Po kolikáté v dějinách se nás
komunisté snaží přesvědčit,
že i dnes jsou "mládím světa"
pod heslem jejich nepostradatelnosti. Pokouším se
dobrat zdroje té šílené pýchy,
která přes katastrofální výsledky
v morálce, politice i hospodářství
předstírá, že jediná zná
recept na nápravu toho, co sama zničila.
Z předchozího vyplyne i většina mých
současných obav.
V širokém proudu OF převzala, sobě vlastními
způsoby, iniciativu skupina bývalých komunistů
a pokusila se co nejdéle udržet politicky nedefinované
hnutí. Všemožně bránila vzniku
a rozvoji politických stran, protože se nechtěla
spokojit s rolí pouhé dílčí
politické síly, jedné z mnoha možných.
Šíře a mlhavost hnutí mají oddálit
a otupit zjevný rozpor mezi jejich jasně definovanou
minulostí a tím, čím se bývalí
komunisté snad chystají stát.
Naprostá většina z nich je nám totiž
zatím dlužna odpověď na veledůležitou
otázku. (ale nevybrali jste si žádnou ze stran
toho jména.) Jste sociální demokraté?
Národní socialisté? Anebo se stále
ještě snažíte obrodit komunistickou stranou?
To nejsou řečnické otázky. Upřímně
se ptám proto, že přes těměř
denní styk v Koordinačním centru OF od listopadu
do parlamentních voleb jsem se to skutečně
nedozvěděl.
Shrnuji zde svůj celoživotní pocit. V případě
nějakého příštího volebního
vítězství všech možných
odstínů komunismu (a o jiném než volebním
vítězství v současné chvíli
raději optimisticky neuvažuji) je znovu smrtelně
ohrožena demokracie. Z toho bohužel plyne, že bezpečné
místo komunistů v demokratickém politickém
systému je jen ve velmi bezpečné menšině...
(Potlesk.)
Dále konstatuji, že jejich známý soubor
psychologických vlastností, kterými se cítí
být vždy a všude povoláni řešit
problémy světa i v případech, kdy
je tím vůbec nikdo nepověřil, tedy
toto považuji za naprostou absenci skromnosti a pokory.
Poslední krátkou úvahu, kterou chci věnovat
všem demokratům kolem politického středu,
protože si myslím, že takovou úvahu v
současné chvíli všichni potřebujeme.
Prosím, abyste si uvědomili, že naše budoucnost
závisí přímo na spolupráci
této široké, ale jasně vlevo i vpravo
vymezené politické skupině. Prosím,
abyste si uvědomili, že nebudeme trvat na stejných
názorech, ale na demokratickém stylu řešení
problémů. Prosím, abyste si uvědomili,
že všichni máme za povinnost pochopit, že
přes nezadatelné právo na sebeurčení
národů je náš mandát k rozbití
masarykovské republiky omezen vkladem minulých generací
a zodpovědností ke generacím příštím.
Prosím, abyste si uvědomili, že co nejliberálnějším
uskutečňováním ekonomické transformace
musíme dynamizovat rozhodující a jediný
zdroj v naší zemi, tedy tvůrčí
lidský potenciál. Věřím, že
mé vystoupení pochopíte jako vysvětlení
a nabídku. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem pánu poslancovi Tylovi.
Ďalej sa prihlásil pán poslanec Michálek.
Poslanec SL F. Michálek: Vážený pane
předsedající, vážené Federální
shromáždění, kolegyně a kolegové,
jako přímý účastník
všech, dnes již historických událostí,
mi dovolte, abych současně jako historik mohl stručně
shrnout, či zhodnotit situaci, která se nás
všech osobně dotýká.
Po odmítnutí Marshallova plánu v létě
1947, po vytvoření Kominterny a vyloučení
Titovy Jugoslávie z ní na příkaz Josefa
Stalina a po řadě státních převratů
ve východní Evropě - v Rumunsku, Bulharsku,
Maďarsku, Polsku - bylo všem zřejmé, že
přicházíme na řadu i my. To znamená
státní převrat a likvidace našeho demokratického
zřízení po získání svobody
v roce 1945. Už v roce 1947 vše tomu nasvědčovalo
- zaslané výbušniny nekomunistickým
ministrům, průběh a bouřlivý
sociálně demokratický sjezd v Brně,
vyprovokované protistátní spiknutí
na Slovensku, v jehož pozadí byl pozdější
prezident dr. Gustáv Husák, tzn. akce Bugár,
Kempný, Ursini, Staško - to vše byly události,
které vzrušily společenskou, politickou hladinu
u nás.
S pomocí sovětských poradců v čele
s velvyslancem Zorinem, neuváženou demisí nekomunistických
ministrů, byl celý proces v únoru 1948 uspíšen
a dokonán.
Po potitických změnách ve východní
Evropě, v sousedících státech s Československou
socialistickou republikou v letech 1988 - 1989, bylo rovněž
mnohým jasné, že socialistická světová
soustava se zhroutila. Hlavním činitelem a organizátorem
byl bezesporu Michail Gorbačov, který byl dávno
předtím předurčen pro důležitou
funkci v čele Sovětského svazu. Pod patronací
ideologa Suslova a šéfa KGB Andropova postupně
rostl na politických stupíncích. Po zvolení
přistoupil k realizaci dlouhodobých plánů
a stanovených cílů. Nemalou zásluhu
na zvratu v SSSR má Andrej Sacharov, jeho manželka
paní Bonnerová a konečně schůzky
na nejvyšší úrovni mezi prezidentem Reaganem
a generálním tajemníkem Michailem Gorbačovem.
17. listopad byl vyvrcholením všech předcházejících
snah, jak velmocí, tak i našich politických
struktur a hnutí, včetně Charty 77. Zásah
proti studentům zakončil existenci nelidské
diktatuty proletariátu. My nyní jsme zodpovědni
za další politický, ekonomický a morální
vývoj v naší České a Slovenské
Fede- rativní Republice. Práce parlamentu by měla
také odpovídat našim před- stavám
při urychleném vypracování nových
zákonů a jejich uvádění v život.
To je příkaz 17. listopadu, to je přání
našich voličů (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem pekne. Ďalej sa prihlásil
poslanec Mandler.
Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, omluvte mne, že se nebudu
snažit mluvit obecně za Federální shromáždění.
Bod programu, který se dostal zásluhou pana poslance
Bratinky na pořad jednání společné
schůze obou sněmoven, představuje sám
o sobě výzvu stranám v těchto sněmovnách
zastoupených, aby se vyjádřily k povaze systému
autoritativniho nomenklaturismu panujícího v této
zemi v letech 1948 - 1990. Budu hovořit tedy za naši
stranu, která se těmito otázkami ovšem
zabývala často, už od svého vzniku v
roce 1987.
Jako doklad ocituji jen krátký úryvek z prohlášení,
ke kterému se svého času připojili
i někteří čelní aktivisté
tehdejšího HOS - sedí také zde - z prohlášení,
které za účelem společenské
odpovědnosti klade jisté otázky. Prohlášení
je z 11. července 1989 a otázky znějí
takto:
"Otázka první: Kdo, které orgány
a organizace způsobily ono nesmírné poškození
československého národního hospodářství
projevující se rapidním snížením
jeho produktivity a neschopností tuzemských výrobků
soutěžit na zahraničních trzích,
vysokými výrobními náklady a maximálně
neefektivní makrostrukturou?
Otázka druhá: Kdo jmenovitě má na
svědomí neustávající pustošení
našeho životního prostředí, hromadný
úhyn lesů, otrávení vody a potravin,
dusičnany, vysokou emisí škodlivin atd., atd.?
Otázka třetí: Které orgány,
instituce a osoby lze volat k zodpovědnosti za to, že
životní úroveň , která byla ještě
před několika desetiletími jednou z nejvyšších
v Evropě, nesnese dnes srovnání s životní
úrovní hospodářsky vyspělých
zemí.
Otázka čtvrtá: Kdo, které orgány
přivedli národní zdraví k takovému
úpadku, že se zkracuje lidský věk, roste
úmrtnost kojenců i procento nemocnosti dospělých.
A kdo - což s tím souvisí - má na svědomí
katastrofální stav československého
zdravotnictví?"
Dámy a pánové, zajisté nemá
smysl pokračovat ve čtení takových
textů. Chci se věnovat tomu, v čem vidíme
dnes nejaktuálnější význam oné
výzvy, plynoucí z povinnosti zabývat se obdobím
minulých čtyř desetiletí. Je to snaha
rozpoznat hlavní překážky demokratického
vývoje, překážky, které mají
svůj původ právě v předchozích
čtyřiceti letech. Samozřejmě, že
jde také o to, dobrat se k tomu, jak tyto překážky
překonat. Dovolte nejprve upozornit na skutečnost,
která je tak očividná, že ji nelze přehlédnout.
Po letech křivd, bezpráví a útlaku
chybí naší společnosti tolerance, soucit
a odpuštění, a to také, anebo právě
v politickém pohledu. Po vzedmuté hladině
veřejného mínění se valí
jedna vlna nenávisti za druhou. Jsou namířeny
přirozeně hlavně proti komunistům
a komunistické straně. Bylo by milné počítat
tyto vlny nenávisti pouze a výlučně
oněm uplynulým desetiletím. Nemůže
být tolerance bez existence řádu a vědomí
spravedlnosti. A posuďme, jak si v tomto smyslu naše
sametová revoluce poradila s komunistickou stranou! Vzala
jí vládu? Nikoli, vzala jí samovládu
a za to, za necelých půl roku, ji přizvala
ke kulatému stolu k dohadování o zásadních
politických rozhodnutích. Když pak byla komunistická
strana ve svobodných volbách rozhodně poražena,
nechovali se k ní rozhodující politické
síly jako ke straně poražené (a víc
než právem poražené) jak je tak dobře
patrné v tomto Federálním shromáždění,
kde mají komunisté poměrné zastoupení
i v předsednictvu i mezi funkcionáři.
Muselo to být pořádně sametové
zacházení, protože komunistická strana
si mohla dovolit a dovolila takové ponechání
kontinuity, jako snad za podobných podmínek nikde
jnde: název KSČ, některé zcela zkompromitované
funkcionáře, např. pana Adamce, a obrovský
majetek, jehož původ, odvozující se
ze státního rozpočtu, musel být zřejmý
i zcela nezasvěcenému člověku.
Zjednání dějinné spravedlnosti, to
znamená zejména konfiskace neprávem nabytého
majetku a radikální zpřetrhání
tradice kulatých stolů, tedy také a především
zrušení zásady poměrného zastoupení
v předsednictvech zákonodárných sborů,
tyto a další akty dějinné - ne snad
msty - ale spravedlnosti ovšem již nemohou přijít
včas. Platí však: pozdě, ale přece.
Velmi závažná vlna, ne-li nenávisti,
tedy odporu,je namířena proti bývalým
reformním komunistům. Tato vlna je podstatně
měně mocná než nenávist vůči
komunistům a komunistické straně, je však
o to závažnější, že směřuje
často proti lidem, kteří v minulosti dosti
trpěli nikoli jen proto, že byli vyloučeni
z komunistické strany, ale zejména proto, že
se zachovali v rozhodujících chvílích
čestně. Na tuto vlnu odporu, ale také na
racionální argumenty reagují reformní
komunisté většinou připomenutím,
že všichni lidé jsou si rovni, že se nesluší
kopírovat KSČ obnovou kádrových postupů
a posuzováním jednoho každého podle
toho, čím byl a k čemu se hlásil v
minulosti.
Myslím, že také tuto vlnu odporu by bylo možno
zvládnout. Především - a to se týká
okolí - přiznáním naprosté
oprávněnosti těchto právě uvedených
argumentů: bývalí komunisté jsou si
rovni se všemi ostatními, s angažovanými
nestraníky, s katolíky atd., atd. Argumenty typu
"Když byl někdo někdy komunistou, už
to z něho nikdy nikdo nedostane",jsou v podstatě
argumenty rasistické a rozumně uvažující
lidé by je měli v zásadě odmítat.
Jenomže připomínka lidské a občanské
rovnosti by měla být neustálým mementem
také a hlavně pro bývalé reformní
komunisty. Vždyť kdyby ji oni sami dodržovali,
to znamená, kdyby se mnozí z nich nepovažovali
za příslušníky elitní skupiny,
nemohla by být, obrazně řečeno, každá
druhá funkce ve státním aparátu a
ve sdělovacích prostředcích obsazena
právě jimi. Z toho vyplývá, že
je to zároveň memento pro ony mocné politické
síly, které mají na obsazování
těchto míst a pozic rozhodující vliv.
Jenom na okraj těchto nepříjemných
věcí, které mají svůj původ
v uplynulých desetiletích, bych rád dodal,
že z hlediska rozmuného uvažování
se nelze spokojit jako s kvalifikačním předpokladem
pro obsazení významné mocenské nebo
politické pozice ani s takovou zásluhou, jako je
členství v Chartě 77 nebo s dlouholetým
věznením za Husáka, Jakeše, či
dokonce ještě za Novotného. Narozdíl
od úcty, kterou je společnost povinována
všem tahdy pronásledovaným lidem a kterou je,
domnívám se, vyžadovat, jsou kvalifikace k
určité funkci a skutečnost minulého
pronásledování věci, které
spolu souvisejí mnohem volněji, někdy dokonce
jsou ve vztahu nepřímé úměrnosti.
Dále připomenu ještě vlnu, která
prochází naším veřejným,
politickým a často i soukromým životem.
V této další vlně se nenávist
mísí s podezřívavostí, zlobou,
strachem i touhou po odvetě. Je vyvolána zkreslenými
a dílčími, často pokoutně zveřejňovanými
informacemi o bývalých spolupracovnících
StB. Ovšem, těchto spolupracovníků bylo
dost. Je však známo, že o všech existují
základní záznamym, které lze dešifrovat
i co do základního stupně spolupráce
s orgány ministerstva vnitra. Nezveřejněné
seznami těchto lidí jsou Damoklův meč,
který visí nad naší společností
a pokarčování v jejich utajování
je neobyčejně společensky škodlivé.
Samozřejmě, že by jejich zveřejnění
přineslo mnohé nepříjemnosti a komplikace,
že by bylo příčinou mnoha polemik, objasňování
- pochopitelně i výmluv - a vysvětlování.
Ale právě objasnění je třeba.
Čím dále se tato věc bude odkládat,
tím hůř. Jsme přesvědčeni,
že usnesení vlády č 450 z 20.6. t.r.
by Federální shromáždění
mělo co nejdříve naplnit.
Poslední sociální jev , o kterém se
chci zmínit, je ovšem těžké nazvat
vlnou. Na druhé straně je nepochybné, že
svými kořeny sahá do období let 1948
až 1990.
Sahá ovšem ještě dále do minulosti.
Tehdy, zvláště v době od Mnichovské
dohody, výrazně posílila stará pověra,
že politika je, narozdíl od ostatních oblastí
života společnosti, věc špinavá.
Komunistická propaganda po roce 1945 specifikovala, kdo
za to může - buržoazní politické
strany. Jenže po Únoru zbyla jen strana jediná,
strana nového typu a její propaganda odkazovala
všechny jiné strany na smetiště dějin.
Zvláštností této problematiky je, že
alespoň v uplynulých dvou desetiletích český
disent podlehl tomuto tlaku a v zdrcující většině
se dopracoval již jako k pozitivnímu řešení
k názoru, že svobodné politické strany
jsou škodlivým přežitkem.
Všechny tyto a zřejmě ještě mnohé
další vlivy způsobily v naší zemi
po 17. listopadu nebývalou celospolečenskou averzi
vůči politickým stranám jako takovým.
Vzniklo tak nevěcné, emfatické společenské
klima, v němž dosud žijeme a v němž
- obávám se - nejsme ani schopni docenit, jak silně
negativní vliv na politický a hospodářský
život našeho státu má zablokování
rozvoje nových stran. Není účelem
mého vystoupení rozebírat podrobněji
tyto záležitosti; zamyslíme-li se nad nimi,
jsou jasné a nesporné.
Vážené Federátní shromáždění,
letmý přehled toho, co jsem nazval "překážky
demokratického vývoje mající kořeny,
nebo příčiny v období let 1948 až
1990", nebyl přirozeně úplný.
U národnostních otázek jsem se raději
zastavil a nevěnoval jsem se jim.
Vcelku je však i tak zřejmé, že všechny
tyto záležitosti samy o sobě složité
nepochybně vyvěrající z oněch
temných desetiletí, mají onu krom obyčejnou
závažnost právě v důsledku toho,
jak k nim přistupujeme dnes. Ovšem planými
diskusemi bychom nic nespravili. Liberálně demokratická
strana proto hodlá z toho, co bylo řečeno,
vyvodit tyto závěry: Především
se připojíme k návrhu zákona o zveřejnění
spolupracovníků StB a zákona o podmínkách
pro vykonávání společenských
a politických funkcí (nebo takový návrh
zákona předložíme).
Dále: budeme podporovat všechny akty dějinné
spravedlnosti - nikoliv msty - včetně konfiskací
nespravedlivě nabytého majetku komunistické
strany. Zejména však budeme usilovat o odstranění
zásady poměrného zastoupení v předsednictvu
a orgánech zákonodárných sborů.
Budeme se snažit o zrovnoprávnění všech
občanů, pokud jde o přístup k funkcím,
s reformními komunisty a o zredukování podílu
reformních komunistů v rozhodujících
orgánech.
A nakonec: budeme usilovat o vytvoření stabilní
politické struktury založené na politických
stranách. O to, aby konečně nové strany
dostaly podmínky - materiální i další
- ke své prospěšné činnosti.
(Potlesk.)
Poslanec SN L. Kvasnička: Jako veriaci kresťan katolík
musím protestovať. Cítím vo svedomí
povinnosť povedať niečo p.posl. Mandlerovi, keď
hádže komunistov do jedného vrecka s katolíkmi.
Veď na Slovensku to boli práve katolíci, ktorí
niesli najťažšie bremeno útlaku a totality
a boli to práve oni, ktorí popri Charte 77 pripravovali
cestu k 17. Novembru 1989. (Potelsk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím pána
poslanca Mlyárika, ktorému dávam týmto
slovo.
Predtým sa hlási ešte polanec Mandler.
Poslanec SL E. Mandler: Ještě faktická poznámka:
omlouvám se panu poslanci, že došlo k tomuto
omylu. Takto míněno to samozřejmě
nebylo. Bylo to míněno pouze tak, že všichni
lidé jsou si rovni. Pokud jsou komunisti lidé a
katolíci lidé, tak jsou si rovni, nemohu si pomoci.
Poslanec SN J. Mlynárik: Vážený pán
predsedajúci, vážení kolegovia, kolegyne.
V súvislosti s ustanovením komisie pre zhodnotenie
rokov 1967 - 1970 bola vyslovená zásada, že
sa majú tiež venovať okrem uvedených rokov
aj výskumu dejinného vývoja od r. 1939. Teda
inštitucionálne je táto otázka zabezpečená.
Naviac tu mame celú plejádu historikov vo vedeckých
ústavoch, na vysokých školách, archívoch,
múzeách a na iných pracoviskách. Bolo
by vítané, keby určujúci činitelie
v historiografii i štáte upriamili pozornosť
historikov na najnovšie dejiny, najm po roku 1939.Totalitný
režim totiž uzavrel archívy aj pred vlastnými
historikmi. Máme nespracované celé úseky
dejín. Bolo by teda naliehavé, aby do sprístupnených
archívov prišlo čo najviac historikov, ale
aj žurnalistov, spisovateľov a občanov. Všeobecne
sa vie, o čo v posledných 50 rokoch v našej
krajine išlo. Ale tieto reálie treba podrobne, vecne
zdokumentovať. Iste vyjde najavo o čom nevieme, alebo
len tušíme.
Bude iste zaujímavé spracovať a zdokumentovať
posledných 20 rokov normalizácie. Uvedomme si, že
2 desaťročia je vek prvej republiky, je to takmer
jeden dospelý život. Už na mnohé z toho
sa zabudlo. Ak chceme budovať demokratický a právny
štát, musíme si vyčistit stôl:
musíme vedieť - a to čo najpresnejšie
- čím naša spoločnosť prešla,
čo sa to udialo,akých metód vládnuci
použili a čo nimi spôsobili.
Chcel by som však upozorniť na jednu vec, ktorá
sa rada obchádza. Nasilie kmásalo našu spoločnost
nielen od nástupu boľševikov k moci r. 1948.
Máme tu na historickej ceste viacej balvanov "kolektívnej
viny", ktoré musíme odvalit. Je to genocída
našich Židov, je to vyhnanie sudetských a karpatských
Nemcov, je to násilie spáchané na Maďaroch
po r. 1945. Mala by - ak uvážime, pracovať aj
poslanecká komisia, ktorá by sa týmito otázkami
zaoberala, ktorá by koordinovala historický výskum,
resp. pomáhala k úsiliu, aby naša najnovšia
história bola čo najlepšie zmapovaná.
Nemôžeme zabúdať, že na našom
území sú masové hroby sudetských
a karpatských Nemcov, obetí násilia, ktoré
z našej strany vypuklo na sklonku druhej svetovej vojny.
Bolo by našou morálnou povinnosťou tieto hroby
odkryť a obete pietne uložiť. My sme spočítali
obete, ktoré nám spôsobil nacizmus a odsúdili
sme ho. Ale neurobili sme tak s obeťami nášho
vtastného gestapizmu. Ak chceme ísť do Európy,
tak s čistým štítom, s čestným
vyrovnaním sa aj s našim vlastným zlyhaním.
(Potlesk.)