Čtvrtek 19. července 1990

Zdržal sa niekto hlasovania? (Osmnáct.) Osemnásť. Je niekto proti? (Tři.) Traja. Keď súhlasilo 118 poslancov, poslancov je 120, neviem, či bolo zle počítané... V každom prípade väčšina odsúhlasila tento zákon. Poslanci Snemovne ľudu zákon schválili. (Potlesk.)

Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky schválilo zákon o úprave niektorých majetkových vzťahov rehoľných rádov, kongregácií a arcibiskupstva olomouckého.

(Poznámka redakce: Usnesení FS č. 8, SL č. 32, SN č. 30)

Teraz je na programe

9

Správa predsedu Federálneho zhromaždenia o zákonnom opatrení Predsedníctva Federálneho zhromaždenia a niektorých opatreniach týkajúcich sa majetku politických strán, politických hnutí a spoločenských organizácií (tlač 6)

Podľa článku 58 odsek 4 ústavného zákona č. 143/1968 Zb., o čs. federácii, musí byť každé zákonné opatrenie schválené na najbližšom zasadaní Federálneho zhromaždenia, inak stráca ďalšiu platnosť.

V parlamentnej tlači č. 6 sa navrhuje schvaľovacie uznesenie k zákonnému opatreniu, týkajúceho sa majetku politických strán, politických hnutí a spoločenských organizácií. Sú, prosím, otázky k navrhnutému uzneseniu?

Prihlásil sa poslanec Mandler. Prosím.

Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, zákonné opatření o některých opatřeních týkajících se majetku politických stran je významný zákon a je významný i tím, co je v něm nadbytečné. Proto se odvažuji mít k němu připomínku. Vím, že je to jistá komplikace. Musím stručně připomenout, jak zákon vznikl.

Zákon vznikl z ideje staré a dosti všeobecné, že KSČ je povinna vrátit to, co neoprávněně získala, především ze státního rozpočtu, popř. i jinak. Samozřejmě, že tato myšlenka se rozšířila i na ostatní, tehdy aktivistické strany a další organizace dotované ze státního rozpočtu. To má samo o sobě svou problematiku, kterou nebudu zde rozvádět.

Za podstatné považuji toto, když jsem se jako člen minulého ústavně právního výboru zúčastnil v květnu projednávání tohoto zákona, který původně, a nemohu si pomoci, byl právem zaměřen proti KSČ, zjistil jsem, že blokování majetku se týká úplně všech politických stran a hnutí, tedy i těch, proti kterým KSČ již před listopadem vyprazdňovala státní rozpočet (např. křesťanští demokraté, HOS nebo naše strana liberálně demokratická.)

Protestovali jsme, a pokud vím, naši legislativní odborníci návrh upravili tak, že se zákonné opatření týká jen organizací, tedy blokování majetku, které byly dotovány ze státního rozpočtu do 31. 12. 1989. Pokud vím, předsednictvo minulého FS nicméně do konečného znění přece jen něco důležitého z původní koncepce prosadilo. A to, že do 30. července musely všechny politické strany, všechna hnutí a všechna občanská sdružení podat přehled svého majetku k 30. dubnu letošního roku. Tato úprava, která zůstala v zákonném opatření, je věcně nepochopitelná. Nemá věcný smysl, tím má, žel, závažný smysl politický. Především devalvuje ty nové politické strany a hnutí, které nikdy nebyly aktivistické, ale za podmínek policejního pronásledování proti předlistopadovému režimu bojovaly.

Dále staví politické strany, a to všechny, do podivného světla, jakoby tím, že jsou politickými stranami, prováděly něco nekalého. Uvažme, že velké množství nových stran začalo nabývat vůbec nějaký majetek na jaře tohoto roku a k 30. dubnu musely tento majetek, většinou několik DKP, vykázat.

Staví to do podivného světla rovněž náš stát, který tímto zákonným opatřením reprezentujeme. Mohl by vzniknout podivný zvyk, že legislativa přijme, kdy se jí zachce, zákon, kterým přikáže určité majetkové přiznání organizacím či vrstvám obyvatelstva. To by nebyla dobrá praxe.

Vytváření politické struktury se u nás opožďuje, a to ke škodě věci. Všeobecné nadšení nad tím, jak jsme vpředu před světem tím, že u nás nerozhodují sobecké zájmy stran, jako jinde v civilizovaném světě, bude myslím brzy zchlazeno důsledky právě toho, že neexistuje běžná normální stranická struktura politického života.

Státní politika bude moudrá, jestliže bude nové strany podporovat, ne opačně, a to opačně se předvádí zde.

Navrhuji proto přijmout uvedené zákonné opatření s tím, že povinnost majetkového přiznání platí jen pro subjekty uvedené v úvodu. Všem ostatním organizacím, které v duchu původního znění přehled o majetku podaly, lze toto přiznání s omluvou vrátit, ale to snad by už nemuselo být v tomto textu.

Konkrétně navrhuji, aby v první větě paragrafu 3 byla první část "Politické strany, politická hnutí, občanská sdružení, jejich orgány a složky s právní subjektivitou a právní nástupci Národní fronty" nahrazeny touto formulací: "Organizace uvedené v § 1 odst. 1...", dále následuje text jsou povinny sestavit výkaz svého majetku ke dni 30. 4. 1990..." Děkuji.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím pána poslanca Jičínského, aby uviedol svoje stanovisko.

První místopředseda FS Z Jičínský: Vážené poslankyne, vážení poslanci, i když mohu chápat argumentaci poslance Mandlera, po právní stránce ji uznat nelze, protože máme v tomto ohledu na vybranou jenom dvě možnosti: buď zákonné opatření schválíme, nebo ho neschválíme. Zákonné opatření nemůžeme nyní měnit, takový je ústavní stav. Můžeme je neschválit, ale se všemi důsledky, které jsou s tím spojeny, ale teď je dost dobře měnit nemůžeme, s tím se nedá nic dělat. Máme tudíž jenom uvedenou volbu: buď je schválíme nebo neschválíme.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Po tomto vysvetlení budeme musieť pristúpiť k hlasovaniu. Hlási sa ešte poslanec Vrchovský.

Poslanec SL L. Vrchovský: Pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dovoluji si upozornit na jednu souvislost.

Toto opatření se má týkat majetku společenských organizací, které byly dotovány ze státního rozpočtu. Odborová organizace, a to jak bývalá, pod Ústřední radou odborů, tak dnešní Československá konfederace odborových svazů a ostatní odborové organizace, nebyly dotovány ze státního rozpočtu.

Žádám, aby z této povinnosti a z tohoto opatření byly odborové organizace vyňaty.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Ešte sa prihlásil poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, především k poznámce č. 1.

Pokud někomu nebyly poskytovány dotace, pak se na něj ustanovení odst. 1 § 1 nevztahuje.

K předchozí poznámce o sestavení výkazu majetku bych chtěl říci, že to nebylo do 30. července, ale do 30. června, a pokud tam nebyly dotace, nezamezuje se přiměřená dispozice a nikoho to neomezuje. Je povinností pouze oznámit převody a další nakládání, které byly od 1. listopadu do účinnosti zákonného opatření.

Tím se domnívám, že poznámky, které byly uvedeny předtím, jsou vysvětleny a současně odstraněny. Jedná se tudíž o výkaz majetku ke 30. 4. s předložením do 30. června 1990. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Ešte sa prihlásil poslanec Kučera.

Poslanec SL P. Kučera: Pane předsedo, pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, velice krátce bych se vyjádřil k filozofii, proč se objevila snaha zmapovat majetek i společenských organizací, politických stran a hnutí k 30. červnu.

Protože zde vznikla celá řada nástupnických organizací, měli bychom mít všichni zájem na tom, abychom si ozřejmili, jakým majetkem disponují, abychom se pokusili všichni společně získat nějaký reálnější přehled o majetkových poměrech po rozdrobení monopolních organizací. To byl jeden moment, který k tomu vedl.

Druhá úvaha byla, že by vlastně měly vykázat majetek všechny nové politické strany, politická hnutí, protože si myslíme, že by to byla praxe, která by se i v budoucnu měla dodržovat a respektovat. Jako Občanské fórum budeme navrhovat, v zákoně o politických stranách by to mělo být obsaženo, aby politické strany dvakrát ročně daly tento výčet, aby veřejnost měla možnost nahlédnout do hospodaření politických stran a politických hnutí. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS K Viktorín: Ďakujem poslancovi Kučerovi za vysvetlenie. Ešte sa hlási o slovo poslanec Doležal.

Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, mám dvě poznámky.

Úroveň politického života u nás odráží to, že u nás neexistují politické struktury v pravém slova smyslu. Je to dáno tím, že strany, které u nás momentálně nově vykrystalizovaly, jsou ve velké nevýhodě proti stranám, které jsme zdědili z minulého režimu. Zákonné opatření, které přijalo předsednictvo, jsem chápal tak, že tato nerovnoprávnost by měla být odstraněna. Místo toho se, bohužel, stalo to, že nové politické strany byly dány pod kuratelu, což bych do budoucna považoval za nešťastné a nevhodné.

Kromě toho nerozumím poznámce poslance Kučery o demonopolizaci, protože v politickém životě, pokud vím, a ve vývoji politických stran, nedošlo k žádnému štěpení, ani k žádné demonopolizaci.

Tolik k tomu, co bylo řečeno. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Ešte sa hlási poslanec Šlápota.

Poslanec SL J. Šlápota: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážení poslanci, tentokrát poprvé asi uvedu svou stranickou příslušnost, jsem členem ČSL, protože vystupuji za jednu z těch stran, za které zaznělo, že byly dotovány. Tím se nám neustále dává jakýsi přídomek, jako kdybychom byli přiživovány a živili se na minulé struktuře z peněz obyvatel tohoto státu.

Dovolil bych si ale říci, že strana i se svými příslušníky tady existovala 70 let a v období od roku 1918 začala shromažďovat svůj majetek, a to nejen svým podnikáním, ale i sbíráním peněz od svých členů.

V této souvislosti bych si dovolil vás upozornit, že toto veřejnosti ani vám nebylo známo, stejně jako o církevním majetku, do roku 1948 byly shromážděny značné prostředky.

Abych se neblamoval, vím jenom, že to bylo několik tiskáren, ne jedna, dvě nebo tři, které byly zabaveny, že to byl různý majetek v celém tomto státu, který byl shromážděn a vybudován do roku 1948, ale rozhodně nebyl budován v období II. světové války, kdy náš monsignore Šrámek byl v Londýně předsedou.

Chtěl bych tedy upravit váš pohled na některé tyto politické strany a na majetky, které získaly. Myslím si, stejně jako církevní majetek, kdyby byl v nájmu majetkem ČSL od období roku 1948 do tohoto roku, tak by se penězům NF neříkalo státní dotace, ale bylo by to nájemné, což by byla podstatně vyšší částka, než byla ČSL v minulosti ročně vyplácena.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Môžeme pristúpiť k hlasovaniu. Poslancov Snemovne ľudu je prítomných 110, 59 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike a 51 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike. Obidve snemovne sú uznášaniaschopné.

Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu. Kto z nich súhlasí s návrhom uznesenia uvedeným v parlamentnej tlači, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) To je evidentná väčšina. Je niekto proti? (Pět.) Päť. Zdržal sa niekto hlasovania? (Pět.) Päť.

Poslanci Snemovne ľudu uznesenie schválili.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov.

Kto súhlasí s návrhom uznesenia uvedeným v parlamentnej tlači č. 6, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) To je evidentná väčšina. Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto. Zdržal sa niekto hlasovania? (Sedm.) Sedem. Tiež poslanci Snemovne národov uznesenie schválili.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie ČSFR schvaľuje podľa článku 58, odsek 4 ústavného zákona číslo 143/1968 Zb., o čs. federácii, zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia zo dňa 18. mája 1990 číslo 177/1990 Zb., o niektorých opatreniach týkajúcich sa majetku politických strán, politických hnutí a spoločenských organizácií.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 9, SL č. 33, SN č. 32)

Vzhľadom na to, že vláda začína rokovanie a máme tu jedného pána ministra, ktorý bude pri prerokúvaní, ďalej prerokujeme

13

Vládny návrh, ktorým sa podľa čl. 19, odsek 5, písmeno h) a odsek 6, písmeno h) Ústavy Medzinárodnej organizácie práce predkladajú Federálnemu zhromaždeniu ČSFR texty dohovorov a odporúčaní prijatých na 74. a 75. zasadaní Medzinárodnej organizácie práce v Ženeve v rokoch 1987 a 1988, so stanoviskami vlády (tlač 21)

Vládny návrh odôvodní minister práce a sociálnych vecí pán Petr Miller. Prosím, aby sa ujal slova.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, Mezinárodní organizace práce je jednou z nejstarších Mezinárodních organizací. Byla založena po 1. světové válce, v roce 1919. Vzhledem k existenci Mezinárodní organizace práce bylo na její půdě přijato více než 170 mezinárodních úmluv k různým problémům ze sociálně pracovní oblasti. Česká a Slovenská Federativní Republika ratifikovala celkem 65 těchto úmluv.

Dovolte mi, abych vás v této souvislosti informoval krátce o tom, že koncem června skončilo 77. zasedání Mezinárodní konference práce, konference, která je nejvyšším orgánem Mezinárodní organizace práce, Světovým parlamentem práce, na kterém se každoročně schází významní představitelé vlád, zaměstnavatelů a zaměstnanců.

Pro ČSFR bylo toto zasedání historické, protože po dlouhém - více než dvacetiletém období - mohla naše delegace Mezinárodní konferenci sdělit, že učinila všechny zákonodárné kroky, kterými byly odstraněny dlouholeté rozpory československého právního řádu a praxe se základními úmluvami Mezinárodní organizace práce v oblasti lidských práv, to je úmluvy č. 111 o diskriminaci v zaměstnání a povolání, č. 87 o svobodě odborového sdružování a č. 29 o nucené práci.

V praxi porušování těchto úmluv představovaly masové diskriminace v zaměstnání a povolání z politických důvodů po srpnu 1968, v souvislosti s Chartou 77 a v menší míře až do listopadu loňského roku. Dále 40 let mocensky vnucený odborový monopol jedné odborové organizace a v případě úmluvy o nucené práci to bylo dlouhou dobu ze strany Mezinárodní organizace práce kritizované ustanovení § 203 tr. zákona o příživnictví. Mohu vás ujistit, že oznámení těchto změn v Čs. zákonodárství a praxe vyvolala na straně kontrolních orgánů, ale i celé Mezinárodní organizace práce a představitelů vyspělých demokratických států velké uspokojení a podporu pro další naši práci.

K informaci vám dnes byly předloženy texty dokumentů, které přijala Mezinárodní organizace práce v letech 1987-88 a stanovisko federální vlády k těmto dokumentům, které bylo schváleno na zasedání vlády dne 24. srpna a 16. listopadu loňského roku.

Hned v úvodu chci poznamenat, že jde o úmluvy a doporučení o jejichž ratifikaci, resp. neratifikaci rozhodla ještě minulá předrevoluční vláda a učinila tak, aniž by k tomu měla zmocnění FS. Podle rozhodnutí prezidenta republiky č. 31 z roku 1969 Sb., odst. 1 písm. b) byla na vládu přenesena pravomoc schvalovat a rozhodovat o přístupu k mezinárodním mnohostranným smlouvám, které k tomu nevyžadují souhlas FS. Ten, podle článku 36 odst. š) ústavního zákona č. 143 z roku 1969 Sb., vyžadují mezinárodní politické smlouvy, mezinárodní hospodářské smlouvy obecné povahy a mezinárodní smlouvy, k jejichž provádění je třeba zákona Federálního shromáždění. A to je právě případ úmluv přijatých na 74. a 75. zasedání Mezinárodní organizace práce. Téměř všechny úmluvy obsahují ustanovení, že jsou v československém právním řádu promítnuty v zákonech FS nebo národních rad. Proto s jejich ratifikací mělo vyslovit souhlas FS, a to ještě předtím, než byly ratifikace oznámeny Mezinárodnímu úřadu práce a jím zaregistrovány. Toto se v případě vám předložených úmluv stalo v lednu tohoto roku dopisem velvyslance pana Vajnara. Oznámení o registraci ratifikací jsme obdrželi dopisem generálního ředitele Mezinárodního úřadu práce dne 19.1.1990. Berte proto ratifikaci úmluv č. 163, 164 a 167 jako fakt, na jehož obhajobu lze uvést, že uvedené úmluvy jsou v souladu s československým zákonodárstvím a v budoucnu by neměl být problém s jejich prováděním. V této souvislosti přijměte, prosím, ujištění, že dojde-li k růstu ratifikací dalších úmluv Mezinárodní organizace práce a bude-li k tomu podle povahy věci nutný souhlas FS, úmluvy budou ratifikovány až po projednání ve FS.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP