K předloženým úmluvám a doporučením
mi dovolte několik informací. První skupina
úmluv a doporučení, která vám
byla předložena a byla přijata na 74. zasedání
konference Mezinárodní organizace práce v
roce 1984 v Ženevě. Celé zasedání
generální konference Mezinárodní organizace
práce bylo věnováno problematice námořníků.
Je nutno dodat, že to není poprvé, kdy Mezinárodní
organizace práce jednala o této specifické
skupině pracovníků. Od r. 1919, od vzniku
Mezinárodní organizace práce, byla problematika
námořníků předmětem
jednání 8 zvláštních zasedání
a dílčím způsobem v několika
dalších zasedáních Mezinárodní
konference práce, na kterých bylo přijato
z celkového počtu 171 úmluv přes 30
úmluv o pracovních podmínkách sociálního
zabezpečení námořníků.
Česká a Slovenská Federativní Republika
neratifikovala dosud ani jednu z nich, ačkoliv v současné
době pluje po světových mořích
pod československou vlajkou 23 moderních lodí,
na nichž je zaměstnáno přes 30 námořníků.
Jak je uvedeno v důvodové zprávě,
značně vyspělé a v mnoha případech
vyhovující požadavkům mezinárodních
úmluv, je čs. právní i sociální
zákonodárství, které zajišťuje
námořníky. Na 74. zasedání
Mezinárodní konference práce v roce 1987
byly přijaty 4 úmluvy a dvě doporučení,
které se týkají především
sociálního postavení námořníků,
úmluva č. 163 o sociální péči
námořníků, číslo 175
o sociálním zabezpečení námořníků,
č. 166 o repatriaci námořníků
a doporučení č. 173 o sociální
péči o námořníky a doporučení
č. 174 o repatriaci námořníků.
Úmluvy č. 163 a 164 jsme již ratifikovali a
nyní k úmluvám dalším.
Vzhledem k tomu, že podle § 103, odst. 1 zákona
č. 100 z roku 1988 Sb., o sociálním zabezpečení,
lze dávky a služby podle tohoto zákona poskytnout
pouze občanu, který má trvalé bydliště
na území ČSFR. Nelze ratifikovat úmluvu
č. 175 o sociálním zabezpečení
námořníků, podle níž se
vyžaduje ochrana cizích, nebo migrujících
námořníků včetně uprchlíků
a bezdomovců, úmluva č. 166 nebyla přijata
vzhledem k jejich nesouladu s čs. právními
předpisy a neúměrným nákladům
ve volně směnitelných měnách,
které by bylo nutno vynaložit na praktickou realizaci
úmluvy.
Podle úmluvy je povinností rejdařů,
v našem případě mezinárodní
akciové společnosti Čs. námořní
plavba, organizovat repatriaci, nebo-li návrat do vlasti
na své náklady, z jakéhokoliv místa
na zemi, kde námořníkovi vznikne právo
na repatriaci, do místa repatriace, v případě
čs. námořníků do Prahy.
Dosud se podle předpisů Čs. námořní
plavby repatriace čs. námořníků
provádí v průběhu postoje čs.
námořních lodí v evropském
přístavu, s výjimkou přístavů
na Britských ostrovech a přístavů
ležících na sever od 65. rovnoběžky
severní šíře. Pouze ve výjimečných
případech se tak děje z mimoevropských
přístavů. Je jistě pochopitelné,
že náklady na dopravu námořníků
z Prahy např. do Říma či Marseille
jsou nižší než na dopravu z Prahy do přístavů
v Austrálii, Oceánii atd.
V této otázce vznikly na společných
schůzích zahraničních, sociálních,
kulturních a dalších výborů,
diskuse o potřebnosti ratifikovat úmluvu číslo
166. Přijímám usnesení těchto
výborů. Do konce roku bude zvážena znovu
tato možnost ve vládě ČSFR a Federálnímu
shromáždění bude předloženo
stanovisko federální vlády.
Na 75. zasedání Mezinárodní konference
práce v červnu 1988 byly přijaty dvě
významné úmluvy doplněné doporučeními
ze dvou základních oblastí působnosti
Mezinárodní organizace práce. První
z nich je v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci, zaměřená specificky
na oblast stavebnictví.
Úmluva obsahuje ustanovení o povinnosti zajistit
jak právně, tak fakticky, aby při některých
pracích ve stavebnictví byla dodržena bezpečnost
stavebních pracovníků, o povinnostech pracovníků
a spolupráci pracovníků a zaměstnavatelů,
rozsáhlé ustanovení o preventivních
a ochranných ustanoveních při práci
s různými nástroji a při různých
stavebních pracích. Doporučení stanoví
jako obvykle podrobnější a důkladnější
bezpečnostní a preventivní opatření,
než jaké je úmluva.
Úmluva číslo 167 nahrazuje zastaralou úmluvu
č. 163 a doporučení č. 175 nahrazuje
zastaralá doporučení č. 53 a 55 z
roku 1937.
Po provedených rozborech čs. právních
předpisů a po připomínkovém
řízení se zainteresovanými ústředními
orgány rozhodla federální vláda ratifikovat
úmluvu č. 167 a přijmout doporučení
č. 175 o bezpečnosti a ochraně zdraví
ve stavebnictví, neboť požadavky na bezpečnost
práce stanovené v těchto instrumentech jsou
zapracovány v příslušných čs.
právních předpisech, technických normách
a hygienických předpisech a v praxi je zajišťováno
jejich plnění. Kontrolu dodržování
těchto předpisů provádějí
orgány státního odborného dozoru a
společenskou kontrolu ochrany a bezpečnosti při
práci vykonávají příslušné
odborové orgány.
Druhá z úmluv přijatých na 75. Mezinárodní
konferenci práce se týká otázek zaměstnanosti
a sociálního zabezpečení, v případě
nezaměstnanosti reviduje zastaralou úmluvu o nezaměstnanosti
z roku 1934 a několik dalších vývojem
překonaných úmluv. Cílem této
nové normy je přimět členské
státy, aby patřičně zkoordinovaly
své soustavy ochrany proti nezaměstnanosti se svou
politikou zaměstnanosti a tím přispěly
k podpoře plné, produktivní a svobodně
zvolené zaměstnanosti. Úmluva podrobně
charakterizuje základní formy nezaměstnanosti,
okruh chráněných osob, způsoby ochrany
nezaměstnaných, výši a dobu poskytování
dávek v nezaměstnanosti, případy zastavení
výplaty či odnětí dávek, včetně
ustanovení o ochraně u nových uchazečů
o zaměstnání.
Pokud jde o čs. právní úpravu těchto
otázek, je nutno konstatovat, že se úmluva
č. 188 přiblížila do značné
míry až vydáním vyhlášky
FMPSV číslo 195 z roku 1985 Sb., o zabezpečení
pracovníků při organizačních
změnách a občanů před nástupem
do zaměstnání. Do té doby čs.
právní řád problematiku nezaměstnanosti
soustavně neupravoval, pouze některé předpisy
zabezpečovaly pracovníky uvolněné
při racionalizačních a organizačních
opatřeních. Až vydáním zmíněné
vyhlášky byla do čs. právního
řádu promítnuta řada ustanovení
úmluvy o okruhu chráněných osob, výši
dávek, době poskytování dávek
apod. Nicméně existují ještě
některá ustanovení, která do čs.
práva promítnuta nejsou, z nichž některá
nespadají pouze do kompetence FMPSV, respektive příslušných
ministerstev ČR a SR. Ta, která spadají do
této kompetence, budou do právních předpisů
promítnuta v rámci legislativních prací,
které probíhají, nebo budou v brzké
době zahájeny, jako je zákon o zaměstnanosti,
zákon o hmotném zabezpečení občanů
při organizačních změnách před
nástupem do zaměstnání aj.
Na základě uvedených skutečností
rozhodla federální vláda úmluvu č.
168 zatím neratifikovat a přistoupit k ratifikaci,
až budou vytvořeny všechny předpoklady.
I v tomto případě přijímám
úkol uložený federální vládě
koncipovat novou právní úpravu tak, aby do
konce roku byl předložen návrh na ratifikaci
úmluvy č. 168.
V této souvislosti bych vás chtěl informovat,
že včera proběhlo další připomínkové
jednání k zákonu o zaměstnanosti a
už nic nebrání tomu, aby tento zákon
byl předložen Federálnímu shromáždění,
a pokud bude schválen, přistoupit k ratifikaci
úmluvy č. 168. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Prosím poslance Patočku,
aby přednesl společnou zpravodajskou zprávu
výborů SN.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
J. Patočka: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené poslankyně a poslanci, vláda
ČSFR předložila FS k projednání
vládní návrh, kterým se podle článku
19 ústavy Mezinárodní organizace práce
předkládají našemu FS texty úmluv
a doporučení, které byly přijaty na
74. a 75. zasedání Mezinárodní organizace
práce v Ženevě. K tomuto návrhu je přiloženo
stanovisko federální vlády. Máte to
uvedeno všechno v tisku 21. Tento návrh zde přede
mnou zdůvodnil pan ministr práce a sociálních
věcí. Tento vládní návrh byl
projednán na schůzích výborů
ústavně právních SL a SN, na schůzích
výborů sociálních a kulturních
SL a SN.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi, abych jako společný zpravodaj
těchto výborů doporučil předložený
vládní návrh tisku 21 vzít na vědomí
s tím, aby úmluva číslo 166 o repatriaci
námořníků z roku 1987, jakož
i úmluva č. 168 o podpoře v zaměstnanosti
a ochraně proti nezaměstnanosti z roku 1988 byly
ještě letos předloženy vládou ČSFR
našemu FS k projednání ve smyslu § 36,
odst. 3 ústavního zákona č. 143 z
roku 1968 Sb.
Z ústavně právního hlediska uvádím,
že podle článku 36 odst. 3 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci se jedná o významné smlouvy, které
vyžadují rovněž československé
vnitrostátní zákonné právní
úpravy. Z toho důvodu se pro přístup
ČSFR vyžaduje souhlas Federálního shromáždění.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem, slovo má poslanec
Ivan Laluha za výbory Snemovne ľudu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
I. Laluha: Vážený pán predseda, pán
predsedajúci, vážené poslankyne a poslanci,
aj výbory sociálne a kultúrne, zahraničné
a ústavno-právne Snemovne ľudu prerokovali
texty dohôd a odporučení, ktoré tu
odôvodnil minister práce a sociálnych vecí
ČSFR pán Petr Miller.
Dovoľte mi, aby som sa ako spoločný spravodajca
výborov Snemovne ľudu pripojil k odporúčaniu
spoločného spravodajcu Snemovne národov,
pána poslanca Patočku. V kontexte prerokovaných
odporúčaní a dohôd chcem zdôrazniť,
tak ako to bolo konštatované aj pri prerokúvaní
v príslušných výboroch, že pri
vytváraní podmienok pre vstup do Európy je
nevyhnutné upraviť a koordinovať tiež legislatívne
aspekty pohybu pracovných síl a starostí
o pracovníkov tak, aby to vyhovovalo zásadám,
ktoré dodržiavajú európske štáty
združené v Medzinárodnej organizácii
práce. Úsilie o prechod na trhové hospodárstvo
nás vyvádza z určitej blokovej izolovanosti
a v dobrom zmysle slova nás stavia pred náročné
parametrické ekonomické prostredie, ktorého
platnou súčasťou sa chceme stať i my.
Ale nejde len o ekonomické parametre nového, či
pre nás nového, prostredia, ale aj o jeho sociálne
dimenzie.
Ak teda akceptujeme, a dúfam i naďalej budeme akceptovať,
dohody a odporúčania Medzinárodnej organizácie
práce, v mnohých prípadoch preberáme
na seba i zvýšené nároky v sociálnej
i pracovnej oblasti, čo nám však môže
byť len a len na prospech.
Vážené poslankyne a poslanci, ako spoločný
spravodajca výborov Snemovne ľudu odporúčam
predkladaný vládny návrh, tlač č.
21, vziať so súhlasom na vedomie, s tým, aby
dohovor číslo 166 o repatriácii námorníkov
a dohovor č. 168 o podpore zamestnanosti, o ochrane proti
nezamestnanosti, aby ešte v tomto roku boli predložené
Federálnemu zhromaždeniu v kontexte zákona
o zamestnanosti na prerokovanie tak, ako o uviedol pán
minister i spoločný spravodajca Snemovne národov.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Písomné prihlášky
do rozpravy nemám. Pýtam sa, či chce niekto
vystúpiť k tejto problematike? (Nikdo.) Nikto. Prosím
vás, kolegovia a kolegyne, ktorí ste mimo zasadacej
sály, poďte medzi nás, aby sme mali možnosť
hlasovať.
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu. V zasadacej
sále je prítomných 84 poslancov Snemovne
ľudu, 47 poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej republike, 49 poslancov Snemovne národov
zvolených v Slovenskej republike. Snemovne sú uznášaniaschopné.
Hlasujeme o návrhu schvaľovacieho uznesenia, ktoré
je uvedené v parlamentnej tlači č. 21. Prosím
o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.
Kto súhlasí s návrhom tohto uznesenia, nech
zdvihne ruku! (Hlasuje se.) Je to evidentná väčšina.
Kto je proti? Nikto. Zdržal sa? Nikto.
Poslanci Snemovne ľudu návrh schválili.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.
Kto z nich súhlasí s návrhom uznesenia, nech
zdvihne ruku! (Hlasuje se.) Evidentná väčšina.
Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Poslanci Snemovne národov schválili uvedený
návrh. Vzhľadom na súhlasné uznesenie
oboch snemovní konštatujem, že Federálne
zhromaždenie ČSFR súhlasí so stanoviskami
vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
k Dohovorom a odporúčaniam prijatým na 74.
a 75. zasadaní Medzinárodnej konferencie práce
v Ženeve v rokoch 1987 a 1988.
1. ratifikovať
a) Dohovor č. 63 o sociálnej starostlivosti o námorníkov na mori a v prístavoch z roku 1987
b) Dohovor č. 164 o ochrane zdravia o liečebnej starostlivosti pre námorníkov z roku 1987
c) Dohovor č. 167 o bezpečnosti a ochrane zdravia
v stavebníctve z roku 1988
2. neratifikovať
a) Dohovor č. 165 o sociálnom zabezpečení námorníkov, revidovaný v roku 1987
b) Dohovor č. 166 o repatriácii námorníkov, revidovaný v roku l987
c) Dohovor č. 168 o podpore zamestnanosti a ochrane proti
nezamestnanosti z roku 1988
3. prijať
a) odporúčanie č. 173 o sociálnej starostlivosti o námorníkov na mori a v prístavoch z roku 1987
b) odporúčanie č. 175 o bezpečnosti
a ochrane zdravia v stavebníctve z roku 1988
4. neprijímať
a) odporúčanie č. 174 o repatriácii námorníkov z roku 1987
b) odporúčanie č. 176 o podpore zamestnanosti
a ochrane proti nezamestnanosti z roku 1987.
Tým je tento návrh schválený.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 13, SL
č. 37, SN č. 36)
10
Teraz je na programe
Správa predsedu Federálneho zhromaždenia o
zákonnom opatrení Predsedníctva Federálneho
zhromaždenia o štátnom vyrovnávacom príspevku
(tlač 7)
Každé zákonné opatrenie musí
byť schválené na najbližšom zasadnutí
Federálneho zhromaždenia.
V parlamentnej tlači č. 7 sa navrhuje schvaľovacie
uznesenie, týkajúce sa zákonného opatrenia
Predsedníctva Federálneho zhromaždenia o štátnom
vyrovnávacom príspevku.
Sú nejaké otázky k navrhnutému uzneseniu?
(Ne.) Nie sú.
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu.
V zasadacej sále je prítomných 87 poslancov
Snemovne ľudu, 46 poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej republike a 50 poslancov SN zvolených v
Slovenskej republike.
Obidve snemovne sú uznášaniaschopné.
Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne národov.
Kto z nich súhlasí s návrhom uznesenia uvedenom
v parlamentnej tlači č. 7, nech zdvihne ruku! (Hlasuje
se.) Ďakujem. To je evidentná väčšina.
Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.
Kto sa zdržal hlasovania? (Dva.) Dvaja.
Poslanci Snemovne národov uznesenie schválili.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky schvaľuje podľa
čl. 58 odsek 4 ústavného zákona č.
143/1968 Zb., o československej federácii, zákonné
opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia
zo dňa 29. mája 1990 č. 206 Zb., o štátnom
vyrovnávacom príspevku.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 10, SL
č. 34, SN č. 33)
11
Teraz je na programe Správa predsedu Federálneho
zhromaždenia o zákonnom opatrení Predsedníctva
Federálneho zhromaždenia o vyčleňovaní
príslušníkov Pohraničnej stráže
a vojakov vojsk ministerstva vnútra pre plnenie úloh
Verejnej bezpečnosti (tlač 8).
O platnosti zákonného opatrenia platí to,
čo už bolo v predchádzajúcich dvoch
prípadoch uvedené. V parlamentnej tlači č.
8 sa navrhuje schvaľovacie uznesenie týkajúce
sa zákonného opatrenia o vyčleňovaní
príslušníkov Pohraničnej stráže
a vojakov vojsk ministerstva vnútra pre plnenie úloh
Verejnej bezpečnosti.
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu.
V zasadacej sále je prítomných 101 poslancov
Snemovne ľudu, 54 poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej republike a 52 poslancov Snemovne národov
zvolených v Slovenskej republike. Obidve snemovne sú
uznášaniaschopné.
Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne národov.
Kto z nich súhlasí s návrhom uvedeným
v parlamentnej tlači č. 8, nech zdvihne ruku! (Hlasuje
se.) To je väčšina.
Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Poslanci Snemovne národov uznesenie schválili.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu. Kto
z nich súhlasí s návrhom uznesenia uvedenom
v parlamentnej tlači č. 8, nech zdvihne ruku! (Hlasuje
se.) Ďakujem.