Středa 24. října 1990

Poslanec SL J. Wagner: Já se chci jen ohradit proti způsobu argumentace pana poslance Klause, protože my ničeho nezneužíváme. Naše argumenty byly ve výborech přijaty. My pouze konstatujeme, že do výborů a do parlamentu přišla nekvalifikovaná a špatná předloha, nezodpovědně zpracovaná, o čemž bylo dost řečeno i jinými odpovědnými činiteli republik na veřejnosti. Měli bychom se chovat odpovědněji.

Poslanec SN I. Fišera: Promiňte, ale obě dvě republiky mě donutily, abych znovu vystoupil. Nemyslím si, že vláda předložila nekvalitní předlohu. Vláda předložila předlohu takovou, jakou mohla v daném čase zpracovat a zpracovala ji v nejlepší možné vůli. Stejně jako poslanec Wagner však odmítám nařčení, které zde bylo vysloveno. Já jsem použil slova, že z toho, co řekli zpravodajové, vyplývá, že ve výborech byly různé názory. Nejde o stanovisko jednotlivých poslanců.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Môžeme pristúpiť, k hlasovaniu. Budeme hlasovať o návrhu pána poslanca Fišeru, aby sme diskutovali najskôr všeobecne o poňatí a filozofii tohto zákona a záver aby bol zapracovaný do nového textu, prípadne do úprav textu. Dávam hlasovať o návrhu poslanca Fišeru. Najskôr hlasujú poslanci Snemovne národov. Kto z nich je za návrh poslanca Fišeru, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko (Hlasuje se.) 20 je za.

Kto je proti? (Šedesát jedna.)

Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet.)

Budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu. Kto z nich je za návrh poslanca Fišeru, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko. (Hlasuje se.) 10 je za.

Kto je proti? (Sedmdesát tři.)

Kto sa zdržal hlasovania? (Třicet.)

Konštatujem, že ani jedna snemovňa návrh pána poslanca Fišeru neprijala.

Budeme pokračovať obvyklým spôsobom. Základom nášho rokovania zostáva tlač č. 159 a 214, spoločná správa výborov upravená tak, ako sme ju počuli z úst spravodajcov. Slovo má poslanec Benda, pripraví sa poslanec Zeman.

Poslanec SL V. Benda: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, ještě mi dovolíte, abych před svým vlastním vystoupením připomněl, že zde padl ještě jeden návrh, t.j., aby bylo používáno mechanického sčítání hlasů, zvláště v těch situacích, kdy to bude vypadat sporně, protože na elektronické zařízení není dostatečný spoleh. Já bych tento návrh podporoval.

Ale k vlastnímu návrhu: Především konstatuji, že nepokládám tento návrh za špatný, ani v původním návrhu, jak přišel do Federálního shromáždění, a pokládám ho za maximálně dobrý, jak to bylo realizovatelné v návrhu, který máme nyní před sebou a podporuji ho.

Přesto si dovolím malý pozměňovací návrh. Týká se § 22. Již zde o tom informoval pan zpravodaj jako o minoritním vótu, jako o menšinovém stanovisku ústavně právního výboru Sněmovny lidu. Podle tohoto návrhu by § 22 zůstal v dosavadním znění, ale dále by se připojil text: "Pracovníkům organizací, kteří byli pracovně přiděleni v době nabytí účinnosti tohoto zákona v provozní jednotce, která je předmětem převodu vlastnictví, vzniká na jejich straně dnes vydražení možnost okamžitého rozvázání pracovního poměru s dosavadní organizací."

Důvody onoho dodatku: Ono se to také úzce váže - jak bylo konstatováno na § 17, kde ukládáme vydražiteli pokračovat v provozu v potravinářském obchodě. Tady podle mého názoru hrozí nebezpečí, že organizace, jejíž provozní jednotka je vydražována nedobrovolně, nebo ne z vůle této organizace, nebude mít zájem dohodnout se se svými zaměstnanci a s vydražitelem. Navíc ta organizace může mít jiné provozy, které vůbec privatizaci nebudou podléhat nebo se dostanou do privatizace až po čase a v tomto případě by hrozilo nebezpečí, že kvalifikovaní zaměstnanci, ať už obchodu, nebo např. autodílny apod., by byli převedeni touto organizací, která by s nimi nebyla ochotna rozvázat pracovní poměr, i když by vydražitel byl ochoten je zaměstnat a že by na dva měsíce, než vyprší odpovědní lhůta, byli převedeni někam jinam a chod obchodu by se zastavil. Čili chráníme tím, podle mého názoru, tímto ustanovením, především spotřebitele, především veřejnost, chráníme tím také vydražitele, aby neměl od samého počátku potíže, nebo nejistotu; navíc u potravinářských obchodů pod sankcí, nejistotu s pracovníky. A poskytujeme tím větší svobodu nebo ochranu nebo svobodu volby těm zaměstnancům vydražené provozovny, jest-li si přejí setrvat v pracovně právním poměru s organizací anebo jestli se dohodnou s novým majitelem.

Jenom k tomuto návrhu podotýkám, že není třeba, aby byl projednáván s odborovými organizacemi, protože se práv pracovníků týká jen ve smyslu jejich rozšíření; jinak je neomezuje, nebo nezasahuje do nich.

Navrhovatel, aspoň ústy pana náměstka ministra financí Třísky toto doplnění podpořil. Přesto bych potom ještě požádal pana ministra Klause, zda by se k mému návrhu mohl vyjádřit. Po legislativní stránce byl připraven a projednán v ústavně právních výborech, čili po této stránce nepotřebuje dalšího projednání; ústavně právní výbory se z věcných důvodů rozhodly nakonec většinově nepřijmout tento doplněk. Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Bendovi. Ďalej má slovo pán poslanec Zeman, pripraví sa pán poslanec Kessler. V zmysle rokovacieho poriadku som preradil členov predsedníctva, ktorí sa prihlásili dodatočne, pred ostatných.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, nečiní mi potíže souhlasit s filozofií i duchem tohoto zákona o malé privatizaci, a to především proto, že nikomu nedává nic zadarmo. Mám proto pouze jediný pozměňovací návrh, který není názorem poslance, jenž s tímto názorem neuspěl ve svém výboru, jen naopak názorem poctivě řečeno slabé většiny, nicméně většiny obou výborů pro plán a rozpočet. Dříve než tento pozměňovací návrh předložím, dovolte mi několik úvodních slov.

Jsem sice pro preferenci zaměstnanců tam, kde lze předpokládat, že zaměstnanci jsou zainteresováni na rentabilitě svého podniku více, než lidé, kteří v tomto podniku nepracují. Na druhé straně však vycházím z předpokladu, že noví vlastníci ve většině případů budou v těchto drobných provozovnách sami pracovat. Kdybychom tedy přijali původní návrh zákona o preferenci dosavadních zaměstnanců, pak bychom de facto nepreferovali zaměstnance před nezaměstnanci, ale pouze staré zaměstnance před novými zaměstnanci, a proto nevidím důvod. Také proto se celý výbor pro plán a rozpočet jednoznačně přiklonil k návrhu na zrušení preferencí.

Jeho většina však navrhla pozměňovací návrh, který vychází z toho, že kdybychom jenom zrušili tuto preferenci, tzn. ono 50 % splácení a ponechali pro všechny potenciální zájemce povinnost prakticky okamžitě splatit 100 % aukční ceny, pak by to vedlo k tomu, že by se reálně mezi tyto zájemce dostaly pouze osoby s vysokou finanční hotovostí a zhruba všichni víme, o koho tady především jde.

Podstata pozměňovacího návrhu tedy spočívá v tom, že navrhujeme, aby vydražitel zaplatil hotově 25 % aukční ceny a zbývajících 75 % doplatil ve třech splátkách každý rok, tedy v období tří let s tím, že by tyto splátky byly valorizovány. Podle mého názoru jsou tři důvody pro tento návrh:

1) Podstatně zvýší počet uchazečů o drobné provozovny.

2) Zvýší, i když patrně méně, než v předchozím případě, aukční cenu. Toto je někdy považováno za nevýhodu. Já to pokládám za výhodu, a to z toho důvodu, že si musíme uvědomit, že výtěžek z privatizace půjde mimo jiné do majetku obcí a máme patrně zájem na tom, aby tyto obce disponovaly určitými fondy. A konečně třetí a poslední důvod - umožní to v případě racionální organizace drobných provozoven krýt část splátek ze zvýšeného výnosu z prodeje. Přitom je tento systém krytý tím, že prvních 25 % v případě neplnění splátkových povinností by propadlo státu a objekt by šel znovu do dražby.

Samozřejmě, že tím riskujeme, že některé podniky zkrachují. Ale nevidím důvod, proč bychom se měli obecně krachu podniků bránit. Ekonomika, ve které nekrachují podniky, krachuje jako celek.

Dostal jsem stanovisko Státní banky československé k tomuto návrhu datované rovněž dnes. Abych vás nezdržoval přečtu vám závěr:

"Pokud by se tedy ve Federálním shromáždění došlo k závěru nové podnikatele zvýhodnit, musel by být zvolen systém se stejnými účinky, jako zvýhodněný úrok, ale jednoduchý a transparentní. Takovou možností je podle našeho názoru odložení splátky v určitém stanoveném rozsahu např. - a to je skutečně jen příklad - 25 % na dobu cca 5 let".

Jsme tvrdší, navrhovali jsme tři roky a valorizaci. Z tohoto důvodu doporučuji pozměňovací návrh prodiskutovat a nechat o něm hlasovat už proto, abychom při překročení Rubikonu dobře hodili naše kostky a abychom při překročení řeky Halys nezničili velikou říši.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Poslanec Kessler sa vzdal svojho vystúpenia, slovo má poslanec Sacher, pripraví sa poslanec Bakšay.

Poslanec SL R. Sacher: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, když jsme projednávali zákon o restituci, upozornili jsme s panem poslancem Bendou na nedostatečnost § 15. Myslím, že by bylo vhodné, aby v tomto zákoně byla jakási zmocňovací klausule, která by měla asi takové znění: "Ministr financí ČSFR svým rozhodnutím může ve zřetele hodných případech odstranit případné tvrdosti tohoto zákona". I když tento zákon může být dokonalý, mohou nastat situace, které nemohl ani zákonodárce předvídat. V tomto případě je velmi praktické, když taková klausule, která by odstraňovala tvrdosti, bude v zákoně zakotvena.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Je to pozmeňovací návrh, pán poslanec? (Poslanec F. Sacher: Je to dodatečný návrh k § 24.) Slovo má poslanec Bakšay. Pripraví sa poslanec Němec.

Poslanec SL J. Bakšay: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, v súlade s mojimi prvými pripomienkami navrhujem dve drobné zmeny, ktoré technicky sú drobné, ale významovo, myslím, že budú dosť dôležité.

Prvá sa týka ods. 1 § 16, kde v prvej vete navrhujeme zmeniť dátum "k dňu 1. mája 1990" na dátum "1. 9. 1990". Odôvodním tento návrh. Tento dátum, ktorý je pvodne určený, t.j. 1. 5. 1990, vzhľadom na odkaz č. 6 v treťom riadku, je v podstate odkazom bezo zmyslu, pretože zákon, na ktorý sa odvoláva, t.j. č. 116/90, je zákon, ktorého platnosť nadobudla účinnosť 1. 5. 1990. Na základe tohoto zákona vlastne nemohol nastať nijaký spsob prenájmu. To isté sa týka event. použitia zákona č. 105/90 Zb., o súkromnom podnikaní občanov, v ktorom sa problematika prenájmu neriešila. Pokiaľ by sme uplatnili dátum 1. 5. 1990, došlo by v podstate k dosť výraznému poškodeniu značnej časti podnikateľov, ktorí sa v prvej etape podnikania pustili do prenájmu týchto priestorov a investovali už svoje značné prostriedky.

Chápem, že navrhovateľa zmeny viedol pravdepodobne myšlienkový pochod pokúsiť sa zamedziť určitým spôsobom obohacovaniu sa špekulantov, ktorí by event. prenajali priestory a v prípade ďalšej dražby sa k nim lacno dostali. Chcem upozorniť hneď na prvú vetu § 16, kde je napísané slovo "užívané". Ide o jednotku, ktorá bola užívaná, čiže nielen bola podpísaná zmluva o prenájme, ale kde i fakticky došlo k užívaniu daných priestorov. Toto užívanie sa však už dá kontrolovať, pretože v súvislosti so započatím podnikateľskej činnosti je treba okrem registrácie na MNV ešte otvoriť bankový účet, je potrebné podpísať nejaké zmluvy, čiže to sú záležitosti, ktoré sú evidovateľné a tým pádom i kontrolovateľné. Naviac si myslím, že privatizáciu v tejto forme budú vlastne riadiť okresné privatizačné úrady. Tam začne fungovať regionálna kontrolná činnosť, ktorá tým, že vstúpia do privatizačného procesu iné subjekty a podnikatelia, skontroluje, či dotyčný prenajímateľ podľa tohoto zákona sa event. pokúsil o spsob obohatenia sa, alebo je to prípadne poctivý podnikateľ, ktorý začal podnikať ihneď v prvej fáze.

Domnievam sa, že mechanizmus kontroly je dostačujúci k tomu, aby sme ustrážili - a hlavne regióny - podnikateľov, ktorí sú nepodnikateľmi. Na druhej strane posunutie termínu zabráni poškodeniu podnikateľov, ktorí už investovali svoje značné prostriedky do rozvoja svojho budúceho podniku. Toľko k prvej zmene.

Druhá zmena je ešte kratšia. Tam odporúčam nemeniť nijaký text, ale jednoducho ho vypustiť. To je § 17 ods. 1. Odvodňujem to nasledovne: vieme, v akej situácii je finančná stránka nášho štátu. Jednotliví podnikatelia, ktorí sa zúčastnia dražby, svoj vklad vlastne zlikvidujú zaplatením dražobnej ceny. Nezostanú im peniaze na vlastnú prevádzku a tým pádom vlastne štátna pokladnica nebude môcť dostať spätne prostredníctvom daní prostriedky, o ktorých uvažujeme. Bude teda nevyhnutne treba zabezpečiť prísun finančného kapitálu. Finančný kapitál sa u nás nenachádza, takže jediná logická cesta je použitie zahraničného kapitálu. Zahraničný kapitál ale potrebuje pre svoj prístup určité záruky. Záruky, ktoré by mohla dať banka, nemôže prijať, pretože naša banka nemže dať záruky v dsledku situácie, ktorú som uviedol. Jediná možnosť, ak sem príde zahraničný kapitál, je zabezpečiť inštitúciu, ktorá u nás nie je nijako známa, to sú hypotéky. Zahraničná banka však hypotéku nemže realizovať, pokiaľ nemá záruku, že majiteľ skutočne vlastní tento objekt a s ním v plnej miere nakladá. Pokiaľ by sme prijali zákon v podobe, v akej je, znemožníme možnosť zástavného práva a s tým v prípade neplnenia úverových platobných podmienok znemožníme zahraničnému finančnému ústavu vymáhať svoje požiadavky.

Ešte by som upozornil na jeden dosť dležitý fakt, že vo veľkej väčšine vyspelých krajín sa v asi 70 - 80 % na celkovom sociálnom produkte krajiny podieľa práve drobné a stredné podnikateľstvo. Práve týmto privatizačným zákonom sa pokúšame vytvoriť základy tejto skupiny obyvateľov. Čiže je potrebná naša snaha, aby sme vytvorili týmto podnikateľom takú platformu, aby sme potom mohli urýchlene realizovať práve sociálny program.

Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Bakšayovi. S technickou poznámkou sa prihlásil pán poslanec Senjuk.

Poslanec SN R. Senjuk: Pane předsedající, domnívám se, že důležitost tohoto zákona jako jednoho ze základních ekonomických zákonů, by si vyžadovala v sále alespoň usnášení schopnou účast minimálně kvůli informovanosti. Chci navrhnout, buď vyhlásit přestávku, nebo vyzvat poslance, aby se vrátili aspoň na počet, abychom byli usnášení schopní.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Je to samozrejme určitý prejav nezáujmu poslancov. Neviem, či sa zvýši tým, že urobíme prestávku a či pomžu výzvy. Všeobecný názor je, že by sme mali urobiť prestávku.

Prerušujem zasadanie na 20 minút, to znamená do 16.30 hodín. Buďte, prosím, presní.

(Jednání přerušeno v 16.14 hodin.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP