Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Ještě se hlásí poslanec
Soukup.
Poslanec SL J. Soukup: Vzdávám se, bylo řečeno.
Poslanec SL V. Humpál: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, jenom krátkou technickou
poznámku k formulaci. Tam se hovořilo o přednostech
okresních úřadů a o ředitelích
na podobných úrovních. Myslím, že
to chce zformulovat trochu jinak, protože např. připravovaná
reorganizace finančních správ na berní
úřady předpokládá, že
budou ředitelé berních úřadů
na okresech, že budou třeba tři, podle počtu
větších měst, nezávislí
na sobě, a předpokládá se i existence
krajských ředitelů finančních
správ bez ohledu na to, že není krajské
zřízení. Čili chtělo by zformulovat
tak, aby to byli ředitelé a přednostové
na všech úrovních.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Ještě někdo se hlásí?
Poslanec Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Myslím, že ve všech
vystoupeních byla zásadní shoda. Jde jenom
o to, jak to udělat tak, abychom nenarušili právní
postup. Doporučoval bych, zda by bylo možné,
aby se ještě sešel poslanec Zeman s panem místopředsedou
Jičínským a pokusili se o takovou formulaci,
která by byla skutečně přijatelná
a současně zabezpečila to, aby nedošlo
k časovému prodlení.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Ještě se hlásí poslanec
Valko.
Místopředseda SL E. Valko: Vážený
pán predsedajúci, vážené dámy
a páni, pôvodne som nemienil vystúpiť,
ovšem situácia sa momentálne vyhrotila. V nasledujúcom
smere vás chcem upozorniť na jednu závažnú
vec: prihováral by som sa za stanovisko pána profesora
Jičínského tak, ako teraz povedal pán
poslanec Fišera. Prosím vás, uvedomte si jednu
vec! Je to veľmi závažná otázka,
ktorá naozaj patrí do právomoci národných
rád. Dôjde k zbytočným, opakujem, zbytočným
nedorozumeniam zo strany Slovenskej národnej rady, že
jej Federálne zhromaždenie zasahuje do jej výlučných
kompetencií. Zákon o voľbách do zastupiteľských
orgánov bol vyhlásený príslušnými
národnými radami. Lustrácia týchto
poslancov je podľa môjho názoru taktiež
výlučnou právomocou a patrí do výlučných
právomocí minimálne orgánov národných
republík. Ak to nie je v tom zmysle, ako sme robili júnové
voľby, to znamená na rozhodnutí politických
strán. Prosím, aby ste zvážili skôr,
než dôjde k hlasovaniu, aký postup zaujmete.
Domnievam sa, že je potrebné túto otázku
na zasadaní ústavno-právneho výboru
obidvoch snemovní za prítomnosti pána Rychetského
si ešte objasniť.
Poslanec SL J. Pospíšil: Byly tady řečeny
argumenty, že je to ve výlučné pravomoci
národních rad. Oponuji tomu, protože jde o
pozměněné usnesení federální
vlády č. 450/90, kde federální vláda,
která je k tomu kompetentní, pozastavila uvolňování
informací o bývalých spolupracovnících
StB a pokud tady nepřijmeme usnesení vůči
federální vládě, tak ČNR a
SNR toto usnesení vůči federální
vládě vůbec přijmout nemohu, protože
to také nespadá do jejich kompetence. (Potlesk.)
Mimo to StB byla ve výlučném řízení
a kompetence federálního ministerstva vnitra a tyto
seznamy jsou organizovány tak, že je má pod
kontrolou federální ministerstvo vnitra. Federální
ministerstvo vnitra je součástí federální
vlády a jemu odpovídající orgán
je FS, které může přijímat k
tomu usnesení. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Kdo ještě? Přihlásil
se poslanec J. Wagner.
Poslanec SL J. Wagner: Paní a pánové, pokusím
se o jakýsi kompromis. Sdílím obavy pana
prvního místopředsedy Jičínského
o jakousi právní nečistotu toho, co bychom
eventuálně mohli provést, ale sdílím
též obavy těch, kteří se bojí
prodlení. Proto doporučuji postup, který
umožní splnit všechno, co bylo předmětem
debaty a zabrání obavám z porušení
některých aspektů práva a umožní,
aby čas nestál. Doporučuji toto znění
usnesení:
Federální shromáždění
žádá federální vládu,
aby okamžitě nařídila zahájit
porovnání seznamů tajných spolupracovníků
bývalé StB se seznamy kandidátů na
poslance v obecních volbách a s kandidáty
na vedení nově zřizovaných státních
úřadů v okresech, krajích či
jiných územních celcích. Současně
ukládá předsedovi federální
vlády jednat s předsedy vlád republik a požádat
je, aby zprostředkovali stanovisko kompetentních
orgánů národních republik k této
věci. Po tomto stanovisku rozhodne Federální
shromáždění o postupu s výsledky
zjištění získaných porovnáním
předmětných seznamů.
Ještě prosím, kdybychom lhůtu, kterou
tady pan poslanec Pospíšil navrhl, změnit tak,
že očekáváme, že stanoviska kompetentních
orgánů republik dostaneme do zahájení
této přerušení společné
schůze sněmoven.
Poslanec SL M. Čič: Vážené poslankyne,
vážení poslanci, plně súhlasím
s interpretáciou tejto problematiky právnej a ústavno-právnej,
ktorú urobili páni poslanci Jičínský
a Valko. Súčasne je potrebné riešiť
túto otázku a určitý návrh
k tomu dal pán poslanec Wagner. Mali by sme požiadať
federálnu vládu, aby urýchlene poskytla na
požiadanie orgánov republiky informácie o spolupráci
tých, ktorí kandidujú, prípadne sa
uchádzajú o vedúce miesta na príslušných
orgánoch štátnej správy. Každý
iný postup je v rozpore s kompetenciou národných
republík a nebolo by správne, aby sme do tejto problematiky
zasahovali. Ale súhlasím aj s tým, aby sa
pre takýto postup urýchlene vytvorili podmienky,
pretože ak ich nevytvorí federálna vláda
a federálny minister, ťažko potom môže
žiadať národné republiky o realizáciu
navrhovaného postupu. Bolo by však zbytočné
žiadať predsedu federálnej vlády, aby
požiadal o stanovisko, alebo o vyjadrenie predsedov národných
vlád.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Také děkuji. Ještě někdo se hlásí
do rozpravy? (Ne.) Zdá se, že tomu tak není.
Nastává typická meritorně právní
konfrontační situace. Jsem na rozpacích,
jaký postup zvolit. Je zde návrh usnesení,
jako protinávrh od poslance Wagnera.
Poslanec SL J. Wagner: Některé detaily mého
návrhu asi bude třeba upravit. Doporučuji,
pokud byste s tím souhlasili mlčky, bez volby návrhové
komise, pokračovat v jednání a požádal
bych původního navrhovatele, pana Zemana a poslance
Čiče, zda bychom společně nepřipravili
formulaci, kterou by pan předsedající Battěk
předložil sněmovnám. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Zdá se mi, že návrh je rozumný. Bude
to druhý pokus o formulaci usnesení. Táži
se navrhovatelů, zda souhlasí s tím, že
se ještě jednou sejdou ke krátké konzultaci?
(Ano.) Tudíž ještě počkáme
s unesením. Žádám, aby poslanci, kteří
budou spolupracovat na novém usnesení, se sešli.
Ještě předseda ústavně právního
výboru se zúčastní.
Budeme dál pokračovat v jednání. Rád
bych omluvil místopředsedu Pavla Rychetského
a současně také premiéra federální
vlády, oba jsou na mimořádném jednání.
Prosím, abychom je dodatečně omluvili. Do
rozpravy se přihlásil poslanec Michal Prokop s interpelací.
Poslanec SN M. Prokop: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně a poslanci, moje vystoupení bude mít dvě části. Jednak interpelaci, ke které jsem se přihlásil písemně, jednak budu mít jeden dotaz na předsednictvo Federálního shromáždění, lépe řečeno možná do vlastních řad.
Ve včerejším večerním vysílání
televize a v některých denících, které
jsem měl možnost dnes ráno pročíst,
byla poznámka o tom, že během včerejšího
jednání byl zakázán novinářům
přístup do kuloárů zde vlevo, a dokonce
jsem se v některých novinách dočetl,
že někteří poslanci, kterých
se novináři dotázali, co o tom vědí,
nevěděli nic. Táži se předsednictva
Federálního shromáždění,
eventuálně kohokoli z vás, kdo ví
o tom, že by sněmovny odhlasovaly něco takového,
že by byl zakázán přístup novinářů
do kuloárů. Domnívám se, že podobný
přístup zamezování informací
neprospívá důvěře v tento zákonodárný
sbor.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pane poslanče, samozřejmě sympatizuji s vaší
otázkou, ale nespadá do interpelací. Máme
zde členy vlády, oni na to neodpoví. Prosím,
aby to poslanci vzali na vědomí, ale odpověď,
může dát ten, kdo o tom něco ví.
Poslanec SN M. Prokop: Je to dotaz vznesený do vlastních
řad. Proto jsem řekl, že bych byl rád,
abychom do konce dnešního zasedání dostali
odpověď, kdo vydal tento příkaz.
Druhou částí mého vystoupení
je interpelace na předsedu federální vlády
pana Čalfu, který není přítomen.
Není přítomen ani dr. Rychetský. Obrátil
bych se v tomto případě na místopředsedu
vlády pana Valeše.
Pane místopředsedo, rád bych interpeloval
vládu ve věci likvidace činnosti a majetkoprávního
vyrovnání bývalé Národní
fronty na federální úrovni. Je nám
známo, že Shromáždění politických
stran, hnutí a organizací se prohlásilo za
nástupnickou organizaci Národní fronty, aby
bez jakéhokoli právního opodstatnění
začalo hospodařit s majetkem bývalé
Národní fronty. Tento stav považuji za neudržitelný
a ptám se vlády, jak hodlá tuto záležitost
definitivně uzavřít.
Chtěl bych upozornit, že Česká národní
rada zřídila komisi pro likvidaci činnosti
a pro majetkové vyrovnání bývalé
Národní fronty na úrovni České
republiky, která bude dnem 1. 11. začleněna
pod Úřad vlády České republiky.
Podle mých informací dosud žádná
obdobná komise při federální vládě
neexistuje. Proto se ptám, zda-li se tak stane a pokud
ano, tak kdy a jak?
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Rád bych přivítal premiéra
federální vlády. Bude tak laskav, že
si přečte dotaz, který se ho týká.
Premiér požádal o možnost odpovědět
na interpelaci písemně. Odpověď bude
v relativně nejkratší době. Tím
považuji tuto interpelaci za uzavřenou. Vzhledem k
tomu, že nejde o žádnou spornou záležitost,
spokojíme se s tím, že odpověď,
bude dodána písemně.
S další interpelací se přihlásil
poslanec Vladimír Mikan.
Poslanec SN V. Mikan: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, obracím se s interpelací
na ministerstvo financí a současně s dotazem
na ministerstvo zdravotnictví. Dovolím si panu ministrovi
předat písemné znění interpelace.
Pro vás si dovolím interpelaci citovat.
Našemu zdravotnictví hrozí krize, která
může mít charakter šoku. Příčinou
je rozpor mezi postupným zaváděním
tržních mechanismů, nárůstem
cen a starým systémem rozpočtového
řízení zdravotnictví, který
s tržními principy nepočítá.
V důsledku toho dojde k vyčerpání
finančních zdrojů do té míry,
že může být ohrožena činnost
celých oborů i jednotlivých zdravotnických
zařízení a úseků. Věc
považuji za závažnější než
je právě probíhající ropná
krize. Nedostatek benzínu může znamenat, že
nevyjedeme. Nebudou-li však léky, diagnostické
přípravky, moderní vyšetřovací
a léčebné přístroje, mohou
bezprostředně umírat lidé. Na potvrzení
výše uvedeného uvedu několik příkladů.
Liberalizace cen u léků, diagnostik, přístrojů
a ostatního zdravotnického materiálu vede
k jejich nárůstu, protože je zde monopol výrobců,
který je pro své speciální zaměření
obtížně zrušitelný. Také
dovozy materiálů a techniky jsou prakticky monopolizovány.
Ale ani po uvolnění dovozu upravený kurs
koruny nedovolí zvýšit import. Zhroucení
RVHP se již prakticky negativně projevuje v zásobování
zdravotnictví. Přecenění léků
k 1. 1.1991 sice odstraní jejich nereálné
ceny, ale bude také představovat jejich zásadní
nárůst.
Zdražení diagnostického materiálu dokumentují
např. ceny u firmy ÚSOL SEVAC, které od 1.
1. 1991 vzrostou v průměru třikrát.
Obdobnou informaci, zatím neoficiální, mám
z Lachemy Brno a Imuny Šarišské Michalany.
Ceny za vyšetřovací soupravu enzymu Amyláz
byly v roce 1988 800 Kčs, v roce 1989 2 500 Kčs
a nyní 8 050 Kčs.
Chaotické se jeví i působení hlavních
dodavatelů zdravotnického materiálu, tj.
Mediky a Zdravotnického zásobování
či podniku Sanitas. Zde jsou stávající
zdroje deviz převážně státní
a po dobu přechodu k tržnímu mechanismu se
jeví potřeba v tak důležité oblasti,
jakou je zdravotnictví, je státem regulovat.
Snížení negativních dopadů trhu
na úroveň zdravotní péče vidím
v urychlení změn organizace zdravotnictví,
zejména v zavádění pojišťovacího
systému. Jinak by bylo nutno čelit kolapsu finančními
injekcemi.
Obracím se proto na federální ministerstvo
financí s dotazem, jaká opatření přijme
ve spolupráci s národními ministerstvy financí
a zdravotnictví k předejití finanční
krize ve zdravotnictví a z ní vyplývajícího
zhoršení zdravotní péče.
V této souvislosti bych se rád zeptal ministra zdravotnictví
České republiky, jakým způsobem bude
urychleno zavedení pojišťovacího systému
a jaké změny budou provedeny v organizaci a řízení
zdravotnictví k odvrácení krize zdravotní
péče. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pane poslanče, vy interpelujete ministra zdravotnictví.
Je vám známo, že jsme ve Federálním
shromáždění? Nevím, jestli předseda
vlády je ochoten vám odpovědět, ale
je to mimo naši kompetenci interpelovat české
ministry. Je to oblast ministerstva zdravotnictví. Máte
možnost tento podnět předat České
národní radě. Poslanci jistě vyslechli
se zájmem vaši interpelaci, ale nemůžeme
o ní meritorně jednat. Děkuji za vaše
vystoupení.
Dále se přihlásil s dotazem poslanec Libor
Kudláček.
Poslanec SL L. Kudláček: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, chtěl bych vznést
dotaz na nového federálního ministra obrany
pana Luboše Dobrovského.
Vážený pane ministře, minulý
týden došlo v resortu Federálního ministerstva
obrany k závažným změnám. Byl
odvolán ministr generál Miroslav Vacek. Komise prezidenta
ČSFR pro vyšetření činnosti ČSLA
v listopadu 1989 zveřejnila výsledky své
práce a vy sám jste byl prezidentem republiky jmenován
do funkce. Tyto události jsme spolu s československou
veřejností pozorně sledovali a lze říci,
že ve svých důsledcích i uvítali.
Jeví se totiž jako srozumitelné a logické
vyústění vývoje v tomto resortu po
listopadu 1989.
Za současného stavu informací se však
nemůžeme nepozastavit nad jedním z vašich
prvních rozhodnutí v nové funkci. Jde o zastavení
činnosti sdružení Svobodné legie. Je
známo, že bývalý ministr generál
Vacek toto sdružení kritizoval a že kritický
vztah byl oboustranný. Je rovněž známo,
že někteří členové Svobodné
legie poskytli komisi pro vyšetření činnosti
ČSLA určité materiály, jejichž
obsah se přinejmenším shodoval s touto komisí
zjištěnými fakty.
Jako poslanci parlamentu jsme měli možnost seznámit
se i s organizačním řádem tohoto sdružení
a s jednotlivými body jeho programu. Třebaže
některé z programových okruhů mohou
částečně vybočovat z celkového
a politického pojetí naší armády
i z principů vojenských řádů,
nedomníváme se, že by v celkovém kontextu
znamenaly ohrožení základních funkcí
armády: Za uvedeného stavu poznání
nám tedy není zřejmé, jaké
důvody vedly k poměrně tvrdým postihům
členů Svobodné legie a žádáme
vás proto o zodpovězení následujících
otázek:
1. Jakou platnost má vaše rozhodnutí vzhledem
ke skutečnosti, že sdružení Svobodná
legie je jako organizace registrováno při ministerstvu
vnitra?
2. Proč byli členové Svobodné legie
vyčleněni do kádrové rezervy federálního
ministra národní obrany a zbavení funkcí,
z čehož následně vyplývá
mj. krácení měsíčních
příjmů, u svobodných osob až
o 70 %?
3. Z jakého důvodu budou po dobu platnosti tohoto
rozhodnutí až do konečného vyřešení
členové Svobodné legie vyšetřováni
Úřadem na ochranu ústavy a demokracie?
4. Týkají se tato opatření všech
členů sdružení Svobodná legie
nebo jen některých osob?
5. Jaké varianty dalšího osudu sdružení,
příp. jednotlivých osob, lze v nejbližší
době očekávat?
K tomuto dotazu jsme vedeni snahou objasnit oblasti uvedeného
rozhodnutí. Domníváme se, že jejich
vysvětlením lze předejít dohadům,
které na veřejnosti vznikají. Rovněž
nám není lhostejný osud těch, kteří
prostřednictvím sdružení svobodná
legie možná ne vždy vhodným způsobem,
ale s dobrými úmysly usilovali o demokratizaci poměrů
v našich ozbrojených silách. Je nám
známo, že vnitřní chod armády
se musí nutně řídit principy odlišnými
od občanské společnosti a že řadu
požadavků Svobodné legie může vyřešit
přirozený vývoj, vzhledem k očekávaným
výsledkům vídeňských jednaní.
Přesto chceme znát příslušné
odpovědi, abychom jako poslanci nejvyššího
zákonodárného sboru mohli vývoj v
Československé armádě kvalifikovaně
posuzovat. Věříme, že naši snahu
pochopíte.
Na závěr přečtu ještě
několik jmen poslanců, kteří vyjádřili
s tímto dotazem souhlas. Kromě mé osoby za
Sněmovnu lidu poslanci Jiří Kovář,
Tomáš Kopřiva, Vojtěch Deyl, Jiří
Lacina a Jaroslav Jurečka. Za Sněmovnu národů
Jiří Skalický, Petr Toman, Milan Hruška,
Petr Gandalovič. Souhlas ústně vyjádřila
řada dalších poslanců. Děkuji
za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Vzhledem k tomu, že se přihlásili
další tři poslanci s dotazy a interpelacemi
na ministra národní obrany - možná,
že se někteří vzdají svého
práva - dám tedy ještě slovo poslanci
Stanislavu Chýlkovi.