Středa 24. října 1990

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Ještě se hlásí poslanec Soukup.

Poslanec SL J. Soukup: Vzdávám se, bylo řečeno.

Poslanec SL V. Humpál: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jenom krátkou technickou poznámku k formulaci. Tam se hovořilo o přednostech okresních úřadů a o ředitelích na podobných úrovních. Myslím, že to chce zformulovat trochu jinak, protože např. připravovaná reorganizace finančních správ na berní úřady předpokládá, že budou ředitelé berních úřadů na okresech, že budou třeba tři, podle počtu větších měst, nezávislí na sobě, a předpokládá se i existence krajských ředitelů finančních správ bez ohledu na to, že není krajské zřízení. Čili chtělo by zformulovat tak, aby to byli ředitelé a přednostové na všech úrovních.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Ještě někdo se hlásí? Poslanec Fišera.

Poslanec SN I. Fišera: Myslím, že ve všech vystoupeních byla zásadní shoda. Jde jenom o to, jak to udělat tak, abychom nenarušili právní postup. Doporučoval bych, zda by bylo možné, aby se ještě sešel poslanec Zeman s panem místopředsedou Jičínským a pokusili se o takovou formulaci, která by byla skutečně přijatelná a současně zabezpečila to, aby nedošlo k časovému prodlení.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Ještě se hlásí poslanec Valko.

Místopředseda SL E. Valko: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni, pôvodne som nemienil vystúpiť, ovšem situácia sa momentálne vyhrotila. V nasledujúcom smere vás chcem upozorniť na jednu závažnú vec: prihováral by som sa za stanovisko pána profesora Jičínského tak, ako teraz povedal pán poslanec Fišera. Prosím vás, uvedomte si jednu vec! Je to veľmi závažná otázka, ktorá naozaj patrí do právomoci národných rád. Dôjde k zbytočným, opakujem, zbytočným nedorozumeniam zo strany Slovenskej národnej rady, že jej Federálne zhromaždenie zasahuje do jej výlučných kompetencií. Zákon o voľbách do zastupiteľských orgánov bol vyhlásený príslušnými národnými radami. Lustrácia týchto poslancov je podľa môjho názoru taktiež výlučnou právomocou a patrí do výlučných právomocí minimálne orgánov národných republík. Ak to nie je v tom zmysle, ako sme robili júnové voľby, to znamená na rozhodnutí politických strán. Prosím, aby ste zvážili skôr, než dôjde k hlasovaniu, aký postup zaujmete. Domnievam sa, že je potrebné túto otázku na zasadaní ústavno-právneho výboru obidvoch snemovní za prítomnosti pána Rychetského si ešte objasniť.

Poslanec SL J. Pospíšil: Byly tady řečeny argumenty, že je to ve výlučné pravomoci národních rad. Oponuji tomu, protože jde o pozměněné usnesení federální vlády č. 450/90, kde federální vláda, která je k tomu kompetentní, pozastavila uvolňování informací o bývalých spolupracovnících StB a pokud tady nepřijmeme usnesení vůči federální vládě, tak ČNR a SNR toto usnesení vůči federální vládě vůbec přijmout nemohu, protože to také nespadá do jejich kompetence. (Potlesk.) Mimo to StB byla ve výlučném řízení a kompetence federálního ministerstva vnitra a tyto seznamy jsou organizovány tak, že je má pod kontrolou federální ministerstvo vnitra. Federální ministerstvo vnitra je součástí federální vlády a jemu odpovídající orgán je FS, které může přijímat k tomu usnesení. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Kdo ještě? Přihlásil se poslanec J. Wagner.

Poslanec SL J. Wagner: Paní a pánové, pokusím se o jakýsi kompromis. Sdílím obavy pana prvního místopředsedy Jičínského o jakousi právní nečistotu toho, co bychom eventuálně mohli provést, ale sdílím též obavy těch, kteří se bojí prodlení. Proto doporučuji postup, který umožní splnit všechno, co bylo předmětem debaty a zabrání obavám z porušení některých aspektů práva a umožní, aby čas nestál. Doporučuji toto znění usnesení:

Federální shromáždění žádá federální vládu, aby okamžitě nařídila zahájit porovnání seznamů tajných spolupracovníků bývalé StB se seznamy kandidátů na poslance v obecních volbách a s kandidáty na vedení nově zřizovaných státních úřadů v okresech, krajích či jiných územních celcích. Současně ukládá předsedovi federální vlády jednat s předsedy vlád republik a požádat je, aby zprostředkovali stanovisko kompetentních orgánů národních republik k této věci. Po tomto stanovisku rozhodne Federální shromáždění o postupu s výsledky zjištění získaných porovnáním předmětných seznamů.

Ještě prosím, kdybychom lhůtu, kterou tady pan poslanec Pospíšil navrhl, změnit tak, že očekáváme, že stanoviska kompetentních orgánů republik dostaneme do zahájení této přerušení společné schůze sněmoven.

Poslanec SL M. Čič: Vážené poslankyne, vážení poslanci, plně súhlasím s interpretáciou tejto problematiky právnej a ústavno-právnej, ktorú urobili páni poslanci Jičínský a Valko. Súčasne je potrebné riešiť túto otázku a určitý návrh k tomu dal pán poslanec Wagner. Mali by sme požiadať federálnu vládu, aby urýchlene poskytla na požiadanie orgánov republiky informácie o spolupráci tých, ktorí kandidujú, prípadne sa uchádzajú o vedúce miesta na príslušných orgánoch štátnej správy. Každý iný postup je v rozpore s kompetenciou národných republík a nebolo by správne, aby sme do tejto problematiky zasahovali. Ale súhlasím aj s tým, aby sa pre takýto postup urýchlene vytvorili podmienky, pretože ak ich nevytvorí federálna vláda a federálny minister, ťažko potom môže žiadať národné republiky o realizáciu navrhovaného postupu. Bolo by však zbytočné žiadať predsedu federálnej vlády, aby požiadal o stanovisko, alebo o vyjadrenie predsedov národných vlád.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Také děkuji. Ještě někdo se hlásí do rozpravy? (Ne.) Zdá se, že tomu tak není. Nastává typická meritorně právní konfrontační situace. Jsem na rozpacích, jaký postup zvolit. Je zde návrh usnesení, jako protinávrh od poslance Wagnera.

Poslanec SL J. Wagner: Některé detaily mého návrhu asi bude třeba upravit. Doporučuji, pokud byste s tím souhlasili mlčky, bez volby návrhové komise, pokračovat v jednání a požádal bych původního navrhovatele, pana Zemana a poslance Čiče, zda bychom společně nepřipravili formulaci, kterou by pan předsedající Battěk předložil sněmovnám. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Zdá se mi, že návrh je rozumný. Bude to druhý pokus o formulaci usnesení. Táži se navrhovatelů, zda souhlasí s tím, že se ještě jednou sejdou ke krátké konzultaci? (Ano.) Tudíž ještě počkáme s unesením. Žádám, aby poslanci, kteří budou spolupracovat na novém usnesení, se sešli. Ještě předseda ústavně právního výboru se zúčastní.

Budeme dál pokračovat v jednání. Rád bych omluvil místopředsedu Pavla Rychetského a současně také premiéra federální vlády, oba jsou na mimořádném jednání. Prosím, abychom je dodatečně omluvili. Do rozpravy se přihlásil poslanec Michal Prokop s interpelací.

Poslanec SN M. Prokop: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně a poslanci, moje vystoupení bude mít dvě části. Jednak interpelaci, ke které jsem se přihlásil písemně, jednak budu mít jeden dotaz na předsednictvo Federálního shromáždění, lépe řečeno možná do vlastních řad.

Ve včerejším večerním vysílání televize a v některých denících, které jsem měl možnost dnes ráno pročíst, byla poznámka o tom, že během včerejšího jednání byl zakázán novinářům přístup do kuloárů zde vlevo, a dokonce jsem se v některých novinách dočetl, že někteří poslanci, kterých se novináři dotázali, co o tom vědí, nevěděli nic. Táži se předsednictva Federálního shromáždění, eventuálně kohokoli z vás, kdo ví o tom, že by sněmovny odhlasovaly něco takového, že by byl zakázán přístup novinářů do kuloárů. Domnívám se, že podobný přístup zamezování informací neprospívá důvěře v tento zákonodárný sbor.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pane poslanče, samozřejmě sympatizuji s vaší otázkou, ale nespadá do interpelací. Máme zde členy vlády, oni na to neodpoví. Prosím, aby to poslanci vzali na vědomí, ale odpověď, může dát ten, kdo o tom něco ví.

Poslanec SN M. Prokop: Je to dotaz vznesený do vlastních řad. Proto jsem řekl, že bych byl rád, abychom do konce dnešního zasedání dostali odpověď, kdo vydal tento příkaz.

Druhou částí mého vystoupení je interpelace na předsedu federální vlády pana Čalfu, který není přítomen. Není přítomen ani dr. Rychetský. Obrátil bych se v tomto případě na místopředsedu vlády pana Valeše.

Pane místopředsedo, rád bych interpeloval vládu ve věci likvidace činnosti a majetkoprávního vyrovnání bývalé Národní fronty na federální úrovni. Je nám známo, že Shromáždění politických stran, hnutí a organizací se prohlásilo za nástupnickou organizaci Národní fronty, aby bez jakéhokoli právního opodstatnění začalo hospodařit s majetkem bývalé Národní fronty. Tento stav považuji za neudržitelný a ptám se vlády, jak hodlá tuto záležitost definitivně uzavřít.

Chtěl bych upozornit, že Česká národní rada zřídila komisi pro likvidaci činnosti a pro majetkové vyrovnání bývalé Národní fronty na úrovni České republiky, která bude dnem 1. 11. začleněna pod Úřad vlády České republiky. Podle mých informací dosud žádná obdobná komise při federální vládě neexistuje. Proto se ptám, zda-li se tak stane a pokud ano, tak kdy a jak?

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Rád bych přivítal premiéra federální vlády. Bude tak laskav, že si přečte dotaz, který se ho týká. Premiér požádal o možnost odpovědět na interpelaci písemně. Odpověď bude v relativně nejkratší době. Tím považuji tuto interpelaci za uzavřenou. Vzhledem k tomu, že nejde o žádnou spornou záležitost, spokojíme se s tím, že odpověď, bude dodána písemně.

S další interpelací se přihlásil poslanec Vladimír Mikan.

Poslanec SN V. Mikan: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, obracím se s interpelací na ministerstvo financí a současně s dotazem na ministerstvo zdravotnictví. Dovolím si panu ministrovi předat písemné znění interpelace. Pro vás si dovolím interpelaci citovat.

Našemu zdravotnictví hrozí krize, která může mít charakter šoku. Příčinou je rozpor mezi postupným zaváděním tržních mechanismů, nárůstem cen a starým systémem rozpočtového řízení zdravotnictví, který s tržními principy nepočítá.

V důsledku toho dojde k vyčerpání finančních zdrojů do té míry, že může být ohrožena činnost celých oborů i jednotlivých zdravotnických zařízení a úseků. Věc považuji za závažnější než je právě probíhající ropná krize. Nedostatek benzínu může znamenat, že nevyjedeme. Nebudou-li však léky, diagnostické přípravky, moderní vyšetřovací a léčebné přístroje, mohou bezprostředně umírat lidé. Na potvrzení výše uvedeného uvedu několik příkladů.

Liberalizace cen u léků, diagnostik, přístrojů a ostatního zdravotnického materiálu vede k jejich nárůstu, protože je zde monopol výrobců, který je pro své speciální zaměření obtížně zrušitelný. Také dovozy materiálů a techniky jsou prakticky monopolizovány. Ale ani po uvolnění dovozu upravený kurs koruny nedovolí zvýšit import. Zhroucení RVHP se již prakticky negativně projevuje v zásobování zdravotnictví. Přecenění léků k 1. 1.1991 sice odstraní jejich nereálné ceny, ale bude také představovat jejich zásadní nárůst.

Zdražení diagnostického materiálu dokumentují např. ceny u firmy ÚSOL SEVAC, které od 1. 1. 1991 vzrostou v průměru třikrát. Obdobnou informaci, zatím neoficiální, mám z Lachemy Brno a Imuny Šarišské Michalany.

Ceny za vyšetřovací soupravu enzymu Amyláz byly v roce 1988 800 Kčs, v roce 1989 2 500 Kčs a nyní 8 050 Kčs.

Chaotické se jeví i působení hlavních dodavatelů zdravotnického materiálu, tj. Mediky a Zdravotnického zásobování či podniku Sanitas. Zde jsou stávající zdroje deviz převážně státní a po dobu přechodu k tržnímu mechanismu se jeví potřeba v tak důležité oblasti, jakou je zdravotnictví, je státem regulovat.

Snížení negativních dopadů trhu na úroveň zdravotní péče vidím v urychlení změn organizace zdravotnictví, zejména v zavádění pojišťovacího systému. Jinak by bylo nutno čelit kolapsu finančními injekcemi.

Obracím se proto na federální ministerstvo financí s dotazem, jaká opatření přijme ve spolupráci s národními ministerstvy financí a zdravotnictví k předejití finanční krize ve zdravotnictví a z ní vyplývajícího zhoršení zdravotní péče.

V této souvislosti bych se rád zeptal ministra zdravotnictví České republiky, jakým způsobem bude urychleno zavedení pojišťovacího systému a jaké změny budou provedeny v organizaci a řízení zdravotnictví k odvrácení krize zdravotní péče. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pane poslanče, vy interpelujete ministra zdravotnictví. Je vám známo, že jsme ve Federálním shromáždění? Nevím, jestli předseda vlády je ochoten vám odpovědět, ale je to mimo naši kompetenci interpelovat české ministry. Je to oblast ministerstva zdravotnictví. Máte možnost tento podnět předat České národní radě. Poslanci jistě vyslechli se zájmem vaši interpelaci, ale nemůžeme o ní meritorně jednat. Děkuji za vaše vystoupení.

Dále se přihlásil s dotazem poslanec Libor Kudláček.

Poslanec SL L. Kudláček: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, chtěl bych vznést dotaz na nového federálního ministra obrany pana Luboše Dobrovského.

Vážený pane ministře, minulý týden došlo v resortu Federálního ministerstva obrany k závažným změnám. Byl odvolán ministr generál Miroslav Vacek. Komise prezidenta ČSFR pro vyšetření činnosti ČSLA v listopadu 1989 zveřejnila výsledky své práce a vy sám jste byl prezidentem republiky jmenován do funkce. Tyto události jsme spolu s československou veřejností pozorně sledovali a lze říci, že ve svých důsledcích i uvítali. Jeví se totiž jako srozumitelné a logické vyústění vývoje v tomto resortu po listopadu 1989.

Za současného stavu informací se však nemůžeme nepozastavit nad jedním z vašich prvních rozhodnutí v nové funkci. Jde o zastavení činnosti sdružení Svobodné legie. Je známo, že bývalý ministr generál Vacek toto sdružení kritizoval a že kritický vztah byl oboustranný. Je rovněž známo, že někteří členové Svobodné legie poskytli komisi pro vyšetření činnosti ČSLA určité materiály, jejichž obsah se přinejmenším shodoval s touto komisí zjištěnými fakty.

Jako poslanci parlamentu jsme měli možnost seznámit se i s organizačním řádem tohoto sdružení a s jednotlivými body jeho programu. Třebaže některé z programových okruhů mohou částečně vybočovat z celkového a politického pojetí naší armády i z principů vojenských řádů, nedomníváme se, že by v celkovém kontextu znamenaly ohrožení základních funkcí armády: Za uvedeného stavu poznání nám tedy není zřejmé, jaké důvody vedly k poměrně tvrdým postihům členů Svobodné legie a žádáme vás proto o zodpovězení následujících otázek:

1. Jakou platnost má vaše rozhodnutí vzhledem ke skutečnosti, že sdružení Svobodná legie je jako organizace registrováno při ministerstvu vnitra?

2. Proč byli členové Svobodné legie vyčleněni do kádrové rezervy federálního ministra národní obrany a zbavení funkcí, z čehož následně vyplývá mj. krácení měsíčních příjmů, u svobodných osob až o 70 %?

3. Z jakého důvodu budou po dobu platnosti tohoto rozhodnutí až do konečného vyřešení členové Svobodné legie vyšetřováni Úřadem na ochranu ústavy a demokracie?

4. Týkají se tato opatření všech členů sdružení Svobodná legie nebo jen některých osob?

5. Jaké varianty dalšího osudu sdružení, příp. jednotlivých osob, lze v nejbližší době očekávat?

K tomuto dotazu jsme vedeni snahou objasnit oblasti uvedeného rozhodnutí. Domníváme se, že jejich vysvětlením lze předejít dohadům, které na veřejnosti vznikají. Rovněž nám není lhostejný osud těch, kteří prostřednictvím sdružení svobodná legie možná ne vždy vhodným způsobem, ale s dobrými úmysly usilovali o demokratizaci poměrů v našich ozbrojených silách. Je nám známo, že vnitřní chod armády se musí nutně řídit principy odlišnými od občanské společnosti a že řadu požadavků Svobodné legie může vyřešit přirozený vývoj, vzhledem k očekávaným výsledkům vídeňských jednaní.

Přesto chceme znát příslušné odpovědi, abychom jako poslanci nejvyššího zákonodárného sboru mohli vývoj v Československé armádě kvalifikovaně posuzovat. Věříme, že naši snahu pochopíte.

Na závěr přečtu ještě několik jmen poslanců, kteří vyjádřili s tímto dotazem souhlas. Kromě mé osoby za Sněmovnu lidu poslanci Jiří Kovář, Tomáš Kopřiva, Vojtěch Deyl, Jiří Lacina a Jaroslav Jurečka. Za Sněmovnu národů Jiří Skalický, Petr Toman, Milan Hruška, Petr Gandalovič. Souhlas ústně vyjádřila řada dalších poslanců. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Vzhledem k tomu, že se přihlásili další tři poslanci s dotazy a interpelacemi na ministra národní obrany - možná, že se někteří vzdají svého práva - dám tedy ještě slovo poslanci Stanislavu Chýlkovi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP