Středa 24. října 1990

I keď si uvedomujeme, že ani toto nezabráni v konečnom dôsledku rozpredaju do zahraničia, ale aspoň to zákonom týmto osobám neuľahčujeme. Ďakujem vám. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Borguľovi, slovo má poslanec Janča, pripraví sa poslanec Bobovnický.

Poslanec SL B. Janča: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, výbory sociální a kulturní při projednávání návrhu tohoto zákona se dohodly na změně, která nebyla ústavně právními výbory akceptována a není tedy ve vaší předloze. Jedná se o změnu v § 2, kde vedle stávajících tří odstavců výbory navrhují odstavec čtvrtý v tomto znění: "Vlastnictví, které podle tohoto zákona tvoří majetkovou podstatu sloužící k přípravě mládeže pro dělnická povolání, lze převádět pouze se souhlasem ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, pokud jde o zařízení v České republice a ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Slovenské republiky, pokud jde o zařízení ve Slovenské republice". Je tu pak odkaz na zákon číslo 171/1990 Sb., kterým se doplňuje zákon číslo 29/1984 Sb., tedy školský zákon.

Tento pozměňující návrh reaguje na současnou situaci v učňovském školství. Mezi pracovníky středních odborných učilišť, ale i mezi učni a rodiči se šíří panika, která je způsobena nejistotou pramenící z neujasněností další existence učňovských zařízení. Jejich obavy jsou opodstatněné, zejména proto, že v průběhu privatizace se mohou provozovny sloužící jako střediska praktického vyučování dostat do rukou nabyvatelů, kteří nebudou mít zájem na další výuce učňů. Tím by byla jejich výuka a výchova nejen vážně ohrožena, ale dokonce znemožněna.

Chtěl bych připomenout, že námi navržená změna není v rozporu s filozofií zákona, protože není proti privatizaci, ani nechce nikoho zvýhodňovat. Má jen zajistit převod majetku na takového vlastníka, který bude ochoten pokračovat v praktické přípravě učňů.

Dámy a pánové, dnes, před zahájením našeho odpoledního jednání, jsme na stole mimo jiné měli i leták středních odborných učilišť. Doporučuji vám, abyste si ho přečetli a snad pochopíte, v jaké situaci se tato školská zařízení nacházejí.

Dále jsme mezi materiály našli Úmluvu o právech dítěte, přijatou Valným shromážděním OSN. Tento materiál budeme nejen projednávat, ale i schvalovat. Podle mého názoru by bylo tragické, kdybychom na jedné straně hovořili o právech dítěte, a na druhé straně nezajistili výchovu velké části našich dětí, zejména jejich základní profesionální výchovu. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej bude hovoriť poslanec Bobovnický, pripraví sa pán poslanec Senjuk.

Poslanec SL J. Bobovnický: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, chcem vystúpiť za Kresťansko-demokratické hnutie. Dám vám priestor na odpočinok, pretože moje vystúpenie nebude kontroverzné.

Naše hnutie sa považuje za hnutie pravého stredu. Je koaličným partnerom Občianskeho fóra a VPN i vo vláde, i keď títo na to často zabúdajú. Práve preto, alebo napriek tomu, tu naši poslanci budú predložený zákon o malej privatizácii podporovať.

Už tu bolo povedané, že je to bezpodmienečný krok na ceste prestavby našej ekonomiky, že ide o nájdenie nových vlastníkov, zavedenie trhového konkurenčného prostredia a vytvorenie trhových vzťahov. Musím však dodať, že my nevidíme v trhovej spoločnosti cieľ, ale len prostriedok pre to, aby sme sa mali lepšie a aby sme mohli skutočne humánne a slobodne žiť v otvorenej spoločnosti, ako to upresňoval i pán prezident v nedeľu.

Považujem za povinnosť ešte povedať, že k vecnej stránke zákona nemám zásadne pripomienky. Preferencia, ako bola navrhovaná v prvom návrhu, je neprípustná zo známych dvodov, až na to, že tí, ktorí majú zamestnancov, ktorí už majú v užívateľskej zmluve, budú mať istú preferenciu, pretože sa vyhnú dražbe.

Čo sa týka regulácie, naše hnutie sa prihovára za to, aby v § 17 zostal odsek 2. V ostatných bodoch nechávame na svedomí a istej poslaneckej a občianskej zodpovednosti, aby sa naši poslanci vyjadrili najmä k návrhom poslanca Bendu, Bakšaya a Zemana.

Na záver by som chcel povedať, že - lepšie povedané obrátiť sa - nielen na vás, ale najmä na našich voličov, aby pochopili, v akej sme situácii, aby si uvedomili, že tento zákon je vlastne v určitom zmysle kompromis, ako to povedal už pán minister Klaus. Ideme robiť niečo, čo sa ešte nerobilo. I protivníci a kritici, ktorí tu napadajú tento zákon, len vlastne tvrdia určité výroky, ktoré nie sú tiež overené v praxi. Odporúčam teda, aby sme tento zákon prijali.

Úplne na záver. Už dvakrát sa tu citovali klasici. Raz ho citoval spravodajca Ševčík, parafrázoval ho pán Zeman, ja poviem druhý. V rímskom senáte jeden z poslancov vždy svoju reč končieval (nepoviem to latinsky, ale slovensky):,,Nakoniec si myslím, že Kartágo musí byť zničené." Ja to budem parafrázovať: Nakoniec si myslím, že malý privatizačný zákon musí byť prijatý, a to čo najskr. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Slovo dávam poslancovi Senjukovi, pripraví sa poslanec Kontra.

Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jsem názoru většiny výborů tohoto shromáždění. Chtěl bych dodat, že podle mého názoru zákon o malé privatizaci, jak já ji chápu, v tom stavu,v jakém byl předložen v tisku 214, by zavdával velké příčiny k tomu, aby byly konány křivdy na mých voličích. Já se nedomnívám, že bych se měl svým voličům odvděčit tím, že bych se na nich pomstil. Předně bych vás chtěl upozornit na pár základních věcí, které má privatizační zákon sledovat. Za prvé by měl určit vlastníky jednotlivých provozoven, obchodu či nemovitosti, a to z toho důvodu, že stát není v současné formě schopen řídit a také nést zodpovědnost za důsledky řízení jednotlivých provozoven. Nadále stát chce, aby tyto provozovny, nebo alespoň by měl chtít, aby tyto provozovny byly prosperující, protože stát v budoucnosti může žít pouze na tom, zda tyto provozovny budou profitující a z jejich profitu, jestli mu budou platit daně. Další, oč by měl mít zájem, by mělo být to, aby mezi občany tohoto státu bylo zboží. To ovšem se v tomto zákoně až tak dalece neodráží. Domnívám se totiž, přestože jsem ve výboru pro plán a rozpočet původně uznával názor, aby zásoby byly vyloučeny z vydražovací ceny, domnívám se, že tyto zásoby v současné době by měly být zahrnuty do vydražovací ceny. A to z několika důvodů.

Za prvé bychom nemuseli v žádném případě provádět jakoukoliv regulaci pokračování daného obchodu, daného provozu či služby, protože již podstata zboží by vynucovala toto pokračování sama o sobě. Domnívám se, že by jakákoliv regulace, když mám po ruce ekonomické prostředky, měla jít stranou.

Za druhé, hovoříme-li o zboží, které je na skladě a zavdáváme-li povinnost nabyvateli, aby toto zboží odkoupil, legalizujeme de facto jeho skutečnou cenu takovou, jaká platí podle stávajících předpisů. A to cenu, která v žádném případě neodpovídá tržní hodnotě tohoto zboží. Proto si myslím, to je druhý důvod, proč by měla být cena zásob, čili zboží, zahrnuta do vyvolávací ceny. Další věc, která zahrnutí zásob do vyvolávací ceny podporuje, je to, že spolu s provozovnou přebere v podstatě nabyvatel podíl na zisku, jestliže umožníme pohyb této ceny zásob směrem dolů. Stát stejně v současné době má zásoby úvěrovány, čili kapitál je na ně vázán a domnívám se, že když pouze stát se bude vypořádávat s problematikou zásob finančně, že to přispěje k snížení nebezpečí inflace. Čili, abych se dotknul přesně problému, navrhuji změnit filozofii zákona tak, aby cena zásob byla zařazena do vyvolávací ceny a zároveň, aby v § 10 byla snížena spodní hranice, pod kterou nesmí licitátor jít, tedy 50 % vyvolávací ceny.

Moje pozměňovací návrhy máte před sebou. Chtěl bych vysvětlit, proč navrhuji snížení této hranice pod 50 %. Kdybychom si vzali modelovou situaci, že by tato hranice se mohla snížit až na nulovou hodnotu, to znamená, že by v dražbě licitátor snižoval cenu daného objektu spolu se zásobami až na nulu, začne dražba na novo, protože v okamžiku, že by provozovna i se zásobami měla nulovou hodnotu, určitě se ve skupině pěti uchazečů o objekt najde někdo, kdo přihodí, byť korunu. A znovu nám startuje celý dražební cyklus tak, že se dostane na tržní hodnotu provozovny včetně zásob, bez ohledu na jejich kvalitu. Bez ohledu na to, zda jsou prodejné či neprodejné. Prostě se dostaneme na tržní hodnotu byznysu, takže navrhuji, aby v § 8 místo slov "předmětu postupné spotřeby" bylo nahrazeno slovem "zásob". Na to navazuje změna v § 9 odst. 1 - místo slov "ceny zásob bez předmětů postupné spotřeby" slova "změny stavu zásob dle účetní evidence vedené ode dne daného § 4 odst. 6, včetně finančního vyčíslení". Tímto dodatkem řeším problematiku, jak by byla vedena evidence zásob ode dne vyhlášení objektu na seznamu pro aukci až do dne dražby. Byla by vedena podle běžné účetní evidence. Vydražitel by měl samozřejmě ze zákona právo při dražbě se seznámit s faktickou změnou stavu zásob i jejich finančním ohodnocením dle stávajících pokřivených předpisů.

Dále navrhuji změnit v § 10 konec první věty takto: "...a to vždy o 5 %, nejvíce však na hodnotu složené dražební jistoty účastníkem." Tím de facto zakládáme nepřekročitelnou mez spodní hodnoty vydražovacího objektu na 10 % vyvolávací ceny. Domnívám se, že tímto zvýhodněním, které je de facto zvýhodněním všech československých občanů, dospějeme k tomu, že bude moct vzniknout vrstva českých podnikatelů na základě českého kapitálu, nikoliv na základě spolupráce se Západem, nikoliv na základě toho, co tady padlo několikrát jako kritika - vstup zahraničního kapitálu a výprodej. Omlouvám se, teprve teď mi došlo, že jsem použil slova "českého kapitálu" omlouvám se kolegům ze Slovenska, i slovenský kapitál samozřejmě by měl být připuštěn.

Další oblast mých pozměňovacích návrhů v bodě 4, § 11 odst. 3 se ještě vztahuje k těmto úpravám, které jsem navrhoval. Odstavec 3 by se měl škrtnout a v souvislosti s § 11 bych chtěl upozornit na spor, který je v současné dikci v § 11 odst. 3 a § 4. Protože tam se uvádí způsob úvěrování zásob, jeho možného převedení na vydražitele. V § 11 odst. 3 je deklarativně určeno, že musí vydražitel zásoby zaplatit do 30 dnů po dražbě. Když už hovoříme o úvěru, domnívám se, že by nebylo od věci mírně znevážit to, co tady řekl kolega Zeman - o úvěrování. Jestliže dopustíme úvěrování tím způsobem, že část hodnoty vydražovaného majetku donutíme vydražovatele splatit na dřevo a zbytek necháme splátkován, tak de facto docílíme toho, že opět v první fázi platby na dřevo, srovnáváme úspory. Všechno ostatní, co k tomu připočteme, je pouze nadstavba. Čili, my zvyšujeme skutečnou faktickou cenu objektu na úkor vydražitele a zakládáme mu povinnost a finanční zátěž po dobu splácení tím, že nebude moci svůj zisk znovu uplatnit zvýhodněním svého provozování.

Čili, my tím skutečně vědomě brzdíme soukromé podnikání. Je diskutabilní, zda by bylo možné použít druhé varianty - stoprocentní splátkování. I tímto způsobem by mohly vystoupit hlasy, že tím zabraňujeme přístup špinavých peněz, ale upozorňuji, že i když přistoupíme na stoprocentní splátkování, že tyto peníze budou stejně využity v daném objektu, že nezabráníme jejich použití. Proto vás důrazně upozorňuji na nebezpečí přistoupit na jakoukoli formu splátkování těchto objektů. Jednak bychom zakládali inflační peníze do ekonomiky, které by nebyly podloženy faktickými hodnotami, a jednak by to vyhánělo cenu zbytečně nahoru.

Další pozměňovací návrh, který mám, je k § 13 odst. 2 za slova "ale i další" vložit: "fyzické a právnické osoby, jejichž účastníky nebo společníky jsou výlučně fyzické osoby"; dále by text pokračoval "...kromě právnických osob..." a dále beze změny.

Touto změnou tohoto paragrafu se domnívám, by došlo k vyloučení možností, aby vydražitelem se stalo jakékoliv družstvo. V § 16 odst. 1 považuji za nepřijatelný termín 1. 5. 1990. Vím, že se tímto termínem myslí odstranění možných nelegálních pronájmů a uzavírání smluv, ale chtěl bych dodat, že jestliže tento termín 1. 5. 1990 schválíme, poškozujeme nenávratně odhadem 10-20 % soukromých podnikatelů, kteří právě až po 1. 5. měli možnost pronájmu a měli možnost de facto začít podnikat.

Co se týče argumentu proti tomu, aby byl tento termín posunut na

1. 9. 1990, že mohlo dojít k určité spekulaci s tím, že se uzavíraly dohody se zpětným datem, chtěl bych upozornit, že tak to bylo možné u smluv, nikoliv však u registrace podnikatele, který musí obdržet identifikační číslo organizace a musí zaregistrovat své bankovní spojení. Tato fakta falzifikovat nejde.

Původně jsem chtěl navrhnout, aby se v § 17 vyškrtl celý odstavec 1. Vzhledem k tomu, že tady už padly návrhy na to, aby se § 17 a 18 zrušily, upozorňuji, že jestliže toto shromáždění přijme můj návrh v § 8 za přijatelný, schůdný a pro tento národ vhodný, pak není opodstatněná existence § 17 a 18, protože veškerá regulace je prováděna ekonomickými nástroji, a to v § 8 a následně § 9 a 10. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej vystúpi poslanec Kontra. Pripraví sa poslanec Vošček, člen predsednictva.

Poslanec SN M. Kontra: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, je třeba kladně hodnotit práci výborů, které posuzovaly návrh zákona, a zejména ústavně právních výborů, protože podstatně dopracovaly až přepracovaly původní návrh zákona, čímž jeho znění přiblížily k požadavkům ekonomické reformy. Zejména dokázaly racionálně propojit užívací právo s právem vlastnickým, respektovat nově nabývaná vlastnická práva a precizovat samotné podmínky vydražování. Mám však ke znění tohoto zákona dvě věcné připomínky.

Především k § 3: Takto formulované znění § 3 omezuje okruh vydražovatelů jen na fyzické osoby, jako jednotlivce a na fyzické osoby, které jsou v současnosti právnické osoby ve formě různých akciových společností. Vylučuje ty fyzické osoby, které by právě úspěšným vydražováním založily novou akciovou společnost a tím by se staly právnickou osobou. A proto navrhuji doplnění § 3 tímto zněním:

"Provozní jednotku může vydražit i skupina fyzických osob, které po vydražení vytvoří některý z typů obchodní společnosti. Před dražbou musí předložit závazné prohlášení, že po úspěšném vydražení přistoupí okamžitě k založení takové společnosti." Tím by se vyřešil i problém peněz při dražbě jednotlivcem a nemuselo by se přistoupit k odkladu splátek, o kterých hovořil i poslanec Zeman.

Druhá poznámka, nebo druhý věcný námět se týká likvidace nevydraženého majetku i po opakované neúspěšné dražbě, o čemž nehovoří ani návrhy zákonů republik o působnosti orgánů ve věcech převodu.

Paragraf 13 hovoří o podmínkách opakované dražby, která může probíhat dvojím způsobem. V druhém případě se může vyvolávací cena snížit až o 80 %, čímž je pravděpodobné, že se provozní jednotka vydraží. Zde ale vzniká vážné nebezpečí taktizování dražitelů v prvním kole dražby, tak aby se dosáhla opakovaná dražba a aby se vydražila provozní jednotka za relativně nízkou cenu. Ale v případě že by se tak nestalo, doporučuji doplnit § 13 odstavcem 4 tohoto znění:

"O opakované neúspěšné dražbě provozní jednotky může ministerstvo pro správu a privatizaci národního majetku republiky prostřednictvím územního orgánu státní správy provozní jednotku odprodat do 6 měsíců bez dražby při zachování dražebních podmínek anebo provozní jednotku dát do ekonomického pronájmu."

Jinak s návrhem zákona souhlasím a budu pro něj hlasovat.

Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kontrovi. Ďalej vystúpi v rozprave pán poslanec Vošček, pripraví sa poslanec Hubálek.

Poslanec SN J. Vosček: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, jednou zo základných otázok, ktoré tu boli diskutované po dobu prerokúvania návrhu zákona, je problematika zásob. Ako tu už uviedli spravodajcovia upravený návrh zákona to rieši tak, tlač č. 214, že pristupuje na báze zmluvnej, tzn. že zásoby vylučuje z režimu dražby. Myslím, že tento princíp je správny a prijateľný. Zmluvný systém predpokladá dohodu účastníkov zmluvy o celom obsahu zmluvy.

V znení § 9 odst. 3 tlače č. 214 však vyplýva, že zakladá vydražiteľovi povinnosť prevziať zásoby podľa inventúry ku dňu dražby, resp. ku dňu prevodu. Keď totiž schválime predpokladané znenie, uložíme vydražiteľovi priamu zákonnú povinnosť prevziať všetky zásoby vrátane prevádzkovej jednotky, teda aj tie zásoby, ktoré sú nepredajné, ktoré sú ležiakmi, ktoré sú znehodnotené.

Tým už v zákone vytvoríme pre vydražiteľa také podmienky, ktoré mžu už od začiatku jeho činnosti veľmi negatívne ovplyvniť a prakticky mu privodiť bankrot. Preto aj otázka prevzatia zásob od organizácie by mala byť plne na dohode vydražiteľa s organizáciou.

Preto sa prihováram za to a predkladám pozmeňovací návrh § 9 odst. 3 vo vete: Kúpna cena sa skladá z ceny vydražených vecí ... teraz by bola zmena " a z ceny zásob dohodnutých na prevzatí vydražiteľom". Posledná veta by sa mohla prípadne i škrtnúť.

V § 11 odst. 1 sa prihováram za návrh, ktorý tu predniesol pán poslanec Zeman - teda k možnosti zaviesť systém splátok. Treba zvážiť prípadnú výšku oproti návrhu, ktorý predniesol poslanec Zeman. Myslím ale, že odst. 3 by sa mal zmeniť v tom zmysle, že doba do 30 dní bude nahradená znením: v dohodnutej dobe.

Myslím, že tento systém plne zodpovedá práve zmluvnému systému, teda plnému konsenzu strán. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Slovo má poslanec Hubálek. Najskôr by som vám chcel ešte zopakovať odporučenie, aby ste maximálne zracionalizovali svoje vystúpenia. Do rozpravy je ešte prihlásených 13 rečníkov. Pokiaľ to budú len stručné pozmeňovacie návrhy, tak by sme mali možnosť ešte dnes večer rozpravu ukončiť, aby zajtra ráno mohli zasadnúť ústavno právne výbory, pretože im musíme dať najmenej dve až dve a pol hodiny na to, aby to spracovali, a potom by sme pokračovali ďalej. Prosím vás ešte raz, abyste zvážili toto odporúčanie.

Poslanec SL B. Hubálek: Dávám pozměňovací návrh k § 16 odst. 1. Týká se pouze data. Doporučuji datum: Pondělí 1. října. Zdůvodním proč.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP