V současné době, kdy se s vazbou poměrně
šetří, hodně lidí je stíháno
na svobodě, odhaduji, že asi 1/3, možná
čtvrtina všech lidí ve vazbě má
horní hranici soudu 8 let. Tato výjimka by se týkala
velkého počtu obviněných. Velmi často
obviněných pro majetkovou trestnou činnost,
kde společenská nebezpečnost, vzhledem ke
změněným společenským poměrům,
poklesla. Proto navrhujeme, aby byly vybrány pouze ty trestné
činy, které my považujeme za nejzávažnější.
Jsou to trestné činy teroru podle § 93 a 93a),
nedovolené výroby a držení omamných
a psychotropních látek a jedů podle §
187 odst. 3 v kvalifikované verzi, vraždy podle §
219, loupeže podle § 234 odst. 2, 3 - tedy opět
kvalifikované - braní rukojmí podle §
234a) odst. 3, znásilnění podle § 241
odst. 2, 3, pohlavního zneužívaní podle
§ 242 odst. 3, 4, to je vše.
My se domníváme, že také veřejnosti
bude srozumitelnější, jestliže tyto trestné
činy vyjmenujeme a ona posoudí, že naše
starost je vedena tímto směrem. Mám na mysli
nedávné případy, které se staly
a veřejnost značně pobouřily, to ale
nestačí. Toto nikoli prodloužení vazby,
ale upřesnění, přelívání
jedné ve druhou je nedostačující.
Přesto by mohli být propuštěni pachatelé
nebo lidé, kteří jsou podezřelí,
ale kteří de facto pachateli těchto trestných
činů jsou. Proto navrhujeme, aby byl trestní
řád v onom odst. 71 rozšířen
ještě o šestý odst., který by zněl...................
Já to znění zde nemám, má jej
u sebe poslanec Stome, který bohužel není přítomen.
Tento odst. zruba zní: "ve zvlášť
závažných případech rozhodne
o vazbě na návrh generálního prokurátora
České republiky, nebo na návrh generálního
prokurátora Slovenské republiky, nebo na návrh
předsedy Nejvyššího soudu České
republiky, resp. předsedy Nejvyššího soudu
Slovenské republiky Federální shromáždění.
Rozhodovali bychom tedy my. Domníváme se, že
by to přicházelo do úvahy asi jedenkrát
za rok. O takovém závažném případě,
kdy se jedná o velmi závažný trestný
čin a přesto ten člověk by měl
být propuštěn na svobodu i podle tohoto poněkud
uvolňujícího návrhu novely, který
máte před sebou. Podle reference Pavla Rychetského
je v mezinárodním právu resp. v právu
cizích států toto obsaženo. Existuje
totiž situace, že by mohly být námitky
na integraci Československa do Evropy, z toho důvodu,
že bychom právo na nadzákonnou délku
vazby svěřovali soudu, nebo dokonce prokurátorovi.
Zákonodárný sbor země, Federální
shromáždění, je dostatečným
garantem oboustranného posouzení celého případu
v těchto výjimečných situacích.
Tento návrh, který předkládáme
vám - a podle jednacího řádu jsme
se dohodli, že bude ještě zapotřebí,
aby se k tomuto našemu návrhu, proti kterému
jsou v ústavně právním výboru
námitky, sešel ústavně právní
výbor, aby o něm jednal a přednesl také
vám své vyjádření. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Uhlovi. Po vypočutí
výkladu a spravodajských správ ešte
môžeme otvoriť rozpravu. Kto má nejaké
otázky k tomuto? Písomné prihlášky
som nedostal. Prosím vás, ak nie sú, odporúčam,
aby sa zajtra zišli obidva výbory a potom sa po ich
správe dalo hlasovať.
Tým dnešné zasadanie vyčerpalo program.
Mám tu ešte nejaké oznámenie. Predsedníctvo
FZ sa zíde hneď po ukončení schôdze
v miestnosti č. 214. Zajtra začne rokovanie o 9
hodine. Výbory by sa mali zísť (ústavno-právne)
o 7.30 hodine.