Pátek 20. července 1990

Tato náhrada má být vyplácena všem poslancům Federálního shromáždění. S výkonem poslaneckého mandátu a se zodpovědnou a plně hodnotnou činností poslance je, jak všichni zcela jistě uznáváme, nezbytně spjato rovněž odborné posuzování jednotlivých zákonů a další činnosti vyplývající z poslaneckých funkcí. S tímto však vznikají poslancům finanční náklady.

V jiných zemích tyto služby se zajišťují parlamenty. U nás si musí každý poslanec - tak říkajíc na vlastní pěst, ber kde ber, obstarávat věci sám. Např. se jedná o toto: v průběhu měsíce obdrží poslanec několik zákonů najednou. Nejen, že je musí sám důkladně pročíst a prostudovat, ale musí se k nim i kompetentně vyjádřit. Nelze předpokládat, že zákony, které jsou z nejrozmanitějších okruhů lidské činnosti, zvládne sám. Bez pomoci širokého okruhu, ať už dobrovolných či placených spolupracovníků, expertů, není toho sám schopen. Dále je zde široké pole administrativních služeb, které by měly být bezpodmínečně pro kvalitní výkon funkce zabezpečeny. To platí i o technickém zázemí. Ale tato současná Kancelář Federálního shromáždění není schopna z technických důvodů nic z toho zabezpečit. Proto i tyto služby si budou poslanci nuceni sami hradit.

S výkonem funkce jsou i nadále spojeny: použití telefonu, rozsáhlá korespondence, telegramy. Pro mnohé z nás i potřeba spolupracovníka, zejména ve svém volebním obvodu a mnoho a mnoho finančních nákladů, které, jak už jsem zde předestřel, zabezpečuje v jiných zemích servis parlamentu. I tyto výdaje jsou závislé na výkonu poslanecké funkce a je proto správné je poslancům uhradit.

V zákonu je navrhovaná náhrada ve výši Kčs 5.000. Vzhledem k souhrnu výše uvedených nákladů, provedených propočtů a zkušeností, vyplývajících z funkce poslance, jsme dospěli k závěru, že částka 5.000 Kčs je plně odpovídající rozsahu poslaneckých funkcí a činností.

Vážené poslankyně a poslanci, dovolte mi opětovně zdůraznit, že tato částka není poslanecký plat, a tuto částku proto nelze k platu ani k náhradám poslanců přičítat, tak jak tomu bylo v oficiálním tiskovém zpravodajství v posledních dnech zveřejněno. To jsou tedy finanční částky, které by měl každý poslanec za řádný výkon poslaneckého mandátu a výdaje s tím spojené obdržet.

Zdůrazňuji však, že však za řádný výkon poslaneckého mandátu. Pro případ, že by poslanec neplnil řádně své povinnosti a bez omluvy se nezúčastnil 4 jednacích dnů výborů nebo 3 jednacích dnů sněmoven v období jednoho kalendářního měsíce, ztrácí okamžitě nárok na polovinu všech výše uvedených finančních požitků, a to bez ohledu na výši vynaložených finančních nákladů. Pokud se nezúčastní 8 jednacích dnů výborů nebo 6 jednacích dnů sněmoven, ztrácí nárok nejenom na celý poslanecký plat, ale i na celé náhrady, a to opět bez ohledu na výši skutečných výdajů.

Toto byly zhruba ty nejdůležitější částky vám předkládaného návrhu zákona. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Sychrovi. Konstatuji, že návrh projednaly všechny výbory obou sněmoven kromě výborů mandátových a imunitních a také poslanecké kluby.

Prosím nyní společného zpravodaje obou sněmoven poslance Tomana, aby přednesl poslaneckou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec P. Toman: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené poslankyně a poslanci, návrh zákona o poslaneckých platech a náležitostech (tisk 27), který za iniciativní skupinu navrhovatelů odůvodnil poslanec Sychra projednaly včera všechny výbory obou sněmoven FS. K jednotlivým ustanovením tohoto zákona navrhly změny a doplňky. Týkají se jednak obsahu a smyslu jednotlivých zákonných ustanovení, jednak výše jednotlivých finančních částek.

Nejprve vás seznámím s navrhovanými změnami v textu zákona, potom s výší navrhovaných částek. Ostatní finanční prostředky i ustanovení zůstávají nezměněny.

Prosím, abyste si vzali k ruce tisk 27

Výbory ústavně právní doporučují změnit název projednávaného zákona. Ten by měl znít: "Zákon ze dne... o platu a náhradách výdajů poslanců Federálního shromáždění". Tento název, podle mého mínění i podle mínění ústavně právních výborů daleko výstižněji a přesněji vystihuje obsah zákona i druh jednotlivých přiznávaných částek, a to ve smyslu objasnění poslancem Sychrou.

Další změna je v § odst. 2 a 3. Tento paragraf pojednává o funkčních příplatcích některých funkcionářů FS.

Na základě dopisu předsedy Federálního shromáždění výborům ústavně právním, v němž Alexander Dubček požaduje plat v maximální výši předcházející volebního období, navrhují výbory pro životní prostředí i výbory ústavně právní snížení funkčního příplatku předsedovi Federálního shromáždění, a to z 15.000 na částku 10.000. Prvnímu místopředsedovi Federálního shromáždění z částky 10.000 na částku 6.000 Kčs měsíčně.

Další změna se týká § 3 odst. 1. Pro lepší vystižení účelu přiznávané cestovní náhrady navrhují výbory ústavně právní toto znění první věty odst. 1: "Poslanci náleží diety v paušální výši Kčs 2.000..."

Název třetí části zůstává nezměněn a vystihuje tak, že cestovní náhrady jsou tvořeny jednak dietami, jednak náhradou za ubytování poslanců a náhradami při cestách do zahraničí podle obvyklých předpisů.

Výbory pro životní prostředí navrhují změnu v § 4 odst. 2 tak, aby poslanec měl nárok na bezplatné použití letecké dopravy bez omezení.

Podle názorů výborů ústavně právních bezplatné užívání letadla v navrhovaném znění, byť v souvislosti s výkonem poslaneckého mandátu, není nezbytně nutný pro obvyklý a plnohodnotný výkon poslaneckého mandátu. Proto navrhujeme ponechat ustanovení 4 odst. 2 v nezměněné podobě. A tento návrh zamítnout.

Další změna se týká ustanovení § 6 písm. a). Výbory sociální a kulturní navrhly, aby předsedovi FS nebylo přiznáno právo bezplatného užívání bytu a navrhly, aby za tento byt platil předseda FS nájemné.

Výbory ústavně právní zaujaly stanovisko, že předseda FS spolu s prezidentem a předsedou federální vlády jsou vlastně nejvýše postavenými ústavními činiteli. Jak prezident, tak i předseda vlády mohou používat bezplatně úřední byt, a proto je oprávněné přiznat tuto možnost i předsedovi Federálního shromáždění.

Tento byt umožní i reprezentativní ubytování předsedovi, možnost přijímat jak tuzemské, tak zahraniční návštěvy na patřičné požadované úrovni.

Navrhujeme proto ponechat § 6 písm. a) nezměněn.

Výbory ústavně právní dále navrhují stylizační změnu v § 6 písm. b), kde by za slovy "služební vozidlo" se udělal středník, zbytek by se vyškrtl. Připojilo by se pak samostatné písmeno c), které by znělo: "právo na zřízení a bezplatné používání účastnické telefonní stanice".

Diskusi několika výborů vyvolala část pátá, § 7, pojednávající o ztrátě nároků při neomluvené absenci na jednacích dnech Federálního shromáždění.

Po podrobném a důkladném projednání tohoto bodu se výbory ústavně právní shodly na závěru, že vzhledem na závažnost sankce, která hrozí, tedy okamžité ztráty celé poloviny platu, ale i všech poslaneckých náhrad, se jeví toto ustanovení jako postačující. Navrhuji proto i § 7 ponechat beze změn a návrh změny zamítnout.

Při přepisování návrhu tohoto tisku 27 vypadlo ustanovení § 8 týkající se setrvání poslanců v pracovním poměru. Takřka všechny výbory na tuto skutečnost upozornily a navrhly rozličné úpravy textu, ať již doplněním nějakého ustanovení nebo vypuštění zrušujících ustanovení.

Výbory ústavně právní proto navrhují, aby za § 7 byl vložen nový, samostatný § 8 tohoto znění. Paragraf 8 by se členil na odstavce.

Odstavec jedna by zněl: "Požádá-li o to poslanec, poskytne mu zaměstnavatel pracovní volno", následovala by malá jednička, legislativní odkaz, který by zněl pod čarou: "§ 124 odst. 1 zákoníku práce".

Dále by odst. 1 ještě pokračoval: "náhrada mzdy od zaměstnavatele mu nepřísluší".

Odstavec 2: "poslanci, který je v pracovním nebo obdobném poměru, náleží za vykonanou práci mzda, odměna, podle obecných předpisů."

Odstavec 3: "pracovní nebo obdobný poměr poslance může být proti vůli poslance skončen jen s předchozím souhlasem předsednictva Federálního shromáždění; to platí i po dobu 6 měsíců po zániku poslaneckého mandátu."

Odstavec ještě pokračuje: "jinak je skončení pracovního nebo obdobného poměru neplatné."

Toto ustanovení chrání poslance před výpovědí z pracovního nebo obdobného poměru, např. právě pro jeho politickou činnost, a to i po dobu 6 měsíců po skončení jeho poslaneckého mandátu. Do současné doby byl poslanec chráněn po dobu dvou roků po skončení poslaneckého mandátu.

Zbývající ustanovení tisku 27 je pak nutné vzhledem k tomuto ustanovení § 8 přečíslovat.

Další změna se týká ustanovení původního § 11. Zde je nutno učinit pouze gramatickou úpravu v odstavci 1 i v odstavci 2, v obou případech na posledním řádku, kde místo slov "s ní" je nutno nahradit gramaticky přesněji "s ním", s výkonem poslaneckého mandátu.

Ostatní ustanovení zůstávají jednotlivými výbory nedotčeny.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, toto jsou nejzávažnější obsahové změny předkládaného návrhu. Všechny výbory se po dlouhých diskusích vyjadřovaly i k výši jednotlivých finančních částek. Závěrem se podařilo dojít rovněž ke společnému názoru většiny poslanců, a to jak na výši poslaneckého platu, tak na výši diet i vedlejších výdajů. Podle jednacího řádu je třeba podat v uvedeném smyslu pozměňující návrh, se kterým později vystoupí poslanec Stome.

Vážené Federální shromáždění, jako společný zpravodaj obou sněmoven Federálního shromáždění, vám doporučuji návrh s těmito předloženými změnami přijmout. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Tomanovi. Vzhledem k tomu, že jsou podány písemné přihlášky do rozpravy, zahajuji rozpravu.

S připomínkou se hlásí Jiří Ruml.

Poslanec SL J. Ruml: Mám gramatickou poznámku k § 3, kde správně by mělo být uvedeno: "poslanci náležejí diety", nikoliv "náleží".

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, oprava bude provedena. Žádám, aby v rozpravě nyní vystoupil poslanec Miloš Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromáždění, k obecnému překvapení nebudu vystupovat k tématu, které se týká částek poslaneckých náhrad, kde zastávám podobné stanovisko jako přítel Jiří Ruml v dnešních Lidových novinách, tj. byl jsem vždy zvyklý, že mi plat někdo určoval, ne na to, že bych si ho určoval sám, což samozřejmě neznamená, že bych si přál, aby mně ho určila například vláda. (Potlesk.)

Jsem ale povinen tlumočit názor výboru pro plán a rozpočet, s nímž osobně souhlasím, který bohužel opět nebyl ansofickým ústavně právním výborem přijat. V tomto smyslu také předkládám tento pozměňující návrh, který bych pak rád velice stručně zdůvodnil.

Pozměňovací návrh tudíž zní: V § 7, v bodě 1 nahradit "čtyři jednací dny výborů sněmovny nebo tři jednací dny sněmovny" formulací "dva jednací dny výborů nebo sněmoven" a analogicky v bodu 2 nahradit "osm jednacích dnů výborů sněmovny nebo šest jednacích dnů sněmovny" formulací "čtyři jednací dny výborů nebo sněmoven".

O co jde? Návrh zákona předpokládá, že poslanec je stíhán sankcemi teprve tehdy, jestliže se neomluveně nezúčastní nejméně čtyř jednacích dnů výborů sněmovny nebo tří jednacích dnů sněmovny.

Především, což je menší část mé poznámky, je tady určitá preference jednání sněmoven před jednáním výborů. Z průběhu dosavadní praxe parlamentu soudím, že je tomu přesně naopak. Setkal jsem se s řadou užitečné práce vykonané ve výborech.

A domnívám se, že by tato práce byla ještě užitečnější, kdyby nebyla znehodnocována nesprávným zapojením ústavně právního výboru.

V každém případě si ale uvědomte, oč se jedná. Jedná se o neomluvené absence. Nejedná se například o neúčast z důvodů zdravotních, z důvodů zahraniční cesty apod. Znamená to tedy, že vlastně poslanec svým způsobem pohrdá parlamentem v té míře, že mu ani nestojí za to, se vedení parlamentu omluvit. Teprve tehdy, jestliže to v jednom měsíci učiní osmkrát za sebou, je mu odebrán plný poslanecký plat, a učiní-li to čtyřikrát za sebou, je mu odejmuta polovina poslaneckého platu.

Domnívám se, že chceme-li skutečně zvýšit účinnost práce našeho parlamentu - a nikoliv pouze o zvýšení efektivity mluvit - pak bychom toto sankční opatření, tj. dva a čtyři dny neomluvené absence měli přijmout. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Zemanovi. Mimochodem, jsem rád, že poslanec Zeman si nevybral za téma svého sarkasmu otázku platů, ale spokojil se pouze s absencí poslanců.

Dovolte, abych zde přečetl sdělení, které mi předal poslanec Petr Uhl. Chce oznámit, že svůj protinávrh stahuje z jednání z obavy, aby ho poslanci nepoužili jako předmět svého protinávrhu. Prosím, aby poslanci vzali toto sdělení na vědomí.

Dalším přihlášeným do rozpravy je poslanec Jiří Soukup. Pokud není přítomen, vyzvu zatím dalšího přihlášeného, a to je poslankyně Rút Šormová.

Poslankyně SL R. Šormová: Pane předsedo, pane předsedající, kolegyně a kolegové, dovoluji si vám předložit pozměňující návrh, který se týká § 6 písmene a) předloženého zákona. Jde o paragraf, který se týká některých nároků poslanců, kteří vykonávají funkce uvedené v § 2 odstavec 2 až 6.

Společný zpravodaj sněmoven pan poslanec Toman hovořil o tom, že tyto nároky se týkají pouze předsedy Federálního shromáždění. Nároky se dotýkají také dalších funkcionářů parlamentu, jak je to uvedeno v jednotlivých odstavcích § 2.

Dovoluji si předložit tento pozměňující návrh. Paragraf by tedy zněľ: "Kromě nároku podle § 5 mají předseda Federálního shromáždění, první místopředseda Federálního shromáždění a místopředsedové Federálního shromáždění, nárok na používání bytu v sídle Federálního shromáždění za úhradu nájemného." Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslankyni Rút Šomové. Pokud je přítomen Jiří Soukup, může se ujmout slova.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec P. Toman: Ještě než přijde pan poslanec, chtěl bych doplnit zpravodajskou zprávu. V iniciativní skupině navrhovatelů zákona se omylem ocitli poslanci Albert Černý a Stanislav Hanák. Tito navrhovateli zákona nebyli, prosím vás, abyste si je z tisku 27 v záhlaví vyškrtli.

Poslanec SL J. Soukup: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, přihlásil jsem se do rozpravy s pozměňujícím návrhem, který včera vypracovala skupina poslanců, a který spočíval v podstatě v přísném oddělení dvou skupin poslaneckých náhrad, jednak poslaneckého platu a částky, která je určena na úhradu naší poslanecké funkce. Protože jsme přesvědčeni, že druhá část je pouze záležitostí Kanceláře Federálního shromáždění, protože my pro svoji činnost potřebujeme určité předpoklady - o těch tady bylo podrobné referováno - ale není naší záležitostí, abychom si je sami hradili, abychom byli jakýmisi poslanci-podnikateli. Připadá mi to jako situace, kdyby bagristovi do jeho výplaty byla započítávána cena buldozeru.

Ze situace, která se vyvinula během jednání, jsem přesvědčen, že tento náš pozměňovací návrh nebudu podávat, ale chtěl bych ukončit s přesvědčením, že v tomto jednání zvítězí rozumná úvaha a představy, se kterými jsme šli do těchto voleb. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Soukupovi. Dále je do rozpravy přihlášen poslanec Vlastislav Valtr. (Poslanec Valtr se vzdal slova.) Vzdává se. Pak tedy prosím poslance Karola Stomeho, aby z pověření většiny poslaneckých klubů vystoupil se svým návrhem.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající, vážení hosté, dámy a pánové poslanci, debaty ohledně poslaneckých náhrad - toho, co nazýváme poslaneckým platem - a diet, byly emocionální a racionální nejen mimo parlament, ale i v parlamentě. Probíhaly samozřejmě ve všech poslaneckých klubech a tyto poslanecké kluby ve své většině zvážily návrh, který jste právě slyšely před chvílí, i komentář k němu a dospěly k závěrům, které se vám pokusím prezentovat.

Jménem většiny poslaneckých klubů jsem byl pověřen tím, abych k návrhu, který zde prezentoval pan kolega poslanec Sychra, byly učiněny tyto změny. Mohu-li obrátit vaši pozornost na tisk, který máte před sebou, prosil bych na první stránce § 1, kde je uvedena jako částka platu 9.000 Kčs, stanovisko většiny poslaneckých klubů je takové, že tato částka - a dáváme to jako protinávrh - by měla být redukována na částku 7.000 Kčs. Poté bych prosil, abyste obrátili svou pozornost na § 5, kde se hovoří o náhradě věcných výdajů atd., jak to zde bylo zdůvodňováno, a kde je suma 5.000 Kčs. Většina poslaneckých klubů se dohodla, že tato částka má být redukována na částku 4.000 Kčs.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP