Kto sa zdržal hlasovania? (Jeden.) Jeden.
Aj poslanci Snemovne ľudu uznesenie schválili.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky schvaľuje podľa
čl. 58 odsek 4 ústavného zákona 4.
143/1968 Zb., o čs. federácii, zákonné
opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia
zo dňa 29. mája 1990 č. 207 Zb., o vyčleňovaní
príslušníkov Pohraničnej stráže
a vojakov vojsk ministerstva vnútra pre plnenie úloh
Verejnej bezpečnosti.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 11, SL
č. 35, SN č. 34)
12
Ďalej je na programe
Správa predsedu Federálneho zhromaždenia o
zákonnom opatrení Predsedníctva Federálneho
zhromaždenia, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 47/1990 Zb., o voľbách do Federálneho
zhromaždenia (tlač č. 9).
Aj toto zákonné opatrenie musí byť schválené
na najbližšom zasadnutí Federálneho zhromaždenia,
inak stráca ďalšiu platnosť.
V parlamentnej tlači č. 9 sa navrhuje schvaľovacie
uznesenie, týkajúce sa zákonného opatrenia,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 47/1990 Zb., o voľbách do Federálneho
zhromaždenia.
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu.
(Hlasy ze sálu: Nemáme usnesení. Máme
jen zprávu.)
Pri tomto zákonom opatrení išlo o výnimku
vo voľbách.
(Hlas z pléna: Paní poslankyně, páni
poslanci, musíme se omluvit, že někteří
poslanci nedostali tento tisk do lavic. Nejde jen o formální
záležitost, protože volební zákon
zatím platí a výjimka se týkala před
volbami případu, kdy na severní Moravě
a v Ostravě žádali o výjimku v započetí
voleb. Pokud na tom trváte, já to přečtu.
(Přečetl pak zákonné opatření
předsednictva Federálního shromáždění,
tisk č. 9.)
(Hlasy ze sálu: zákonné opatření
máme, ale usnesení nemáme.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Mám tu odporúčanie,
že hlasovanie o tomto zákonnom opatrení odložíme
na zajtra (nesouhlas v sále). Tlač 480 prečíta
poslanec Masopust.
Poslanec SL Z. Masopust: Dámy a pánové, jakožto
jeden z iniciátorů návrhu zákonného
opatření si vám dovolím přečíst
znění, jak bylo předloženo a projednáno
a schváleno předsednictvem. Je to zákonné
opatření předsednictva Federálního
shromáždění, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 47/1990 Sb., o volbách
do Federálního shromáždění.
Předsednictvo Federálního shromáždění
se usneslo podle článku 58 odstavec 3 ústavního
zákona číslo 143/1968 Sb., o čs. federaci
na tomto zákonném opatření:
Článek I. Zákon číslo 47/1990
Sb. o volbách do Federálního shromáždění
se mění a doplňuje takto:
1. Paragraf 23 odstavec 4 zní: Konají-li se volby
ve dvou dnech, stanoví se začátek voleb na
14. hodinu a konec voleb na 22. hodinu prvního dne. Druhého
dne začínají volby o 7. hodině a končí
o 14. hodině. Pokud to místní poměry
vyžadují, může rada místního
národního výboru stanovit začátek
voleb na dřívější hodinu, nejdříve
však na 12. hodinu prvého dne a 5. hodinu druhého
dne. Lhůty uvedené v ustanovení § 21
a § 22 se i v těchto případech počítají
do 14. hodiny prvého dne voleb.
2. Paragraf 29 odstavec 3 první věta zní:
"Voliče, který se dostavil k hlasování."
Článek II. Toto zákonné opatření
nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Tím, myslím, jsou splněny nezbytné
formální předpoklady, abychom mohli předložený
návrh schválit. Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Môžeme pristúpiť
k hlasovaniu?
V zasadacej miestnosti je prítomných 106 poslancov
Snemovne ľudu, 58 poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej republike a 53 poslancov Snemovne národov
zvolených v Slovenskej republike. Obe snemovne sú
uznášaniaschopné.
Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne národov.
Kto z nich súhlasí s návrhom uznesenia uvedenom
v parlamentnej tlači, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.)
Hlasuje sa. To je evidentná väčšina.
Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.
Kto sa zdržal hlasovania? (Jeden.) Jeden.
Poslanci Snemovne národov uznesenie schválili.
A teraz budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Kto z nich súhlasí s návrhom uznesenia uvedeným
v parlamentnej tlači, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.)
Ďakujem. Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.
Kto sa zdržal hlasovania? (Dva.) Dvaja. Aj poslanci Snemovne
ľudu uznesenie schválili.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky schvaľuje podľa
článku 58 odsek 5 ústavného zákona
číslo 143/1968 Zb., o československej federácii,
zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho
zhromaždenia z dňa 29. mája 1990 číslo
208 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa zákon
číslo 47/1990 Zb., o voľbách do Federálneho
zhromaždenia.
(Poznámka redakce: usnesení S č. 12, SL č.
36, SN č. 35)
Ďalej na programe
14
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa
zákon číslo 54/1963 Zb., o Československej
akadémii vied, v znení zákonného opatrenia
Predsedníctva Federálneho zhromaždenia číslo
26/1970 Zb., zákona číslo 91/1977 Zb. a zákona
číslo 164/1990 Zb. - (tlač 30).
Za navrhovateľa, poslanca Zdeňka Jičínského,
Vladimíra Mikuleho a Mariána Poslucha podá
výklad predloženého návrhu poslanec
Vladimír Mikule.
Poslanec SN V. Mikule: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, kolegyně, myslím,
že zdůvodnění nemusí být
obsáhlé, protože v důvodové zprávě,
kterou máte před sebou, je v podstatě celý
problém naznačen.
Přece jen několik slov. V zákoně o
Československé akademii věd, který
je z roku 1963, je v § 11 odstavec 1 stanovena povinnost
akademiků a členů-korespondentů tvůrčím
způsobem pracovat ve svých vědních
oborech, napomáhat realizaci výsledků vědeckého
výzkumu, účastnit se činnosti akademie,
plnit úkoly, které jim akademie uložila, jakož
i svědomitě vykonávat funkce, k nimž
byli povoláni. Od samého začátku -
tedy od roku 1963 - zákon také stanovil sankci za
neplnění těchto povinností. Při
projednávání novely tohoto zákona
na jaře letošního roku přišel podnět
z České národní rady, aby tato část
ustanovení § 12 - tam se navrhovalo, aby bylo možné
zbavit členství v akademii toho člena akademie,
který soustavně a bez náležitého
důvodu neplní úkoly vyplývající
z jeho členství v akademii - byla vypuštěna,
protože se zdálo, že není v souladu s
nynějším demokratickým chápáním
postavení akademie a jejích členů.
Stalo se, že skutečně výbory našeho
Federálního shromáždění
i sněmovny tento podnět z České národní
rady akceptovaly a tato část věty se do novelizovaného
znění zákona už nedostala. Hned poté
však jsme dostali námitky prezídia Československé
akademie věd, ve kterých se uvádělo,
že vládou byla v předchozích letech
jmenována řada akademiků a členů-korespondentů,
nikoliv v souvislosti s jejich vynikající vědeckou
činností, nýbrž odměnou za jejich
politické postoje a služby těm, kdo tehdy byli
u moci.
Tito lidé také údajně zpravidla neplnili
povinnosti uvedené v § 11 odst. 1, jak jsem je přednesl,
a tím, že se vypustila ta část věty
z § 12, vzala se akademii možnost, aby z neplnění
těchto povinností vyvodila důsledky.
V ústavně právních výborech
jsme tuto otázku na podnět prezídia akademie
projednávali za účasti pana akademika Knappa,
a bylo nám přesvědčivě zdůvodněno,
že skutečně je potřeba tímto
způsobem, který je navrhován v tisku 30,
zákon o ČSAV opět doplnit (tedy vlastně
vyhovět úvodnímu návrhu vlády,
který byl zde v parlamentě na jaře letošního
roku uvedeným způsobem modifikován).
K odstranění této nežádoucí
situace je předkládán návrh pod č.
30. Myslím, že to stačí k objasnění
celé situace.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Návrh prerokovali
ústavno-právne výbory, výbory sociálne
a kultúrne oboch snemovní. Prosím spoločného
spravodajcu SĽ posl. Z. Masopusta, aby predniesol spravodajskú
správu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
Z. Masopust: Vážené Federální
shromáždění, dámy a pánové,
to, co teď přednesu, bude zřejmě jedna
z nejkratších zpravodajských zpráv,
které v této jednací síni zaznějí.
Smysl novely, myslím, byl dostatečně zdůvodněn
předsedou ústavně právního
výboru SN JUDr. Mikule a sotva co k tomu dodat.
ČSAV nezbytně potřebuje zkvalitnění.
To zkvalitnění bude především
realizováno pozitivním způsobem, tzn. tak,
že členy ČSAV se stanou významní
vědci, kteří svým vědeckým
i morálním profilem budou hodní členství
v akademii věd.
Zkvalitňování bude nepochybně vyžadovat
i určité použití metod negativních,
tzn. s těmi z dosavadních členů, kteří
těmto vysokým standardům nevyhovují.
To je, stručně řečeno, smysl této
novely.
K tomu snad je možno dodat už jen jedinou větu:
výbory sociální a kulturní a výbory
ústavně právní obou sněmoven
tento návrh projednaly, plně se s jeho obsahem i
záměrem ztotožnily a nevznesly k němu
žádné připomínky a žádné
pozměňovací návrhy.
Proto mohu jen stručně toto říci a
skončit výzvou, abyste s plným pochopením
návrh novely přijali a pro ni hlasovali.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má ešte
spoločný spravodajca výborov SN poslanec
M. Macek.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
M. Macek: Vážený pane předsedo, vážené
poslankyně, vážení poslanci, dovolte
mi, abych se jako společný zpravodaj výborů
SN připojil ke stanovisku společného zpravodaje
výborů SL pana poslance Z. Masopusta a doporučil
SN schválit předložený návrh
zákona (tisk 30). Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Písomne sa do rozpravy
nikto neprihlásil. Teraz sa hlási poslanec Mlynárik.
Poslanec SN J. Mlynárik: Vážené predsedníctvo,
vážení kolegovia, mám doplňujúci
návrh k § 12: "člen Akadémie stráca
členstvo rozhodnutím vlády ČSFR na
návrh Valného zhromaždenia Akadémie,
ak sa..." Tu by som chcel doplniť vetu: "Ak členstvo
získal za službu totalitnej politickej moci, spreneveril
sa vedeckej cti atď."
Myslím si, že za Husákovho režimu, predovšetkým
v spoločenských vedách, bolo za servilnú
službu politickej moci vymenovaných mnoho členov
Akadémie, ktorí tam nemajú čo robiť.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Chcú zaujať
stanovisko spravodajcovia?
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
Z. Masopust: Dámy a pánové, snad není
třeba mnoho slov, abych demonstroval nadbytečnost
tohoto doplňovacího návrhu. Z toho, co zde
bylo řečeno, je celý záměr
zákonodárce, celý smysl novely. Samozřejmě
s tím záměrem a smyslem je to všechno
přijímáno. S tím záměrem
a smysl také výbory návrh novely projednaly
a ztotožnily se s ním.
Sám považuji (a nyní mluvím za sebe)
doplňující návrh za nadbytečný,
nenormativním jazykem formulovaný a ve svém
meritu plně obsažený v textaci, jak je vám
předkládán. Myslím, že by bylo
možné od pozměňovacího návrhu
ustoupit, aniž by navrhovatel měl dojem, že jeho
záměr nebyl v novele naplněn. Děkuji
vám. (Potlesk.)
Poslanec SN V. Mikule: V zastoupení navrhovatelů,
tedy iniciátorů, se plně připojuji
k tomu, co říkal kolega Masopust. Snad bych dodal
jen to, že navrhované znění bylo inspirováno
akademií věd jako takovou, samotnou, čili
předpokládám, že pánové
- členové akademií - vědí,
čeho chtějí dosáhnout touto formulací.
Domnívám se, že to, co je navrhováno,
dostatečně postačí k tomu, aby bylo
možné řešit ty problémy, které
zde jsou. Doporučil bych, aby pozměňovací
návrh přijímán nebyl.
Poslanec SN J. Mlynárik: Vážení prítomní,
myslím, že síce kolega Masopust hovorí
právnickou rečou ako v rímskom senáte,
ale ja si myslím, že je treba vyslovene zdôrazniť,
že sa musíme rozísť s ľuďmi,
ktorí členstvo získali členstvo v
akadémii službou totalitnej politickej moci. Toto
musí byť zdôraznené, pretože sa
tento človek spreneveril vedeckej cti... To je termín
veľmi všeobecný a veľmi ťažko
identifikovateľný. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Prihlásil sa poslanec
Jičínský.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážené kolegyně, kolegové, potlesk,
který tu zazněl, svědčí o tom,
že to, co říkal poslanec Mlynárik, je
všem sympatické. Nemám nic proti tomu, co obsahově
řekl, ale jsem skutečně zásadně
proti tomu, abychom řeč právních předpisů,
která musí být přece jen formulována
jazykem odlišným od, řekl bych, argumentace
politicko-ideologické, abychom tyto dvě roviny,
nebo dvojí způsob vyjadřování,
zcela směšovali. To, co uvádí poslanec
Mlynárik, by snad bylo možno dát do důvodové
zprávy, ale rozhodně to v žádném
případě nepatří do normativního
textu zákona.
Znovu vyzýváme poslance, aby si uvědomili
tento moment. Není tady skutečně žádný
obsahový rozdíl v tom, co se tímto ustanovením
sleduje. To, myslím, bylo jasně řečeno
ve stanovisku navrhovatele, já jsem jedním z nich,
takže to znovu potvrzuji.
Potvrdily to obě zpravodajské zprávy, potvrzuje
to i stanovisko vedení akademie, které poslanec
Mikule jako navrhovatel navrhl, takže o smyslu věci
tu skutečně není pochyb. Neměli bychom
ale v nějaké nové podobě obnovovat
to, co bylo právě typické pro různé
normy za starého režimu, kdy do právních
předpisů se dostávalo mnoho politicko-ideologických
výzev. Chceme-li budovat právní stát,
měli bychom i v tomto směru právní
předpisy vytvářet způsobem odpovídajícím
vyspělé kultuře.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem pánovi poslancovi Jičínskému.
Chce ešte niekto z poslancov vystúpiť? (Nikdo.)
Nikto.
Vyhlasujem preto rozpravu za skončenú.
Pýtam sa navrhovateľa, poslanca Mlynárika,
či trvá na svojom doplňujúcom návrhu?
(Poslanec Mlynárik: Tento návrh sťahujem.)
(Potlesk.)
Ďakujem. Môžeme pristúpiť k hlasovaniu.
V zasadacej miestnosti je prítomných 110 poslancov
Snemovne ľudu, 54 poslancov Snemovne národov v Českej
republike, 50 poslancov Snemovne národov zvolených
v Slovenskej republike.
Konštatujem, že obe snemovne sú uznášaniaschopné.
Najskôr prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.
Kto z nich súhlasí s návrhom zákona
podľa odporúčania spoločného
spravodajcu výboru Snemovne národov, nech zdvihne
ruku. (Hlasuje se.) Hlasuje sa.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Pět.) Päť.
Konštatujem, že poslanci Snemovne národov zákon
schválili.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.
Kto z nich súhlasí s návrhom podľa odporúčania
spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Šest.) Šesť.
Konštatujem, že poslanci Snemovne ľudu zákon
schválili.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky schválilo zákon,
ktorým sa dopĺňa zákon č. 54
z roku 1963 Zb., o Československej akadémii vied,
v znení zákonného opatrenia Predsedníctva
Federálneho zhromaždenia č. 26 z roku 1970
Zb., zákona č. 91 z roku 1977 Zb. a zákona
č. 164 z roku 1990 Zb.