Čtvrtek 19. července 1990

Místopředseda SN J. Sokol: Vážení přátelé, členové pracovní komise, která se zabývá ubytováním poslanců, konkrétně výstavbou ubytovny, prosí některého z poslanců o spolupráci při jednání s investorem a stavebním podnikem. Potřebují člověka, který má v tomto oboru zkušenosti a je ochoten přijít příští týden do parlamentu. Termín schůzky bude stanoven zítra. Ochotný poslanec ať se hlásí buď u poslance Sychry, nebo poslankyně Kovaříkové (OF).

Za druhé. Poslanci, kteří se přihlásili k práci ve skupině pro koncepci parlamentu, ať se nyní o přestávce setkají v předsálí okolo poslance J. Kobylky. Děkuji vám.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má poslanec Benda.

Poslanec SL V. Benda: Prosím poslance KDU a KDH, aby se ihned co nejrychleji sešli v místnosti č. 274.

(Jednání přerušeno ve 12.47 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 14.00 hodin.)

(Řízení schůze převzal místopředseda Federálního shromáždění K. Viktorín.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Vážené kolegyne, vážení kolegovia, budeme pokračovať v našom rokovaní.

Najskôr by som chcel ospravedlniť členov vlády. Predseda federálnej vlády požiadal o ospravedlnenie členov vlády, ktorí začnú o 16.00 h. s plánovanou schôdzou vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky. Aby sme mohli vecne rokovať, bude prítomný jeden z podpredsedov vlády a príslušný člen vlády podľa prerokúvanej problematiky. Prosím, aby ste toto organizačné opatrenie vzali na vedomie.

Ďalej je do rozpravy prihlásených ešte 10 rečníkov. Ako prvý sa prihlásil poslanec Šimko. Prosím, aby sa ujal slova.

Poslanec SL I. Šimko: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia. Moja technická poznámka bude krátka a ušetrí nám ďalší čas.

V priebehu poludňajšej prestávky zasadali kluby Kresťansko-demokratického hnutia a Kresťansko-demokratickej únie a uzniesli sa na spoločnom stanovisku, že poslanci oboch klubov sa vzdávajú svojich diskusných príspevkov k navrhovanému zákonu. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Šimkovi. Ďalej je prihlásený s faktickou pripomienkou poslanec Dostál.

Poslanec SN P. Dostál: Dámy a pánové, moje připomínka bude velice krátká. Týká se našeho jednání. Včera s kolegou, panem farářem Burešem, jsme po jednání šli do jedné hospůdky, kde se najednou od vedlejšího stolu ozvalo: "Tati, pojď domů, půjdeme se dívat na televizi, je přenos z parlamentu." Tatínek na to říká: "Prosím tě, proč? Vždyť jsou to tlachalové."

Mám dojem, že bychom se měli nad touto připomínkou sebekriticky zamyslet už proto, že zítra budeme mluvit o naší profesionalizaci. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Dostálovi. Ako ďalší je do rozpravy prihlásený poslanec Blažek.

Poslanec SN A. Blažek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, mám v podstatě také jenom malou připomínku, která se týká jedné části ze souboru objektů, které mají být na základě tohoto zákona, který připravujeme ke schválení, předán církvi.

Požádala mne skupina mých voličů z Olomouce, abych zde vyjádřil jejich zneklidnění nad tím, že mají vyklidit objekt, aniž mají možnost se připravit na přestěhování do objektu náhradního. Jedná se o objekt, který na rozdíl od všech ostatních, které jsou uvedeny v tomto souboru, s největší pravděpodobností nebude užíván pro potřeby řádu, jedná se o objekt, který bude předán arcibiskupství olomouckému. Je to objekt bývalé arcibiskupské kurie a podle všech mých informací a podle informací občanů, kteří mne požádali, abych zde promluvil, bude tento objekt i nadále využíván pro administrativní potřeby církve.

Jak já, tak i skupina občanů, o které zde mluvím, nemáme samozřejmě vůbec žádné výhrady vůči meritu věci a souhlasíme s tím, aby tento zákon byl schválen a naplněn. Proto prohlašuji, že pro jeho schválení budu také hlasovat.

Domnívám se však, protože jde o objekt, který jsem zde popsal, že by bylo možné a navrhuji, aby tomu bylo, přidat do navrhovaného textu § 4 dodatek v tomto znění:

"V případě objektu bývalé arcibiskupské kurie v Olomouci upravit vyklizovací režim tak, aby respektoval možnosti dosavadního vlastníka nalézt náhradní prostory."

Vlastníkem je státní podnik Stavoprojekt, který tento objekt z velké části vlastními silami a vlastní prací uvedl do stavu, kterému může naprostá většina objektů zde uvedených závidět. Je to dokonale zrestaurovaný palác a kolektiv pracovníků Stavoprojektu poslal otevřený dopis Federálnímu shromáždění dne 9.7., ve kterém své připomínky k zákonu vyjadřuje, a končí větou z jejich pocitu, že jsou obcházeni při rozhodování a že z toho pramení rozhodnutí bránit do seriózního vyřešení dislokace stávající pozice všemi prostředky. Obávám se, že toto rozhodnutí kolektiv pracovníků myslí vážně a domnívám se, že bychom mohli ulomit hrot případnému konfliktu tím, že tuto připomínku schválíme. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Dostálovi. S technickou pripomienkou z predsedníctva sa prihlásil poslanec Moric.

Poslanec SN V. Moric: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni! Prosím vás, aby sme si uvedomili, aký zákon vlastne prerokúvame.

Prerokúvame zákon o úprave niektorých majetkových vzťahov rehoľných rádov a kongregácií, neprerokúvame rehabilitáciu rehoľných rádov. Ďalej nie som toho názoru, že sú tu všetci "tlachalovia", ako povedal predrečník, aspoň nie napríklad pani Němcová, ktorá tu hovorila nielen srdcom, ale i rozumom. V jej príspevku bolo v podstate povedané všetko, čo povedané malo byť.

Na základe toho žiadam ostatných poslancov, aby sa vzdali ďalšieho slova a ďalších diskusných príspevkov. V podstate každý vie, či pre tento zákon bude alebo nebude hlasovať. Na základe toho, čo som tu povedal, prosím pána predsedajúceho, aby o návrhu skončenia diskusie dal hlasovať. Ďakujem. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS K Viktorín: O tom nemôžem dávať hlasovať, ale poslanci sa môžu vzdať slova. Ďalej je prihlásený poslanec Filip. (Vzdáva sa slova.)

Poslanec Michálek. (Vzdáva sa slova.)

Poslanec Roman.

Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne poslankyne, vážení kolegovia poslanci, podľa prílohy vládneho návrhu zákona, tlač č. 11, vlastníkom všetkých nehnuteľností je v geodézii uvedený československý štát. V § 2 tohto návrhu rády a kongregácie sa vzdávajú nárokov voči doterajším vlastníkom a užívateľom. Z teoretického hľadiska by to bolo možné kvalifikovať tak, že tým automaticky zaniká i nárok vlastníka - česko-slovenského štátu a užívateľov.

Aby nedošlo pri výklade tohto predpisu, pri jeho realizácii, k nejakým iným názorom, navrhujem, aby § 2 bol doplnený o toto znenie: "Týmto dňom zanikajú nároky česko-slovenského štátu voči príslušným rádom a kongregáciám. Oprávnené nároky doterajších užívateľov dotknutých nehnuteľností bude riešiť česko-slovenský štát."

Ďakujem pekne.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Romanovi. Ďalej je prihlásený poslanec Prokop. (Vzdáva sa slova.)

Ďalej je prihlásený poslanec Kroupa.

Poslanec SL D. Kroupa: Pane předsedající, dámy a pánové, měl bych krátkou poznámku: Chtěl bych upozornit, že majetek má dvojí smysl: buď pro obohacení, nebo jako prostředek služby. To, co po nás žádají řehole, není majetek pro obohacení, ale je to pouhý prostředek pro službu, kterou chtějí konat ve prospěch nás všech. Dále bych chtěl upozornit, že tento stát prokázal jasně, že není schopen zajistit v dostatečném rozsahu potřebnou zdravotní péči a je tudíž naléhavě třeba, aby zde byly alternativní možnosti zdravotní péče. Mají-li řádové sestry svou službu splnit, potřebují k tomu podmínky. Totéž platí pro školství, totéž platí i v dalších oblastech. Prosím, abyste toto vzali v úvahu. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán Toman.

Poslanec SN P. Toman: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, předem se omlouvám, že tu chvíli budu tlachat, ale když jsme přijímali v květnu zákon o soudních rehabilitacích a napravovali jsme tím křivdy z 50. let a současně jsme nahrazovali zákonem Federálního shromáždění asi 200 tisíc individuálních soudních rozhodnutí, ozvaly se tehdy pochybnosti o tom, zda vůbec je správné používat tohoto postupu a nahrazovat individuální rozhodnutí.

Rovněž tímto zákonem chceme narovnat křivdu, kterou církev tehdy utrpěla a jedním zákonem chceme nahrazovat "pouze" 73 individuálních soudních nebo arbitrážních rozhodnutí, která by podle mého soudu zcela jednoznačně deklarovala, že ten či onen majetek je ve vlastnictví určitého řádu nebo církve v případě, že bychom zpochybňovali vlastnictví církve. Popřípadě bychom jiným rozhodnutím - a to považuji za důležitější, že zákonem Federálního shromáždění nahrazujeme 73 zcela běžných darovacích smluv ze státu na církev, pokud jsme názoru, že dnes musíme právně vycházet z vlastnictví státu.

Mnoho kolegů zde užilo více či méně vhodné přirovnání, já zde užiji jedno méně vhodné přirovnání: pokud by někdo neoprávněně užíval můj vlastní majetek, tak se nejprve obrátím na něj, aby mi majetek vrátil a pokud mi majetek nevrátí, pak se obrátím na soud, na arbitráž a nikoli na FS, aby v této věci vydalo zákon. V případě, že mi jej vrátit chce, není již potom o čem jednat a zákon přijímat. A pokud vím, stát i my všichni majetek vracet chceme. Myslím, že v rámci těchto individuálních rozhodnutí by bylo možné větší měrou přihlédnout k individuálním problémům na jedné straně církve a na druhé straně státu i současných uživatelů, např. v případě Památníku národního písemnictví, nemocnic nebo škol, aby nám nevznikly nové skupiny subjektů s pocitem ukřivdění.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Tomanovi. Praje si ešte niekto z poslancov vystúpiť? (Nikdo se nehlásil.) Vyhlasujem teda rozpravu za skončenú. Praje si záverečné slovo podpredseda vlády pán Mikloško?

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Vážený pán predseda, panie a páni poslanci, moje záverečné slovo bude v tom, že odpoviem na niektoré námietky a otázky pánov poslancov.

Prvá bola od pána poslanca Ransdorfa, že nie je nutná zákonná úprava, že sa to dá riešiť inak. Komisia odborníkov dlho uvažovala o tom, ako by to mohlo byť urobené a zistila, že 117 súdov by zasadalo a roky by trvalo, kým by sa to doriešilo. Vláda tiež nemôže svojim nariadením uložiť niečo neštátnym organizáciám, napr. JRD. Záver bol taký, že najjednoduchšia a najrýchlejšia je táto zákonná úprava.

Ďalšia poznámka bola, že by sa to malo riešiť komplexne, čo by znamenalo vrátiť všetkých 917 objektov cirkvi, cirkev by ich zasa vrátila štátu, pretože nechce 917, ale menej - nemá na to, aby všetky obhospodarovala. Na druhej strane by sa mohlo stať, že keby cirkev vracala príslušné objekty štátu, že by ich štát nechcel a mohol by vzniknúť ďalší kolotoč. Prečo len katolícka cirkev? V podstate sa rieši zákrok z roku 1950, kedy sa za dve noci všetko zlikvidovalo - a preto teda len katolícka cirkev, rehole a rády. Nie teda cirkevné a diecézne majetky. Výnimkou sú 4 budovy arcibiskupstva olomouckého, ktoré by sa mali urýchlene vyriešiť kvôli pedagogickej činnosti - výuke novicov a kňazov od 1. septembra. Cirkevné a diecézne majetky sa budú riešiť v budúcnosti privatizáciou a tam pôjde aj o nekatolícku cirkev. S niektorými som už rokoval a tiež som ich informoval. Taktiež majetky, ktoré boli znárodnené do roku 1950, do toho nepatria.

Pokiaľ ide o rehoľníkov a rády, majú byť podľa ich predpisov v komunitách. Doposiaľ žijú rozdelení v rôznych domoch a družstevných bytoch, čiže týmto zákonom by bolo umožnené, aby sa to rozptýlenie zrušilo.

Pán poslanec Vild spochybňoval celý zákon a navrhoval, že by vláda mohla zajtra všetko vrátiť. Keby nám poradil ako, radi by sme to prijali. Materiály, ktoré spochybňoval, sú dostupné, je ich niekoľko kg a každý si ich môže prezrieť. Táto komisia až príliš dôkladne eliminovala - v tomto smere sme doplatili my zo Slovenska na to - keď sa zistili niektoré disproporcie.

Pokiaľ ide o Premonštrátsky kláštor na Strahove, domnievam sa, že by nemal byť vypustený, pretože premonštráti ho mali po stáročia a Pamätník národného písomníctva ho využíval len niekoľko desaťročí, knihy patrili väčšinou premonštrátom a je už dnes vypracovaná dohoda, ako to bude pokračovať ďalej, aby majiteľom boli premonštráti, ale nájomníci mohli byť pracovníci pamätníka.

Posledná poznámka sa týka poslanca Molnára - prečo sa zo Slovenska tak málo objektov dostalo do zoznamu. Mám tu zoznam objektov, ktoré sa tam nedostali - sú to väčšinou drobné administratívne nedostatky, bolo treba to urobiť tak rýchlo, že sa určité dokumenty nezohnali. Preto sa prihováram za to, aby bol ešte jeden termín, v ktorom by sa táto novelizácia urobila, najm pokiaľ ide o objekty zo Slovenska, kde je týchto rehoľníkov veľa.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem podpredsedovi vlády, prosím, či si žiadajú slovo spravodajcovia?

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Vosček: Vážený pán predsedajúci, milé dámy, vážení páni, snažil som sa v tejto diskusii zachytiť najmä pripomienky, ktoré mali charakter protinávrhov. Pán predsedajúci vyzval tých, ktorí tieto pripomienky predkladali, aby ich presne formulovali.

Obmedzím sa teda na protinávrhy, ktoré mi boli predložené ako formulačne upravené. Prvý taký protinávrh predložil poslanec Tichý. Týka sa bodu 4 spoločnej správy, tlač 34, v ktorom rôzne činnosti navrhuje rozšíriť o štátne archívy. Krátko sme sa radili tom, ako tento protinávrh riešiť. Myslím si, že táto činnosť je obsiahnutá vo formulácii "kultúrna či osvetová činnosť," v širšom výklade. Dávam preto na zváženie pánovi poslancovi Tichému, či pri takomto výklade trvá na svojom protinávrhu alebo či po tomto by nechcel vziať späť?

Ďalej je tu protinávrh poslanca Magyara, ktorý obsahuje tri čiastkové navrhované úpravy. Po prvé, do preambule, ktorá je obsiahnutá v tlači 34 v bode 1, navrhuje za slovo "zejména" vsunúť slovo "protiprávně". Myslím, že to vecne zodpovedá tomu, čo je v preambule uvedené a proti takému doplneniu by nemali byť ani vecné, ani právne námietky. Ďalej navrhuje vypustiť celý § 2. Už v ústavno-právnom výbore bol tento návrh zvažovaný. Odznelo mnoho dôvodov i proti a výbor nakoniec odporučil znenie ako je v predlohe z toho dôvodu, že pri rokovaniach medzi navrhovateľom a cirkevnými štruktúrami došlo k takej dohode. Sme toho názoru, že upustiť po tejto zákonnej úprave od dosiahnutej dohody by sotva bolo možné. Pokiaľ by poslanec Magyar na tejto pripomienke trval, musel by to zrejme ešte prehodnotiť ústavno-právny výbor. Sám sa necítim kompetentný dať k tomu stanovisko. Rovnako je tomu v § 4, v ktorom navrhuje určité reštrikčné obmedzenie v tom zmysle, že sa súhlas orgánov stanovených zákonmi národných rád obmedzí len na objekty v poskytovaní služieb zdravotníckych, sociálnych alebo pre školstvo. Rovnako si myslím, že to nie je v súlade s týmito dohodami a toto dodatočné obmedzenie by nebolo vhodné, ani snáď možné. Preto by som prosil, aby i pán poslanec Magyar sa vyjadril, či na týchto dvoch úpravách - čo sa týka § 2 a § 4 - trvá.

Ďalej je tu protinávrh poslanca dr. Kvasničku, v ktorom navrhuje úpravu názvu zákona v tom zmysle, že za znenie "řádů a kongregací" navrhuje doplnenie "církevních společenství a arcibiskupství olomouckého". Túto záležitosť sme zvažovali a zhodli sme sa na stanovisku, že ak bude treba tento zákon novelizovať, ako sa predpokladá ešte v priebehu toho roka, pokiaľ sa jednotlivé objekty budú týkať i ďalších cirkevných spoločenstiev, že snáď by bolo vhodné i tento názov upraviť. Zatiaľ v prílohách I a II ďalšie cirkevné spoločenstvá nie sú obsiahnuté. Taktiež by som prosil pána poslanca Kvasničku, aby tento svoj protinávrh zvážil a prípadne z týchto dôvodov od neho upustil.

Pokiaľ sa týka doplnenia, ktoré požaduje v § 3, navrhnuté znenie je takéto: "Jakmile jednotlivé řády, kongregace a církevní společenství požádají o vrácení dalších nemovitostí, které nejsou uvedeny v příloze I a II, budou se na ně vztahovat usnesení tohoto zákona". Je to zase rozširujúce ustanovenie proti dosiahnutým dohodám s navrhovateľom. Tu by som tiež poprosil o zváženie tejto pripomienky, pretože by ju znovu musel nejako prehodnotiť ústavno-právny výbor.

Ďalší protinávrh je od pána poslanca Blažeka a týka sa objektov bývalej arcibiskupskej kúrie v Olomouci. Navrhuje do § 4 doplniť toto znenie: "V případě objektů bývalé arcibiskupské kurie v Olomouci upravit uvolňovací režim tak, aby respektoval možnosti dosavadního vlastníka - Stavoprojektu Olomouc - obstarat náhradní prostory". Myslím, že táto formulácia nie je taká, aby bolo možné dať ako protinávrh do zákonnej úpravy. Tiež by som prosil o nejaké prehodnotenie.

Posledná pripomienka rázu protinávrhu je od pána poslanca Romana, ktorý navrhuje doplniť § 2 znením: "Tímto dnem zanikají nároky čs. státu vůči příslušným řádům a kongregacím. Oprávněné nároky dosavadních uživatelů dotknutých nehnutelností bude řešit čs. stát". Týmto návrhom sa zaoberal ústavno-právny výbor už počas rokovania pred touto spoločnou schôdzou a neosvojil si ho. Myslím, že je tiež nad rámec tejto dohody a prosil by som i tento protinávrh prehodnotiť, aby sme mohli postúpiť ďalej, prípadne, pokiaľ by ste od neho upustili, mohlo by sa potom hneď pristúpiť k hlasovaniu. Ďakujem za pozornosť.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP