Středa 18. července 1990

Místopředseda SL E. Valko: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni, ja by som chcel vystúpiť len so stručnou fakticku pripomienkou k vystúpeniu poslance Zemana, ktorý zaujal stanovisko k neprizávaniu na ústavno právny výbor.

V tejto súvisloti poukazujem na znenie § 12 písm. d) zákona o poslancoch Federálneho zhromaždenia, publikovanom v Zbierke zákonov pod č. 31 z roku 1989, z ktorého je evidentne zrejmé, že každý poslanec má právo zúčastnit sa, okrem iného, i zasadnutia výboru, ktorého nie je členom, s hlasom poradným. Túto skutočnosť zdôrazňuje potom aj ustanovenie § 99 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku.

Domnievam sa, že jeho akási výčitka, že nebol prizvaný na zasadanie ústavno právneho výboru, nebola v tomto pléne namieste. Toto právo má jednoznačne. Keby ho využíval, táto pripomienka by tu nemusela byť.

Okrem toho pán poslanec Jansta jednoznačne uviedol, že vzhľadom na to, že tam nikto nebol, nikto z príslušného výboru nevyužil toto oprávnenie. Necítili sme sa ako právnici kompetentní toto posúdit. Preto sme požiadali, aby bližšie objasnenie podali na pléne.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Uhl.

Poslanec SN P. Uhl: Pane předsedající, paní a pánové, mně jde ještě o výjimečný stav. Velmi mě mrzí, že tisk č. 41, který jste dostali, a který je společnou zprávou několika výborů, včetně výboru branného a bezpečnostního tvrdí, že jsme se prostě dohromady shodli na tom, že na stránce 2 článek 1 bod 3, písm. ch) se za slovo republiky připojují slova cituji: "za podmínek stanovených ústavním zákonem". Mrzí mě to proto, že v jiných případech bylo řečeno, když byla odlišná stanoviska jednotlivých výborů, v čem byla odlišná.

V tomto případě zpravodajové to bohužel neuvedli. Já bych se chtěl postavit, nebo připojit k návrhu, na kterém jsme se shodli v branných a bezpečnostních výborech, aby písmeno ch) nebylo vůbec uváděno v novelizované podobě, aby bylo vyškrtnuto a chtěl bych k tomu říci několik slov.

Domnívám se, že výjimečný stav, ať už to bude v té původní podobě nebo novelizované podobě, neznáme obsah tohoto slova.

Především o obsahu tohoto slova je třeba rokovat, zda půjde o odvrácení živelných pohrom nebo o pacifikaci revoltujícího obyvatelstva. To jsou velmi nebezpečné věci, které musíme zvažovat. A nejsem si zcela jist, zda nejvyšší zákonodárný sbor bude delegovat pravomoc vyhlášení výjimečného stavu ve všech případech právě federální vládě. Je docela možné, že si nějakou pravomoc ponecháme i my sami. Je to dost důležité, jde o věci citlivé, o nichž se v demokratických státech v západní Evropě dlouhé měsíce a léta diskutovalo, než se našel nejpřijatelnější demokratický závěr. Vyzývám vás proto, abyste se připojili k našemu stanovisku a neschválili ani v této elementární podobě možnost zavedení výjimečného stavu. Až teprve po všeobecné diskusi o tom, zda a za jaké situace bude možno výjimečný stav použít, co to bude obnášet, jaké prostředky se použijí apod. Děkuji vám.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Dále se přihlásil poslanec Vrchovský, potom poslanec Zelenay.

Poslanec SL L. Vrchovský: Pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych hovořit o problému, který se vynořuje při navrhované změně v článku 17, v odstavci d) zákona č. 143 z roku 1968 Sb., o československé federaci, kterým se vynořuje k problému odstranění problematiky rudného hornictví z kompetence federálního ministerstva hutí a paliv. Federální vláda národního porozumění schválila útlumové problémy činnosti uranového průmyslu a rudného hornictví, které jsou dotované ze státního rozpočtu a týkají se těžby a úprav uranové suroviny a těžby a úpravy rud.

Po zrušení federálního ministerstva hutí, strojů a elektrotechniky je nezbytné řešit i zařazení podniků, zabývajících se těžební činností nerudných surovin, do určitého resortu federálního nebo republikového.

Tento nový návrh předpokládá zařazení rudného hornictví do kompetence ministerstva strojírenství do ČR a SR. Těžba fosilních paliv a uranový průmysl je zařazen do kompetence federálního ministerstva paliv, energetiky a hutnictví.

K tomu mám následující připomínky: těžba obecně má svá specifika, která jsou stejná jak u těžby uhlí, rudy, uranové rudy, rudných i nerudných surovin.

U všech činností, t.j. u těžby uhlí, uranových rud, rudných i nerudných surovin dochází k útlumu, restrukturaci, rozvoji nových programů a to jak ve vazbě na dotace, tak i ve vazbě na měnící se potřeby národního hospodářství. Předložím několik konkrétních údajů: Dotace do rudného hornictví v roce 1991 mají činit 440 mil., v roce 1992 220 miliónů. Likvidační náklady na léta 1990 až 2000 pro oblast rudného hornictví činí 1,5 miliardy 499 mil. korun.

Jelikož se jedná o surovinovou základnu státu, která i v nových podmínkách bude v řadě surovin využívána pro průmysl, event. vhodná pro export a bude tvořit určitou základnu státního bohatství, mělo by rudné i nerudné hornictví zůstat v kompetenci jediného ministerstva. Zanedbatelná není skutečnost, že ceny surovin budou sledovány a řízeny prostřednictvím federálního ministerstva financí. Dále rudné hornictví v sobě zahrnuje i těžbu nerudných surovin a nemá žádnou přímou vazbu na strojírenství, ale je naopak v přímé vazbě na hutě a z toho lze potom usuzovat, že pokud by bylo zařazeno do resortu strojírenství, bude naprosto problémovým elementem odtrženým od problematiky, kterou bude řešit resort strojírenství.

Při realizaci útlumových programů u všech tří oblastí bude nutno řešit problémy v oblasti sociální, rekvalifikační, nových výrobních programů a pod. Těžební činnost a využívání surovin by se mělo zajišťovat prostřednictvím horního zákona, který má platnost po celém území naší republiky. Existuje řada problému, týkajících se obecně problematiky práce v podzemí a měly by se řešit na jednotné bázi a podle stejných zásad. Uvedené důvody nevystihují celou škálu problémů.

Navrhuji proto ponechat článek 17, odst. d) v původním znění až na slova "a strojírenství". Tedy navrhuji zachovat těžbu rud a magnezitu v působnosti České a Slovenské Federativní Republiky. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Kříž.

Poslanec SL E. Kříž: Mám faktickou poznámku. Chtěl bych opravit kolegu Vrchovského, který mluvil o miliardách pro oblast rudného hornictví. Likvidační náklady činí jednu miliardu 49 miliónů korun. Nikoli tedy 15 miliard.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, páni a dámy, nadväzujeme na slová poslanca Valka, ktorý hovoril o tom, že právnici sa necítili kompetentní v otázkach, presne o tom rozhodovať, a preto prosili o vystúpenie kompetentných spravodajcov výborov. Preto je moja otázka na spravodajcu aj na navrhovateľa.

Vzhľadom k tomu, že prišlo k úprave § 24, ods. 3, kde sa malo meniť jedno slovo - chcel by som vedieť, či toto bude zahrnuté do návrhu ako doporučenie, aby som nemusel na základe toho podávať iný. To slovo "koordinuje" je pri spoločnej správe.

Teraz by som chcel vašu pozornosť uprieť na tlač č. 18 vládneho návrhu ústavného zákona, str. 2, čl. 6, ods. 2.

Dovoľte, aby som ho citoval: "Federální výbor pro životní prostředí je kolektivním orgánem, který se skládá z předsedy, který je členem vlády ČSFR, místopředsedy a dalších členů, jež jmenuje a odvolává vláda ČSFR."

Dovolil by som sa zmieniť o tom, čo sa píše na konci dôvodovej správy: "Při vytvoření výboru pro životní prostředí jako kolektivního orgánu se předpokládá, že jeho členy budou i ministři pověření řízením ústředních orgánů státní správy pro životní prostředí republik a hlavní hygienici republik."

Citujem ďalší, tretí dokument, je to návrh pánov Vavrouška, Moldána a Tirpáka, teda prakticky všetkých zodpovedných ministrov, kde člen výboru má byť i minister životného prostredia ČR, predseda slovenskej komisie pre životné prostredie, hlavný hygienik ČR a SR.

Nastáva pochybnosť o tom, či vláda ČSFR môže menovať suverénneho predstaviteľa vlády národnej republiky. Preto by som si dovolil navrhnúť zmenu v znení tohoto zákona:...ktorý menuje a odvoláva vláda ČSFR po dohode s národnými vládami oboch republík. Tým zachováme suverenitu národných vlád, pretože sa jedná o členov vlád týchto republík nie sú už podpredsedami federálnej vlády. Keď sme zachovali tento princíp, mali by sme podobne postupovať aj v inom rezorte na úrovni federálnej vlády.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Chci se zeptat navrhovatelů, zda připomínky jsou toho druhu, že se k nim mohou vyjádřit sami a mohou je pozitivně zhodnotit, abychom věděli, jak máme postupovat, máme-li přerušit schůzi a vyzvat výbory k samostatné schůzi. Než dám slovo místopředsedovi Rychetskému, prosím, abyste se k této otázce vyjádřili.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Jansta: Domnívám se, že by bylo vhodné - vzhledem k tomu, že jsme při projednávání problematiky životního prostředí a problematiky, kterou přednesl pan poslanec Zeman, jsme včera byli v časové tísni a projednávali jsme to v pozdních hodinách - abychom zkrátili jednání v plénu. Navrhuji přerušit jednání.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Navrhoval bych tento postup. Původně jsme chtěli jednat do 18.30 hodin, tu dobu jsme přetáhli, doporučoval bych tedy dnešní jednání ukončit. Po večeři by byla schůze poslaneckých klubů. Zítra ráno by se konaly výbory, které by projednaly tisk 27. Pokud jde o ústavně právní výbor, musí se v této věci dohodnout separátně, protože to je nad rámec řídícího této schůze.

Zítřejší zahájení schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů, tedy společné schůze bude přesně v 9.30 hodin.

(Následovaly organizační připomínky. Schůze přerušena v 18.50 hodin).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP