Čtvrtek 25. října 1990

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem p. poslancovi Mlynárikovi, ďalej má slovo poslanec Kroupa.

Poslanec SL D. Kroupa: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, o tom, jak se totalitní moc ustavuje, jak se totalitní strana dostává k moci, víme dobře. Je to v dobách chaosu, kdy přijde se slibem pořádku a světlých zítřků. Měli bychom se však také zamyslet, jakými pro- středky se totalitní moc udržuje a jakými prostředky prodlužuje své trvání. Není to jenom násilí. Násilí lze udržet pouze krátkodobě. Totalitní moc se udržuje především tím, že obelhává společnost, v níž vládne. Podstatou tota- litní moci je vlastně lež.

Kdybychom posuzovali, s jakými sliby nastupovala komunistická strana k moci a jak těmto slibům dostála, shledáme velmi brzo, že jsme se stali obětí lží.

Připomínám to proto, že chceme-li zabránit návratu totalitní moci, musíme zabránit také tomu, aby zde někdo namísto pravdy falšoval naši historii, aby falšoval naše dějiny.

K tomu je samozřejmě podmínkou svobodná diskuse historiků různého zaměření, různých názorových proudů. Ale podmínkou je také to, aby historikové měli o čem diskutovat, aby měli z čeho vyvozovat svoje hypotézy, historické dokumenty a fakta.

Chtěl bych připomenout, že od přijetí demise ministrů prezidentem republiky v únoru 1948 přešla skutečná moc v tomto státě do rukou Komunistické strany Československa. Její představitelé stanuli během krátké doby v čele všech státních orgánů. Vrcholné orgány KSČ od té doby zcela oficiálně připravovaly, organizačně usměrňovaly a nakonec vyhodnocovaly na všech úrovních společenského řízení veškeré společensky závažné dění ve státě. Ustavně právní zakotvení vedoucí úlohy KSČ obsahoval v roce 1989 zrušený článek 4 této ústavy. Nešlo jen o formální proklamaci, ale o potvrzení faktického stavu platícího od dříve zmíněného aktu.

KSČ formulovala politickou linii státu a zásady jejího provádění, od hospodářských, státních a jiných orgánů si nechávala předkládat rozbory situace, schvalovala jmenování do vedoucích funkcí a odvolání z nich a s konečnou platností se vyjadřovala k celé řadě významných konkrétních rozhodnutí.

Zásadním způsobem ovlivňovala tvorbu ústavy a zákonů včetně jejich výkladu a praktického uplatňování. V praxi se to promítalo i do tvorby písemností, kancelářské a spisové služby včetné archivů. To je věc, o kterou mi zde nyní běží. Je nesporné, že písemnosti KSČ z uvedených let jsou hodnotově nejvýznamnějšími státními písemnostmi a nepatří proto do péče žádných běžných politických stran, ba ani takové, jakou je nynější moderní levicová strana.

Přestože došlo k dohodě s dnešním vedením této strany o předání písemností, toto předání se neustále protahuje. V dohodnutém termínu při jednání s archivními orgány tato strana nezahájila předávání těchto doku- mentů.

Proto se domnívám, že bychom z našeho zamyšlení měli vyvodit jeden praktický důsledek, že bychom měli přijmout usnesení, které nařídí této straně, aby své dokumenty vydala. O jaké dokumenty se vtastně jedná:

1. Jsou to dokumenty o organizační a politické práci.

2. Členská agenda.

3. Agenda stranických prověrek.

4. Agenda kádrová

5. Disciplinární a odvolací agenda orgánů ministerstva vnitra.

6. Dokumenty o stranickém řízení činnosti národních výborů, orgánů Národní fronty a masových společenských organizací.

7. Dokumenty o činnosti ideologických komisí a o uplatňování vedoucí úlohy strany na úseku kultury, školství, sdělovacích prostředků, o činnosti církví apod.

8. Dokumenty o činnosti ekonomických komisí, o poradách předsedů závodních výborů z průmyslu, stavebnictví, dopravy, rozborové materiály a zprávy z oblasti ekonomiky.

9. Dokumenty o činnosti komisí obrany, zprávy o práci orgánů Bezpečnosti, soudů, prokuratur, Lidových milicí, o porušování zákonnosti apod.

10. Dokumenty o hospodaření strany, o zaměstnancích, aparátu a zejména též o výstavbě, správě a údržbě stranických budov a zařízení.

11. Dokumenty o činnosti stranických institucí.

Proto předkládám podnět, aby toto shromáždění (až bude usnášení schopné) přijalo usnesení tohoto znění: "Federální shromáždění zavazuje vládu ČSFR, aby do 17. 11. 1990 převedla archiválie bývalé KSČ do péče státního archivu a archivů místních orgánů státní správy." (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslanec Macek. Pripraví sa poslanec Tomsa.

Poslanec SN M. Macek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, Klub demokratické pravice Občanského fóra vydal a poskytl Československé tiskové kanceláři prohlášení ke 42 letům komunistické diktatury. Text tohoto prohlášení vychází z textu poslance Bratinky, plně jej podporuje a dostatečně zdůvodňuje, proč je naší povinností se tímto obdobím zabývat. Mimo jiné i proto, aby nevznikl sebeklam, o kterém zde mluvil kolega Zeman. Naši členo- vé se také budou aktivně podílet na všech aktivitách, které v tomto směru vyvine Federální shromáždění.

Ještě k vystoupení kolegy Sokola. Vehementně nesouhlasím s tím, že jsme všichni komunistickou vládu v roce 1968 považovali za svou. Je nás zde zajisté více, kteří ji za svou nepovažovali ani před rokem 1968, ani v roce 1968, ani po roce 1968. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem, slovo má poslanec Tomsa.

Poslanec SL J. Tomsa: Pane místopředsedo, dámy a pánové poslanci, pokládám v této chvíli za svou povinnost před svým svědomím sdělit, že u obecného lidu se opět objevuje nepříjemný pocit kafkovské bezmoci, vyplývající podle mého soudu ze ztráty pocitu právní jistoty. Nelze se tomu divit, jestliže ve státních funkcích setrvávají dosud lidé, kteří porušovali ústavnost a kteří místo demokracie nastolili diktaturu. Obavy našich občanů o osud demokracie v tomto státě jsou oprávněné, neboť moc ve státě je stále v držení komunistů, kteří namnoze převlékli kabáty,vpluli včas do statních politických stran a občanských hnutí a dnes sedí opět na vedoucích místech a ve vysokých státních funkcích. V důsledku toho jsou i mnohé nově přijímaně zákony často jen pouhou modifikací zákonů komunistických, ústava je dosud ústavou komunistickou, snad jen s tím, že v ní byl zrušen článek 4 o vedoucí úloze strany.

Ptejme se, přátelé, kde sedí dnes ti, kteří se o ústavní čl. 4 zasloužili. My jsme si vyžádali právo lustrovat kandidáty do obecních zastupitelství, do okresních zastupitelství. Neměli bychom s touto lustrací začít mnohem výše?

My jsme nedávno vyloučili jednoho člena KSČ z předsednictva. Já tvrdím, že právem, avšak nesedí tady mezi námi ještě mnoho dalších podobných lidí, kteří převlékli kabáty a kteří vědomě brzdí práci tohoto parlamentu? Já tento pocit mám.

Domnívám se, že všichni lidé, kteří se jakýmkoliv způsobem kompromitovali v jakýchkoliv stranických funkcích, by měli dnes z veřejných politických funkcí odejít. Tento parlament by měl mít dostatek sil a prostředků k tomu, aby byl schopen tyto lidi k tomu přinutit.

Přátelé, neschopnost bezpečnosti, neschopnost soudů přimět zkompromitované lidi k tomu, aby se zodpovídali ze své totalitní činnosti a dokonce i z mnohých zločinů, které páchali na tomto lidu, neschopnost vyšetřující komise cokoliv zjistit o událostech 17. listopadu, ačkoliv od této doby uplynul téměř jeden rok - to pokládám za plivnutí do tváře oněm raněným a zbitým studentům, kteří se o svržení komunistické totality vlastně nejvíce zasloužili.

Jaký pocit právní jistoty může mít občan, kráčející kolem soudních budov, ve kterých dosud sedí lidé, kteří se prokazatelně podíleli na právních deformacích a na odsuzování nevinných lidí. Jakou důvěru v naší sametovou revoluci mohou mít občané, kteří vědí, že ti, kteří jsou dnes jmenováni na nejvyšších místech ve vládě, přijímají od svých ministerstev propuštěné příslušníky StB jako údajně nepostradatelné. Což opravdu nejsme schopni bez příslušníků StB tento stát vést? Oni by to bez nás uměli.

Jestliže chceme budovat právní stát, pak prvním předpokladem tohoto zákonodárného sboru je povinnost provést totální debolševizaci státu a státní správy. To by měl být náš prvořadý úkol. Dovolte mi malý pohled do dějin revoluce. Ať už to byla revoluce anglická, či americká, revoluce francouzská či ruská, každá z těchto revolucí se snažila výsledky svých bojů zajistit především uchopením legislativní moci. Odpůrci nových pořádků, které revoluce zavedla, byli odstraňováni velice rychle, velice energicky ze svých míst. Revoluce, ať již krvavá či sametová, se dělá zdola. Avšak po ní musí nutně následovat revoluce shora. I ta nejsametovější revoluce musí bránit svou demokracii, aby demokracie nebylo zneužito k likvidaci jí samé. Jinak i nejdemokratičtější a nejsametovější revoluce se odsuzuje do role sebevraha. Navzdory všem moudrým proklamacím, byť hlásaných z nejvyšších míst, že pravda a láska vítězí nad lží a bezprávím, je třeba si uvědomit, že takováto zásada platí dnes jenom v pohádkách. Neboť jen tam láska, pravda a dobro vítězí jaksi samozřejmě a zcela zákonitě. Ovšem takováto zásada neplatí v reálném životě a už vůbec nemůže platit tam, kde proti demokracii a sametu stojí lidé, kteří vyznávají ideologii rasové či třídní nenávisti, ideologii třídního boje a třídní msty. Nežijeme v pohádce, žijeme v reálném životě, s reálnou skutečností. To je třeba si uvědomit a přestat snít. Jinak se jednoho dne probudíme ze svého, byť příjemného, snu do velice nepříjemné skutečnosti. Do skutečnosti, v níž by mohla dokonce i téci krev. Neusínejme na vavřínech. My jsme zodpovědni za tento stát. Nedomnívejme se, že ti, které jsme pokládali za neschopné, skutečně neschopní jsou. Pravý opak je pravdou. Jsou schopni všeho.

Za dobu jednoho roku od listopadové revoluce se tento parlament dovedl pouze přít o rozdělovací, či spojovací čárku v názvu našeho státu, promarnil mnoho času diskusemi o řádech a vyznamenáních a z jednoho státu udělal státy dva. Avšak nebyli dosud rehabilitováni političtí vězni, kteří se dnes dožívají 80-ti let, pokud vůbec ještě žijí. Studentům, kteří se o svržení totalitního komunistického režimu nejvíce zasloužili, jsme dnes schopni nabídnout maximálně nezaměstnanost. A zatím na ministerstvech a nejen tam sedí dosud nomenklaturní kádry a což je zarážející, že ani tomuto parla- mentu to dosud nepřekáželo a dosud nevadí. V někdejším totalitním státě, kde vládl pořádek "tvrdé ruky", ruky, která se dovedla nemilosrdně vypořádat s každým sebemenším projevem nesouhlasu, dokonce i odporu ve vlastních řadách, natož mimo ně, v tomto státě dnes bují zločinnost, s níž si naše vláda sametu neví rady. Za dané situace vnitropolitickém, v současném kontextu mezinárodně politickém, bude velice obtížné, po mém soudu, vybudovat v těchto strukturách skutečně právní stát. Avšak jestliže to nedokážeme a jestliže to neuděláme brzy, pak hrozí velice vážné nebezpečí, že za rok v těchto lavicích nemusí sedět nikdo z nás. Snad kromě těch, kteří byli schopni už několikráte ve svém životě převléci kabát a kteří jsou ochotni ho převléci kdykoliv znovu. Konečně soudím, že jestliže skutečně nejsme schopni vybudovat právní stát, pak je zde naše přítomnost opravdu zcela zbytečná. Přemýšlejme o tom, přátelé. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Viktorín: Ďakujem. Prosím, pána poslanca Hubálka, aby sa ujal slova.

Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající, přátelé. Promiňte, takřka dvě hodiny tadym luvíme na téma, které je potřebné, a které je mi blízké, protože tato slova jsem slýchával mrznouce na ulici s praporem, kdy jiní vyprávěli o tom, jak lidé hynuli v kriminálech, na popravištích a pod komunistickým útlakem. My ovšem těmto lidem - já k nim mám velmi blízký vztah, protože jsem pil černou kávu v cele smrti s lidmi, kteří nedožili příštího dne... byl mezi nimi i můi tatínek, byli to stateční lidé, ale mnohem statečnější, dá se říci, byli ti, kteří museli přežít, protože daleko těžší je pro pravdu a svobodu žít, než pro ni umírat. Já sám jsem byl několikrát vězněn za politické delikty a mě mrzí, že taky od samého počátku plýtváme časem. My jsme sem přišli jistě, abychom rehabilitovali naši minulost, ale hlavně my musíme habilitovat naši přítomnost a budoucnost.

Mám radost, když taky vidím a slyším své mladé kolegy, kteří konstruktivně a s elánem chtějí pracovat. Kdyby tu byl můj tatínek, měl by z nich radost také, protože jedině tak má smysl naše účast v tomto shromáždění. Jsem rád, že kolega Bratinka toto téma nanesl. Diskutovali jsme o něm v klubu, ocenil jsem a oceňuji konkrétní přístupy lidí. Víme, co to všechno bylo, vždyť jsme vzešli z voleb, jde o lidi, kteří mají zájem o politické dění, známe minulost, známe souvislosti, je nás tady několik, byl tady poslanec Tomsa, Michálek, Kesster, Petrovič a je řada těch, kteří se sem vlivem působení mocenských klik, kteří v našem státě existovaly a existují, nedostali. Jsme příliš nepříjemnou vzpomínkou. Nechci tady stavět dělítka podle nás, to by si měl každý vyrovnat sám se svým svědomím, než dojde k volbám. Záleží na naší práci a na naší autoritě. Nebral jsem tady tento svazek, abych z něj četl, to je jen doklad toho, jak je autorita poslanců ceněna přímo tady ve Federálním shromáždění, protože jsem celý život byl člověk práce a ne společenských styků, proto se snažím - přestože mi nebylo umožněno vzdělání, kterého jsem chtěl oficiální cestou dosáhnout - ale přece jen ze života a od lidí, kterým se řídí prostí, jsem odkoukal něco, co by asi mělo platit. Pracovat racionálně se zacílením. Moje podněty, to je jen část mé letní práce. Mrzí mě náš tisk, který si lacině a senzačním způsobem na nás brousí své pero, místo aby přišli a řekli: "Jak vy to můžete zvládat?"

Konkrétně pracovat. Slyšel jsem tady jen velmi málo návrhů v takřka dvouhodinové debatě, to je spousta času, který bychom mohli promítnout do studia dalších zákonů. Proč na to poukazuji? Jestliže nemáme autoritu ve vlastním Federálním shromáždění, které nedokáže odpovědně odpovídat na naše podněty a já se v tom smyslu bráním, nestěžuji si a podnikám další kroky a přál bych si, abychom takt o pracovali všichni, aby místo vzpomínek tady někdo příště vystoupil a řekl: mám paragrafovaný text zákona, který by vyjádřil situaci nebo příklad, který uvedl kolega Igor Němec, že tak, jako ve foayé Federálního shromáždění je deska, že T.G.M. se zasloužil o stát, měla by tam být deska, že komunistická diktatura deptala náš stát 40 let, či nějakým symbolickým způsobem vyjádřit skutečnost, která je totožná s vyhlášením o prvním prezidentu naší republiky.

Byl bych rád, abychom tímto způsobem vystupovali. Zneužíval bych vaší dobré vůle sedět v lavicích. Ještě k autoritě poslance a k tomu, jak je leckdy chápána iniciativa tzv. obyčejných lidí. 13. Července jsem žádal -nechtěl jsem dělat senzaci přes noviny, pózovat tak, jak to někdy bývá zvykem, rektora Karlovy univerzity, aby vzhledem k nesmírným zásluhám pana Reagana, bývalého prezidenta USA, byl tomuto člověku nabídnut doktorát naší nejproslulejší univerzity. Jistě by to bylo ocenění jeho morálních a politických hodnot. Jistě by to přispělo i v oblasti zahraniční politiky svým dílem, jestliže vyjádříme vděk člověku, který si to zaslouží a není na špičce, čili nebyl by to projev, jak jsme v base říkali, slušným způsobem, "vlezismu". Bylo by to morální a věcné ocenění. Dnes je už říjen. Podepsal jsem se doporučeně s doručenkou poslance Federálního shromáždění. Stojím za odpověď? Mezitím pan prezident Reagan, jak ho dosud v USA nazývají, byl na návštěvě v sousedních státech, ale naše diplomacie a tzv. porevoluční představitelstvo tento nápad nevzalo.

Budu končit, přátelé, protože bychom měli tuto diskusi opravdu stručným způsobem uzavřít a vyvodit z ní závěry. A to takové, že bychom se zaměřili na zhodnocení, ale na věcné zhodnocení, vycházející z reálných možností a hlavně na práci, která nás čeká. Jsem rád, že se nám dnes podařilo odsouhlasit zákon o malé privatizaci a my bychom už měli pracovat na privatizaci větší a na tom dalším, ať je to zákon o azylu, domovském právu atd. Jsou to daleko důležitější úkoly než které nám byly a jsou leckdy podstrkovány, aby nás okrádaly o čas a energii.

Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Ďalej požiadal o slovo poslanec Wagner.

Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, nepřihlásil jsem se proto, abych pokračoval ve výčtu spousty moudrých a významných slov a myšlenek, které tady padly. Chtěl jsem říci pouze jedinou věc. Cítím se vinen a předpokládám, že se cítíte vini se mnou. Cítím se vinen tím, že za deset měsíců od prosince a už za hodně měsíců od svobodných voleb jsme se my, jako poslanci, měli cítit vini, že jsme neudělali nic konkrétního, nebo jen velmi málo proto, aby se něco podstatného změnilo v osudu těch, kteří pronásledování a perzekuce prožili, kteří jsou tady a vůči kterým máme hodně dluhů. To je největší vina.

Pak je zde jiná vina, protože na jedné straně jsou ti, kteří trpěli a na druhé straně jsou ti, kteří za to utrpení mohli. Pokud porovnáváme osudy jedněch i druhých po revoluci a před revolucí, ptám se vás, co se na nich tak moc změnilo? Můžeme odpovědět ke své spokojenosti? Domnívám se, že určitě ne. Proto bych doporučoval, abychom přikročili ke konkrétní práci a řešili urychleně do konce roku, aby s účinností od 1.1. mohli být na pravovány aspoň okrajově ty největší křivdy na lidech, kteří se dožili vysokého věku a trpí ještě dnes nízkou penzí, špatnými životními podmínkami a vším možným, ale ti, kdož toto utrpení zavinili, pobírají pořád vysoké důchody. Nechci hovořit o technických komplikacích, které souvisejí s tím, což je složité, že na jedné straně by mohlo dojít k dalšímu bezpráví, když budeme řešit situaci bývalých vládců. Ale v každém případě bychom měli rychle a bezodkladně řešit situaci trpících a nespojovat to s otázkou, kde na to vezmeme. Musíme na to nutně vzít tím, že to urychleně vezmeme těm, kterým to nepatří. Samozřejmě se o to musíme pokusit, ale cestou práva.To je jedna část věci.

Druhá část, a neméně podstatná, jsou viny těch, kteří této zemi vládli, kteří za jedné noci, nebo jedním zvacím dopisem, ať byl či nebyl, to je nepodstatné, ji vydali cizí moci, ale kteří ji vědomě vydávali cizí moci po celou dobu 42 let.To znamená, že trestný čin vlastizrady nebyl trestným činem chvíle.

Byl trestným činem, který trval po celou dobu režimu. Z tohoto titulu samotného nemohl být promlčen. Trval jednoznačně a jasně. Tu minimální paměť všichni máme. Ještě po 17. Listopadu platil právní řád, který dával jasně najevo a sankcionoval cokoli, co by se provedlo proti spřátelené mocnosti. Jasně a stručně v této zemi, všechno co se vní stalo, bylo podrobeno kritériím, které nebyly uvnitř, ale byly zvenčí. Mohli jsme dělat jen to, co bylo výhodné pro zemi, která zde od 21.srpna prováděla okupační režim a před 21. srpnem 1968, od 25. Února se chovala jen protektorsky jinak, a KSČ, její představitelé tuto politiku zosobňovali, vykonávali a kvůli ní vymýšleli všechny možné sankce vůči celému národu, aby ho udrželi v područí svém a v područí cizí mocnosti. Je jednoznačné, že zde byl trestný čin vlastizrady, a je proto z toho nutné vyvodit závěry. Zde bych byl zcela konkrétní, abychom se necítili příliš vinni, až budeme schopni se usnést, požádejme generálního prokurátora federace, aby oznámil laskavě Federálnímu shromáždění, jemuž je odpovědný, co učinil pro zjištění nejenom pachatelů tresténo činu vlastizrady, ale pachatelů mnoha jiných trestných činů, jimiž průkazně a jednoznačně tyranizovali celé skupiny obyvatelstva, či přímo jednotlivce, dopustili se zcela jednoznačně souběhu řady trestných činů, mimo jiné činu spiknutí, na kterém se domlouvali v mimoústavních orgánech, které si ustavili uvnitř strany či jinak. Je to zcela jednoznačné. Není o čem příliš debatovat. Je jen potřeba konat. Cítím se vinen, že o tom hovořím až v té chvíli, kdy mě oslovil poslanec Bratinka. Hovořil jsem s ním o tom, co zde hodlal předložit. Vyjádřil jsem svůj souhlas a podporu a byl bych rád, kdyby pan poslanec Bratinka přijal jistou filozofii, kterou zde nastínil pan poslanec Sokol. Pan poslanec Sokol zde nastínil filozofii, že po trestech a vinách, po odsouzení všeho toho, co je potřeba, je zapotřebí též hledat cestu k další budoucnosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP