Čtvrtek 19. července 1990

Na programe je iniciatívny návrh poslancov Ivana Fišera, Alfréda Haška, Milana Hrušky, Zdeňka Jičínského.

O slovo sa hlási poslanec Malý.

Prosím pána poslanca, aby sa ujal slova.

Poslanec SL M. Malý: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych na chvíli přerušil program jednání se sdělením, které považuji za závažné.

Před chvílí jsem absolvoval dva telefonické hovory, kde mi bylo sděleno mínění lidu, pravdivost jsem si ověřil.

Jedná se o toto: Stanice Československo v 16.00 hodin odvysílala ve své relaci oznámení, že při hlasování v této sněmovně bylo ve Sněmovně lidu ze 150 poslanců 84, v české části Sněmovny národů ze 75 47 poslanců, ve slovenské části Sněmovny národů ze 75 poslanců 49, takže celkem chybělo 120 poslanců.

Příslušný komentátor to oglosoval tak, že snad odešli na kávu či nakupovat prací prostředky. Myslím, že nemusím citovat, co jsem v tom telefonátu slyšel. Uznávám, souhlasím a myslím, že je naprosto nutné, abychom měli demokracii všude, abychom měli svobodu tisku, televize a rozhlasu. Považuji za nepřípustné, aby jeden redaktor manipuloval s veřejným míněním 16 mil. lidí. Doufám, že toto mé prohlášení bude tiskem, rozhlasem a televizí zveřejněno. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Budeme pokračovať v rokovaní. O slovo sa hlási poslanec Sokol.

Místopředseda SN J. Sokol: Vážení přátelé, vyznění interpelace poslance Malého nepovažuji za nejšťastnější. Redaktor má samozřejmě právo říci o nás cokoliv a je zčásti na nás (šum v sále, projevy nesouhlasu), jakou mu k tomu dáme příležitost a zčásti na něm, jak svůj komentář obhájí.

Považoval bych za velmi nešťastné, kdyby to vypadalo tak, že ho za toto chceme okřiknout. Myslím, že svůj díl odpovědnosti za to máme jednak v důsledku špatné účasti (Šum v sále), jednak tím, že veřejnosti není dostatečně známo, že práce poslance nespočívá jenom v sezení v zasedací místnosti. To je ale také potřeba někde říci. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. O slovo sa hlási poslanec Gémési.

Poslanec SN K. Gémési: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, prepáčte mi, ale nemôžem nechať bez odpovede to, čo povedal pán poslanec Sokol. Nepoviem svoj názor, ale prečítam odst. 4 § 19 zákona o poslancoch. Adresujem to pánovi redaktorovi.

"Kto bráni poslancom v uplatňovaní ich práv a povinností, alebo sa dotýka ich cti a dôstojnosti ako verejných činiteľov, je zodpovedný podľa zákona." Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. O slovo sa hlási poslanec Konečný.

Poslanec SL J. Konečný: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, domnívám se, že přesto přes všechno bychom měli reagovat na hlášení, které se objevilo v rozhlase. Uvědomme si, že č. 86 je pravdivé, bylo to v jednom jediném okamžiku. Při dalším hlasování už tady bylo opět 110 lidí. 86 poslanců, kteří byli uvedeni v rozhlase v předvečer, kdy budeme zítra schvalovat, nebo se vyjadřovat k platům, také ovlivní mínění lidí. (Děkuji.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Ďalej sa prihlásil pán poslanec Jičínský.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, doporučoval bych, abychom o tomto bodu nejednali, protože je to bod mimo program. Osobně jsem nepovažoval za šťastné, aby se k tomuto bodu nyní hovořilo, protože chceme-li jednat jako parlament hodný svého jména, musíme skutečně respektovat jednací řád. Schválili jsme pořad jednání, a proto bychom se jím měli řídit. Pokud by toto bylo tak naléhavé, prosím, aby se to stalo předmětem diskuse zítra odpoledne. Takovýchto nejrůznějších zpráv o parlamentu a o nás se ještě v tisku dozvíme velmi mnoho.

Abychom o tom mohli jednat, nemám žádné pochybnosti o tom, že poslanec Malý to slyšel tak, jak to slyšel - toto není pro mne dostatečný podklad, abych mohl zaujmout nějaké stanovisko.To bychom si tuto zprávu museli nechat přehrát, abychom o tom mohli jednat. Nesmíme se dopouštět něčeho, co by snižovalo a zlehčovalo způsob našeho jednání. Mějme toto na zřeteli a nenechme se tak snadno vyvádět z klidu určitými věcmi. Jiná věc je, že bychom asi měli ve styku s tiskem se snažit o to, aby reference o naší činnosti byly objektivní a měli bychom hledat způsoby, jak dosáhnout objektivního zpravodajství a nesmíme se nechat vyprovokovat k tomu, abychom na každou zprávu, která se v tisku, rozhlase a televizi objeví a která se nám nelíbí, reagovali tím, že se o tom budeme usnášet a přijímat nějaké protestní rezoluce. Myslím, že to neodpovídá váze a roli, kterou parlament má hrát. Zejména jsem proti tomu, abychom nyní přerušovali normální způsob jednání, protože jednáme o návrzích zákonů, což je podle mého soudu důležitější. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Jičínskému.

Na programe je

15

návrh poslancov Ivana Fišery, Alfréda Hašku, Milana Hrušku, Zdeňka Jičínského, Jindřicha Konečného, Ladislava Lise a Vladimíra Mikuleho na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 83/1990 Zb., o združovaní občanov - tlač 36.

Za iniciatívnu skupinu poslancov odôvodní návrh poslanec Mikule.

Poslanec SN V. Mikule: Vážené kolegyně a kolegové, domnívám se, že podstata věci je dostatečně vyjádřena v důvodové zprávě. Jde o to, že vznikly pochybnosti, zda zákon o sdružování občanů, který - jak víte - je založen na registračním principu, což znamená, že právnickou osobou se stává občanské sdružení teprve po ukončení registračního sdružení, což může být za 10 a nejvýše za 40 dní při nezákonném mlčení ministerstva vnitra, tedy zda tato úprava registračního řízení je v souladu s příslušnou úmluvou v rámci Mezinárodní organizace práce o svobodě odborového sdružování. Protože odborová konfederace vyslovila pochybnosti o tomto souladu s tím, že podle jejího názoru má odborová organizace právo, aby de jure vznikala již okamžikem, kdy její žádost resp. sdělení, že se ustavila, dojde příslušnému ministerstvu, navrhuje se v zájmu dobrých vztahů s odborovými organizacemi a v zájmu odstranění jakýchkoli pochybností v tomto směru, aby byl pro odborové organizace zaveden odlišný režim, tzn. režim evidenční. Odborová organizace by se pak stala právnickou osobou již dnem následujícím po té, kdy příslušnému ministerstvu bude doručen návrh na její evidenci, čímž ovšem ministerstvu není vzata možnost, aby po vzniku této odborové organizace, jakožto právnické osoby, zkoumalo, zda tu nejsou některé důvody, které by jinak - kdyby šlo o občanské sdružení - bránily registraci. Např. odborová organizace by měla ozbrojené složky, nebo by měla ve svých stanovách principy, které jsou v rozporu s ústavou. Čili k tomuto záměru směřuje předkládaný návrh.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Návrh zákona prerokovali ústavnoprávne výbory oboch snemovní. Ako spravodajca vystúpi poslanec L. Roman.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec L. Roman: Vážený pán predsedajúci, vážený pán predseda, vážené kolegyne poslankyne, vážení kolegovia poslanci, ako spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov, ktoré tento návrh prerokovali, odporúčam obom snemovniam návrh zákona, tlač č. 36, ktorou sa mení a dopĺňa zákon č. 83/1990 Zb., o združovaní občanov, schváliť.

Vzhľadom na odporúčanie vlády, ktoré vychádza z Dohody Medzinárodnej organizácie práce č. 87, navrhujú upraviť navrhnutý text tak, že za slová "odborové organizácie" pripájajú slová "a organizácie zamestnávateľov". Tento text by potom znel takto: "Odborová organizácia a organizácia zamestnávateľov sa stáva právnickou osobou dňom, nasledujúcom po tom, ako príslušnému ministerstvu bol doručený návrh jej evidencie. Pre evidenciu odborovej organizácie a organizácie zamestnávateľov platí podobne ustanovenie § 6 odsek 2, § 7 odseku 1 a § 9 odseku 2. Ustanovenie § 6 odseku 1, § 7 odseku 2 a 3, § 8 a § 9 odseku 1 sa na odborové organizácie a organizácie zamestnávateľov nevzťahujú. V § 100 odsek 2, v § 16 odsek 2, posledná veta znie: "Pre zväz platí obdobné ustanovenie tohto zákona ako o Zväze odborových organizácií a Zväze organizácií zamestnávateľov § 9 a). Tento zákon nadobúda platnosť dňom vyhlásenia - článok 2.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Otváram rozpravu. Písomné prihlášky nie sú. (Nikdo se nehlásil.)

Môžeme teda hlasovať. V zasadacej sieni je prítomných 111 poslancov Snemovne ľudu, 61 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike, 53 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike. Obe snemovne sú uznášaniaschopné.

Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec L. Roman: Ide o návrh zákona, tlač č. 36, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 83/1990 Zb., o združovaní občanov, v tom znení, ako navrhujú ústavnoprávne výbory Snemovne ľudu a Snemovne národov.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.

Dávam hlasovať o iniciatívnom návrhu poslancov FZ na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 83/1990 Zb., o združovaní občanov.

Najprv budú hlasovať poslanci SĽ. Kto z nich súhlasí s návrhom, odporučeným spravodajcom ústavno-právneho výboru, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto. Zdržal sa niekto hlasovania? (Čtyři.) Štyria.

A teraz budú hlasovať poslanci SN. Kto z nich súhlasí s návrhom? (Hlasuje se.) Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto. Zdržal sa niekto hlasovania? (Tři.) Traja.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie ČSFR schválilo zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 83/1990 Zb., o združovaní občanov.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 15, SL č. 39, SN č. 31)

Ďalej je na programe iniciatívny

16

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa trestný zákon (tlač 38).

Za navrhovateľa podá výklad doc. dr. J. Olej, CSc.

Poslanec SN J. Olej: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, dámy a páni, k návrhom novely pristupujeme v krátkom časovom období po tom, čo tento zákon prešiel výraznou zmenou zákona č. 178/90 Zb., z 2. mája t.r. Novelou došlo i ku zmene ustanovenia § 71 Trestného poriadku o trvaní väzby. V záujme posilnenia postavenia osoby, proti ktorej sa vedie trestné stíhanie, sa prijala zásada, že väzba obvineného v trestnom konaní nesmie presiahnuť 2 roky. Odrazilo sa to v určení maximálnej dĺžky väzby v tom smere, že väzba v prípravnom konaní môže trvať 1 rok a taktiež 1 rok môže trvať väzba v konaní pred súdom. Akonáhle by v týchto lehotách neodpadli dôvody väzby a nebolo trestné stíhanie ukončené, musí byť obvinený prepustený na slobodu. Obsah novely bol poznačený spoločenskou situáciou a časovým tlakom, v ktorom novela vznikala a bola prijatá. Napriek tomu, že znamenala výrazne pozitívny posun v úprave dĺžky trvania väzby, ukázalo sa, že v niektorých prípadoch nemožno vec pre značnú dôkazovú náročnosť a nové skutočnosti v konaní pred súdom v jednoročnej zákonnej lehote právoplatne ukončiť pri plnom rešpektovaní zákonností. Problém vyvstáva hlavne vo veciach, v ktorých je obvinený väzobne stíhaný pre zvlášť závažné trestné činy. Tu odkazujem na § 41 odsek 2, ktorý charakterizuje osobitne závažné trestné činy ako trestné činy, pri ktorých horná hranica trestu odňatia slobody je 8 a viac rokov. Bolo by možno príkladne vypočítať niektoré z týchto trestných činov, ako je vražda, znásilnenie, pohlavné zneužitie i iné trestné činy. Ak bude potreba, môžem ich všetky vypočítať. Preto iniciatívna skupina poslancov navrhuje v zákone, ktorým sa upravuje trestné stíhanie, aby v osobitne závažných trestných činoch bolo možné využiť tú časť doby väzby, ktorá nebola vyčerpaná v maximálnej dĺžke jedného roka v prípravnom konaní. Návrh naďalej striktne rešpektuje maximálnu dĺžku väzby v trestnom konaní 2 roky. Zavádza pružnú hranicu medzi trvaním väzby v prípravnom konaní a konaní pred súdom, pričom jej využitie je prípustné len pre súd, nie však pre prokurátora v prípravnom konaní. Navrhovatelia vychádzali zo skutočnosti, že orgány prípravného konania majú širšie možnosti tímovej práce využitia technických prostriedkov a koncentrácie špecialistov na získanie dôkazov, pričom i procesný postup v prípravnom konaní je upravený tak, že neumožňuje obvinenému i obhajcovi výraznejším spôsobom ovplyvňovať jeho priebeh a jeho rýchlosť.

Iná situácia je pred súdom, ktorý má obmedzené personálne a technické možnosti vyhľadávať, získavať a preverovať nové dôkazy, ktoré neboli objavené v prípravnom konaní.

Okrem toho v záujme zistenia objektívnej pravdy, s využitím princípu prezumpcie neviny, má obžalovaný a jeho obhajca výraznú ingerenciu do priebehu konania pred súdom. To však objektívne, v záujme zachovania a dodržania zákonnosti, môže viesť k predĺženiu konania.

Nami navrhovaná úprava nezahŕňa postavenie obvineného v trestnom konaní. Znemožňuje, aby celková dĺžka väzby presiahla dva roky. Súčasne však umožňuje, aby celková doba bola využitá predovšetkým v tých prípadoch, v ktorých sa pred súdom zmenila, skomplikovala dkazová situácia pri prerokúvaní zvlášť závažných trestných činov, čo nebolo možné predpokladať pri prijatí obžaloby súdom. Taktiež núti súdy, aby do konania pred súdom náležito prijímali dôkazné, procesne prešetrené veci. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Olejovi. Návrh bol prerokovaný ústavnoprávnymi výbormi oboch snemovní. Spravodajskú správu za obidva výbory prednesie poslanec P. Toman.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec P. Toman: Vážený pane předsedo, pane předsedající, kolegové a kolegyně, návrh zákona, kterým se mění trestní řád, je velice stručný. Čítá v podstatě pouze jednu zásadní změnu. Stejně stručná je i moje zpravodajská zpráva. Tento návrh byl projednán oběma ústavně právními výbory a stejně tak výbory brannými a bezpečnostními. V době, kdy byl projednáván v ústavně právním výboru, neměli jsme stanovisko právě výboru branného a bezpečnostního. Ústavně právní výbory vyslovili s návrhem zákona souhlas a doporučují jej vám, abyste jej přijali. Předpokládám, že se stanoviskem branně bezpečnostního výboru vystoupí některý z jeho členů.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Chce niekto za výbor branno bezpečnostný vystúpiť? Poslanec Uhl.

Poslanec SL P. Uhl: Pane předsedo, pane předsedající, paní a pánové. Vlivem ne právě dobré organizace práce zde se stalo, že naše výbory zasedaly vlastně až po výborech ústavně právních a projednávaly tuto otázku, aniž by znaly stanovisko těchto výborů. Jednali jsme o tom dvakrát a probírali tuto otázku ze všech stran, protože je to otázka velmi citlivá. Já řeknu lidově o co jde. Vazba je omezena na dva roky, při čemž přípravné řízení může trvat pouze rok a řízení před soudem také rok.

Tato novela, kterou máme teď schválit, umožňuje, aby nezkonzumovaná část vazby přípravného řízení byla převedena do té části řízení soudního, takže celková délka vazby opět nebude delší než 2 roky. Bohužel tato novela, nebo tento návrh na tuto novelu, neodstraňuje nebezpečí propuštění z vazby těch lidí, kteří jsou v přípravném řízení a kdy ten rok se chýlí ke konci. My jsme nedostali přesné zprávy o propuštěných lidech, kteří jsou obviněni z velmi závažné trestné činnosti, resp. dostali jsme počty, ale nebylo odlišeno, zda byli propuštěni z přípravného řízení, anebo už z řízení před soudem. Bylo tu tedy už několik jednotlivců propuštěno na základě novely, kterou schválil tento parlament na jaře a kde nebyli postaveni před soud a byli obviněni, z toho pouze 2 lidé pro vraždu.

V současné době je několik takových případů, kdy je nebezpečí z prodlení. My jsme samozřejmě stáli před rozporem, jak ochránit společnost před potencionálními pachateli velmi závažných trestných činů, násilných činů a jak zabránit tomu, abychom opět dávali možnost vyšetřujícím a soudním orgánům k jejich nečinnosti. Opět otázka nečinnosti je velmi relativní, protože v současné době chybí několik desítek a vlastně několik stovek soudců, pokud počítáme s tím, že budou rehabilitace, tak přesto chybí 800. Situace je velmi kritická. My jsme se nakonec rozhodli v branném a bezpečnostním výboru tuto novelu v zásadě podpořit, tak, jak je navrhována, ale ještě ji doplnit. Říkám-li v zásadě podpořit, mám tím na mysli to, že chceme změnit slova: je-li však obviněný stíhán pro zvlášť závažný trestní čin podle uvedených paragrafů 41 odst. 2 trestního zákona, může vazba atd. A navrhujeme, aby tyto trestné činy byly vyjmenovány. Je tomu tak proto, že § 41 odst. 2 trestního zákona uvádí, že zvlášť závažný trestný čin je jednak jen trestný čin, který je uveden v § 62 trestního řádu a jednak úmyslný trestný čin, na nějž tento zákon stanoví trest odnětí svobody s horní hranicí trestní sazby 8 let.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP