Pak následuje čl. III. "Tento zákon
nabývá účinnosti dnem 31. října
1990" - to je v tisku, který patrně máte
k dispozici, článek II.
Zástupci vlády, protože navrhovatelem jsme
zase, rozumím-li tomu dobře, stále my, tedy
poslanci Federálního shromáždění,
zástupci vlády, kteří přišli
s návrhem č. 211, vyjádřili s tímto
doplněním souhlas, ústavně právní
výbory to schválily a podávají tento
návrh novely v podobě oněch tří
článků, z nichž dva máte mít
k dispozici a třetí jsem vám právě
přečetl.
Jako zpravodaj ústavně právního výboru
Sněmovny lidu doporučuji vám novelu zákona
v této upravené podobě přijmout.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Bendovi. Teraz prosím,
aby za výbor Snemovne národov podal spravodajskú
správu pán poslanec Vosček.
Zpravodaj ústavně právního výboru
SN poslanec J. Vosček: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie,
moja úloha je značne uľahčená
vyčerpávajúcim zdôvodnením pána
predsedu Mikuleho, aj pána poslanca dr. Bendu. Len by som
snáď chcel dodať, že tým, že
prerokúvame tlač č. 249 tak, ako ju doplnil
pán poslanec Benda znením článku II.,
vlastne odpada prerokovanie tlače 211, pokiaľ ju máte
vo svojich laviciach.
Ako spravodajca ústavnoprávneho výboru Snemovne
národov sa teda pripájam k spravodajskej správe
pána poslanca Bendu a odporúčam prijať
tlač č. 249 v takom znení, ako ju on predniesol.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu spravodajcovi. Otváram rozpravu.
Písomne sa prihlásili poslanci Jičínský,
Houška a Senjuk. Udeľujem slovo pánu poslancovi
Jičínskému.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážené Federální shromáždění,
mluvím k této věci velmi nerad, ale přesto
považuji za potřebné k tomu říci
své slovo, protože cítím svůj
díl odpovědnosti za ten zákon, jehož
nedostatky teď spravujeme. Myslím, že je lepší
přiznat otevřeně to, že jsme udělali
chybu, než se snažit tuto chybu nějak zakamuflovat.
Byla to naše chyba. Snad nás může poněkud
omluvit dobrý úmysl, který k ní vedl,
ale asi si musíme častěji přípomínat
jedno známé přísloví, že
dobrými úmysly je dlážděna cesta
do pekla. Čili jde o to, že bychom skutečně
měli velmi vážit, kde budeme sahat k poslanecké
iniciativě v případech zákonů,
které upravují velmi komplikovanou problematiku,
a kde ono legislativní řízení, které
je součástí legislativního procesu,
na jehož základě vláda podává
návrhy, bývá skutečně nezbytné
pro to, aby se vyloučila míra chyb, ke kterým
v návrhu zákonů může dojít.
Čili považoval bych za důležité
vzít si z toho toto důležité poučení,
abychom neopakovali ty chyby, kterých jsme se dopustili,
a posledním případem je návrh zákona,
který teď projednáváme, abychom jistým
způsobem spravili chyby, které jsou obsaženy
v zákoně, který jsme přijali minule
v dobrém úmyslu, abychom urychlili určité
procesy, abychom dali průchod oprávněným
požadavkům o nápravě jistých
chyb a zároveň nás to opravdu musí
vést k tomu, že musíme být vždy
velmi pozorní a vážit to, abychom nezakládali
nějaké jiné nespravedlnosti, nebo nějaké
jiné chyby naším nedokonalým rozhodnutím.
Toto jsem považoval za potřebné říci
a na závěr k tomu uvádím, že
z těchto důvodů doporučuji, aby obě
sněmovny předložený návrh, který
zpravodajové obou výborů odůvodnili,
aby obě sněmovny přijaly.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu podpredsedovi Jičinskému,
udelujem slovo pánu poslancovi Houškovi.
Poslanec SN F. Houška: Vážený pane předsedající,
vážené a milé dámy, vážení
pánové. Je v poslední době zvykem
se zde občas blýsknout nějakou přípomínkou
nebo nějakou moudrostí. V této souvislosti
s projednáním tohoto návrhu bych chtěl
říci asi jedno. Existuje staré římské
přísloví: "Cokoliv konáš,
konej rozumně a měj zřetel na konec."
Prosím vás, toto není první případ
takového rachitického zákona. To už
byla v minulém parlamentě stočtrnáctka
a nyní tato skutečnost. Mně by samozřejmě
nevadila ta skutečnost, že se vracíme po třech
týdnech k dílčí novelizaci. Je to
absurdní situace. Protože víme, že z minulého
údobí v podstatě došlo k destrukci práva
a spravedlnosti. Prosím vás, v některých
otázkách v této destrukci napomáháme.
Totiž zákon obecně má býti pravidlem
a jestliže připouštím jednu výjimku
vedle druhé, zákon se hroutí. Viz, jak s
oblibou poukazuji např. relativně dobrého,
řemeslně legislativně zpracovaného
zákona o vodním hospodářství,
o čistotě vod apod. Prosím vás, tento
zákon byl dobrým zákonem, možná
že by byl i perlou mezi zákony, ale s tím rozdílem,
že se objevilo v průběhu doby jeho činnosti
a platnosti 2 500 výjimek. Já bych poukázal
na jedno, pokud tu mám tuto předlohu. Že je
nutno upravit v některých dalších směrech
tento zákon a v souvislosti s tím se tam přejímá
i otázka těch objektů, které získala
pro diplomatické rezidence resp. jejich bydlení
diplomatická správa zahraničních služeb.
Prosím vás, víme o jakou organizaci šlo,
jakým způsobem získávala objekty.
To je vše pravda. Podíváme-li se na předlohu
vládní, vidíme tam otázku, o které
objekty jde. Vidíme tam, že jde řádově
o 165 objektů a jsou tam požadavky jednak Velké
Británie, Švédska apod. Ovšem co v něm
neuvádíme, že jsou tam i ambasády tzv.
lidově demokratických států a později
i afrických států. Samozřejmě
nedělal bych rozdíl, ale jestliže vycházíme
z principu restituce, tak nemůžeme tuto restituci
neustále zužovat a zužovat. (Potlesk.)
To nemluvím o otázce vyhlášky o oceňování
nemovitostí. Všem výborům, včetně
výborů ústavně právních,
kam jsem chodil, všem bylo zcela jasno a uplatňovala
se ta otázka, že tato vyhláška nejenom,
že v daném údobí roku 1950 - 1962 nebyla
v platnosti, ale ani posléze. To samozřejmě
právníkům kolegům nevadilo. Já
tu vidím podsunutý úmysl jiným směrem.
Abychom to zhutnili, v podstatě těm, kterým
bychom nevraceli jejich majetky, tak jim dáme v podstatě
hodnocení na lepší finanční bázi.
Já v této souvislosti bych chtěl říci
jedno. Ono to s touto problematikou souvisí, proto bych
vás poprosil ještě o malou shovívavost
a pozornost. Totiž to je otázka, kterou slyšíme
nejenom v kuloárech, ale i na plenárním zasedání
obou sněmoven. Totiž vystupují mnozí
naši kolegové, zejména kolegové, neslyšel
jsem to z úst kolegyň, to na jejich obranu, že
jsme poslanci a naprosto se necítíme v roli politiků.
Spíše poukazujeme nato, že hrajeme roli svých
původních civilních zaměstnání
lékařů, techniků, ekonomů,
psychologů, filozofů anebo z řad ctihodného
orákula. Prosím vás, mě tato situace
trochu trápí a zlobí. Protože si musíme
uvědomit, jaká role, a to je i v souvislosti s otázkou
legislativní, jakou roli my tu vůbec hrajeme? Náš
úkol, který očekává - já
to řeknu vzletně - nejenom lid, ale národ,
ale ta role, která se hraje ve všech demokratických
parlamentech všech států, je jenom jediný
úkol nás politiků. Jiná otázka
je, jak se hodnotíme, zda-li jsme politici - amatéři,
nebo špatní - dobří politici, nebo dokonce
začínající profesionálové.
Ale je nutno si uvědomit jedno, že žádný
politik, a to je určité krédo, nemůže
čekat na věčně oddalované výsledky
výzkumu, jako je tomu u vědců, že politik,
a to i v exekutivě, musí jednat politicky, a tzn.
přijímat riziko, a to riziko často velice
obrovské. Často jsme svědky jednoho, že
není nic snadnějšího - i zde v parlamentu
- než hlásat dobro. Vážení přátelé,
mnohem složitější je promýšlet
způsoby dosažení tohoto dobra, aniž je
k tomu zapotřebí velkých astronomických
částek nebo dokonce negování tohoto
dobra. Proto jsme svědky toho, že mnozí, zejména
mladí lidé, ale mohou to být I starší
a staří, kteří ve stavu mravní
a politické určité adolescence, přitahuje
právě etika postoje. Etika postoje s morální
čistotou je nejlevněji realizovaná lidská
zásluha. Důležitější proto
je etika jednání a zodpovědnosti, protože
musí brát v úvahu trvale nejisté množství
prostředků, nákladů a důsledků.
Povolání k politické činnosti vyžaduje
stejnou míru zodpovědnosti jako povolání
chirurga. U obou by měla být zásadní
normou ta část Hippokratovy přísahy,
která lékaři přikazuje, že nesmí
způsobit větší škodu. Tím
se vracím právě k novelizovanému zákonu.
Někdy dáváme na vědomí, že
náš skepticismus, opatrnictví a bezbřehost
může vést k tomu, že lidi raději
nedělají vůbec nic a přenechávají
automaticky politické kolbiště podvodníkům,
fanatikům, neschopným lidem bez morálních
ohledů.
V žádném případě nechci
moralizovat. Je zvykem v této budově zdvihat prst,
mluvit o tom, že ten či onen poslanec mluví
málo nebo hodně, hloupě nebo chytře.
To je velmi nebezpečná věc. Zahloubáte-li
se do učebnic sociální psychologie a výzkumu
sociální psychologie, vždycky se jedná
o osoby s určitým schysofrenním nádechem,
o osoby krajně podezřelé. Proto musíme
s otázkou moralizátorství zacházet
jak se šafránem. Proto ty otázky, o kterých
jsem hovořil, otázky eticko právní,
bychom měli respektovat právě v projednávání
novelizací a budoucích zákonů. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Houškovi. Dobre sa pamätám,
že vo vašom prejave nebol ani jeden pozmeňovací
či doplňujúci návrh? (Ne.)
Ďakujem. Slovo má pán poslanec Senjuk.
Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
strašně rád bych začal nějakým
citátem, leč jediný, který mě
napadá, je: "Čas jsou peníze".
Za prvé bych se chtěl vrátit ke své
technické připomínce. Dost mě zaráží
a považuji to za hrubou chybu, že při projednávání
všech komplikací, které vznikly schválením
zákona o zmírnění následků
některých majetkových křivd nebyli
přizvání zpravodajové, kteří
obsáhli veškerou problematiku těchto zákonů
a veškeré protinávrhy i pozměňovací
návrhy, které padly na jednotli- vých výborech.
Domnívám se, že projednáváním
skupiny poslanců, ač si jich velmi vážím,
nemohla být obsažena celá problematika již
projednávaného zákona.
Za druhé bych chtěl poukázat na některé
profesionální chyby, které tady zazněly
z úst pana předsedy Mikule. Jedná se o movitý
majetek. V dikci zákona se praví, že organizace
je povinna majetek nabídnout původnímu vlastníku
za zůstatkovou cenu, jestli se rozhodne ho prodat, to znamená,
jestliže s ním nebude zacházet s péčí
řádného hospodáře. To znamená,
že organizace má možnost tento movitý
majetek převést do jiné své provozovny
a tam ho využívat s péčí řádného
hospodáře. Čili jen v případě,
že by organi- zace prodávala tento majetek, je povinna
nabídnout ho bývalému vlastníkovi.
Tím bych oponoval argumentaci, že se dělá
soupis počítačů, že by se prodávalo
zařízení nemocnic.
Další věc je otázka nemocnice. Jestliže
pozastavíme platnost tohoto zákona, musíme
si uvědomit, že nabouráme - a to zásadním
způsobem - celý pochod privatizace. Jestliže
jsme se rozhodli ke koncepci privatizovat s tím, že
se budeme snažit napravovat křivdy uplynulých
45 nebo 42 let, že to budeme napravovat tím, že
se budou majetky vracet, tak bychom měli být důslední.
Jestliže v současné době existuje případ,
že se nemocnice rozšířila na dvě
další budovy, je možné tržním
mechanismem původnímu vlastníkovy nabídnout
takovou cenu za objekty, aby je odprodal. Jestliže tato varianta
nepomůže, můžeme se dohodnout s ním,
že tyto objekty pronajme. Toto jsou všechno postupy
tržního mechanismu. Když jsme tento zákon
projednávali, byli jsme si vědomi , že to bude
mít určité negativní dopady. Žádný
zákon, ať je jakýkoliv, nemůže
dosáhnout dobro stoprocentně. Vždycky tam budou
nějaké nedostatky.
Dále diplomatické objekty. Chtěí bych
upozornit, že jestliže začneme dělat výjimky
u nemocnic, u diplomatických objektů, můžeme
přistoupit k tomu, že je začneme dělat
u dalších, stejně sociálně demagogicky
orientovaných objektů.
Neexistuje snad možnost státu ve státním
zájmu podle ústavního článku
9 vyvlastnit? V žádném případě
bychom neměli přijmout jakoukoliv novelizaci tohoto
zákona. Můžeme maximálně přijmout
nový zákon o vyvlastnění některých
objektů ve státním zájmu, a to za
současné ceny.
Další věc, kterou bych chtěl technicky
zmínit, je, že neznalost zákona ještě
není polehčující okolnost. Vyhlášku
73/64 jsme diskutovali ve všech výborech. Obhajovat
se nyní tím, že jsme ji neznali, by svědčilo
o nefundovanosti nás, poslanců.
Proto doporučuji, jestliže je v zájmu ČSFR,
aby objekty nutné pro diplomatické styky byly vyvlastněny
od nových vlastníků, aby se tak stalo za
stávající ceny zvláštním
zákonem a nebyly žádným způsobem
zahrnovány novelizací tohoto zákona. Jestliže
se dostaneme k výjimkám, nevím, kde to skončí.
Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Konštatujem, že už nikto nie je pisomne
prihlásený do rozpravy. Hlási sa niekto z
pléna? (Ne.) Nie je tomu tak. Prosím teraz spravodajcu
pana poslanca Bendu, či sa chce vyjadriť k predneseným
námetom.
Zpravodaj ústavně právního výboru
SL poslanec V. Benda: Já, jako zpravodaj, tady musím
obhajovat stanovisko výborů, nikoliv své
stanovisko. Přesto bych si dovolil předeslat, že
s většinou toho, co tu řekl pan poslanec Senjuk
osobně souhlasím, ale chtěl bych ho přece
jen opravit, pokud jde o případ vydání
movitých věcí, to je § 13 původního
zákona. Odstavec 2 zní: "Movité věci,
které slouží k provozu činnosti umístěné
ve vydávané nemovi- tosti, je organizace povinna
nabídnout ke koupi nejprve oprávněným
osobám za zůstatkovou cenu, a to nejpozději
ve lhůtě uvedené v § 19/2." To
je lhůta 30 dnů. Čili čtu-li správně
tento zákon, opravdu by se tam jednalo o povinnost odprodeje
za zůstatkovou cenu.
Jinak s ostatními námitkami pana poslance Senjuka
věcně i právně souhlasím.
Poslanec SN R. Senjuk: Nechci vést velkou polemiku, ale
z dikce paragrafu 13 odst. 2 jednoznačně nevyplývá,
že organizace je povinna tyto věci odprodat. Tam se
říká, že organizace je povinna nejprve
odprodat, to znamená, že nejprve se odprodává
původnímu vlastníkovi za předpokladu,
že k odprodávání vůbec dojde.
Takto se dá vykládat odst. 2.
Místopředseda SL E. Valko: Vážený
pán predsedajúci, vážené dámy
a páni, domnievam sa, že výklad, ktorý
podal spravodajca poslanec Benda, je z hľadiska právneho
ďaleko prijateľnejšf ako výklad pána
poslanca Senjuka. To je mj osobný názor.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Teraz musím požiadať navrhovateľa
Dr. Mikuleho, aby sa vyjadril k tomu, čo tu bolo prednesené.
(Poslanec Mikule nechtěl nic dodat.) Dobre. Teraz bude
hovoriť spravodajca pán poslanec Vošček.
Poslanec SN J. Vošček: Ja sa pripájam k návrhu
pána poslancu Bendu s tým, aby sa návrh,
ako je tu predložený prerokúval a prijal. Myslím
si, že tam nejde len o objekty, ktoré slúžia
diplomatickému zboru. Tam ide aj o otázku náhrady.
Vyhláška č. 73/1964 Zb. bola skutočne
na tento prípad nevhodne použitá. Ak sme sa
dopustili chyby, je treba ju napraviť. Ďakujem.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Konštatujem, že k tlači 249 nebol
fakticky prednesený nijaký pozmeňujúci
návrh. Boli tu požiadavky tento návrh zákona
jednoducho neprijať.
Dáme teda o návrhu zákona, ktorý je
obsiahnutý v tlači 249, hlasovať. Konštatujem,
že v zasadacej sieni je prítomných 106 poslancov
Snemovne národov a 105 poslancov Snemovne ľudu.
Hlasovať budú poslanci Snemovne národov. Pýtam
sa, kto z poslancov Snemovne národov súhlasí
s návrhom zákona podľa odporúčaní,
ako ho predniesli spravodajcovia, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačítko. (Hlasuje se - čtyřicet čtyři).
Ďakujem.
Kto je proti návrhu zákona? (Dvacet tři.)
Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (Čtyřicet jedna.)
Ďakujem.
Konštatujem, že návrh zakona, ako je obsiahnutý
v tlači 249, nebol v Snemovni národov prijatý.
Hlasovať bude Snemovna ľudu. Prosím poslancov
SĽ, ktorí súhlasia s predloženou osnovou
zákona, aby zdvihli ruku a stlačili tlačítko.
(Hlasuje se - třicet sedm). Ďakujem.
Kto je proti predloženému návrhu zákona?
(Třicet dva). Ďakujem.
Kto sa zdržial hlasovania? (Čtyřicet dva).
Ďakujem.
Konštatujem, že ani v jednej zo snemovní návrh
zákona nebol schválený. Zákon, ktorým
sa mal meniť zákon č. 403/1990 Zb., o zmiernení
následkov niektorých majetkových krívd,
ako je obsiahnutý v tlači 249, nebol Federálnym
zhromaždením prijatý. Ďakujem pánom
spravodajcom.
Ďalej by sme prerokovali
Prosím pána poslanca Jiřího Rumla,
aby návrh odôvodnil.
Poslanec SL J. Ruml: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, omlouvám se za naši
komisi, že jsme přišli tak narychlo s návrhem,
který původně měl řešit
pravomoce komise, a to jednací řád. Vzhledem
k tomu, že jednací řád se dnes na pořad
schůze nedostal, žádáme vás,
abyste zmocnili komisi, aby mohla být vyšetřovací.
Vy jste přeci volili vyšetřovací komisi,
nikoliv komisi pro dohled. To znamená, že tato komise,
má-li se zhostit svého úkolu musí
mít náležité pravomoce.
Chtěl bych to ilustrovat na příkladu.
Koncem minulého týdne vyšly materiály
v periodiku Expres, které se přímo vztahují
k 17.listopadu. To znamená k meritu věci, kterými
se má zabývat naše komise. Nechci hodnotit
obsah těchto článků, chci se pozastavit
nad tím, že tyto články, pokud jsou
pravdivé, musí být doloženy nějakými
fakty. Komise by měla mít napříště
možnost autora takovýchto článků
si pozvat, ne na kobereček, ale prostě jako svědka
událostí, kde by musel pod přísahou
vypovídat o tom, jak k těmto faktům přišel,
a aby zdůvodnil jejich platnost. Je to o to závažnější,
že v neděli v televizním pořadu poslanec
Sacher, který tam byl prezentován jako bývalý
ministr vnitra, tedy jako člověk, který má
velice blízko k těmto věcem, se poměrně
kladně vyjádřil k hodnověrnosti těchto
materiálů. Čili i poslance Sachera budeme
žádat v komisi, aby u nás vypovídal
o tom, zda jsou mu taková fakta známá, jak
k nim přišel a proč s nimi nepracoval už
dřív, třeba už v době, kdy byl
ministrem vnitra.
Pokud nám to schválíte - a já bych
o to žádal - byl bych rád, abychom takové
pravomoce měli, aby i tento poslanec vypovídal před
komisí pod přísahou.