Středa 24. října 1990

(Jednání opět zahájeno v 16.35 hodin.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené poslankyne, vážení poslanci, budeme pokračovať v rozprave. Po porade s navrhovateľom ministrom Klasom a so spravodajcami vám doporučujeme, aby ste argumentáciu, ktorú predkladáte k vašim pozmeňovacím návrhom, skrátili na minimum, pretože je všeobecne známa a bola niekoľkokrát prerokúvaná a dokonca publikovaná v tlači. Svoje diskusné vystúpenia, pokiaľ smerujú k pozmeňovacím návrhom, aby ste ich priniesli písomne spravodajcom, aby ich mohli spracovať, prípadne aby sa s nimi mohlo ďalej pracovať.

V rozprave ďalej vystúpi poslanec Nemec. Pripraví sa poslanec Tomis.

Poslanec SN Němec: Pane předsedající, dámy a pánové, není to tak dávno, co parlament odsouhlasil zákon č. 116/1990 Sb., o nájmu a pronájmu nebytových prostor. Je to zákon zcela nevyhovující současným potřebám. Snad proto ho veřejnost nazvala velmi výstižně o povinném úplatku.

Vážení, něco takového už parlament nikdy nesmí schválit. Upozorňuji, že tento zákon by mohl být ještě horší z důvodů, o kterých se zmíním. Důrazně vás upozorňuji, že zákon o převodech některých věcí ve vlastnictví státu do vlastnictví fyzických nebo právnických osob, podle mého názoru, není privatizačním zákonem. Kdo si myslí, že budou prodávány nemovitosti jako např. prodejny nebo dílny a kanceláře do soukromých rukou, velmi se mýlí. Nic takového totiž název ani obsah zákona nevyjadřuje.

Návrh zákona totiž rozlišuje dva pojmy - provozní jednotky a nebytové prostory. Zcela jasně to vyplývá z §15 návrhu. Prosím všechny poslance, aby si teď přečetli § 15. Jasně je vidět, že dál zůstává vlastník vlastníkem a vydražitel je vlastně novým nájemcem. Ovšem nyní žadateli o nájem už nestačí jen vsunout úplatek do kapsy pracovníka národního výboru nebo bytového podniku, jak se tomu doposud dělo, nyní musí jako trest snad za to, že chce podnikat, koupit zařízení zchátralé provozovny a k tomu si musí koupit neprodejné zboží, které na provozovnách úspěšně leží a stárne často i několik let. Vůbec bych se nedivil, kdyby veřejnost tento zákon nazvala zákonem o státní pomstě začínajícím podnikatelům.

Toto rčení v souvislosti s § 15 podtrhuje návrh poslance Zemana, který v praxi navrhuje trojnásobné zvýšení ceny, a proto návrh poslance Zemana považuji ve svých důsledcích za nehumánní.

Nyní k věci § 3:,,tento zákon podle mého názoru nezabraňuje současným družstvům, ať zemědělským, spotřebním nebo výrobním, aby se na členské schůzi přeměnily na akciovou nebo jinou obchodní či kapitálovou společnost a změnily členský poměr na poměr účastnický či společnický. Jelikož tato družstva byla v minulosti dlouhodobě dotována ze státních zdrojů, nemají v případě připuštění do dražeb ostatní subjekty žádné šance s nimi držet krok.

V rámci privatizace dojde k utužení státního vlastnictví. Proto současná družstva byla pouze jinak nazývanou formou společenského vlastnictví.

Navrhuji toto řešení. Uvalit moratorium na družstevní majetek až do dne konání posledního kola aukcí.

K paragrafu 6: § 6 musí jednoznačně obsahovat sankce z oblasti trestního práva za porušení ustanovení tohoto zákona licitátorem.

Např. licitátor je pro účely tohoto zákona považován za veřejného činitele a stanovit majetkové a trestní sankce za porušení tohoto zákona. Navrhuji návrh, který předložily výbory pro plán a rozpočet.

K paragrafu 8: vyvolávací cena se musí kromě věcí stanovených tímto paragrafem stanovit i z cen zásob. Jelikož stát úvěruje současné zásoby více než 120 miliardami Kčs a většina těchto zásob je nepohyblivá, je třeba jednoznačně se poučit na Západě, kde obchodník, který má pomalé obrátkové zásoby učiní vše pro jejich uvedení do pohybu. Tyto zásoby mu nejen vážou likviditu, sklady, pracovní síly, stojí ho úroky, ale brzdí i v rozvoji. Proto se je pokusí prodat za nižší tržní cenu. Tržní cena v tomto případě je ta cena, kterou je za ně někdo ochoten zaplatit ve spojení s koupí provozovny.

Stát má nyní jedinečnou šanci utržit alespoň nějaké peníze za část těchto zásob. V opačném případě je bude muset nadále úvěrovat bankou, a tím se brzdí likvidita pro jiné projekty, a to bude stát peníze nás všechny.

Paragraf 10: v souvislosti s výše uvedenými fakty je třeba změnit 50 % na 80 % vyvolávací ceny, protože akcionář bude nucen 80 % ceny současných zásob odepsat nebo v případě textilu a knih je prodat do sběru. Proto je nutné umožnit na kalkulaci, za kolik se mu prodejna i se zásobami vyplatí. Neumožníme-li mu tuto možnost, nepodaří se státu zbavit se břemene zásob.

Dále v § 10 navrhuji místo slova "může" dát slovo "musí".

K již zmíněnému § 15. Navrhuji změnit dva roky na deset let a zrušit, pokud se dohodnou jinak.

Vážení poslanci, dále bych chtěl upozornit, že důvodová zpráva je v mnohém zavádějící. Je v ní třeba uvedeno, že majetek je nutno prodat za ceny, jaké jsou občané ochotni zaplatit, a odčerpat tak jejich kupní sílu (strana 12). Naopak se na téže straně říká, že cílem zákona je utvořit předpoklady pro podnikání. Zcela jistě se mnou budete souhlasit, že podnikatelům dluh za neprodejné zboží ve zchátralé provozovně, kterou si pronajali jen na dva roky, splatit moc nepomůžeme. V západních zemích tuzemští podnikatelé dostávají od státu zdarma počítače a mají jiné výhody jen proto, aby mohli úspěšně konkurovat zahraničním podnikatelům. My naše podnikatele zatím jen vydíráme.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Nemcovi. Prosím, keby svoje pozmeňovacie návrhy formuloval písomne a odovzdal ich potom spravodajcovi.

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Než vypustíme nějaká slova o 120 miliardách neodepsaných zásob, drtivou většinu zásob, že bude třeba odepsat, buďme zodpovědní. Zeptejte se někoho, kdo tomu trochu rozumí. (Potlesk.)

Poslanec SL J. Pospíšil: Pan poslanec Němec tady přednesl návrhy k § 3, 6 a 8, ale nepřednesl text k těmto návrhům. Řekl pouze filozofii.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Práve preto som ho vyzval, formuloval tento text a predložil ho.

Ďalej v rozprave vystúpi pán poslanec Tomis, pripraví sa poslanec Borguľa.

Poslanec SN V. Tomis: Pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, dnes projednáváme velmi důležitý vládní návrh zákona o tzv. malé privatizaci, který považuji za velmi potřebný. Je pravdou, že tento návrh byl projednáván i v našem hospodářském výboru, kde jsem měl možnost uplatnit podle mého důležité připomínky. Některé však nebyly pojaty do našeho usnesení, protože já a někteří další jsme byli přehlasováni. Protože se dále na mě obrátila celá řada mých voličů i odbory, považuji za nutné vás seznámit s mými protinávrhy a jejich důvody.

Především bych chtěl připomenout, že z malé privatizace obchodu a služeb je mezi vedoucími a řadovými pracovníky všeobecný strach a mnozí se právem obávají sociálních problémů i toho, že přijdou o zaměstnání. Na druhé straně jsou to možná neuvážená slova některých vládních činitelů a politických špiček o tom, že stejně jsou stížnosti na tyto pracující, ať se dá příležitost jiným; nebo že Austrálie prý také vyrostla na bohatý stát právě ze špinavých peněz. Je třeba si uvědomit, že převážná většina pracovníků obchodu a služeb byla poctivá a chtěla řádně sloužit občanům a zákazníkům. (Šum v sále.) Musíme přiznat, že to byly objektivní podmínky, které jim v tom bránily. Museli prodávat jen to, co jim bylo dodáno, a nebo říkat "nemáme" na to, co jim nebylo dodáno. Žádný vlastní výběr podle požadavků zákazníků. Jejich odměňování bylo nejhorší v dělnických kategoriích - plat 1 800 čistého a za sobotní směnu 35 Kčs, když např. uklízečka bez výučního listu měla v průmyslových podnicích přes 2 000 čistého. Osobní hmotná zainteresovanost nebyla žádná. Jen celá prodejna měla podíl na zisku a vedoucí jej rozděloval většinou podle odpracovaných hodin.

Vzpomínám si ještě na systém odměňování za Bati . Pracovník měl i

1 000 též měsíční plat a zbytek si musel vydělat tím, že měl za prodaný jeden pár bot 1,- Kčs, za doporučenou pedikúru 0,50 hal., za doporučenou opravu bot 0,80 hal. a za ostatní drobný prodej (vložky, alpa, krém na boty) 4 %. Tedy denně si mohl spočítat svou výplatu a vůbec se nemohl divit, jestliže někdo jiný měl o 1 000 Kčs více, když se více snažil. Toto nepoznali prodavači za posledních 40 let.

Jsem přesvědčen, že pokud bude vytvořena takováto forma odměňování, ovšem přizpůsobená různým druhům prodeje, okamžitě motivace přinutí každého pracovníka věnovat se každému zákazníkovi.

U vládního návrhu zákona mě především zarazilo, že nebyla připravena žádná druhá varianta a že se počítá pouze s aukčním prodejem, ale již vůbec se nedává možnost předávat jednotlivé obchody nebo provozovny do správy kolektivu pracovníků těchto provozoven, tzn. do ekonomického nájmu. Přitom je známo, že v zemích Západní Evropy a v USA pracuje na principu samospráv hodně podniků. Pokud jde o plné dělnické samosprávy jedná se o milióny členů.

Chtěl bych zdůraznit, že ekonomické systémy na Západě i v Japonsku, které jsou pro nás přitažlivé, jsou dobré především proto, že tyto kapitalistické systémy přebírají právě od demokratických systémů dílčí demokratické prvky. Je třeba si také uvědomit, co lidé většinou nevědí, že demokratické ekonomické systémy jsou daleko výkonnější než systémy kapitalistické, ať už soukromé nebo jiné. Svět se pohybuje ve směru demokracie jak politické, což se u nás děje dnes, tak i demokracie ekonomické, což znamená, že pracující nemůže trvale zůstat v područí vlastníka kapitálu, ať už státu, což bylo dosud, nebo soukromníka, což má být.

Koncepce privatizace předkládaná federální vládou představuje nejen podle mého názoru privatizaci centralistickou, jejímž rozhodujícím subjektem se stává úřednictvo, které samo sebe navrhuje k vykonání privatizace. Například ministerstva, vzdálená od míst, budou jmenovat komise, budou rozhodovat o námitkách co se má nebo nemá v aukcích prodat. Proč to například nemůže dělat okresní zastupitelstvo?

Z problémů, které mají být řešeny privatizací, řeší vládní návrh zákona pouze problém obnovení trhu, avšak v jeho nedemokratické podobě, rozdělující obyvatelstvo vždy na vlastníky a vyvlastněné, znemožňující posledně jmenovaným realizovat většinu jejich základních práv, například v samosprávném podniku. V samosprávném podniku by obec získávala pravidelně finančně ročně příjem za jeho pronájem a mohla by včas provést výměnu, pakliže by občané nebyli spokojeni s touto prodejnou, s personálem apod. Tato privatizace se má dít prodejem státního majetku zbohatlíkům, kteří získali majetek nezákonným způsobem v minulém totalitním systému a jak víme z posledních zpráv, máme 50 tisíc takových multimilionářů.

Navrhuji proto doplnit ustanovení § 2 odst. 3 textem: "které byly dány do samosprávy kolektivu stávajících pracovníků." Ponechat v plném znění v ustanovení § 13, aby stávající zaměstnanci měli možnost uhradit formou splátek 50 % kupní ceny do pěti let, protože hospodářský výbor Sněmovny národů toto doporučil. V § 17 dávám protinávrh na změnu odst. 2 takto: "Osoba, která se na základě tohoto zákona stala vlastníkem provozní jednotky, která byla zcela nebo zčásti využívána k prodeji základních potravin nebo je jedinou prodejnou určitého druhu průmyslového zboží ve městě či v obci, je povinna, počínaje sedmým dnem po uzavření smlouvy, nejméně po dobu jednoho roku v tomto prodeji pokračovat."

Je celá řada měst, kde je po jedné průmyslové prodejně a jestliže by se to vázalo pouze na prodejnu základních potravin, pak se zruší prodejna železářství a občané budou jezdit 30 km pro hřebík do jiného města.

Závěrem bych chtěl říci, že kritický racionalismus, k jehož směru patří Gustav Fleischman říká: "Protože nikdo nemůže disponovat absolutním věděním po spravedlivém řádu a o cestě k němu, musí jít o to, aby byla zachována rozmanitost názorů jako možnost vzájemné kontroly". Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Tomisovi. Slovo má pán poslanec Novosád.

Poslanec SL K. Novosád: Vážený pane předsedající, domnívám se, že pokud bychom tento zákon chtěli schvalovat v takovém znění, jak jej uvedl poslanec Tomis, měl by se změnit název, a měl by to být návrh zákona o kolektivizaci. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má pán poslanec Borguľa.

Poslanec SL M. Borguľa: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, v prvom rade by som vás chcel informovať, ako predseda výboru pre plán a rozpočet Snemovne ľudu, že som zatiaľ nepodpísal spoločnú správu výborov, ktorá vám bola do lavíc predložená, vzhľadom na to, že zásadným spôsobom je pozmenený návrh, ktorý sme vo výbore prerokovali a navyše to, čo bolo do lavíc predložené, nerešpektuje značnú časť našich vecných pripomienok. Uvedomujem si, že konať treba rýchlo, verejnosť od nás očakáva, aby sme konali i kvalifikovane. Rozhodujeme dnes o sude 200 miliárd korún majetku týchto národov, preto som začudovaný nad prácou vo vnútri tohto parlamentu. Uvediem len niektoré veci, napr. z vecného hľadiska, ktoré boli u nás vo výbore schválené a dnes nie sú uvedené alebo zapracované.

Po prvé. Za najzávažnejšiu skutočnosť považujem fakt, že vypadol z tlače 159 § 13, to, o čom sa tu už hovorilo, tj. právo vydražiteľa, časť kúpnej ceny, a to podľa toho, ako to náš výbor odporučil, uhradiť formou istých splátok s tým, že jednorázovo by uhradil 25 %. Mali sme k tomu kvalifikované stanovisko Štátnej banky, cca z 1. 10., dnes sme dostali druhé kvalifikované stanovisko, v ktorom štátna banka v podstate nenamieta nič voči tomuto riešeniu. Samozrejme môže tu byť otázka výšky, ale v zásade ide o to, že nebola spochybnená možnosť splácania ceny, za ktorú bol objekt vydražený. Považujem to za veľmi dôležité, pretože vlastne tým sa stratil veľmi dôležitý sociálny aspekt. Vypustením tohto paragrafu sme zablokovali prístup k privatizácii státisícom menej majetných občanom tejto republiky, vrátane tisícov statočne pracujúcich pracovníkov obchodu, pretože nepochybne tie tisíce v tejto republike sú. Navyše vbec sa v zákone neráta s takou dôležitou vecou, o ktorej sme síce vo výbore nehovorili, a to je ekonomický prenájom. Samozrejme, nie od dnešných podnikov, štátnych podnikov, čím by sme predĺžili ich životnosť, ale priamo od štátu alebo od obce.

Preto navrhujem, a to v zmysle záverov výboru pre plán a rozpočet, doplniť návrh zákona o § 13 pôvodného návrhu, tlač 159, pozmenenú tak, aby bola prvá splátka 25 % a povinnosť splatiť štátu celú cenu do troch rokov, samozrejme s valorizáciou. Ďalej pre uvedenie argumentov napr. výbor odporúčal dobu povinného prenájmu 5 rokov tak, ako to bolo v pôvodnom vládnom návrhu uvedené. Myslím, že to malo zmysel. Len takáto doba napr. zaručí, aby nadobúdateľ rozvinul podnikateľskú aktivitu, aby investoval a nielen žil z podstaty objektu, ku ktorému prišiel.

Z právneho hľadiska sa domnievam, že je relevantné určenie povinnosti uzavrieť zmluvu na dva roky alebo päť rokov, a preto som nepochopil, prečo do tejto vecnej stránky vstupovali ústavnoprávne výbory. Naše výbory, a myslím i výbory hospodárske odporúčali 5 rokov. Preto odporúčam v § 15 ponechať dobu 5 rokov. Samozrejme, mohol by som uvádzať viac takýchto podstatných pripomienok, ktoré sme mali a odporúčaní výborov, ale myslím si, že týmto systémom práce predľžujeme naše zasadania. Pretože keď sme sa už raz vo výboroch k tejto veci vyjadrili, tak sa domnievam, že tieto veci by mali byť zakotvené v spravodajskej správe a nie, aby sme ich znovu prednášali, keď sme sa s týmito vecami jeden, dva alebo i tri dni mordovali.

Ešte moja osobná poznámka, ktorá je, mimochodom, v súlade s rokovaním výboru Slovenskej národnej rady, ktorého som sa zúčastnil. Ide o možnosť vstupovať do procesu privatizácie i devízovým cudzozemcom, a to bez ohľadu na to, či boli alebo nie sú občanmi Československa pred rokom 1948 alebo nie. Okrem toho, že i podľa názoru Slovenskej národnej rady, príslušného výboru, ale i legislatívneho odboru i názoru mjho je možnosť predávať cudzincom v rozpore s platným ústavným zákonom č. 100/1990 Zb. V tomto zákone sa predpokladá, že je možné prevádzať majetok štátu jedine do vlastníctva občanov Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a nie na akúkoľvek inú fyzickú osobu.

Preto odporúčam, aby z § 3 boli vypustené osoby, ktoré boli československými štátnymi občanmi po 25. februári 1948, a z § 13 bod 2, v ktorom sa hovorí, že v druhom kole by do dražby vlastne mohli vstupovať všetci cudzinci.

Alebo druhá alternatíva - dať túto vec na rozhodnutie republikám. A keď jedna z republík bude chcieť svoj majetok rozpredať rýchlo a lacno, bude to na jej škodu. Názor výborov Slovenskej národnej rady je jednoznačný a ja mám rovnaký. Ako argumenty uvádzam: Vzťah dnešných československých občanov proti tým, ktorí našimi občanmi boli, je prakticky formálnou záležitosťou, a preto nevidím dvod, prečo by sme tam mali uvádzať občanov, ktorí boli po 25. 2. 1948 našimi občanmi.

Za ďalšie - predpokladá sa, že 200 miliárd privatizácie schopného majetku sa vydraží majetok cca za 30 miliárd korún. Rozumiem tomu tak, že približne v tejto sume to odkúpia naši občania. Je veľké nebezpečenstvo, že ostatný majetok, to znamená 170 miliárd - možno menej - padne do rúk zahraničných podnikateľov, a to za - v porovnaní so svetom - dnes smiešne nízke ceny. Veď zostatkové hodnoty - rátané podľa našich predpisov - nie sú ani zlomkom cien, ktoré sú platné na západ od našej hranice. Za dva-tri roky, keď sa náš občan i finančne "pozbiera", už len s hladnými očami budeme chodiť okolo objektov ktoré sme svojimi rukami síce vytvorili, ale ktoré už budú v rukách tých, ktorí - a to vás ubezpečujem - už dnes čakajú na hraničných prechodoch, kedy tento zákon schválime, s vreckami nabitými československými korunami, ktoré sa načierno dostali do ich rúk.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP