Středa 24. října 1990

Tisk č. 122 - interpelace poslance Jiřího Kincla. Tiskem č. 169 dodána odpověď ministra Vacka. Pan poslanec Kincl je přítomen? Jste spokojen? (Ano.) Děkuji.

Tisk č. 127 - interpelace poslance Ladislava Žáčka. Odpověď v tisku č. 168 od ministra Vacka. Pan poslanec Žáček je přítomen? Jste spokojen? (Ano.) Děkuji.

Tisk č. 127 - interpelace poslankyně Kláry Samkové. Odpověď tiskem č. 172 od ministra Vavrouška. Paní poslankyně, jste spokojena? Takže nejste? Prosím.

Poslankyně SN K. Samková: Já jsem samozřejmě spokojená s promtnímí odpověďmi obou dvou interpelovaných, kteří nutně v rámci svých kompetencí udělali to, co mohli. Nicméně tento problém se rozrostl do dalších dimenzí, kdy se v podstatě z něj stal ideologický boj, a já bych velice prosila oba dva interpelované členy vlády, i když tato záležitost momentálně spadá do pravomoci české vlády, aby nespouštěli ze zřetele tento problém a aby se ho pokusili v rámci mezivládních vztahů nějakým způsobem řešit.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ano. Jakmile skončíme, už máme jenom 3 interpelace, pak bych poprosil pana ministra, aby se k tomu mohl vyjádřit.

Tisk č. 139 - interpelace poslance Rudolfa Zukala. Odpověď tisk č. 193 ministra Vacka. Poslanec Zukal zde není.

Ústní interpelace na 4. společné schůzi - poslanec Tomis. Odpověď, federálního ministra kontroly tisk č. 162. Pan poslanec Tomis není přítomen.

Dále jsou zde ústní interpelace ze 6. schůze SL a SN z 1. října 1990. Poslanec Josef Klokner. Odpověď ministra Dlouhého. Pane poslanče, jste spokojen (Ano.) Děkuji. Poslance Ericha Kříže, odpověď poslance Jiřího Nezvala, tisk č. 185. Pan poslanec zde není.

Poslanec Petr Kulan, odpověď ministra Langoše, tisk č. 186, poslanec zde není.

Poslanec Pobežal, odpověď ministra Nezvala, tisk 191. Pan poslanec Pobežal je spokojen? (Ano.)

Interpelace poslance Jiřího Kováře. Odpověď ministra Vacka, tisk č. 194. Pan poslanec Kovář, prosím.

Poslanec SL J. Kovář: Já nejsem s touto odpovědí spokojen. Rád bych, aby na všechny otázky, které byly položeny bývalému ministrovi Vackovi, odpověděl nový ministr Dobrovský.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ano, bereme na vědomí, je zde ještě poslední interpelace, poslance Miroslava Richtera, písemná odpověď, v tisku č. 196 ministrem Dobrovským. Pane poslanče, jste s odpovědí spokojen? (Ano.)

Ještě než dám slovo panu ministrovi, má ještě technickou připomínku poslanec Devátý.

Poslanec SN S. Devátý: Já bych se jenom vyjádřil k těm interpelacím, které na poslední společné schůzi zazněly. Já sám jsem interpeloval asi 3x. Interpeloval jsem ministra Langoše a ministra obrany. A jak vidím, vy ty ústní interpelace nemáte zaneseny ve svých materiálech. Já jsem se včera dozvěděl od ministra Langoše, že o té mojí ústní interpelaci vůbec nic neví. Tak jak je to možné?

Předsedající předseda SL R. Battěk: Moje otázka zní: Kdy byla podána?

Poslanec SN S. Devátý: Byla podána na 6. společné schůzi. Pan ministr vůbec nic o tom neví. Já jsem s ním včera hovořil. A to se týká zřejmě i mé druhé interpelace, která byla přednesena ministru Vackovi.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Je zde přítomen předseda Sněmovny národů, on si to jistě zaznamenával, takže to prověří a samozřejmě to bude dáno na pořad. Takže nyní má slovo pan ministr Vavroušek.

Ministr - předseda FVŽP J. Vavroušek: Vážené Federální shromáždění, především mi dovolte, abych se omluvil za krátkodobou nepřítomnost na tomto projednávání, protože jsem měl už několik týdnů předem smluvenou schůzku s anglickým kolegou, a proto jsem se musel vzdálit. Mrzí mne tedy, že jsem se nemohl účastnit jednání v plném rozsahu. Nejprve tedy k dotazu, nebo k prosbě, jestli to tak mohu chápat, paní dr. Samkové, která se týká organizace Cavis, které já jsem zdědil jenom za účelem toho, aby se tedy nějakým způsobem ta bývalá Státní komise pro vědecký a investiční rozvoj přetvořila v nějakou užitečnější organizaci. V tomto smyslu organizace byla převedena do české sféry a mohu slíbit, že požádám pana ministra Těhu, který to má na starosti, aby to prošetřil. Já jsem s tím neměl do této doby nic společného, pro mne to byla administrativní záležitost. Naši pracovníci vypracovali podrobnou zprávu o činnosti této instituce spolu s ministerstvem financí.

Je k dispozici, ale plně chápu to, že finanční stránka věci nepostihuje všechny základní činnosti organizace a především není dostačující pro její budoucí osud a hlavně pro osud technických prostředků, které tam jsou.

Nyní jsem byl vyzván, abych se vyjádřil ke zprávě, kterou vypracovaly výbory pro životní prostředí obou sněmoven, a to informace o soustavě vodních děl Gabčíkovo-Nagymaros. Bohužel jsem na rozpravě nebyl a pokud jsem byl informován, pan ministr Dlouhý přislíbil za vládu i tedy za mě podat písemnou informaci. Rád bych tady dal svědectví o tom, jak dnes situace vypadá.

Souhlasím plně s tím, že situace je neudržitelná. Je to z důvodu ekologických, ale také ekonomických, sociálních, politických, a to nejen vnitropolitických, ale i mezinárodně politických. Jde o soustavu vodních děl, která zasahuje celý československý úsek Dunaje a z části i maďarský úsek. Dnes proti sobě stojí vlastně dvě oficiální stanoviska. Československá vláda naposled v květnu vyjádřila stanovisko, že je třeba stavbu dokončit podle půvobního projektu. Maďarská vláda ve svém programovém prohlášení naopak konstatuje, že zastavuje veškeré práce a nehodlá v nich pokračovat. Já osobně jsem přesvědčen o tom (neboť problematiku sleduji několik let), že žádné stanovisko není dobré. Úplné dokončení projektu podle původních představ by vedlo skutečně ke značným ekologickým i jiným problémům, protože projekt je založen čistě na technicistních přístupech. Na druhé straně jsem přesvědčen také o tom, že opuštění tohoto díla není možné jen z důvodů ekonomických, protože při výstavbě těchto vodních děl bylo proinvestováno z naší strany více než 13 mld. Kčs, značné částky také ze strany maďarské, ale především z důvodů ekologických. V průběhu výstavby totiž došlo k těžkým ekologickým škodám. Téměř celá stavba Gabčíkovo je lokalizována na čs. území, a tudíž 40 km2 země bylo vlastně totálně zničeno nebo odebráno původním účelům. Jednalo se o vůbec nejúrodnější zem, kterou máme v našem státě. Byl tam vybudován 17 km dlouhý, místy až 3/4 km široký kanál, který vede nad povrchem a dosahuje výšky až 18 m a dalších 8 km dlouhý odpadový kanál. Kromě toho došlo skutečně k narušení ekosystému těžbou, jinými zásahy - stavbou protipovodňových hrází atd. Tudíž situace není udržitelná, odejít od toho jen tak nelze.

Navíc ta dvě řešení proti sobě stojící neumožňují nalézt žádné společné východisko, žádný kompromis. Takže jsme po dohodě s ministrem životního prostředí Slovenské republiky a po konzultacích s ministrem životního prostředí Maďarské republiky panem Kerestesem požádali evropská společenství o expertízu, která by umožnila vyřešit řadu složitých technických i čistě vědeckých problémů, které jsou spojeny s těmito díly. To jsme udělali už v polovině června t.r. na konferenci ministrů životního prostředí v Dublinu.

Pomoc byla přislíbena za dvou základních a podle mého názoru přirozených podmínek.

První podmínkou evropských společenství je to, že o tuto pomoc požádají oficiálně obě vlády - maďarská i československá. Je to proto, aby to nebylo chápáno tou stranou, která by o to nepožádala, jako jakýsi zásah do vnitřních věcí.

Druhá podmínka je, že evropská společenství žádají, aby byla vytvořena společná československo-maďarská komise na co nejvyšší úrovni, která by expertům evropských společenství dodávala informace. Evropská společenství si nemohou sama shromažďovat primární údaje. Takže těmito dvěma podmínkami je mezinárodní pomoc podmíněna.

V současné době jsou dvě strategie. Jedna - můžeme ji snad nazvat konfrontační, kterou zastává slovenská vláda. Domnívá se, že nejlepším východiskem řešení problému je požádat maďarskou vládu ještě jednou a důrazně jednak o vysvětlení důvodů, proč přerušila výstavbu, a jednak také o náhradu škod, které tím vznikly s tím, že bude následovat další jednání. Další možností, kterou osobně považuji za schůdnější i za spravedlivější, je, že by byla ustavena společná československo-maďarská mezivládní komise, která by zasedla k jednání bez předběžných podmínek, tj. vzala by v úvahu všechna fakta včetně těch, že smlouva, kterou uzavřelo Československo s Maďarskem v roce 1977 o výstavbě vodních děl, je stále v platnosti, nikdo z nás ji nikdy nezpochybnil, že dalším faktem je skutečnost, že maďarská strana porušila tuto smlouvu dvakrát po sobě tím, že nejdřív přerušila práce na vodním díle Nagymaros, potom na vodním díle Gabčíkovo. A že bychom vzali v úvahu skutečnost, že 90, možná 95 % všech ekologických škod je na našem území a že bychom postupně v rámci mezivládní komise za bezprostřední spolupráce expertů zemí evropských společenství, případně Američanů a dalších odborníků posuzovali všechny varianty řešení, které přicházejí v úvahu, včetně těch krajních - dokončit podle původního projektu nebo se pokusit uvést krajinu do původního stavu, což je mimořádně obtížné. Tato mezivládní komise by posuzovala všechny aspekty vodních děl - mezinárodně právní, ekologické, ekonomické, energetické, plavební, také hlediska bezpečnosti celé oblasti a případně další sociálně psychologické či politické. Všechny varianty řešení by byly přecezeny přes stejný soubor kritérií v pracovních komisích a byl by to postup, který by žádnou ze stran - ani československou ani maďarskou - a priori nestavěl do nevýhodné pozice, která by pro ni byla nepřijatelná.

Diskuse trvá o tom, jestli federální vláda bude mít možnost zasahovat i do řešení tohoto problému. Protože podle navrhovaného usnesení vlády, které předložila slovenská vláda, se vlastně federální vládě ukládá jen zahájení jednání s organizováním mezinárodní spolupráce, což už se obojí stalo, dále zabezpečení finančních prostředků na tento rok, které byly původně ve výši 73,5 mil., teď už jsou 163,5 a není vyloučeno jejich další zvýšení, protože veškeré prostředky určené na tento rok na výstavbu, které se měly týkat výhradně protipovodňových opatření, byly vyčerpány do konce srpna, a to z části na práce, které jsou v přímém rozporu s rozhodnutím dokončit jen protipovodňové úpravy. V určité části - a zdaleka ne malé - byly částky využity na ničení zbývajících ekosystémů dané oblasti.

Domnívám se, že pozice federální vlády nemůže být omezena pouze na to, aby byla dodavatelem peněz s tím, že o vlastním řešení nebude moci rozhodovat. V nejbližší době se k tomuto problému na federální vládě vrátíme, jak už tady konstatoval pan ministr Dlouhý, a celý problém znovu bude diskutován.

Shrnuji znovu: Domnívám se, že jediná cesta řešení je cesta jednání, s přihlédnutím ke všem faktorům, které tady hrají roli, a s hledáním cesty, která by byla přijatelná pro obě strany a zároveň znamenala minimalizace negativních efektů díla při maximalizaci užitku. Můj osobní názor je, že v této situaci neexistuje žádné optimální řešení. Hledáme ze všech špatných řešení to nejméně špatné.

Já osobně za to nejméně špatné považuji dokončení vodního díla Gabčíkovo, ovšem při zcela změněné filozofii a současně režimu provozu díla s tím, že by dnešním korytem Dunaje protékalo tolik vody, kolik toho budou potřebovat ekosystémy v dané oblasti. Toto množství vody se velmi liší v průběhu roku, takže v dobách, nebo obdobích, kdy lesní ekosystémy vyžadují dostatek vláhy, tak by korytem proudilo větší množství vody, v zimních měsících, kdy je potřeba minimální, by většina vody šla přes elektrárnu. Tudíž by bylo možné zajistit jednak výrobu elektrické energie v průtokovém režimu, případně s nějakým vlnovým provozem, tzn. s mírnými špičkami, pomalu nabíhajícími špičkami. Energeticky by to bylo v pořádku a s tím, že by zároveň byly minimalizovány ekologické škody. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu ministrovi za jeho výklad, a protože okruh otázek, ke kterým se pan ministr vyjádřil v podstatě trvá, tudíž trvá i interpelace ve své určité podobě, nebudeme ji uzavírat.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 46, SL č. 86, SN č. 82).

Jinak bych rád, než vyhlásíme přestávku, řekl několik sdělení:

Po obědě začneme projednávat zákon o malé privatizaci, pokud jde o rozpravu, kterou nabídl oběma sněmovnám poslanec Bratinka o období 1948 až 1990, projedná se také odpoledne.

Pokud jde o požadavek poslance Dostála, měla by být dána možnost na krátkou odpověď poslanci Bártovi ještě před diskusí o zákonu o malé privatizaci.

Dále jsou zde sdělení: Čtvrt hodiny před koncem přestávky se sejdou výbory branné a bezpečnostní v místnosti č. 274 ohledně dislokace členů Pohraniční stráže, dále výbory pro životní prostředí Sněmovny lidu a Sněmovny národů se setkají na krátkou poradu ihned po vyhlášení přestávky v místnosti č. 274 II. poschodí; to je renonc, musíte se dohodnout, nemohu do toho zasahovat.

Tím končím dopolední zasedání. Ještě pan předseda Sněmovny národů.

Předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Devátý sa dožadoval odpovede bývalého pána ministra Vacka a pána poslanca a ministra Langoša na svoju interpeláciu. Chcem prečítať list, ktorý bol odoslaný pánovi Langošovi 4. októbra t.r.:

"Vážený pán minister, v zmysle § 62, 64 atď... zasielam vám stenografický záznam interpelácie podanej poslancom Devatým, Křížom, Janom Poběžalom, Petrom Kulanom... na 6. spoločnej schôdzi 1. októbra 1990. V súlade s § 63 ods. 2 vyššie citovaného zákona zašlite písomnú odpoveď interpelujúcim poslancom a na vedomie predsedom Snemovne ľudu a Snemovne národov."

Toto je doklad, že pánu ministrovi Langošovi bola vaša interpelácia poskytnutá 4. októbra.

Pokiaľ ide o záležitosť pána bývalého ministra Vacka, je tu doslovný záznam jeho odpovede; odpoveď má 5 strán. Vy ste tú odpoveď vzali na vedomie, pán minister Vacek jednako sľúbil, že sa k odpovedi ešte vyjadrí písomne. My tú žiadosť preadresujeme na pána ministra Dobrovského. Súhlasíte?

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Ještě jednou doplňuji ohlášení: výbory branné a bezpečnostní se sejdou v místnosti 274 a výbory pro životní prostředí v místnosti 214. Polední přestávka bude trvat do 14.30 hodin. Přesně začneme.

Prosím, tam je ještě poznámka?

Poslanec SN M. Prokop: Mám jenom technickou poznámku. Pan místopředseda vlády Mikloško slíbil, že ještě odpoledne dodá materiál o sdělovacích prostředcích, zejména rozhlasu a televize. Byl bych rád, kdyby se na to nezapomnělo.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pokud nebude příležitost odpoledne, bude zasedání sněmoven pokračovat a během tohoto 7. zasedání se tak stane.

(Jednání přerušeno v 13.06 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 14.41 hodin.)

(Řízení schůze převzal místopředseda FS J. Stank)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Práve som dostal informáciu, že naše zasadanie priamym prenosom vysiela Čs. rozhlas a myslím i televízia. Samozrejme boli informovaní, že mame začať. o 14.30 h.

Vážené poslankyne, vážení poslanci, budeme pokračovať v prerušenej 7. spoločnej schôdzi SĽ a SN. Máme na programe

Vládny návrh zákona o prevodoch niektorých vecí z vlastníctva štátu do vlastníctva fyzických osôb alebo právnických osob (tlač 159) a spoločnú správu výborov SĽ (tlač 214).

Prosím ministra pána Václava Klausa, aby návrh odovodnil.

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené Federální shromáždění, návrh zákona, který dnes chcete projednat, je po všech stránkách výjimečný. Kromě jiného vznikal za okolností, které jen velmi málo připomínají standardní legislativní proceduru. Dovolte, abych připomněl některé výchozí body tohoto procesu.

21. srpna tohoto roku, čili před dvěma měsíci, navrhla hospodářská rada federální vlády za účasti ministrů republikových vlád, že proces privatizace je možné a vhodné rozdělit na dvě základní části, na privatizaci, které dnes pracovně říkáme privatizace malá, a na privatizaci ostatní neboli velkou. Dne 17. září Federální shromáždění schválilo vládní scénář ekonomické reformy a s ním i tu jeho část, která mluví o nutnosti radikálně privatizovat naši ekonomiku. Bylo to tedy zde, kde bylo s konečnou platností rozhodnuto, že proces ekonomické transformace musí nutně obsahovat i rozsáhlé převody vlastnictví státu do vlastnictví soukromých podnikatelských subjektů. V tempu, které je pro dnešní legislativu bohužel příznačné, ale které je stále ještě nedostatečně z hlediska ještě rychleji se měnící ekonomické reality, byl připravován návrh zákona o malé privatizaci tak, aby mohl být již 27. září projednán na společném zasedání všech tří vlád v Kroměříži. Posledním termínem je 9. říjen, kdy tento zákon začal být projednáván ve výborech Federálního shromáždění.

Přípravu a projednávání zákona provázel mimořádný zájem veřejnosti. Ukázalo se, že zatímco jen málokdo pochybuje o nezbytnosti privatizačního procesu, názory se již dost podstatně liší ohledně základních principů a kritérií, podle nichž by měl tento proces probíhat. Jde asi o tři základní skupiny otázek. Nejdříve se objevily požadavky, aby určité typy majetku byly z privatizace vyčleňovány. To je první problém. Následně vznikly návrhy, aby některé společenské skupiny byly při procesu privatizace do větší či menší míry preferovány. Konečně za třetí se názory rovněž rozcházely ohledně toho, do jaké míry a zda vůbec má být nový vlastník privatizované provozovny omezován ve svých budoucích podnikatelských záměrech. Extrémem byly požadavky novému vlastníku nařizovat, koho má a koho nemá zaměstnávat, co musí ve své provozovně vykonávat a že nesmí nově získaný majetek alespoň po jistou dobu převádět na jiné osoby. Všechny tyto požadavky jsou samozřejmě projevem toho, co jsme předem dobře věděli. Privatizace je proces stejně mimořádný jako byl proces znárodnění. Je to tedy proces politicky nesmírně významný a obyvatelstvo na něj velmi citlivě reaguje.

Předložený návrh, a to bych chtěl podtrhnout, je proto nutně kompromisem, který nemůže uspokojit všechny zainteresované skupiny beze zbytku. Návrh, který předkládáme, se spíš snaží minimalizovat případy nespravedlnosti, která je s procesem ekonomické transformace v té či oné míře nevyhnutelně spojena. Zákon především zvýhodňuje domácí obyvatelstvo oproti zahraničním subjektům tím, že privatizační majetek je nabízen nejdříve domácím a až poté zahraničním osobám. Mezi domácími subjekty pak zákon dává poněkud větší šanci osobám, které už v minulosti provozovnu získali do takzvaného ekonomického pronájmu. I tyto osoby mají podle předkládaného návrhu určité předkupní právo. Zákon se rovněž snaží ochránit ty osoby, jejichž majetek se v budoucnu může stát předmětem reprivatizace, neboli osoby, kterým bude majetek vrácen podle již platného zákona nebo podle zákonů vydaných v budoucnosti.

Značná pozornost byla ze strany veřejnosti i poslanců věnována otázce zásob. Od počátku existovaly dvě základní alternativy: buď provozovnu prodávat bez zásob, nebo naopak zásoby učinit integrální součástí toho, co je v rámci malé privatizace nabízeno k prodeji. Předkládané řešení se přiklonilo k druhé z uvedených variant, tzn., že ten, kdo si koupí provozovnu, bude s ní muset koupit i zásoby.

Konečně moje poslední poznámka je věnována legislativně technickým komplikacím, na něž příprava zákona narazila. Proces malé privatizace realizujeme za podmínek, kdy existující právní řád je v obrovském pohybu a musí být v obrovském pohybu. Dosavadní právní normy proces privatizace velmi silně komplikují a nové právní normy bohužel ještě nevznikly. Zákon, který budete projednávat, proto musel zavést některé pojmy, které platný právní řád zatím nezná. Kromě jiného bylo třeba zavést i samostatnou instituci veřejné dražby.

Obdobně závažným problémem bylo připravit zákon tak, aby nezavřel cestu těm normám, jejichž projednávání dokončíme v blízké budoucnosti. Nejde přitom pouze o zákony upravující nápravu majetkových křivd, ale i o takové normy, jako je například připravovaný zákon o majetku obcí. Všechny tyto normy, jak dobře víme, vznikají na různých místech mnohdy i z iniciativy samotných poslanců, tedy z vaší iniciativy. Federální shromáždění se tím dostává do nesmírně obtížné situace, kdy jeho ústavně právní výbor je možná jediným a v každém případě posledním místem, kde lze zajistit vzájemnou konzistenci nově vznikajících právních norem. Uvědomuji si obtížnost této role a chtěl bych proto ústavně právnímu výboru poděkovat za trpělivost, s níž k našemu návrhu zákona přistoupil a za připomínky, které kvalitu původně předkládaného návrhu zákona nepochybně zvýšily.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP