodatečně jsem si uvědomil, že předtím v § 14 je legislativní zkratka "náhrada", která ovšem vyjadřuje skutečnost, že při stanovení peněžní náhrady se vychází z vyhlášky ministerstva financí č. 73/1964 Sb., tedy z vyhlášky, která už 20 let není v účinnosti ani v době, kdy se majetky odejímané podle vládního nařízení 15/1959 odejímaly. Navíc tato vyhláška samozřejmě rozlišuje mezi věcmi v osobním vlastnictví a v soukromém vlastnictví, a to takovým způsobem, že srovnatelné věci v soukromém vlastnictví měly cenu nepoměrně nižší, mnohonásobně nižší.

Úprava, kterou jsme schválili, by tedy vedla k tomu, že nebude-li někomu z důvodů právních, zejména z důvodů uvedených v § 4, vydána zpět jeho nemovitost, dostane náhradu v penězích, která bude mnohonásobně nižší než je hodnota té stavby, která třeba jinému, takto postiženému a rehabilitovanému občanovi bude vrácena in natura.

Vzniká absolutně neúnosná nerovnost mezi těmito dvěma případy. Včera jsme měli další velké jednání v této věci, abychom si objasnili situaci. Pracovník ministerstva financí, který zpracovává ex profeso problematiku oceňování nemovitostí, nám sdělil, že se radili s větším počtem znalců, kteří by se měli zabývat oceňováním staveb pro účely tohoto zákona a zjistili, že skutečně v řadě případů by tato cena byla nižší než náklad na znalecký posudek samotný. Udajně se to pohybuje řádově mezi 700 až 800 korunami i u poměrně velkých staveb. Právě proto, že jsou to stavby v soukromém vlastnictví a že tato vyhláška nepočítala s oceňováním staveb určených pro podnikatelskou činnost.

Pak jsme dostali další informace. Například z jedné investorské organizace z Prahy, že tu hrozí další velké nedopatření, pokud nedojde k novele schváleného zákona. Upozornili nás, že existuje například nemocnice na Vinohradech v Londýnské ulici, která původně zaujímala jeden objekt, která však později byla rozšířena o původně činžovní domy, jeden nalevo a jeden napravo. Z těchto tří objektů byl vytvořen jeden ucelený objekt, který slouží provozu nemocnice. Teď ovšem, kdyby se měly oba činžovní domy vracet, tak by nemocnice nemohla dále fungovat, to za prvé, a za druhé je tu určité nedopatření v § 13 odst. 2. V takovém případě by oprávněné osoby, které by měly právo na vrácení těchto činžovních domů, měly právo, aby se jim přednostně nabídlo ke koupi zařízení těchto částí nemocnice, tedy rentgenové přístroje atd. A takových případů jsme zjistili víc. Například v bývalém hotelu se zřídila strojně početní stanice a ten, kdo bude žádat o vydání hotelu, už si provedl soupis všech počítačů, které jsou v budově, a počítá s tím, že je s velkým ziskem potom zase prodá. To je tím, že v ustanovení § 13 odst. 2 je uvedeno: "Movité věci, které slouží k provozu činnosti umístěné ve vydávané nemovitosti, je organizace povinna nabídnout ke koupi nejprve oprávněným osobám." Neříká se tu, že se to týká věcí té kategorie, které sloužily k provozu, tak, jak byl veden v době, kdy se nemovitost odnímala. Je tam řada dalších věcí, které zjistilo ministerstvo privatizace České republiky a o kterých si myslí, že by bylo třeba je napravit.

V důsledku toho skupina poslanců navrhla řešení, které je uvedeno v tisku 249, že by se odložila účinnost schváleného zákona, který by jinak nabyl účinnosti 1. listopadu, na 1. únor příštího roku s tím, že v takto získaném mezidobí by se buď už schválený zákon inkorporoval do připravovaného zákona o mimosoudních rehabilitacích, do kterého stejně už byl zahrnut a ze kterého byla tato materie vyňata. Pak by to umožňovalo řešit celou problematiku uceleně a jednotně. Anebo by se provedla dílčí novelizace tohoto zákona, která ovšem by asi nebyla jednoduchá. Při dnešním jednání ústavně právních výborů byl vysloven názor, že by ani nebyla dobře možná.

Takže návrh uvedený v tisku 249 sleduje tyto cíle: při projednávání v ústavně právních výborech bylo navržené řešení doporučeno, ovšem kolega poslanec Benda měl doplňující návrh, který se potom objevil i jako článek 2 tohoto zákona - nevím, jestli poslanci mají upravený tisk před sebou. (Odpověď: Mají.) Jde o to, aby odložením účinnosti nevznikla nepříznivá situace, aby mezitím do 1. února nedošlo k rozprodeji věcí, které mají být vráceny fyzickým osobám, takže by potom už nemohly být vráceny původnímu vlastníkovi, respektive oprávněné osobě.

Ústavně právní výbory schválily oba tyto články a doporučují sněmovnám, aby předkládaný návrh přijaly. O tom by mohl referovat kolega Benda, který je jedním ze dvou zpravodajů ústavně právních výborů.

Předsedající předseda SN M. Šútovec:

Zpravodaj ústavně právního výboru SL poslanec V. Benda: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, moje zpravodajská zpráva, po- dobně jako celé projednávání této novely zákona nedávno přijatého, bude poněkud improvizovaná, nicméně se pokusím doplnit to, co tady neřekl pan předseda ústavné právního výboru dr. Mikule, za ústavně právní výbor Sněmovny lidu.

Skutečně jsme dostávali různé signály o tom, že při provádění tohoto zákona ještě v podobě, jak jsme ji schválili, by vznikly velmi vážné praktické nesnáze, a to jak nesnáze nebo nespravedlnosti vůči někdejším majitelům, nebo znovunabyvatelům. Na nejzávažnější z nich upozornil pan předseda Mikule, pokud jde o souvislost s vyhláškou z roku 1964 o oceňování soukro- mého majetku, které je směšné nízké, pouhý uznávací poplatek. Ale také by vznikly vážné nesnáze veřejnému zájmu.

Patrně nejvážnější nesnáz se týká zastupitelských úřadů, kde nám hrozí zmrazení nebo přerušení diplomatických styků s celou řadou zemí, kdyby ten zákon byl striktně prováděn.

Nicméně, jak nám dnes pan ministr Ježek předkládal návrh novely nebo návrh zásad novely tohoto zákona, tak podotýkám, že to byl návrh velmi obsáhlý, že nebyl v ústavně právních výborech meritorně dostatečně podrobně projednán. Na první pohled bylo patrné, že některé důvody k některým momentům novely jsou závažné, jiné momenty novely dalekosáhle mění zásady celého retribučního zákona, znamenaly by prakticky jeho likvidaci.

Současně bylo v ústavně právních výborech předběžně konstatováno, že patrně bude třeba jít cestou novely, že dnes je již takřka nemožné zabudovat tento zákon do zákona o mimosoudní rehabilitaci a že není důvodu, proč vymýšlet nějaký zákon nový nebo jiný nebo s úplně odlišnou filozofií.

Proto se nakonec ústavně právní výbory přiklonliy k odložení účinnosti zákona z 1. listopadu na 1. února, tj. o 3 měsíce. Jsem povinen referovat, že padl návrh, pro který byla menšina, ale více než třetinová menšina poslanců Sněmovny lidu, aby datum bylo prodlouženo jen na 1. 1., ale nakonec se prosadil původní pozměňovací návrh odsunutí účinnosti do 1. února. Poněvadž ale by se tím umožnilo, aby pokračovaly, nebo byly nově zahájeny čachry s majetkem, který se má vracet, ať už s vlastními nemovitostmi nebo ještě více a ještě spíše s jeho movitými součástmi, tak jsem pokládal za nutné, a ústavně právní výbory schválily, doplnit tento návrh o posunutí účinnosti tohoto zákona v podstatě článkem, který přebírá text nebo části textu z § 1 a z § 22 původního privatizačního zákona, který měl vstoupit v účinnost pozítří, od 1. listopadu, na základě kterého nikoliv od účinnosti tohoto zákona, ale od účinnosti novely, tj. od 31. října, jsou tyto reprivatizované majetky chráněny před nedovolenými převody, pronajímáním, případně nějakým ničením nebo odvážením věcí apod.

Protože jsem se dověděl, že nemáte text doplňku článku 11, kterým zamezujeme negativním účinkům oddálení účinnosti, tak bych si ho dovolil přečíst.

Článek II tohoto zákona by zněl: "Věci, které přešly z vlastnictví fyzických nebo soukromých právnických osob podle vládního nařízení číslo 15/59 Sb., o opatřeních týkajících se některých věcí užívaných organizacemi socialistického sektoru, podle zákona č. 71/59Sb., o opatřeních týkajících se některého soukromého domovního majetku, a znárodněním, zestátněním na základě výměrů některých odvětvových ministerstev vydaných po r. 1955 a odvolávajících se na znárodňovací předpisy z r. 1948" - kdo máte před sebou původní text zákona, to je doslovný výňatek z § 1, tam je odkaz č. 1 na všechny ty zákony, jak je to v původním reprodukčním zákoně "nesmějí být organizacemi převedeny do vlastnictví jiného ani nesmějí být jinému přenechány do užívání. To platí i pro součásti a příslušenství uvedených věcí. Organizace jsou povinny nadále o uvedené věci řádně pečovat".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP