Čtvrtek 19. července 1990

Proč tento příklad uvádím? Protože se domnívám, že tady nemluvíme jenom o lidech, ale mluvíme také o stavbách, které esteticky oživují a dotvářejí krajinu. A samozřejmě mluvíme i o dobrovolných komunitách, které tyto stavby oživují. Zmizely časy Diderotovy Jeptišky a nehrozí nebezpečí, že by tyto komunity nebyly skutečně dobrovolné. Proto se přimlouvám za přijetí tohoto zákona a závěrem bych chtěl konstatovat, že si musíme vážit hodnot, které prošly zkouškou času a které se po 40 letech vracejí. Kdyby jakási nepočetná neostalinská sekta po čtyřiceti letech přišla k budoucímu parlamentu s návrhem, že obnoví vznosnou krásu paneláků Jižního Města, mizernou akustiku Paláce kultury, nebo že například bude udržovat tuto budovu, připomínající nové říšské kancléřství a představující dialektickou syntézu ošklivosti a nefunkčnosti, pak se domnívám, že této sektě by parlament nevyhověl. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Slovo má poslanec Uhl, pripraví sa doktor Kvasnička.

Poslanec SN P. Uhl: Pane předsedo, paní a pánové, jsem poslancem za pražský volební obvod a jako na svého poslance se na mne obrátil pan doktor Pravoslav Kneidl, ředitel Památníku národního písemnictví. Poslal mi v příloze svého dopisu dopis, který adresoval místopředsedovi Federálního shromáždění Zdeňku Jičínskému, v němž popisuje současnou situaci Strahovského kláštera v souvislosti s přijetím zákona, o němž vedeme teď rozpravu. V dopise se uvádí, že ve sbírkách Památníku národního písemnictví je 6 miliónů archivních jednotek literární povahy, knihovna o zhruba miliónu svazků, včetně historické Strahovské knihovny a v uměleckých sbírkách je uloženo zhruba 400 tisíc uměleckých předmětů a památek po spisovatelích. Současná doba ukazuje, píše pan Kneidl, že majetkové otázky by neměly být hlavním kritériem vztahu k národním kulturním památkám, jejichž využití by mělo být řízeno především společenským významem. V další části dopisu se popisují potíže s údržbou, která dosáhne v příštím roce finanční objem 1 milión Kčs. Vyslovují se pochybnosti, zda církevní řád, kterému tento objekt bude vrácen, bude schopen tuto údržbu provádět a podobně.

Domnívám se, že národní památky takové kulturní hodnoty, jako je Strahovský klášter - a snad v této zemi by se památky tohoto druhu daly spočítat na prstech jedné, možná dvou rukou - by neměly být ve vlastnictví řádů, kongregací nebo jakýchkoli jiných nestátních společností a že by měly být v majetku státu. A to bez ohledu na to, co pan Kneidl píše. Navrhuji proto, aby ze seznamu, který nám byl předložen, byl vypuštěn - je to na stránce 8 a 9 tisku 11 - majetek, který má být vrácen řádu premonstrátskému, opatství Strahov, pokud je jeho vlastníkem čs. stát, Památník národního písemnictví na Strahově.

Jde o tři případy asi za šesti nebo sedmi případů. Ostatní objekty vlastní Sady, lesy, zahradnictví, OPBH, Ústav národního zdraví apod.

Prosím, aby se o tomto mém návrhu hlasovalo ještě dříve, než se bude hlasovat o zákonu samotném. Přivádí mě to k situaci, kdy jeden z poslanců navrhoval, aby se omezilo v § 4 předkládané novely znění tak, že by nebyla kulturní či osvětová činnost důvodem pro předchozí udělení souhlasu orgánu stanoveného zákony národních rad. Já se domnívám, že v situaci, v jaké je košické kulturní středisko, snad většina kulturních zařízení není, že v celé řadě kulturních zařízení existují instituce, které jsou společnosti prospěšné a pokud je košické kulturní středisko neprospěšné, je třeba ho změnit, popř. nějakým způsobem zrušit. Nemůžeme na základě jednoho příkladu soudit všechny ostatní. Vždyť se to týká významných klášterů, jako je Vyšší Brod, objektů v Teplé apod., kde je velmi mnoho cenných památek.

Já se domnívám, že tento zákon, jak je nám předložen, je nepřipraven.

Já mám dceru ve škole v Ostrovní ul. v Praze, která je také na seznamu objektů, které mají být předány církvi a řádům. Než bylo potvrzeno nové vlastnické právo řádu Uršulinek, byla situace natolik dramatická, že nemám žádnou důvěru v orgány státní správy, v orgány národních rad, konkrétně k národnímu výboru na Praze 1, kde klerikální obsazení tohoto aparátu způsobilo naprosto skandální společenský konflikt v této škole. Naprostá většina rodičů (přes 800 proti něco více než 100, poměr byl asi 8:1) si přála zachování státní školy. Sestry Uršulinky se chovaly poměrně skromně, rozpačitě a všichni jsme uznávali (i já to uznávám), že mají na tuto budovu, nejen morální, ale i právní nárok a že ji mají dostat zpátky. Avšak způsob, jakým jednaly orgány státní správy, konkrétně paní Mestková ze strany lidové a další pracovníci i výše postavených orgánů, byl naprosto nepřijatelný. Byli to oni, kdo tlačili řádové sestry k nárokům, kdo je povzbuzovali, (což je jistě v pořádku) zároveň však demagogicky uváděli údaje, které byly jasně nepravdivé, čímž velmi ztížili situaci a uměle vytvářeli společenský konflikt. K tomuto konfliktu tam vůbec nemuselo dojít.

Já se obávám, že tak tomu bude i na dalších místech. Ještě o některých dalších skutečnostech jsem byl informován. Myslím, že tento zákon není připraven tak, abych já jako poslanec Federálního shromáždění mohl odpovědně posoudit, že vracením jednotlivých objektů bude sice (a to je správné a za to se stavím i já) napravena křivda minulosti, ale že nevznikne křivda nová, že nevznikne společenská škoda. Já pro tento zákon, bohužel, hlasovat nemohu. Navrhuji, abychom vyzvali vládu, aby připravila zákon nový, kde by se pokusila určit nebo formulovat určitou společnou správu státu a řádů v oblasti majetku, v oblasti fungování objektu a postupného přechodu tam, kde společenské podmínky jsou vhodné k plnému přechodu majetku do správy řádů a církví.

Přitom jsem zcela jednoznačně pro to, aby některé objekty, nutné k fungování řádů, se jim již nyní poskytly. Avšak takto připravený zákon není, podle mého názoru, možné schválit.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má poslanec Kvasnička, po ňom vystúpi poslanec Šimko.

Poslanec SN L. Kvasnička: Vážený pán predseda, vážené poslankyne, vážení poslanci, ja by som mal pár slov k samému zneniu názvu tohto zákona. Niektorí rečníci predo mnou upozornili na to, že je treba vrátiť niektoré objekty aj iným cirkvám. Ja som katolík, som poslancom za Kresťansko-demokratické hnutie, ale prihováram sa tiež za to, aby skutočná krivda bola odstránená aj pokiaľ ide o iné cirkvi. Nielen to, ale prihováram sa za to, aby sa myslelo aj na niektoré synagógy, ktoré boli zdevastované, ktoré sa doteraz používajú ako sklady. Je to skutočne pod úroveň a je urážajúce, že tieto objekty sú dodnes v takom dezolátnom stave.

Pokiaľ ide o sám názov tohoto zákona, uvádza sa v ňom, že ide o zákon o úprave niektorých majetkových vzťahov rehoľných rádov, kongregácií a arcibiskupstva olomouckého. Už tento názov sám osebe evokuje predstavu, ako by išlo len o navrátenie majetkov katolíckej cirkvi. Preto by som bol za to, aby tento názov znel takto: "Vládny návrh zákona o úprave niektorých majetkových vzťahov rehoľných rádov, kongregácií, cirkevných a iných náboženských spoločností a arcibiskupstva olomouckého." (Šum v sále.)

V poslaneckom klube sme diskutovali o niektorých ďalších doplnkoch, ktoré neboli ústavno-právnym výborom akceptované. Ja si predsa len nemôžem odpustiť, aby som jeden návrh nepredniesol. Myslím, že by bolo treba sa nad ním zamyslieť. V § 3 za časťou, v ktorej sa hovorí "orgány geodézie" atď., by som odporúčal vsunúť: "Ak jednotlivé rády, kongregácie, cirkevné a iné náboženské spoločnosti požiadajú o vrátenie ďalších nehnuteľností, ktoré nie sú uvedené v prílohách I a II, budú sa na ne vzťahovať ustanovenia tohto zákona."

Potom by nasledoval návrh ústavno-právnych výborov, že o sporoch budú rozhodovať súdy.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem, faktickú poznámku z predsedníctva Federálneho zhromaždenia má pán Šimko.

Poslanec SL I. Šimko: Vážený pán predseda, vážené Federálne zhromaždenie, mám len drobnú poznámku k návrhu, ktorý predložil pán Uhl. Pripadá mi to, ako by nastala situácia, že by som vlastnil dáke auto, niekto by mi toto auto odcudzil a potom, keby malo dôjsť k náprave tohto stavu, by sa vyhlásilo, že toto auto je príliš cenné a príliš kvalitné a že by som ho mohol pokaziť, a z toho dôvodu by sa mi toto auto nemalo vrátiť do môjho vlastníctva. Takú logiku považujem za absurdnú. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. S technickou poznámkou sa hlási poslanec Magyar.

Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predseda, dámy a páni, nepostrehol som meno predchádzajúceho rečníka, ale bol by som rád, keby mi mohol odpovedať na moju otázku, odkiaľ pochádza inventár "Pamätníka národného písomníctva na Strahove."

Bohužiaľ, ale tam som ešte nebol. Bol som však v Teplej, kde som videl prekrásnu knižnicu, ktorá je majetkom premonštrátskeho rádu, rehole, poznám Jasov, a na základe toho predpokladám, že podstatná časť národného pamätníka je tiež majetkom premonštrátskej rehole. Rehoľa po stáročia písomnosti zhromažďovala, udržovala na vysokej odbornej úrovni a bude garancia, že aj naďalej to bude udržovať.

Keď už mám slovo, predchádzajúcemu rečníkovi by som rád povedal, že v úvode máme napísané, že "niektoré", to je jedna vec. Z toho už vyplýva, že môžu byť ďalšie, snáď to nemusíme meniť. Cirkev je všeobecný pojem, zahŕňa nielen rímskokatolícku, ale každú cirkev. Pokiaľ ide o tieto objekty, boli na dnešné rokovanie pripravené; ak sme to teraz začali rozširovať, obávam sa, že by sme nemohli dospieť k rozhodnutiu. Ďakujem pekne. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má poslanec Lux.

Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, musím reagovat, protože jestliže pan poslanec Uhl použil slovo demagogie, tak demagogické bylo právě jeho vystoupení. Byl bych rád, abychom si uvědomili, že tyto kláštery vystavěla církev a řády, vystavěly je a pečovaly o ně, takže obavy, že by o ně nedokázaly pečovat nadále, jsou zcela liché. Jestli je někdo zruinoval, tak to byl komunistický režim.

Obavy, že by nedokázaly pečovat o památky, které samy vlastně vytvořily a shromáždily, jsou taktéž liché. Navíc bych chtěl ještě dodat, že představitelé těchto řádů a církve neřekli, že by chtěl tyto památky někdo zničit nebo znehodnotit. Jistě k dohodě dojde a myslím, že není důvod se obávat, že by tomu tak nemělo být. Byl bych rád, kdybychom uvažovali s rozumem v hrsti. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má poslanec Burian.

Poslanec SN P. Burian: Pane předsedo, dámy a pánové, už to za mne řekli předřečníci s technickými poznámkami na adresu poslance Uhla, takže jen jednu větu, že nesouhlasím s jeho názorem a jsem přesvědčen, že řeholní řády a kongregace se dokáží dobře postarat o svěřený majetek. Jsem přesvědčen, že daleko lépe než stát, jak jsme dosud byli svědky.

Chtěl bych říci ještě jednu věc. Připadá mi, že jsme zde jako jakýsi soudní dvůr a církev jakoby přicházela jako nahý, oloupený, utýraný člověk s prosbou, abychom mu alespoň dali to spodní prádlo. My zde licitujeme zda mu ho dáme, a ještě obnošené. Myslím, že bychom měli dát nejen to nejnutnější prádlo tomu oloupenému, ale dát mu i ten uloupený dům, měli bychom alespoň - když už církev žádá tak málo, měli bychom dát - nebo stát všechno do pořádku, aby utýraný, nahý a oloupený člověk měl kde se vyspat a začít. Děkuji. (Potlesk.)

Predseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má poslanec Houška.

Poslanec SN F. Houška: Vážený pane předsedo, vážení přítomní, nesouhlasím s tím, aby řád premonstrátský, opatství Strahov bylo vyloučeno z úpravy tohoto zákona. Názor pana Uhla vychází z neznalosti, nebo z nekompetentnosti tohoto řádu. Já jsem jako advokát spravoval - protože tam neměli právní oddělení - Památník národního písemnictví po dobu 4 let. Mohu vám říci, že se tam děly takové věci, které měly často dohru u soudu - rozkrádání základního mobiliáře. To u tohoto předchozího řádu se stát nemohlo. Ale je jedna neznalost, že mobiliář a strahovská knihovna je jedna skutečnost a písemné památky a dědictví po spisovatelích je druhá skutečnost. Památník národního písemnictví totiž spravuje další objekty: jednak zámek Hvězdu a jednak Nové zámky u Jičína, kde právě jsou depozitáře o spisovatelích. Takže je skutečně nutné tyto dvě věci rozdělovat. Tyto dva zámky tyto řády samozřejmě nežádají. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Ak by sa prihlásili ešte ďalší s technickou poznámkou, prosím, aby to bola technická poznámka, pretože niektoré stanoviská môžu uplatniť ako prihlášku k príslušnej tlači.

Ešte jedno malé upozornenie. Využívam príležitosť ako predsedajúci a chcel by som poprosiť ďalších prihlásených do diskusie, pokiaľ majú konkrétne stanovisko k pozmeňovacím návrhom týchto zákonov, ktoré sú tu predložené, aby to sformulovali a odovzdali spravodajcom alebo predkladateľovi. Využil by sa tak čas pre ďalšie spracovanie. Inak tento bod dnes neskončíme. Keď to budú mať vopred, budú to môcť spracovávať súbežne, inak by sme to nezvládli. Ďakujem za porozumenie. Slovo má poslanec Mornár.

Poslanec SL P. Mornár: Vážený pán predseda, vážení prítomní, kolegyne a kolegovia poslanci, dámy a páni, pôvodne som mal pripravený trošičku dlhší príspevok, ale, vzhľadom na pripomienku pána predsedu, skrátim to.

Dal som si tú prácu, a prešiel som niektoré ženské rády na Slovensku. K tomu jedna maličká poznámka. Tieto ženské rády na Slovensku - koľko ich je, koľko majú príslušníčok, o tom nebudeme hovoriť, je to dostatočne veľký počet - dostali z počtu budov, o ktorých je tu rokované, len 4, a z toho 3 budovy sú v Bratislave. Myslím si, že to už nevyžaduje žiadny komentár. Nechcem hovoriť ani o tom, že tie sestry bývajú v podmienkach, kde na múroch je 10-centimetrová vrstva pliesne, že sú to často budovy rozpadajúce sa. Aj tie, ktoré im boli zobraté, neviem, z akého dôvodu, a používal ich štát, sú v takom stave - mám tu pripravenú fotodokumentáciu, keby mal niekto záujem, o akú budovu ide, ktorá ešte nedávno bola funkčná, v akom stave je. Je to skutočne na zaplakanie.

Ďalej by som sa chcel prihovoriť za to, že tam, kde nedopatrením došlo k technickej chybe v dokumentácii a tieto budovy neboli vrátené a nepatria medzi tie výnimky, ktoré sú uvedené v preambule tohto zákona, aby bolo umožnené túto technickú chybu v čo najkratšom čase napraviť. Keďže tento zákon nevylučuje pokračovanie navracania budov, ktoré nie sú v tých výnimkách, bolo by dobré to uskutočniť. Mám tu konkrétny príklad. Taktiež je to dokumentácia, v ktorej ide skutočne len o drobnú chybičku popisných čísiel a čísiel parciel, ktoré boli už po určitej dobe prečíslované.

Taktiež ešte nebolo hovorené o pozemkoch. Nemyslím o navrátení pozemkov, myslím konkrétne pri tejto budove, ktorej dokumentáciu mám. Budova je na spadnutie, má prakticky iba strechu, ktorá je schopná prevádzky.

Vedľa nej je celkom vhodný pozemok na výstavbu. Možno si niekto bude myslieť, prečo by sa mali stavať ďalšie budovy, keď sa niektoré z nich vracajú? Keby ste videli tie pomery, v ktorých rehoľné sestry žijú... Často sú sústredené v bývalých súkromných domoch. O ich množstve nechcem ani hovoriť. Pripomína mravenisko.

Vrátil by som sa k tejto otázke ešte z pohľadu lekára. Je známe, že výskyt tuberkulózy stúpa s indexom, ktorý je daný pomerom k počtu miestností a k počtu obyvateľov v týchto miestnostiach. Poznám tiež množstvo výskytu tuberkulózy v týchto rádoch. Myslím si, že i z tohto zdravotného hľadiska je potrebné sa k otázke postaviť urýchlene a kompetentne.

Pokiaľ ide o druhú stránku tohto problému, pokiaľ ide o samé rehoľné sestry a rehoľníkov, pri kontakte s nimi som sa nikdy nestretol ani len s náznakom nenávisti, zlosti či nejakého násilného prístupu k týmto veciam. Myslím si, že i toto je dôvod k tomu, aby sme sa zachovali ako džentlmeni, ako parlament, ktorý je na úrovni a aby sme urýchlene túto záležitosť vyriešili a do budúcnosti zabezpečili také podmienky, aby sme o týchto veciach nemuseli znova rokovať. Ďakujem vám za pozornosť. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má pán Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, dámy a pánové, vážení hosté, chtěl bych v této debatě připomenout pouze dvě věci. Máme jednat o majetkové restituci institucí, které si z těchto majetků vybrali to, co ke své činnosti potřebují. Jsme zde od toho, abychom zvážili, zda především tuto prioritu, tedy toto vracení nyní, máme odhlasovat, souhlasit s ním, či nikoli.

Otázka stojí asi tak. Když někdo byl holí vyhnán, zda se mu má umožnit, aby se tam zase co nejrychleji vrátil, či nikoliv. Nemyslím si, že humanismus a pojetí lidskosti lze abstrahovat na jednu filosofii, řekněme filosofii křesťanskou a z této dokonce na jednu církev... Ale zájem zde byl, zájem zde byl uplatněn a role v těchto oblastech vzdělanosti, v oblastech humanismu je nesporná.

Zbývá nám tedy uvážit, abychom tak řekli - zda byly tyto majetky skutečně řádů, kongregací a arcibiskupství olomouckého či nikoliv. To je to, co máme řešit. Pokud věříme podkladům, které jsou zde předloženy, tak z otázek, které jsem předložil na začátku, že není třeba tuto věc dále odůvodňovat. Domnívám se, že patos z jedné i druhé strany nám v řešení této věci nepomůže. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Zatiaľ je asi 10 prihlášok do diskusie. Pokiaľ máte nejaké konkrétne pripomienky, neznamená to, že chcem obmedzovať diskusné vystúpenia, ale pomohlo by to v práci predkladateľom i spravodajcom pri spracovaní návrhu, aby sme záležitosť úspešne zvládli, aby konkrétne návrhy na zmeny mohli byť zapracované.

Zároveň by som požiadal poslancov, aby nezrušili svoje ubytovanie z piatku na ďalší deň, pretože podľa doterajšieho rokovania nie je vylúčené, že bude nutné si ubytovanie podržať. Ďakujem za pochopenie. Teraz bude vyhlásená hodinová prestávka na obed a ďalej ešte jedno upozornenie. Prosím.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP