Čtvrtek 25. října 1990

Byl bych rád, kdybychom se poučili z dějin jiných evropských zemí nedávné minulosti, v obdobné filozofii, dejme tomu z filozofie španělské, poté, co se zbavili též jedné diktatury. Proto, a hlavně proto je nutné provést ony věcné a mravní očisty, kterými se dá jednoznačně najevo, že nejenom proklamací, ale součinností s ní i rozhodnými mocenskými akty porevoluční moci provedeme rozloučení s minulostí, která škodila 42 let této zemi a jejímu lidu. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Wagnerovi. Slovo má poslanec Doležal.

Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, je zjevné, že se svobodně zvolené Federální shromáždění musí nějakým způsobem stáhnout ke 40-ti leté minulosti, a proto jsem přivítal návrh pana poslance Bratinky. Domnívám se ale, a v tom bych asi souhlasil s panem poslancem Sokolem, že kdybychom jen usilovali o výklad minulosti a vyjádření vztahu k ní, mohli bychom upadnout do soutěže o to, kdo najde zvučnější a silnější slova.

Minulost se nedá odepsat slovy. Už proto ne, že žijeme v jejích troskách, všude narážíme na její pozůstatky, a objevují se už šikovní restaurátoři....

Je tedy také nutné vypořádat se s touto současnou minulostí, která nás ohrožuje a od níž často nemáme patřičný odstup. V této souvislosti bych se chtěl zmínit o několika otevřených, zdánlivě dílčích problémech, které sami o sobě tuto živou minulost představují.

Za prvé. Včera se tu zevrubně hovořilo o vodním díle Gabčíkovo. Je to jistě problém ekonomický a ekologický, ale přesahuje i do zahraničně politické oblasti, a to nejenom svou ekologickou problematičností. V Maďarsku se v době Kádárova režimu stala stavba díla na Dunaji symbolem totalitní zvůle a tento aspekt se od ní nedá odloučit.

Za druhé. Zahraničně politickým problémem se stala i otázka jaderných elektráren, které znepokojují naše rakouské sousedy. Otázka ochrany životního prostředí a využítí jaderné energie speciálně je v Rakousku už tradičně natolik významná, že se k ní definují všechny významné politické strany.

V době, kdy se odstraňují i skutečné zdi dělící národy a státy střední Evropy od sebe navzájem i od civilizovaného evropského Západu, zůstává nedotčena umělá závora mezi ČSFR a Polskem, což kalí vztahy mezi oběma osvobozenými zeměmi.

Konečně za čtvrté, jak se dalo očekávat, úsilí o majetkovou resistuci vyvolalo požadavky odsunutého německého obyvatelstva po odškodnění, jak o tom svědčí poslední prohlášení sudetoněmeckého krajanského sdružení. Nedá se vyloučit, že by tato problematika mohla v budoucnu narušit naše vztahy se sjednoceným Německem.

Všechny tyto problémy jsou plody minulých desetiletí: ekonomické gigantománie, nezájem o prostředí v němž žijeme, snahy o izolaci jednotlivců i společenských celků, marného úsilí překonat minulost tím, že na ni jednoduše zapomeneme. V době totalitného režimu se o nich nedalo veřejně debatovat a zahraničně politický aspekt bylo, vzhledem k síle sovětského impéria, možno zanedbat, a protože opozice tehdy neměla k dispozici prostředky k provádění zahraniční politiky v pravém slova smyslu, zdály se obecné zásady civilizované společnosti jednoznačným a úplným návodem, jak tyto problémy řešit. Dnes se ovšem ukazuje, že vodní dílo Gabčíkovo už nejde zbourat. Bez atomových elektráren se ani v dohledné době neobejdeme. Okamžité otevření polských hranic naráží na odpor pohraničních oblastí, které se obávají poškození svých základních sociálních zájmů a restituce německěho majetku v Čechách a na Moravě je neproveditelná.

Stačilo ostatně, aby se nynější prezident republiky v prosinci minulého roku v tom duchu, jak se o otázkách, které jsou vnitropolitickými i zahraničně politickým problémem, uvažovalo v kruzích nezávislé inteligence za Jakeše, zmínil o záležitosti odsunu sudetských Němců a hned toho využili sociální demagogové a sklidili značný úspěch. Od této doby KSČ nezmešká ani jednu příležitost k tomu, aby z bolavych míst česko-německých vztahů vytloukla laciný politický kapitál.

Všechny problémy, o nichž jsem se zmínil, ukazují do budoucna jedním směrem. Naznačují možnost, že by se Československo mohlo ve střední Evropě dostat do podobné izolace, v níž byla předválečná ČSR. Tentokrát však navíc s devastovaným životním prostředím, zpustošeným hospodářstvím, demoralizovaným obyvatelstvem a bez silných a vlivných spojenců na Západě. Proto je možné tento problém považovat za problém federální.

Ale nejde jen o zahraničně politický aspekt těchto problémů. Většina z nich se přímo či nepřímo týká národnostních menšin žijících na našem území prostřednictvím našeho vztahu k mezinárodním dokumentům o politických a občanských právech.

Vzhledem k tomu, že u nás obecně uznávané normy v této oblasti platily v minulosti většinou jen na papíře, nevyžadovaly si, aby byly vtěleny do konkrétních zákonů žádajících přesnou formulaci. Z toho hlediska je pochopitelné, že se zákonodárci republik a federace pokoušejí situaci změnit, jak se to děje např. v případě jazykového zákona o slovenštině jako úředním jazyce Slovenské republiky.

Zcela nepochopitelné však je, že chybí zrovna v tomto případě jakákoli koordinace i informovanost na úrovni Federálního shromáždění.

Práva a svobody národnostních menšin jsou jedním z pilířů skutečné demokracie a jejich odlišné řešení obou částech našeho státu, odlišně v tom smyslu, že by tato práva měla být naplňována v různé míře, ohrožuje do budoucna federaci daleko víc, než třeba spory o tom, kolik máme mít napříště ministerstev dopravy. Přesto o této otázce zde nepadlo ani slovo.

Považuji za nezbytné, abychom i napříště věnovali zmíněným otevřeným problémům jako určitému zahraničně politickému komplexu soustavnou pozornost ve všech orgánech Federálního shromáždění. Stojíme před úkolem proměnit loutkovou federaci, také nepříjemně živou minulost uprostřed přítomnosti, ve federaci přítomnou. To samozřejmě není jen otázka delimitace pravomocí z federální úrovně na republikovou, ale především definice nezadatelných pravomocí federálních. Je poněkud nešťastné, že někteří politici na Slovensku chápou federaci jen jako stupeň na cestě k uskutečnění národních svébytností. Současně s delimitací musí probíhat také konstrukce.

Úkol přeměnit federaci loutkovou ve federaci skutečnou je velmi náročný. Nedá se vyloučit, že se nám to nepodaří.

Pak federace zůstane jen jedním z rezidní minulosti a Češi a Slováci z toho budou muset vyvodit všechny důsledky. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ako posledný sa prihlásil do rozpravy poslanec Šimko.

Poslanec SL I. Šimko: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie. Patrím ku generácii, ktorá prežila prakticky celý svoj život v komunistickom režime. Azda ani sami sme si dodnes neuvedomili plný rozsah toho, o čo nás tento režim pripravil. S týmto obdobím je nutné sa vyrovnať a je dobre, že sme tu o tom začali hovoriť.

Na srdci mám aj čosi iného. Komunistická, ale v podstate každá totalita prišla k moci tým, že stvorila nepriateľa a vzbudita nenávisť k nemu. V mene boja s týmto nepriateľom a za pomoci masovej nenávisti si uzurpovala komunistická strana moc, v mene nej obmezdovala práva občanov, robila aj najhoršie zločiny. Z toho, že tohto nepriateľa porazila, čerpala táto strana legitimitu i vtedy, keď túto porážku deklarovala. Idea kolektívneho nepriateľa je nástrojom, ktorým sa demokracia zvrhla na totalitu. Skutočná demokracia pozná ľudí, ktorí prestúpili zákon. Všeobecného vnútorného nepriateľa však nepozná. Myslime na to i dnes! Je ľahké vytvárať najrozličnejších nepriateľov, je zdanlivo populárne a zo zorného uhla volieb i neobyčajne zaujímavé postaviť sa na vlnu akejkoľvek nenávisti. Majme však na pamäti, že je to hra s ohňom. Nenávisť môže viesť jedine k pádu demokracie.

Naša spoločnosť je dnes plná najrozličnejšej nenávisti. Túto - pravda - nezrušíme, nederogujeme zákon. Napriek tomu si myslím, že i my sa môžme vyrovnať s týmto vražedným dedičstvom.

Bolo tu povedané, že legitimita našej právomoci vyplynula zo slobodných volieb. Sme ale ochotní a schopní povedať slovo, ktoré nepodporí rast nenávisti vo verejnosti i vtedy, ak do budúcnosti možno podsekávame tento zdroj našej možnej legitimity? A predsa - záchrana demokracie nespočíva len v ekonomickej reforme, v demokratických zákonoch, ale aj v tomto. Ak však zlyháme v tomto, je možné, že v budúcnosti opäť nebude záviseťi nič do volieb. Ďakujem. /Potlesk./

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem pánu poslancovi Šimkovi. Hlási sa ešte niekto do rozpravy? Nech sa páči.

Poslanec SN J. Cuhra: Když poslanec Bratinka a můj přítel zde přednesl jeho návrh na toto jednání, musím se přiznat, že mé srdce zajásalo, protože jsem to pokládal za velikou příležitost zhodnotit skutečně období, které přivedlo naši zemi tam, kde je, a s tímto hodnocením předstoupit před naše národy. Skutečnost je přesné obrácená: 47 poslanců Sněmovny národů, 46 poslanců Sněmovny lidu. Je to skutečné nikoliv pláč koruny české, ale pláč naší země.

K tomu bych dodal následující. Období, které jsme prožili, bylo skutečně období hrůzy. Zhodnocení tohoto období je povinností tohoto Federálního shromáždění, pokud chce dávat průchod spravedlnosti, což bylo naše poslání, když jsme sem šli. Toto je skutečnost.

Když lidé, kteří trpěli v kriminálech a trpěli velice těžko, umírali - slyšel jsem od nich toto stanovisko: "Vy se ještě dožijete doby, kdy budete mít naději spravedlnosti, ale tu spravedlnost musíte vy vyznat. Jinak budete sloužit nespravedlnosti."

Dnes jsme se zde tedy shromážili k tomu, abychom tuto spravedlnost zhodnotili, abychom nazvali velezradu velezradou, vlastizradu vlastizradou a zločin zločinem. Ale ne v otázce nenávisti, ale v otázce práva. To se tedy nestalo, velice mne to mrzí, Myslím, že k tomu ještě dojde, protože my toto musíme udělat. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Do rozpravy sa prihlásil ešte poslanec Bratinka.

Poslanec SN P. Bratinka: Zaznělo zde mnoho moudrých slov o nebezpečí nenávisti,jakéhosi draka, který žije z lidské zloby.Chtěl bych říci,že od úsvitu dějin je známo, že aby se zabránilo tomu, aby lidé si nevyřizovali účty vůči těm, kteří jim ublížili, jsou nutné zákony, je nutná autorita, která rozhodne, kam, jakým způsobem kanalizovat lidskou touhu po spravedlnosti, aby touha měla civilizovanou rozumnou podobu. Proto apely na to,aby se lidé neřídili nenávistí, budou naprosto vedle, pokud my sami neučiníme vše, abychom tuto nenávist uhlídali, abychom ji skutečně kanalizovali tím způsobem, který nejméně poškodí naši budoucnost.

Proto znovu opakuji, nejsem pro žádnou nenávist, ale nenávist zde existuje a žíví se čím dál víc pocitem, že se spravelnosti neučinilo zadost. Proto v zájmu toho, aby tato nenávist nedestruovala naši společnost, my musíme jednat. Děkuji. /Potlesk./

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Hlásil sa ešte niekto do rozpravy? Poslankyňa Kaplanová, nech sa páči.

Poslankyně SN M. Kaplanová: Vážené předsednictvo, vážení přátelé, já se omlouvám, že nikdo z nás nemá v sobě nenávist, ani nějakou touhu po pomstě. Ale myslím si, že řeči o usmíření bez pravdy a spravedlnosti jsou jen frází. Chtěla bych, abychom my to usmíření naplnili, ale my ho můžeme naplnit jen tenkrát, když ozáříme ostrým světlem všechny situace, všechny skutky a všechny činy.

Mně by například stačilo, kdybych slyšela z úst jediného komunisty veřejné vyznání a upřímné vyznání, že lituje toho, že celý systém podporoval, pomáhal držet, stavět a že si je vědom své viny. Kdyby našel odvahu umět ustoupit do pozadí a poctivou prací dokázat, že to myslí upřímně.

Doufám a věřím, že nedojde k nějakým rozbrojům, k nějakému povstání nebo aktům nelásky, ale věřím, že dokážeme pokračovat v budování naší republiky právě na základě té pravdy, objasněné pravdy a spravedlnosti. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Hlási sa ešte niekto do rozpravy? Keď nie, ukončujem rozpravu k tomuto bodu. Keď som si to dobre poznamenal, boli tu návrhy na dve uznesenia - poslanca Bratinku a poslanca Kroupu. Vzhľadom na to, že nie sme uznášania schopní, prosím ich, aby si uznesenia pripravili na budúci týždeň, keď bude plenárna schôdza pokračovať.

Poslanec SL P. Dostál: Já bych měl návrh na usnesení, aby záležitost poslance Bárty byla předána mandátovému a imunitnímu výboru.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: To je tretie uznesenie. Keď s tým súhlasíte, týmto by sme tento bod programu skončili. Zostáva nám ešte jeden prípis, který prečíta poslanec Valko.

Místopředseda SL E. Valko: Vážené Federálne zhromaždenie, ako iste viete, dnes ráno bol náznak demokracie pred hlavným vchodom budovy Federálneho zhromaždenia. Prečítal by som vám služobný záznam, ktorý poslal major Pekárek z Úradu Federálneho ministerstva vnútra pre ochranu ústavných činiteľov Federálneho shromaždenia. V súlade s ustanovením § 1 odst. 5 z.ákona č. 84/90 sa snažil zabezpečiť súlad tohto zákona a s praxou. Podľa tohto ustanovenia § 1 odst. 5 citovaného zákona je možné poriadať demonštrácie najbližšie 100 metrov od objektu. Prečítam služobný záznam.

"25. októbra 1990 sa krátko po 9. hodine zhromaždilo pred hlavným vchodom do objektu Federálneho zhromaždenia ČSFR asi 10 osôb, ku ktorým sa postupne pridalo ďalších 15 osôb. Osoby niesli transparenty a niektoré postupne vylepovali v okolí hlavného vchodu. Osoby boli niekolkokrát slušnou formou upozornené príslušníkmi, zabezpečujúcimi ochranu objektu, na nezákonnosť ich správania a boli vyzvaní, aby opustili uvedený priestor. To odmietli.

O situácii som bezprostredne informoval vedúceho personálneho oddelenia dr. Prodělala a potom som konzultoval sitáciu s podpredsedom Federálneho zhromaždenia prof. Jičínským, ktorý súhlasil, aby priestor pred hlavným vchodom bol uzatvorený kovovými prekážkami a osoby vytlačené mimo nich. O 9.15 hod. boli rozmiestnené prekážky a potom postupne boli osoby vytlačené. Pri uvedenom zákroku boli použité miernejšie prostriedky a nedošlo k žiadnym incidentom. O 9.35 hod. bol priestor vyprázdnený a osoby sa po krátkom postávaní za prekážkami rozišli. Potom boli odstránené vylepené plagáty. Niektorí poslanci vyslovili nesúhlas s odstraňovaním plagátov.

Priebežne boli informovaní funkcionári Úradu Federálneho ministerstva vnútra pre ochranu ústavných činiteľov a v prípade nezvládnutia zákroku by bola nadviazaná súčinnosť s miestnymi útvarmi VB. To však nebolo potrebné."

To je služobný záznam z Úradu Federálneho ministerstva vnútra pre ochranu ústavných činiteľov.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Z programu nám ešte ostáva návrh zákona o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia. Budeme o ňom rokovať budúci utorok, 30. októbra. Rokovanie otvorime o 10.00 h.

Po ukončení dnešnej schôdze sa zídu poslanci ústavno-právnych výborov v miestnosti č. 274.

Budúci týždeň po skončení spoločného zasadnutia snemovní chceme usporiadať seminár pre poslancov o mimosúdnej rehabilitácii, o zákone o velkej privatizácii.

Prerušujem schôdzu do 30.10.1990

(Schůze přerušena v 16.55 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP