Středa 24. října 1990

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Kto chce ďalej vystúpiť? Už nikto nemá záujem vystúpíť v rozprave. Vyhlasujem teda rozpravu za skončenú. (Potlesk.) Praje si záverečné slovo pán minister Klaus? Prosím.

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Chtěl bych říci jenom pár slov. Také bych řekl, že bych mohl opakovat slova, která byla přede mnou řečena, že nejsem právník a že jsem také trpěl. Nezávidím zpravodajům, nezávidím ústavně právním výborům úkol, který před sebou měli a myslím, že jej velmi pozitivně vyřešili. Já, jako ekonom, také nevidím dramatické rozdíly mezi první verzí zákona, druhou, třetí apod. Chtěl bych přece jenom říci několik slov, které by měly předcházet vašemu konkrétnímu rozhodování. Měli bychom si říci naprosto jasně, že privatizace je a bude nesmírně velkým problémem.

Ano, objeví se nám celá řada detailů, na které jsme při nejlepší vůli nepřišli, které se opomenuly. Prohlašuji, že budou a jako předkladatel zákona se za to nestydím. Bylo by iluzí, kdybychom si mysleli, že něco takového nebude. Je třeba, abychom k tomu přijali určitou toleranci. Nikdo z nás tento problém ještě v životě neřešil. Řešíme ho nově. Vymýšlíme si nová řešení.

Za druhé. Objevila se celá řada námětů, jak zajistit, aby nedošlo k výkyvům v zásobách, aby velkoobchod neudělal to a to apod. Druhou myšlenku, kterou bych chtěl uvést - ano, rozhodujeme-li se pro privatizaci, vyvolá krátkodobé problémy a krátkodobá zakolísání. Vyvolá a bylo by iluzí domnívat se, že nevyvolá. Musíme si to přiznat a naopak musíme vlády na straně jedné a parlamenty na straně jiné - uzavřít určitý smír, jako někdo, kdo je na toto připraven a kdo ví, že takový dramatický zásah musí vyvolat zakolísání, tj. iluzorní představu.

Chtěl bych říci pár slov k některým hlavním problémům, které tady byly vysloveny. Jedná se o otázku, kdo se privatizace má zúčastnit. Navrhuji, aby ústavně právní výbory udělaly maximum v tom, že navrhnou alternativy. Velmi pečlivě jsem poslouchal argumentaci. Tyto argumenty jsme probírali týdny a měsíce. Každý tento argument známe. Kdybychom měli čas, tak jsme připravili k tomuto zákonu argumenty ke každému bodu pro a proti. Mohli jsme si ulehčit práci a rovnou citovat, že máme argument buď a), nebo b), nebo c). Nejde tolik o argumenty, ale o to, abychom hlasováním zvolili, co považujeme za lepší.

Všichni jsme vycházeli z toho, že chceme preferovat jedinou věc - občany ČSFR. To byla naše základní představa, jako navrhovatelů tohoto zákona. Přiznávám se, že jsme stále bojovali s oprávněnou či neoprávněnou obavou z výtky postulované vůči nám, že bychom nerozvážně chtěli prodávat náš majetek do ciziny. To byla, přiznávám, základní filozofie navrhovatelů zákona. Je to klasickým případem, kdy jsou argumenty pro hlasování jasné.

Druhým velkým problémem, mnohokrát zde skloňovaným a navrhovaným velmi protikladně řadou z vás dnes odpoledne a večer, je otázka za kolik ? Celý tento návrh vychází z toho, že máme variantu - buď nám to určí dražba, tedy víceméně forma trhu, anebo, že to někdo určíme předem.

Vyšli jsme z toho, že co nejméně do oceňování máme my něco říkat, že to máme nechat na tržním řešení - tzn. na řešení dražebním. To je osou naší filozofie. Návrhy, kdy se cena snižuje o 10, 20 % atd. - to už jde za rámec této základní filozofie, na kterou bych chtěl velmi důrazně upozornit. Zase k tomu není co dalšího říci.

Přikláníme se jako navrhovatelé k tomu, abychom maximum důrazu dali na tržní nebo-li dražební cenu a abychom se my, zákonodárci do toho co nejméně vměšovali.

Nechci předurčovat vaše hlasování. Opakuji pouze globální filozofii, která v tom všem je skryta. Další je otázka preferencí. Domnívali jsme se, že vznikl určitý konsensus, že preference jsou chybou, že je nemáme dělat. Velmi názorně to zde bylo demonstrováno (ještě důchodcům, pak ještě můžeme připustit někoho jiného...). To už se dostáváme do velmi volného myšlenkového uvažování. My to nedoporučujeme. Argumenty, které jsou zde opakovaně uváděny, mnohokrát proběhly tiskem. Nemyslím, že je k tomu potřeba něco dodávat. Podle mého názoru převažují protipreferenční argumenty. Jsem informován, že ve vašich výborech to bylo také tak argumentováno.

Problém zásob, jejich zařazení mimo problematiku malé privatizace. Jedna věc je zřejmá. Z návrhu zákona vyplývá, že cena vlastní provozovny, té, kde by byly špatné zásoby, klesne. Může klesat tak dlouho, aby se vyvažovala existující cena zásob. Proto navrhujeme, aby zůstala původní varianta. Má to ještě jeden nesmírně praktický problém. Prohlašuji, že nikdo nejsme schopni vytvořit ve velmi krátké době monstrózní agenturu, úřad, který by skupoval zásoby, který by je stíral, svážel z privatizovaných provozoven, který by organizoval jejich uskladnění adekvátním způsobem, aby se výrobky nezničily. My nemáme tento mechanizmus, neumíme ho nikdo z nás vytvořit. Tento argument tady dostatečně přesvědčivě nezazněl. Kdo by to a s jakými pravomocemi a jakým způsobem udělal? Proto si myslím, že privatizovaná jednotka, provozovna, musí být pojata v celku. S tím dobrým i špatným, co v ní je.

Argument pro zařazení zásob do privatizace je převážně pragmatický. Neumíme si představit, přiznávám se, mechanismus vykupování určitých zásob. Kdo by rozhodoval, které to jsou, a které to nejsou. Pravděpodobně by nastal proces, že by asi každý chtěl vrátit většinu zásob. Kde by se uskladnily? Tuto techniku neumíme udělat a tvrdím, že je to jeden z podpůrných argumentů proto, aby se se zásobami zacházelo v celém privatizačním procesu tak, jak je to v návrhu zákona. Předposlední věc, které bych se chtěl dotknout, je otázka splátek. Zde uváděný argument, týkající se banky, je falešný. U poslance Zemana a poslance Borguľy tu zazněla myšlenka, že se dotázali Státní banky československé a banka řekla, že jí to nevadí. Prosím vás, tento argument je určitě pravdivý, já jsem to sice dnes s bankou nekonzultoval i když s jejím předsedou Tošovským jsem o tom mnohokrát hovořil. Uvedený argument není argumentem ve prospěch splátek nebo proti nim. Banka prostě prohlásila, že jí nevadí, jestli jeden ekonomický subjekt prodá druhému ekonomickému subjektu něco za hotové nebo na splátky. To, co banka řekla a jak zareagovala, bylo její stanovisko, že se jí to nijak netýká a bezprostředně nic dramaticky špatného to s ní neprovede. Jak já znám místopředsedu Kerouše, který psal tuto odpověď, myslím, že to nechápal jako argument pro splátky. Dopis z banky, zde přečtený, není v tomto smyslu relevantním argumentem.

Se splátkami máme dva problémy. Agentura, orgán, který, bude splátkování organizovat a řešit, je opět technický problém, kterému bychom se strašně rádi vyhnuli. Splátky jsou zásahem do ceny. Je to možné také udělat. Kdyby se to schválilo (pro což nebudu hlasovat), je nutné plné úročení splátek. Bez toho (jak to v některých variantách návrhu bylo), je to naprosto nemožné. Byla zde zmínka i o valorizaci, ale nevím přesně, co se tím myslelo.

Splátky nedoporučuje a určitě ne 25 % vesrus 75 %. Kdybychom měli souhlasit se splátkami, tak by měly být plně úročeny. Úroková sazba bude vyrovnávat inflaci, která nastane. Jinak by se hodnota mohla stát velmi lehkou.

Poslední poznámku nemám k podstatě věci. Opravdu nevím, zda je kritika přípravy zákonů, která tu zazněla, na místě. Všichni jsme lidé, něco umíme, něco neumíme. Zákonů máme obrovské množství. Myslím, že nejsou špatné. Dotýká se mě kritika týkající se toho, kdo, kdy a jak kvalitně či nekvalitně vystupoval ve výborech. Nevím. Kdybychom z našeho pohledu diskutovali o tom, zda a jak kvalitně kladl otázky, určitě bychom daleko nedošli. Tudy cesta v žádném případě vést nesmí a také na ni nikdo nemáme právo.

K tomu, jestli můžeme nebo nemůžeme být zastupováni svými náměstky - musíme být zastupováni. Je štěstí, že máme tak kvalitní náměstky, jako je v mém případě doktor Tříska.

Zítra ráno asi budeme pokračovat v jednání. Já buď budu tady nebo budu na zasedání federální vlády, kde budu předkládat 6 návrhů zákonů. Jelikož jednání zde je nyní důležitější, budu zřejmě tady a ve federální vládě bude zákony obhajovat můj náměstek. Není jiná cesta. Často jsou paralelní jednaní ve výborech, a musejí tam být současně i dva náměstkové. Prosím vás v této věci o shovívavost.

(Potlesk).

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánovi ministrovi Klausovi. Vážené poslankyne, vážení poslanci, navrhujem tento ďalší postup. 21 poslancov tu prednieslo pozmeňovacie návrhy. Pokiaľ niekto z nich nedal svoj návrh písomne, prosím, aby tak urobil okamžite po prerušení schdze.

Odporúčam, aby všetci traja spravodajcovia spracovali pripomienky tak, aby mohli byť racionálne prerokované v ústavno právnych výboroch zajtra ráno. Ústavno právne výbory sa zídu v miestnosti č. 274 zajtra o 7.30 hodine. Do 10 hodiny by mali prebrať všetky pripomienky a dospieť k nejakej úprave spoločnej správy, prípadne sa pokúsiť presvedčiť navrhovateľov, aby svoje pripomienky stiahli. Keď sa tak nestane, budeme musieť o pripomienkach hlasovať.

Prosím, aby sa rokovania ústavno právnych výborov zúčastnili spravodajcovia, zástupca navrhovateľa a ďalej všetci, ktorí dali pozmeňovacie návrhy. Podľa mojej evidencie ide o týchto poslancov: Magyar, Skalický, Soldát, Bratinka, Kincl, Kudláček, Černý, Soboňa, Batta, Hubálek, Vošček, Kontra, Janča, Borguľa, Tomis, Němec, Bakšay, Sacher, Zeman, Benda, Senjuk.

Týchto poslancov prosím, aby sa zajtra o 7, 30 hod. zúčastnili zasadnutia ústavno právnych výborov.

Hlási sa predseda ústavno právneho výboru poslanec Čič. Dávam mu slovo.

Poslanec SL M. Čič: Vážený pán predseda, po dohode s pánom predsedom Mikulom a so všetkými troma spravodajcami sme dospeli k názoru, že ústavno právne výbory už nemajú čo povedať k mnohým otázkam, ktoré tu boli prednesené. Mnohé veci, ktoré tu odzneli, boli v ústavno právnych výboroch prejednané. Všetci traja spravodajcovia sú spôsobilí na to, aby reagovali na pripomienky, vysvetlili ich. Veľa otázok bolo uvedených na správnu mieru vystúpením pána ministra Klausa. Myslím, že by sa malo hlasovať, pretože ide o otázky, o ktorých by mal rozhodnúť zákonodarný orgán. (Potlesk.)

My sme samozrejme k dispozícii, keď bude prijatý tento záver. Ústavno právne výbory, eventuálne predsedovia jednotlivých výborov spolu so spravodajcami môžu zajtra - pokiaľ by niektoré otázky neboli uzavreté - ešte zasadnúť a urýchlene predložiť návrhy, ktoré by sa dotýkali právnych otázok. Veci, ktoré tu zazneli, sa týkajú problematiky ekonomicko-finančných, eventuálne sociálnych, a o tom musí rozhodnúť plenárne zasadnutie FZ. Bol by som rád, keby sme sa o tom ešte poradili. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Prosím, aby sa vyjadrili spravodajcovia. Návrh, ktorý som predkladal, vychádza z toho, že pozmeňovacích návrhov tu bolo minimálne 21. Niektorí poslanci ich predkladali aj viac, takže ide asi o 30 pozmeňovacích návrhov. Neviem si dosť dobre predstaviť, ako bysme o každom z nich teraz hlasovali. Niektorí sa týkajú viacerých oblastí. Sú tam obidvaja predsedovia výborov pre plán a rozpočet. Myslel som si, že treba to s predkladateľmi ešte raz prejsť a upraviť spoločnú správu výborov.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Jurečka: Náš problém je nyní v podstatě problémem technickým. Popravdě řečeno, věc by velice usnadnilo, kdybychom nemuseli postupovat striktně podle jednacího řádu v tom smyslu, že se hlasuje o připomínkách v pořadí, v jakém byly podány.

Máme to připraveno, zkompletováno, je tu několik tématických okruhů, které je třeba rozhodnout tady v tomto plénu. Když to nerozhodneme tady, pak se ústavně právní výbory nemusejí sejít, můžeme to připravit s předsedy, ale stejně se o tom bude muset rozhodnout tady. Co mám na mysli. Je zbytečné, aby se scházel výbor ústavně právní, když je zřejmé, že je otázkou ekonomicko politickou, zda zásoby budou včleněny do vyvolávací ceny nebo ne.To musí rozhodnout toto plénum. Stejně tak je otázka ekonomicko politická, zda odstavec 1, § 17 zrušíme. Kdybychom mohli jít po paragrafovém znění, kde máme poznamenáno, jaké připomínky byly k jakému paragrafu a co to znamená, ale tento postup jednací řád neumožňuje.

Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové, mám velmi jednoduchý návrh. Plně souhlasím s tím, že vládě jde o politické rozhodnutí a prakticky všechny tyto věci byly projednány. Proto navrhuji, aby se ještě dnes večer sešel navrhovatel se zpravodaji a předsedy ústavně právních výborů za účelem v podstatě informační hygieny, to znamená uspořádání pozměňovacích návrhů. Všechny argumenty pro i proti zde byly řečeny. Rozhodujeme o důležité věci, jsme poněkud unaveni a máme možnost si to ještě přes noc promyslet. Navrhuji, aby zítra ráno začalo okamžitě plenární zasedání a na základě takto připravených pozměňovacích návrhů, které často potřebují jen projasnění některých formulací, protože mnohdy byly předkládány ve spěchu, bychom o jednotlivých návrzích hlasovali. To je můj návrh. (Potlesk.)

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Jurečka: Přesto všechno, jestli máme postoupit a má to být přehledné, přimlouvám se za změnu jednacího řádu, abychom zítra mohli postupovat po paragrafech. Jinak budeme skákat z jednoho do druhého a zase nebudeme vědět, kde co je. Každý bude mít celek před sebou.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďalej sa prihlásil prvý podpredseda Federálneho zhromaždenia profesor Jičínský.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážené kolegyně a kolegové, vím, že asi členové ústavně právních výborů se mnou nebudou souhlasit, ale k tomu, co říkal nyní poslanec Jurečka: my nemůžeme měnit jednací řád, který existuje a platí. Osobně si myslím, že je třeba, aby zpravodajové dali nějak dohromady přehled návrhů, které tu zazněly, zítra by se přece jen sešly výbory ústavně právní, protože návrhy musejí dostat přesnou právní formulaci. Tu tady v plénu nemůžeme dávat dohromady, návrhy nejsou všechny přesně právně formulované. Musejí být formulovány tak, aby se do zákona vešly, aby odpovídali tomu, jak je zákon koncipován, bez ohledu na to, jestli budeme volit tu nebo onu variantu.

Osobně si neumím představit, že bychom to mohli udělat, aniž to projdou výbory ústavně právní, které řeknou: jsou tady tyto návrhy, doporučujeme hlasovat o těchto a těchto variantách. Nemyslím, že jsme zcela povinni hlasovat o všech změnách, které tu zazněly, jestliže výbory ústavně právní, po projednání s předsedy výborů, se zpravodaji, nám dají alternativy k základním otázkám, které jsou předmětem sporu. Některé návrhy tak, jak zazněly, se liší skutečně v drobných detailech. Hlasování v plénu je velmi obtížné, pokud nebudeme mít přesně formulovaný návrh, aby obstál i po právní stránce.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem profesorovi Jičínskému. Paní poslankyňa Samková má pripomienku.

Poslankyně SN K. Samková: Promiňte pane profesore, ale domnívám se, že vaše připomínka neobstojí z toho hlediska, že každý poslanec má právo předložit svůj návrh a protinávrh a má právo, aby o něm bylo hlasováno. Jakékoli prejudikování ústavně právním výborem je naprosto nepřípustné. (Potlesk.)

Poslanec SN V. Sochor: Bylo tady hodně připomínek a návrhů změn. Bylo také hodně připomínek v tom duchu, že řada poslanců plně souhlasí s tím, jak byl zákon předložený. Sám jsem to říkal ve svém příspěvku a doporučoval jsem, aby se připomínky, které jsou věcné, za přítomnosti navrhovatele probraly hned na místě. On k tomu řekne své připomínky a my to můžeme hned odhlasovat a nemusíme honit zítra ministra, když má práce dost. Udělejme to dnes, ať je to hotové. Nevím, proč to protahovat ze dne na den.

Poslanec SN V. Mikule: V ústavně právních výborech o sobě mluvíme už jako o příslušnících trestaneckého útvaru, a není k tomu daleko. Na druhé straně tady bylo řečeno kolegou zpravodajem, zásoby ano, zásoby ne. Ekonomický problém, sociální problém. O tom mluvíme, jako bychom projednávali zásady zákona a ne paragrafové znění. My projednáváme paragrafové znění a každý návrh může mít spoustu souvislostí od § 10 do § 23. To musí někdo posoudit, každou z variant, kterou budeme zkoumat. Jinak se můžeme dopustit velmi hrubých chyb, budeme se vracet k zákonu a budeme mít ostudu.

To, co říkala kolegyně Samková, je podle mého názoru nepřípustné, protože nám přece jde o kvalitu práce. Takže, jak říkám, jsem členem těch trestaneckých útvarů, ale myslím, že se tomu nemůžeme vyhnout a aspoň tu poslední redakci a právní posouzení budeme muset provést.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec V. Ševčík: Jsou zde dvě vyhraněná stanoviska. Život učí, že pravda je zpravidla někde uprostřed. Dovoluji si připomenout, že už na začátku své zprávy jsem poukázal na to, že určité podklady, nazval jsem ji materiálním substrátem, musíme od někoho dostat. Jde o preference, o způsob nabývání vlastnictví apod. Ty pak můžeme zpracovávat do formy, která obstojí ze zákonného hlediska. Nebyla přednesena, alespoň podle mne, žádná připomínka, kterou bychom neznali, nad kterou bychom neuvažovali již dříve, a se kterou bychom se, jak už jsem řekl, možná dobrým, možná méně dobrým způsobem vypořádali; zůstává proto jen na vás, abyste rozhodli, která z připomínek buď v našem návrhu, nebo v doplňovacím návrhu je nebo není správná.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP