Po mnoha jednáních v oblasti prodejen na ministerstvu
obchodu a cestovního ruchu České republiky,
jakož i na vedení Státní banky, jsem
dospěl k názoru, že pokud chtěl někdo
vstoupit do ekonomického pronájmu, tak v systému
naší administrativy to není záležitost
na několik dnů, ale na několik týdnů
nebo měsíců. Mohl bych tady uvádět
konkrétní příklady, ale v podstatě
se shoduji s tím, co zde přednesl kolega Senjuk,
že nám zaručí možnost správného
postupu a zabránění antidatace ty podmínky,
které jsou uvedeny v § 16 (tzn., že dotyčný
člověk musel uzavřít nejprve smlouvu
se svým dřívějším zaměstnavatelem,
dále smlouvu o nájmu a pronájmu, dále
se musel evidovat na příslušném odboru
národního výboru jako podnikatel, pořídit
si identifikační číslo organizace,
a ne každý, ale většina i bankovní
spojení a úvěr). Mám konkrétní
příklady, že takováto procedura, vzhledem
k letním měsícům a prázdninám,
trvala i tři měsíce. Když uvážíme,
že někdo do tohoto jednání vstoupil
v půli měsíce června, tak v polovině
září by měl možnost uznání
svého návrhu na ekonomický pronájem.
Těch případů není zase tak
málo, a jsou to lidé, kteří jsou opravdovými
podnikateli, kteří v tom červnu ještě
nevěděli, že nastane větší
tlak a snaha od nás, aby se podniky privatizovaly. Já
bych těmto lidem fandil. Nejenom z citu, ale i z rozumu
jsem shromáždil data, která jsem vám
tady uvedl a přimlouvám se, abyste tuto možnost
zvážili - stanovit datum místo na 1. 5. na
pondělí 1. října.
Jinak podporuji návrh kolegy Zemana, který umožní
větší účast v prvním kole
dražby a zamezí se tak účast, určitým
způsobem převést objekty do dražby ve
druhem kole.
Dovolil bych si ještě uplatnit jednu technickou poznámku.
Budeme projednávat zákon o velké privatizaci.
Vím, co vás to všechny stálo sbírat
informace a zpracovat svoje připomínky k tomuto
návrhu, který projednáváme. Doporučil
bych, abychom požádali předsednictvo Federálního
shromáždění, aby k připravovanému
zákonu pozvalo experty na jednu až jednu a půl
hodiny, proběhla by přednáška, v níž
by vystoupili experti ze Státní banky, svazu podnikatelů,
z odborů. Ať nás sedí 300 v hale, ať
nezatěžujeme čas odborníkům,
kteří na svých pracovištích mají
dostatek práce, jako i my zápolíme s časem.
Než začneme o zákonu o velké privatizaci
jednat, měli bychom mít ty nejpotřebnější
faktické údaje. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Hubálkovi. O technickú
poznámku požiadal pán Sokol.
Místopředseda SN J. Sokol: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, kolegové, chtěl jsem říci
tři poznámky.
Za prvé. Člověk by očekával,
že jelikož je nás zde okolo 300, mohlo by vzniknout
300 malých privatizačních zákonů.
Dosavadní debata mne velmi potěšila, protože
se zdá, že jich bude jen asi 60... Zákon o
malé privatizaci je zákon do značné
míry odborné povahy. Sledoval jsem jednání
ústavně právních výborů
i jiných výborů na toto téma a dospěl
jsem k závěru, že zrovna v této věci
nelze příliš improvizovat.
Zákon, který zde vytváříme
nyní svými pozměňovacími návrhy
může být jen o mnoho horší než
to, co jsme dostali na stůl. Je taková stará
dobrá zásada, kterou jsem se učil už
jako řemeslník, že největším
nepřítelem dobrého je ještě lepší.
Nakonec bych apeloval na všechny přihlášené
do diskuse, aby se alespoň trochu zastyděli, pokud
říkají něco, co už bylo několikrát
řečeno. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Sokolovi. Ďalej
vystúpí poslanec Morovič. Pripraví
sa poslanec Huml.
(Hlas z pléna: Pokud dovolíte, možná,
že by to zde nezaznívalo, kdyby vstal zpravodaj a
řekl, že připomínku splátky prvních
25 % a potom ve třech opakovaných splátkách
vezme ústavně právní výbor
znovu na zřetel a bude se připomínku snažit
zařadit. Už by poslanci na toto téma nevystupovali.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Každú pripomienku bude ústavno
právný výbor prerokúvať znova.
Ani predseda ÚPV sa nemže zavädzovať dopredu,
že pripomienka bude zaradená.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Jurečka: Připomínky budou všechny
brány na zřetel. To je zřejmé. Co
se týká zpravodajů, zatím zde menšinové
stanovisko, stejně jako stanovisko výborů
pro plán a rozpočet. Poslanec Zeman přednesl
návrh. Dal ho písemně. Máme ho z výboru
pro plán a rozpočet. Není to vina zpravodajů.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
V. Ševčík: Chtěl bych konstatovat, že
až doposud všechno to, co jsme vyslechli, není
nic nového, co by výbory neprošlo. Za této
situace nevím, co by měly ÚPV dále
zpracovávat. Jedině to, že vám předloží
varianty. Pokud se rozhodnete, ať už jde o datum nebo
o připuštění splátek, pak je
to otázka faktická a teprve až skutkový
substrát bude vámi přijat, pak teprve ÚPV
ho příslušným způsobem mohou
zapracovat. Jinak byste nás nutili k tomu, že budeme
znovu sedět nad tím, co už jsme opakovaně
projednávali, a s čím jsme se svým
způsobem, možná i špatným, vypořádali.
Prosil bych vás o to, abyste nás nenutili do opakovaných
prací. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem spravodajcovi Snemovne národov
poslancovi Ševčíkovi. Slovo má poslanec
Morovič.
Poslanec SN J. Morovič: Vážený pán
predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia,
v mene poslancov VPN chcem vyhlásiť, že sme vďační
za všetky poznámky, ktoré tu boli vznesené.
Máme pocit, že intelektuálne sme vyčerpali
všetky možné riešenia a pridávanie
akýchkoľvek informácií k tomuto návrhu
mže zasa fungovať zle. Preto odporúčame,
aby tento zákon bol po zapracovaní návrhu
zmien odsúhlasený a prijatý.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Prosím, aby ďalej vystúpil
v rozprave pán poslanec Huml. Pripraví sa poslanec
Batta.
Poslanec SL O. Huml: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, budu velmi stručný,
nemám žádný doplňující
ani pozměňující návrh. Mám
dotaz týkající se § 2 a je adresován
navrhovateli zákona. Zákon se netýká
velkoobchodních organizací, tedy organizací,
na jejichž funkci bude majitel vydražené provozovny
v mnoha případech existenčně závislý.
Nerad bych maloval čerta na zeď, ale vzhledem k úzké
propojenosti dnešních vedoucích pracovníků
maloobchodu s analogicky postavenými pracovníky
velkoobchodních organizací by se mohlo stát,
že nový majitel sice bude mít obchod, ale žádné
zboží na prodej. Obchodnická mafie, s jejímiž
nátlakovými akcemi jsme se setkávali v celém
období přípravy tohoto zákona, bude
mít pak v ruce pádný argument: nám
profesionálům jste neumožnili přednostní
koupi a teď nesete důsledky, amatéři
nejsou schopni vám zajistit ani základní
sortiment zboží. Táži se proto, zda navrhovatelé
s touto eventualitou počítají, respektive,
zda by nestálo za úvahu privatizovat přednostně
velkoobchodní organizace ještě před
přijetím transformačního zákona.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Batta. Pripraví
sa poslanec Soboňa.
Poslanec SN I. Batta: Vážený pán predsedajúci,
vážené pani poslankyne, vážení
páni poslanci, v našom spoločnom úsilí
o dosiahnutie demokratického právneho štátu
sme dospeli k ďalšiemu zásadnému kroku.
Predpokladám, že to považujeme všetci za
prioritne dôležité, že musíme odstrániť,
všetky krivdy, i tie právne, ktoré sa zrodili
pod bedlivým okom vtedajšej sovietskej moci.
§ 3 navrhnutého zákona obmedzuje uchádzača
o privatizovaný majetok dátumom 25. februára
1948 podľa tlače 159 takto: "vlastníky
provozních jednotek se mohou stát fyzické
osoby, které jsou čs. státními občany,
nebo byli čs. státními občany po 25.
únoru 1948..." atď. Pokiaľ táto veta
zostane nezmenená, z uchádzačov o vlastníctvo
výrobných jednotiek vylučujeme Židov,
ktorí boli nútení opustiť, republiku,
bývalých občanov, ktorí opustili našu
krajinu zo strachu pred totálnymi štátnymi
zriadeniami a za totalizmu príznačnou kolektívnou
vinou poznamenaných, občianstva zbavených
a násilím vysťahovaných Nemcov a Maďarov
z Československa.
Vážení kolegovia poslanci, prosím, zvážte
môj doplňujúci návrh, ktorý
znie v súlade so zmyslom stanoviska zahraničného
výboru FZ takto: "vlastníky provozních
jednotek se mohou stát fyzické osoby, které
jsou čs. státními občany nebo byli
čs. státními občany, nebo mají
na území ČSFR své bydliště...",
atď.
Teda neobmedzujme dátumom okruh potenciálnych vlastníkov.
Vyvarujme sa ďalšej tvrdej rany, ktorú by sme
uštedrili nemalej, krutým osudom poznačenej
skupine ľudí.
Som presvedčený, že obmedzenie okruhu možných
vlastníkov dátumom 25. 2. 1948 vyvolá záporný
ohlas v zahraničí. A ten si nikto nepraje.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Battovi. Ďalej vystúpi
poslanec Soboňa, pripraví sa poslanec Černý.
Poslanec SL V. Soboňa: Vážený pán
predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia,
som jednoznačne pre rýchly prechod na trhové
hospodárstvo. Z toho vyplýva, že jednoznačne
podporujem predložený návrh zákona.
Viem, že ekonomický progres nemôže nastať
bez vstupu zahraničného kapitálu. To ale
neznamená, že musíme do zahraničia rozpredávať
pozemky, predovšetkým, keby sa majiteľmi stali
osoby z krajín, odkiaľ ich vôbec nečakáme.
Preto odporúčam doplnok k § 14, ktorý
by znel: "s výjimkou nejedná-li se o osoby
podle § 3, v takovém případě
vztah k pozemku určuje stát".
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej vystúpi poslanec
Černý, pripraví sa poslanec Pohanka.
Poslanec SL A. Černý: Jen krátce v úvodu
svého vystoupení chci poznamenat, že jsem hluboce
přesvědčen o tom, že je lichá
veškerá snaha, která tady zazněla už
mnohokrát, abychom si tady hráli na soudce spravedlnosti.
Je to podle mého názoru naprostý nesmysl,
a právě tržní mechanismus je spravedlivý
proto, že pojem spravedlnost nezná.
Z tohoto pohledu, aspoň já bych chtěl podporovat
zákon, který je nám předložen.
Myslím, že je velká škoda, že už
dávno není funkční. Proto považuji
dokonce i za velmi škodlivá ta ustanovení,
která nějak ohrožují průběh
samotné malé privatizace. Do pozměněného
návrhu se dostal § 5, který já moc nechápu
a nevím, co vedlo tvůrce k zařazení
tohoto paragrafu. Složení dražební jistoty
jistě je vysvětlitelné a jistě má
určitou vazbu na to, aby zájem byl vážný,
aby někdo nenakoupil a pak nezaplatil atd. To všechno
chápu, avšak mimo to, že to má kupu podivných
úskalí, tak je to poměrně dost velká
překážka, vytvoření potřebného
zájmu o dražbu. Nechci nikoho obviňovat, že
je to úmyslné, ale myslím, že to nemá
smysl. Jediný smysl je, že se vytváří
překážka pro zdárný průběh
dražby.
Můj návrh zní - § 5, protože je
to něco nově vzniklého, vypustit a pokud
se týká vstupu na dražbu - vrátit se
k původnímu znění, kde se jen říká,
že za oprávnění účastit
se veřejné dražby platí zájemce
o vydražené provozní jednotky poplatek a ostatní
přítomní vstupné. Myslí, že
konkrétní výše tam nemusí být
vůbec řešena.
Původní návrh, vyjma několika základních
věcí, jako byl § 13 - omezení převodu
vydražených objektů po dobu dvou let, a několika
dalších málo věcí, byl podle
mého názoru krátký, přehledný
a měl jakýsi legislativně právní
glanc, což se ovšem nedá říci o
mnoha právních předpisech, které dnes
přijímáme. Chápu to, je doba, která
si to vyžaduje, nehledě na formu, ale někdy
je to dost zoufalé.
Pokud jde o druhou věc, dostalo se to do pozměňovacího
návrhu a nevím, jestli je to právně
šťastné. Tímto návrhem by se přijmul
další právní titul, který vůbec
náš právní řád nezná
pro přechod vlastnického práva, tj. tzv.
příklep. Je to úplné nóvum,
nemá to žádnou vazbu na občanský
zákoník a podle mého názoru by se
muselo pravděpodobně postupovat analogicky v případě
řešení jakýchkoliv problémů.
Možná, že úvaha dospěla až
sem a myslím, že je okovaná natolik, že
to, co říkám, je lehce vyvratitelné.
Mně se velmi líbila jednoduchá konstrukce.
Dražba je nepochybně potřebná, ale slouží
k jedné jediné věci, a tj. ke stanovení
ceny objektu. Pokud používáme dražbu,tak
potom vlastní přechod vlastnického práva
už se děje institutem, který je upravený
a který má známý průběh,
tj. kupní smlouva. Pro tu dobu, než budeme mít
nový občanský zákoník a než
si upravíme takové věci, jako je třeba
dražba a budeme znát, jak to funguje i v právních
důsledcích, myslím si, že by to bylo
nesmírně šikovně vymyšlené
a moc se mi to líbilo.
Teď se tu zavádí jakýsi příklep.
Mám pocit, že je to dost nejasné a chudáci
kolegové právníci, kteří to
budou aplikovat v praxi. Přimlouval bych se k návratu
k tomuto mechanismu, tedy dražba jako způsob určení
ceny, což si myslím, že bychom měli hájit
všemi možnými způsoby, protože dražba
je vlastně první realizace tržního hospodářství
a realizace poptávky a nabídky.
Myslím, že všechny stesky zaměstnanců
nejsou vůbec oprávněné, protože
čím dříve si zvykneme na systém
soutěže, na systém poptávky a nabídky,
tím lépe. Přimlouval bych se za to, abychom
se vrátili k tomuto řešení, což
by znamenalo dořešit některá ustanovení,
která se tam objevila. Pokud by měl zájem
výbor ústavně právní, blíže
bych to vysvětlil.
Poslední věc - zásoby. Zcela jsem nepochopil,
proč se všelijak vytvářejí různé
konstrukce, když se mně zdá, že vyjde-li
se z pojmu věc v právním slova smyslu, vyjde-li
se z takových pojmů, jako je součást
věci, příslušenství věci,
to všechno je nějak kvalifikované, myslím,
že potom můžeme dojít i k takovému
nápadu, že zásoby učiníme samostatným
předmětem dražby. Nechápu, proč
by samotný objekt, kde se zásoby nalézají,
nemohl jít nahoru a zásoby dolů. Může
to koupit ten samý člověk a může
to běžet podle stejného systému třeba
jako provozovna. Nebude muset spekulovat nad tím, jestli
to uděláme samostatně kupní smlouvou
nebo nějak jinak. Tuto věc dávám ke
zvážení a doporučuji ji. Myslím,
že by to právně bylo jednodušší
a vlastně bychom se navraceli k původnímu
návrhu, který se mi zdál přehledný
za předpokladu určitých malých legislativních
úprav.
Děkuji vám za pozornost a prosím, abychom
to nezdržovali. Přál bych si, abychom to dnes
schválili bez další diskuse.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. poslancovi Čiernemu. Ďalej
vystúpi poslanec Pohanka, pripraví sa poslanec Kudláček.
Poslanec SL M. Pohanka: Pane předsedající,
paní a pánové, dovolte mi, abych se vyjádřil
ke dvěma diskusním příspěvkům,
a to zásadním způsobem k tomu, co zde řekl
poslanec Borguľa a pak už méně zásadně
k tomu, co jsme slyšeli z úst poslance Wagnera.
Pan poslanec Borguľa varoval před tím, abychom
umožnili cizím zahraničním zájemcům
účastnit se dražeb, byť až ve druhém
kole. Varoval nás, že už čekají
v davech a mají po kapsách koruny, které
si koupili načerno v cizině, a že to nebude
mít žádný kladný efekt. Domnívám
se, že opak je pravdou.
Jednak sotva davy čekají, aby do našich nevábných
poměrů vnikly, spíš se zatím
marně snažíme přilákat nějaký
cizí kapitál, jednak pokud jde o technický
detail s penězi, dal by se vyřešit tím,
že by zájemce musel prokázat řádnou
směnu valut.
Když jsem návrh odpovídající
tomuto názoru předkládal ve výborech
ústavně právních, kde byl většinou
hlasů zamítnut, připomněl jsem první
Přemyslovce, kteří řešili poněkud
podobné problémy. Země byla rovněž
v situaci hospodářského útlumu, potřebovala
impuls k rozvoji a nalezla ho v zahraničí. Těžkosti
vznikly později a byly jiného druhu.
Těchto těžkostí se snad nemusíme
obávat, když jsme na prahu sjednocené Evropy,
která bude bez hospodářských a později
také politických hranic a ve které se každý
občan bude cítit svobodný, ať je jakékoliv
národnosti. Snad také naše domácí
poměry brzy uspořádáme podle nyní
častěji se prosazujících návrhů
na řešení státoprávního
uspořádání podle územního
občanského principu.
V novější evropské historii také
máme částečně obdobný
příklad ve způsobu, jakým došlo
k "hospodářskému zázraku"
v NSR po válce. Ekonomiku měli také vyčerpanou,
vpustili cizí kapitál a výsledek se dostavil
velice rychle. Nebyl to stav zcela shodný s naším
a cesty také nebyly úplně stejné,
ale podstata snad taková byla. My máme rovněž
devastované hospodářství, byť
z jiných příčin, nemáme domácí
kapitál, měna je znehodnocena, s domácím
úvěrem do podnikání, do obchodu nelze
počítat. Proč bychom sem nepustili kapitál
při malé privatizaci v podobě aspoň
zprvu cizích státních příslušníků
už v prvním kole dražby. Přinesli by nám
nejen trochu kapitálu, cizí kapitál se vždycky
chová jako domácí, někdy se chová
dokonce lépe, investuje, platí daně, platí
zpravidla dobře své zaměstnance a zaměstnává
spoustu lidí, kteří jsou šťastni
a pomohli by nám ztlumit hrozící nezaměstnanost,
snaží se o nejlepší výsledky v
kvalitě výroby i služeb. Určitě
by to bylo pro naše občany vítané zpestření,
kdyby sem přišlo třeba cizí zboží,
cizí zvyklosti.
Představitelé tohoto kapitálu jsou zároveň
učiteli podnikatelského chování, jemuž
jsme odvykli a jemuž vlastně tady ani nikdo nepřivykl.
Byl by to učitel, který učí zadarmo
a naši domácí podnikatelé by mohli mít
své vzory.
Kromě toho je dost možné, že cizí
kapitál by se tu ani osobně příliš
neprezentoval, ale prostřednictvím našich lidí,
kteří by provozovny vedli.
Doporučuji uvažovat o tomto řešení,
k němuž by bylo třeba poměrně
malé změny ustanovení § 3 popřípadě
vypustit § 17 odst. 1.
Pan poslanec Wagner upřímně a objektivně
důvodně projevoval rozhořčení
nad nekvalitní přípravou tohoto, případně
jiných, zákonů a nad špatnými
výsledky naší práce. Opravdu by nemělo
docházet k tomu, aby vzápětí se něco
spravovalo novelizací. Domnívám se, že
je třeba vidět situaci tak, že legislativních
sil je málo, vláda dělá co může,
my také musíme dělat co můžeme,
abychom v co nejkratší době přijali
co nejlepší zákony. Není doba taková,
aby jako za Rakouska - Uherska se mohly napřed vyzkoušet
v Severní Haliči. Pestrost života je nekonečná
a je opravdu těžko myslet na všechny možnosti.
Jestli se v této napjaté pracovní situaci
zapomnělo na zahraniční státní
zastupitelství, byla to chyba. Možná, že
zjistíme ještě nějaké jiné
nedostatky, ale domnívám se, že všichni
máme tu nejlepší snahu, a nebylo by dobré,
kdybychom se navzájem obviňovali z nějaké
nedbalosti. Myslím, že ani vláda nemá
dosti lidí a možností, aby nejen připravila
zcela bezchybnou osnovu, ale aby sem i poslala naprosto perfektního
zástupce.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Pohankovi. Ďalej udelujem
slovo poslancovi Kudláčkovi.
Poslanec SL L. Kudláček: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
především se omlouvám, že jsem
následující připomínku neuplatnil
ve výboru. Mám pocit, že ten problém
tam nebyl odhalen ani diskutován. Začal být
diskutován dnes, upozornil na něj mimo jiné
poslanec Němec a týká se § 15, třebaže
na něj upozornil v trochu jiném smyslu než
já.