Pátek 20. července 1990

Je samozřejmé, že jsem si vědom určitého společenského rizika, kdy je možné, že pachatel unikne spravedlnosti. Nežijme v iluzích. Takových případů nejen vazebních je i tak dost. Každá společnost musí vzít na sebe určité riziko, že někteří z jejích členů zůstanou nepotrestáni. Ostatně mějme všichni na paměti, až budeme o této věci rozhodovat. Můžeme se dovolat pouze spravedlnosti lidské. Můžeme vycházet pouze z toho, co nám jako lidem je schopno být poznáno, co nám jako lidem je schopno být hodnoceno a o čem jako lidé můžeme rozhodovat.

Dovolte, abych v této souvislosti stručně připomněl nádhernou Čapkovu povídku, kde podvodník není souzen Bohem, který všechno ví a zná, a právě proto je souzen, byť i na nebesích soudci, kteří ve svém pozemském životě vykonávali spravedlnost. A ještě jednu věc. Je strašně nebezpečné pro stabilitu právního řádu pod tlakem konkrétních věcí, pod tlakem kazuistiky měnit zákony tak rychle, že dokonce neobstojí ani jeden měsíc. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Ševčíkovi, zdá se, že rozprava by mohla spět ke svému konci, ale přesto se táži, zdali má někdo nějakou připomínku. (Nikdo se nehlásil.) Nikdo se nehlásí.

Rozpravu k tomuto pozměňovacímu návrhu a k tomuto bodu návrhu končím a přistoupíme k hlasování. Abychom dodrželi proceduru, budeme nejprve hlasovat o pozměňovacím návrhu, který zde přednesl poslanec Stome.

Hlásí se ještě pan poslanec Benda.

Poslanec SL V. Benda: Nemám připomínku do rozpravy, ale mám návrh ke způsobu hlasování. Pozměňovací návrh sestává ze dvou radikálně odlišných částí, žádám, podle jednacího řádu, aby se o obou částech pozměňovacího návrhu hlasovalo zvlášť. První část se týká změny výčtu trestných činů, za kterou je možno prodloužit souhrn vazby na dva roky, druhá část se týká dodatku šesti měsíců. Obě části mají jinou filozofii a jednací řád nařizuje, aby na žádost poslanců se o jednotlivých partiích návrhů hlasovalo odděleně.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Bendovi. Spor je možná o to, zda první dodatek byl chápán jako pozměňovací návrh a zda se tedy nemá hlasovat nejprve o prvním dodatku a pak o druhém.

Prosím, aby byl přečten první pozměňovací návrh, o kterém bychom měli hlasovat a který byl schválen výborem ústavněprávním.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec P. Toman: Tento návrh se týká tisku 38 odst. 2, kde v druhém řádku věta "je-li však obviněný stíhán a následující by znělo: pro trestný čin teroru, § 93 a) nedovolené držení a výroba omamných látek a psychotropních látek podle § 187 odst. 3, obecného ohrožení podle § 179, odst. 2, 3, vraždy § 219, loupeže § 234 odst. 2, 3, braní rukojmí § 234 a) odst. 3, znásilnění § 241 odst. 2, 3 a pohlavního zneužívání podle § 242 odst. 4 a obecného ohrožení podle § 179 odst. 2, 3.

Předsedající předseda SL R. Battěk: V tomto případě se jedná o nejdelší lhůtu 2 roky. Jednáme tedy o tomto prvním pozměňovacím návrhu.

Stav poslanců: ze Sněmovny lidu je přítomno 119 poslanců, ze Sněmovny národů v české části 64 poslanců a ve slovenské části 55.

Nyní budou hlasovat poslanci ze Sněmovny národů z české části. Kdo z poslanců souhlasí s pozměňovacím návrhem jak byl přečten? (Hlasuje se.) To je většina. Je někdo proti? (Čtyři.) Čtyři. Zdržel se někdo hlasování? (Čtyři.) Čtyři. Návrh byl českou částí Sněmovny národů přijat.

Prosím, aby hlasovali poslanci ze slovenské části Sněmovny národů. Kdo je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se). To je většina. Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo. Zdržel se někdo hlasování? (Dva.) Dva. Návrh byl přijat.

Prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu. (Kdo je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) To je většina. Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo. Zdržel se někdo hlasování? (Dva.) Dva. Pozměňovací návrh byl také Sněmovnou lidu přijat.

Z procedurálního hlediska je také nutno hlasovat o druhém pozměňovacím návrhu, jak byl předložen dr. Stomem.

Pane poslanče přečtěte, prosím návrh, o kterém poslanci mají hlasovat.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec P. Toman: Zde ale byla vznesena námitka, zda by nebylo nutné měnit ústavu. Proto myslím, zda-li by spíš...

Předsedající předseda SL R. Battěk: Protože jde o ryze právní otázku, prosím, pana poslance Čiče, aby vystoupil.

Poslanec SL M. Čič: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, keď je tu konflikt s ústavnym zákonom, ktorý sa dotýka kompetencie Najvyššieho súdu Českej a Slovenskej federácie tak nieje možno o tom hlasovať.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji za toto poučení obou sněmoven. I když se domnívám, že předchozí hlasování rozhodlo o věci, je nutno se dohodnout, jakým způsobem dále postupovat. Zda přijmeme toto vysvětlení jako právní důvod o odmítnutí přijetí tohoto pozměňovacího návrhu, nebo o tom budou jednat ústavněprávní výbory.

Dovolte krátkou poradu v předsednictvu.

(Porada v předsednictvu)

Po krátké poradě se blížíme rozumnému rozhodnutí s tím, že bychom se vyhli nutnosti dospět ke hlasování o změně ústavy.

Je zde návrh, abychom přistoupili k hlasování orientačnímu o tom, zda se většina obou sněmoven přiklání k dvouleté maximální lhůtě vazby nebo k prodloužení. Jestliže se přikloníme k prvnímu návrhu, pak můžeme hlasovat přímo o zákonu a problém "sundáme ze stolu". Jsou námitky proti tomuto návrhu?

Poslanec SN K. Stome: Já bych chtěl jen upozornit, že nejde dost dobře sčítat dva roky. Nám šlo o případ, kdy soudní roční vazba se může dostat do situace, kdy není možné u soudu rozhodnout. Čili pouze soudní vazba by se v těchto zcela mimořádných případech, zvláště výjimečných, jak je to v návrhu, mohla prodloužit kvalifikovaným způsobem. Netýkalo by se to vazby v přípravném řízení, která zůstává tak, jak je to v předloze.

Pokud bychom chtěli trvat na svých původních stanoviscích, museli bychom odmítnout i tuto předkládanou novelu, protože ta také reaguje na momentální případ.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji za vysvětlení. Nicméně se domnívám, že orientační hlasování bychom mohli absolvovat než dojdeme k hlasování o návrhu zákona.

Budeme hlasovat nejprve ve Sněmovně lidu. Poslanci SL budou hlasovat o tom, zda se přiklánějí k pozměňovacímu návrhu tak, jak byl dán ve smyslu maximálně dvouleté vazby. (Hlasy ze sálu: To není pozměňovací návrh!)

Děkuji za opravu. Jde o prodloužení vazby o 6 měsíců. Jde o mimořádné případy. Je to hlasování průzkumné. Prosím poslance, kteří ve SL jsou pro prodloužení vazby, aby zvedli ruku! (Hlasuje se.) To je zjevná menšina. V hlasování nemusíme pokračovat. Pro hlasovalo celkem 13 poslanců.

Prosím, abychom přešli k hlasování ve Sněmovně národů. V tomto případě bude celá SN hlasovat společně. Kdo z poslanců Sněmovny národů je pro prodloužení vazby o 6 měsíců? (Hlasuje se.) (Dva.) Dva poslanci jsou pro.

Přejdeme k hlasování o celkovém návrhu zákona ve znění, jak bylo podáno poslancem Tomanem s dodatkem o výčtu jednotlivých případů vazby.

Budeme hlasovat nejprve ve Sněmovně národů, a to odděleně. Nejprve bude hlasovat česká část. Hlasujeme o návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje trestní řád, jak byl podán iniciativní skupinou poslanců ve znění pozměňovacího návrhu taxativního výčtu trestních činů.

Kdo z poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice je pro návrh tohoto zákona? (Hlasuje se.) Je to optická většina.

Kdo je proti? (Jeden.) Jeden.

Kdo se zdržel hlasování? (Tři.) Tři.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice. Kdo z nich je pro návrh tohoto zákona? (Hlasuje se.) To je optická většina.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? (Jeden.) Jeden.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo z nich je pro návrh tohoto zákona ve znění, jak bylo podáno? (Hlasuje se.) To je optická většina.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Vážení poslanci, tím Federální shromáždění přijalo předložený návrh zákona, kterým se mění a doplňuje trestní řád.

(Poznámka redakce: Usnesení FS č. 17, SL č. 41, SN č. 41)

Tím jsme ukončili první dnešní bod našeho programu.

Nyní bychom měli zahájit další bod, který snad bude velmi jednoduchý a bez problémů. Jde o

17.

iniciativní návrh poslanců Federálního shromáždění na vydání zákona o poslaneckých platech a náležitostech poslanců Federálního shromáždění (tisk 27).

Abychom mohli racionálně přistoupit k jeho projednávání, navrhuji, abychom udělali dvacetiminutovou přestávku, během níž se sejdou v místnosti č. 026 předsedové jednotlivých výborů sněmoven a vedoucí poslaneckých klubů, aby projednali prezentaci příslušného návrhu. Přerušuji jednání na 20 minut.

(Jednání přerušeno v 9.59 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 10.20 hodin.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Moje zpráva bude velmi stručná, prosím. Já doufám, že to všichni nebo aspoň podstatná většina z vás bude slyšet.

Předsedové výborů a mluvčí poslaneckých klubů se sešli, projednávali tento bod návrhu a rozhodli se, doufám, že s vaším souhlasem, abychom se teď opět znovu sešli v jednotlivých poslaneckých klubech, záležitost ještě v této fázi v nové poloze probrali a prakticky budeme-li schopni toto jednání ukončit za čtvrt hodiny nebo za půl hodiny, to je "otázané, po slovensky povedané". Já se domnívám, že bychom mohli jednat prakticky a dát si na tuto záležitost čas a počítat s tím, že bychom rozhodně během jedné hodiny, tzn. do 12.00 hodin mohli předjednat tuto záležitost, mohli bychom absolvovat také současně oběd a sešli bychom se tedy ve 13 hodin na odpolední zasedání.

Já přečtu místnosti ve kterých se sejdou poslanecké kluby: Občanské fórum a Veřejnost proti násilí se sejdou v místnosti č. 209 ve II. patře, KDH a KDÚ v místnosti č. 534, páté patro, Slovenská národní strana se sejde v místnosti X v mezipatře, Moravsko-slezské samosprávné sdružení se sejde v místnosti č. 026 v přízemí, KSČ v místnosti č. 274 ve II. patře a Společenské soužití ve II. patře v místnosti č. 259. Prosím můžeme se rozejít a jednat.

(Jednání přerušeno v 11.04 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.30 hodin.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vážení páni a dámy, čas se naplnil, zahajuji pokračující jednání sněmovny, které se týká

17

iniciativního návrhu poslanců Federálního shromáždění na vydání zákona o poslaneckých platech a náležitostech poslanců Federálního shromáždění, tisk 27. Prosím poslance Sychru, aby návrh odůvodnil.

Poslanec SL M. Sychra: Vážené Federální shromáždění, dámy a pánové, já jsem ten poslanec ze skupiny navrhovatelů, který se odhodlal vzít na sebe úlohu obětního berana a předstoupit před vás a před veřejnost s návrhem zákona o poslaneckých platech a náležitostech poslanců FS, parlamentní tisk 27.

Dosavadní stav odměňování poslanců a úhrada jejich hotových výloh vycházela z diametrálně se lišících podmínek, jak co do výše odměňování, tak zdanění a pracovně právních vztahů. Výkon funkce poslance nebyl posuzován sám o sobě, nýbrž byl konstruován jako uvolnění z pracovního, nebo jiného poměru pro výkon veřejné funkce. Z této konstrukce byla odvozována i odměna za tuto činnost ve Federálním shromáždění v podstatě jako ušlý průměrný výdělek, dosahovaný u zaměstnavatele, který takový výdělek poslanci vyplácel a Federální shromáždění vyplacené částky zaměstnavateli refundovalo. To vedlo k řadě disproporcí a komplikací jak při posuzování ušlého výdělku, tak zejména k oprávněnému zpochybnění, zda výkon stejné funkce, tj. poslaneckého mandátu, je možno posuzovat podle diametrálně se lišících principů a odměn. Např. akademik, dělník, advokát, lékař, student, soukromý podnikatel, důchodce, žena v domácnosti apod. Z toho důvodu při návrhu zákona se vycházelo především ze snahy stanovit jednotně odměnu za výkon funkce poslance, podrobit jednotnému režimu zdanění, a to dani ze mzdy, tak, jak je tomu u převážné většiny občanů našeho státu a zároveň zjednodušit agendu výplat těchto odměn, jejich soustředění do jednoho místa - Federálního shromáždění - namísto složitého a nepřehledného způsobu refundace, a tím usnadnit kontrolu nad těmito výplatami.

Při stanovení odměny, platu vycházeli navrhovatelé z podmínek, které by odpovídaly současným poměrům a byly porovnatelné s výkonem obdobných funkcí ve státní správě nebo v hospodářské sféře. Přitom si byli navrhovatelé vědomi toho, že určité skupiny vysoce kvalifikovaných poslanců FS a ti, kteří budou nuceni se vzdát zcela, nebo podstatně omezit svoji uměleckou, nebo tvůrčí činnost, budou touto úpravou negativně dotčeni a jejich příjmy dosahované v původních profesích se sníží. Na druhé straně budou v rámci daných možností vyrovnány oprávněné nároky těch poslanců, kteří přišli do parlamentu z pracovišť, kde dosahovali výdělků nižších, byť i za pravidelnou 42hodinovou pracovní dobu vykonávanou v místě bydliště, v prostředí rodiny s případnou možností vedlejšího výdělku.

Je tedy navržený plat kompromisem mezi těmito dvěma skupinami poslanců. Tuto základní koncepci považuji za nutné formulovat na počátku svého výkladu pro to, aby byly uvedeny na pravou míru informace, které nekompetentně a neinformovaně v nedávných dnech poskytovaly našim občanům hromadné sdělovací prostředky, a které svou povahou nápadně připomínaly emoce, jež se před listopadem rozpoutaly kolem honorářů umělců.

V této souvislosti bych chtěl zároveň zdůraznit, že Federální shromáždění považuje za svou povinnost, aby občané byli objektivně a úplně informováni i o takových skutečnostech, jako jsou příjmy prezidenta republiky a členů vlád, které budou obdobným způsobem a podle stejných principů, při nichž se vycházelo z konstrukce odměňování poslanců, upraveny a publikovány. To ostatně bývalo a je v demokratických státech pravidlem.

Nejprve mi dovolte zmínit se o výši poslaneckého platu. Jak vyplývá z předlohy zákona, dosahuje výše 9 000,- Kčs. Přihlédneme-li k zákonem stanovené dani ze mzdy, bude plat poslance činit po srážkách 6 300,- Kčs až 7 200,- Kčs čisté mzdy. Výše platu byla navržena s přihlédnutím k náročnosti a zodpovědnosti plynoucí z poslaneckého mandátu a z úkolů, které nás v nadcházejícím období očekávají, ale i vzhledem k výši platů jiných, přibližně srovnatelných povolání.

Při stanovení této výše se vycházelo i z toho, že výkon poslaneckého mandátu nemá v podstatě pracovní dobu. Je tedy vykonáván takřka nepřetržitě. Vezmeme-li v úvahu tento týden, začínalo se jednat už brzy ráno a poslední výbory opouštěly budovu FS kolem 23.00 hodiny večerní.

Vedle platu je navrhován poslanci vykonávajícímu ve FS některou z ústavních funkcí měsíční funkční příplatek. Výše funkčního příplatku těchto nejpřednějších funkcionářů FS je odstupňována tak, aby vyjadřovala zvýšené nároky na řídící práci, odpovědnost z toho vyplývající a částku na přiměřenou reprezentaci ve styku se zahraničím. Jedná se o předsedu FS, prvního místopředsedu FS, oba předsedy sněmoven, místopředsedy FS a místopředsedy sněmoven, předsedy a místopředsedy a tajemníky výborů sněmoven FS. Těmto několika funkcionářům náleží funkční příplatek ve výši od 500,- do 10 000,- Kčs u prvního místopředsedy FS a 15 000,- Kčs u předsedy FS. Žádný jiný z poslanců než ti, které jsem nyní taxativně uvedl, nebude funkční příspěvek pobírat. Tato úprava je analogická se členy vlády ČSFR, ČR a SR.

To byl tedy navrhovaný poslanecký plat a funkční příplatky jednotlivých funkcionářů. Vedle této částky, jak jsem již řekl, odpovídající zhruba mzdě v analogickém pracovním poměru, bylo rovněž nutno stanovit přibližně adekvátní náhradu hotových nákladů, které jsou s poslaneckou funkcí spojeny - stravné, odlučné, použití osobního automobilu atd., protože poslanci našeho sboru pocházejí ze všech míst našeho státu, od Aše až po Košice, a tak bych mohl jmenovat mnoho měst. Z této vzdálenosti vyplývají pak zcela nezbytné výdaje spojené s cestováním a pobytem mimo bydliště.

K úpravě těchto výdajů jsme jako základ stanovení částky použili známou vyhlášku o náhradách spojených s cestovními výdaji. Jedná se tedy o výdaje spojené s cestováním, stravováním, apod. Zde se míní cestování mimo veřejné hromadné prostředky. Tuto částku navrhujeme v jednorázové paušální částce 2 000,- Kčs. Přihlédneme-li k jinak běžně vyplácené částce 42,- Kčs za stravu a k vyplácené náhradě při použití osobního automobilu, což je vzhledem k oblasti působnosti poslance i časové náročnosti poslaneckého mandátu takřka nezbytné pro převážnou většinu z nás, musíme dojít k závěru, že navrhovaná částka je odpovídající.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP