K dotazu pana poslance Černého o účinnosti
zákonného opatření č. 177.
Chtěla bych uvést, že ve smyslu tohoto zákonného
opatření č. 177 o moratoriu na majetku nemovitém
i movitém a majetku na běžných a finančních
účtech byla provedena kontrola kontrolními
orgány federace spolu s kontrolními orgány
republik. Výsledný materiál nebude vám
předložen do konce září, ale
v důsledku problémů, které vznikly
jednak na straně federálního ministerstva
financí se statistickým zpracováním
údajů, předložených v souvislosti
s vyhláškou federálního ministerstva
financí o přiznání tohoto majetku
a v důsledku skutečnosti, že bylo nutno došetřit
ještě některé okolnosti, týkající
se zejména společenských organizací
v působnosti republik, dostanete tento materiál
na příští společné schůzi,
to znamená 11. až 26. října. Tuto závěrečnou
zprávu budeme projednávat pravděpodobně
11. října ve federální vládě
s tím, že v období mezi jednáním
federální vlády a jednáním
obou sněmoven bude materiál poskytnut k projednání
příslušným výborům, zejména
parlamentnímu výboru pro majetek týkající
se politických hnutí a společenských
organizací.
Ve zprávě o stavu majetku a způsobu jeho
nakládání v průběhu uvedeného
moratoria bude uveden i názor na další postup
s majetkem, který buď má být odejmut,
a to např. Komunistické straně Československa,
ÚV národních front, Socialistickému
svazu mládeže, Svazarmu a ČSTV, v jakém
asi poměru v rámci dotací, které do
těchto organizací byly dávány v uplynulém
období ze státního rozpočtu. To bude
předmětem jedné zákonné úpravy.
Způsob, jak dále s tímto majetkem nakládat,
to znamená, jak s dalšími dotacemi podporovat
činnost politických stran a společenských
organizací, bude předmětem další
zákonné úpravy. Vy byste tyto zákonné
úpravy měli dostat podle legislativních pravidel
zhruba do konce letošního roku.
Chtěla bych uvést, že u organizací -
ať jde o politické strany, politická hnutí
nebo společenské organizace - kde není obava
s neoprávněným nakládáním
majetku v těchto kategoriích, které jsem
uváděla, navrhneme již právě
ve zprávě, která bude projednávána
ve vládě, aby bylo využito možností,
které skýtá zákonné opatření
číslo 177, to znamená, aby u těchto
organizací byla povolena výjimka buď u movitého
a finančního majetku prostřednictvím
federálního ministerstva financí nebo u nemovitého
majetku prostřednictvím příslušné
vlády. Chtěli bychom to udělat jako generální
pardon pro příslušné politické
strany nebo společenské organizace, jejichž
majetek nebude předmětem dalšího zkoumání
a posuzování. Tím jsem chtěla odpovědět
panu poslanci Černému na jeho dotaz. Lze tedy z
toho vyvodit, že i Československá strana lidová
v rámci této vyjímky bude řešena
a bude možno ukončit moratorium, které by jinak
podle toho již schváleného zákonného
opatření platilo až do 31. 3.
Panu poslanci Malému bych chtěla pouze uvést
skutečnost, že informace týkající
se konfiskátů, které byly zpracovány
Výborem lidové kontroly hl. m. Prahy, jsou pouze
první ozvěnou na požadavky veřejnosti.
Není to alibismus. Odpověď, jak dále
s těmito výsledky chceme nakládat, uvedl
pan místopředsedseda Rychetský. Já
bych zde pouze chtěla uvést skutečnost, že
kompetenčním zákonem - posledním zněním
zákona - byla zrušena kontrolní soustava v
rámci našeho státu. To znamená, že
federální ministerstvo kontroly má svou působnost
pouze z hlediska federace a obou republik v oblasti brannosti
a bezpečnosti, potom v oblasti výchovy a vzdělávání
kontrolních pracovníků. Ve všech ostatních
činnostech může zasahovat pouze tam, kde bude
nadále působit federace. Tam, kde nadále
budou působit jako hospodářské orgány
a řízení státní správy
republiky, musí tuto činnost zabezpečovat
i kontrolní orgány republik. To znamená,
že záležitosti týkající
se bytové politiky, včetně konfiskátů
jsou záležitostí republik a republiky k tomu
budou muset asi prostřednictvím svých národních
rad potom přijmout své závěry.
Je to možná pro vás trochu zklamání,
ale chtěla bych zdůraznit, že my nebudeme moci
v kontrolní působnosti zasahovat do působnosti
republik podle tohoto kompetenčního zákona,
pouze ve výjimečných případech,
jako je např. majetek politických stran, politických
hnutí a společenských organizací,
můžeme provádět společnou prověrku.
Taková nová pravidla hry vzniknou posilováním
působnosti republik. Na rozdíl od jiných
resortů to takto máme zakotveno ve stávajících
kompetenčních zákonech, to znamená
federace z července letošního roku a republiky
z konce srpna a začátku září
letošního roku.
V souvislosti, jak s konfiskáty, tak s majetkem politických
stran a společenských organizací, vznikly
v poslední době ve sdělovacích prostředcích
některé zkreslené informace o pracovnících,
kteří na těchto kontrolních orgánech
působí. Za svou působnost ve federálním
ministerstvu kontroly bych chtěla říci, že
jsem se písemně vyjádřila v Občanském
deníku 14. září letošního
roku po dlouhých jednáních, která
jsem s Občanským deníkem měla na základě
článků uvedených koncem srpna v tomto
deníku. Vás bych chtěla informovat o tom,
že ještě před schválením
zákonného opatření o jmenování
do funkcí, jsem provedla dost rozsáhlé personální
změny na tomto ministerstvu. Zhruba je vyměněna
více než jedna čtvrtina pracovníků
a jsou vyměněny, nebo neobsazeny funkce vlastně
všech hlavních řídících
pracovníků od náměstků počínaje
- po ředitele odborů. V podstatě v těchto
funkcích zůstávají jen ti, kteří
očekávají v rámci organizačních
změn, které budou provedeny v souvislosti s kompetenčním
zákonem, a které by měly být vládou
schváleny z hlediska struktury a počtu pracovníků
do konce září, ještě další
výměny v oblasti personálních vztahů.
Mohu vám říci, že materiály,
které v říjnu obdržíte, jsou
zpracovávány kvalifikovaně. Navíc
je pravidelně konzultujeme s občanskými iniciativami
v různých působištích, ať
už jde o republiky nebo města, které nám
svá sdělení o majetku politických
stran a politických hnutí posílají
a my s nimi iniciativně v tomto směru spolupracujeme.
To je vše, co jsem chtěla říci k dotazům,
které uvedl pan poslanec Malý. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pani ministerke Kořínkovej.
Pýtam sa pána poslanca Černého, či
je spokojný s odpoveďou? (Ano.)
Pán poslanec Malý tu nie je, ale myslím,
že môžeme tůto otázku tiež
považovať za zodpovedanů. Ak nikto zo Snemovue
ľudu nemá iný názor, mohli by sme toto
uzavrieť.
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, ešte niekoľko organizačných
pokynov. Technickú komisiu v zložení poslanec
Pospíšil, Bakšay, Soukup, Schneider, Malina,
Richter, prosím, aby zostala v miestnosti tu asi na 10
minút na krátku poradu.
Dalej upozorňujeme poslancov, členov poľnohospodárskej
komisie, že schôdza tejto komisie sa uskutoční
dnes 30 minút po skončení spoločnej
schôdze, to znamená o 19.00 hodín v zasadacej
miestnosti "X".
Dnes po skončení spoločnej schôdze
sa bude asi za 15 minút v miestnosti číslo
214 konať schôdza Predsedníctva FZ.
Plán schôdzí výborov na zajtra: výbory
sociálne a kultúrne o 8.00, v miestnosti 274, zahraničné
výbory o 8.00 v miestnosti "X", hospodárske
výbory o 8.30 v miestnosti 209, vybory pre plán
a rozpočet o 8.30 v miestnosti číslo 102,
výbory pre životné prostredie o 9.00 v miestnosti
214, výbory branné a bezpečnostné
o 9.00 v miestnosti 105.
Dňa 25. a 26. septembra sa bude konať schôdza
výborov ústavno právnych Snemovne ľudu
a Snemovne národov, otvorenie bude v utorok 25.9. o 10.00
hodine.
1. a 2. októbra bude pokračovať 6. spoločná
schôdza SL a SN.
Otvorenie v pondelok 1. 10. o 10.00 hodine.
Ďakujem členom vlády za ich aktívnu
účasť, ďakujem vám všetkým,
prajem vám príjemný večer a prerušujem
zasadanie do 1. 10. 1990.
Prezenčné listiny na podpis poslancov sú
na obvyklých miestach, prosím, aby ste sa všetci
podpísali.