Přítomno: | 120 poslanců Sněmovny lidu |
66 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
61poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluvení poslanci:
Sněmovny lidu:
Andelová, Bláha, Bobovnický, Černý
A., Černý J., Dientsbier st., Dlouhý, Doksanský,
Honner, Jambor, Jenerál, Kačer, Kavan, Kňažko,
Kocáb, Konečný J., Kováč, Langoš,
Malina, Miller, Rynda, Sychra, Šepetka, Šilhán,
Šimko, Tvrdá, Vidím, Zahrádka, Záležáková,
Zukal
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Hladík, Hradílek, Lis, Mikule, Petrová, Sokol,
Stome, Šolc, Tichý
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice:
Čalfa, Dubček, Hacaj, Hrivík, Mišura,
Molnár, Moric, Muška, Pánis, Poslúch,
Suchán, Šútovec, Tahy, Zelenay
(Řízení schůze převzal a třetí
den jednání zahájil místopředseda
FS J. Stank)
Předsedající místopředseda
FS. J. Stank: Vážené poslankyne, vážení
poslanci, otváram tretí deň 7. spoločnej
schdze SĽ a SN. Prajem vám dobrý deň
a konštatujem, že sme práve dostali do lavíc
alternatívne znenie niektorých paragrafov spoločnej
správy výborov k malej privatizácii, tlač
214. Toto je výsledok rokovania spravodajcov a ústavnoprávnych
výborov. Informáciu k tomu podá pán
spravodajca Jurečka. Prosím, aby sa ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Jurečka: Dobrý den pane předsedající,
dámy a pánové, na základě včerejší
rozpravy v obou našich sněmovnách se jednak
pracovní skupina a jednak dnes ráno i ústavně
právní výbory zabývaly všemi
připomínkami, které zazněly. Připravili
jsme variantní znění jednotlivých
paragrafů k původnímu textu č. 214.
Omlouvám se za kvalitu tohoto doplňku textu č.
214 a zvláště bych chtěl upozornit,
že všude, kde je alternativa, se rozumí samozřejmě
varianta.
Řada připomínek nebyla do variant zahrnuta.
Myslíme si, že bychom mohli postupovat takto: Chtěli
bychom se jako zpravodajové podělit o připomínky,
které do variant zahrnuty nebyly, pokusíme se obhájit
stanovisko spravodajů a ústavně právních
výborů, proč se tak stalo. Potom bychom vystupovali
tak, že vezmeme doplňující znění
tisku č. 214, kde připomínky ve variantách
jsou odraženy, v rámci jednotlivých paragrafů
bychom pak hlasováním o variantách, a to
v pořadí, v jakém návrhy, které
vyústili ve variantu, byly podány.
Nyní bychom se na to pracovně vrhli a časově
tak, jak byly podány připomínky, které
nebyly zahrnuty, bychom se pokusili o vyjasnění.
Chronologicky první byly připomínky pana
poslance Němce a já prosím o slovo kolegu
Kopřivu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
T. Kopřiva: Kolega Němec požadoval, aby na
družstva bylo uvaleno moratorium do doby poslední
dražby. Tento požadavek jsme nezařadili proto,
že jsme vycházely z toho, že všem má
být dána možnost stát se účastníkem
dražby podle § 3. Tady píšeme, že se
mohou účastnit právnické osoby, jejich
společníky jsou výlučně fyzické
osoby. Pokud by se některá družstva dnes rozhodla
stát se akciovou společností nebo jiným
právnickým seskupením tak, že by členský
poměr přešel na poměr účastnický
nebo společenský, bylo by přesně dosaženo
účelu tohoto zákona. Účelem
tohoto zákona je najít vlastníka, dopracovat
se konkrétního vlastnického vztahu. To by
tím, že by družstva přeměnila např.
na akciové společnosti, právě bylo
dosaženo.
Další připomínka kolegy Němce
směrovala k tomu, aby byl licitátor při
porušení svých povinností sankcionován.
Zařadili jsme v tomto znění v tisku č.214
v § 6 "Veřejnou dražbu provádí
licitátor jmenovaný příslušným
orgánem republiky". Jestliže je tam slovo "jmenovaný",
je možné chápat licitátora jako veřejného
činitele a jestliže by svoji povinnost nesplnil nebo
porušil hrubým spůsobem průběh
dražby tak, že by někoho poškodil, pak se
sankce odvíjejí z trestního zákona.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pýtam sa pána poslanca Němca,
či súhlasí s týmto vysvetlením?
(Souhlasí.) Netrváte na svojich pozmeňovacích
návrhoch? (Ne.) Ďakujem.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Jurečka: Omlouvám se, protože ještě
časově předcházela připomínka
pana Sachera, kterou si však v kuloárech vyjasnili,
takže tím sněmovny nebudu zatěžovat.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Sacher, netrváte na tejto
pripomienke? (Ne.) Bol presvedčený, netrvá.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
V. Ševčík: Celou problematiku jsem s panem
poslancem Sachrem projednával a dostalo se mi ujištění,
že na svém závěru netrvá.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Jurečka: Následuje připomínka poslance
Tomise, který měl celkem 3 připomínky,
2 byly akceptovány do variantních návrhů.
Jednu jsme i při dobré vůli zahrnout nemohli,
to je úprava § 2. Požadoval, aby nebyly součástí
privatizace ty jednotky, které byly dány do samosprávy
zaměstnanců provozních jednotek. Problém
je v tom, že nejsou právní ustanovení
co to je samospráva, kdo je ten, který jí
může na základě rozhodnutí kolektivu
potvrdit, atd.
Částečně je jeho připomínka
myslím řešena v tom, že kolektivy - a
on má na mysli právě tento akcent - a nebo
i jednotlivci mohli mít, a to podle tohoto znění,
do 1. 9. ekonomický pronájem a z tohoto faktu se
pak odvíjí určitá částečná
dílčí preference tak, jak pro tento případ
je v původním textu 214 navrhováno.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Trváte, prosím pán
poslanec Tomis, na svojej pripomienke?
Poslanec SN V. Tomis: Trvám, protože v té době
nevěděli, za jakých podmínek do toho
půjdou. 5. září je moc brzy. Chtějí
do toho vstoupit ještě teď a mělo by jim
to být umožněno.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Budeme hlasovať o pozmeňovacom návrhu
pána poslanca Tomisa. Je jasné, o čom hlasujeme?
Pán poslanec Jurečka prečíta text.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Jurečka: Pan poslanec Tomis navrhuje, aby v ustanovení
§ 2 odst. 3 byl doplněn text takto: "které
byly dány do samosprávy kolektivu stávajících
pracovníků".
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Konštatujem, že obidve snemovne sú
uznášania schopné. V prípadě
tohoto zákona platí zákaz majorizácie,
takže budú hlasovať oddelene poslanci Snemovne
národov zvolení v České republike
a poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej
republike.
(Hlas z pléna: Podle zákona o majorizaci se hlasuje
o celkovém znění zákona a ne o pozměňovacích
návrzích.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Nie som si istý, pán poslanec, že
je to tak, jako vy hovoríte, myslím si, že
by sme mali hlasovať aj o pripomienkach, tak, jako sa hlasuje
o celkovom zákone s tým, že sme si povedali
minule to, v prípade, že sa nedohodnú jednotlivé
snemovne, respektíve jedna časť snemovne národov
nebude súhlasiť, nebude pri pripomienkach dohodovacie
konanie.
Budeme teda hlasovať. Prosím poslancov Snemovny národov
zvolených v Českej republike.
Kto je pro, aby bol prijatý pozmeňovací návrh
pána poslanca Tomise. Nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.)
(Čtrnáct.)
Kdo je proti? (Čtyřicet dva.)
Kto sa zdržal hlasovania? (Jedenáct.)
Teraz prosím poslanca Snemovny národov zvolených
v Slovenskej republice.
Kto je pre tento návrh, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.)
7 hlasov.
Kto je proti? (Čtyřicet čtyři.)
Kto sa zdržal hlasovánia? (Tři.)
Konštatujem, že Snemovňa národov tento
návrh neprijala.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Kto je pre tento návrh, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.)
13 hlasov.
Kto je proti? (Osm.)
Kto sa zdržal hlasovania? (Devatenáct.)
Ani Snemovňa ľudu tento návrh neprijala.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Jurečka: Dalšími nezahrnutými náměty
byly připomínky pana poslance Kontry. V § 3
navrhoval: "Provozní jednotku může vydražit
i skupina fyzických osob, která po vydražení
vytvoří některý z typů obchodních
společností. Před dražbou musí
předložit závazné prohlášení,
že po úspěšném vydražení
přistoupí okamžitě k založení
takové společnosti."
To je problematický návrh, protože především
nutí skupinu k nějakému prohlášení
- není jasná závaznost takového prohlášení.
Kromě toho dikce navrhovaného paragrafu 3 nevylučuje
to, že se fyzické osoby spojí po vydražení
provozní jednotky. Ta dikce je: "Vlastníkem
provozních jednotek se mohou stát fyzické
osoby". Tato formulace spoluvlast- nictví nevylučuje.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Je spokojný pán poslanec Kontra s týmto
vysvetlením?
Poslanec SN M. Kontra: Netrvám na svém návrhu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Jurečka: Jeho druhým návrhem byla úprava
§ 13, která zněla: "po opakované
neúspěšné dražbě provozní
jednotky může ministerstvo pro správu a privatizaci
národního majetku republiky prostřednictvím
územního orgánu, státní správy,
provozní jednotku odprodat do šesti měsíců
bez dražby při zachování dražebních
podmínek nebo provozní jednotku dát do ekonomického
pronájmu."
Tuto připomínku nedoporučujeme zařadit,
protože znění zákona neklade orgánům
státní správy ani ministerstvu žádná
omezení v tom, co se se státním majetkem
má po neúspěšné druhé
dražbě udělat. Tyto všechny možnosti
i další orgány státní správy
v podstatě mají. Tato formulace je tedy zbytečná,
protože stát ji může prodat, zbourat nebo
dát do ekonomického pronájmu - zákon
v tomto smyslu žádná omezení neklade,
takže považujeme tuto formulaci za zbytečnou.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Súhlasí s tým pán poslanec
Kontra? Netrvá na hlasovaní?
Poslanec SN M. Kontra: Netrvám.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Jurečka: Další připomínkou,
která nebyla do variantních návrhů
zahrnuta, byly připomínky pana poslance Černého.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
V. Ševčík: Pozměňovací
návrh poslance Černého má v sobě
racionální jádro, vycházím
v podstatě z jiné koncepce, pokud jde o přechod
vlastnického práva. Naše koncepce je poněkud
jiná v tom, že se snažíme uvést
do života nový institut, a to se všemi náležitostmi
a důsledky, které se k němu připínají.
Znovu opakuji, že právně vzato, jsou možné
oba instituty, nicméně stojíme stále
na stanovisku, že přechod dražbou za okolností,
které se z propozice podávají, je efektivnější
a rychlejší. S panem dr. Černým jsem
v diskusi tyto problémy projednal a pokud jsem jej správně
pochopil, na pozměňovacím návrhu netrval.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Súhlasí s tým pán poslanec
Černý?
Polanec SL J. Černý: Je to pravda, připomínám
pouze problém zásob a problém kupní
smlouvy.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
V. Ševčík: Naše stanovisko je takové,
že zásoby, jejichž vlastnictví přecházejí
kupní smlouvou, vytváří příslušenství
věci hlavní, kterou je provozní jednotka
samotná. V tomto směru to tedy nepokládáme
za čistý přijmus, ale za součást
dražebního aktu. Ten režim se zvolil z těch
důvodů, které byly uvedeny v průběhu
expozé i v průběhu podání vysvětlivek.
Pane poslanče, souhlasíte s tímto vysvětlením?
Poslanec SL J. Černý: Ano.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
V. Ševčík: Další připomínka,
která nebyla zahrnuta do variant.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
T. Kopřiva: Pan poslanec požadoval, aby cizí
státní příslušník nemohl
vlastnit pozemek a vlastníka pozemku by určoval
stát. Vycházeli jsme z toho, že se nám
jedná o to......
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: S technickou poznámkou sa hlási pán
poslanec Soboňa.
Poslanec SL V. Soboňa: Nie vlastníka pozemku, ale
vzťah k pozemku.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
T. Kopřiva: Zákonodárci by se mělo
jednat o to, aby pozemek, nemovitost, provozní jednotka
tvořily jednotu. Tento vztah, kdy pozemek patřil
státu nebo jednomu vlastníku, na tom stála
budova někoho jiného, byl právě prolomením
zvyklostí v celém právnickém světě.
Vzhledem k tomu, že se chceme k těmto starým
právnickým zásadám vrátit,
je znění § 14 tak, jak je navrhováno.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Soboňa, trváte
na svojej pripomienke alebo vám stačí vysvetlenie?
(Ano.) Ďalší pozmeňovací návrh.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Jurečka: Dalším pozměňovacím
nepřijatým návrhem byl návrh pana
poslance Kudláčka. Snažili jsme se o objasnění
stanovisek zpravodajců ústavně právních
výborů a pana poslance, ale protože jsme ke
shodě nedošli, rozhodli jsme se, že jeho návrh
zařadíme jako další variantu k §
15, neboť i o ní bylo diskutováno na pracovní
skupině a v ústavně právních
výborech. Tzn., že až dojdeme k § 15, doplníme
jej o variantu, kterou navrhuje pan poslanec Kudláček.
S panem poslancem Kinclem jsme se domluvili tak, že jedna
jeho připomínka je zapracována, druhou pan
poslanec stáhnul.
Předposlední připomínka je od pana
poslance Skalického. Jedna byla zapracována, druhá
zapracována nebyla, a to proto, že bylo třeba
si vyjasnit, co to je vlastně institut dražby. Tento
návrh stejně jako doprovodné další
zákony obou republik a také pracovní verze
dražebního řádu počítá
s tím, že dražbou se rozumí jeden jediný
individuální akt. Není dražbou "celodenní
představení", kde bude série jednotlivých
aktů. Proto nebylo možné tuto připomínku
zpracovat, protože se v ní hovoří o
skupině dražebních věcí. Je to
proti znění tohoto zákona.
Poslanec SN J. Skalický: Souhlasím, ale mám
výhrady, jakým způsobem byl přijat
můj první návrh.
Týká se § 10, v připomínkách
je jako alternativa 3.
Podstata mého návrhu spočívala 1)
v odstranění prvku libovůle, kterou původní
dikce obsahuje oním slůvkem "může",
2) v tom, abychom neurčovali velikost kroku a ponechali
jeho vyjasnění na dražební řád.
Můj návrh se však nikterak nevyjadřoval
k hranici, po kterou lze snižovat vyvolávací
cenu. Proto bych prosil, aby z varianty 3, týkající
se § 10, byla vyškrtnuta slova "až na nejnižší
hranici 50 % vyvolávací ceny" a zůstala
tam jen navrhovaná změna textu "licitátor
vyvolávací cenu postupně snižuje".
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
V. Ševčík: Prosím ještě,
aby pan kolega Skalický uvážil, že dražba
musí respektovat určitá vlastnická
práva vydražované věci. Je ve všech
dražebních řádech obvyklé, že
lze dražbu v jistém stádiu ukončit.
Lze samozřejmě diskutovat event. o tom, jestli to
má být v hranici 50 % nebo v hranici jiné,
ale až na nulu dražba jít dost dobře nemůže.