Středa 24. října 1990

Celá řada pozměňovacích návrhů vychází buď z nepochopení, nebo z nedorozumění, která zde vznikla. Pokusím se to ukázat na příkladu. Pan dr. Černý mluvil o právní eleganci a došel k závěru, že první verze je elegantní, zatímco druhá je zatížená celou řadou formalit, které se mu zdají neprůhledné. Prosím, to může být jeden pohled, ale ve skutečnosti jde o klam. A to proto, že do právního řádu dražbu jako takovou dáváme zcela nově a musíme se také smířit i s otázkou přechodu vlastnictví. Ubezpečuji vás, že jestliže se vrátíme k původní variantě, totiž, že dražba sama o sobě bude sledovat pouze určení ceny, zatímco ostatní záležitosti se odkáží na elegantní řešení smlouvou, pak výsledky privatizace můžeme očekávat - a budu optimista - během jednoho roku.

Proč? Protože nikdo nebude moci nějakým způsobem uzavření smlouvy vynutit, vystoupí opět otázka dohod, a i ta si vyžaduje - a to se vztahuje i k několika dalším materiím - součinnost obou účastníků, někdo bude muset rozhodnout - při rozporných stanoviscích - který z projevů účastníků je rozhodný, smlouva sama se musí registrovat atd., a tak vznikají další a značné průtahy. Proto v institutu, který zavádíme, je zřetelná snaha, aby základní otázky, vztahující se k vlastnictví nemovitostí, přechodu tohoto vlastnictví byly vyřešeny již v okamžiku, kdy licitátor po tříminutovém váhání klepne kladívkem a naposled řekne - toto je cena poslední.

Obdobná situace je ještě v celé řadě dalších věcí. Měl jsem takový pocit, že jako bychom přicházeli do styku s podnikateli, které musíme "pěstovat". Promiňte mi, ale nedovedu si představit podnikatele, který přijde na aukci, nebude mít ani peníze, ani představu o tom, v jakém rozsahu a jakým způsobem bude a chce podnikat a chce od nás, tedy od zákona, jakési garance pro své podnikání, garance, které mu dokonce mají zajistit prodavače na prodejně. Nemám pro to termín, ale v mých očích to není podnikatel.

Opakuji znovu, neodmítáme spolupráci, ale nechtějte po nás, abychom přejímali politická stanoviska a abychom přejímali otázky, o kterých musíte rozhodnout vy sami, hlasováním.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: O slovo sa prihlásil poslanec Benda.

Poslanec SN V. Benda: Vážené Federální shromáždění, já mám procedurální a patrně velmi nepopulární návrh. Myslím, že hlasy, které tu zazněly, jakoby protichůdně, mají oba pravdu, ale nevidím jiné řešení, než že by teď, ještě dnes večer, plénum Federálního shromáždění hlasováním rozhodlo o principu návrhu. Bylo by to předběžné hlasování.

Návrhy, které byly přijaty, by byly ústavně právním výborům zítra, aby je zapracovaly do zákona a aby z nich vyvodily důsledky. Během dopoledního jednání by zákon mohl být přijímán v definitivní podobě. Když dostaneme do ústavně právních výborů materiálů, tak v podstatě, abychom vypracovávali 25 nebo 30 verzí zákona, protože celá řada zákonů má dopad v různých paragrafech. Nebudeme vědět, které návrhy máme brát vážně, o tom nás můžete poučit svým hlasováním. Nemůžeme se současně zaměřit na všechny.

Navrhoval bych, kdyby mohlo být o tomto mém procedurálním návrhu rozhodnuto, kdyby se shromáždění uvolilo ještě tady hodinu zůstat, abychom to mohli projednat.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Musím konštatovať, že nie sme pripravení na to, abysme mohli v tejto chvíli o čomkoľvek hlasovať. Bolo tu prednesených zhruba 30 pozmeňovacích návrhov. Odporúčam, aby boli využité tie návrhy, ktoré tu predniesol poslanec Zeman a poslanec Jičínský, to znamená, že teraz by sa stretli spravodajcovia a navrhovatelia pozmeňovacích návrhov, zástupca Federálneho ministerstva financií a predsedovia ústavnoprávnych výborov a výborov pre plán a rozpočet. O pol hodiny v miestnosti č. 274, aby prebrali tieto jednotlivé pripomienky spoločne.

Ústavnoprávne výbory mžu zajtra od pol smej do pol desiatej prerokovať podklady, ktoré majú dnes k dispozícii; o 10 hodine môžeme pokračovať v rokovaní.

(Hlas z pléna: Já bych si dovolil s tímto návrhem nesouhlasit. Jsem rád, že se někteří z navrhovatelů přihlašují k práci ve večerních hodinách spolu s námi zpravodajci a předsedy výborů, ale mám za to, že takovéto seskupení je zbytečné. Nejde o to, navzájem se přesvědčovat, argumentace zazněla, je potřeba věci, které tam nedáme, vysvětlit zítra jako zpravodajové. Jsou jiné, které musíme připravit v alternativě a v množství třiceti lidí se taková příprava nedá udělat).

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Navrhujete, aby pri tom navrhovatelia neboli. Bude to len stretnutie spravodajcov a predsedov obidvoch výborov, to znamená ústavnoprávnych a pre plán a rozpočet. Títo dnes večer pripravia a zajtra prerokujú ústavnoprávne výbory a nasledovne potom plénum.

Ešte má pripomienku pán poslanec Kováč.

Poslanec SN M. Kováč: Pán predsedajúci, myslím, že je treba rozhodnúť len v určitých bodoch. Ide o to, že napr. máme urobiť, výhody pre obchodníkov, alebo neurobiť. Ústavnoprávny výbor pripraví jednu alternatívu, zajtra ju povie a 30 poslancov zasa bude rozprávať niečo iného. Musíme tieto podstatné veci rozhodnúť a podľa toho sa to potom pripraví.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Spravodajcovia sa jednoznačne vyjadrili k tomu, že pripravia alternatívy, o ktorých budeme hlasovať. Inak tu nemáme pripravené veci tak, aby sme o nich mohli hlasovať. Jednoznačne bolo povedané, že jednotlivé pripomienky majú vzájomnú súvislosť a premietajú sa do ďalších paragrafov uvedeného zákona.

Poslanec SN J. Skalický: Poslanec Benda podal návrh; žádám, aby se o něm hlasovalo.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Neviem, o čom by sme mali hlasovať, pretože rokovací poriadok niečo takého ako je predbežné hlasovanie nepozná. Zmysel toho bol urobiť nejaké pokusné hlasovanie. Vo Federálnom zhromaždení niečo takého podľa platného rokovacieho poriadku neexistuje.

(Hlas z pléna: Vzhľadom na to, ak bude dnes večer zasadať úzka skupina ľudí, ktorá pripraví ústavnoprávnemu výboru určitú formu, tak by sme zajtra ráno mohli začať o 9.00 hodine a i keď ústavnoprávne výbory nebudú hotové, tak sa nič nestane, keď tu počkáme do 10.00 hod.).

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Konzultoval som to s predsedami ústavnoprávnych výborov a obidvaja zhodne hovorili, že budú potrebovať minimálne dve hodiny. Myslím, že 300 ľudí by nemalo čakať na ústavnoprávne výbory. Nie je to racionálne.

Poslanec SN J. Kobylka: Už se to krystalizuje. Bylo by ještě možné, abychom usnadnili práci té malé skupince, která to má připravit pro zítřejší zasedání. A to tak, že by někteří své pozměňovací návrhy odvolali. To by bylo možné udělat hned teď, o tom se nemusí hlasovat. Pokud by se to takhle zredukovalo, měli by kolegové snazší práci.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: To som si dovolil i ja navrhnúť.

Ešte oznamujem, že členovia skupiny pre baníctvo sa dostavia do medziposchodia, do místnosti "X".

Mimo rámec tohto bodu požiadal o technicko-organizačnú informáciu pán poslanec Soukup.

Sdělení poslance SL J. Soukupa: Podal informaci o možnosti vybavit poslance elektronickými diáři, a to nákupem za Kčs. Elektronický diář obsahuje diář, telefonní seznam, adresář, kalendář a kalkulačku a řadu dalších funkcí, které jsou napojitelné na osobní počítač. Cena je 4 850,- Kčs. Jde o typ Casio SS 8000. Zájemci se mohou přihlásit u poslance Soukupa po skončení zasedání a částka za nákup elektronického diáře by byla stržena z příští výplaty.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Prerušujem spoločnú schôdzu do zajtra do 10.00 hodín. Želám vám pekný večer.

(Schůze přerušena v 19. 14 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP