Čtvrtek 19. července 1990

Poslankyně SN M. Kaplanová: Vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění, chtěla bych, abychom si všichni uvědomili obrovský dluh, který máme vůči všem řeholníkům a kongregacím. Nebudu připomínat hrůzy oné dubnové noci v roce 1950, ale chci připomenout, že nevím, která společenská skupina v našem národě od r. 1950 byla vystavena trvalé diskriminaci, výslechům, pronásledování, věznění, mučení. Nedivme se, že jejich protest nemohl být okázalý, když museli ukrývat mladé adepty a byli neustále pod kontrolou policie, ale přitom prokázali úžasnou statečnost v neokázalé věrnosti ideálům, kterým zaslíbili svůj život. Myslím, že nikdo z nás nepochybuje o tom, že řádům nejde ani o bohatství, o majetky, ale pouze o to, aby měly navrácen svůj domov, aby mohly žít a plnit svá poslání. Jejich poslání je služba životu, je to služba tomuto národu.

Všichni víme, že stojíme před situací, kdy je devastováno všechno člověkem počínaje a přírodou konče, že máme mladé lidi, kteří díky totalismu ztratili naději, smysl života, uchýlili se k alkoholu, k drogám a my pro tyto lidi nemáme žádné domovy a žádnou speciální psychologii. Ale i tím, kde tyto domovy máme pro staré lidi, pro postižené děti, tam chybí to nejpodstatnější, a to je láska. A tito lidé dovedli tuto lásku vždy rozdávat a vždycky dát to, co člověk, jeho duše a život nejvíce potřebuje. Chtěla bych zdůraznit, že jim patřili nejen budovy, ale statky, lesy, polnosti - o to všechno nežádají, i když to potřebovali ke své obživě. To malé procento budov, které snad, doufejme, dostanou zpátky, bylo úžasným způsobem devastováno, ale oni nežádají náhrady na jejich opravy. Domnívám se ale, že by bylo spravedlivé, aby i tam, kde stát něco investoval, nežádal vyúčtování a nechtěl, aby řády dodatečně platily to, co do údržby bylo vloženo.

Chtěla bych ukázat, že světla řádů nám září až dodnes, vyrůstaly v nich osobnosti, které vedly duchovně náš národ. Připomeňme sv. Anežku, která po sedmi stech letech jako královská dcera se dovedla zříci všeho bohatství a přepychu a věnovat se chudým, vystavět nemocnice a žít pro ideál, který my dnes potřebujeme k našemu životu a ukázat všem mladým lidem ve své živosti a pravdivosti.

Jsou ovšem řády, které nejsou vedeny ke služebnosti, jsou to řády kontemplativní a právě v těchto klášterech byla střediska našeho kulturního, filosofického a vědeckého rozvoje, byla to světla, která nám ukazovala cestu vpřed a dovolte, abych i zde připomněla jednu z význačných osobností poslední doby, sv. Editu Steinovou, karmelitku, která byla velkou filosofkou, žákyní Husserleho a v oboru fenomenologie udělala takový pokrok, ale bohužel se všechna její díla nezachovala. Říkám to proto, že náš pan prof. Patočka, zakladatel Charty 77, byl také filosofem, který sledoval tuto školu a díky jemu jsme mohli založit skutečný pravdivý odpor vůči celému lživému systému. Velice prosím, abychom si uvědomili, že celý náš národ stojí před obnovou, že nás může všechny sjednotit, když budeme společně hledat pravdu, když budeme ve všech bodech a za všech okolností naplňovat spravedlnost, protože musíme splnit poslání, které náš národ má. Náš vstup do Evropy musí znamenat odbourání každého sobectví. Máme dnes "Vládu národní oběti". Dovolte, abych se krátce zmínila o tomto termínu, protože mě velice bolelo, že jsem poznala, že v novinách jsem četla, že se kladou otázky, kdo má být obětován, jestli vláda nebo lid. Budu končit. Možná, že si o tom povíme jindy. Ale myslím, že oběť je nutno požadovat od nás všech. Nejen od vlády, ale od každého člověka. Jde o vystoupení z egoismu osobního, rodinného, menšinového i národnostního, abychom byli tím, čím máme být, světlem národů.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má poslanec Magyar, po ňom bude hovoriť poslanec Ransdorf.

Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predseda, dámy a páni, vzdávam sa svojho práva hovoriť v materskej reči (maďarčina). K tlači č. 34, ktorá bola prerokovaná v ústavno-právnom výbore, ktorého som členom, mám tri pozmeňovacie návrhy. Preambula vznikla preto, že pán generálny prokurátor Böhm nás upozornil, že podľa pôvodnej textácie tlače 11 by sme vlastne ex post uzákonili nezákonné opatrenia. Aby sme toto zdôraznili, odporúčam do preambule za slovo "zejména" vsunúť slovíčko "protiprávně", takže znenie by bolo "zejména protiprávně odnětím". Som totiž toho názoru, že kolektívna forma vlastníctva i podľa komunistického právneho poriadku bola uznaná. Čiže i z tohto hľadiska to bolo protiprávne.

Čo sa týka § 2 odporúčam tento § vynechať, pretože paragraf jednostranne je namierený proti pravému vlastníkovi, cirkvi. Dlho sme sa o tom v ústavno-právnom výbore dohadovali, že by tam malo byť "vzájemně", nakoniec ma predseda Mikule dočasne ukľudnil tým, že štát nemôže mať právo voči cirkvi predo dňom, ktorým sme cirkvi vrátili majetok. Ale myslím, že cirkev sa aj tak zriekla dobrovoľne. Som za to, aby sme tento bod vôbec vyškrtli a v § 4, na rozdiel od poslanca Tichého, žiadam nie rozširovať, ale zúžiť podmienky, a síce, ponechať len "zdravotníckych, sociálnych alebo pre školstvo". Kultúrnu a osvetovú činnosť by som žiadal vyškrtnúť a to z toho dôvodu, že v zozname je, okrem iného, kláštor premonštrátov v Košiciach, v ktorom doteraz sídli Krajské osvetové stredisko. Nechcem štvať proti kolegom z KSČ, ale toto stredisko si dalo na budovu nápis "Vpred za leninským víťazstvom ideí na celom svete." Myslím, že takejto inštitúcii nemôžeme dať prednosť pred oprávneným majiteľom. Navrhujem teda ponechať položky zdravotnícke, sociálne, školské, ale ostatné prosím vyškrtnúť. Ďakujem za pozornosť.

Poslanec SN M. Ransdorf: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, úvodem svého vystoupení bych chtěl velmi důrazně vyjádřit pochopení pro lidské tužby řeholníků a vyjádřit svou podporu pro to, aby jim byly dány prostředky a podmínky pro obnovení jejich činnosti. Stejně tak bych chtěl důrazně odsoudit nezákonnosti, které se vůči nim udály.

Nicméně bych chtěl ve svém vystoupeni zároveň i zdůvodnit, proč nebudu hlasovat pro tuto legislativní předlohu:

1. Expertíza, kterou držím v ruce a která byla zpracována v roce 1969, výslovně konstatuje, že není nutná zvláštní zákonná úprava vzhledem k tomu, že se jednalo o protiprávní akty a tudíž je možná a schůdná cesta řešení v jednotlivých případech ad hoc.

2. Nejedná se o komplexní opatření. Oněch 14 tisíc řeholníků bylo v roce 1949 v 917 objektech, klášterech a řeholních domech, a z uvedené předlohy není jasné, zda se jedná o řešení konečné, nebo zda budou následovat další etapy.

3. V uvedené předloze není zmíněn přímý a nepřímý vliv tohoto opatření na rozpočet.

4. V uvedené předloze je zmíněna pouze katolická církev. Otázky jiných církví nejsou řešeny. Připomínám, že stejně byly postiženy i církve protestantské, namátkou uvádím, že Adventisté sedmého dne byli také ochuzeni o značný majetek, a z toho jeden milion korun byl převeden na Katolickou charitu. Stejně tak existuje i problém uniatů na východním Slovensku. Proto bych se přimlouval, jestliže se dělá taková úprava, aby byla komplexní.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má poslanec Hanák.

Poslanec SL S. Hanák: Vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění, hovoříme o tématu, které má každý před sebou. I já, ač jsem katolík, se přimlouvám za to, aby byly obdobným způsobem řešeny stejné problémy ostatních církví. Je to moje křesťanská povinnost. Nicméně míra utrpení, kterou prožila právě katolická církev a její řády, je mnohonásobně vyšší. A je skutečně nezbytné, obzvlášť poté, co při prvním hlasování na sklonku minulého funkčního období tento návrh neprošel, aby se v tomto znění, které je nám předloženo, schválil.

Těchto majetků se jistě netýkají prezidentské dekrety z roku 1945, kterými se zabavoval majetek kolaborantů a zrádců, a ani se jich netýkají pozdější znárodňovací dekrety. O těch dvou hrozných dubnových nocích v roce 1950 zde už řeč byla, i o dalších osudech těchto lidí.

Chtěl bych podtrhnout to, že majetek těchto řádů přešel do správy tzv. Náboženského fondu, který byl později přejmenován na tzv. Náboženskou matici. Tato matice měla majetek řeholí pouze spravovat s tím, že podle § 2 vyhlášky 351 z roku 1950 Sb., výnosy z tohoto majetku měly být zadány pro náboženské účely římskokatolické církve a měly být použity zejména pro potřeby řádů a kongregací, což se ovšem nikdy nestalo. Naopak došlo k dalším protiprávním aktům.

Můžeme tedy konstatovat, že majetek řádů a obdobně další majetek římskokatolické církve byl prostě - anebo chcete-li sprostě - uloupen. Církev by tedy mohla žádat veškerý tento majetek zpět. Plně souhlasím s paní zpravodajkou, že je potřeba ocenit, že církev tyto požadavky nájmu, náhrady škod nestaví a chce opravdu jenom to nejnutnější, co v této době potřebuje. Je ovšem zřejmé, že církev se ze všech utržených ran brzy vzpamatuje a bude svou, pro společnost užitečnou práci zdravotnickou, sociální, kulturní i pedagogickou a jinou, rozšiřovat.

Je tedy nutné, aby se i pro budoucnost počítalo nejen s možností, ale i nutností návratu všech objektů pro tyto účely. Nutné bude také oboustranné citlivé řešení a vzájemné porozumění, což ovšem, podle mého názoru, znění § 4 vládního návrhu zákona ve smyslu tisku 11 a 34 ne zcela plně zaručuje. Proto se připojuji k protinávrhu - o změně znění tohoto paragrafu pouze na otázky institucí zdravotnických a sociálních, ale i tam je nutno se nad těmito otázkami zamyslet, aby i tyto věci nebyly odkládány stále do nekonečna.

Závěrem mi dovolte, abych vyslovil přesvědčení, že chceme nazpět do Evropy. S tím snad všichni souhlasíme, ale nemůžeme vkročit do Evropy bez toho, abychom napravili i tyto křivdy. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Ďalej má slovo poslanec Tomsa. Pripraví sa poslanec Jan Vild.

Poslanec SL J.Tomsa: Pane předsedo, paní a pánové, dostávají-li se dnes na pořad jednání tohoto parlamentu zákony o úpravě majetkoprávních vztahů některých řeholních řádů a kongregací, soudím, že nebude v neprospěch věci samé pohovořit o podnětech, které už tady koneckonců zazněly. Nároky kongregací, vycházející z dané skutečnosti, naléhavé potřeby zajištění klášterních budov a kostelů pro účely, jež byly svým založením určeny a později v letech 48-50 a v letech následujících likvidovány jako nežádoucí včetně jejich původních majitelů, kteří je spravovaly, pokládám za naprosto oprávněné. Jaké byly osudy klášterů, z nichž byly vyhnány jednotlivé řády, můžeme posoudit, shledáme-li stav těchto klášterů, nalézajících se dnes v mnoha případech v dezolátním a devastovaném stavu. V zájmu informovanosti je třeba konstatovat, že po vydání církevních zákonů 217/1949 a 218/1949 Sb., ze dne 14. srpna 1949 a vládního nařízení 219/1949 ze dne 18. října 1949 a v návaznosti na ně vydaným církevním zákonům nazvaným zákonem o zabezpečení církví a náboženských společností z roku 1950, byly ničeny i klášterní knihovny tím, že jejich obsah putoval do stoupy a nebo se tisky z klášterních knihoven, které přežily staletí topilo pod kotly. Bylo zničeno mnoho cenných dokumentů, vztahujících se nejen k dějinám těchto klášterů samých, ale i k regionálním dějinám státu vůbec. Je známo, že hlasatelé křesťanské ideologie byli totalitním režimem pokládáni za nepřátele státu a podle toho s nimi bylo zacházeno. K prvému, nikoli ovšem jedinému zásahu většího rozsahu, vlastně celostátního, došlo v noci z 13. na 14. dubna 1950, kdy byly řeholníci v poutech a pod samopaly vyvezeni ze svých klášterů a internováni na několika místech do klášterů Oseka u Duchcova, kláštera v Libverdě, Želiva u Humpolce a kláštera v Králíkách. Internace těchto kněží a řádových bratří se rovnala vězením bez soudu. Mnoho tisíc kněží bylo zatčeno a obviněno z porušení zákona na ochranu republiky, z trestné činnosti podvracení republiky a z jiných paragrafů. Souzeno v procesech, při nichž byli nuceni vypovídat podle předem připraveného scénáře, který se museli naučit nazpaměť. Mnozí, kteří odmítli, zemřeli při výslechu, mnozí ve vězení. Ti, kteří přežili, vraceli se do civilního života s podlomeným zdravím. Páter Toufar, známy z procesu zvaného "Čihoštský zázrak" nebyl prvním ani posledním kdo byl při výslechu doslova utlučen k smrti. 6174 řeholníků a řeholnic strávilo ve vězeních a koncentračních táborech komunistického totalitního režimu více než 42 tisíc let. Na 1500 řeholních sester různých církevních řádů pracovalo ve výrobě, mnohé z nich v cihelnách, kde vykonávaly ty nejtěžší práce. Ti, kteří pracovali ve vězení, byli zde vykořisťováni systémem, který o sobě prohlašoval, že odstranil vykořisťování. Vězni ve Valdické brusírně skla, kde pracovali i kněží soustředění zde na oddělení označeném slovem Vatikán, dostávali za svou práci pouhé 2 % mzdy za výrobky, které byly určené na export za dolary. Za tyto dolary vydřené z potu politických vězňů, z nichž byla značná část kněží, si představitelé tzv. vlády lidu a hlasatelé tzv. socialistického humanismu stavěli přepychové paláce, chaty a budovali tučná zahraniční konta. Mnozí z kněží se vraceli do civilního života po mnoholetém vězení, trvajícím 5, 10 i více let, s podlomeným zdravím, a mnozí z nich se už nevrátili nikdy. Jejich ideály a jejich snahy zůstaly pohřbeny na vězeňských hřbitovech. Ti, kteří byli ušetřeni, vězněni byli povoláni k vojenské službě ve zvláštních útvarech PTP a vykonávali potom vojenskou službu na neurčitou a neomezenou dobu beze zbraně, pracovali jako nádeníci na výkopech a na stavbách. Avšak ani po propuštění z vojenské služby nemohli mnozí z nich vykonávat duchovenskou službu, nebo pracovat třeba i ve školství, nebo v kultuře, jak by odpovídalo jejich vzdělání, neboť byli označeni za agenty Vatikánu.

Generální prokuratura v Praze vydala 29. 11. 1968 prohlášení, v němž se praví, že, cituji: "Řády a kongregace, které existovali před vydáním zákona č. 218 Sb., o hospodářském zabezpečení církví a náboženských společností nebyli zrušeny tímto, ani jinými zákony, právně existují dále a není překážky, aby v mezích platného zákona a platných právních řádů život obnovily, nebo v něm pokračovaly. "

Trestní zákon č. 140/1961 Sb., § 259 trestá odnětím svobody i na dobu 12-15 let, kdo, cituji: "v úmyslu zničit úplně nebo částečně některou národní etnickou, nebo náboženskou skupinu a uvede příslušníky takové skupiny do takových životních podmínek, které mají přivodit jejich úplné nebo částečné fyzické zničení." Není mi známo, že by byl někdy tento zákon použit soudně proti těm, kteří vyhlazovacími zákroky proti řeholím usilovali o jejich naprosté vyhlazení. Kdyby tomu tak bylo, pak by mnozí z organizátorů a těch, kteří zastávali ideologii tohoto vyhlazování a těchto vyhlazovacích aktů, neseděli v parlamentu, ale někde jinde. (Potlesk.) Nemusím uvádět, ke které politické straně tito zastánci vyhlazovacích akcí náležely. Řeholní řády nebyly u nás uvedeny v život ani po vyhlášení Deklarace lidských práv, vyhlášky 120/1976, ani po vyhlášení Mezinárodního paktu o občanských a politických právech, by ani po podepsání Helsinské konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě československou delegací v roce 1979, ba ani po podepsání Závěrečného dokumentu následné schůze z roku 1989.

Teprve dnes je možno hovořit o náboženské svobodě v tomto 42 let trvajícím totalitním státě. Teologické fakulty obdržely opět universitní statut. Za totalitního režimu byly pokládány jen za jakýsi druh vyšších odborných škol pro socialismus naprosto nežádoucích. Důkazem toho je i skutečnost, že teologické fakulty nesměly po jistou dobu udílet doktoráty a jiné akademické hodnosti a také skutečnost, že těch několik málo studentů, jimž bylo studium teologie umožněno, po čtyřletém studiu odcházelo do praxe se základním platem 600 Kčs měsíčně, což se rovnalo platu uklízečky. To je důkazem, že tito lidé žili na hranici existenčního minima. A přitom byl kněz pod neustálým dozorem státu.

Jako dozorčí orgán státu byly zřízeny úřady okresních a krajských církevních tajemníků, kteří vykonávali dozor nad církevními a náboženskými společnostmi, nehledě k tomu, že mnozí kněží byli pod neustálou kontrolou Státní bezpečnosti, aniž o tom věděli.

Jestliže dnes jedná parlament o navrácení majetku církvím a církevním řádům, měl by se rovněž soustředit na dosud nedořešený problém navrácení majetku komunistické strany, který je ukryt pod názvy nově vzniklých společností, jejichž působnost je přinejmenším problematická, ne-li dokonce sporná. V případě navrácení majetku komunistické strany jde o vrácení něčeho, co jí nepatří, zatímco u navrácení majetku církvím, řádům a kongregacím nejde o dar, ale o vrácení budov a kostelů, které byly církevním řádům nezákonným způsobem uloupeny. Církve měly, stejně jako církevní řády, pozitivní vliv na kulturní vývoj a úroveň tohoto národa a v dějinách nejen našich národů, ale evropského lidstva vůbec hrály svou nezadatelnou vzdělanostní úlohu. V českém národním obrození to byla právě církev, která sehrála svou nezastupitelnou roli. Je potěšitelné, že církev a církevní řády žádají pouze budovy, které pro svou církevní, duchovní a misijní činnost nutně potřebují a že nežádají o navrácení majetku výrobního charakteru, jako jsou pole, lesy, louky, rybníky a jiné statky. Doporučuji proto, aby vládní návrh zákona, jak je s důvodovou zprávou parlamentu předložen, byl přijat. Děkuji vám.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má poslanec Jan Vild. Pripraví sa poslanec Miloš Zeman.

Poslanec SN J. Vild: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, jsem tu nejmladší, mám trému a mrzí mě, že ve svém prvním vystoupení se postavím skoro proti vám všem. Ano, nejsem pro to, abychom vládní návrh zákona, tisk č. 11, přijali. Proč? Myslím, že bychom zde měli schvalovat obecné zákony, jejichž každý detail dokážeme zdůvodnit voličům. Ale jak zdůvodním já, že se má vrátit právě tento konkrétní klášter, bez toho, abych prozkoumal všechny materiály, které jsou ke každému jednotlivému případu dostupné. Mohu to tady schválit jedině na základě toho, že důvěřuji vládnímu výběru, že vybrala ty správné objekty. Ale podle mého názoru to nestačí. Proto navrhuji tento zákon neschválit. Současně doporučuji vládě, aby v těch případech, kde to uzná za vhodné, na základě všech podkladů majetek řádům a kongregacím třeba již zítra vrátila.

Předseda FS A. Dubček: Hovorí pán Zeman, pripraví sa pán poslanec Petr Uhl. Mám ešte sedem prihlášok, hlási sa ešte niekto do diskusie? (Jeden poslanec.) Slovo má pán Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, vážené Federální shromáždění, padly zde argumenty ekonomické, politické a mravní; dovolte mi, abych obohatil repertoár argumentem estetickým. Chtěl bych to uvést na jediném příkladě.

Asi 30 km na jih od Prahy je město, které se jmenuje Mníšek pod Brdy. Nad ním je kopec, který se jmenuje Skalka. Na tom kopci postavil Dienzenhofer překrásný kostel, vedle něho vyrostl klášter, Boží muka, Křížová cesta, poustevna. Později prosperující hotel a ještě později tzv. Tichý dům spisovatelky Růženy Svobodové.

Začátkem 50. let se v Mníšku pod Brdy začala těžit ruda, bohatá na kov jako marxismus na myšlenky. (Veselost. Potlesk.) Bylo nutné, aby tyto extrémně chudé rudy byly upravovány - v Mníšku vznikly hrudkovny. Byl to podnik tak nerentabilní, že byl zastaven dokonce v 60. letech. Bohužel byl poddolován dokonce i opěrný pilíř, takže Dienzenhoferův kostel se zřítil a teprve nyní se opravuje, klášter zpustl, zřítil se hotel, zřítil se dům spisovatelky. Blízko těchto ruin si později jeden z bývalých ministrů zahraničního obchodu vybudoval velice nevkusnou chatu. Komunistický režim tak zanechal v Mníšku - a já se obávám, že to není jediné město - jasný památník jak své ekonomické racionality, tak své kulturní politiky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP